Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE de 18 d'abril de 2005, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula els procediments d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2005/X7227]

(DOGV núm. 5038 de 29.06.2005) Ref. Base de dades 3532/2005

ORDE de 18 d'abril de 2005, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula els procediments d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2005/X7227]
L'article 3.4 del Reial Decret 1.277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre autorització de centres, servicis i establiments sanitaris, preveu que seran les comunitats autònomes les que regularan els procediments per a l'autorització d'instal·lació, el funcionament, la modificació o el tancament dels centres, servicis i establiments sanitaris ubicats en el seu àmbit territorial.
El Decret 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre l'autorització sanitària i el registre autonòmic de centres, servicis i establiments sanitaris, en l'article 5, establix que els procediments per a les autoritzacions sanitàries d'instal·lació, funcionament, modificació o tancament, segons el tipus de centre, servici o establiment sanitari, hauran d'establir-se per mitjà de reglaments.
Esta orde va dirigida a complir a allò que s'ha preceptuat en les normes esmentades abans.
Queden exclosos de regulació per esta norma tots els establiments sanitaris de qualsevol tipus.
En este sentit, i segons l'article 5.2 del Decret 176/2004, de 24 de setembre, que establix, quant al desplegament de procediments administratius diferenciats d'autorització sanitària, que permeten una tramitació d'acord amb el grau de complexitat dels centres i servicis sanitaris, esta norma va encaminada a la regulació de procediments d'autorització sanitària segons el tipus de centre: un procediment de tramitació simplificada i un altre d'ordinària. També establix la documentació necessària que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'autorització.
De la mateixa manera, es determina en cada un dels procediments administratius d'autorització sanitària l'òrgan competent per a resoldre'ls.
Per tot això, i fent ús també de l'autorització concedida per la disposició final primera del Decret 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre l'autorització sanitària i el registre autonòmic de centres, servicis i establiments sanitaris, i d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu,
ORDENE
Article 1. Àmbit d'aplicació
1. Esta orde s'aplica a tots els centres i servicis sanitaris, públics i privats, situats en el territori de la Comunitat Valenciana, amb les excepcions previstes en l'apartat següent.
2. Les disposicions d'esta orde no s'apliquen a:
a) Els centres i servicis d'atenció farmacèutica regulats en la Llei 6/1998, de 22 de juny, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana.
b) Els centres sanitaris de les entitats col·laboradores en la gestió de la Seguretat Social en relació amb les contingències d'accidents de treball i malaltia professional, regulats en l'Orde de 09 de maig de 1995 de la Conselleria de Sanitat i Consum.
c) Els servicis de prevenció, propis o aliens, regulats per l'Orde de 20 de febrer de 1998, del conseller de Sanitat, per la qual desplega les competències de l'autoritat sanitària a la Comunitat Valenciana establides en el Reglament dels Servicis de Prevenció aprovat pel Reial Decret 39/1997, de 17 de gener.
d) Els centres i servicis d'atenció i prevenció de drogodependències.
Article 2. Procediments d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris: tipus i competències
1. D'acord amb el que establix l'article 5 del Decret 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre l'autorització sanitària i el registre autonòmic de centres, servicis i establiments sanitaris, s'establixen procediments per a la tramitació de les autoritzacions sanitàries dels centres i servicis sanitaris inclosos en l'àmbit d'aplicació d'esta orde: procediment de tramitació simplificada i procediment de tramitació ordinària.
2. Procediment de tramitació simplificada: la tramitació dels expedients de les autoritzacions sanitàries de centres i servicis sanitaris pel procediment de tramitació simplificada l'han de dur a terme els servicis de les direccions territorials de Sanitat de la província d'ubicació del centre o servici. És competència del director territorial la resolució d'estos expedients.
3. Procediment de tramitació ordinària: la tramitació dels expedients de les autoritzacions sanitàries de centres i servicis sanitaris pel procediment de tramitació ordinària l'han de dur a terme els servicis de la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària. És competència de la persona titular de la direcció general la resolució d'estos expedients.
