Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4044 de 17.07.2001
Número identificador:  2001/X6756
Referència Base de Dades:  2952/2001
 



ORDRE de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa. [2001/X6756]

La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, ha establit que l'activitat educativa es desenrotllarà atenent, entre altres, al principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació.

Per això, i a fi de fer efectiu el dit principi, en el Títol V, dedicat a la compensació de les desigualtats en l'educació, s'establix que les polítiques d'educació compensatòria reforçaran l'acció del sistema educatiu de forma que s'actue sobre les desigualtats derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics, ètnics o d'una altra índole, havent d'assegurar les Administracions educatives una actuació preventiva i compensatòria.

La Llei Orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la Participació, l'Avaluació i el Govern dels Centres Docents, disposa que les Administracions educatives garantiran l'escolarització i la distribució equilibrada en els centres docents sostinguts amb fons públics d'aquell alumnat que presente necessitats educatives especials per estar en situacions socials o culturals desfavorides, i, en conseqüència, dotaran els dits centres dels recursos necessaris per a atendre adequadament este alumnat.

L'Ordre de 29 d'octubre de 1983, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, va regular el Programa d'Educació Compensatòria a la Comunitat Valenciana, en aplicació del Reial Decret 1.174/1983, de 27 d'abril i del Conveni de 14 d'octubre de 1983, subscrit amb el Ministeri d'Educació i Ciència. Posteriorment, l'Ordre de 10 de desembre de 1984, d'esta mateixa Conselleria va regular el dit Programa d'acord amb el conveni subscrit amb el Ministeri d'Educació i Ciència el dia 21 de setembre.

Des de llavors, la Conselleria de Cultura i Educació ha vingut desenrotllant actuacions de caràcter compensador per a l'alumnat en situació de desavantatge per raons de capacitat econòmica, nivell social o lloc de residència.

L'aplicació de la mencionada Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, i la consegüent implantació dels ensenyaments compresos en el nou sistema educatiu ha ampliat l'ensenyament bàsic, obligatori i gratuït, fins als setze anys, modificant l'organització dels centres docents i propiciant mesures d'atenció a la diversitat d'interessos, motivacions i capacitats de l'alumnat amb necessitats de compensació educativa.

Per tot això, consultada la Mesa de Pares i la Mesa Sectorial, i amb la finalitat d'adequar les actuacions de compensació educativa que es vénen realitzant en els centres docents sostinguts amb fons públics al nou sistema educatiu, fent ús de les competències que em conferix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

ORDENE

I. Disposicions generals

Primer. Àmbit d'aplicació

La present ordre s'aplicarà en els centres docents públics i privats concertats, ubicats a la Comunitat Valenciana, que atenen alumnat amb necessitats de compensació educativa d'Educació Infantil (segon cicle), Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria.

Segon. Destinataris

1. Es considera alumnat amb necessitats de compensació educativa aquell que presenta dificultats d'inserció escolar per trobar-se en situació desfavorable, derivada de circumstàncies socials, econòmiques, culturals, ètniques o personals. Estes necessitats de compensació educativa poden deure's a:

a) incorporació tardana al sistema educatiu

b) retard en l'escolarització o desconeixement dels idiomes oficials de la Comunitat Valenciana per ser immigrant o refugiat

c) pertinença a minories ètniques o culturals en situació de desavantatge social

d) escolarització irregular, per itinerança familiar o per abandonaments educatius reiterats o periòdics

e) residència en zones socialment, culturalment o econòmicament desfavorides

f) dependència d'institucions de protecció social del menor

g) internament en hospitals o en hospitalització domiciliària de llarga duració per prescripció facultativa

h) inadaptacions al medi escolar i a l'entorn educatiu

2. La determinació de les necessitats de compensació educativa de cada alumne o alumna serà realitzada pels Serveis Psicopedagògics Escolars o els Gabinets Psicopedagògics autoritzats en els nivells d'Educació Infantil i Primària i pels Departaments d'Orientació, o per qui tinga atribuïdes les seues funcions, en l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria, tenint en compte la informació elaborada pels corresponents Serveis Socials Municipals, i. si fa el cas, els servicis socials competents de protecció de menors de la Conselleria de Benestar Social.

