Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 29 de febrer de 2016, del president de l'Agència Valenciana del Turisme, per la qual es convoquen les ajudes 2016 de l'Agència dirigides a les empreses turístiques de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7738 de 10.03.2016
Número identificador:  2016/1650
Referència Base de Dades:  001790/2016
 



RESOLUCIÓ de 29 de febrer de 2016, del president de l'Agència Valenciana del Turisme, per la qual es convoquen les ajudes 2016 de l'Agència dirigides a les empreses turístiques de la Comunitat Valenciana. [2016/1650]

El turisme constitueix un sector estratègic de la Comunitat Valenciana com demostra la seua aportació al producte interior brut regional, a la generació d'ocupació, a la diversificació sectorial i a la cohesió territorial.

Per a contribuir a aconseguir aquests objectius i assegurar la competitivitat de la Comunitat Valenciana com a destinació turística de referència, la Generalitat incentiva en el marc del Pla Operatiu i de Màrqueting 2016, el desenvolupament de programes tendents a millorar la competitivitat del sector i a contribuir al desenvolupament sostenible i responsable de l'activitat turística en el territori.

Amb aquesta finalitat, en l'annex I de la present resolució s'arrepleguen els programes d'actuació de l'Agència Valenciana del Turisme dirigits a empreses turístiques de la Comunitat Valenciana, per a l'any 2016. Cada programa inclou les actuacions a incentivar, entre les quals destaca l'impuls a les que contribuïsquen a l'adequació de l'oferta turística als nous requeriments de la demanda per mitjà de l'adequació de les instal·lacions, la racionalització de recursos naturals i el foment del turisme inclusiu.

Aquestes ajudes es convoquen en virtut de l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme.

En exercici de les facultats assignades pel Decret 209/2004, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de l'Agència Valenciana del Turisme i vista la proposta, de 26 de febrer de 2016, de la directora de l'Agència Valenciana del Turisme i de conformitat amb aquesta, resolc:



Article 1. Objecte

La present resolució té per objecte convocar les ajudes de l'Agència Valenciana del Turisme per a l'exercici 2016, destinades a empreses turístiques de la Comunitat Valenciana, per als projectes que s'emmarquen en els programes que es detallen en l'annex I a aquesta resolució.





Article 2. Marco normatiu

1. La present convocatòria d'ajudes estarà subjecta al que estableixen el Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana (DOCV 1509, 22.03.1991), així com la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE 276, 18.11.2003), el Reial Decret 887/2006, de 21 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions (BOE 176, 25.07.2006), el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme (DOCV 7397, 06.11.2014) i la resta de la normativa vigent aplicable.



2. Conformitat amb la normativa europea sobre ajudes públiques.

a). Les ajudes convocades per aquesta resolució quedaran subjectes a les disposicions del Reglament (UE) número 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (DOUE L 352, 24.12.2013), relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat a les ajudes de minimis, quedant per tant exemptes de l'obligació de notificació prèvia a la Comissió Europea establida en l'article 108 apartat 3 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que no reuneixen tots els criteris establits en l'article 107.1 del dit Tractat, i queden subjectes a les condicions establides en el mencionat Reglament d'ajudes de minimis, en els termes que estableix l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació (DOCV 7397, 06.11.2014).

L'import total de les ajudes de minimis concedides per un estat membre a una única empresa no excedirà els 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

b). Aquesta convocatòria ha sigut objecte d'informe previ a la Direcció General de Finançament i Fons Europeus de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, complint d'aquesta manera amb el que disposa l'article 3, paràgraf 4 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques (DOCV 5596, 11.09.2007).





Article 3. Línies pressupostàries

1. La concessió de les ajudes previstes en la present convocatòria està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'Agència Valenciana del Turisme per a l'any 2016.

2. Les línies de crèdit i l'import global màxim destinat a les ajudes previstes en la present convocatòria segons consta en la Llei de pressupostos de la Generalitat per a 2016 amb destinació a l'Agència Valenciana del Turisme són les següents:

a) 330.000 euros amb càrrec a la línia pressupostària S0000915 «Foment de la competitivitat empresarial», del capítol IV.

b) 800.000 euros amb càrrec a la línia pressupostària S0000958 «Foment de la competitivitat empresarial», del capítol VII.

Aquests imports inicialment destinats a cada programa podran veure's incrementats per una generació, una ampliació o una incorporació de crèdit en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió i amb l'objecte d'atendre un nombre més gran de sol·licituds, mitjançant una resolució del president de l'Agència Valenciana del Turisme, sense establir un nou termini de presentació de sol·licituds ni requerir-se una nova convocatòria, tal com estableix l'article 3.4 de l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme.





Article 4. Beneficiaris i requisits bàsics dels projectes subvencionables



1. Podran acollir-se als programes d'ajudes que es recullen en l'annex I d'aquesta resolució les empreses turístiques, sempre que estiguen degudament inscrites en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana en la data de publicació d'aquesta convocatòria.

2. Les condicions per a ser beneficiari hauran de mantindre's fins al moment del pagament de la subvenció.

3. No podran accedir a la condició de beneficiari de les ajudes regulades en aquesta resolució, aquells en els quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE 276, 18.11.2003).

4. No es contemplaran ajudes per a projectes el cost subvencionable dels quals siga inferior al que es determine en l'annex I per a cada programa.

