Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 8/2015, de 24 de marzo, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa de Rehabilitació Edificatòria per al període 2013-2016, i se'n convoquen les ajudes per a l'exercici 2015.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7496 de 31.03.2015
Número identificador:  2015/2848
Referència Base de Dades:  002772/2015
 



ORDE 8/2015, de 24 de marzo, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa de Rehabilitació Edificatòria per al període 2013-2016, i se'n convoquen les ajudes per a l'exercici 2015. [2015/2848]

La Generalitat, dins de la seua estratègia per al foment de les mesures per a possibilitar l'accés i gaudi de la vivenda, formula des de fa més de vint anys plans de vivenda per a articular ajudes per a distintes actuacions de rehabilitació. En este context, s'atorguen subvencions per a afavorir el gaudi d'una vivenda digna i adequada, responsabilitat compartida pels diferents poders públics.



La Generalitat ha convingut el passat 14 d'octubre amb l'Administració General de l'Estat la col·laboració financera per al desenrotllament a la Comunitat Valenciana del Pla Estatal de Foment del Lloguer de Vivendes, la Rehabilitació Edificatòria i la Regeneració i Renovació Urbanes 2013-2016. A estos efectes, per part de l'Administració estatal es procedirà a la transferència de fons a la Generalitat per al finançament, entre altres, de la línia d'ajudes per a la rehabilitació edificatòria, en relació amb el que establix el Reial Decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el pla estatal mencionat.

Dins d'esta línia d'acció, a través d'esta orde s'establixen les bases reguladores de les convocatòries d'ajudes per a la rehabilitació d'edificis de vivendes i se'n convoquen les ajudes per a l'any 2015.



Per tot això, atés que hi ha disponibilitat pressupostària i tenint en compte el que establix el Reial Decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer de Vivendes, la Rehabilitació Edificatòria i la Regeneració i Renovació Urbanes, la publicació de l'Orde FOM/2252/2014, de 28 de novembre, per la qual es determina l'efectivitat de les línies d'ajudes previstes en el Reial Decret 233/2013 mencionat, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, el Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat, i la resta de normes d'aplicació general, i en virtut de les facultats conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,







ORDENE



Article 1. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases per les quals es regula esta convocatòria, que figuren com a annex I d'esta orde.



Article 2. Convocatòria

Es convoca la concessió d'ajudes en matèria d'habitatge per al finançament de l'execució d'obres i treballs de manteniment i intervenció en les instal·lacions fixes i equipament propi, així com en els elements i espais privatius comuns d'edificis, en els termes establits en les bases reguladores d'estes ajudes.



Article 3. Finançament de les ajudes de rehabilitació edificatòria

El finançament de les ajudes regulades en la present orde es farà a càrrec de la línia pressupostària 08.02.01.T3040000, «Pla de Vivenda», dels pressupostos de la Generalitat de 2015, amb fons que seran aportats pel Ministeri de Foment a la Generalitat, segons preveu el conveni subscrit el passat 14 d'octubre entre el Ministeri de Foment i la Generalitat per al desenrotllament del Pla de Vivenda 2013-2016.

L'import global màxim de les ajudes a concedir serà d'11.786.751 euros per a l'exercici 2015.



Article 4. Termini i lloc per a la presentació de sol·licituds

1. El termini per a la presentació de sol·licituds és de dos mesos des de l'endemà de la publicació d'esta orde. Este termini podrà ser prorrogat per resolució del director general d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge, que serà publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. La presentació de sol·licituds es realitzarà de conformitat amb allò que s'ha regulat en les bases d'esta convocatòria, per mitjà del model normalitzat que s'inclou en l'annex II d'esta orde.

2. Les instàncies de sol·licitud, junt amb la documentació requerida, es presentarà en la seu de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, situada al carrer de Castán Tobeñas, número 77 (46018 València). Així mateix podrà presentar-se en qualsevol dels servicis territorials de les tres províncies, situats en l'avinguda d'Aguilera, número 1 (03007 Alacant); avinguda del Mar, número 16 (12003 Castelló de la Plana), i al carrer de Gregori Gea, número 27 (46009 València), directament o per qualsevol de les formes que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Comú.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Notificació a la Comissió Europea

En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen no necessiten notificació o comunicació a la Unió Europea, per no falsejar o amenaçar de falsejar la competència, ja que no afecten l'exercici d'activitats econòmiques, de conformitat amb el que establix l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

En tot allò no previst en esta orde, serà aplicable la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el seu reglament de desplegament, aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, les lleis de pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2015 i següents i la resta de normativa d'aplicació preceptiva i necessària.





Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 24 de març de 2015



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient

ISABEL BONIG TRIGUEROS







ANNEX I

Bases reguladores de la convocatòria del Programa de Foment de la Rehabilitació Edificatòria per al Període 2013-2016



Primera. Objecte

La convocatòria té per objecte articular ajudes per a la rehabilitació d'edificis, en règim de concurrència competitiva i de conformitat amb el que disposa el Reial Decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer de Vivendes, la Rehabilitació Edificatòria i la Regeneració i Renovació Urbanes 2013-2016.





Segona. Requisits dels edificis i actuacions objecte del programa



1. Els edificis que s'acullen al present programa d'ajudes hauran de complir els requisits següents:

a) Tractar-se d'edificis de tipologia residencial col·lectiva.

b) Estar finalitzats abans de 1981.

c) Que almenys el 70 per 100 de la seua superfície construïda sobre rasant tinga ús residencial de vivenda.

d) Que almenys el 70 per 100 de les vivendes constituïsca el domicili habitual dels seus propietaris o usuaris.

2. Excepcionalment, s'admetran en este programa edificis que, sense complir les condicions anteriors, es troben en algun dels dos supòsits següents:

a) Presenten greus danys estructurals o d'un altre tipus que justifiquen la seua inclusió en el programa. En particular, aquells edificis unifamiliars finalitzats abans de 1981, destinats a residència habitual i permanent, en què estos danys hagen sigut identificats en l'nforme corresponent d'avaluació de l'edifici.

b) Tinguen íntegrament com a destinació el lloguer durant almenys deu anys comptadors des de la recepció de l'ajuda.

3. Seran objecte d'este programa les actuacions en els edificis indicats, destinades a:

a) La seua conservació.

b) La millora de la qualitat i sostenibilitat.

c) Realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat.



Tercera. Actuacions subvencionables

1. Es consideraran actuacions subvencionables per a la conservació, les obres i els treballs que s'escometen per a esmenar les deficiències següents:

a) Les detectades per l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV) com a necessitades d'intervenció relatives a l'estat de conservació de la fonamentació, estructura i instal·lacions.

b) Les detectades per l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV) com a necessitades d'intervenció relatives a l'estat de conservació de cobertes, terrats, fatxades i parets mitgeres o altres elements comuns, quan es realitzen en edificis declarats béns d'interés cultural, catalogats o protegits, o situats dins de conjunts historicoartístics, o quan no concórreguen les circumstàncies esmentades i s'executen simultàniament amb actuacions per a la millora de la qualitat i sostenibilitat que resulten subvencionables d'acord amb el que establixen estes bases.



c) Les que es realitzen en les instal·lacions comunes d'electricitat, llanterneria, gas, sanejament, arreplega i separació de residus i telecomunicacions, a fi d'adaptar-les a la normativa vigent.

2. Es consideraran actuacions subvencionables per a la millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis, les següents:

a) La millora de l'envolupant tèrmica de l'edifici per a reduir la seua demanda energètica de calefacció o refrigeració, per mitjà d'actuacions de millora del seu aïllament tèrmic, la substitució de fustes i vidres dels buits, o altres, incloent-hi la instal·lació de dispositius bioclimàtics. En tot cas, haurà de complir-se com a mínim el que establix el Document Bàsic del Codi Tècnic de l'Edificació DB-HE1 (limitació de la demanda energètica).

b) La instal·lació de sistemes de calefacció, refrigeració, producció d'aigua calenta sanitària i ventilació per al condicionament tèrmic, o l'increment de l'eficiència energètica dels ja existents, per mitjà d'actuacions com la substitució d'equips de producció de calor o fred, la instal·lació de sistemes de control, regulació i gestió energètica, comptadors i repartidors de costos energètics per a instal·lacions centralitzades de calefacció; l'aïllament tèrmic de les xarxes de distribució i transport o la substitució dels equips de moviment dels fluids termòfors; la instal·lació de dispositius de recuperació d'energies residuals; la implantació de sistemes de refredament gratuït per aire exterior i de recuperació de calor de l'aire de renovació, entre altres.



