Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 124/2014, de 25 de juliol, del Consell, pel qual es regulen les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, es crea el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7327 de 29.07.2014
Número identificador:  2014/7170
Referència Base de Dades:  006854/2014
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Agricultura i alimentació
    Descriptors:
      Temàtics: màquina agrícola, producte fitosanitari, tractament fitosanitari, inspecció tècnica , registre



DECRET 124/2014, de 25 de juliol, del Consell, pel qual es regulen les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, es crea el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana, així com les normes per a la inscripció i funcionament d'estes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2014/7170]

PREÀMBUL



La Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal, constituïx el marc legal bàsic de la normativa que regula tots els aspectes relacionats amb la prevenció i el control de plagues, considerades estes en la seua concepció més àmplia. En l'article 41, relatiu a la utilització de productes fitosanitaris, s'establix que s'ha de disposar dels mitjans d'aplicació adequats i mantindre un règim d'inspeccions periòdiques per al funcionament correcte dels equips d'aplicació.

Per la seua banda, la Directiva 2009/128/CE, de 21 d'octubre, del Parlament Europeu i del Consell, per la qual s'establix el marc de l'actuació comunitària per a aconseguir un ús sostenible dels plaquicides, disposa, per als equips d'aplicació, l'obligació de realitzar una inspecció periòdica, a fi de verificar el funcionament correcte d'estos equips i, per tant, minimitzar el risc per a la salut humana i del medi ambient en la utilització dels productes fitosanitaris. L'esmentada norma es trasllada a l'ordenament jurídic espanyol per mitjà del Reial Decret 1702/2011, de 18 de novembre, d'inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, i concreta distints aspectes, com ara la necessitat de disposar d'un cens dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, la creació d'estacions autoritzades d'inspecció que duguen a terme les dites tasques, així com la necessitat de formació i qualificació del personal responsable de realitzar les dites inspeccions.



En la Comunitat Valenciana s'han realitzat campanyes per a la revisió i la correcta posada a punt de la maquinària d'aplicació de productes fitosanitaris des de fa més de dos dècades. Per a això, es van establir convenis de col·laboració amb els departaments de la Universitat Politècnica de València per a la revisió del funcionament correcte d'estos equips, així com es va establir l'obligatorietat de revisió de la maquinària cada tres anys, com a norma en els reglaments de producció integrada dels distints cultius.

Amb el present decret, com a normativa executiva de la legislació bàsica estatal, es complix l'exigència de l'article 47.3 de la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal, que determina que l'òrgan competent de cada Administració pública ha de designar centres d'inspecció tècnica, oficials o oficialment reconeguts, que siguen apropiats per a realitzar revisions dels mitjans d'aplicació fitosanitària, per quant les inspeccions són preceptives d'acord amb allò que s'ha indicat en l'article 41.2.b del mateix text legal. Estos centres es qualifiquen com a centres de suport a la realització dels controls que han de realitzar les administracions públiques, als quals l'article 47.1 de la Llei 43/2002, denomina «controls oficials per a garantir el compliment del que establix la present llei». Esta previsió de la llei permet que, per mitjà de la present disposició reglamentària, es puga regular la forma en què l'execució material de les inspeccions puga ser realitzada per unitats autoritzades que no integren la Administració autonòmica.



D'acord amb el que disposa l'article 40 del Decret 89/2014, de 13 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Presidència i de la Conselleria de Presidència i d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, correspon a la Direcció General de Producció Agrària i Ramaderia, entre altres, la competència en matèria de mitjans de producció agrària, de sanitat vegetal, així com la transferència de tecnologia i formació continuada en el sector agroalimentari, àrees d'actuació on s'inclouen el bon ús de la maquinària d'aplicació de productes fitosanitaris.

Per tot això, de conformitat amb els articles 18.f i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, consultades les entitats representatives del sector, a proposta del conseller de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 25 de juliol de 2014,



DECRETE



Article 1. Objecte

Este decret té per objecte regular les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, l'elaboració del cens d'equips a inspeccionar i el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana, que ubiquen i/o desenrotllen la seua activitat en el territori de la Comunitat Valenciana. Tot això en aplicació del que establix el Reial Decret 1702/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris.



Article 2. Definicions

A l'efecte d'este decret, caldrà ajustar-se a les definicions contingudes en l'article 2 del Reial Decret 1702/2011.



