Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 8/2013, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual s'establixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en matèria de comerç i artesania.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7002 de 12.04.2013
Número identificador:  2013/3436
Referència Base de Dades:  003407/2013
 



ORDE 8/2013, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual s'establixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en matèria de comerç i artesania. [2013/3436]

El capítol IV de la Llei de la Generalitat 3/2011, de 23 de març, de Comerç de la Comunitat Valenciana, establix el marc d'actuació en matèria de dinamització de l'activitat comercial per mitjà d'una sèrie de mesures que pretenen dotar el sector de més atractiu i competitivitat, impulsant la modernització de les estructures comercials, la incorporació de noves tecnologies, la creació d'entorns urbans atractius i adequats, la formació dels agents del sector i la promoció dels productes i de les empreses comercials, per a continuar contribuint a la progressiva i harmònica adaptació de l'estructura comercial a les pautes de l'economia avançada que garantisca als consumidors de la Comunitat Valenciana uns equipaments i unes empreses comercials capaces de satisfer eficientment les seues demandes.

La Llei de la Generalitat 1/1984, de 18 d'abril, d'Ordenació de l'Artesania, reconeix la importància d'establir mesures d'ordenació i foment d'este sector per a estimular-ne la competitivitat i garantir, per tant, la pervivència d'este important patrimoni cultural i econòmic de la Comunitat Valenciana.

D'altra banda, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, pretén dotar de major complementarietat i coherència les actuacions públiques en esta matèria, així com incrementar la connexió entre els objectius i els efectes que es pretenen aconseguir a través dels principis d'informació, transparència i augment dels nivells d'eficiència i eficàcia en la gestió del gasto públic subvencional.

D'esta manera, i per a dotar de major efectivitat estos mandats legals, s'ha considerat convenient establir un marc d'incentius amb voluntat de permanència en el temps que d'una banda agiliten i doten d'una major transparència els fons públics assignats a esta finalitat i, de l'altra, permeten donar una resposta àgil i concreta a les distintes necessitats i conjuntures que es produïsquen, per mitjà de convocatòries específiques per a destinataris i actuacions concretes.

Per això, i en virtut de les facultats que em conferixen l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell Valencià, i l'article 47 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat,





ORDENE



Article 1. Objecte i accions susceptibles de suport

1. L'objecte d'esta orde és establir les bases reguladores i el procediment de concessió d'ajudes, en matèria de comerç i artesania, destinades a incrementar la competitivitat, la innovació i la qualitat en estos sectors econòmics, a través del foment de la cooperació interadministrativa, l'adaptació d'infraestructures i la millora de l'equipament, la gestió, la promoció, la dinamització, la informació, la formació, els estudis i la prestació de servicis, tant en les àrees urbanes consolidades com en entorns rurals.

2. Les actuacions objecte de suport seran determinades per mitjà de convocatòries específiques, tenint en consideració el següent:

- Les actuacions objecte de suport es realitzaran a la Comunitat Valenciana, llevat que expressament s'exceptue en la corresponent convocatòria.

- Les ajudes que així es determinen en les corresponents convocatòries podran tindre caràcter plurianual quan es tracte d'ajudes a la inversió i així ho requerisca el termini d'execució de les actuacions objecte d'estes. En este cas, les anualitats corresponents a exercicis futurs quedaran subordinades a l'existència de crèdit en els pressupostos de la Generalitat.

- Es podrà subcontractar l'activitat objecte de la subvenció fins al 100 per cent d'esta, i en este cas caldrà ajustar-se al que disposa l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Els beneficiaris definits en l'article 2.5 hauran de complir la normativa que se'ls aplique en matèria de contractació pública.

- Les ajudes podran arribar a una intensitat de fins al 100 % del pressupost elegible amb els límits per actuació que puguen establir-se en cada convocatòria. Este percentatge, en el cas dels beneficiaris previstos en l'article 2.1, no podrà superar el 45 %.

- No serà subvencionable l'IVA satisfet en l'adquisició de béns i servicis quan els beneficiaris siguen pimes. En el cas de la resta de beneficiaris, tampoc serà objecte de suport llevat que s'acredite documentalment que forma part del cost de l'actuació que pot rebre suport i que no és susceptible de recuperació o compensació o en els supòsits de realització d'activitats promogudes per entitats que acrediten documentalment la no-subjecció o exempció de l'impost.

- Els sol·licitants podran realitzar les actuacions durant l'exercici per al qual s'efectue la convocatòria sense esperar que es produïsca la concessió de l'ajuda i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte, llevat que en la convocatòria es fixe un requisit específic sobre la data d'inici de les actuacions per part dels sol·licitants.

- Les ajudes que es determinen en les corresponents convocatòries tindran la naturalesa jurídica de subvencions públiques.

- Les ajudes que es puguen concedir no necessiten la notificació a la Comissió Europea, ja que no posseïxen tots els requisits de l'apartat u de l'article 107 del TFUE, atés que les ajudes s'acullen, excepte les que corresponguen als beneficiaris definits en l'article 2.5, al règim de minimis i per l'import que tenen no suposen un falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre els estats membres i, per tant, estan sotmeses al Reglament (CE) núm. 1998/2006, de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, relatiu a l'aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat a les ajudes de minimis (DOCE L 379, de 28 de desembre de 2006). En conseqüència, l'import de les ajudes de minimis que reba el sol·licitant (excepte els esmentats en l'article 2.5) no podrà superar la quantia de 200.000,00 euros durant el període de tres exercicis fiscals i, en especial, serà aplicable el que establix el punt 1 de l'article 1 de l'esmentat Reglament CE) núm. 1998/2006. Queden excloses les empreses en crisi definides en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE C244, d'1 d'octubre de 2004).