c) La instal·lació d'equips de generació o que permeten la utilització d'energies renovables com l'energia solar, biomassa o geotèrmia que reduïsquen el consum d'energia convencional tèrmica o elèctrica de l'edifici. Inclourà la instal·lació de qualsevol tecnologia, sistema o equip d'energia renovable, com ara panells solars tèrmics, a fi de contribuir a la producció d'aigua calenta sanitària demanada per les vivendes, o la producció d'aigua calenta per a les instal·lacions de climatització.



d) La millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions comunes d'ascensors i il·luminació de l'edifici o de la parcel·la, per mitjà d'actuacions com la substitució de llums i lluminàries per altres de major rendiment energètic, generalitzant per exemple la il·luminació LED, instal·lacions de sistemes de control d'encesa i regulació del nivell d'il·luminació i aprofitament de la llum natural.

e) La millora de les instal·lacions de subministrament i instal·lació de mecanismes que afavorisquen l'estalvi d'aigua, així com la implantació de xarxes de sanejament separatives en l'edifici i d'altres sistemes que afavorisquen la reutilització de les aigües grises i pluvials en el mateix edifici o en la parcel·la o que reduïsquen el volum d'abocament al sistema públic de clavegueram.

f) La millora o condicionament d'instal·lacions per a l'adequada arreplega i separació dels residus domèstics en l'interior dels domicilis i en els espais comuns de les edificacions.

g) Les que milloren el compliment dels paràmetres establits en el Document Bàsic del Codi Tècnic de l'Edificació DB-HR, protecció contra el soroll.

h) El condicionament dels espais privatius de la parcel·la per a millorar la permeabilitat del sòl, adaptar la jardineria a espècies de baix consum hídric, optimitzar els sistemes de reg i altres actuacions bioclimàtiques.

Per a resultar subvencionables, el conjunt d'actuacions per al foment de la qualitat i sostenibilitat previst ha de contindre, en tot cas, actuacions de les incloses en una o diverses de les lletres a, b o c anteriors, de manera que s'aconseguisca una reducció de la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'edifici, referida a la certificació energètica, de com a mínim un 30 per 100 sobre la situació prèvia a les dites actuacions. Per a la seua justificació es podrà utilitzar qualsevol dels programes informàtics reconeguts conjuntament pels ministeris de Foment i d'Indústria, Energia i Turisme que es troben en el Registre General de documents reconeguts per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.

3. Es consideraran actuacions per a realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat les que adeqüen els edificis i els accessos a les vivendes i locals, a la normativa vigent. En particular:

a) La instal·lació d'ascensors, salvaescales, rampes o altres dispositius d'accessibilitat, incloent-hi els adaptats a les necessitats de persones amb discapacitat sensorial, així com la seua adaptació, una vegada instal·lats, a la normativa sectorial corresponent.

b) La instal·lació o dotació de productes de suport, com ara grues o artefactes anàlegs que permeten l'accés i ús per part de les persones amb discapacitat d'elements comuns de l'edifici, com ara jardins, zones esportives, piscines i altres de similars.

c) La instal·lació d'elements d'informació o d'avís, com ara senyals lluminosos o sonors que permeten l'orientació en l'ús d'escales i ascensors.

d) La instal·lació d'elements o dispositius electrònics de comunicació entre les vivendes i l'exterior, com ara videoporters i anàlegs.

4. Totes les actuacions subvencionables anteriors podran incloure, a l'efecte de la determinació del cost total de les obres, honoraris dels professionals intervinents, cost de la redacció dels projectes, informes tècnics i certificats necessaris, gastos derivats de la tramitació administrativa i altres gastos generals semblants, sempre que tots ells estiguen degudament justificats. No s'hi inclouran impostos, taxes o tributs.