5. Les actuacions que se subvencionen en el marc de la present convocatòria no podran haver-se iniciat amb anterioritat al dia 1 de gener de 2016, i hauran d'estar acabades en les dates que s'especifiquen per a cada programa d'ajudes.

6. L'import màxim d'ajuda per beneficiari dels programes d'aquesta resolució serà de 100.000 euros.



Article 5. Sol·licituds d'ajuda, lloc i termini de presentació

1. Els interessats hauran de presentar una instància de sol·licitud degudament emplenada, per mitjà del model que figura en l'annex II d'aquesta resolució, disponible igualment en l'adreça d'internet: http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/25145_BI.pdf

2. El termini de presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

3. Les sol·licituds podran presentar-se en els registres dels Serveis Territorials de Turisme d'Alacant, Castelló o València, o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

En el cas que s'optara per presentar la sol·licitud en una oficina de correus, haurà de fer-se en sobre obert perquè siga datada i segellada en la dita oficina abans de ser certificada.

4. Les sol·licituds podran presentar-se així mateix per via telemàtica, a través de l'adreça d'internet de l'Agència Valenciana del Turisme en:

Programa 1: http://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=02500

Programa 2: http://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=02507



5. L'interessat podrà autoritzar de forma expressa l'Agència Valenciana del Turisme per a poder obtindre directament informació relativa a:

a) Les dades d'identitat del sol·licitant o, en cas de tractar-se d'una persona jurídica, del seu representant, de conformitat amb el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

b) El compliment de les obligacions fiscals i davant de la Seguretat Social.

No obstant això, en els dos casos, el sol·licitant podrà denegar de forma expressa el consentiment, i aleshores haurà d'aportar, bé fotocòpia del document nacional d'identitat, bé les corresponents certificacions.



Article 6. Documentació que ha d'acompanyar a la instància de sol·licitud

1. Amb caràcter general, totes les sol·licituds d'ajuda hauran d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Quan es tracte d'una persona jurídica, s'haurà d'aportar documentació acreditativa de la identificació o constitució de l'empresa, consistent en fotocòpia de l'escriptura de constitució/estatuts actualitzada i acreditació de la inscripció en el Registre Mercantil o registre corresponent.

En el cas de les persones jurídiques caldrà aportar així mateix documentació acreditativa del poder de representació de la persona que firma la sol·licitud, sempre que aquesta circumstància no estiga arreplegada en la documentació esmentada en el paràgraf anterior.

b) Quan es tracte d'una persona jurídica, caldrà aportar, a més, fotocòpia del CIF de l'empresa sol·licitant.

c) Alta, o últim rebut de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), completat amb una declaració responsable de no haver-se donat de baixa en la matrícula de l'esmentat impost.

Quan el sol·licitant estiga exempt de l'esmentat impost, acreditarà aquesta circumstància per mitjà de declaració responsable.

d) Model de domiciliació bancària (fitxa de manteniment de tercers), segons imprés normalitzat disponible en http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/07000_VA.pdf, així com certificat de l'entitat bancària acreditatiu de la titularitat del compte.

e) Declaració responsable de no estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establides en l'article 13, apartat 2 i següents, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

f) Declaració responsable sobre el compromís de complir les obligacions dels beneficiaris de subvencions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

g) Declaració responsable sobre:

– Totes les ajudes de minimis rebudes en l'exercici fiscal en curs i en els dos exercicis anteriors subjectes al Reglament 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, o a altres reglaments de minimis.



– Sol·licitud i/o obtenció d'altres ajudes procedents d'altres administracions o ens públics o privats per als mateixos costos subvencionables, així com d'altres ajudes públiques concedides en virtut d'un reglament d'exempció o d'una decisió adoptada per la Comissió Europea.



h) Declaració acreditativa del compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat (o si és el cas, l'exempció de la dita obligació), d'acord amb el que preveu la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat Valenciana, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat.

i) Declaració responsable sobre el compromís que seran a càrrec del sol·licitant la tramitació, obtenció de permisos i llicències, gastos, impostos de qualsevol classe, així com, si és el cas, la realització de tots els tràmits de caràcter tècnic i de gestió de projecte que siguen necessaris per a la seua execució, d'acord amb la normativa aplicable.

j) Declaració responsable sobre el compromís de notificar a l'Agència Valenciana del Turisme qualsevol modificació que es produïsca en l'actuació a dur a terme durant la tramitació de l'expedient de subvenció.

k) Cada projecte haurà d'anar acompanyat de pressupostos amb desglossament detallat per partides i preus unitaris corresponents a la inversió i/o actuació per a la qual se sol·licita la subvenció, i caldrà tindre en compte que, de conformitat amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable siga igual o superior a la quantia de 50.000 euros de cost per execució d'obra, o de 18.000 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l'adquisició del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministren o presten, cas en què s'haurà d'aportar informe justificatiu de la cerca infructuosa de proveïdors i motivar-hi el caràcter especial del bé o servei.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar en la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia. Caldrà justificare expressament en una memòria l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.



2. En funció del tipus d'inversió que, segons els casos, s'haja de realitzar, s'haurà d'aportar a més:

a) Si la inversió implica la realització d'obres, caldrà aportar llicència municipal d'obres o justificant d'haver-la sol·licitat (sol·licitud i pagament de taxes), corresponent a l'activitat i pressupost de la inversió per a la qual se sol·licita incentiu i, en cas d'obres majors, projecte tècnic visat, així com qualssevol altres autoritzacions o llicències administratives que siguen preceptives.