- Les ajudes que puguen concedir-se als beneficiaris previstos en l'article 2.5 no són incompatibles amb el mercat comú i, per tant, no estan subjectes a la notificació prevista en l'article 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, en no posseir tots els requisits de l'article 107 del Tractat, atés que no comporten un benefici per a empreses. Les ajudes van dirigides al finançament d'activitats d'interés públic realitzades per entitats locals que no comporten l'exercici d'una activitat econòmica en el sentit d'oferta de béns i servicis destinada a la consecució d'un benefici, ni comporten un avantatge econòmic a favor d'empreses o entitats que puguen falsejar la competència en els intercanvis comercials entre els estats membres.





Article 2. Beneficiaris

Podran ser-ne beneficiaris els subjectes que es determinen en cada convocatòria entre els següents:

1. Els empresaris individuals i les societats mercantils i assimilades qualificades com a pimes que:

a) Estiguen en possessió del document de qualificació artesana (DQA) degudament actualitzat i expedit per la Generalitat.

b) Exercisquen o vagen a exercir l'activitat comercial a la Comunitat Valenciana, en alguna de les activitats següents de la Divisió 6 de l'Impost d'Activitats Econòmiques:

- Grups 613, 614 i 615 de l'Agrupació 61, excepte els epígrafs 614.1, 614.4, 615.1 i 615.5.

- Tots els grups de l'Agrupació 64 excepte el 646 i 647.5.

- Tots els grups de l'Agrupació 65 excepte els 654 i 655 i l'epígraf 652.1.

No seran objecte de suport les activitats de reparació i manteniment.

2. Associacions empresarials, entitats públiques i privades i fórmules de comerç o artesania, associat o integrat, amb personalitat jurídica pròpia, amb independència de la fórmula jurídica que adopten.

3. Empreses públiques i mixtes.

4. Corporacions de dret públic.

5. Entitats locals i consorcis amb personalitat jurídica pròpia.





Article 3. Requisits que hauran de posseir els beneficiaris

Els beneficiaris que s'especifiquen en cada convocatòria hauran de complir els requisits següents:

- Estar legalment constituïts.

- Tindre el domicili social i fiscal a la Comunitat Valenciana, excepte els beneficiaris esmentats en l'article 2.1.

- No estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



Article 4. Definicions

1. Pimes: aquelles empreses que posseïsquen els requisits següents, d'acord amb el que establix l'annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008, de la Comissió, de 6 d'agost de 2008:

a) Que ocupen menys de 250 persones.

b) Que el volum de negocis anual no excedisca 50 milions d'euros o que el seu balanç general anual no excedisca 43 milions d'euros.



El còmput dels efectius i els imports financers assenyalats s'efectuarà tal com disposa l'annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008, de la Comissió, de 6 d'agost de 2008, Reglament general d'exempció per categories (DOUE L 214 de 9 d'agost de 2008).

2. Xicoteta empresa: aquella empresa que, dins de la categoria de pime, ocupa menys de 50 persones i el volum de negoci anual o el balanç general anual de la qual no supera els 10 milions d'euros.

3. Microempresa: aquella, dins de la categoria de pime, que ocupa menys de 10 persones i el volum de negocis anual o el balanç general de al qual anual no supera els 2 milions d'euros.

4. Emprenedors i jóvens emprenedors: els que responguen respectivament a les definicions contingudes en els punts 2 i 3 de l'article 2 del Decret Llei 2/2012, de 13 de gener, del Consell, de mesures urgents de suport a la iniciativa empresarial i als emprenedors, microempreses i xicotetes i mitjanes empreses (pimes) de la Comunitat Valenciana.



5. Activitat econòmica: qualsevol de les establides almenys en una planta baixa (excepte les ubicades en mercats i galeries comercials) i amb finalitat lucrativa.

6. Activitat comercial: les compreses en la secció G de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques 2009, excloses les de reparació, manteniment i intermediació, segons el Reial Decret 475/2007, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques 2009.

7. Activitat artesana: qualsevol de les incloses en el Repertori d'Oficis Artesans de la Comunitat Valenciana, regulat per les ordes de 4 de juny de 1985, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme; de 9 de setembre de 1994, de la mateixa Conselleria; de 22 de febrer de 2007, de la Conselleria d'Empresa, Universitat i Ciència, i aquelles que es publiquen durant la vigència d'esta orde.



8. Establiment comercial: aquella construcció o instal·lació de caràcter permanent, destinada a l'exercici regular d'activitats comercials, amb una sala de vendes i d'atenció al públic clarament diferenciada. En les activitats majoristes es considerarà l'espai destinat a emmagatzematge i processament propi de l'activitat.

9. Sala de vendes: les dependències de l'establiment comercial destinades a l'exposició dels productes al client i a l'exercici de l'activitat de venda.

