Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 63/2010, de 16 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6249 de 20.04.2010
Número identificador:  2010/4275
Referència Base de Dades:  004341/2010
 



DECRET 63/2010, de 16 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana. [2010/4275]

Decret 63/2010, de 16 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.

PREÀMBUL

En virtut de l'article 49.4, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Generalitat té la competència exclusiva per al desplegament i l'execució de la legislació de la Unió Europea a la Comunitat Valenciana en aquelles matèries que siguen de la seua competència.

La Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als Servicis en el Mercat Interior, ha sigut traslladada al nostre ordenament jurídic per la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el Lliure Accés a les Activitats de Servicis i el seu Exercici. En virtut d'esta última, els règims d'autorització han de ser excepcionals i estar justificats per una raó imperiosa d'interés general -causes taxades per la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea -, incloure requisits no discriminatoris i ser proporcionats als fins que es pretenen, açò és, que la seua substitució per un règim menys onerós o intervencionista, com per exemple un control ex post, causaria perjuís de difícil o impossible reparació i, per això, hagen de mantindre's.

La Llei 17/2009 també obliga a preveure un tractament distint per a la prestació de servicis quan la duració siga temporal i l'establiment permanent. Així mateix, establix la necessitat de simplificar els procediments i tràmits; admet els documents procedents d'autoritats d'altres estats membres i obvia la compulsa o presentació dels originals; promou l'exercici d'activitats multidisciplinàries que només poden restringir-se per llei i en determinats casos; establix que les administracions públiques, en virtut del principi de confiança mútua, no poden exigir requisits, controls o garanties amb una finalitat equivalent a la d'aquells als quals els prestadors ja estiguen sotmesos en un altre Estat membre; disposa que l'exigència d'assegurances es preveja en norma amb rang de llei; establix que siguen admesos els certificats emesos per les entitats asseguradores i de crèdit i, finalment, instaura la cooperació administrativa a fi de garantir la supervisió dels prestadors.

Per tal que els mandats de la Directiva 2006/123/CE i de la Llei 17/2009 siguen realment efectius, cal dur a terme un exercici d'avaluació de la normativa autonòmica en matèria de turisme, tant de rang legal com reglamentari i, en cas que calga, derogar, modificar o suprimir aquells aspectes que puguen contravindre-les.

Mitjançant el present decret es modifica el Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana, en aquells aspectes que eixa anàlisi ha identificat com a no ajustats a la directiva.

Així, per exemple, se substituïx l'autorització prèvia - obtenció del títol llicència - per la comunicació de l'inici de l'activitat i la declaració responsable sobre la disponibilitat de la documentació i el compliment dels requisits exigits per la normativa, tot simplificant els tràmits necessaris per a l'entrada en funcionament de les agències de viatges. Igualment, s'elimina l'exclusivitat del local i es restringix l'àmbit exclusiu d'actuació de les agències de viatges a l'organització i venda dels viatges combinats. Per a una simplificació administrativa més gran, s'elimina l'obligació de constituir un assegurança de responsabilitat civil i se suprimix la fiança col·lectiva, escassament utilitzada. Finalment, es modifica el règim aplicable a les agències de viatges autoritzades per altres administracions i s'establix un règim predicible i transparent basat en la confiança mútua entre països i la cooperació administrativa.

El decret està integrat per un article únic, mitjançant el qual s'aprova la modificació del Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell pel qual s'aprova el Reglament de les Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana, el text del qual s'inserix en els annexos I i II, una disposició transitòria única i una disposició final única.

En conseqüència, oïts els sectors i les administracions públiques afectades, a proposta de la consellera de Turisme, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 16 d'abril de 2010,

DECRETE

Article únic. Aprovació de la modificació del Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell pel qual s'aprova el Reglament de les Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana

1. Es deixen sense contingut els articles 2 del capítol I i 11 del capítol II.

2. Es fa una nova redacció de l'article 1 del capítol I; del títol del capítol II i dels articles 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10 inclosos; dels articles 12 i 13 del capítol III; de l'article 14 del capítol IV; de l'article 19 i 22.3 del capítol V; del títol del capítol VI i dels articles 28, 29 i 30 inclosos, els textos dels quals s'inclouen a l'annex I.

3. S'afigen una disposició addicional única i una disposició final primera, els textos de les quals s'inserixen en l'annex I, i es modifica el títol de la disposició final que passa a ser disposició final segona.