3. A l'efecte la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística establirà els criteris corresponents.

Tercer. Objecte

L'objecte de la present Ordre és desenrotllar les actuacions que permeten previndre i compensar les desigualtats educatives per tal que els alumnes i les alumnes amb necessitats de compensació educativa puguen fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació i, superant la situació de desigualtat, puguen aconseguir els objectius que per a cada etapa establix la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

Quart. Actuacions generals

Per tal d'aconseguir l'objectiu determinat en l'apartat tercer és realitzaran les actuacions que permeten:

a) Facilitar la integració social i educativa de tot l'alumnat contrarestant els processos d'exclusió social i cultural.

b) Afavorir l'educació intercultural de tot l'alumnat, potenciant els múltiples i diferents valors que aporten les distintes cultures.

c) Potenciar la participació solidària dels membres de la comunitat educativa i de la societat en el seu conjunt per a fomentar la convivència i previndre situacions de conflicte.

d) Informar i assessorar les famílies i tutors legals per a facilitar l'adequada escolarització de les seues filles i dels seus fills.

e) Garantir l'escolarització de l'alumnat amb necessitats de compensació educativa en condicions d'igualtat d'oportunitats.

f) Evitar l'abandonament escolar de l'alumnat que es troba en situació de desavantatge socioeducativa.

g) Fomentar el desenrotllament de plans i programes de compensació educativa, especialment de programes d'adquisició de la llengua d'acollida.

h) Facilitar que els centres que desenrotllen plans i programes de compensació educativa compten amb els recursos humans i materials necessaris.

i) Facilitar a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa quan la seua situació socioeconòmica ho requerisca, l'accés a les ajudes o beques necessàries per a materials escolars, servicis de transport i menjador escolar o altres que pogueren necessitar-se.

j) Desenrotllar programes de Garantia Social vinculats a l'oferta laboral de l'entorn i dirigits a la promoció i inserció dels jóvens procedents de sectors socials desfavorits.

Cinqué. Escolarització

Perquè l'escolarització de l'alumnat amb necessitats de compensació educativa es produïsca en les condicions més favorables:

a) Es garantirà l'escolarització d'este alumnat en llocs escolars gratuïts del seu propi municipi, o zona, sense perjuí del que establix l'article 65 de la LOGSE, així com la continuïtat de la seua escolarització en el canvi de nivell o etapa educativa en l'IES o Secció adscrita al Col·legi d'origen.

b) Es fomentarà la primera escolarització del dit alumnat, almenys, en el primer curs del segon cicle de l'Educació Infantil.

c) S'aplicaran programes de seguiment de l'escolarització i de prevenció i control de l'absentisme escolar, en col·laboració amb els Servicis Socials Municipals i altres entitats.

d) Es procurarà que, en el procés d'escolarització d'una localitat o zona, existisca una distribució equilibrada, entre centres sostinguts amb fons públics , de l'alumnat amb necessitats de compensació educativa, de forma que no es concentre en un determinat centre educatiu tenint en compte les necessitats d'escolarització existents.

e) Es proposarà una actuació hospitalària o domiciliària dirigida exclusivament a l'alumnat que com a conseqüència de malalties, accidents o tractaments ambulatoris haja de romandre internat en un hospital o en el seu propi domicili, durant períodes de llarga duració, a fi que la seua situació no comporte un detriment en el procés d'aprenentatge corresponent als nivells obligatoris de l'ensenyament.

Sisé. Centres docents

Als efectes previstos en esta ordre, els centres docents tindran la següent consideració:

a) Els centres docents ubicats en un Barri d'Acció Preferent (BAP) o que escolaritzen alumnat amb necessitats de compensació educativa en un percentatge igual o superior al 30% del total del centre, es consideraran Centres d'Acció Educativa Singular (CAES).

b) Els centres docents que escolaritzen entre un 20% i un 30% d'este alumnat en el nivell o etapa corresponent, desenrotllaran un Programa de Compensació Educativa.

c) Quan el percentatge siga inferior, el centre docent adoptarà, de forma planificada, les mesures educatives adequades per a atendre les necessitats d'este alumnat.

Seté. Recursos complementaris

1. Els centres docents, segons la consideració establida en l'apartat sisé, i en funció del desenrotllament del seu projecte educatiu i de l'índex d'alumnat que requerix compensació, seran dotats amb recursos humans i materials complementaris a les dotacions ordinàries.

2. Els recursos humans consistiran en la dotació de personal de suport, en la forma que es determine després de la negociació en la mesa sectorial i la mesa de privada.