10. Comerç integrat: aquell que s'integre en cadenes voluntàries, cooperatives de detallistes o cadenes franquiciades.

11. Comerç agrupat físicament: l'ubicat en mercats, galeries i centres comercials.

12. Preexistència: exercici de l'activitat, amb l'actual titular, en almenys una de les activitats fixades en l'article 5, punt 1, amb un any d'antelació a la data d'acabament del termini per a la presentació de sol·licituds que es preveja en cada convocatòria.

Es consideraran també preexistents, d'acord amb el que establix el paràgraf anterior, aquells supòsits en què hi ha continuïtat de l'empresa titular d'este, és a dir, quan produint-se el canvi de persona física a jurídica la titularitat de la majoria simple de les accions d'esta última corresponga a la persona física que anteriorment va ser titular o bé a esta mateixa persona física, el seu cònjuge o parella de fet i/o familiars fins al segon grau, sempre que estos consten com a treballadors de l'empresa amb anterioritat a la transformació en persona jurídica. En este mateix sentit, es considerarà que hi ha continuïtat d'empresa quan l'anterior titular siga una persona física i l'empresa haja sigut transmesa mortis causa al nou titular o inter vivos en estar l'anterior titular en situació de jubilació, gran invalidesa o invalidesa permanent absoluta reconeguda per l'Institut Nacional de la Seguretat Social. El reconeixement de qualsevol d'estes situacions podrà produir-se en este exercici o en el precedent i el nou titular haurà de complir els requisits de parentiu abans esmentats.

Així mateix, es considerarà que hi ha preexistència si es produïx relleu generacional en el comerç o activitat artesana i es complixen els requisits següents: que l'anterior titular tinga mes de 60 anys; que el nou titular no supere els 35 anys; que l'establiment tinga una antiguitat no inferior a 5 anys amb el seu anterior titular, i que el relleu s'efectue en l'exercici en què es convoque l'ajuda o en l'anterior, mantenint l'activitat principal i la ubicació.

Es considerarà preexistent en l'activitat cada un dels membres de les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat, sense personalitat, si s'acredita la preexistència d'estes.



Es considerarà també com a establiment preexistent l'implantat amb motiu del trasllat d'un establiment anterior que complira els requisits de preexistència, sempre que conserve l'activitat principal i l'àrea d'influència.

13. Associació empresarial: aquella en què almenys el 80 % dels seus membres realitze alguna activitat de caràcter empresarial.

14. Associació de comerciants: aquella associació empresarial en què almenys el 60 % dels membres que exercisquen activitat empresarial, exercisquen activitat comercial.

15. Fórmula de comerç associat o integrat: qualsevol agrupació d'empreses, amb personalitat jurídica pròpia, amb independència de la fórmula jurídica que adopte, en la qual almenys el 80 % dels seus membres exercisquen activitat comercial.

16. Associació d'artesans: aquella associació empresarial en què almenys el 70 % dels membres que realitzen activitat empresarial, exercisquen activitat artesana i estiguen en possessió del document de qualificació artesana (DQA) actualitzat.



Article 5. Convocatòria

El procediment de concessió de les ajudes s'iniciarà d'ofici, per mitjà de convocatòria pública, en la qual es farà menció expressa a esta orde.

La informació de cada convocatòria i els impresos normalitzats de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Generalitat (<www.gva.es>), a partir de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 6. Sol·licituds

1. Les sol·licituds, amb els annexos corresponents que, si és el cas, establisquen les convocatòries, hauran de dirigir-se a la direcció general competent en matèria de comerç o artesania i s'hauran de presentar en imprés normalitzat en els corresponents servicis territorials o en qualssevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Així mateix, les sol·licituds es podran presentar telemàticament i, per a això, s'ha d'accedir al catàleg de servicis públics interactius de la Generalitat a través de (<www.tramita.gva.es>) i seleccionar el servici corresponent. Per a això, el sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), ambdós emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana. En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representacions de Caràcter Voluntari davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica. Si alguns dels documents que s'han d'aportar amb la sol·licitud no poden ser presentats de forma telemàtica, se'n farà l'entrega per registre d'entrada, en el termini més breu possible o en el termini que en compliment de la normativa vigent puga fixar-se.

3. A les sol·licituds s'han d'adjuntar els documents que s'indiquen a continuació:

a) Autorització expressa a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació perquè esta comprove les dades d'identitat del sol·licitant o, en cas de tractar-se d'una persona jurídica, del seu representant, de conformitat amb el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. No obstant això, si de la comprovació efectuada resulta alguna discordança amb les dades facilitades per l'interessat, l'òrgan instructor estarà facultat per a realitzar les actuacions procedents per a aclarir-la. Si el sol·licitant no presta el seu consentiment, haurà d'aportar fotocòpia del document nacional d'identitat.

