Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 89/2014, de 9 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establixen els documents oficials d'avaluació i es concreten aspectes de l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7422 de 12.12.2014
Número identificador:  2014/11310
Referència Base de Dades:  010992/2014
 



ORDE 89/2014, de 9 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establixen els documents oficials d'avaluació i es concreten aspectes de l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana. [2014/11310]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, modificada per la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, establix en l'article 6.bis la distribució de competències entre el Govern, el ministeri competent en matèria d'educació, les administracions educatives i els centres docents. En l'apartat 2 de l'esmentat article s'especifica que en Educació Primària, entre altres ensenyances, les assignatures s'agruparan en tres blocs, d'assignatures troncals, d'assignatures específiques i d'assignatures de lliure configuració autonòmica, sobre els quals les administracions educatives i els centres docents realitzaran les seues funcions de la manera següent:



En l'epígraf c s'indica que dins de la regulació i límits establits pel Govern, a través del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, les administracions educatives podran:

1. Complementar els continguts del bloc d'assignatures troncals.

2. Establir els continguts dels blocs d'assignatures específiques i de lliure configuració autonòmica.

3. Realitzar recomanacions de metodologia didàctica per als centres docents de la seua competència.

4. Fixar l'horari lectiu màxim corresponent als continguts de les assignatures del bloc d'assignatures troncals.

5. Fixar l'horari corresponent als continguts de les assignatures dels blocs d'assignatures específiques i de lliure configuració autonòmica.



6. En relació amb l'avaluació durant l'etapa, complementar els criteris d'avaluació relatius als blocs d'assignatures troncals i específiques, i establir els criteris d'avaluació del bloc d'assignatures de lliure configuració autonòmica.

7. Establir els estàndards d'aprenentatge avaluables relatius als continguts del bloc d'assignatures de lliure configuració autonòmica.

Al seu torn, l'epígraf d concreta que dins de la regulació i límits establits per les administracions educatives d'acord amb els apartats anteriors, i en funció de la programació de l'oferta educativa que establisca cada administració educativa, els centres docents podran:



1. Complementar els continguts dels blocs d'assignatures troncals, específiques i de lliure configuració autonòmica i configurar la seua oferta formativa.

2. Dissenyar i implantar mètodes pedagògics i didàctics propis.

3. Determinar la càrrega horària corresponent a les diferents assignatures.

L'apartat 2.e de l'esmentat article 6.bis també concreta que l'horari lectiu mínim corresponent a les assignatures del bloc d'assignatures troncals es fixarà en còmput global per a tota l'Educació Primària, i no serà inferior al 50 % del total de l'horari lectiu fixat per cada administració educativa com a general. En este còmput no es tindran en compte possible ampliacions de l'horari que es puguen establir sobre l'horari general. Addicionalment, l'apartat 5 de l'article 6.bis establix que les administracions educatives fomentaran i potenciaran l'autonomia dels centres, avaluaran els seus resultats i aplicaran els oportuns plans d'actuació. Els centres docents desenrotllaran i complementaran, si és el cas, el currículum de les diferents etapes i cicles fent ús de la seua autonomia, tal com s'arreplega en el capítol II del títol V de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig.

L'anterior potestat reglamentària atorgada a les administracions educatives es completa amb el que disposa la disposició final sexta de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, on se cita que les normes d'esta llei podran ser desenrotllades per les comunitats autònomes, a excepció de les relatives a aquelles matèries la regulació de les quals l'encarrega esta al Govern o que corresponen a l'Estat; i també amb la disposició final quarta de la Llei Orgànica 8/2013, que establix que el Govern, a proposta del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, dictarà en l'àmbit de les seues competències les disposicions necessàries per a l'execució i desenrotllament d'allò que s'establix en la dita llei orgànica, sense perjuí del desplegament normatiu que corresponga realitzar a les comunitats autònomes.

Pel que fa a les ensenyances d'Educació Primària, el capítol II del títol I de l'esmentada Llei Orgànica 2/2006,establix l'ordenació general d'estes ensenyances i fixa els seus principis generals, objectius, organització, principis pedagògics, avaluació durant l'etapa i avaluació final.



