Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Ordre de 2 de març de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula l'autorització administrativa dels establiments d'òptica a la Comunitat Valenciana.

(DOGV núm. 2246 de 15.04.1994) Ref. Base de dades 0827/1994

ORDRE de 2 de març de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula l'autorització administrativa dels establiments d'òptica a la Comunitat Valenciana. [94/2085]
Les lleis 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, i 25/1990, de 20 desembre, del Medicament, promouen el dret efectiu de tots els espanyols a la protecció de la salut i sotmeten les administracions a l'obligació ineludible de vigilar i controlar els establiments sanitaris, de forma que quede garantida aquesta protecció, individualment i col·lectiva. D'altra banda, el Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, regula les exigències comunes que han de complir els centres, serveis i establiments sanitaris en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, quant a autoritzacions administratives, inspeccions, catàlegs i registres.
La naturalesa sanitària dels establiments d'òptica es desprén de llur finalitat, de les tècniques i els productes que hom hi usa, i també de la formació en ciències de la salut dels tècnics diplomats en Òptica que en són responsables. Tot això faculta la seua inclusió en l'apartat i) de l'article segon, punt u, del decret esmentat, que inclou {REF altres centres de caràcter sanitari preventiu, diagnòstic, terapèutic o de rehabilitació}.
Resulta pertinent, doncs, l'adopció d'una normativa específica reguladora de la instal·lació, l'obertura, el funcionament i el registre dels establiments d'òptica que establesca els requisits i les condicions mínimes que els seran obligatoris, per tal d'assolir l'objectiu exigit per l'interès públic, sanitari i social.
Per tot això, en virtut de la disposició final del Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, i a proposta del Secretaria General de la Conselleria de Sanitat i Consum,
ORDENE:
Article primer
Aquesta ordre, aplicable a tots els establiments d'òptica situats a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, determina els requisits que han de tenir i estableix el procediment de concessió d'autoritzacions administratives sanitàries a aquests establiments.
Article segon
Les òptiques són establiments sanitaris on, sota la direcció tècnica d'un òptic diplomat amb titulació oficial del Ministeri d'Educació i Ciència, mitjançant les instal·lacions i amb subjecció als requisits personals i materials establerts per aquesta ordre, es fa alguna de les següents activitats:
- Avaluació de les capacitats visuals per mitjà de les proves optomètriques adients.
- Millora del rendiment visual per mitjans físics com ara les ajudes òptiques (ulleres graduades, protectores i filtrants de les radiacions solars o lluminoses d'origen natural o artificial, lents de contacte i altres mitjans adequats), entrenament, reeducació, prevenció, higiene visual i altres activitats similars.
- Talla, muntatge, adaptació, subministrament, verificació i control dels mitjans adequats per a la prevenció, detecció, protecció, compensació i millora de la visió.
- Ajudes en baixa visió.
- Adaptació de pròtesis oculars.
Quan aquestes funcions es facen en altres establiments, sanitaris o no, s'entendran sotmeses a aquesta normativa i a les disposicions que l'emparen o despleguen, i s'hi requerirà autorització d'obertura i funcionament com a establiment d'òptica.
Article tercer
Els establiments d'òptica hauran de tenir els requisits i complir les obligacions següents:
1 Locals. Caldrà que tinguen, almenys, les següents dependències:
- Zona destinada a l'atenció al públic i botiga.
- Zona destinada a optometria i contactologia, on s'haurà de garantir en tot moment l'atenció personalitzada a l'usuari, i que haurà d'estar aïllada de les altres instal·lacions. A partir de l'entrada en vigor d'aquesta ordre, les òptiques de nova creació hi hauran de dedicar una superfície de 2x5 m, almenys.
- Zona dedicada a taller i muntatge.
- Zona o mobiliari destinats a l'emmagatzemament i la conservació de productes per a l'atenció i el manteniment de les lents de contacte i tots els altres que puguen usar-se a l'establiment que requeresquen condicions especials d'emmagatzematge i conservació.
Les condicions higièniques i sanitàries d'aquests locals seran les que calen per a prestar una assistència adequada i per a la conservació i l'emmagatzematge adequat dels productes i les matèries primeres que estiguen legalment autoritats a dispensar i a usar les òptiques.
2. Equipament. Han de disposar del següent equipament, com a mínim:
- Caixa de proves o foròpter.
- Refractòmetre o retinoscopi.
- Prismes.
- Cilindres creuats.
- Optotips.
- Test bicromàtic.
- Frontofocòmetre.
Els establiments d'òptica que treballen amb lents de contacte caldrà que tinguen, a més, aquest equipament:
- Oftalmòmetre.
- Làmpada de fenedura.
- Llum de Wood.
- Proves específiques.
3. Llibre de registre: totes les òptiques hauran de tenir i emplenar adequadament el llibre de registre de prescripcions òptiques exigit en l'apartat segon de l'article 47 del Reial Decret 2207/1979, de 13 de juliol, segons el model que estableix el Col·legi Nacional d'Òptics. Aquest llibre de registre podrà ser substituït per sistemes d'enregistrament informàtic, dels quals s'haurà de fer un buidatge de memòria al mes. Les anotacions en el llibre de registre o en els registres informatitzats hauran de contenir almenys: data de la prescripció, identificació del client, agudesa visual, prescripció optomètrica, rebuda i motiu de la mateixa. Aquestes anotacions actualitzades per mesos vençuts, segellades i signades per la direcció tècnica de l'establiment d'òptica es conservaran i estaran a disposició dels inspectors de la Conselleria de Sanitat i Consum.