Quan es tracte d'una persona jurídica s'haurà d'aportar, a més, documentació que l'acredite i la identifique consistent en fotocòpia de l'escriptura de constitució/estatuts actualitzada i acreditació de la inscripció en el Registre Mercantil o registre corresponent, així com de la targeta d'identificació fiscal. En el cas que esta haguera sigut aportada anteriorment i no haguera patit cap variació, bastarà el certificat del secretari de l'entitat acreditatiu del fet que no s'ha produït cap canvi en la documentació identificativa de l'entitat i de la vigència del nomenament del president o de qui tinga la representació en la data de presentació de la sol·licitud.



b) Certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària sobre l'Impost d'Activitats Econòmiques o una declaració responsable sobre la no-realització de cap d'activitat econòmica, si és el cas.



c) Memòria, firmada, en la qual s'especifiquen els objectius de la proposta, així com el programa d'actuació que en garantisca l'execució en l'exercici en què es concedix la subvenció. En cada convocatòria podrà especificar-se l'abast del contingut de la memòria.

d) Pressupostos o factures proforma detallats per unitats, que hauran de ser externs al sol·licitant excepte si estos són promoguts per les corporacions locals, i en este cas hauran d'aportar la memòria valorada de l'actuació que s'ha de realitzar desglossada per partides i preus unitaris.

e) Dades de domiciliació bancària: si el compte bancari no ha sigut utilitzat en les relacions amb esta conselleria s'ha d'aportar el model de domiciliació bancària vigent degudament omplit i, en qualsevol altre cas, s'indicarà el número del compte anteriorment utilitzat i donat d'alta a estos efectes.

f) Autorització a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació perquè esta obtinga de forma directa, a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, en els termes que preveuen els articles 18 i 19 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. La Direcció General de Comerç i Consum es reserva el dret de requerir el sol·licitant si la informació obtinguda presenta alguna incidència.

No obstant això, el sol·licitant podrà denegar expressament esta autorització i, en este cas, s'hauran d'aportar els certificats que s'indiquen a continuació, i que tindran un període de validesa de sis mesos comptador des de la data de la seua expedició:

- De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries.

- De la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions amb la Seguretat Social

- Dels servicis territorials de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, el certificat que acredite que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.

En este sentit, els certificat expedits per les administracions tributàries i per la Seguretat Social tindran una validesa de sis mesos des de la data de la seua expedició, d'acord amb el que establix l'article 23.3 del Reial Decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, General de Subvencions.

Si en la convocatòria específica així es reflectix, podran exonerar-se d'esta obligació aquelles pimes beneficiàries d'ajudes que en conjunt no superen la quantia de 1.803,04 euros per concepte i any, d'acord amb el que establix l'apartat 5 de l'article 3 de l'Orde de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, sobre la forma d'acreditar els beneficiaris l'exigència prevista en l'article 47.7 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.



En virtut de l'article 3.2 de l'esmentada Orde de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, queden exonerades les entitats locals així com els ens i les empreses a què fa referència l'article 5 del text refós de l'esmentada Llei d'Hisenda Pública.

g) Declaració responsable que acredite que el sol·licitant no esta incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, General de Subvencions; no és deutor de la Generalitat per reintegrament de subvencions; complix els requisits exigits en la normativa reguladora; disposa de la documentació que així ho acredita, i es compromet a mantindre'n el compliment fins la finalització del procediment.

h) Si és el cas, certificat o la còpia de l'acte/acord de l'òrgan competent en què s'expresse la voluntat de sol·licitar la subvenció.

i) Declaració responsable de no haver rebut ni sol·licitat altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat o, si és el cas, llista d'entitats a les quals s'hagen sol·licitat o de les quals s'hagen obtingut, amb indicació de la quantitat sol·licitada o concedida, data de concessió, si és el cas, i normativa en què s'empara.

j) Declaració responsable sobre el compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat, quan el sol·licitant de la subvenció exercisca activitat empresarial; en cas contrari, declaració d'estar exempt. En tot cas, s'indicarà el percentatge de treballadors discapacitats en relació amb la plantilla, amb data anterior a la publicació de cada convocatòria, o s'inclourà el compromís per escrit de contractar un percentatge major de treballadors discapacitats durant l'àmbit temporal de l'ajuda.

k) Certificat del secretari o l'interventor de l'entitat sol·licitant sobre el caràcter no compensable o no recuperable de l'IVA suportat en l'actuació per a la qual se sol·licita subvenció, si és el cas.

l) Si és el cas, documentació expedida per l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditativa de l'exempció o no-subjecció a l'IVA, que s'haurà d'acompanyar d'una declaració responsable del representant de l'entitat sobre la subsistència dels requisits que, segons la normativa de l'impost, fonamenten l'exempció o no-subjecció, i/o documentació acreditativa del fet que l'IVA suportat en els gastos necessaris per a la realització de l'actuació subvencionada no és susceptible de recuperació o compensació.

m) Certificat del secretari de l'entitat en què conste, en la data de la publicació de la corresponent convocatòria, la identificació de les associacions i/o gremis associats a esta, si és el cas, així com la llista numerada d'afiliats a les associacions i/o gremis, número/codi d'identificació fiscal, domicili fiscal i activitat econòmica que s'exercix en cada un d'estos, així com, si és el cas, el número de document de qualificació artesana vigent.

n) Declaració responsable relativa al compliment dels requisits establits en l'article 4.1, acompanyada de:

- Còpia compulsada de l'últim butlletí de cotització a la Seguretat Social o de la documentació que acredite el nombre dels treballadors per compte d'altri que presten els seus servicis en l'empresa.