Article 3. Àmbit d'aplicació

1. De conformitat amb l'article 3 del Reial Decret 1702/2011, seran objecte d'inspeccions periòdiques:

a) Els equips mòbils d'aplicació de productes fitosanitaris, inscrits en el Registre Oficial de Maquinària Agrícola (ROMA) i utilitzats en la producció primària, agrícola i forestal, així com els equips utilitzats en altres usos professionals, i que corresponguen a alguns dels gèneres de màquines següents:

1r. Polvoritzadors hidràulics (de barres o pistoles de polvorització).



2n. Polvoritzadors hidropneumàtics.

3r. Polvoritzadors pneumàtics.

4t. Polvoritzadors centrífugs.

5t. Empolsadors.

b) Els equips d'aplicació muntats a bord d'aeronaus, que hauran de disposar de la millor tecnologia disponible per a reduir la deriva de la polvorització.

c) Els equips instal·lats en l'interior d'hivernacles o altres locals tancats, inclosos els de tractament postcollita de centrals hortofructícoles, o qualsevol altre ubicat en instal·lacions fixes.

2. Les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris podran pertànyer a unitats pròpies de la Generalitat, o a altres unitats, com ara departaments d'universitats, especialitzats en mecanització agrària; centres de formació agrària; centres tecnològics i centres de suport a la innovació tecnològica (regulats pel Reial Decret 2093/2008, de 19 de desembre, amb àmbit estatal i que crea el seu registre); a entitats associatives agràries o a empreses privades. També podran ser reconegudes aquelles associacions que estiguen legalment constituïdes, que complisquen els requisits i que estiguen relacionades amb el sector agrari. Estes unitats hauran d'estar autoritzades per la direcció general amb competències en matèria de sanitat vegetal, com a òrgan competent en la Generalitat, així com subscriure pòlisses de responsabilitat civil, avals o altres garanties financeres atorgades per una entitat degudament autoritzada, que cobrisquen els riscos de la seua responsabilitat respecte a danys ambientals, materials i personals a tercers. La quantia mínima d'esta pòlissa està establida en l'article 7.6 del present decret.



Article 4. Cens dels equips a inspeccionar

1. La conselleria competent en matèria d'agricultura, a través de la direcció general amb competències en matèria de sanitat vegetal, elaborarà i gestionarà un cens amb tots els equips a inspeccionar, que inclourà els equips assenyalats en l'article 3 d'este decret.

2. L'elaboració del cens es realitzarà a partir de les dades relatives a:



a) Els equips mòbils de tractament utilitzats en la producció primària, agrícola i forestal, així com els equips utilitzats en altres usos professionals. Les dades s'obtindran de les que figuren inscrites en el Registre Oficial de Maquinària Agrícola. (ROMA)

b) Els equips de tractaments aeris pertanyents a empreses que compten amb seu social a la Comunitat Valenciana. Estos equips hauran d'inscriure's en el cens en el termini de sis mesos des de la publicació del present decret.

c) Els equips de tractament que s'instal·len en hivernacles o altres locals tancats, inclosos els de tractaments postcollita. Estos equips hauran d'inscriure's en el cens en el termini de sis mesos des de la publicació del present decret.



Article 5. Programa anual d'inspeccions. Prioritat i periodicitat de les inspeccions

1. L'òrgan competent responsable del control i aplicació del programa d'inspeccions a la Comunitat Valenciana, establit en l'article 5 del Reial Decret 1702/2011, serà la direcció general competent en la matèria.

2. Esta direcció general elaborarà i aprovarà el programa anual d'inspeccions en l'últim trimestre de l'any anterior a la programació, i establirà les prioritats entre els equips d'aplicació de productes fitosanitaris, d'acord amb els criteris establits en l'article 5.4 del Reial Decret 1702/2011, la relació d'ITEAF existents en el seu territori, una estimació del nombre d'inspeccions que es realitzarà per cada província i, si és el cas, els àmbits d'actuació de les diferents unitats mòbils. Així mateix, anualment elaborarà una memòria amb els resultats de les inspeccions realitzades que serà remesa al ministeri competent en la matèria.



3. Els equips d'aplicació de productes fitosanitaris a què fa referència l'article 4 del present decret, hauran d'estar inclosos en el cens a què fa referència eixe article, i hauran de passar una revisió periòdica, almenys, una vegada abans del 26 de novembre de 2016, d'acord amb el programa anual aprovat que s'indica en l'apartat 2 de l'article 5 del Reial Decret 1702/2011. Les dites inspeccions seran realitzades per les estacions ITEAF autoritzades.

