Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 12/2011, de 30 de novembre, del conseller de Sanitat, per la qual es regula el Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6674 de 20.12.2011
Número identificador:  2011/12660
Referència Base de Dades:  012679/2011
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: accident laboral, epidemiologia, control sanitari, professió sanitària , registre, òrgan col.legiat, monografies



ORDE 12/2011, de 30 de novembre, del conseller de Sanitat, per la qual es regula el Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana.



[2011/12660]

PREÀMBUL



La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, considera com a activitat fonamental del sistema sanitari la realització dels estudis epidemiològics necessaris per a orientar més eficaçment la prevenció dels riscos per a la salut i la planificació i l'avaluació sanitària, cosa que ha de tindre com a base un sistema organitzat d'informació sanitària, vigilància i acció epidemiològica. Igualment, l'article 21, apartat 1.f disposa que, en l'àmbit de la salut laboral, l'actuació sanitària comprendrà l'elaboració d'un sistema d'informació sanitària que permeta el control epidemiològic i el registre de morbiditat i mortalitat per patologia professional.

La Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, ratifica estes competències, i establix, en l'article 10, que les administracions públiques competents en matèria de salut laboral implantaran sistemes d'informació adequats que permeten, juntament amb les autoritats laborals, l'elaboració de mapes de riscos laborals, i la realització d'estudis epidemiològics per a la identificació de les patologies que puguen afectar la salut dels treballadors. L'article 39 del Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció, establix l'obligació d'estos servicis de col·laborar amb les autoritats sanitàries per a promoure el Sistema d'Informació Sanitària en Salut Laboral. Igualment, disposa l'obligació del personal sanitari del servici de prevenció de realitzar la vigilància epidemiològica en el seu àmbit d'actuació, efectuant les accions necessàries per al manteniment del Sistema d'Informació Sanitària en Salut Laboral.



L'article 4 del Reial Decret 664/1997, de 12 de maig, sobre protecció dels treballadors contra els riscos relacionats amb l'exposició a agents biològics durant el treball, disposa que en l'avaluació de riscos es tindrà en compte les recomanacions de les autoritats sanitàries sobre la conveniència de controlar l'agent biològic a fi de protegir la salut dels treballadors. En l'article 9, arreplega l'obligació empresarial de disposar d'una llista dels treballadors exposats en l'empresa a agents biològics dels grups 3 i 4 i d'un registre de les corresponents exposicions, accidents i incidents, a disposició de les autoritats laborals i sanitàries. En l'article 11, establix l'obligació de comunicar a estes tots els casos de malaltia o defunció que s'hagen identificat com a resultants d'una exposició professional a agents biològics.



La Llei 4/2005, de 17 de juny, de la Generalitat, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana, inclou entre les competències de la Conselleria de Sanitat la vigilància i control de les actuacions relacionades amb la salut dels treballadors, i considera, en l'article 64, com a activitat fonamental del sistema sanitari valencià, el Sistema d'Informació en Salut Pública. En l'article 66, arreplega l'obligació de tots els centres sanitaris, tant del sector públic com a privat, i dels professionals sanitaris en exercici d'adaptar els seus sistemes d'informació i registre, amb la finalitat de possibilitar el sistema d'informació en Salut Pública. El Decret 15/2010, de 15 de gener, regula el Sistema d'Informació en Salut Pública compost funcionalment de totes aquelles estructures i subsistemes d'informació en salut pública. El Decret 111/2011, de 2 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, atribuïx a la Direcció General d'Investigació i Salut Pública les competències sanitàries en prevenció de malalties laborals i salut laboral.



L'exposició laboral a agents biològics afecta una gran varietat d'activitats i ocupacions, i els treballadors del sector sanitari és un dels col·lectius laborals més exposats a este tipus de risc. La transmissió d'agents patògens per sang i altres fluids corporals constituïx un dels principals riscos del col·lectiu sanitari. La potencial transferència del risc a altres treballadors, familiars i a la comunitat en general, aspecte d'especial importància en el col·lectiu sanitari, incrementa l'interés per a la salut pública. La vigilància epidemiològica, juntament amb la introducció de materials amb mecanismes de bioseguretat i la formació i informació dels treballadors, constituïx una activitat bàsica en la prevenció d'este risc. En este sentit, la recent Directiva 2010/32/UE, del Consell, relativa a la prevenció de lesions causades per instruments tallants i punxants en el sector hospitalari i sanitari, inclou la notificació sistemàtica d'estes lesions, i considera necessari establir sistemes locals, nacionals i europeus de notificació. A la Comunitat Valenciana, la Conselleria de Sanitat està implantant, de manera progressiva, productes i procediments de bioseguretat en els seus centres sanitaris i, des de l'any 1991, ha funcionat, amb caràcter voluntari, el Registre d'exposicions accidentals en personal sanitari. En l'actualitat, cal fer-ne una adaptació normativa i tecnològica.