- Còpia compulsada de l'últim balanç general anual o de la documentació fiscal que acredite el volum de negoci, corresponents a l'últim exercici comptable tancat.

o) Si és el cas, documentació civil, mercantil i laboral que acredite l'existència de la continuïtat d'empresa o altres formes de preexistència.

p) Si és el cas, declaració responsable de les ajudes de minimis concedides per qualsevol projecte a l'empresa durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs amb indicació de l'import, l'organisme, la data de concessió i el règim d'ajudes en què s'empara o, si és el cas, declaració de no haver-ne rebut cap. Així mateix, es presentarà declaració responsable sobre les ajudes rebudes per als mateixos costos subvencionables a fi de comprovar que no se superen els límits de l'article 2.5 del Reglament de minimis abans esmentat.



q) Declaració responsable acreditativa que la pime no està en crisi, en el sentit de les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE C 244, d'1 d'octubre de 2004).

r) Si és el cas, documentació acreditativa de les circumstàncies rellevants per a la valoració de l'expedient.

4. En cada convocatòria específica es podrà, en funció de l'ajuda que es convoque, sol·licitar l'aportació de documentació addicional.

5. Quan la sol·licitud no tinga els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'adjunte la documentació que d'acord amb esta orde resulte exigible, es requerirà l'interessat perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desistix de la seua petició.



6. El termini de presentació de sol·licituds es fixarà en la corresponent convocatòria i no podrà ser inferior a 15 dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquella en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 7. Criteris de valoració

Per a l'atorgament de les subvencions s'han de tindre en compte els criteris següents, que seran valorats individualment per a cada cas, en funció del tipus de beneficiari. En les corresponents convocatòries podrà afegir-se un nou criteri de valoració relacionat amb les ajudes específiques que es convoquen, que en cap cas podrà tindre un valor superior al 25 % de la puntuació màxima.

1. Beneficiaris previstos en l'article 2.1.a d'esta orde:

a) Estar inscrit en el directori d'Empreses Artesanes del Centre d'Artesania de la Comunitat Valenciana: 10 punts.

b) Ser microempresa: 15 punts; xicoteta empresa: 10 punts, i mitjana empresa: 5 punts.

c) Antiguitat en l'obtenció del document de qualificació artesana: fins a 10 punts. S'assignarà 0'5 punts per cada any d'antiguitat o fracció, sempre que les successives renovacions hagen sigut realitzades en els terminis establits i hi ha continuïtat documentada.

d) Emprenedorisme. Jove emprenedor: 15 punts; emprenedor: 10 punts

e) Adhesió al programa de promoció activa de l'artesania exercit pel Centre d'Artesania de la Comunitat Valenciana: 10 punts



2. Beneficiaris previstos en l'article 2.1.b) d'esta orde:

a) Estar l'establiment ubicat en un mercat municipal o en un centre urbà gestionat i reconegut per la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació: 10 punts.

b) Ser microempresa: 15 punts; xicoteta empresa: 10 punts, i mitjana empresa: 5 punts.

c) Comerç integrat: 10 punts.

d) Emprenedorisme. Jove emprenedor: 15 punts; emprenedor; 10 punts

e) Estar adherit al sistema arbitral de consum de la Comunitat Valenciana: 10 punts

3. Beneficiaris reflectits en l'article 2, punts 2, 3 i 4:

a) L'adequació de les accions objecte de suport als objectius i a les finalitats previstes en les convocatòries específiques: fins a 20 punts.

b) Existència d'un acord, vigent en l'exercici de la convocatòria, de col·laboració, amb la corporació local, en matèria de promoció i dinamització del comerç local o adhesió al programa de promoció activa de l'artesania desenrotllat pel Centre d'Artesania de la Comunitat Valenciana: 10 punts, alternativament segons beneficiari.

c) Relació entre el cost de l'actuació objecte de suport i el nombre d'associats: fins a 10 punts.

d) Percentatge d'associats que exercixen una activitat comercial o artesana (reconeguda amb el DQA i vigent), segons que la convocatòria desenrotlle suports en matèria de comerç o d'artesania, en relació amb el total d'activitats econòmiques que integra l'entitat sol·licitant: fins a 10 punts.

e) Trajectòria del sol·licitant en el tipus d'actuació per al qual sol·licita.

4. Beneficiaris previstos en l'article 2.5 d'esta orde:

a) L'adequació de les accions susceptibles de suport als objectius i les finalitats previstes en la convocatòria especifica: fins a 20 punts.

b) Disposar d'AFIC (agència per al foment de la innovació comercial) certificada: 10 punts; si l'AFIC no està certificada: 5 punts. No tindre AFIC: 0 punts.

c) Tindre una població de fins a 3.000 habitants: 10 punts. Població de fins a 10.000 habitants: 5 punts. Població superior a 10.000 habitants: 0 punts.

d) Percentatge d'activitat comercial, respecte al total d'activitats econòmiques, en l'entorn o recinte en què es pretén actuar: fins a 10 punts.

e) Trajectòria del sol·licitant en el tipus d'actuació per al qual sol·licita suport en les tres últimes convocatòries: fins a 10 punts.



Article 8. Òrgans competents per a la convocatòria, tramitació i resolució del procediment

1. Esta conselleria podrà convocar anualment les diferents ajudes que seran publicades en el DOCV, d'acord amb les consignacions pressupostàries que per a cada exercici establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat.

2. La Direcció General de Comerç i Consum podrà demanar del sol·licitant l'aportació addicional d'altres documents o dades aclaridores que estime necessaris per a resoldre la sol·licitud presentada.