No obstant això, es podrà aportar declaració responsable sobre el compliment dels requisits exigits per a les actuacions indicades en l'article 214 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (DOCV 7329, 31.07.2014).

En el supòsit que s'aporte justificant de sol·licitud de llicència d'obres, aquesta s'haurà d'aportar en el moment de la justificació.

En el cas que s'opte per la declaració responsable sobre el compliment de requisits en els supòsits de l'article 214, caldrà aportar la corresponent declaració prevista en l'article 222 en el moment de la justificació.

b) Quan les inversions plantejades tinguen un termini d'execució superior a l'exercici pressupostari, les sol·licituds d'ajuda hauran d'anar acompanyades d'un projecte tècnic comprensiu de les partides i pressupostos a desenvolupar en cada una de les fases en què es pretenga executar el mencionat projecte.

c) Si es tracta d'inversions en actius fixos, s'haurà d'aportar referència cadastral de l'immoble on es realitzarà el projecte.

d) Quan es tracte d'inversions en actius fixos, cada una de les sol·licituds per als distints programes haurà d'anar acompanyada de les respectives declaracions responsables sobre no destrucció d'ocupació, així com d'autofinançament en almenys un 30 % del projecte.

3. Documentació relativa als criteris de valoració:

a) Còpia dels certificats de qualitat, gestió mediambiental, accessibilitat universal o intel·ligència turística vigents en l'establiment per al qual sol·licita l'ajuda, d'entre les modalitats reconegudes per Qualitur, en el cas de disposar-ne d'algun.

b) Certificat de l'empresa que indique les mesures adoptades per a la creació d'ocupació en els dos últims anys, corresponent a l'establiment per al qual sol·licita l'ajuda, així com la documentació que acredite els resultats obtinguts, en cas d'haver-se aplicat.

c) Certificat de l'empresa que indique les mesures implantades que hagen suposat una millora social, econòmica o ambiental en l'establiment per al qual sol·licita l'ajuda i el seu entorn, així com la documentació que n'acredite els resultats, en cas d'haver-se aplicat.



d) Indicació relativa a la participació de l'establiment per al qual sol·licita l'ajuda en la Plataforma Travel Open Apps.

4. Amb independència de la documentació mencionada en els apartats anteriors i en funció del tipus de projecte a desenvolupar, s'haurà d'aportar la documentació específica que per a cada programa figura en l'annex I a aquesta resolució.

5. En cap cas es considerarà despesa subvencionable l'IVA, llevat que el sol·licitant aporte junt amb la sol·licitud el corresponent acord de reconeixement de l'exempció dictat per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i una declaració responsable de vigència de les circumstàncies que en van permetre l'exempció.

6. En compliment del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic, les declaracions responsables assenyalades en l'apartat 1, lletres e), f), g) i h), i), j), l'apartat 2, lletres a) i d) i apartat 5 sobre la vigència de documents ja aportats, s'ompliran utilitzant l'imprés normalitzat denominat «Declaracions responsables del sector empresarial», disponible en l'adreça d'internet:



http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/25112_BI.pdf.

7. De conformitat amb el que estableix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, examinada la documentació aportada, si aquesta no reuneix els requisits exigits, es requerirà l'interessat perquè en un termini de 10 dies esmene la falta o acompanye la documentació necessària, amb indicació que si no, se'l tindrà per desistit de les seues sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Article 7. Criteris de valoració de sol·licituds

Les ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb els criteris de valoració que es detallen a continuació (fins a 6 punts) i en cada un dels programes de l'annex I d'aquesta resolució (fins a 4 punts) i mentre hi haja disponibilitat pressupostària adequada i suficient. La puntuació màxima a aconseguir per projecte és de 10 punts.

1. Criteris comuns de valoració de les sol·licituds atenent la condició del sol·licitant; els projectes presentats podran obtindre una puntuació màxima de 6 punts. Els criteris generals d'aplicació a totes les sol·licituds presentades són els següents:

a) Període de funcionament: de l'establiment: fins a 2 punts.

– Si l'establiment està obert tot l'any: 2 punts.

– Si l'establiment està obert 9 mesos a l'any: 1 punt.

– Si l'establiment està obert un període inferior a nou mesos: 0,5 punts.

b) Certificat d'excel·lència: gestió de qualitat, medi ambient, accessibilitat i intel·ligència turística: fins a 1,5 punts.

Quan el sol·licitant acredite estar en possessió, en la data de presentació de la sol·licitud, d'un certificat de qualitat, gestió mediambiental, accessibilitat universal o intel·ligència turística en l'establiment per al qual sol·licita l'ajuda, d'entre les modalitats reconegudes per Qualitur, a raó de 0,50 punts per cada certificat vigent aportat i de 0,25 punts quan es tracte d'un distintiu SICTED (Sistema Integral de Qualitat Turística en Destinacions).

c) Creació d'ocupació: 1 punt en el cas que el sol·licitant acredite l'aplicació de mesures encaminades a la creació d'ocupació en els dos últims anys.

d) Responsabilitat social corporativa: 1 punt en el cas que el sol·licitant acredite l'aplicació de mesures encaminades a la millora social, econòmica i ambiental en l'empresa i l'entorn.

e) Inscripció en la plataforma de distribució turística de la Comunitat Valenciana Travel Open Apps: 0,5 punts en el cas que el sol·licitant participe en la plataforma Travel Open Apps.