4. La inscripció dels equips en el cens a què fa referència l'article 4 d'este decret serà prèvia a la inspecció.

5. Tots els equips nous, adquirits a partir del 10 de desembre de 2011, hauran d'inspeccionar-se, almenys, una vegada dins del termini dels cinc primers anys.

6. Les inspeccions posteriors hauran de realitzar-se com a màxim cada cinc anys, excepte per als següents casos, i la seua inspecció haurà de realitzar-se, com a màxim, cada tres anys:

a) Els equips d'aplicació de productes fitosanitaris, els titulars dels quals siguen empreses de servicis agraris, els que presten servici a les Agrupacions per a Tractaments Integrats en l'Agricultura (ATRIA) o realitzen tractaments corporatius, com ara els de les cooperatives agràries i altres agrupacions d'agricultors, així com les comunitats de béns que agrupen a més de deu productors. Estos equips seran prioritaris en la programació de les inspeccions anuals.

b) Els equips que realitzen aplicacions de productes fitosanitaris en les explotacions dels productors donades d'alta en el Registre Oficial de Productors Autoritzats per a la Producció Integrada de la Generalitat.



7. A partir de l'any 2020, les inspeccions hauran de ser realitzades cada 3 anys en tots els equips.



Article 6. Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosani-taris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana

1. Es crea el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana, on s'inscriuran les entitats autoritzades per a realitzar l'activitat d'inspecció indicada en l'article 3, que tinguen la seua seu social a la Comunitat Valenciana.

2. El registre, que serà únic i de caràcter públic, sense perjuí de la protecció de dades de caràcter personal, dependrà de la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal, que emetrà la resolució d'autorització per a l'activitat d'inspecció dels equips.

La direcció general competent en la matèria vetlarà per a què es mantinga actualitzada i accessible a les persones interessades, preferentment per via telemàtica, tenint en compte separadament les necessitats d'informació de les administracions públiques implicades i les dels altres usuaris, sense perjuí de la deguda protecció de les dades de caràcter personal, segons establix la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, i la normativa que la desplega.

3. L'alta en este registre habilita la ITEAF per a realitzar les inspeccions en tot el territori nacional i amb duració indefinida, excepte revocació d'esta per incompliment de les condicions que van motivar la seua autorització o a petició de part.



Article 7. Procediment per a la inscripció en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana

1. L'autorització de l'activitat d'inspecció i l'alta en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana s'inicia a sol·licitud de les persones interessades o els seus representants, segons model normalitzat que figura en l'annex I. En l'annex II, apartat A, s'establixen la documentació i les condicions a presentar per les entitats que sol·liciten la seua inscripció en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana amb seu social a la Comunitat Valenciana.

La sol·licitud haurà de dirigir-se a la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal i presentar-se en el registre general de la conselleria amb competències en matèria de agricultura, o en qualssevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Sempre que les condicions tècniques ho permeten, podrà realitzar-se la presentació telemàtica de les sol·licituds i per a això s'accedirà al Catàleg de Servicis Públics Interactius de la Generalitat, accessibles a través de ‹www.tramita.gva.es›, i se seleccionarà el servici corresponent. Per a poder accedir a este sistema telemàtic, el sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), ambdós emesos per l'Institut Valencià de Finances. En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representacions de Caràcter Voluntari davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica.

2. Per a poder realitzar les inspeccions oficials en el territori de la Comunitat Valenciana serà obligatori estar donat d'alta en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana. En el cas de les ITEAF donades d'alta en una altra comunitat autònoma, podran exercir la seua activitat a la Comunitat Valenciana, després de la presentació de la corresponent alta i justificació de l'autorització que els va ser concedida en la comunitat autònoma on figure la seua seu social (annex II, apartat B).

3. La direcció general competent en matèria de sanitat vegetal verificarà la documentació que acompanya a la sol·licitud d'inscripció de les ITEAF, així com el compliment dels requisits sobre el personal d'inspecció establits en l'article 8 del Reial Decret, i la dels equips i les condicions tècniques de les instal·lacions a què fa referència l'article 9 del Reial Decret 1702/2011, i es podrà demanar la col·laboració tècnica de les unitats especialitzades, amb les quals hi haja o puga haver conveni.