El Reial Decret 126/2014, de 28 de febrer, pel qual s'establix el currículum bàsic de l'Educació Primària, establix aquells aspectes del currículum d'esta etapa que competixen al Govern en virtut de les competències que li conferix l'article 6.bis de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig. Així mateix, desenrotlla els aspectes referents a l'ordenació general de les ensenyances de l'Educació Primària continguts en l'esmentada llei orgànica, i regula altres aspectes referents a l'aprenentatge de llengües estrangeres, alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, autonomia dels centres docents i participació de pares, mares i tutors legals en el procés educatiu.

L'Orde ECI/1845/2007, de 19 de juny, per la qual s'establixen els elements dels documents bàsics d'avaluació de l'educació bàsica regulada per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, així com els requisits formals derivats del procés d'avaluació que són necessaris per a garantir la mobilitat de l'alumnat, va establir també determinats preceptes bàsics quant als documents oficials d'avaluació. Encara que alguns d'estos han sigut derogats implícitament per la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014, altres aspectes romanen vigents.



El Consell, fent ús de les seues competències, i de conformitat amb l'abans mencionada potestat reglamentària, ha concretat la normativa bàsica estatal per mitjà del Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum i es desplega l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana. El mencionat decret concreta a la Comunitat Valenciana el currículum de les diferents àrees de l'Educació Primària. En cada àrea s'establixen per al conjunt de tota l'etapa orientacions didàctiques i metodològiques, i s'indiquen els continguts, criteris d'avaluació i estàndards d'aprenentatge avaluables, estos últims en el cas de les àrees pertanyents al bloc d'assignatures de lliure configuració autonòmica, tots distribuïts per blocs de continguts, acomplint a més la distribució competencial indicada en l'article 6.bis de la Llei Orgànica 2/2006. Així mateix, en el currículum de cada àrea s'establix per a cada curs de l'etapa els continguts i criteris d'avaluació que serviran de referència per a la programació docent i l'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat.

D'altra banda, el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, també desplega l'ordenació general de l'Educació Primària, establint, entre altres, l'organització i l'horari d'estes ensenyances, l'avaluació de l'alumnat, l'exercici de l'autonomia per part dels centres docents, la participació dels representants legals de l'alumnat, i els diferents aspectes per a l'atenció a la diversitat de l'alumnat.



Després de l'entrada en vigor del mencionat Decret 108/2014, és procedent el desplegament d'alguns preceptes que s'hi contenen. Per este motiu, esta orde establix els models dels documents oficials d'avaluació de l'Educació Primària, concreta alguns procediments administratius en què el decret remet a un posterior desplegament per part de la conselleria competent en matèria d'educació, i adequa altres procediments establits per mitjà d'ordes vigents perquè no entren en contradicció amb el contingut de l'esmentat decret i amb la nova ordenació de l'Educació Primària.

Per tot això que s'ha exposat, vista la proposta de la directora general d'Ordenació, Innovació i Política Lingüística de data 4 de desembre de 2014, de conformitat amb esta, havent atorgat audiència als òrgans de participació i consulta de la comunitat educativa, i en virtut de les competències que m'atribuïxen l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, l'article 6 del Decret 9/2014, de 12 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat; l'article 4 del Decret 140/2014, de 5 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i la disposició final primera del Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposició preliminar



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'esta orde és establir els documents oficials d'avaluació i concretar aspectes de l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana.

2. Esta orde serà aplicable en els centres docents públics i privats de la Comunitat Valenciana autoritzats per a impartir les ensenyances d'Educació Primària regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig.





CAPÍTOL II

Documents oficials d'avaluació



Article 2. Relació de documents oficials d'avaluació

1. Segons el que disposa l'apartat 1 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014, els documents oficials d'avaluació són l'expedient acadèmic, les actes d'avaluació, els documents d'avaluació final d'etapa i de tercer curs d'Educació Primària, l'informe indicatiu del nivell obtingut en l'avaluació final d'etapa, l'historial acadèmic, i si és el cas l'informe personal per trasllat.

2. Correspondrà a la secretària o secretari dels centres públics i a la direcció dels centres privats garantir l'autenticitat de les dades dels documents oficials d'avaluació, la integritat de les dades arreplegats en estos i la seua supervisió i custòdia, així com l'expedició de les certificacions que se sol·liciten.