En atenció de tot això anterior, de conformitat amb el que disposa l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, amb audiència prèvia dels sectors implicats i d'acord amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana



ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

La present orde té com a objecte establir un sistema de registre i vigilància unificat de les exposicions laborals accidentals a agents biològics de tots els empleats dels centres i establiments sanitaris públics i dels treballadors dels privats, a través de la creació del Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana.





Article 2. Definicions

Pel que fa a esta orde, s'entén per exposició laboral accidental a agents biològics tota inoculació o contacte accidental de pell no intacta o mucoses amb sang, teixits o altres fluids corporals potencialment contaminats per agents biològics, que els treballadors dels centres sanitaris patisquen en ocasió del treball.



Article 3. Finalitat

El Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana té com a finalitat monitoritzar les exposicions laborals accidentals a agents biològics en els treballadors dels centres sanitaris de la Comunitat Valenciana, i proporciona informació que permeta conéixer les seues característiques i tendències, la identificació de grups i materials de risc i l'avaluació de les intervencions preventives, així com facilitar l'atenció i seguiment dels treballadors afectats.





Article 4. Estructura i regles de funcionament

1. El Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana queda adscrit al servici competent en matèria de salut laboral, de la direcció general competent en matèria de salut pública, que ha d'analitzar de forma global, sistemàtica i periòdica la informació i difondre'n els resultats.

2. Cada centre sanitari ha d'organitzar els procediments interns de notificació, resposta i seguiment de les exposicions laborals accidentals a agents biològics, n'ha d'informar els treballadors i col·laborar amb la direcció general competent en matèria de salut pública per a proveir el Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals.



3. El personal sanitari dels servicis de prevenció de riscos laborals, o, si és el cas, del servici hospitalari al qual s'encomane l'atenció i seguiment de les exposicions biològiques accidentals o de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, ha de notificar totes les exposicions ocorregudes en treballadors que pertanguen al seu àmbit d'actuació.

4. La responsabilitat del compliment d'esta obligació recau sobre el responsable mèdic del servici de prevenció, del servici hospitalari corresponent o de la mútua d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social.

5. El personal sanitari dels servicis de prevenció de riscos laborals, en el seu àmbit d'actuació, ha d'analitzar la informació amb criteris epidemiològics i col·laborar amb la resta de components del servici de prevenció a fi d'analitzar les causes dels accidents amb risc biològic, proposar-hi les mesures necessàries i avaluar les intervencions adoptades.



Article 5. Comissió de seguiment

1. Es crea la comissió de seguiment del Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals de la Comunitat Valenciana, que ha de vetlar pel funcionament correcte del registre, detectant necessitats i elaborant i canalitzant les propostes per a la millora i el funcionament correcte.



2. La comissió està presidida pel director general competent en matèria de salut pública o la persona que hi delegue i està composta per un representant del servici competent en matèria de salut laboral, un representant del servici competent en matèria de prevenció de riscos laborals de la conselleria competent en matèria de sanitat i quatre membres nomenats pel director general competent en matèria de salut pública, entre representants dels professionals sanitaris, de les entitats de prevenció de riscos laborals i de les Mútues Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social.



Article 6. Aplicació informàtica

1. La notificació s'ha de fer per via electrònica. Per a això, es crea el Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals informatitzat, inclòs en el fitxer denominat Promoció de la salut, prevenció de la malaltia i salut laboral, establit en l'Orde 11/2011, de 21 d'octubre, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es creen i suprimixen diversos fitxers de caràcter personal.

2. En l'ús i el tractament de la informació s'han d'adoptar les mesures de gestió i organització que calguen per a assegurar la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

3. El sistema informàtic Registre d'Exposicions Biològiques Accidentals ha d'estar implantat en un termini màxim de tres mesos per a la notificació de les exposicions dels empleats de tots els centres i establiments sanitaris públics, i en un termini màxim d'un any per a les dels treballadors de tots els centres i establiments sanitaris privats. Els terminis es compten des de la data d'entrada en vigor d'esta orde.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament normatiu

S'autoritza el director general competent en matèria de salut pública per a dictar les disposicions necessàries per a garantir l'eficaç aplicació d'esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 30 de novembre



El conseller de Sanitat,

Luis Eduardo Rosado Bretón.

Mapa web