Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 7/2013, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual s'establixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al suport a la participació en el sistema arbitral de consum.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7002 de 12.04.2013
Número identificador:  2013/3433
Referència Base de Dades:  003406/2013
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Consum



ORDE 7/2013, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual s'establixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al suport a la participació en el sistema arbitral de consum. [2013/3433]

La política de la Generalitat s'inscriu en la línia de la protecció i defensa dels consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana. En este sentit, i d'acord amb les previsions establides en la Llei de la Generalitat 1/2011, de 22 de març, pel qual s'aprova l'Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana; en el Reial Decret Legislatiu 1/2007, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, i en el Reial Decret 231/2008, pel qual es regula el sistema arbitral de consum, la Generalitat establix com un dels eixos fonamentals dins de la seua política de defensa de consumidors i usuaris, la promoció i el suport al sistema arbitral de consum.



De conformitat amb el que establix el citat Reial Decret 231/2008, el funcionament del sistema arbitral de consum es caracteritza per la necessària i imprescindible participació activa en la gestió de l'arbitratge dels consumidors i empresaris a través de les associacions que els representen, tant en les actuacions de foment com en la participació en els col·legis arbitrals. Estos òrgans arbitrals es componen de tres àrbitres, un dels quals és designat entre els proposats per les associacions de consumidors i un altre entre els proposats per les organitzacions empresarials o professionals o corporacions de dret públic i això perquè ho exigix així la normativa vigent.

D'acord amb estes premisses, esta orde establix les bases per les quals han de regir-se les diferents convocatòries d'ajudes que es destinaran a les federacions i associacions de consumidors i usuaris, a les associacions d'empresaris o professionals, així com a les corporacions de dret públic, per la seua necessària i imprescindible participació en el sistema arbitral de consum en funció del grau d'intensitat en què es produïsca la seua participació.

Per això, i en virtut de les facultats que em conferix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 47 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat,



ORDENE



Article 1. Objecte i accions susceptibles de suport

1. L'objecte d'esta orde és establir les bases per les quals han de regir-se les convocatòries d'ajudes per al suport al foment i la participació en el sistema arbitral de consum.

2. Les actuacions susceptibles de suport es determinaran per mitjà de convocatòries específiques, tenint en consideració el següent:

- Les actuacions susceptibles de suport es desenrotllaran a la Comunitat Valenciana, llevat que expressament s'exceptue en la corresponent convocatòria.

- Les ajudes, si així es determinen en les corresponents convocatòries, podran tindre caràcter plurianual. En este cas les anualitats corresponents a exercicis futurs quedaran subordinades a l'existència de crèdit en els pressupostos de la Generalitat.

- Les ajudes previstes es concediran de forma directa, d'acord amb l'article 22.2.c) de la LGS per la necessitat de garantir el funcionament tripartit, normativament previst, del sistema arbitral de consum com a via de resolució extrajudicial de conflictes que s'alinea amb el mandat que l'article 51.1 de la Constitució Espanyola dirigix a tots els poders públics consistent a garantir per mitjà de procediments eficaços el principi rector de la política social i econòmica de la defensa dels consumidors i usuaris. Açò permet apreciar la concurrència de les raons d'interés públic i social que, amb caràcter excepcional, el mencionat article considera que justifiquen l'aplicació del dit procediment de concessió directa.

- Estes ajudes s'establixen com un dret del peticionari que tinga les condicions per a la seua concessió, per la qual cosa, pel mer fet de tindre els requisits objectius i dur a terme l'activitat regulada com a subvencionable, adquirix el dret a la percepció de la subvenció, sempre naturalment dins dels límits temporals i pressupostaris establits en les convocatòries corresponents.

- Les ajudes que es determinen en les convocatòries corresponents tindran la naturalesa jurídica de subvencions públiques.

- Les ajudes que es puguen concedir no necessiten de la seua notificació a la comissió europea, ja que no té tots els requisits de l'apartat u de l'article 107 del TFUE, atés que les ajudes no suposen l'exercici d'una activitat econòmica en el sentit d'oferta de béns i servicis destinada a la consecució d'un benefici, ni suposen un avantatge econòmic a favor d'entitats que puguen falsejar la competència en els intercanvis comercials entre els estats membre



Article 2. Beneficiaris

Podran ser beneficiaris els subjectes que es determinen en cada convocatòria d'entre els següents:

1. Associacions i federacions de consumidors i usuaris.

2. Associacions d'empresaris o professionals.

3. Corporacions de dret públic.



Article 3. Requisits que hauran de tindre els beneficiaris

Els beneficiaris que s'especifiquen en cada convocatòria hauran de complir els requisits següents:

- Estar legalment constituïts.

- Desenrotllar la seua activitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

- En el cas de les associacions de consumidors i usuaris hauran d'estar inscrites en el Registre Públic d'Associacions de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana.