Article 3. Procediments d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris: tipus de centres i servicis sanitaris
1.a. El procediment de tramitació simplificada s'aplica a la tramitació de les autoritzacions sanitàries de funcionament i de modificació dels tipus de centres i dels servicis sanitaris del grup de classificació C.2 Proveïdors d'assistència sanitària sense internament, de la classificació establida en el Reial Decret 1.277/2003, de 10 d'octubre, que s'allisten a continuació:
C.2.1 Consultes mèdiques
C.2.2 Consulta d'altres professionals sanitaris
C.2.3 Centres d'atenció primària
C.2.3.1 Centres de salut
C.2.3.2 Consultoris d'atenció primària
C.2.4 Centres polivalents
C.2.5.1 Clíniques dentals
C.2.5.6 Centres de diagnòstic: d'este grup, els laboratoris clínics
C.2.5.7 Centres mòbils d'assistència sanitària
C.2.5.10 Centres de reconeixements mèdics
C.2.5.11 Centres de salut mental
C.2.5.90 Altres centres especialitzats
C.2.90 Altres proveïdors d'assistència sanitària sense internament
1.b. Les autoritzacions sanitàries dels tipus de centres allistats en l'apartat anterior, quan siguen de nova creació i impliquen obra nova, o en les modificacions dels ja autoritzats que comporten alteracions substancials en l'estructura o les instal·lacions, es tramiten pel procediment de tramitació ordinària.
1.c. Les autoritzacions sanitàries dels tipus de centres previstos en l'apartat 1a, en què l'equipament o les tècniques diagnosticoterapèutiques utilitzades augmenten la complexitat, poden ser tramitades pel procediment de tramitació ordinària, mitjançant un acord de la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària, per pròpia iniciativa o després d'una petició que expresse els motius de la direcció territorial de Sanitat. Este acord ha de ser notificat a la persona interessada.
2. El procediment de tramitació ordinària s'aplica a la tramitació de les autoritzacions sanitàries d'instal·lació, funcionament i modificació dels tipus de centres i dels servicis sanitaris dels grups de classificació establits en el Reial Decret 1.277/2003, de 10 d'octubre, que s'allisten a continuació:
a) Del grup C.1 Hospitals (centres amb internament), tots els subgrups.
b) Del grup C.2 Proveïdors d'assistència sanitària sense internament, els subgrups següents:
C.2.5 Centres especialitzats
C.2.5.2 Centres de reproducció humana assistida
C.2.5.3 Centres d'interrupció voluntària de l'embaràs
C.2.5.4 Centres de cirurgia major ambulatòria
C.2.5.5 Centres de diàlisi
C.2.5.6 Centres de diagnòstic: d'este grup, tots els centres llevat dels laboratoris clínics
C.2.5.8 Centres de transfusió
C.2.5.9 Bancs de teixits
c) Del grup C.3 Servicis sanitaris integrats en una organització no sanitària, tots els casos.
3. Les autoritzacions sanitàries de modificació, quan es tracte exclusivament de la modificació de la titularitat del centre, de qualsevol tipus, es tramiten pel procediment de tramitació simplificada.
4. Les autoritzacions sanitàries de tancament dels centres sanitaris, de qualsevol tipus, es tramiten pel procediment de tramitació simplificada.
Article 4. Procediment de tramitació simplificada
1. Les sol·licituds d'autorització sanitària de centres i servicis a què es referix l'apartat 1 de l'article 3, segons el model que es publica en l'annex 1 d'esta orde, s'han d'adreçar a la direcció territorial de Sanitat de la província corresponent, i es poden presentar per qualsevol dels mitjans establits en l'article 38.4. de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Junt a les sol·licituds, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Amb caràcter general:
– El qüestionari emplenat i firmat correctament, segons el tipus de centre, dels que figuren en l'annex 3 d'esta orde.
– Els plànols del centre: s'ha d'aportar un plànol de distribució de cada planta, a escala 1/50 o 1/100, en el qual s'han d'indicar la superfície total del centre, les dependències, i també, si és el cas, les àrees o instal·lacions previstes en la normativa sobre requisits bàsics per a l'autorització, segons el tipus de centre, firmats per un tècnic competent (arquitecte, enginyer, arquitecte tècnic, etc.) i visats pel col·legi professional corresponent.