3. La subvenció es calcularà per mitjà de l'aplicació del percentatge establit per a cada una de les convocatòries que puguen realitzar-se o el que corresponga en aplicació del règim de concurrència competitiva, arredonida a l'últim euro sencer.

4. Una vegada examinades les sol·licituds, aquelles que complisquen i acrediten els requisits d'esta orde seran avaluades per una comissió qualificadora (formada per fins a 5 funcionaris de la Direcció General de Comerç i Consum i dels servicis territorials), que elaborarà les corresponents propostes de concessió de les ajudes i la determinació de les seues quanties.

5. El règim jurídic de la comissió és l'establit en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Article 9. Resolució de concessió d'ajudes

1. El procediment de concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, que es realitzarà per mitjà de la comparació de les sol·licituds presentades, amb l'objectiu d'establir una prelació entre estes, que pot donar lloc a la gradació del percentatge de subvenció que s'ha d'aplicar, d'acord amb els criteris de valoració. En el cas que el crèdit consignat en la convocatòria siga suficient, atés el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació, no serà necessari fixar orde de prelació entre les sol·licituds que posseïsquen els requisits establits en les convocatòries.



En cas d'empat, tindran preferència en l'adjudicació aquelles entitats que, si és el cas, acrediten disposar, amb anterioritat a la publicació de cada convocatòria, un major percentatge de treballadors discapacitats en relació amb la seua plantilla, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de treballadors discapacitats durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció. Si persistix l'empat, es decidirà a favor de l'entitat que haja obtingut més puntuació en el primer dels criteris de valoració previstos; si continua l'empat, es resoldrà per la major puntuació obtinguda en els criteris successius, i en el cas de persistir l'empat, es prorratejarà el saldo disponible entre els sol·licitants empatats.



2. No obstant el que s'ha descrit en el punt anterior, es podrà prorratejar entre els beneficiaris si així s'establix en la convocatòria corresponent.

3. Correspon al conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, o l'òrgan en qui delegue, dictar la resolució de la concessió de les distintes subvencions que puguen convocar-se.

4. El termini màxim per a la resolució i la notificació de les sol·licituds que es formulen per a la concessió de les ajudes que puguen establir-se serà de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

5. Transcorregut el termini sense que haja recaigut una resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda, en els termes que preveu l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

6. La resolució es notificarà als interessats en els termes que preveu l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i inclourà, si és el cas, l'import de l'ajuda en l'equivalent de subvenció en brut, així com el seu caràcter de minimis, i es farà referència expressa al títol i a la publicació del Reglament en el DOUE.



7. Les subvencions concedides seran publicades en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, amb expressió de la convocatòria, del programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

8. Contra les resolucions a què fan referència els paràgrafs anteriors, que esgoten la via administrativa, es podrà interposar potestativament un recurs de reposició davant de l'òrgan que va dictar l'acte en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent o un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent.



Article 10. Resolució d'incidències

1. La Direcció General de Comerç i Consum, per delegació del conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, resoldrà les incidències que es produïsquen posteriorment a esta concessió. Les modificacions que tinguen lloc com a conseqüència de la resolució d'incidències no podran comportar un canvi en la baremació efectuada per a l'adjudicació.

2. Es delega també expressament en el titular d'este òrgan la correcció, si és el cas, dels errors que puguen produir-se en la concessió de les ajudes.



Article 11. Control de les accions

1. La Direcció General de Comerç i Consum realitzarà el control i el seguiment de les accions a través de les comprovacions que considere necessàries.

2. La Direcció General de Comerç i Consum, en els supòsits en els quals ho considere procedent, i en especial quan les actuacions per a les quals es concedisca l'ajuda consistisquen en la realització d'estudis, propostes o plans d'actuació, podrà designar personal tècnic perquè col·labore en la redacció o l'execució de les actuacions o n'assumisca la direcció tècnica; a este objecte, el beneficiari estarà obligat, quan així ho determine la corresponent resolució de concessió de l'ajuda, a informar eixe centre directiu de l'inici de les actuacions.





Article 12. Liquidació de les ajudes

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte en la seua totalitat o en les fases previstes, d'acord amb el pressupost presentat i en els termes fixats per a la concessió de l'ajuda, i és també admissible la realització de pagaments parcials, d'acord amb el que establixen les esmentades resolucions de concessió.

2. El termini de la presentació de documentació per a la liquidació de les ajudes acabarà en la data que es determine en cada resolució de concessió.

3. La documentació que s'ha de presentar en l'esmentat termini, per a la liquidació de les ajudes, serà per mitjà de compte justificatiu que ha de contindre el següent:

a) Relació detallada de les actuacions realitzades, amb l'ajuda de la subvenció, amb indicació de cada un dels gastos en què s'ha incorregut (amb identificació del creditor i del document, el seu import, la data d'emissió i la data de pagament), on es manifeste expressament que s'ha complit l'objecte de la subvenció i que els béns o les millores es destinaran als fins concrets per als quals es va concedir la subvenció per un període no inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic ni a dos anys per a la resta de béns.

b) Acreditació de l'import, la procedència i l'aplicació dels fons propis i d'altres subvencions i ingressos amb què, a més de la subvenció, hagen sigut finançades les actuacions. Amb esta finalitat el beneficiari presentarà una declaració responsable detallada, que en el cas de les corporacions locals revestirà la forma de certificat expedit per l'interventor o el secretari de la corporació.

c) Justificació dels gastos i els pagaments realitzats:

c.1) Justificants originals dels gastos realitzats: factures originals i la resta de documents de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, justificatius del gasto efectuat, expedits d'acord amb la normativa vigent. Les factures hauran de disposar de les dades formals que exigix per a la seua expedició el Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regulen les obligacions de facturació. També es presentarà documentació acreditativa del seu pagament: rebuts, transferències o càrrecs bancaris o, si és el cas, còpia dels efectes mercantils entregats al proveïdor o creditor garantits per una entitat financera o companyia d'assegurances. No podran acreditar-se pagaments en efectiu, amb un import igual o superior a 2.500 euros o el seu contravalor en moneda estrangera.