2. Criteris específics de valoració de les sol·licituds per a cada un dels programes. Es podrà obtindre en aquest apartat fins a un màxim de 4 punts. Es valoraran en funció dels criteris que arreplega l'annex I de la present resolució per a cada programa.





Taula resum dels criteris de valoració de les sol·licituds total

1. Criteris comuns: Atendran la condició de l'establiment per al qual se sol·licita l'ajuda 6 punts

a) Període de funcionament 2 punts

b) Certificat d'excel·lència 1,5 punts

c) Creació d'ocupació 1 punt

d) Responsabilitat social corporativa 1 punt

e) Inscripció en plataforma Travel Open Apps 0,5 punts



2. Criteris específics: Atendran l'interés turístic i grau de desenvolupament del projecte presentat a cada programa dels que figuren en l'annex I a aquesta resolució 4 punts

Total puntuació 10 punts





Article 8. Tramitació de sol·licituds

1. L'òrgan instructor de les ajudes acollides a la present resolució serà el Servei de Planificació i Estratègia Turística de l'Àrea de Coneixement i Intel·ligència Turística.

2. Una vegada avaluades i informades les sol·licituds per l'òrgan instructor d'acord amb els criteris establits, se'n donarà trasllat a la Comissió d'Avaluació d'Ajudes que, després de l'anàlisi del procediment seguit, determinarà l'import de les subvencions d'acord amb la consignació pressupostària que s'establisca per a cada programa.



Serà requisit imprescindible per a optar a aquestes ajudes haver obtingut una puntuació mínima de 4 punts, dels quals almenys 2 hauran de correspondre als criteris específics establits en cada programa. Les sol·licituds que ho incomplisquen rebran l'informe denegatori.



Les sol·licituds que complisquen amb el dit requisit s'ordenaran de major a menor puntuació. Establit el dit ordre, s'hi aplicarà el percentatge d'ajuda que corresponga segons cada programa.

3. En el cas que, efectuades les operacions descrites, el crèdit pressupostari fóra insuficient per a atendre totes les sol·licituds que figuren en l'ordre de prelació i es produïra la circumstància que l'últim sol·licitant que obtinguera subvenció haguera obtingut la mateixa puntuació que els immediatament següents en el dit ordre, tindran preferència en l'adjudicació els que hagen obtingut major puntuació en el criteri B «Interés turístic i grau de desenvolupament del projecte», de cada un dels programes. Si persisteix un empat, es decidirà a favor de l'entitat que acredite ocupar un percentatge de treballadors discapacitats superior respecte a la plantilla de l'empresa, d'acord amb el que preveu la Llei 11/2003, de 10 d'abril (DOCV 4479, 11.04.2003), sobre l'estatut de les persones amb discapacitat de la Comunitat Valenciana.



Si realitzat el procés anterior persistira un empat entre diversos sol·licitants, es procedirà a prorratejar el saldo disponible entre els sol·licitants empatats.

4. La Comissió d'Avaluació d'Ajudes, a través de la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana del Turisme, elevarà proposta de concessió o denegació d'ajudes al president de l'Agència Valenciana del Turisme, que resoldrà sobre aquestes.

5. La Comissió d'Avaluació d'Ajudes tindrà la composició següent:



Presidència: exercirà la presidència la persona que ostente la direcció de l'Àrea de Coneixement i Intel·ligència Turística.

Vocals: Exerciran de vocals les persones que ostenten:

– La direcció del Servei de Planificació i Estratègia Turística.

– La direcció de la Unitat de Competitivitat, que exercirà així mateix la Secretaria de la Comissió.

– La direcció del Servei de Màrqueting en Línia, Comunicació i Informació.

– La direcció del Servei de Programació i Gestió Econòmica.

– La direcció del Servei Jurídic i de Contractació.

En cas de vacant, absència o malaltia dels membres de la Comissió, aquests podran ser substituïts per altres, designats pels titulars d'entre el personal tècnic dels seus respectius departaments.

Quan per raó de les actuacions a avaluar es considere oportú, es podran convocar tècnics especialistes i assessors en la matèria corresponent, els quals tindran veu, que no vot, en l'esmentada comissió





Article 9. Resolució de concessió o denegació d'ajudes

1. Quan la proposta de resolució siga desfavorable o d'inadmissió, serà notificada al sol·licitant, donant-li tràmit d'audiència per un termini de 10 dies. Transcorregut el dit termini, la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana del Turisme elevarà proposta de resolució corresponent al president de l'Agència Valenciana del Turisme, qui resoldrà definitivament.

2. Les resolucions dictades pel president de l'Agència Valenciana del Turisme posaran fi a la via administrativa i el seu contingut es notificarà als interessats en els termes que preveu l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3. Quan l'elevat nombre de beneficiaris ho aconselle, la notificació, tant de les propostes de resolució com de les resolucions, podrà ser substituïda per la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que estableix l'article 59, apartat 6, lletra b, en relació amb l'article 60, apartat 2, de l'esmentada Llei 30/1992, de 26 de novembre.