5. El cost total subvencionable no podrà superar els costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana.



Quarta. Condicions particulars de les actuacions objecte d'ajudes

1. Per a l'obtenció de les ajudes relacionades en este programa d'ajudes, es requerix:

a) L'edifici ha de comptar amb l'informe corresponent d'avaluació de l'edifici, amb el contingut determinat respecte d'això per la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, omplit i subscrit per la persona tècnica competent.

b) Les actuacions han de comptar amb l'acord de la comunitat o comunitats de propietaris de què es tracte, degudament agrupades, excepte en els casos d'edificis de propietari o propietària únic, i amb l'autorització administrativa corresponent, quan siga preceptiva.

c) Quan es tracte d'actuacions per a realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat i/o millorar la qualitat i sostenibilitat de l'edifici o edificis que pretenguen acollir-se al programa, estos han de sumar, com a mínim, huit vivendes, o excepcionalment menys quan en l'immoble hagen d'escometre's simultàniament obres de conservació o quan hi habiten persones amb discapacitat o majors de 65 anys.

d) S'haurà d'aportar projecte o memòria de l'actuació que calga realitzar, en què s'haurà de justificar, en una memòria subscrita per tècnic o tècnica competent, l'adequació de l'actuació al Codi Tècnic de l'Edificació fins on siga viable urbanísticament, tècnicament o econòmicament.

e) Quan el cost subvencionable total siga superior a 50.000 euros, la part beneficiària haurà d'aportar, com a mínim, tres ofertes per a la realització de les obres de rehabilitació, d'acord amb el que establix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El cost subvencionable de l'actuació, incloent-hi els gastos mencionats en el paràgraf 4 de la base tercera, no podrà ser superior a 23.000 euros per vivenda o per fracció de 100 metres quadrats útils de local, amb un màxim de 230 euros per cada metre quadrat útil. Per a considerar el cost subvencionable dels locals, estos han de participar en els costos de rehabilitació de l'edifici, aspecte que haurà de constar en l'acord corresponent de la comunitat de propietaris.

3. Ha d'acreditar-se l'inici de les obres en un termini màxim de quatre mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. La falta d'acreditació en este termini comportarà la pèrdua del dret a l'ajuda.

4. El termini per a executar les obres de rehabilitació no podrà excedir els setze mesos, comptats des de la data que figure en el certificat d'inici de les obres de la rehabilitació. El termini esmentat es podrà ampliar excepcionalment fins a díhuit mesos quan es tracte d'edificis o d'actuacions que afecten quaranta o més vivendes. En tot cas, les obres hauran d'iniciar-se amb anterioritat al 31 d'octubre de 2016, i hauran d'estar finalitzades abans del dia 31 de desembre de 2017, sense perjuí del que establix el paràgraf anterior.



Quinta. Persones beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries de les ajudes d'este programa les comunitats de propietaris, les agrupacions de comunitats de propietaris, o les persones propietàries úniques d'edificis de vivendes. En els edificis a què es referix la base segona 2.b podran ser beneficiàries, també, les administracions públiques i els organismes i la resta d'entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades íntegrament o majoritàriament per les administracions propietàries dels immobles.

2. Els beneficiaris destinaran l'import íntegre de l'ajuda al pagament de les actuacions corresponents. Quan es tracte de comunitats de propietaris i agrupacions de comunitats de propietaris, esta regla resultarà igualment aplicable, amb independència que tant el seu import com el cost de les obres haja de repercutir-se en les persones propietàries de vivendes i locals, de conformitat amb les regles previstes en la normativa reguladora de la regles de propietat horitzontal.



3. Les persones o comunitats de propietaris beneficiàries hauran d'estar al corrent de pagament de les obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social, o qualsevol altra de la resta d'obligacions assenyalades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

No obstant el que disposa el paràgraf anterior, quan algun dels membres de la comunitat de propietaris, o de l'agrupació de comunitats de propietaris, incórrega en una o diverses de les prohibicions establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003 esmentada, no s'atribuirà al dit propietari o propietària la part proporcional que li correspondria de l'ajuda rebuda, la qual es prorratejarà entre la resta de membres de la comunitat o agrupació.

4. Quan el propietari o propietària de la vivenda i la persona arrendatària d'esta acorden que esta última costege a càrrec seu les actuacions de rehabilitació que corresponguen a canvi del pagament de la renda, la persona arrendatària podrà sol·licitar de la comunitat de propietaris o, si és el cas, del propietari o propietària únic l'adopció de l'acord corresponent que es requerix per a sol·licitar estes ajudes.