Article 3. Expedient acadèmic

1. El model d'expedient acadèmic d'Educació Primària és el que figura en l'annex I d'esta orde.

2. De conformitat amb el que establix l'article 4 de l'Orde ECI/1845/2007, de 19 de juny, l'expedient acadèmic de l'alumnat haurà d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne o de l'alumna i la informació relativa al procés d'avaluació. Així, en l'Educació Primària quedarà constància dels resultats de l'avaluació, de les propostes de promoció i, si és el cas, de les mesures d'atenció a la diversitat adoptades, així com de les adaptacions curriculars individuals significatives.

3. L'expedient acadèmic s'omplirà després de l'avaluació final de cada curs escolar, amb la firma del tutor o tutora, la secretària o secretari del centre o qui en tinga atribuïdes les funcions en el cas de centres privats, i el vistiplau de la directora o director.



Article 4. Actes d'avaluació

1. Les actes d'avaluació s'ajustaran al model que figura en l'annex II d'esta orde.

2. El contingut de les actes i el procediment per a la seua extensió, tancament i firma serà el previst en l'apartat 3 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014.

3. A partir dels dades consignades en les actes, s'elaborarà un informe dels resultats de l'avaluació final de l'alumnat segons el model que consta en l'annex III. Una còpia d'este informe serà incorporada a la memòria de fi de curs per a la seua posterior remissió a la direcció territorial competent en matèria d'educació.



Article 5. Documents d'avaluació final d'etapa i de tercer curs

1. Una vegada aplicada i qualificada l'avaluació individualitzada en finalitzar el tercer curs d'Educació Primària, a la qual es referix l'article 12.3 del Reial Decret 126/2014, el tutor o tutora de cada alumne o alumna omplirà el document final d'avaluació de tercer curs, referent al grau de domini de les destreses, capacitats i habilitats en expressió i comprensió oral i escrita, càlcul i resolució de problemes en relació amb el grau d'adquisició de la competència en comunicació lingüística i de la competència matemàtica. Els resultats reflectits en este document seran tinguts en compte per l'equip docent en l'adopció de decisions corresponents a la promoció de l'alumnat, segons s'indica en l'article 11.2 del Reial Decret 126/2014.

2. En l'avaluació individualitzada de final d'etapa, a la qual es referix l'article 12.4 del Reial Decret 126/2014, es comprovarà el grau d'adquisició de la competència en comunicació lingüística, de la competència matemàtica i de les competències bàsiques en ciència i tecnologia, així com l'èxit dels objectius de l'etapa. Una vegada aplicada la prova, esta serà qualificada segons l'expressió en nivells a què es referix l'esmentat article 12.4 del Reial Decret 126/2014. Estos resultats seran reflectits en el document d'avaluació final d'etapa, que serà omplit pel tutor o tutora de cada alumne o alumna.

3. Atesa la previsió dels articles 21.2 i 144.1 de la Llei Orgànica 2/2006, a partir dels criteris d'avaluació corresponents a les avaluacions individualitzades que s'indiquen, comuns per al conjunt de l'Estat, i de les característiques generals de les proves corresponents a l'avaluació final d'Educació Primària que s'establisquen per a tot el sistema educatiu espanyol, la direcció general competent en matèria d'avaluació del sistema educatiu dictarà anualment mitjançant una resolució les instruccions per a la realització de les avaluacions individualitzades de tercer curs i de final d'etapa. En les dites instruccions, establirà els models de documents d'avaluació final d'etapa i de tercer curs a emprar pels centres docents.



Article 6. Informe indicatiu del nivell obtingut en l'avaluació final d'etapa

1. L'informe indicatiu del nivell obtingut en l'avaluació final d'etapa expressarà el grau d'adquisició de les competències, així com l'èxit dels objectius de l'etapa per part de cada alumne o alumna a través de les diferents àrees de l'Educació Primària, segons el model que establisca el centre a través del claustre, i que haurà de contindre com a mínim:



a) Dades personals de l'alumne o alumna.

b) Dades identificatives del centre.

c) Resultats de l'avaluació individualitzada de final d'etapa.

d) Grau d'adquisició de les competències indicades en l'article 2.2 del Reial Decret 126/2014.

e) Grau d'èxit dels objectius de l'etapa relacionats en l'article 7 del Reial Decret 126/2014.