4. El termini màxim per a emetre i notificar la resolució serà de sis mesos des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si la documentació exigida en cada programa no estiguera completa, el termini es computarà a partir del dia de la presentació d'aquella.

Transcorregut el dit termini sense que s'haja resolt i notificat s'entendrà desestimada la sol·licitud d'ajuda en els termes que preveu l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.





Article 10. Obligacions dels beneficiaris

1. Complir amb totes les obligacions que s'estableixen en l'article 8 de l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació (DOCV 7397, 06.11.2014), i en qualsevol altra disposició en vigor, aplicable a aquestes ajudes.

2. Respectar la normativa mediambiental vigent, de manera que s'assegure el desenvolupament dels objectius del projecte subvencionat dins d'un marc de desenvolupament sostenible i del foment a la protecció i millora del medi ambient, tal com s'arreplega en l'article 11 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. En especial, el projecte objecte d'ajuda haurà de sotmetre's al procediment d'avaluació d'impacte ambiental (EIA) en els supòsits arreplegats en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (BOE 296, 11.12.2013), i en el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental de la Comunitat Valenciana (DOCV 1412, 30.10.1990). Així mateix haurà de complir, si és el cas, les obligacions establides en la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana (DOCV 7329, 31.07.2014).



3. En el supòsit d'haver aportat, junt amb la sol·licitud, justificant d'haver sol·licitat llicència municipal d'obres, el beneficiari haurà d'aportar, en el moment de la justificació, la llicència municipal d'obres o declaració responsable que la substituïsca, si és el cas.

4. Conservar els documents originals justificatius relacionats amb els projectes subvencionats o còpies certificades conformes amb els originals mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, en algun dels suports següents:

– Fotocòpies de documents originals.

– Microfitxes de documents originals.

– Versions electròniques de documents originals.

– Documents que només existisquen en versió electrònica.

5. L'incompliment de qualsevol d'aquestes obligacions podrà donar lloc a la revocació i, si és el cas, al reintegrament de les ajudes percebudes i a l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.



Article 11. Publicitat de les ajudes

L'Agència Valenciana del Turisme publicarà, en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, la relació de les ajudes atorgades en l'exercici natural, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, beneficiari, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció.

Així mateix, es donarà publicitat de la convocatòria i de les subvencions concedides a través del subministrament de la informació pertinent a la base de dades nacionals de subvencions.

En totes les actuacions que siguen beneficiàries de les ajudes convocades per mitjà de la present resolució, haurà de figurar el distintiu en què es fa constar que el projecte ha comptat amb la col·laboració de l'Agència Valenciana del Turisme, disponible en l'adreça d'internet: http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/va/contents/subvencion/distintivos.html, tal com s'especifique en cada programa.





Article 12. Justificació de despeses

1. La justificació de l'actuació objecte d'ajuda haurà de realitzar-se d'acord amb el projecte subvencionat i en els termes fixats en la resolució de concessió de l'ajuda, que en cap cas serà posterior al 30 de novembre de 2016, per mitjà de la presentació, abans de la data de justificació assenyalada en la dita resolució, de:

a) Compte justificatiu, que haurà d'anar acompanyat d'una memòria o informe final d'actuació, en compliment de les condicions imposades en les bases establides en l'article 11. 2 de l'Ordre 34/2014, de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació (DOCV 7397, 06.11.2014), en la present convocatòria i en la resolució de concessió, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

A aquest efecte, s'haurà de descarregar i omplir l'imprés normalitzat de compte justificatiu i de memòria final d'activitats i resultats, disponibles en les adreces d'internet següents: http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/25054_BI.pdf i http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/25086_BI.pdf.

b) Un reportatge fotogràfic detallat de l'actuació realitzada, amb identificació dels distints elements que la componguen, així com de la col·locació del distintiu a què fa referència l'article anterior.



c) La documentació original probatòria del gasto i acreditació dels pagaments efectuats:

c.1. Factures originals, que, una vegada presentades, seran estampillades i tornades al beneficiari per l'òrgan instructor corresponent sense que puguen substituir-se els estampillats per etiquetes adhesives.

c.2. Com a justificants de pagament s'admetran: resguards de transferència (si englobara diverses factures, s'haurà d'aportar relació detallada d'aquestes), xecs i pagarés, en els termes següents:



– Si la forma de pagament és una transferència bancària, aquesta es justificarà per mitjà de:

• Les còpies dels resguards de les transferències realitzades amb una autentificació explicita de l'entitat bancària en la qual s'han fet.



• Còpia de l'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada, on es reflectisca el saldo anterior i posterior a la realització del càrrec.



– Si la forma de pagament és el xec, el document justificatiu consistirà en:

• Un justificant de recepció, firmat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la factura o documentació justificativa de la despesa a què correspon el pagament i la seua data, el número i la data del xec, i davall de la firma ha d'aparéixer el nom i NIF de la persona que firma.

• Còpia de l'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada, on es reflectisca el saldo anterior i posterior a la realització del càrrec.



– Si la forma de pagament consisteix en un pagaré, el document justificatiu consistirà en:

• Un justificant de recepció, firmat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar: la factura o document justificatiu de la despesa a què correspon el pagament i la seua data, el número i la data del venciment del pagaré, i davall de la firma ha d'aparéixer el nom i NIF de la persona que firma.

• Còpia de l'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada, on es reflectisca el saldo anterior i posterior a la realització del càrrec.