– Un certificat sobre els locals i les instal·lacions, fet per un tècnic competent (arquitecte, enginyer, arquitecte tècnic, etc.) i visat pel col·legi professional corresponent, en el qual faça constar que el centre disposa dels locals i les instal·lacions adequats a la finalitat a què es destinen, i també que complix la normativa de condicions de protecció contra incendis i de barreres arquitectòniques.
b) Quan es tracte de centres inclosos en el grup C.2.3. Centres d'Atenció Primària, només és necessari aportar, de la documentació assenyalada en el subapartat a) d'este mateix apartat 2, el qüestionari emplenat i firmat correctament.
c) En el cas d'una autorització sanitària de modificació que afecte exclusivament la titularitat del centre, s'ha d'aportar només una còpia compulsada de la documentació acreditativa del canvi de titularitat.
d) En el cas d'una autorització sanitària de tancament del centre, s'ha d'aportar el calendari del procés de tancament.
3. Els centres o servicis sanitaris inclosos en l'àmbit d'aplicació del procediment de tramitació simplificat han de tindre a disposició dels tècnics de la Conselleria de Sanitat, quan facen actuacions d'inspecció, l'original o una fotocòpia compulsada de la documentació següent:
– Documentació que acredite la personalitat del titular.
– Documentació que acredite la titularitat i la dependència jurídica del centre o servici sanitari.
– Els títols acadèmics del personal sanitari, i també la documentació que acredite la relació jurídica amb el titular del centre.
– Si el centre disposa d'instal·lacions de radiologia convencional, ha de disposar del justificant d'estar inscrites en el registre d'equips i instal·lacions de Rx amb fins de diagnòstic mèdic de la conselleria amb competència en la matèria, i també d'un model del programa de garantia de qualitat de la instal·lació de radiodiagnòstic establit en el Reial Decret 1.976/1999, de 23 de desembre.
– En el cas dels laboratoris clínics, han de disposar del pla d'avaluació i millora contínua de la qualitat a què fa referència l'annex del Decret 108/2000, de 18 de juliol, en el termini establit en la normativa.
– Qualsevol altre programa o pla de qualitat que la normativa específica, segons el tipus de centre, establisca com a necessari per a l'autorització sanitària.
– Si és el cas, el contracte amb l'empresa autoritzada per a la gestió de residus contaminants.
– Tota la documentació que servisca per a acreditar qualsevol dels punts previstos en la documentació a què fa referència l'apartat 2 d'este article.
4. Els servicis corresponents de la direcció territorial de Sanitat han d'estudiar la sol·licitud i la documentació i han de valorar si s'ha emplenat adequadament. Han de demanar, si és el cas, que s'esmenen els defectes o les omissions de la documentació exigida, en el termini de deu dies, d'acord amb el que establix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Si transcorre el termini i no s'atén el requeriment, es considerarà que la persona sol·licitant desistix de la sol·licitud, i es farà una resolució de declaració de terminació del procediment.
Quan s'haja comprovat que la documentació és adequada, els servicis corresponents de la direcció territorial de Sanitat han de fer una visita d'inspecció al centre per a comprovar que complix les condicions i els requisits exigits per a l'autorització sanitària, i han de comprovar en eixe moment la documentació complementària descrita en l'apartat 3. Han de fer un informe respecte a això.
A la vista de l'informe, els servicis corresponents de la direcció territorial de Sanitat han d'emetra una proposta de resolució d'autorització sanitària.
5. A la vista de l'expedient i de la proposta efectuada, el director territorial de Sanitat resol sobre l'autorització sanitària sol·licitada. Les resolucions denegatòries han d'explicitar sempre els motius.
6. Les resolucions administratives emeses en les direccions territorials de Sanitat es notifiquen a les persones interessades i es comuniquen a la Direcció General de la Conselleria de Sanitat amb la competència en matèria d'ordenació sanitària, la qual les inscriu en el registre autonòmic de centres, servicis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana.
7. Es pot obviar la visita d'inspecció prèvia a la concessió de l'autorització sanitària de funcionament als centres inclosos en els grups de classificació que s'allisten a continuació, segons la classificació establida en el Reial Decret 1.277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris. Açò només és possible si no duen a terme tècniques diagnosticoterapèutiques que requerisquen instal·lacions o equips especials (anàlisis clíniques, radiologia, etc.). En el cas que no es faça la visita d'inspecció, s'ha de demanar la documentació prevista en l'apartat 3 d'este article, per a la valorar-la.