2. Este informe serà omplit en finalitzar l'etapa per la tutora o el tutor de sext curs, a partir dels resultats de l'avaluació final individualitzada de l'alumne o alumna i la informació aportada per l'equip docent que haja impartit docència a l'alumne o alumna.

3. L'informe portarà el vistiplau de la directora o el director del centre i s'adjuntarà a l'historial acadèmic de l'Educació Primària, segons el que preveu l'apartat 4 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014.

4. En cas que l'alumnat siga proposat per a accedir a l'etapa d'educació secundària obligatòria, es traslladarà l'historial acadèmic i l'informe indicatiu del nivell obtingut en l'avaluació final d'etapa al centre corresponent, en els termes que disposa l'apartat 6 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014. Així mateix, segons el que disposa l'article 12.4 del mencionat Reial Decret 126/2014, l'informe serà entregat als pares, mares o tutors legals.



Article 7. Historial acadèmic

1. El model d'historial acadèmic d'Educació Primària és el que figura en l'annex IV d'esta orde, de conformitat amb allò que s'ha indicat en l'apartat 4 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014.

2. L'obertura de l'historial acadèmic s'efectuarà en el moment en què l'alumne o alumna s'incorpore a l'etapa. En l'historial acadèmic hi haurà de figurar el número d'identificació d'alumnat. A este efecte, en el moment de l'obertura de l'historial acadèmic es comprovarà si l'alumne o alumna disposa del dit número per a la seua introducció en l'historial; en cas de no disposar-ne, la direcció dels centres docents realitzarà els processos conduents a l'assignació i generació d'este segons el procediment establit en la normativa vigent.





Article 8. Informe personal per trasllat

1. L'informe personal per trasllat tindrà com a fi garantir la continuïtat del procés d'aprenentatge de l'alumnat que es trasllade a un altre centre sense haver conclòs un determinat curs de l'Educació Primària.

2. El procediment per a efectuar el trasllat a un altre centre i el contingut de l'informe personal per trasllat és l'establit en l'apartat 5 de la disposició addicional quarta del Reial Decret 126/2014. En el dit informe s'hi inclouran les dades d'identificació del centre i de l'alumne o alumna.

3. Este informe serà elaborat i firmat per la tutora o el tutor, amb el vistiplau de la directora o el director, a partir de les dades facilitades per l'equip docent que impartisca docència a l'alumne o alumna i d'acord amb el model que establisca el centre, a través del claustre.

4. Quan l'alumna o alumne s'incorpore a un centre estranger a Espanya o en l'exterior que no impartisca ensenyances del sistema educatiu espanyol, no es traslladarà a aquell l'historial acadèmic. En el dit cas, el centre d'origen emetrà una certificació acadèmica completa de l'alumna o l'alumne. L'historial acadèmic continuarà custodiat per l'últim centre en què l'alumna o l'alumne va estar matriculat fins a la seua possible reincorporació a les ensenyances del sistema educatiu espanyol, en el mateix o un altre centre, al qual es traslladarà en este cas, o bé fins a la seua entrega a l'alumne després de la conclusió dels estudis estrangers equivalents a l'Educació Primària.





CAPÍTOL III

Procediments administratius en l'Educació Primària



Article 9. Autorització d'àrees proposades pels centres docents

1. Segons el que disposa l'article 4.5 del Decret 108/2014, els centres que desitgen oferir una o diverses àrees més en el bloc d'assignatures de lliure configuració autonòmica podran realitzar-ho en el marc d'una ampliació de l'horari lectiu, en virtut de la seua autonomia.

2. El procediment d'autorització de noves àrees proposades pel centre docent dins del bloc d'assignatures de lliure configuració autonòmica serà iniciat pel director o la directora del centre públic o per la persona titular del centre privat, oït el claustre de professorat i el consell escolar en el cas dels centres públics i privats concertats.