4. La direcció general competent en matèria de sanitat vegetal emetrà la corresponent resolució d'inscripció en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana i l'autorització de l'inici de l'activitat d'inspecció, per a totes aquelles sol·licituds que oferisquen garanties quant a la duració i eficàcia de la seua acció inspectora. Per a la resolució favorable es tindran en compte els mitjans disponibles, l'estimació d'inspeccions a executar, la zona previsible d'actuació, el manteniment d'un nivell de qualitat mínim en les inspeccions, el preu del servici, i el grau de cobertura a aconseguir sobre el cens de maquinària de la Comunitat Valenciana. Esta informació haurà de reflectir-se en el pla d'inspeccions presentat per la ITEAF.

5. En la tramitació de l'expedient podrà sol·licitar-se ampliació de la documentació presentada o aclariment a esta, i es concedirà un termini de 10 dies, comptats des de la recepció de la notificació perquè esmene o aporte la documentació requerida. En el cas que no ho faça es considerarà desistida de la seua sol·licitud.

6. Les ITEAF que no pertanguen a l'Administració pública hauran de subscriure pòlisses de responsabilitat civil, avals o altres garanties financeres, que cobrisquen els riscos de la seua responsabilitat, respecte als danys ambientals, materials i personals a tercers que pogueren produir-se com a conseqüència de les inspeccions tècniques que realitze, per una quantia mínima de 100.000 euros, que serà proporcional a la naturalesa i abast del risc cobert.

Per a això, entre la documentació que han de presentar, inclouran una proposta o esborrany de pòlissa, on l'assegurat siga l'ITEAF i es complisca amb les dites especificacions.

7. En el termini màxim de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud, la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal dictarà i notificarà la resolució corresponent i, en el cas de ser favorable, la ITEAF serà inscrita en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana i autoritzada per a exercir la seua activitat d'inspecció. Transcorregut el termini de sis mesos sense que es dicte i notifique la corresponent resolució, el sol·licitant podrà entendre desestimada la seua sol·licitud per silenci administratiu. L'inici de l'activitat d'inspecció de la ITEAF estarà condicionada a l'efectiva presentació de l'aval o assegurança, abans citat, degudament atorgat per una entitat autoritzada, i serà responsabilitat de la ITEAF el manteniment de l'aval o assegurança en vigor per a poder continuar exercint l'activitat.



8. Les ITEAF que desitgen desenrotllar la seua activitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana hauran de presentar anualment un pla d'inspecció per a la seua validació per la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal.



Article 8. Modificació de la inscripció en el registre

Qualsevol modificació de les dades reflectides en la inscripció haurà de ser comunicada al registre, en el termini màxim de dos mesos a comptar de la data en què es va produir la dita variació, per mitjà de l'enviament de la documentació que ho justifique, a fi d'actualitzar la inscripció registral.



Article 9. Incompatibilitats

1. No podran inscriure's com a ITEAF les entitats l'objecte social de les quals tinga com a activitat principal la fabricació, el comerç o la reparació de la maquinària fitosanitària, que estiga inclosa en l'obligatorietat d'inspecció periòdica, o que no tinga relació amb el sector agrari.



2. No obstant això, en aplicació de l'apartat 2 de l'article 7 del Reial Decret 1702/2011, en el supòsit que l'autoritat competent considere que el número d'ITEAF existent en el seu territori és insuficient per a realitzar les inspeccions previstes, podrà autoritzar com a ITEAF a entitats descrites en a l'apartat anterior.



Article 10. Tarifes d'inspecció

Les ITEAF la seu social de les quals estiga radicada a la Comunitat Valenciana establiran lliurement les tarifes a aplicar d'acord amb les característiques dels equips i la seua dificultat d'inspecció, així com els barems sobre distància de desplaçaments, si és el cas. Les esmentades tarifes i les successives modificacions dels imports d'estes hauran de ser notificades a l'Administració publica competent d'acord amb la documentació a aportar que figura en l'annex II, apartat A, del present decret.





Article 11. Supervisió i control de les ITEAF

Per tal que les ITEAF autoritzades que desenrotllen la seua activitat en el territori de la Comunitat Valenciana, complisquen correctament amb els requisits establits per a la realització de les inspeccions, disposen dels equips adequats i en bon ús, hauran de passar un control oficial de les inspeccions.