3. Els centres comptaran amb una dotació per a despeses extraordinàries de funcionament d'acord amb les necessitats del centre o del Programa de Compensació Educativa que tinguen autoritzat. En el cas de centres concertats esta dotació es consignarà en els mòduls que s'establisquen en la corresponent Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana.

Huité. Ajudes i beques

1. L'alumnat amb necessitats de compensació educativa, que s'aculla a les convocatòries anuals d'ajudes al transport escolar, menjador i llibres de text tindrà preferència en la concessió d'estes ajudes.

2. En els centres considerats CAES, dites ajudes estaran incloses en la partida pressupostària referida a despeses de funcionament.

3. La quantia econòmica derivada d'estes ajudes podrà ser gestionada pels centres docents com a intermediaris entre l'administració i els usuaris d'estes.

II. Planificació

Nové. Intervenció Educativa

1. Els centres sostinguts amb fons públics que impartisquen ensenyaments d'Educació Infantil (segon cicle), Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria desenrotllaran actuacions de compensació educativa per a l'alumnat que tinguen escolaritzat i ho requerisca.

2. Per a això, el Consell Escolar, cada any:

a) sol·licitarà, si ès procedent, la detecció i definició de les necessitats de compensació educativa del seu alumnat de nou ingrés, i

b) reforçarà el suport escolar en estreta col·laboració amb la família.

3. Conseqüentment, l'equip directiu, d'acord amb el que establix la present Ordre, planificarà la intervenció que requerisca el seu alumnat, de la següent forma:

a) Els centres considerats CAES realitzaran ajustaments organitzatius i adaptacions curriculars per al conjunt del seu alumnat.

b) Els centres contemplats en l'apartat sext, b), desenrotllaran un Programa de Compensació Educativa que inclourà actuacions d'acollida i acostament a les famílies, així com a mesures organitzatives i curriculars per a l'alumnat que les necessite.

c) Atenció individualitzada per a l'acollida, l'acostament a les famílies i la integració educativa de l'alumnat que ho requerisca, quan no pertanga a un centre CAES o a un centre que tinga autoritzat un Programa de Compensació Educativa.

d) Els centres que escolaritzen alumnat hospitalitzat o que requerisca atenció domiciliària, adoptaran les mesures que calguen per a facilitar el seu progrés educatiu i la posterior reincorporació.

4. Una vegada planificada la intervenció educativa, s'incorporaran al Projecte Educatiu i al Projecte Curricular les decisions de caràcter general. Les actuacions específiques per a cada curs acadèmic s'incorporaran a la Programació General Anual.

Deu. Centres CAES

Els centres considerats CAES en l'apartat sisé d'esta ordre, elaboraran o modificaran el seu Projecte Educatiu, el corresponent Projecte Curricular i la Programació General Anual tenint en compte la seua característica singular. Per açò,

1. El Projecte Educatiu inclourà:

a) Els fins i intencions educatives que configuren les actuacions de compensació educativa, especificant els objectius que es pretén aconseguir i les característiques de l'alumnat a qui van dirigides.

b) El disseny particular del programa o programes d'educació bilingüe que aplique el centre i el pla de normalització lingüística en què s'inclourà específicament el tractament de la llengua d'acollida.

c) Criteris generals sobre educació intercultural en el pla d'atenció a la diversitat del centre.

d) Els criteris bàsics d'organització del centre.

e) La forma de participació i coordinació de tots els membres de la comunitat educativa per al compliment dels objectius de compensació educativa.

f) Els criteris de relació amb les famílies i les estratègies d'integració a la vida del centre.

g) Les mesures que fomenten la participació de l'alumnat, si s'escau, en el Consell Escolar i en les activitats del centre.

h) La coordinació amb els serveis del municipi i les relacions previstes amb altres entitats públiques i privades per al desenrotllament de les actuacions conduents a la millora de la integració social i educativa de l'alumnat.

i) El reglament de règim interior, en què figuraran específicament les mesures per a fomentar la convivència i la tolerància, així com a evitar la desescolarització i l'absentisme.