Sexta. Tipus i quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes serà del 35 per 100 del cost subvencionable de l'actuació corresponent a l'edifici o edificis, amb el límit establit en la base quarta, i comprendrà el cost total de les actuacions subvencionables en les condicions establides en la base tercera. En cas de contindre actuacions de més d'un dels tipus indicats, el pressupost haurà de desglossar-se d'acord amb cada una d'estes. El percentatge del 35 per 100 s'aplicarà als imports de cada un dels tipus d'actuació.



2. La quantia de les subvencions a concedir per edifici no podrà superar l'import de multiplicar 8.050 euros per cada vivenda i per cada 100 metres quadrats de superfície útil de local, i s'atindrà a les condicions següents:

a) Es calcularà multiplicant pel nombre de vivendes i per cada 100 metres quadrats de superfície útil de locals de l'edifici les ajudes unitàries establides que s'enumeren a continuació:

– 2.000 euros per a les actuacions de conservació. En este cas, si a més s'escometen simultàniament actuacions per a la millora de la qualitat i sostenibilitat que resulten subvencionables, l'ajuda de conservació s'incrementarà en 1.000 euros, i en uns altres 1.000 euros més si, a més, es realitzen obres d'accessibilitat.

– 2.000 euros per a les actuacions de millora de la qualitat i sostenibilitat, o 5.000 euros, com a màxim, si, en compliment de les condicions esmentades, es reduïra almenys en un 50 per 100 la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'edifici.

– 4.000 euros per a les actuacions de millora de l'accessibilitat.

b) Les quanties assenyalades anteriorment, inclosa la quantia màxima, s'incrementaran en un 10 per 100 quan es tracte d'edificis declarats béns d'interés cultural, edificis catalogats o edificis que compten amb protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent.



c) En qualsevol dels casos anteriors, per a poder computar la quantia establida per cada 100 metres quadrats de superfície útil de local serà necessari que els acords que ha de prendre la comunitat de propietaris per a la realització de les obres establisquen que els locals participen en els costos d'execució de les obres corresponents.



Sèptima. Còmput d'ingressos

A l'efecte de l'aplicació dels criteris d'adjudicació de les ajudes, per a la valoració d'ingressos de la unitat de convivència de les persones propietàries o usuàries de les vivendes de l'edifici, es partirà de la quantia de la base imposable general i de l'estalvi, regulades en els articles 48 i 49, respectivament, de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent a la declaració o declaracions presentades per cada un dels membres de la unitat familiar relativa a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut, en el moment de la sol·licitud de l'ajuda, ponderada segons s'indica en el paràgraf següent. Esta quantia es ponderarà per mitjà de l'aplicació d'un coeficient multiplicador en funció del nombre de membres de la unitat familiar, d'acord amb la taula següent.





Nombre de membres de la unitat familiar Coeficient multiplicador

1 1

2 0,80

3 0,75

4 0,70

5 0,65

6 o més 0,60







Quan es tracte de famílies amb persones en situació de dependència o famílies amb menors a càrrec seu, es considerarà integrada la unitat familiar pels membres que corresponguen, addicionant un més per cada membre dependent o menor. Quan es tracte de dones gestants, en la unitat familiar es consideraran un o més membres addicionals, depenent del nombre de fills o filles en gestació.

Els ingressos ponderats d'esta manera seran comparats amb l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), per a la valoració requerida en l'aplicació dels criteris d'adjudicació.



Octava. Sol·licituds i documentació

1. La sol·licitud es formalitzarà per mitjà d'instància dirigida a la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge, i la seua presentació presumix l'acceptació incondicionada de les bases de la convocatòria i de les condicions, requisits i obligacions que s'hi contenen.

2. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació que es menciona a continuació:

a) Document nacional d'identitat de la persona sol·licitant; en el cas que siga de nacionalitat estrangera, número d'identificació d'estrangeria i permís de residència en vigor.

b) Acreditació de la representació que exercix, d'acord amb la normativa específica d'aplicació.

c) L'acord de la comunitat o comunitats de propietaris, degudament agrupades en este últim cas, quan siga preceptiu de conformitat amb la legislació aplicable, aprovant la rehabilitació i el seu pressupost.



d) Relació de les persones propietàries de vivendes i locals que participen en l'actuació, que incloga cognoms i nom o raó social, NIF o CIF, i autorització expressa a l'Administració per a demanar i encreuar amb altres administracions les dades necessàries per a valorar la concessió de les ajudes.