4. S'afig un annex que conté el model de comunicació/declaració responsable, el text del qual s'inserix com a annex II.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Normativa aplicable als procediments en tramitació

Els procediments de concessió del títol-llicència d'agència de viatges iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret, continuaran tramitant-se de conformitat amb el que disposa la normativa anterior, llevat que les persones interessades voluntàriament s'acullen a esta.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Valencia, 16 d'abril de 2010

El president de la Generalitat,

Francisco Camps Ortiz

La consellera de Turisme,

Belén Juste Picón

ANNEX I

RELACIÓ COMPLETA EN LA NOVA REDACCIÓ DELS PRECEPTES QUE ES MODIFIQUEN DEL DECRET 20/1997, D'11 DE FEBRER, DEL CONSELL, PEL QUAL S'APROVA EL REGLAMENT D'AGÈNCIES DE VIATGES DE LA COMUNITAT VALENCIANA.

Article 1. Concepte

1. Tenen la consideració d'agències de viatges les persones físiques o jurídiques que, sense perjuí de la realització de qualsevol activitat de mediació i/o organització de servicis turístics, es dediquen a l'organització i venda dels anomenats viatges combinats, definits en l'article 151.1.a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.

2. La condició legal i la denominació d'agència de viatges queda reservada exclusivament a les persones a què es referix l'apartat anterior.

3. L'exercici de les activitats d'organització i venda de viatges combinats a què es referix l'apartat 1 estarà exclusivament reservat a les agències de viatges, sense perjuí que, a més a més, tinguen com a activitat:

a) La mediació en la venda de bitllets o reserva de places en qualsevol classe de mitjans de transport, així com la reserva d'habitacions i servicis en les empreses turístiques i, particularment, en els establiments d'allotjament turístic.

b) L'organització i venda dels anomenats programes d'un dia. S'entendrà a l'efecte per programa d'un dia el conjunt de servicis turístics oferit o projectat a sol·licitud del client per l'agència de viatges a un preu global preestablit quan no incloga els elements propis d'un viatge combinat.

CAPÍTOL II

INSCRIPCIÓ EN EL REGISTRE GENERAL D'EMPRESES,

ESTABLIMENTS I PROFESSIONS TURÍSTIQUES

Article 4. Comunicació de la posada en funcionament. Obligatorietat

1. Les agències de viatges que vulguen exercir activitats amb caràcter permanent a la Comunitat Valenciana comunicaran la seua posada en funcionament mitjançant un imprés normalitzat dirigit al Servici Territorial de Turisme de la província on s'ubique l'establiment, acompanyat de la documentació assenyalada en l'apartat següent. Este serà l'òrgan competent per a l'ordenació i instrucció del procediment.

2. La comunicació de la posada en funcionament i la declaració responsable d'acord amb el model normalitzat que figura en l'annex II és obligatòria per a l'exercici de l'activitat i conjuntament amb la qual s'aportarà:

a) Document acreditatiu de la personalitat física o jurídica del sol·licitant.

b) Document acreditatiu de la constitució d'una fiança en la forma i quantia previstes en este reglament.

3. La declaració responsable subscrita per la persona interessada haurà de pronunciar-se sobre:

a) Que té concedit o sol·licitat davant de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, el nom comercial corresponent a la denominació que vulga adoptar l'agència.

b) Que a l'exterior de l'establiment figurarà la identificació de l'agència, nom, grup al qual pertany i número d'inscripció.

c) Que té el títol que acredita la disponibilitat de l'immoble així com, si fa el cas, les autoritzacions preceptives per a dedicar-lo a l'activitat d'agència de viatges.

Article 5. Inscripció en el registre

1. L'òrgan instructor, atenent a la comunicació degudament emplenada per la persona interessada, inscriurà d'ofici l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana - d'ara en d'avant, el Registre - en el grup que s'haja indicat, llevat que s'hagen omés dades o documents de caràcter essencial. A l'efecte s'emetrà un document que acredite la inscripció.

2. Este òrgan revisarà si, segons el que ha declarat l'administrat, consta en el procediment la totalitat de la documentació a què es referix l'article anterior i la seua validesa formal.

3. Si es comprovaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits oportuns de conformitat amb el que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o la norma que la substituïsca.

4. La inexactitud o falsedat de les dades declarades així com la no disponibilitat de la documentació preceptiva, quan tinguen caràcter essencial, o el fet de no començar a exercir l'activitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives a què puguen donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat des del moment que es tinga constància d'eixos fets i podran comportar, amb l'audiència prèvia a l'interessat, la baixa i cancel·lació de la inscripció de l'establiment en el Registre.

5. La cancel·lació de la inscripció i baixa de l'establiment en el Registre, així com qualsevol altra resolució que puga dictar-se i que fora determinant de la finalització del procediment, serà adoptada per l'òrgan competent que, en cada cas, determinen les normes d'atribució de funcions de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

Article 6. Actuacions posteriors a la comunicació de l'activitat

1. Comunicada l'activitat, l'agència haurà de realitzar les actuacions que s'indiquen en els terminis següents:

a) Abans d'iniciar la seua activitat, donar compliment al que establixen les disposicions vigents en matèria de fulls de reclamacions.

b) En el termini d'un mes, disposar de l'alta de declaració censal.

c) En el termini de dos anys, disposar de la documentació acreditativa de la concessió per l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, del nom comercial de l'agència.