2. El Projecte Curricular inclourà:

a) Adaptació del currículum del cicle, nivell o etapa corresponent per a aconseguir els objectius generals amb una metodologia pròpia i amb una organització dels continguts en àmbits de coneixement diferents als establits amb caràcter general, respectant, en tot cas, els nivells d'aprenentatge autònom de la resta de l'alumnat de cada grup-classe.

b) Criteris metodològics i d'organització de l'agrupament de l'alumnat, així com de l'organització dels espais i de l'horari.

c) Procediments i criteris per a l'avaluació de l'aprenentatge i la promoció de l'alumnat.

d) Orientacions per a elaborar les programacions docents, incorporant els temes transversals, especialment en els aspectes relacionats amb l'educació intercultural, la millora de la convivència i el desenrotllament d'estils i hàbits de vida saludable.

e) Programació d'activitats dirigides al desenrotllament d'habilitats socials, activitats d'iniciació professional així com aquelles que afavorisquen el progrés educatiu de l'alumnat, com: aules obertes, accés a les noves tecnologies de la informació i la comunicació, programes de suport per a la realització de tasques escolars, tallers d'animació lectora, activitats plàstiques, musicals o esportives.

f) Criteris per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de discapacitat psíquica, motora o sensorial.

g) Criteris per a l'avaluació del procés d'ensenyament, la pràctica docent i les actuacions de compensació educativa.

h) El pla d'orientació educativa, psicopedagògica i professional i el pla d'acció tutorial, incloent la relació amb les famílies i la formació dels pares, mares o tutors legals de l'alumnat, en col·laboració amb els Serveis Socials Municipals, i, si escau, amb les APA i amb altres entitats .

i) Les programacions docents, que inclouran decisions sobre l'adquisició de la competència comunicativa en els idiomes oficials de la Comunitat Valenciana.

j) En l'Educació Secundària Obligatòria, les matèries optatives pròpies del centre, amb especial atenció a les actuacions específiques que, en els casos que procedisca, faciliten la transició a la vida activa, vinculades a l'entorn productiu, i en concordança amb els criteris que configuren el pla d'atenció a la diversitat del centre.

k) La supervisió dels projectes que existiren en el centre sobre innovació educativa i recursos didàctics.

3. La Programació General Anual inclourà, en la Memòria Administrativa:

a) els recursos del centre:

– Materials:

–equipament

– material didàctic inventariable

– material fungible

– material informàtic específic

– Econòmics:

– despeses ordinàries de funcionament

– despeses extraordinàries procedents de la administració educativa

– ajudes procedents d'altres organismes, associacions, entitats, persones físiques i/ojurídiques

– la gestió d'ajudes individuals per a ús comú del centre

b) les necessitats per al desenrotllament de les actuacions de compensació educativa, indicant en cada cas el seu caràcter anual, plurianual, de dotació per una sola vegada, inventariable o de dotació complementària

c) les actuacions derivades de les decisions adoptades en el Projecte Educatiu i en el corresponent Projecte Curricular que siga procedent realitzar en cada curs acadèmic

d) en finalitzar el curs acadèmic, el Consell Escolar, el Claustre i l'equip Directiu avaluaran les actuacions de compensació educativa. Les conclusions formaran part de la Memòria Anual que s'ha de remetre a la corresponent Direcció Territorial de Cultura i Educació.

Onze. Programa de Compensació Educativa

1. Els centres docents previstos en l'apartat sisé b) d'esta ordre elaboraran el seu Programa de Compensació Educativa, en el marc del corresponent Projecte Curricular i en coherència amb el Projecte Educatiu.

2. Per a elaborar el dit Programa, es partirà de l'anàlisi de la realitat social de l'entorn, de les característiques internes del propi centre i de les necessitats singulars del seu alumnat. Així mateix, considerarà l'eficaç utilització dels recursos humans i materials, ordinaris i complementaris, que disposa el centre, així com dels que posen a la seua disposició les entitats o institucions del seu entorn.

3. El Programa concretarà per a eixe centre les actuacions generals descrites en l'apartat quart d'esta ordre, que es vagen a desenrotllar durant un cicle.

4. Les actuacions previstes en cada Programa s'integraran en el corresponent Pla d'atenció a la diversitat i modificaran el corresponent Projecte Curricular en algun dels següents aspectes:

a) Organització pedagògica i administrativa del centre.

b) Programació docent.

c) Col·laboració d'institucions i entitats de l'entorn.

5. L'organització del centre pot requerir:

a) Flexibilitat d'horaris, grups i utilització d'espais, que possibilite realitzar agrupaments específics de caràcter transitori, així com impartir àmbits de coneixement que integren diverses àrees o realitzar tallers per a reforçar aspectes concrets del currículum.

b) Distribució d'espais, horaris i recursos, materials i humans, per a desenrotllar les activitats pròpies del Programa.

c) Inclusió d'activitats en el Pla d'Acció Tutorial per a afavorir l'acollida de l'alumnat, la regularitat de la seua escolarització i la participació de les famílies.