La data del venciment del xec o pagaré ha de ser anterior a la data de compliment de les condicions establides en la resolució de concessió o de la justificació i ha d'haver-se pagat efectivament.

2. Les factures presentades per a la justificació dels projectes hauran de complir el que disposa el Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE 289, 01.12.2012) i la resta de la normativa vigent.



3. No s'acceptaran com a justificants de realització del projecte o activitat les factures derivades de la contractació amb empreses o entitats vinculades amb el beneficiari de l'ajuda en els termes que preveu l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. S'entendrà que hi ha vinculació quan es done algun dels supòsits de l'article 68.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions.



4. Quan del tràmit de justificació resulte que no s'ha executat l'actuació objecte d'ajuda en la seua totalitat i d'acord amb el projecte presentat i en els termes fixats en la resolució de concessió, l'òrgan instructor emetrà un informe motivat, del qual donarà audiència a l'interessat, després de la qual cosa elevarà proposta de minoració de l'ajuda concedida al seu dia.



Article 13. Pagament de les ajudes

1. L'Agència Valenciana del Turisme procedirà al pagament de l'ajuda una vegada el beneficiari haja executat el projecte o actuació en la seua totalitat o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada, sempre que haja complit totes les obligacions exigibles.

2. En el cas que l'import de cost subvencionable justificat de manera conforme siga inferior al cost subvencionable establit en la resolució de concessió, l'import de l'ajuda a alliberar disminuirà proporcionalment, i donarà lloc a la pèrdua parcial del dret al cobrament de la subvenció.



3. En el cas que el cost subvencionable justificat de manera conforme siga inferior a l'import mínim establit en cada programa d'aquesta resolució, perquè l'actuació siga subvencionable, es produirà la pèrdua total del dret al cobrament de la subvenció concedida.

4. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte o activitat aprovats, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, la nul·la execució o execució parcial de la inversió, la falta o incompleta justificació de despeses efectivament realitzades i la concessió després de la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que en el seu conjunt excedisquen l'import del cost subvencionable de l'actuació, podran donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció concedida.



Article 14. Control i inspecció

1. L'Agència Valenciana del Turisme, per si mateixa o a través de qualssevol persones o entitats que designen, podrà en tot moment efectuar totes les actuacions de comprovació i verificació de la inversió o realització de l'actuació objecte d'ajuda que estime necessàries.



2. El beneficiari i els tercers relacionats amb l'objecte de la subvenció o la seua justificació estaran així mateix obligats a sotmetre's a les actuacions de control financer dels òrgans de fiscalització de la Generalitat Valenciana en relació amb les subvencions o ajudes concedides.





Article 15. Facultat per a dictar instruccions

Es faculta la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana del Turisme per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desplegament i aplicació del que disposa la present resolució.

Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un recurs contenciós-administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de València, dins del termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua publicació i, potestativament, podrà interposar-se un recurs de reposició davant del president de l'Agència Valenciana del Turisme, en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la seua publicació, tot això de conformitat amb el que estableixen els articles 107, 109, 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 29 de febrer de 2016.– El president de l'Agència Valenciana del Turisme: Francesc Colomer Sánchez.





ANNEX I



PROGRAMA 1:

SUPORT A LA SINGULARITAT DE L'OFERTA TURÍSTICA



Objecte: Incentivar el desenvolupament de projectes que contribuïsquen a la millora de la competitivitat de l'empresa turística valenciana en els mercats nacional i internacional, contribuint així mateix a la desestacionalització i al desenvolupament sostenible i responsable de l'activitat turística en el territori.



Beneficiaris: Empreses turístiques de la Comunitat Valenciana

Es consideraran empreses turístiques les persones físiques o jurídiques propietàries o explotadores d'establiments hotelers, campaments de turisme, blocs o conjunts d'apartaments turístics, allotjaments rurals, de restauració, agències de viatge, de turisme actiu i d'oferta turística complementària inscrites en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana a la data de presentació de la seua sol·licitud.

Així mateix, en podran ser beneficiàries les empreses gestores de vivendes turístiques, sempre que aquestes siguen propietat de l'empresa explotadora o, no sent-ho, si hi ha entre titular i empresa explotadora un acord sobre l'obligació de destinar el bé al tràfic turístic durant un període que no podrà ser inferior a cinc anys.



Actuacions subvencionables:

En l'impuls al turisme sostenible i responsable, per mitjà d':

1. Inversions dirigides a la racionalització del consum de recursos naturals i la minimització dels impactes ambientals generats pels establiments turístics valencians sobre el seu entorn, com ara: inversions destinades a la millora de l'eficiència energètica i hídrica dels establiments turístics com ara racionalització en consums d'aigua, aire condicionat, sistemes de control digital de temperatura i humitat. Inversions destinades a la reducció de l'impacte de l'activitat turística sobre l'entorn com ara els encaminats a la reducció de contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica; emissió de fums i eliminació de residus, sistemes de desinfecció complementària de les conduccions d'aigua dels establiments turístics.



2. Inversions en infraestructures tecnològiques orientades a la consecució d'un model turístic sostenible, realització de diagnòstics mediambientals i d'estudis que tinguen com a objecte el foment d'una activitat turística sostenible i responsable.