e) Documentació acreditativa dels ingressos de les persones propietàries o usuàries de les vivendes de l'edifici, o del propietari o propietària únics, suficient per a la valoració requerida per a l'aplicació dels criteris d'adjudicació.

f) Certificat d'empadronament, per a acreditar, si és el cas, que almenys el 70 per 100 de les vivendes de l'immoble es destinen a residència habitual i permanent.

g) Document acreditatiu de l'edat de les persones residents en les vivendes, a l'efecte de l'aplicació dels criteris de la base desena.



h) Nombre de vivendes i locals que cal rehabilitar.

i) Superfície de les vivendes i locals que cal rehabilitar.

j) Dades de l'edifici o edificis que cal rehabilitar: domicili, inscripció registral i referència cadastral.

k) Dades de les persones o comunitats de propietaris beneficiàries de les subvencions: cognoms i nom o raó social, NIF o CIF, i domicili.



l) Imprés de domiciliació bancària degudament omplit, designant el compte en què es realitzarà l'ingrés de les ajudes, si és el cas.



M. Memòria descriptiva de les obres que cal realitzar, amb pressupost desglossat de les actuacions, i declaració responsable sobre la necessitat de llicència per a l'actuació.

n) Còpia de l'informe d'avaluació de l'edifici i acreditació de la seua inscripció en el registre electrònic establit a este efecte per la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge.

o) Full resum, el model del qual s'adjunta en els impresos de sol·licitud de l'annex II.

p) Declaració responsable, sobre el compliment dels requisits establits per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, per a poder ser beneficiari d'una subvenció.

q) Autorització perquè la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient puga sol·licitar la informació de caràcter tributari, econòmic o patrimonial que siga legalment pertinent, en el marc de col·laboració establit amb l'Agència Tributària, Centre de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària, Col·legi de Notaris i Registradors i amb altres administracions públiques, amb constància que, d'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, la utilització d'estes dades no podrà servir a un fi diferent del procés de selecció d'adjudicataris d'ajudes.



3. Les sol·licituds regulades en la present orde implicaran l'autorització perquè, per la direcció general i els servicis territorials competents en la instrucció i pagament de les ajudes, es procedisca a demanar els informes o certificats necessaris amb vista a la justificació dels aspectes requerits en la sol·licitud.



Novena. Termini i lloc de presentació

Les sol·licituds es presentaran en el termini i lloc que especifica la convocatòria.



Deu. Criteris d'adjudicació

1. Per a determinar la prioritat de les sol·licituds, estes es valoraran d'acord amb els criteris que s'establixen a continuació.





NIVELL D'INGRESSOS DELS OCUPANTS

Actuacions en edificis en què almenys el 60 per 100 de les vivendes estiguen ocupades per unitats de convivència amb ingressos ponderats inferiors a 2 vegades l'IPREM. 4

Actuacions en edificis en què almenys el 60 per 100 de les persones propietàries de les vivendes tinguen ingressos ponderats inferiors a 6,5 vegades l'IPREM, en el cas que incloguen tasques de conservació.

2

IMPORTÀNCIA I TIPUS DE DANYS

Actuacions de conservació destinades a atallar símptomes o lesions en l'estructura, fatxada o coberta que requerisquen una intervenció urgent (INTu) o a mitjà termini (INTm) conforme a l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV). 6

Actuacions de conservació destinades a atallar símptomes o lesions en elements diferents d'estructura, fatxada o coberta que requerisquen una intervenció urgent (INTu) o a mitjà termini (INTm) conforme a l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV). 2

ACTUACIONS D'ACCESSIBILITAT

Instal·lació d'ascensors 3

Instal·lació de salvaescales, rampes o altres actuacions que eliminen escalons o barreres arquitectòniques, diferent dels ascensors. 1

ALTRES CRITERIS

Actuacions en edificis íntegrament destinats al lloguer durant almenys un període de 10 anys des de la recepció de l'ajuda. 4

Actuacions en edificis en què residisca una mitjana d'una o més persones majors de 65 anys per vivenda. 2

Actuacions en edificis catalogats com bé d'interés cultural, catalogats, protegits o situats dins de conjunts historicoartístics.

1







2. Les ajudes es concediran per orde decreixent de la puntuació obtinguda, de major a menor, fins a esgotar les disponibilitats pressupostàries.