6. La programació docent podrà considerar:

a) La integració de forma globalitzada dels aprenentatges bàsics i fonamentals de diverses àrees en àmbits de coneixement.

b) La modificació de determinades àrees, adequant els seus objectius i reforçant o prioritzant alguns dels seus continguts, amb la corresponent adaptació dels criteris d'avaluació.

c) L'ús d'una metodologia activa que facilite l'aprenentatge significatiu, utilitzant processos d'aprenentatge cooperatiu; incorporant models de percepció de la realitat a partir de la referència familiar i cultural; facilitant situacions d'aprenentatges globalitzats, etc.

d) Activitats d'adquisició i reforç en les àrees instrumentals que permeten prosseguir l'aprenentatge de forma normalitzada.

e) Activitats per a adquirir la competència comunicativa en la llengua vehicular d'ensenyament del centre.

f) Activitats dirigides al desenrotllament d'habilitats socials i hàbits de vida saludable.

g) Activitats per a afavorir la convivència, el respecte i la valoració de l'entitat cultural de l'alumnat.

h) Tallers d'animació lectora, d'activitats plàstiques, musicals o esportives, així com d'iniciació professional i d'adaptació a les noves tecnologies.

7. La col·laboració amb les entitats o institucions de l'entorn es dirigirà a:

a) Afavorir la regularitat de l'escolarització, per mitjà del seguiment de l'absentisme escolar, la visita a les famílies, la coordinació amb els equips municipals de treball social, etc.

b) Afavorir la inserció social i educativa de l'alumnat, a través d'activitats complementàries i extraescolars, com: aules obertes, programes de suport a la realització de tasques escolars, tallers o activitats d'iniciació professional.

c) Fomentar la participació en el centre i la integració social de l'alumnat i les seues famílies per a previndre i evitar processos d'exclusió, per mitjà d'escoles de pares i mares, programes socioeducatius d'educació no formal i d'educació intercultural.

8. Les actuacions previstes per a cada curs acadèmic en el Programa de Compensació Educativa s'inclouran en la Programació General Anual. En finalitzar el curs, el Consell Escolar i l'equip directiu realitzaran la seua avaluació i les conclusions formaran part de la Memòria Anual que s'ha de remetre a la corresponent Direcció Territorial de Cultura i Educació.

Dotze. Mesures de compensació educativa

1. Els centres docents previstos en l'apartat sisé c), tenint en compte els seus recursos adoptaran, per als alumnes que necessiten compensació educativa, segons les circumstàncies personals i el nivell educatiu que es trobe escolaritzat, les mesures que siguen adequades entre les descrites en l'apartat onze d'esta ordre.

2. La planificació i avaluació d'estes actuacions es reflectirà en els apartats corresponents, en el Projecte Educatiu de Centre, el Projecte Curricular, la Programació General Anual i la Memòria Anual.

Tretze. Atenció Hospitalària o Domiciliària

1. Les actuacions de compensació educativa dirigides a la població hospitalitzada o convalescent en el seu propi domicili per prescripció facultativa tindran com a objectius bàsics els següents:

a) Previndre el fracàs escolar derivat de la no assistència al centre.

b) Permetre la continuïtat del procés educatiu de l'alumne o alumna.

c) Afavorir la promoció acadèmica de l'alumnat.

d) Facilitar la seua posterior integració escolar, atenuant el retard que pot comportar el període d'inassistència al centre.

e) Procurar el seu desenrotllament integral, responent a les seues necessitats afectives, psicològiques i d'aprenentatge.

2. Estes actuacions es realitzaran tenint en compte les circumstàncies personals de l'alumne o alumna, d'acord amb un dels següents models:

a) Atenció Hospitalària, quan el període d'hospitalització i les circumstàncies mèdiques així l'aconsellen, per tractar-se de malalties de llarga duració.

b) Atenció Domiciliària, quan el període de convalescència o alternança entre hospitalització i convalescència domiciliària siga de llarga duració.