2. Si en el termini indicat en l'apartat c) anterior no haguera recaigut cap resolució, s'haurà de disposar del certificat expedit per alguna d'eixes oficines, acreditatiu de la situació dels expedients. Este certificat prorrogarà per períodes anuals el termini assenyalat en l'esmentat apartat.

3. Si el nom comercial de l'agència fora denegat per dita oficina, s'haurà de comunicar a l'administració turística, en el termini d'un mes, el canvi de denominació i disposar de la documentació exigida en relació amb la nova que es pretenga utilitzar i, novament, començaran a comptar els terminis assenyalats en este article.

Article 7. Modificació dels requisits

Qualsevol modificació de les dades, requisits o dels documents a què es referix l'article 4 del present reglament, haurà de ser comunicada en el termini de 15 dies a la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme després d'haver-se produït, amb l'aportació de la documentació oportuna.

Article 8. Marca comercial

En el cas que les agències vulguen utilitzar en l'exercici de les seues activitats una marca comercial diferent del seu nom, ho comunicaran prèviament a l'administració turística i ho sol·licitaran a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual i, quan s'utilitze esta, s'haurà de col·locar al costat del número d'inscripció i del nom de l'agència de viatges.

Concedida la marca, en el termini d'un mes es comunicarà esta concessió a l'administració turística.

Article 9. Obertura d'establiments

Quan una agència vulga obrir establiments diferents de la seua oficina principal ho comunicarà a la conselleria que tinga competències en matèria de turisme junt amb l'acreditació de la seua personalitat física o jurídica i la d'haver incrementat, si fa el cas, en la quantitat que corresponga la fiança prevista en l'article 14 del present reglament. Igualment, haurà de declarar responsablement sobre els termes a què es referix l'article 4.3.b) i c).

Article 10. Cancel·lació de la inscripció en el Registre

1. La cancel·lació de la inscripció en el Registre d'una agència de viatges implicarà el cessament de la seua activitat i la dels seus establiments i es realitzarà mitjançant una resolució motivada de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme, prèvia tramitació de l'expedient corresponent.

2. A més de les establides legalment són causes de cancel·lació la no reposició de la garantia en la quantia i termini previst en l'article 14 i la inactivitat comprovada de l'agència o d'un establiment durant sis mesos continuats sense causa justificada.

Article 12. Agències de viatges extracomunitàries

1. Les agències de viatges extracomunitàries, a més de ser-los d'aplicació el que establixen els articles anteriors, podran:

a) Encomanar la seua representació amb caràcter permanent, o simplement per a actes concrets, a una o més agències de viatges de la Unió Europea amb establiment obert a la Comunitat Valenciana. Quan la representació siga atorgada amb caràcter permanent, dita representació s'acreditarà immediatament davant de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

b) Establir delegacions d'acord amb el que disposa el següent apartat 2, amb l'exclusiu objecte d'atendre els seus clients de l'estranger.

2. Les delegacions d'agències de viatges extracomunitàries necessitaran de l'autorització de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme, amb la sol·licitud prèvia de l'agència interessada.

Les agències de viatges extracomunitàries que vulguen obrir una de les delegacions esmentades, a més de sotmetre's a la legislació que, si fa el cas, els afecte com a empresa, hauran de presentar la documentació següent:

a) Certificat acreditatiu de l'existència legal de l'agència de viatges, visada per la representació diplomàtica o consular espanyola en el país de l'agència peticionària.

b) Document que acredite la disponibilitat del local.

c) Resguard acreditatiu de la constitució d'una fiança de 120.200 euros en les condicions previstes en l'article 14.

d) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import de 150.000 euros per a refermar la realització normal de la seua activitat.

Les delegacions a la Comunitat Valenciana d'agències de viatges extracomunitàries hauran de complir les normes, requisits i prescripcions del present reglament que els siguen d'aplicació.

Article 13. Agències de viatges inscrites per altres administracions

Quan les agències de viatges domiciliades en estats membres de la Unió Europea o en altres comunitats autònomes pretenguen obrir establiments a la Comunitat Valenciana per a l'exercici de la seua activitat, ho comunicaran davant de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme, junt amb l'acreditació de la seua personalitat física o jurídica i una declaració responsable sobre:

1. Estar inscrita com a agència de viatges en una Comunitat Autònoma o Estat membre de la Unió Europea.

2. Disposar de fiança suficient conforme a l'article 14 del present reglament.

3. Disposar de títol suficient com per a dedicar l'immoble a l'activitat d'agència de viatges.

Article 14. Fiança

1. Les agències de viatges estaran obligades a constituir i mantindre en vigència permanent una fiança per a respondre del compliment de les obligacions derivades de la prestació dels seus servicis davant dels seus contractants i, especialment, del reembossament dels fons depositats i el rescabalament per les despeses de repatriació en els supòsits d'insolvència o fallida, d'acord amb el que disposa l'article 163 del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.