- No estar inclosos en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



Article 4. Convocatòria

El procediment de concessió de les ajudes s'iniciarà d'ofici, per mitjà de convocatòria pública, en la qual es farà menció expressa a esta orde.

La informació de cada convocatòria i els impresos normalitzats de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Generalitat <www.gva.es>, a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 5. Sol·licituds

1. Les sol·licituds amb els corresponents annexos que, si és el cas, establisquen les convocatòries hauran de dirigir-se a la Direcció General competent en matèria de consum i es presentaran en imprés normalitzat, en els corresponents servicis territorials o en qualssevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Així mateix podrà realitzar-se la presentació telemàtica de les sol·licituds i per a això s'accedirà al catàleg de servicis públics interactius de la Generalitat a través de <www.tramita.gva.es> i se seleccionarà el servici corresponent. Per a això, el sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), ambdós emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana. En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica. Si alguns dels documents a aportar juntament amb la sol·licitud no poden ser presentats de forma telemàtica, se'n farà l'entrega per registre d'entrada, en el termini més breu possible o en el termini que, en compliment de la normativa vigent, puga fixar-se.



3. Les sol·licituds hauran d'acompanyar-se dels documents que a continuació s'indiquen:

a) Autorització expressa a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació perquè esta comprove les dades d'identitat del president / de la presidenta o, si és el cas, de qui represente la dita entitat, de conformitat amb el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. No obstant això, si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades pel mateix interessat, l'òrgan instructor estarà facultat per a realitzar les actuacions procedents per a aclarir-la. Si el representant legal no presta el seu consentiment, haurà d'aportar fotocòpia del document nacional d'identitat així com mandat o poder de representació per a actuar en nom de l'entitat sol·licitant.

A més, s'haurà d'aportar documentació acreditativa i identificativa de l'entitat consistent en fotocòpia de l'escriptura de constitució/estatuts actualitzada i acreditació de la inscripció en el registre corresponent, excepte si l'entitat sol·licitant és una federació o associació de consumidors i usuaris inscrita en el Registre Públic d'Associacions i Consumidors de la Comunitat Valenciana, així com de la targeta d'identificació fiscal. En el cas que esta haguera sigut aportada anteriorment i no haguera patit cap variació, bastarà amb el certificat del secretari de l'entitat acreditatiu que no s'ha produït cap canvi en la documentació identificativa de l'entitat i de la vigència del nomenament del president o de qui tinga la representació en la data de presentació de la sol·licitud.



b) Certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària sobre l'impost d'activitats econòmiques o declaració responsable sobre la no-realització de cap activitat econòmica, si és el cas.



c) Dades de domiciliació bancària en el model vigent, excepte si s'han presentades amb anterioritat davant de la Generalitat, i en este cas s'indicarà el número del compte anteriorment utilitzat i donat d'alta a estos efectes.

d) Autorització a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació perquè esta obtinga de forma directa a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, en els termes que preveuen els articles 18 i 19 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

La Direcció General de Comerç i Consum es reserva el dret de requerir el sol·licitant si la informació obtinguda presenta alguna incidència.

No obstant això, el sol·licitant podrà denegar expressament esta autorització i haurà d'aportar llavors els certificats que a continuació s'indiquen, i la validesa dels qual haurà d'estendre a la data de l'atorgament de l'ajuda:

- De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries.

- De la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions amb la Seguretat Social

- Dels servicis territorials de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.

En este sentit, els certificats expedits per les administracions tributàries i per la Seguretat Social tindran una validesa de sis mesos des de la data de l'expedició, d'acord amb el que establix l'article 23.3 del Reial Decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, General de Subvencions.

Si en la convocatòria específica així es reflectix podran exonerar-se d'esta obligació les entitats sol·licitants d'ajudes que en conjunt no superen la quantia de 1.803,04 euros per concepte i any, d'acord amb el que establix l'apartat 5 de l'article 3 de l'Orde de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, sobre la forma d'acreditar pels beneficiaris l'exigència prevista en l'article 47.7 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.



e) Declaració responsable del representant legal de l'entitat que acredite que el sol·licitant no està inclòs en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària establides en l'article 13 de la LGS, no és deutor de la Generalitat per reintegrament de subvencions, complix els requisits exigits en la normativa reguladora, disposa de la documentació que així ho acredita i es compromet a mantindre el seu compliment fins a la finalització del procediment.

f) Declaració responsable del representant legal de l'entitat sol·licitant de no haver rebut ni sol·licitat altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat o, si és el cas, relació d'entitats a les quals s'hagen sol·licitat o de les quals s'hagen obtingut, amb indicació de la quantitat sol·licitada i/o concedida, data de concessió, si és el cas, i normativa en què s'empara.