En l'impuls del turisme inclusiu, per mitjà d':

Actuacions que faciliten l'accessibilitat i ús dels establiments turístics en condicions tendents a la igualtat de totes les persones amb discapacitat, siguen les que siguen les seues limitacions, per mitjà de la incorporació de tecnologies dirigides a atendre la diversitat funcional, física, visual, auditiva, intel·lectual i orgànica dels clients.



En l'impuls de la innovació empresarial, per mitjà d':

Actuacions que faciliten l'accés a les últimes aplicacions tècniques utilitzables en la indústria turística, fomentant així la innovació en els processos de negoci i l'exercici d'activitats d'I+D+I com ara aplicacions per a dispositius mòbils enfocats a activitats turístiques; entorns multimèdia i de realitat virtual; programes de gamificació orientats a incrementar el coneixement i gaudi dels recursos i productes; altres elements tecnològics encaminats a singularitzar l'oferta i millorar l'experiència turística o l'ús de programari orientat a la millora de la gestió empresarial turística.

L'empresa que sol·licite l'ajuda per a alguna de les actuacions anteriors podrà incloure addicionalment les despeses derivades del procés de certificació/renovació de qualsevol dels models reconeguts per Qualitur, sempre que s'obtinga o renove el certificat en l'exercici 2016. Únicament es consideraran despeses subvencionables el cost de les normes, obertura d'expedient, auditoria de certificació o renovació i dret d'ús de la marca.



Publicitat de les ajudes

En compliment de les obligacions de publicitat establides en la present convocatòria, en els projectes d'inversió, s'instal·larà una placa en el lloc o element objecte de l'actuació en què figure el distintiu en què es fa constar que el projecte ha comptat amb la col·laboració de l'Agència Valenciana del Turisme, el qual es troba disponible en l'adreça d'internet: http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/va/contents/subvencion/distintivos.html; evidència de la inclusió i difusió del logo Qualitur Club de l'Agència Valenciana del Turisme, en qualsevol suport públic (web, fullets corporatius o altres) disponible en aquesta mateixa adreça d'internet, per a les actuacions vinculades a certificacions.



Costos subvencionables i intensitat de les ajudes:

1. Formaran part del cost subvencionable els gastos que corresponguen de manera indubtable al desplegament i execució de les actuacions proposades, a partir de la data assenyalada en l'article 4 d'aquesta resolució de convocatòria d'ajudes. El cost subvencionable resultarà de la suma dels imports de les partides del projecte que, d'acord amb el que disposa la present resolució, puguen ser objecte d'ajuda.

L'IVA de l'actuació podrà formar part del cost subvencionable, sempre que siga suportat efectivament pel beneficiari i no siga compensable o recuperable.

2. No seran subvencionables: les inversions en manteniment o la mera substitució dels equips i les instal·lacions que no representen una millora substancial del rendiment energètic o una reducció del consum de recursos.

3. La quantia de la subvenció, sense perjuí del que estableix l'article 8.3 de la present resolució per al cas que es produïsquen empats en l'ordre de prelació que s'establisca, serà la quantitat que resulte d'aplicar sobre el cost subvencionable el percentatge de subvenció que corresponga segons el barem que s'estableix a continuació:

– per a actuacions dirigides a l'impuls del turisme inclusiu es concedirà fins a un 70 %

del cost subvencionable.

– per a la resta d'actuacions es concedirà fins a un 50 % del cost subvencionable.

4. L'import de la subvenció no superarà els 50.000 euros en cap. VII i 10.000 en cap. IV per establiment.

5. No es contemplaran ajudes per a projectes el cost subvencionable dels quals siga inferior a 3.000 euros en despeses corrents i 15.000 en despeses d'inversió.



Documentació específica a aportar amb la sol·licitud de l'ajuda:

A més del que exigeix amb caràcter general l'article 6 de la present resolució, caldrà presentar:

1. Memòria descriptiva de l'actuació a realitzar que haurà d'incloure els punts següents:

a) Descripció detallada de l'actuació per a la qual se sol·licita l'ajuda.

b) Calendari d'actuació en què conste l'execució del projecte.



c) Quan siga procedent, croquis d'ubicació i pla general de conjunt.



d) Dossier fotogràfic de l'establiment sobre el qual s'actua.

e) Quan siga procedent, estudi d'impacte mediambiental.

2. Memòria econòmica per partides de despesa de les actuacions a realitzar. A més de la informació i documentació assenyalada, l'Agència Valenciana del Turisme podrà requerir-ne qualsevol altra que s'estime necessària per a l'adequada valoració del projecte a realitzar.



Criteris específics de valoració de sol·licituds

Interés turístic i grau de desenvolupament del projecte: fins a 4 punts

La puntuació d'aquests criteris serà la que resulte de la valoració dels aspectes que s'assenyalen a continuació per a cada un dels tipus d'actuacions: atenent l'interés de l'actuació i desenvolupament de la proposta, s'estableixen els trams següents: nul: 0 punts; baix: 1 punt; mitjà: 2 punts; alt: 3 punts; òptim: 4 punts.





PROGRAMA 2:

SUPORT A LA PRESTACIÓ DE SERVEIS TURÍSTICS INNOVADORS



Objecte: Incentivar el desenvolupament de projectes que contribuïsquen a la millora de la competitivitat de les empreses turístiques per mitjà de la configuració de serveis turístics innovadors basats en aplicacions tecnològiques o en models de gestió turística intel·ligents.