Article quart
Els establiments d'òptica tindran, almenys, aquest personal:
1. Direcció tècnica: òptic amb titulació oficial del Ministeri d'Educació i Ciència.
2. Personal auxiliar: un nombre de persones suficient per a prestar els serveis que preste l'establiment.
Article cinqué
La persona que exercirà la direcció tècnica serà responsable de totes les activitats i els serveis que es facen a l'establiment d'òptica i farà les funcions de direcció, vigilància i control.
Es farà responsable del manteniment en perfecte estat de l'equipament, els materials i els locals, de les anotacions i la custòdia del llibre de registre i de l'emmagatzemament correcte i la conservació dels productes d'òptica i, especialment, dels destinats a l'atenció i el manteniment de les lents de contacte.
La seua presència i actuació en l'òptica seran inexcusables, sense perjudici de la col·laboració que li siga prestada pel personal adjunt, òptics o auxiliars. Els canvis de director tècnic que s'hi produesquen seran immediatament comunicats a la Conselleria de Sanitat i Consum, perquè ho incorpore a l'expedient de l'establiment.
En cas d'absència del director tècnic, podrà exercir les seues funcions un òptic, adjunt o substitut, titulat com aquell. En tot cas, serà inexcusable, la presència d'un òptic mentre l'establiment estiga obert al públic.
Article sisé
Les òptiques se sotmetran, quant al règim d'autorització, registre i funcionament, al que estableix aquesta disposició, al que disposa la normativa de la Generalitat Valenciana per a l'autorització de centres, serveis i establiments sanitaris i a les disposicions en matèria d'ordenació sanitària s'establiran a la Comunitat Valenciana i els siguen aplicables.
Article seté
Per a la creació, la modificació, el trasllat, la suspensió i la clausura dels establiments d'òptica, la sol·licitud de les persones interessades s'adaptarà al que disposen el Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, l'Ordre de 10 d'abril de 1989, de la Conselleria de Sanitat i Consum, i la Resolució de 18 de novembre de 1992, del conseller de Sanitat i Consum.
Article vuité
L'atorgament de les autoritzacions previstes en aquesta ordre correspondrà al secretari general de la Conselleria de Sanitat i Consum, que les concedirà mitjançant una resolució. Les resolucions denegatòries hauran de ser motivades.
Article nové
El Servei d'Ordenació Sanitària anotarà d'ofici en el Registre Oficial de Centres, Serveis i Establiments sanitaris totes les autoritzacions concedides i comunicarà al titular de l'òptica el número de registre amb què figurarà inscrita oficialment.
Article deu
Tots els establiments d'òptica situats a la Comunitat Valenciana faran constar, junt al nom i l'adreça de l'establiment, el seu número de registre sanitari, tant en la documentació de tot tipus destinada al públic com en els seus missatges publicitaris.
Article onze
Abans de la sol·licitud d'autorització administrativa, es podran sol·licitar a la Secretaria General de la Conselleria de Sanitat i Consum consultes de caràcter informatiu i no vinculant. Per a això, les persones interessades hauran de presentar la documentació necessària per a fonamentar l'informe sol·licitat.
La resposta favorable a la consulta prèvia eximirà d'aportar, amb la sol·licitud de l'autorització administrativa, la documentació ja presentada.
Article dotze
Les infraccions al que preveu aquesta ordre se sancionaran d'acord amb el que estableixen la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, la Llei 25/1990, de 20 de desembre, del Medicament, el Decret 44/1992, del Govern Valencià, a la resta de la legislació concordant.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
Els establiments d'òptica autoritzats a l'empara de la normativa anterior hauran de presentar a la Secretaria General de la Conselleria de Sanitat i Consum, en el termini de sis mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquesta ordre, la següent documentació:
- Còpia compulsada de l'autorització.
- Memòria de les activitats i dels mitjans materials i personals de l'òptica.
- Còpia compulsada del títol oficial de l'òptic director tècnic responsable i dels òptics adjunts, si n'hi ha.
Segona
Els establiments d'òptica que a l'entrada en vigor d'aquesta ordre estiguen funcionant sense tenir cap tipus d'autorització administrativa disposaran d'un termini de 12 mesos per a formalitzar la seua legalització i l'enregistrament. Per a això, presentaran a la Secretaria General de la Conselleria de Sanitat i Consum, a més de la documentació exigida en aquesta ordre, la següent:
- Llicència municipal i autoritzacions administratives a favor de l'establiment.
- Document que acredite la data d'alta en l'activitat en la llicència fiscal.
Quan les condicions tècnico-sanitàries de l'establiment d'òptica que sol·licite la seua legalització ho aconsellen, amb un informe previ dels serveis tècnics, la Secretaria General podrà concedir un termini per a la realització de reformes i per a la introducció de les millores adients. Durant aquest termini es podrà autoritzar, sempre que s'estime procedent, que l'establiment continue funcionant.
Tercera
Els titulars d'establiments d'òptica que estiguen en construcció, o ja construïts però encara no oberts al públic en la data de publicació d'aquesta ordre, hauran de sol·licitar, en el termini de 20 dies a partir de la seua entrada en vigor, l'autorització administrativa d'obertura i funcionament en els condicions fixades per aquesta norma.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el secretari general de la Conselleria de Sanitat i Consum per a desplegar i executar aquesta ordre.
Segona
Aquesta ordre vigirà des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 2 de març de 1994.
El conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUÍN COLOMER SALA

linea
Mapa web