3. Les sol·licituds es presentaran preferentment en la direcció territorial competent en matèria d'educació, o bé per mitjà de qualsevol de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. El termini de presentació de sol·licituds serà fins al dia 31 de gener anterior al començament del curs escolar per al qual haja sol·licitat l'autorització. La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

a) Proposta de currículum de l'àrea a impartir, per a cada curs de l'etapa per a la qual se sol·licite la seua impartició.

b) Memòria justificativa, en la qual s'explicitaran els criteris que han justificat l'elecció de l'àrea sol·licitada, així com l'organització de recursos personals i materials per a la seua impartició, incloent-s'hi el mestre o mestra del centre docent responsable d'esta.

c) En cas de centres públics i privats concertats, les certificacions que sobre la sol·licitud d'autorització ha emés informe el claustre de professorat i el consell escolar.

4. La direcció territorial competent en matèria d'educació sol·licitarà informe a la Inspecció d'Educació respecte a la sol·licitud. El dit informe serà evacuat considerant els criteris següents:

a) La inclusió en la proposta de currículum de tots els elements establits per la normativa vigent.

b) L'adequació del currículum a les edats dels alumnes i la seua complementarietat amb les àrees del currículum establides en el Decret 108/2014.

c) La disponibilitat de recursos personals i materials per a la seua impartició.

d) La impartició de l'àrea sol·licitada com a ampliació de l'horari escolar, dins de les possibilitats organitzatives del centre i del compliment de la normativa vigent quant a jornada escolar.

e) En el cas dels centres públics, la disponibilitat horària d'un mestre o mestra amb destinació definitiva en el centre; i en el cas dels centres privats concertats, que l'autorització de la nova àrea no supose un increment de la quantia del concert autoritzat.

5. Les direccions territorials competents en matèria d'educació, vistos els informes de la Inspecció d'Educació elevaran a la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, respecte a cada sol·licitud presentada, proposta d'autorització o bé proposta motivada de no-autorització, acompanyada de la documentació que obre en l'expedient administratiu. Les dites propostes seran remeses amb anterioritat al 15 de març de cada curs escolar.

6. La direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, vista tota la documentació indicada, resoldrà sobre les sol·licituds i notificarà les resolucions corresponents a la direcció territorial corresponent i al centre docent. Sobre les sol·licituds s'emetrà resolució abans del 31 de maig. Contra estes resolucions de la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, la titularitat dels centres privats podrà interposar recurs d'alçada davant de la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació en el termini d'un mes a comptar de la notificació de l'acte administratiu.

7. Les àrees autoritzades conforme al procediment regulat en el present article podran impartir-se en els cursos successius sense necessitat de nova autorització, fins que no es modifiquen les condicions en les quals van ser autoritzades. En cas que variaren les dites condicions, la direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats hauran de comunicar-ho a la direcció territorial competent en matèria d'educació a fi d'iniciar el procediment de revocació de l'autorització prèviament concedida. Els procediments de revocació també podran ser iniciats d'ofici per qualsevol òrgan o unitat de l'administració educativa en el moment en què es tinga constància que han variat les condicions que van donar lloc a l'autorització.





Article 10. Prolongació de l'escolarització un any més en l'etapa

1. En virtut del que disposa l'article 14.3 del Reial Decret 126/2014, sense perjuí de la permanència durant un curs més en l'etapa, prevista en l'article 20.2 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials en l'etapa d'Educació Primària en centres ordinaris podrà prolongar-se un any més, sempre que això afavorisca la seua integració socioeducativa.



2. De conformitat amb allò que disposa l'article 21.2 del Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, esta mesura excepcional podrà sol·licitar-se en qualsevol curs de l'etapa, una vegada l'alumne o alumna ja haja esgotat la repetició de curs indicada en l'article 11.1 del Reial Decret 126/2014.

3. El procediment serà iniciat, a proposta de l'equip docent de l'alumne o alumna, per la direcció del centre docent, per mitjà d'un escrit dirigit a la direcció territorial competent en matèria d'educació, i prèvia comunicació als representants legals de l'alumnat.

4. La sol·licitud anirà acompanyada preceptivament d'informe psicopedagògic de l'alumne o alumna, segons el model establit per la normativa vigent a estos efectes. El dit informe psicopedagògic serà elaborat pel servici psicopedagògic escolar que tinga assignat el centre; o bé pel gabinet psicopedagògic escolar autoritzat que intervinga en el centre docent, sempre que este últim dispose de l'homologació de la valoració psicopedagògica. A més de l'informe psicopedagògic, podran adjuntar-se a la sol·licitud tots els documents que es consideren oportuns per a motivar la mesura sol·licitada, entre altres, informes mèdics, informes socials i certificats del grau de discapacitat.