3. En cas d'igualtat de puntuació, s'aplicarà la data d'entrada de la sol·licitud.



Onze. Esmena de la sol·licitud

En el cas que les sol·licituds siguen incompletes o no posseïsquen els requisits exigits en estes bases, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de quinze dies, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb resolució motivada prèvia de la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge.



Dotze. Tramitació, resolució i abonament de les ajudes

1. El director general d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge, per delegació de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, mitjançant una resolució d'1 d'agost de 2014, sobre delegació de l'exercici de competències en determinats òrgans de la conselleria, resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada, a proposta d'un òrgan col·legiat.

L'òrgan col·legiat estarà integrat per la subdirectora general de Projectes Urbans i Habitatge, el cap del Servici de Planificació i Normativa, el cap del Servici d'Ajudes a l'Habitatge, i els caps dels servicis territorials de Vivenda i Projectes Urbans.

La tramitació dels expedients correspondrà als servicis territorials de Vivenda i Projectes Urbans, en el seu àmbit d'actuació.



2. El director general d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge queda facultat per a dictar les instruccions, resolucions i interpretacions que resulten necessàries per al desplegament i aplicació d'esta orde.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució que posarà fi al procediment serà de sis mesos comptats a partir de la publicació de l'orde de convocatòria corresponent. Transcorregut este termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, els interessats podran entendre desestimada la seua sol·licitud.

Les notificacions de les resolucions d'atorgament es duran a terme de forma individualitzada. Quant a les resolucions desestimatòries, seran publicades en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveu l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Igualment seran objecte de publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana les subvencions concedides.

4. Per a l'abonament de la subvenció, la part beneficiària haurà d'aportar en el termini màxim de dos mesos comptador des de la finalització de les obres la documentació que s'indica a continuació:

a) Projecte de l'actuació que cal realitzar, que s'adequarà a la descripció de l'actuació presentada junt amb la sol·licitud; en el cas que les actuacions no exigisquen projecte, s'aportarà memòria justificativa, subscrita per persona tècnica competent, de l'adequació de l'actuació al Codi Tècnic de l'Edificació fins on siga viable urbanísticament, tècnicament o econòmicament.

b) Llicències o autoritzacions municipals que siguen necessàries, si és el cas, per a la realització de les obres de rehabilitació.

c) Certificat o certificats d'inici i finalització de les obres de rehabilitació.

d) Si el cost subvencionable total és superior a 50.000 euros, hauran d'aportar-se les tres ofertes, com a mínim, que s'hagen sol·licitat per a la realització de les obres de rehabilitació, acreditant que s'ha optat per la més econòmica, excepte motius degudament justificats.

e) Factures acreditatives del gasto o inversió realitzada.

f) Testimoni fotogràfic de l'actuació realitzada.

g) En el cas d'actuacions relacionades amb la millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis, s'haurà de presentar nou certificat d'eficiència energètica de l'edifici, acreditant en tot cas una reducció de la demanda energètica igual o superior a un 30 per 100.

5. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicialment previst inclòs en la sol·licitud d'ajudes, es procedirà al recàlcul de l'import de la subvenció, que podrà ser minorada si de l'aplicació dels criteris d'estes bases resulta un import d'ajuda inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere l'inicialment previst.



6. La part beneficiària podrà sol·licitar el pagament anticipat de l'ajuda acompanyant a la sol·licitud de bestreta la documentació següent:

a) Projecte de l'actuació que cal realitzar, que s'adequarà a la descripció de l'actuació presentada junt amb la sol·licitud; en el cas que les actuacions no exigisquen projecte, s'aportarà memòria justificativa, subscrita per persona tècnica competent, de l'adequació de l'actuació al Codi Tècnic de l'Edificació fins on siga viable urbanísticament, tècnicament o econòmicament.

b) Contracte a este efecte amb l'empresa que realitzarà les obres.

c) Llicències o autoritzacions municipals que siguen necessàries, si és el cas, per a la realització de les obres de rehabilitació.

d) Certificat d'inici de les obres.

e) Garantia suficient, per mitjà d'aval o un altre mitjà de garantia suficient, que assegure la devolució dels imports anticipats en cas d'incompliment dels requisits exigits per a l'obtenció de les ajudes.