C.2.1 Consultes mèdiques
C.2.2 Consultes d'altres professionals sanitaris
C.2.3 Centres d'atenció primària
C.2.3.1 Centres de salut
C.2.3.2 Consultoris d'atenció primària
C.2.4 Centres polivalents
Per a estos tipus de centres, la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària establirà anualment un pla d'actuació que duran a terme preferentment els tècnics d'ordenació sanitària de les direccions territorials de Sanitat, en el qual es programaran les visites d'inspecció.
Article 5. Procediment de tramitació ordinària
1. Les sol·licituds d'autorització sanitària dels centres i servicis a què es referix l'apartat 3 de l'article 2, segons el model de l'annex 2 d'esta orde, s'han d'adreçar a la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària, i es poden presentar per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Junt a les sol·licituds, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Com a regla general:
– Una memòria descriptiva de les activitats que exercix el centre o servici sanitari, amb una descripció detallada de l'oferta assistencial.
– La plantilla del personal per categories professionals, amb la indicació de la dedicació i l'adscripció a les diferents unitats. Se n'ha d'indicar l'especialitat, la unitat, el servici o la funció que fa, la jornada laboral i la relació contractual amb el titular del centre.
– La llista de l'equipament sanitari del centre o servici sanitari: S'ha d'allistar l'equipament amb què compta el centre, que ha de ser, almenys, el necessari per a fer les activitats descrites en la memòria.
– Els plànols del centre: s'ha d'aportar un plànol de distribució de cada planta, a escala 1/50 o 1/100, en el qual s'han d'indicar la superfície total del centre, les dependències i les instal·lacions de protecció contra incendis, i també, si és el cas, les àrees o instal·lacions previstes en la normativa sobre requisits bàsics per a l'autorització, segons el tipus de centre, firmats per un tècnic competent (arquitecte, enginyer, arquitecte tècnic, etc.) i visats pel col·legi professional corresponent.
– Un certificat sobre els locals i les instal·lacions fet per tècnic competent (arquitecte, enginyer, arquitecte tècnic, etc.) i visat pel col·legi professional corresponent, en el que es faça constar que el centre disposa dels locals i les instal·lacions adequades a la finalitat a què es destinen, i també que complix la normativa de condicions de protecció contra incendis i de barreres arquitectòniques.
b) Si es tracta de centres de nova creació que s'han d'ubicar en edificis de nova planta o de l'adaptació d'edifici existent per a ús exclusiu del centre sanitari, els dos últims punts han de ser substituïts per un projecte tècnic, firmat per un tècnic competent (arquitecte, enginyer, arquitecte tècnic, etc.) i visat pel col·legi professional corresponent, que continnga:
– Una memòria de les obres i les instal·lacions, amb la justificació del compliment de la legislació especifica.
– Els plànols de conjunt i de detall a escala 1/50 o 1/100.
– El termini previst d'execució.
3. Els centres o servicis sanitaris als quals s'aplica el procediment de tramitació ordinari han de tindre a disposició dels tècnics de la Conselleria de Sanitat, quan facen actuacions d'inspecció, l'original o una fotocòpia compulsada de la documentació següent:
– La documentació que acredite la personalitat del titular.
– La documentació que acreditate la titularitat i la dependència jurídica del centre o servici sanitari.
– Els títols acadèmics del personal sanitari, i també la documentació que acreditate la relació jurídica amb el titular del centre.
– Si el centre disposa d'instal·lacions radiològiques, segons si són per a diagnòstic o tractament, ha de disposar de qualsevol dels documents següents, segons el tipus d'instal·lació:
– La inscripció en el registre d'equips i instal·lacions de Rx amb fins de diagnòstic mèdic de la Conselleria d'Indústria i Comerç.
– El programa de garantia de qualitat de la instal·lació de radiodiagnòstic (Reial Decret 1976/1999, de 23 de desembre).
– Si disposa d'instal·lacions de radioteràpia: l'autorització de posada en funcionament concedida pel Consell de Seguretat Nuclear.
– Qualsevol altre programa o pla de qualitat que la normativa específica, segons el tipus de centre, establisca com a necessari per a l'autorització administrativa.
– El contracte amb una empresa autoritzada per a la gestió de residus contaminants.
– Tota la documentació que servisca per a acreditar qualsevol dels punts previstos en la documentació a què fa referència el punt dos d'este article.