5. Una vegada remesa la sol·licitud i la documentació indicada en l'apartat anterior a la direcció territorial competent en matèria d'educació, la Inspecció d'Educació emetrà un informe sobre el compliment dels requisits establits per la normativa vigent per a autoritzar la mesura, així com sobre la idoneïtat d'esta en relació amb el fet que afavorisca la integració socioeducativa de l'alumne o alumna.



6. Vist l'informe de la Inspecció d'Educació, la persona titular de la direcció territorial competent en matèria d'educació dictarà una resolució expressa on s'autoritzarà la mesura o bé es desestimarà de manera motivada, i notificarà el seu contingut als representants legals de l'alumne o alumna, així com a la direcció del centre docent on aquell estiga escolaritzat. El termini per a resoldre este procediment serà de tres mesos a computar des de la seua iniciació. La direcció dels centres docents tindrà en compte el dit termini de resolució a fi de sol·licitar la mesura amb una antelació suficient que permeta la seua resolució abans de la finalització del curs escolar previ a l'aplicació de la mencionada mesura en cas de ser autoritzada.

7. Contra la resolució de la persona titular de la direcció territorial competent en matèria d'educació, les persones interessades podran interposar recurs d'alçada davant de la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica en el termini d'un mes des que s'efectue la notificació de l'acte administratiu.



Article 11. Flexibilització de l'escolarització de l'alumnat amb altes capacitats

1. En virtut del que establix l'article 7 del Reial Decret 943/2003, de 18 de juliol, pel qual es regulen les condicions per a flexibilitzar la duració dels diversos nivells i etapes del sistema educatiu per als alumnes superdotats intel·lectualment, i en l'article 22.4 del Decret 108/2014, la flexibilització de la duració de l'etapa d'Educació Primària per a alumnat amb altes capacitats consistirà en la seua incorporació a un curs superior al que li corresponga per la seua edat. A este efecte, esta mesura tindrà caràcter extraordinari i serà proposta després de considerar-se insuficients les mesures d'adaptació específica del currículum per a este alumnat en què es propose una ampliació o enriquiment del currículum.



2. La mesura de flexibilització de l'escolarització de l'alumnat en l'Educació Primària es concretarà per mitjà d'alguna o ambdós de les opcions següents:

a) L'anticipació de l'escolarització en el primer curs de l'etapa, quan l'alumne o alumna haja aconseguit els objectius corresponents al segon cicle de l'educació infantil i es preveja que la mencionada mesura és adequada per al desenrotllament del seu equilibri personal i de la seua socialització.

b) La reducció en un any del període d'escolarització en l'etapa com a conseqüència de la incorporació de l'alumne o alumna a un curs superior al que li corresponga per la seua edat, sempre que l'alumne o alumna haja demostrat un grau d'adquisició dels objectius i de les competències suficient per a l'adopció de la mesura, prenent per a això com a referent els criteris d'avaluació de totes les àrees del curs immediatament anterior a aquell al qual siga proposat per a accedir, i es preveja que la dita mesura és adequada per al desenrotllament del seu equilibri personal i de la seua socialització.

3. Quan l'equip docent d'un centre docent identifique un alumne o alumna amb altes capacitats que complisca les condicions descrites en els dos apartats anteriors, elaborarà de manera col·legiada, coordinat pel tutor o tutora, un informe-proposta.

4. Posteriorment, la direcció del centre, vist l'informe-proposta, sol·licitarà la realització d'una avaluació psicopedagògica a l'alumne o alumna, prèvia comunicació als seus representants legals. L'informe psicopedagògic serà elaborat pel servici psicopedagògic escolar que tinga assignat el centre; o bé pel gabinet psicopedagògic escolar autoritzat que intervinga en el centre docent, sempre que este últim dispose de l'homologació de la valoració psicopedagògica, seguint el model d'informe establit per la normativa vigent.



5. En cas que l'informe psicopedagògic concloga que és procedent la mesura de flexibilització de l'escolarització de l'alumne o alumna en Educació Primària, la direcció del centre docent proposarà als representants legals de l'alumnat la mesura de flexibilització. En tot cas, i segons el que disposa l'article 7.2 del Reial Decret 943/2003, la flexibilització haurà de comptar per escrit amb la conformitat dels pares.