Beneficiaris: Empreses turístiques de la Comunitat Valenciana

Es consideraran empreses turístiques, les persones físiques o jurídiques propietàries o explotadores d'establiments hotelers, campaments de turisme, blocs o conjunts d'apartaments turístics, allotjaments rurals, de restauració, agències de viatge, de turisme actiu i d'oferta turística complementària inscrites en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana a la data de presentació de la seua sol·licitud.

Així mateix, podran ser beneficiàries les empreses gestores de vivendes turístiques, sempre que aquestes siguen propietat de l'empresa explotadora o, no sent-ho, si hi ha entre titular i empresa explotadora un acord sobre l'obligació de destinar el bé al tràfic turístic durant un període que no podrà ser inferior a cinc anys.



Actuacions subvencionables:

1. Implantació de sistemes interactius d'informació turística, com ara: la instal·lació de pantalles interactives en les habitacions, parcel·les, bungalous, apartaments i en els punts d'acollida dels establiments turístics; adquisició de Smart TV, així com tablets i programari de gestió



2. Instalació de sistemes d'obertura intel·ligent de portes.

3. Incorporació de tecnologies en els establiments que permeten la comunicació de veu i dades sense utilitzar cables (WIFI), incloent totes les habitacions, parcel·les, bungalous, apartaments i zones comunes.



4. Implantació i certificació d'unitats d'intel·ligència turística, segons la norma nacional UNIX 166006.

5. Incorporació de sistemes de gestió intel·ligent (domòtica) de l'establiment.

6. Incorporació de tecnologies Big Data que permeten un major coneixement de la demanda turística a través del maneig i tractament de dades per mitjà de tècniques d'anàlisi estadístiques, solucions basades en el model de computació del núvol (informàtica en núvol), tecnologies NFC o solucions facturació electrònica.

L'empresa que sol·licite l'ajuda per a alguna de les actuacions anteriors, podrà incloure addicionalment les despeses derivades del procés de certificació/renovació de qualsevol dels models reconeguts per Qualitur, sempre que s'obtinga o renove el certificat en l'exercici 2016. Únicament es consideraran gastos subvencionables el cost de les normes, obertura d'expedient, auditoria de certificació o renovació i dret d'ús de la marca.



Publicitat de les ajudes:

En compliment de les obligacions de publicitat establides en la present convocatòria, el beneficiari col·locarà en un lloc visible de l'establiment el distintiu en què es fa constar que el projecte ha comptat amb la col·laboració de l'Agència Valenciana del Turisme, el qual es troba disponible en l'adreça d'internet:

http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/va/contents/subvencion/distintivos.html; evidencia de la inclusió i difusió del logo Qualitur Club de l'Agència Valenciana del Turisme, en qualsevol suport públic (web, fullets corporatius o altres) disponible en aquesta mateixa adreça d'internet, per a les actuacions vinculades a certificacions.





Costos subvencionables i intensitat de les ajudes:

1. Formaran part del cost subvencionable els gastos que corresponguen de manera indubtable al desplegament i execució de les actuacions proposades, a partir de la data assenyalada en l'article 4 d'aquesta resolució de convocatòria d'ajudes. El cost subvencionable resultarà de la suma dels imports de les partides del projecte que, d'acord amb el que disposa la present resolució, puguen ser objecte d'ajuda.

L'IVA de l'actuació podrà formar part del cost subvencionable, sempre que siga suportat efectivament pel beneficiari i no siga compensable o recuperable.

2. La quantia de la subvenció, sense perjuí del que estableix l'article 8.3 de la present resolució per al cas que es produïsquen empats en l'orde de prelació que s'establisca, serà la quantitat que resulte d'aplicar un percentatge de fins a un 70 % del cost subvencionable.



3. L'import de la subvenció no superarà els 50.000 euros en capítol VII i 10.000 en capítol IV per establiment.

4. No es contemplaran ajudes per a projectes el cost subvencionable del qual siga inferior a 3.000 euros, en gasto corrent i 15.000 euros en gastos d'inversió.



Documentació específica a aportar amb la sol·licitud de l'ajuda:

A més d'allò que s'ha exigit amb caràcter general en l'article 6 de la present resolució, caldrà presentar:

1. Memòria descriptiva de l'actuació a realitzar que haurà d'incloure els punts següents:

a) Descripció detallada de l'actuació per a la qual se sol·licita l'ajuda.

b) Calendari d'actuació en què conste l'execució del projecte.



c) Quan siga procedent, croquis d'ubicació i pla general de conjunt.



d) Dossier fotogràfic de l'establiment sobre el qual s'actua.

2. Memòria econòmica per partides de despesa de les actuacions a realitzar.

A més de la informació i documentació assenyalada, l'Agència Valenciana del Turisme podrà requerir qualsevol altra que s'estime necessària per a l'adequada valoració del projecte a realitzar.



Criteris específics de valoració de sol·licituds:

Interés turístic i grau de desenvolupament del projecte: fins a 4 punts

La puntuació d'aquests criteris serà la que resulte de la valoració dels aspectes que a continuació s'assenyalen per a cada un dels tipus d'actuacions. Atenent l'interés de l'actuació i desenvolupament de la proposta, s'estableixen els trams següents: nul: 0 punts; baix: 1 punt; mig: 2 punts; alt: 3 punts; òptim: 4 punts.

Mapa web