En cap cas podran realitzar-se pagaments anticipats a beneficiaris quan s'haja sol·licitat la declaració de concurs, hagen sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, es troben declarats en concurs, estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitats d'acord amb la legislació concursal sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs, hagen sigut declarats en fallida, en concurs de creditors, insolvent fallit en qualsevol procediment o subjecte a intervenció judicial, haver iniciat expedient de quitament i espera o de suspensió de pagaments o presentat sol·licitud judicial de fallida o de concurs de creditors, mentres, si és el cas, no siguen rehabilitats.

En el termini de dos mesos des de la finalització de les obres, la part beneficiària haurà d'aportar la documentació següent:

a) Certificat final d'obres.

b) Factures acreditatives del gasto o inversió realitzada.

c) Testimoni fotogràfic de l'actuació realitzada.

d) En el cas d'actuacions relacionades amb la millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis, s'haurà de presentar nou certificat d'eficiència energètica de l'edifici, acreditant en tot cas una reducció de la demanda energètica igual o superior a un 30 per 100.

e) Si el cost subvencionable total és superior a 50.000 euros, hauran d'aportar-se les tres ofertes, com a mínim, que s'hagen sol·licitat per a la realització de les obres de rehabilitació, acreditant que s'ha optat per la més econòmica, llevat de motius degudament justificats.

En el supòsit de no aportar la documentació assenyalada en el termini dels dos mesos, es procedirà a iniciar el procediment de reintegrament de les subvencions.



Tretze. Entitats col·laboradores

D'acord amb el que establix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es podrà actuar per mitjà d'entitats col·laboradores, en les condicions establides en la normativa aplicable.



Catorze. Incompatibilitat d'ajudes

1. No podran obtindre estes ajudes les persones beneficiàries que ja ho siguen per a la mateixa actuació de les ajudes al foment de la regeneració i renovació urbanes, o per al foment de ciutats sostenibles i competitives establides en el Reial Decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer de Vivendes, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes per al període 2013-2016.

2. L'import de la subvenció que es concedirà no podrà ser d'una quantia tal que aïlladament o conjuntament amb altres subvencions públiques que amb el mateix objecte puguen rebre les persones beneficiàries d'estes ajudes supere el cost previst de l'actuació. En el cas que es done esta circumstància, es reduirà l'import de la subvenció.



Quinze. Obligacions i responsabilitats de les persones beneficiàries



1. En virtut del que establix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les persones beneficiàries queden obligades, en el cas d'haver sol·licitat bestreta, a presentar en el termini de dos mesos des de la finalització de les obres el certificat final d'obra, així com les factures acreditatives del gasto realitzat, i testimoni fotogràfic de les obres realitzades.

En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst inclòs en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció, i, si és el cas, la part beneficiària quedarà obligada al reintegrament del possible excés en l'ajuda. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere l'inicialment previst.



2. A més, en el cas d'actuacions relacionades amb la millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis, s'haurà de presentar nou certificat d'eficiència energètica de l'edifici, en els supòsits en què la demanda energètica s'haja reduït en més d'un 50 per 100.

3. Així mateix, les persones beneficiàries queden obligades a:

a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.

b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals.

d) En el cas de vivendes arrendades, el propietari o propietària no podrà incrementar la renda d'arrendament per les millores realitzades amb la subvenció atorgada.

4. En el supòsit d'edificis destinats íntegrament al lloguer durant deu anys comptadors des de la data de recepció de l'ajuda, esta data es farà constar en el Registre de la Propietat per mitjà de nota marginal estesa en el foli registral de cada una de les finques que serà destinada al lloguer. L'incompliment d'esta obligació donarà lloc a la devolució de les ajudes obtingudes, amb els interessos legals corresponents. Esta nota registral podrà ser cancel·lada a instància de qualsevol titular d'un dret sobre la finca transcorreguts deu anys des de la seua data, o per mitjà del document que acredite la devolució prèvia de les ajudes percebudes.



Setze. Control i revocació de les subvencions

1. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'estes obligacions, especialment la falta de presentació de la documentació assenyalada en l'article anterior en termini, o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient donarà lloc a la revocació de la subvenció concedida i a la devolució de les quanties atorgades, que meritaran els interessos de demora corresponents.

2. En tot cas, serà aplicable el que disposa el títol II, Del reintegrament de subvencions, títol III, Del control financer de subvencions, i títol IV, Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Mapa web