Si és el cas, en la justificació de gastos de personal propi de l'entitat beneficiària, a més del que s'ha establit amb caràcter general per a este tipus de gastos, s'aportarà còpia dels contractes dels treballadors. A esta documentació s'adjuntarà, si és el cas, un certificat expedit pel responsable de la comptabilitat de l'entitat en què s'acredite el percentatge de les retribucions imputables a l'actuació objecte de subvenció i els criteris de repartiment usats.

Els gastos de direcció i coordinació de l'entitat organitzadora hauran de justificar-se, si és el cas, per mitjà de l'aportació de la corresponent factura de la persona física o jurídica que haja realitzat estes tasques; o per mitjà de la nòmina del personal de la mateixa entitat, acompanyada de la documentació i el certificat assenyalats en el paràgraf anterior.



c.2) Quan l'import de la subvenció concedida siga igual o superior als 50.000 euros, o bé siga inferior a esta quantitat i el beneficiari així ho preferisca, els documents esmentats en l'apartat anterior se substituiran per un informe d'un auditor de comptes inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes dependents de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que contindrà la documentació següent:

- Memòria d'actuació, subscrita pel beneficiari, justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.



- Informe de l'auditor en què detallarà les comprovacions realitzades i farà constar tots aquells fets o excepcions que puguen comportar un incompliment per part del beneficiari de la normativa aplicable o de les condicions imposades per a la percepció de la subvenció, i haurà de proporcionar la informació amb suficient detall i precisió perquè l'òrgan gestor puga concloure respecte d'això. Este informe contindrà els aspectes i l'estructura establits en l'article 7 de l'Orde EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, previstos en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



Per a emetre este informe, l'auditor haurà de comprovar:

L'adequació del compte justificatiu de la subvenció presentat pel beneficiari i que este haja sigut subscrit per una persona amb poders suficients per a això.

El contingut de la memòria d'actuació, parant atenció davant de la possible falta de concordança entre la informació continguda en esta memòria i els documents que hagen servit de base per a realitzar la revisió de la justificació econòmica.

Que la informació econòmica està fonamentada per una relació classificada dels gastos de l'activitat subvencionada, amb identificació del creditor i del document -factures, nòmines i butlletins de cotització a la Seguretat Social-, el seu import total i l'imputat a la subvenció, data d'emissió i, si és el cas, data de pagament.

Que l'entitat disposa de documents originals acreditatius dels gastos justificats, d'acord amb el que preveu l'article 30.3 de la Llei General de Subvencions i que estos documents han sigut reflectits en els registres comptables.

Que els gastos que integren la llista complixen els requisits per a tindre la consideració de gasto subvencionable, d'acord amb el que establix l'article 31 de la Llei General de Subvencions i que es produïx la necessària coherència entre els gastos justificats i la naturalesa de les activitats subvencionades.

Que els costos indirectes que, si és el cas, el beneficiari imputa a l'activitat subvencionada en la part que raonablement corresponga són correctes d'acord amb els principis i les normes de comptabilitat generalment admeses. També es comprovarà que el seu import es troba desglossat adequadament en el compte justificatiu.

Que l'entitat disposa d'ofertes de diferents proveïdors, en els supòsits previstos en l'article 31.3 de la Llei General de Subvencions, i d'una memòria que justifique raonablement l'elecció del proveïdor, en aquells casos en què no haja recaigut en la proposta econòmica més avantatjosa.

Que no s'han realitzat subcontractacions de l'activitat subvencionada, fora dels casos permesos en l'article 29 de la Llei General de Subvencions, i en l'article 68 del seu Reglament.

Que no s'han concedit altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, que siguen incompatibles o que superen els costos de l'activitat subvencionada.

Una vegada acabat el treball, l'auditor sol·licitarà a l'entitat beneficiària una carta, firmada per la persona que va subscriure el compte justificatiu, en la qual s'indicarà que l'auditor ha estat informat de totes les circumstàncies que poden afectar la correcta percepció, aplicació i justificació de la subvenció.