Anualment seran controlades totes les ITEAF que exercisquen la seua activitat en el territori de la Comunitat Valenciana.

Esta supervisió podrà ser realitzada pel personal especialitzat de la mateixa autoritat competent, amb la col·laboració que puga establir-se amb unitats especialitzades.

En la seua actuació, la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal podrà entrar en les instal·lacions, auditar, revisar i fotocopiar tota la documentació relacionada amb l'activitat de la ITEAF. Tot això sense perjuí que, si s'aprova una norma europea que establisca requisits de qualitat per a les ITEAF, se'ls exigirà estar acreditades de conformitat amb esta.



Article 12. Revocació de les autoritzacions

1. Les autoritzacions concedides podrà ser revocades en els casos següents:

a) A sol·licitud del titular de la ITEAF, per cessament d'activitat.

b) Per l'incompliment dels requisits establits en el Reial Decret 1702/2011 i en el present decret, tant dels que van motivar la concessió de l'autorització, com dels que es comprove que en la realització dels controls oficials no complixen els procediments i requisits establits en l'esmentat reial decret i en el manual d'inspecció.



c) Per incompliment de l'obligació prevista en l'article 8 del present decret.

d) Quan no es permeta la realització dels corresponents controls oficials establits en l'article anterior.

e) Per l'incompliment dels paràmetres i objectius continguts en el pla anual d'inspeccions quant a nombre, qualitat de la inspecció i grau de cobertura del cens de maquinària.

2. Prèviament a la resolució de revocació de l'autorització, s'instruirà el corresponent expedient en què es notificarà al titular de la ITEAF els incompliments detectats, perquè si és el cas puguen ser esmenats o, a falta d'això, es resoldrà la revocació de forma definitiva, quan la gravetat així ho determine, i es donarà, en este cas, de baixa en el registre i inhabilitada per a exercir l'activitat d'inspecció d'equips.



3. De conformitat amb l'article 84.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, instruït el procediment, i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, es posarà de manifest a les persones interessades o, si és el cas, als seus representants.



4. L'autorització podrà també ser suspesa, prèvia tramitació de l'oportú procediment, en virtut del qual es dicte acte de suspensió durant un temps determinat, fins que siguen esmenades les deficiències observades.



Article 13. Realització de les inspeccions

1. Els titulars dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris seran els responsables de sotmetre els seus equips a la corresponent inspecció en els terminis oficialment reglamentats, i poden elegir lliurement entre les ITEAF autoritzades.

2. L'execució material de cada inspecció serà realitzada per un inspector oficialment acreditat que complisca el que disposen els articles 8 i 13 del Reial Decret 1702/2011.

3. La ITEAF comprovarà, prèviament a la inspecció, que la màquina objecte d'esta està inscrita en el cens corresponent. L'equip objecte d'inspecció, abans d'esta, es presentarà amb les condicions de neteja adequades segons les recomanacions del Manual d'Inspeccions, així mateix disposarà de l'adequat ompliment del depòsit amb aigua en els equips d'aplicació de líquids per a la comprovació d'embocadures i bombes.

4. Les ITEAF realitzaran les inspeccions d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reial Decret 1702/2011, i amb el manual d'inspeccions, establit pel ministeri competent en la matèria, i les altres normes reglamentàries en vigor.

5. Els titulars dels equips seran informats de les deficiències trobades en els equips i, si és el cas, de les mesures per a la seua correcció. Quan el resultat d'una inspecció siga desfavorable implicarà la no-utilització de l'equip. La ITEAF emetrà un certificat en què se s'inclourà un termini màxim de 30 dies en què haurà de realitzar-se una nova inspecció en la mateixa estació. La utilització de l'equip en este període, o la no-realització d'una nova inspecció serà sancionada de conformitat amb la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal.

6. En tot cas, la ITEAF emetrà el certificat d'inspecció per mitjà d'un butlletí d'inspecció amb el contingut mínim establit en l'annex III del Reial Decret 1702/2011 i el que disposa l'article 12 de l'esmentada norma.

7. El distintiu autoadhesiu a què fa referència l'article 12 del Reial Decret 1702/2011, s'ajustarà al model que siga aprovat per la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal.