g) Certificats expedits pels secretaris / per les secretàries de les diferents juntes arbitrals de consum amb seu en la Comunitat Valenciana, en els quals s'indique el nombre d'audiències arbitrals realitzades en què han participat els àrbitres proposats per l'entitat sol·licitant, amb desglossament de quantes van ser en equitat i en dret i quantes es van realitzar fora de les seus de les respectives juntes.

h) Certificats expedits pels secretaris /per les secretàries de les diferents juntes arbitrals de consum amb seu en la Comunitat Valenciana, sobre el nombre de noves adhesions de membres de l'associació empresarial o professional sol·licitant al sistema arbitral de consum a través de les juntes arbitrals de consum amb seu en la Comunitat Valenciana.



i) Certificats expedits pels presidents/ per les presidentes de les diferents juntes arbitrals de consum amb seu en la Comunitat Valenciana sobre el nombre de reunions de grups de treball, comissions de coordinació o fòrums de debat especialitzat a les quals ha assistit l'associació sol·licitant.

4. En cada convocatòria es podrà sol·licitar l'aportació de documentació addicional.

5. Quan la sol·licitud no tinga els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'acompanye de la documentació que d'acord amb esta orde siga exigible, es requerirà l'interessat perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, es considerarà que desistix de la seua petició.



6. El termini de presentació de sol·licituds es fixarà en la corresponent convocatòria i no podrà ser inferior a 5 dies naturals i s'iniciarà el seu còmput l'endemà de la publicació d'aquella en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 6. Instrucció del procediment i resolució del procediment

1. Esta conselleria podrà convocar anualment les ajudes que seran publicades en el DOCV, d'acord amb les consignacions pressupostàries que per a cada exercici establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat.

2. La Direcció General de Comerç i Consum serà la competent per a la instrucció del procediment.

3. L'òrgan instructor emetrà un informe en què conste que de la informació que es troba en el seu poder es desprén que el beneficiari complix tots els requisits per a accedir a la subvenció.

4. El procediment de la subvenció serà de concessió directa, d'acord amb l'article 22.2.c) de la LGS per la necessitat de garantir el funcionament tripartit, normativament previst, del sistema arbitral de consum com a via de resolució extrajudicial voluntària i amistosa de conflictes.

5. El termini màxim per a resoldre les sol·licituds que es formulen per a la concessió d'ajudes serà de 6 mesos, comptadors des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat una resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda en els termes que preveu l'article 44 de la LRJPAC.

6. El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació dictarà les resolucions de concessió de les ajudes i fixarà expressament la quantia. Les resolucions es notificaran als interessats en els termes que establix l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

7. Les subvencions concedides seran publicades en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, beneficiari, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció.

8. Les resolucions a què es referixen els paràgrafs anteriors posa fi a la via administrativa i en contra podrà interposar-se potestativament recurs de reposició davant de l'òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent, o bé, directament recurs contenciós administratiu davant de la Sala de la dita jurisdicció del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent. En el cas que s'interpose recurs de reposició, no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell siga resolt expressament o s'haja produït la seua desestimació presumpta. Tot això sense perjuí que s'utilitze qualsevol altre recurs que es crega oportú.





Article 7. Resolució d'incidències

1. La Direcció General de Comerç i Consum, per delegació del conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, resoldrà les incidències que es produïsquen després de la dita concessió, inclosa la correcció, si és el cas, dels errors que puguen produir-se en la concessió de les ajudes.

2. Es delega també expressament en el titular del dit òrgan l'aprovació de la modificació de l'import global màxim destinat a estes ajudes. La resolució que es dicte en exercici d'esta delegació serà publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 8. Liquidació de les ajudes

Justificada la realització de les actuacions subvencionables, es procedirà al pagament de l'ajuda de l'entitat beneficiària.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera

1. En el cas que els documents exigits que s'han d'adjuntar a la sol·licitud de concessió d'ajudes ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, el sol·licitant podrà acollir-se al que establix l'apartat f) de l'article 35 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que es faça constar la data i l'òrgan o dependència en què van ser presentats o, si és el cas, emesos i quan no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.



2. En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la seua presentació o, si no n'hi ha, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es referix el document.



DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta el secretari autonòmic de Turisme i Comerç per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desplegament i aplicació del que disposa la present orde.



Segona

Les referències efectuades en la present orde a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació i a la Direcció General de Comerç i Consum s'entendran realitzades a la conselleria o direcció general, o als seus titulars, que tinguen assignades les competències en matèria de consum. La mateixa consideració tindrà la referència al secretari autonòmic de Turisme i Comerç.



Tercera

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 4 d'abril de 2013



El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació,

MÁXIMO BUCH TORRALVA

Mapa web