3. L'Atenció Hospitalària es desenrotllarà en les dependències de les institucions hospitalàries públiques o privades que es determine. L'administració educativa establirà en estes dependències hospitalàries unitats de caràcter pedagògic, el professorat del qual atendrà l'alumnat en processos d'hospitalització de llarga duració basant-se en les següents actuacions:

a) Programes educatius adaptats a la singular situació de cada un dels alumnes hospitalitzats, que es desenrotllaran de manera coordinada amb el centre docent en què es trobe escolaritzat l'alumne o alumna.

b) Informació a les famílies, al centre docent de procedència i al centre hospitalari, si s'escau, de tots aquells aspectes d'interés que es deriven del procés d'aprenentatge de l'alumnat objecte d'atenció hospitalària.

4. L'Atenció Domiciliària és una modalitat d'assistència educativa, que es caracteritza per l'alternança de períodes de formació presencial en el centre docent en què està escolaritzat l'alumnat i períodes d'estudi i treball individual en el seu domicili, atés per un professor o professora. Esta atenció per al període en què l'alumne o alumna romanga hospitalitzat en el seu propi domicili, requerirà:

a) un pla de treball individual per a cada alumne o alumna elaborat a partir de la seua situació educativa

b) el procediment per a coordinar el pla de treball individual amb el centre a què pertany l'alumne o l'alumna

c) el procediment per a informar els pares, mares o tutors legals del contingut del pla de treball individual i de tot allò que els concernisca en relació amb els seus fills

d) el compromís per part de les famílies de facilitar en el propi domicili un espai i unes condicions físiques adequades per al normal desenrotllament de les activitats presencials

III. Autorització i seguiment

Catorze. Procediment per a l'autorització

1. El Programa de Compensació Educativa que desenrotlle cada centre sostingut amb fons públics serà autoritzat pel director general d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, a proposta del corresponent director o directora territorial de Cultura i Educació, amb l'informe previ de la Inspecció Educativa, d'acord amb el següent procediment:

a) Els centres presentaran la seua sol·licitud, d'acord amb el model que figura en l'Annex I d'esta ordre, amb un curs d'antelació a aquell en què es realitzarà i, en tot cas, abans de 10 dies d'haver finalitzat la matrícula.

En la sol·licitud s'inclouran els següents aspectes:

– el nombre d'alumnat amb necessitat de compensació educativa

– la concentració en un determinat nivell o etapa educativa d'este alumnat

– les necessitats de compensació educativa de l'alumnat, de caràcter permanent o temporal

– el programa a desenrotllar.

b) un mes després de rebudes les sol·licituds en cada any natural, la Direcció Territorial de Cultura i Educació elevarà a la mencionada Direcció General la proposta prioritzada d'autorització dels Programes i de la dotació de recursos que es requerisquen per al seu desenrotllament, acompanyada de l'informe de la Inspecció d'Educació.

c) L'autorització dels Programes de Compensació Educativa podrà estendre's a més d'un curs acadèmic quan així ho requerisquen les seues característiques.

2. El procediment per a sol·licitar atenció domiciliària serà el següent:

a) El pare, mare o tutor legal de l'alumne o alumna presentarà en el centre en què estiga escolaritzat, una sol·licitud dirigida al director o directora territorial corresponent, indicant la modalitat d'atenció requerida, acompanyada d'un informe mèdic que especifique amb claredat la duració estimada del període de convalescència domiciliària, i tots els informes que estime oportuns.

b) La direcció del centre acompanyarà esta documentació amb un informe del tutor o tutora de l'alumne o alumna que indique el nivell de competència d'este i, si s'escau, la proposta curricular adaptada, i la traslladarà a la corresponent Direcció Territorial, abans dels cinc dies hàbils següents a la presentació de la sol·licitud.

c) La Direcció Territorial elevarà proposta a la Direcció General de Personal, acompanyada de l'Informe de la Inspecció d'Educació, abans dels deu dies hàbils següents a la recepció de l'expedient, sobre la modalitat d'assistència educativa que procedisca. Per a això tindrà en compte els criteris que determine la dita Direcció General. La Direcció General de Personal autoritzarà l'atenció del professorat que requerisca l'atenció domiciliària i ho notificarà a la Direcció Territorial i als interessats abans dels deu dies hàbils posteriors a la seua recepció.

d) En la documentació oficial de l'alumne o alumna atés a través de qualsevol d'estes modalitats es farà constar la següent diligència: „Diligència per a fer constar que l'alumne/a......... ha necessitat atenció domiciliària durant el període comprés entre el..... i el ...... de l'any.......