6. Si els representants legals de l'alumne o alumna donen la seua conformitat expressa a la proposta de flexibilització, la direcció del centre remetrà el dit escrit, junt amb l'informe-proposta de l'equip docent i l'informe psicopedagògic, a la direcció territorial competent en matèria d'educació. La dita remissió s'efectuarà amb anterioritat al 30 d'abril anterior a l'inici del curs escolar en què haja d'aplicar-se la mesura sol·licitada, en cas que esta siga autoritzada.

7. Una vegada rebuda la documentació en la direcció territorial, la Inspecció d'Educació elaborarà un informe en què comprovarà que la sol·licitud s'ajusta a allò que s'ha indicat en els apartats anteriors i a la normativa vigent, i valorarà a partir de la documentació si la mesura és adequada per al desenrotllament de l'equilibri personal i la socialització de l'alumne o alumna, podent sol·licitar informes complementaris en cas d'estimar-se oportuns.

8. Vist l'informe de la Inspecció d'Educació, la persona titular de la direcció territorial competent en matèria d'educació dictarà una resolució expressa on s'autoritzarà la mesura o bé es desestimarà de manera motivada, i notificarà el seu contingut als representants legals de l'alumne o alumna, així com a la direcció del centre docent on aquell estiga escolaritzat. El termini per a resoldre este procediment serà d'un mes a computar des de la remissió de la sol·licitud per la direcció del centre a la direcció territorial.

9. Contra la resolució de la persona titular de la direcció territorial competent en matèria d'educació, les persones interessades podran interposar recurs d'alçada davant de la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica en el termini d'un mes des que s'efectue la notificació de l'acte administratiu.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Sistemes d'informació i protecció de dades

1. Els models de documents oficials d'avaluació que figuren en la present orde seran posats a disposició dels centres docents a través dels sistemes d'informació per a la gestió i comunicació de dades i documents dels centres docents.

2. Pel que fa a l'obtenció de les dades personals de l'alumnat, a la cessió d'estes d'uns centres a altres i a la seguretat i confidencialitat d'estes, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, en tot cas, al que establix la disposició addicional vint-i-tres de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.



Segona. Assessorament, supervisió i difusió de la norma

1. La Inspecció d'Educació assessorarà, orientarà i informarà els distints sectors de la comunitat educativa respecte al contingut d'esta orde. Així mateix, supervisarà la seua correcta aplicació en tots els centres docents indicats en l'article 1.2.

2. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats garantiran el compliment d'esta orde en els seus respectius centres, i col·laboraran en la difusió del seu contingut entre els diferents membres de la comunitat educativa.



Tercera. Interpretació i aplicació

Les persones titulars dels òrgans superiors i directius de la conselleria competent en matèria d'educació són autoritzades perquè, en l'àmbit de les seues competències respectives, dicten totes resolucions i instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i l'aplicació d'esta orde.



Quarta. Incidència en les dotacions de gasto

La implementació i el posterior desplegament d'esta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Calendari d'implantació

De conformitat amb l'apartat 1 de la disposició final quinta de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, les modificacions introduïdes en el currículum, l'organització, objectius, promoció i avaluacions d'Educació Primària s'implantaran per als cursos primer, tercer i quint en el curs escolar 2014-2015, i per als cursos segon, quart i sext en el curs escolar 2015-2016.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Sense perjuí del que disposa la disposició transitòria primera d'esta orde, queden derogades les disposicions següents:

a) Els articles 4.1 i 4.2 de l'Orde de 14 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regulen les condicions i el procediment per a flexibilitzar, excepcionalment, la duració del període d'escolarització obligatòria dels alumnes i alumnes que tenen necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual.

b) L'article 5 de l'Orde 16 de juliol de 2001, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres d'Educació Infantil (segon cicle) i Educació Primària.



c) L'Orde de 13 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Primària.

2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que establix esta orde.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Caràcter no reglamentari dels annexos

1. Els annexos continguts en la present orde no tenen rang reglamentari.

2. Es faculta la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica per a la modificació dels annexos continguts en esta orde.





Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 9 de desembre de 2014



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET

Mapa web