4. La unitat de la Direcció General de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària ha d'estudiar la sol·licitud i la documentació. Ha de demanar, si és el cas, que s'esmenen els defectes o les omissions de la documentació exigida en el termini de deu dies, d'acord amb el que establix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Si transcorre el termini i no s'atén el requeriment, es considerarà que la persona sol·licitant desistix de la sol·licitud, i es farà una resolució de declaració de terminació del procediment
Quan dispose de tota la documentació necessària, este servici ha de fer un informe sobre l'expedient. Hi ha d'haver, com a mínim, un informe de caràcter assistencial. Poden demanar-se els informes tècnics que es consideren convenients, a juí del servici encarregat de la tramitació.
5. Quan s'han complit els tràmits assenyalats en l'apartat anterior, i si es tracta de la creació o la modificació substancial d'un centre amb internament, s'ha d'obrir un període d'informació pública de vint dies. S'han de publicar els anuncis que pertoquen en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Les al·legacions o observacions que es formulen s'han d'enviar a la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària, perquè les incorpore a l'expedient.
6. A la vista de l'expedient complet i de la proposta de resolució que faça la unitat, el titular de la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària ha de resoldre sobre l'autorització sanitària d'instal·lació del centre. Les resolucions denegatòries han d'explicitar sempre els motius.
7. Quan es concedisca l'autorització sanitària d'instal·lació i el sol·licitant comunique la intenció d'iniciar l'activitat, els tècnics de la Conselleria de Sanitat han de fer una visita d'inspecció al centre per a comprovar que té les condicions i els requisits exigits per a l'autorització. En eixe moment han de comprovar la documentació complementària descrita en l'apartat 3 i han de fer un informe respecte a això..
8. D'acord amb el que preveu l'apartat 3 de l'article 9 del Decret 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, serà preceptiu l'informe de la Inspecció de Servicis Sanitaris de la Conselleria de Sanitat en els procediments d'autorització sanitària dels tipus de centres que s'allisten a continuació, dels grups de classificació establits en el Reial Decret 1.277/2003, de 10 d'octubre:
C.1 Hospitals. Centres amb internament
C.2.5.2 Centres de reproducció humana assistida
C.2.5.8 Centres de transfusió
C.2.5.9 Bancs de teixits
9. A la vista dels informes i de la proposta de resolució que faça la unitat corresponent, la direcció general de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària ha de resoldre sobre l'autorització sanitària de funcionament. Les Les resolucions denegatòries han d'explicitar sempre els motius.
La concessió de l'autorització sanitària de funcionament serà un requisit indispensable per a la inscripció del centre o servici en el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana.
Article 6. Caducitat i modificacions de les autoritzacions sanitàries d'instal·lació.
1. Les autoritzacions sanitàries d'instal·lació concedides caduquen si transcorre un any comptador des de l'endemà de la recepció de la notificació i no s'han iniciat les obres.
2. Si durant el transcurs de les obres es pretén efectuar un canvi que modifique el que s'ha autoritzat, s'ha de comunicar-se a l'òrgan directiu de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària, que ho aprovarà o no amb motius.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Es deroguen totes les normes del mateix rang o d'un d'inferior que s'oposen al que establix esta orde, llevat de:
– l'Orde d'01 de setembre de 1994, del conseller de Sanitat i Consum, per la qual establix el procediment d'autorització de les ambulàncies assistides en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
– l'Orde de 31 de maig de 1994, del conseller de Sanitat i Consum, per la qual disposa el procediment per a l'autorització de consultoris auxiliars de temporada per a l'atenció sanitària en zones turístiques.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
L'òrgan directiu de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària queda facultat per desplegar i executar esta orde.
Segona
Esta orde vigix des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 18 d'abril de 2005
El conseller de Sanitat,
VICENTE RAMBLA MOMPLET
Annexos
Annex 1. Sol·licitud d'autorització administrativa de centres i servicis sanitaris. Procediment simplificat
Annex 2. Sol·licitud d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris. Procediment ordinari
Annex 3. Qüestionaris per a la sol·licitud d'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris. Procediment simplificat:
– Qüestionari general
– Qüestionari per a centres de reconeixement de conductors
– Qüestionari per a clíniques dentals
– Qüestionari per a consultes de fisioteràpia
– Qüestionari per a laboratoris clínics

linea
Mapa web