2. La fiança es constituirà davant de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme mitjançant ingrés en l'òrgan competent de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, d'acord amb les normes establides per esta. Estes fiances cobriran les quanties següents:

a) Majoristes: 120.200 euros.

b) Detallistes: 60.100 euros.

c) Majoristes-detallistes: 180.300 euros.

Les agències de viatges comunicaran immediatament qualsevol modificació de la fiança a la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

3. Estes quanties cobriran l'obertura de sis establiments. Per cada nou establiment que ultrapasse la xifra anterior, s'haurà d'incrementar la fiança individual en la quantitat de 12.000 euros.

4. En cas d'executar-se la fiança, l'agència o associació afectada estarà obligada a reposar-la en el termini de quinze dies fins a cobrir novament la totalitat inicial de la fiança.

5. La fiança no podrà ser cancel·lada durant la tramitació d'un expedient de revocació, renúncia o baixa d'inscripció en el Registre, ni fins després de transcorregut un any des que la resolució de l'expedient corresponent siga ferma.

6. La fiança quedarà afecta el compliment de les obligacions que deriven de:

a) Resolució ferma en via judicial de responsabilitats econòmiques de les agències de viatges derivades de l'acció exercitada pel consumidor o usuari final.

b) Laude dictat per les comissions arbitrals d'agències de viatges de les juntes arbitrals de consum, previ sotmetiment voluntari de les parts.

Article 19. Identificació de les agències de viatges

En tota la propaganda impresa, correspondència, documentació i publicitat realitzada per una agència de viatges, siga quin siga el medi empleat, s'indicarà el número d'inscripció, el nom i, si fa el cas, el de la marca comercial registrada, així com l'adreça, telèfon, fax, correu electrònic i pàgina d'internet, si fa el cas.

Article 22. Tipus de contractes

3. De viatges combinats, segons el que definix i regula l'article 151.1 a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.

CAPÍTOL VI

EXERCICI D'ACTIVITATS SENSE

COMUNICACIÓ /DECLARACIÓ RESPONSABLE

Article 28. Exercici de l'activitat sense efectuar comunicació/declaració responsable

L'oferta, realització o publicitat, per qualsevol mitjà de difusió, de viatges combinats, segons el que definix i regula l'article 151.1.a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, sense haver comunicat l'activitat a l'administració turística en els termes del present decret, serà sancionada administrativament de conformitat amb la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana.

Article 29. Casos excepcionals

1. Les persones físiques o jurídiques, institucions, organismes i entitats de qualsevol orde, tant públiques com privades, que oferisquen al públic en general la realització de viatges combinats, hauran de fer-ho a través d'una agència de viatges legalment constituïda, a la qual hauran d'encarregar l'organització tècnica i la formalització de les reserves, i amb les quals necessàriament haurà de contractar el consumidor final.

2. Excepcionalment, determinats organismes públics podran organitzar i promocionar viatges combinats sense finalitat lucrativa, en funció d'acords o de la seua participació en organismes internacionals que així ho exigisquen.

Article 30. Infraccions i sancions

Les infraccions que es cometen contra el que establix este decret i la resta de la normativa que s'aplique donaran lloc a la responsabilitat administrativa corresponent, la qual es farà efectiva de conformitat amb el que disposa la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, i les disposicions de desplegament.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Inexactitud, falsedat o omissió de dades o documents de caràcter essencial.

A l'efecte del que establix el present decret i amb l'objecte de fer complir el principi de tipicitat de l'article 129 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, per a la correcta identificació de les conductes que constituïxen infracció administrativa i la precisa determinació de les sancions que pogueren comportar, es considera inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en dades, manifestacions o documents aquella que:

1. Afecte l'acreditació de la personalitat física o jurídica de l'interessat.

2. Implique la manca de la fiança o la seua constitució per una quantia inferior a l'exigible en virtut d'este decret.

3. Afecte la declaració responsable i comprometen la classificació de les agències de viatges.

DISPOSICIÓ FINAL

Primera. Habilitació per al desplegament normatiu

La persona titular de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme queda facultada per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i execució del present decret, d'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei del Consell i, especialment, a modificar i actualitzar per orde, quan siga procedent, els models de comunicació i declaració responsable que hagen de presentar-se davant de l'administració turística.

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web