3. Si en algun cas calguera la revocació de l'autorització, se seguirà el següent procediment:

El director o directora territorial de Cultura i Educació podrà proposar al director general d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística la revocació, d'ofici o a instància de part, de l'autorització del Programa de Compensació Educativa quan s'incomplisca la finalitat per a la qual va ser autoritzat o no quede justificat adequadament l'ús dels recursos assignats. En el cas de la revocació d'ofici la resolució de revocació serà motivada, amb audiència prèvia al Consell Escolar del centre.

Quinze. Seguiment i avaluació

1. El seguiment de l'alumnat amb necessitats de compensació educativa serà coordinat pel professor/a tutor/a amb l'equip docent i els professors i profesionals que corresponen.

2. En els centres públics, el seguiment i l'avaluació de les actuacions de compensació educativa desenrotllades pels centres CAES i pels centres que tenen autoritzat un Programa de Compensació Educativa, es realitzarà a través de la Memòria final anual a què es referix l'apartat 11.8, d'esta ordre.

A este efecte, la dita Memòria inclourà la valoració de les actuacions planificades així com les mesures correctores a aplicar en el següent curs. La Memòria serà supervisada per la Inspecció d'Educació amb la finalitat específica de valorar l'eficàcia, continuïtat, o modificació si s'escau, de les actuacions portades a terme per a preveure la revisió i aplicació anual dels recursos assignats.

3. En els centres privats concertats, el seguiment anual de les actuacions de compensació educativa desenrotllades pels centres CAES i pels centres que tenen autoritzat un Programa de Compensació Educativa, serà realitzat per l'òrgan que tinga atribuïdes les corresponents competències, amb la supervisió de la Inspecció d'Educació.

4. La valoració de les actuacions desenrotllades per l'atenció hospitalària i domiciliària s'inclouran en la Memòria final anual que ha de remetre a la Direcció Territorial corresponent el centre docent en què estiga escolaritzat l'alumne o l'alumna. Serà supervisada per la inspecció d'Educació.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Pròrroga d'escolarització

1. La pròrroga de l'escolarització bàsica, entesa com a ampliació de la duració de l'ensenyament bàsic en un any acadèmic més, és una mesura excepcional que només s'adoptarà quan l'alumne o l'alumna no haja esgotat els 10 anys d'escolarització obligatòria, independentment de la seua edat.

2. La pròrroga d'escolarització la sol·licitarà l'interessat, si és major d'edat, o son pare, mare o tutor legal al director/a del centre docent en què es trobe escolaritzat, abans de l'acabament del curs en què s'haja detectat la necessitat. El director/a del centre la traslladarà a la Direcció Territorial de Cultura i Educació acompanyada d'un informe del professor-tutor de l'alumne o alumna en què s'indicaran les mesures adoptades amb antelació, els seus resultats i la impossibilitat d'aplicar altres mesures. Així mateix remetrà una avaluació psicopedagògica de l'alumne o alumna realitzada pel servei especialitzat d'orientació educativa, psicopedagògica i professional.

3. El director/a territorial de Cultura i Educació, amb l'informe previ de la Inspecció d'Educació, elaborat tenint en compte la situació personal de l'alumne i de la família i l'oferta educativa de la localitat, resoldrà el que siga procedent, valorant la idoneïtat de la mesura. La resolució motivada serà notificada a l'interessat en els quinze dies hàbils següents a la data en què es dicte.

Segona. Criteris de prioritat

1. Els serveis especialitzats d'orientació educativa, psicopedagògica i professional atendran amb caràcter preferent l'alumnat amb necessitats de compensació educativa.

2. Els centres docents que tinguen autoritzades actuacions de compensació educativa, així com el professorat que les desenrotlle i l'alumnat susceptible d'elles, tindran caràcter prioritari en les convocatòries de la Conselleria de Cultura i Educació en què es preveja la seua participació.

3. Els CEFIRE, a través dels seus assessors, prestaran atenció prioritària al professorat dels centres que tinguen autoritzades actuacions de compensació educativa. Així mateix, organitzaran activitats formatives específiques, amb especial atenció a la modalitat de formació en centres, i facilitaran l'intercanvi d'experiències de compensació educativa.

Tercera. Actuacions de prevenció.