També s'inclouran les manifestacions que siguen rellevants i que servisquen d'evidència addicional a l'auditor sobre els procediments realitzats.

c.3) Quan es tracte d'activitats dutes a terme per corporacions locals, bastarà a estos efectes la presentació dels corresponents certificats de pagament expedits per l'interventor o el secretari de la corporació en què es detallen les actuacions realitzades, recolzades per la subvenció, amb indicació de cada un dels gastos incorreguts (amb identificació del perceptor i del document, el seu import, la data d'emissió i la data de pagament), manifestant expressament que s'ha complit l'objecte de la subvenció.

d) Documentació acreditativa, si és el cas, del compliment de les obligacions i les condicions que s'han establit en la resolució.



e) Una mostra de qualsevol material gràfic que s'edite o article de promoció que es distribuïsca en la realització de les activitats subvencionades, així com una mostra gràfica de la instal·lació de suports publicitaris, en cas d'ajudes a la inversió.

f) En les subvencions a estudis i altres plans d'actuació es presentarà una còpia d'estos.

g) En el cas que el beneficiari haja denegat expressament el seu consentiment perquè la Conselleria obtinga directament els corresponents certificats telemàtics, acreditació que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

h) Quan l'import del gasto subvencionable supere la quantia de 18.000,00 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equip o de prestació de servicis per empreses de consultoria o assistència tècnica, o bé la quantia de 50.000,00 euros quan es tracte de contractes d'obra, el beneficiari haurà d'aportar també justificació d'haver sol·licitat, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, llevat que no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministren o presten, i justificació de l'elegida quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.



Article 13. Obligacions del beneficiari

Són obligacions del beneficiari:

- Complir l'objectiu, executar el projecte o realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de les subvencions.

- Acreditar la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajuda.



- Fer constar de manera explícita, en la difusió de les accions subvencionades, en la forma que es determine en la resolució de concessió, el suport de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació i, si és el cas, del corresponent organisme europeu.

- Comunicar, en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, i en tot cas junt amb la justificació de l'actuació subvencionada, altres ajudes públiques o privades que haja obtingut o sol·licitat per al mateix projecte després de la data de presentació de la sol·licitud.



- En el cas d'ajudes a la inversió, el beneficiari haurà de destinar l'ajuda a la finalitat per a la qual es concedix la subvenció durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, o de dos anys per a la resta de béns.

- El sotmetiment a actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Generalitat i, si és el cas, dels òrgans competents dels distints fons europeus, en relació amb les ajudes concedides.

- Disposar de llibres comptables, registres diligenciats i la resta de documents degudament autenticats en els termes exigits per la legislació aplicable a la pime beneficiària de l'ajuda, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació o control.



- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de verificació i control.



Article 14. Minoració, resolució i reintegrament de l'ajuda concedida

1. L'alteració d'alguna de les característiques no substancials de l'actuació aprovada; l'incompliment d'alguna de les condicions establides en la resolució; l'execució inadequada de part del gasto aprovat; l'execució parcial o per menor import; la insuficient justificació d'algun dels gastos efectivament realitzats o la concessió d'altres ajudes públiques o privades, després de la presentació de la sol·licitud, si en conjunt excedixen dels límits establits, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida.

2. L'incompliment per part del beneficiari de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que hagen donat lloc a l'atorgament de la subvenció; estar iniciat el projecte a la data de presentació de la sol·licitud si així es determina en la convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions imposades al beneficiari; l'incompliment en l'adopció de les mesures de difusió del finançament públic rebut, i la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització d'esta en els terminis establits a este efecte donarà lloc a la resolució de la subvenció. Quan figuren en l'expedient o siguen tinguts en compte en esta resolució altres fets o altres al·legacions que les adduïdes per l'interessat se li garantirà el dret a l'audiència en els termes i amb els efectes fixats en l'article 76.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



3. La constatació de l'incompliment per part del beneficiari de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que hagen donat lloc a l'atorgament de la subvenció, així com l'incompliment de les obligacions imposades al beneficiari o dels compromisos assumits per este, una vegada autoritzat el lliurament de la subvenció o esta estiga efectivament pagada donarà lloc a la incoació, per l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes, del corresponent expedient que podrà finalitzar, si és el cas, amb la resolució de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera

En el cas que els documents exigits que s'han d'adjuntar a la sol·licitud de concessió d'ajudes ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, el sol·licitant podrà acollir-se al que establix l'apartat f de l'article 35 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que es faça constar la data i l'òrgan o la dependència en què van ser presentats o, si és el cas, emesos i quan no hagen transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguen.



En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant que el presente o, si no n'hi ha, acredite per altres mitjans dels requisits a què fa referència el document.



Segona

1. En el supòsit d'ajudes cofinançades amb fons comunitaris, serà aplicable el procediment establit en esta orde, adequat a les especialitats i complint els requisits que, si és el cas, s'hi determinen.



2. La publicitat de les ajudes esmentades haurà de realitzar-se d'acord amb la normativa comunitària en la matèria.

3. Les ajudes regulades en esta orde concedides a l'empara del Reglament de minimis no s'acumularan a cap ajuda pública corresponent als mateixos gastos subvencionables si l'esmentada acumulació dona lloc a una intensitat d'ajuda superior a l'establida per a les circumstàncies concretes de cada cas en un reglament d'exempció per categories o en una decisió adoptada per la Comissió.



DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta el secretari autonòmic de Turisme i Comerç per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament, eficàcia i execució d'esta orde.



Segona

Les referències efectuades en esta orde a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació i la Direcció General de Comerç i Consum, o als seus titulars, s'entendran realitzades a la conselleria o direcció general, o als seus titulars, que tinga assignades les competències en matèria de comerç i artesania. La mateixa consideració tindrà la referència al secretari autonòmic de Turisme i Comerç.



Tercera

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 4 d'abril de 2013



El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació

MÁXIMO BUCH TORRALVA

Mapa web