8. La ITEAF haurà de remetre a la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal, els resultats de les inspeccions realitzades als equips, tant favorables com desfavorables, amb una periodicitat almenys trimestral. La informació s'enviarà per mitjà de les corresponents aplicacions informàtiques de caràcter oficial que s'establisquen a este efecte i haurà de contindre almenys les dades següents:

a) Identificació de l'estació ITEAF.

b) Codis inspecció.

c) Identificació de l'equip: titular, número registre ROMA, inscripció cens, marca i model.

d) Resultat de la inspecció.

e) En cas d'inspeccions desfavorables, motius de defectes greus i la seua esmena, si ha sigut possible.

9. Abans del 31 de gener de cada any, cada ITEAF haurà de remetre a l'òrgan competent de la Comunitat Valenciana un informe resum de les inspeccions realitzades durant l'any anterior, en el qual haurà de constar el nombre i resultat de les inspeccions realitzades a cada tipus d'equip i especificar la freqüència dels defectes observats, d'acord amb les dades que figuren en els certificats d'inspecció.



Article 14. Unitat de Formació del Personal de les ITEAF

1. Mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal es designarà la Unitat de Formació de la Inspecció a què fa referència l'article 13 del Reial Decret 1702/2011, per a la realització dels cursos de formació del personal tècnic que realitze les tasques d'inspecció dels equips. Podran impartir els esmentats cursos els departaments de la universitat o els centres oficials especialitzats en investigació i desenrotllament en l'àrea de la mecanització agrícola radicats en la Comunitat Valenciana, que també podran ser els encarregats de la convocatòria i de l'organització i gestió dels cursos, tant de formació com els posteriors d'actualització periòdica de coneixements dels directors i inspectors de les ITEAF.

2. La direcció general competent en matèria de sanitat vegetal programarà la realització dels cursos de formació de directors o inspectors, en funció de les necessitats detectades. Amb caràcter previ a la realització d'un curs de formació programat, la Unitat de Formació de la Inspecció autoritzada comunicarà a la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal les dates de realització d'este, el programa i el personal docent que impartirà eixe curs.

3. Els certificats d'aptitud expedits per la Unitat de Formació de la Inspecció, després de la corresponent avaluació, habilitaran per a exercir les funcions de director tècnic de la ITEAF (personal responsable de la unitat d'inspecció) o d'inspectors, si és el cas, sempre que este personal complisca a més la resta de condicions de titulació i formació establits en els articles 8 i 13 del Reial Decret 1702/2011.



4. Després de realitzar-se un curs de formació, es remetrà a la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal una relació dels tècnics que han superat este, els quals seran inscrits en una base de dades actualitzada d'este personal qualificat.

5. Els certificats d'aptitud hauran de ser renovats cada 5 anys per mitjà d'activitats formatives realitzades per les Unitats de Formació de la Inspecció en cursos d'actualització de coneixements.



Article 15. Règim sancionador

El règim sancionador aplicable als incompliments del que disposa el present decret serà el que figura en la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal, i el Decret 63/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es determina la competència sancionadora en les infraccions en matèria de sanitat vegetal.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Homologació d'inspeccions anteriors

Respecte del que disposa l'article 5 del Reial Decret 1702/2011, els equips d'aplicació de plaguicides que hagen passat la inspecció establida en els reglaments de producció integrada a la Comunitat Valenciana amb resultat favorable, segons certificat emés per la Unitat de Mecanització i Tecnologia Agrària de la Universitat Politècnica de València, no hauran de passar una nova inspecció fins a la data establida en el certificat, i donaran com a homologada la inspecció realitzada als efectes del present decret. No obstant això, els equips hauran de complir amb les obligacions d'inscripció en el ROMA i identificat d'estos respecte del número de bastidor, o, en cas contrari, no tindran la consideració d'aptes i hauran de passar una nova inspecció.



Les ITEAF autoritzades per a la realització de les inspeccions d'equips de tractaments de productes fitosanitaris quedaran habilitades com a organismes competents per a la revisió de la maquinària que figure en els reglaments de producció integrada dels distints cultius.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Competències de seguretat industrial

Les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris a què es referix la present norma, es realitzaran sense perjuí de les competències que en matèria de seguretat industrial ostenten altres òrgans de la Generalitat, segons determinen la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, i el Reial Decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'establixen les normes per a la comercialització i posada en servici de les màquines, modificat pel Reial Decret 494/2012, de 9 de març, que inclou els riscos d'aplicació de plaguicides.