1. De conformitat amb el que establix la Llei de Salut Escolar, els centres que impartisquen Educació Infantil i Primària a què es referix la present Ordre arreplegaran en el seu Projecte Educatiu les actuacions a realitzar en l'àmbit de l'educació per a la salut, així com els plans de col·laboració amb els Centres de Salut a què estan adscrits.

2. Els centres que desenrotllen actuacions de compensació educativa participaran en els plans municipals de prevenció i correcció de l'absentisme escolar, així com en les iniciatives públiques locals que afavorisquen la higiene i salut escolar i la inserció laboral i professional. Aixímateix participaran en les campanyes de concienciació social mes apropiades. Per açó, col·laboraran amb els serveis socials municipals i amb els centres sanitaris d'atenció primària de la localitat o zona.

3. Igualment, estos centres hauran d'informar el seu alumnat i a les famílies sobre l'oferta educativa de la localitat, o zona, els Programes de Garantia Social que s'oferisquen en el seu àmbit d'influència, tant en centres sostinguts amb fons públics com en entitats o associacions sense ànim de lucre, així com sobre les altres ofertes de caràcter laboral corresponents a les administracions públiques.

Quarta. Col·laboració amb altres administracions o entitats

La Conselleria de Cultura i Educació establirà amb altres institucions i entitats els acords i convenis que considere necessaris per al millor desenrotllament de les actuacions regulades en esta ordre.

Cinquena

Els llocs de treball docent de caràcter singular dels actuals centres CAES, mantindran la classificació d'especial dificultat als efectes de la seua provisió en els concursos de trasllat, segons preveu el Reial Decret 895/1989, de 14 de juliol.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

1. Els centres docents públics que, en el moment de publicar-se esta ordre, tinguen autoritzats projectes de compensació de desigualtats en educació, hauran d'adequar els actuals projectes a les actuacions regulades en la present Ordre. Per a això, sol·licitaran l'autorització expressa, d'acord amb el procediment establit en esta ordre.

2. Per tal de facilitar a nous centres l'autorització d'accions de compensació educativa per al curs 2001/2002 , s'establix el següent calendari:

– Mes de setembre: convocatòria ordinària excepcional per al present curs, per a centres que impartisquen Educació Infantil i Primària, i transitòriament el primer cicle de Secundària.

– Mes d'octubre: convocatòria ordinària excepcional per al present curs, per a centres que impartisquen Educació Secundària.

3. Per la convocatòria extraordinària de setembre i octubre, les sol·licituds i els projectes es dirigiran a la Conselleria de Cultura y Educación, Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística. Estes sol·licituds, conforme a l'annex I, s'enviaran al fax de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa: 96 386 61 74 o per correu electrònic a la següent direcció : anvaliente@cultura.m400.gva.es, o per qualsevol de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú , modificada per la Llei 4/1999.

4. La Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística coordinarà amb les Direccions Territorials de Cultura i Educació la comissió per a l'autorització dels programes de compensació educativa per al curs 2001-2002.

Segona

A efectes de la justificació de les subvencions concedides per al present curs acadèmic, fins al 30 de setembre de 2001 es mantindran les condicions establides en la convocatòria vigent per a la subvenció de projectes de compensació de desigualtats en educació per a centres privats concertats. Estos centres adaptaran les seues actuacions de compensació educativa per al curs acadèmic següent, d'acord amb les dates anteriorment indicades, segons el que regula la present Ordre.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única

Queden derogades l'Ordre de 15 de maig de 1986, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es crea la Junta de Promoció Educativa, per a Centres d'Acció Educativa Singular, la Resolució de 29 de juny de 1987, de la Direcció General d'Educació Bàsica i Ensenyaments Especials, per a l'aplicació de l'Ordre de 15 de maig de 1986, de creació de la Junta de Promoció Educativa per a Centres d'Acció Educativa Singular, així com totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que establix la present ordre.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritzen les Direccions Generals de Règim Econòmic, d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, de Centres Docents i de Personal i els directors/es territorials de Cultura i Educació, per a dictar en l'àmbit de les seues respectives competències, les disposicions necessàries per al desenrotllament i l'aplicació de la present ordre.

Segona

Es designa la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística perquè coordine tots els procediments que es requerisquen per a la posada en funcionament dels Programes Específics de Compensació Educativa, després de la seua autorització.

Tercera

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 4 de juliol de 2001

El conseller de Cultura i Educació,

MANUEL TARANCÓN FANDOS

Mapa web