Segona. Autorització especial d'estacions d'Inspecció

En el cas que s'observe que no hi ha un nombre suficient d'ITEAF per a complir amb l'obligatorietat d'inspecció de tots els equips, abans del 26 de novembre de 2016, podran autoritzar-se com a estacions ITEAF les empreses dedicades a la fabricació, comercialització o reparació d'equips d'aplicació de productes fitosanitaris, en aplicació de l'article 9.2 del present decret, sempre amb caràcter temporal i fins que cesse la situació que va motivar la seua autorització excepcional.





Tercera. Desplegament

La persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura, en l'àmbit de les seues competències, dictarà les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació del que establix el present decret.



Quarta. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 25 de juliol de 2014



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua,

JOSÉ CÍSCAR BOLUFER

























ANNEX II

Documentació i condicions a presentar per les entitats que sol·liciten la inscripció en el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat ValenCiana



Apartat A: ITEAF que sol·liciten l'inici de la seua activitat i radiquen les seues activitats i el seu domicili social en el territori de la Comunitat Valenciana



La documentació a presentar junt amb la sol·licitud consistirà en:

1. Document que acredite la personalitat jurídica del sol·licitant i el seu domicili social.

2. Document que acredite la representació de qui presenta la sol·licitud.

3. Memòria tècnica en què es descriguen:

3.1. Les instal·lacions, equips i maquinària disponibles per a l'exercici de les seues funcions:

3.1.1. Tipus d'instal·lació i identificació d'estes: ubicació i plànol de situació, en el cas de disposar d'instal·lacions fixes; identificació del vehicle (tipus, matrícula, model) de les instal·lacions mòbils.



3.1.2. Equips i instrumentació per a la realització dels assajos, en compliment de l'annex II del Reial Decret 1702/2011.

3.1.3. Equip informàtic i sistema de transmissió de dades.

3.2. Un pla d'inspeccions que podrà tindre una duració anual o plurianual, amb una duració màxima de 3 anys, en el qual es detallarà el procediment d'inspecció, d'acord amb la normativa vigent, així com una previsió anual de les inspeccions a realitzar segons el tipus de maquinària i la seua localització, la periodicitat de calibratge i manteniment dels equips d'inspecció de la ITEAF, etc.

3.3. La relació de tot el personal que presta els seus servicis en la ITEAF acompanyada dels documents que acrediten la seua formació i organigrama del sistema d'inspecció. Hauran de disposar d'un director i de tants inspectors com a unitats mòbils d'inspecció s'inscriguen per cada ITEAF.

4. El compromís d'atendre totes les sol·licituds d'inspecció i en tot el territori de la Comunitat Valenciana, així com el temps estimat per a atendre-les des de la sol·licitud de les persones interessades.

5. Quadre detallat de tarifes a aplicar, incloent-hi les segones i successives inspeccions, en cas de resultat desfavorable.

6. Declaració responsable d'estar al dia amb les obligacions tributàries i la Seguretat Social.

7. Declaració responsable de no estar incurs en la incompatibilitat indicada en l'article 9 d'este decret.

8. Esborrany de la pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil o aval a què fa referència l'apartat 3 de l'article 7 del Reial Decret 1702/2011, i per les quanties mínimes que figuren en l'article 7.6 d'este decret.





Apartat B: ITEAF que sol·liciten autorització per a exercir a la Comunitat Valenciana, la seu social de les quals no estiga radicada en el seu territori i que ja disposen d'una autorització emesa en una altra comunitat autònoma.



1. Certificat acreditatiu de l'autorització i alta per a exercir l'activitat d'inspecció d'equips d'aplicació de fitosanitaris emés per l'autoritat responsable de la comunitat autònoma on radique la seu social del titular.

2. Identificació dels equips amb què realitzarà les inspeccions a la Comunitat Valenciana.

3. Identificació del personal, director i inspectors acreditats.

4. Un pla d'inspeccions que podrà tindre una duració anual o plurianual, amb una duració màxima de 3 anys, en el qual es detallarà el procediment d'inspecció, d'acord amb la normativa vigent, així com una previsió anual de les inspeccions a realitzar en el territori de la Comunitat Valenciana.

5. Còpia de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat o aval a què fa referència l'apartat 3 de l'article 7 del Reial Decret 1702/2011.

Mapa web