Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 12 de setembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres escolars de la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5609 de 28.09.2007
Número identificador:  2007/11772
Referència Base de Dades:  012352/2007
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Educació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: alumne, alumnat, protecció de la infància, violència, delinqüència juvenil, centre d'ensenyament



ORDE de 12 de setembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres escolars de la Comunitat Valenciana (PREVI). [2007/11772]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE) en l'article 1, punt k), establix com a principi educatiu la prevenció i la resolució pacífica dels conflictes, així com la no-violència en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social.

De la mateixa manera, en l'article 2, punt c), fixa com un dels seus fins l'educació en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència, així com en la prevenció i en la resolució pacífica dels conflictes.

D'altra banda, l'article 132, punt f), atorga als directors el deure d'afavorir la convivència en el centre, de garantir la mediació en la resolució dels conflictes i d'imposar als alumnes les mesures disciplinàries que calguen, per a la qual cosa es promourà l'agilitació dels procediments per a resoldre els conflictes en els centres.

En l'àmbit normatiu de la Comunitat Valenciana, el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell de la Generalitat, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana (DOGV 03.01.1992), és aplicable, segons l'article u, a l'alumnat dels centres docents de la Comunitat Valenciana en què s'impartixen els ensenyaments reglats que integren el sistema educatiu, a excepció de l'educació universitària, i allò que establix l'article 21. Este mateix decret, en la disposició addicional primera, establix que els centres docents podran dotar-se de reglaments de règim intern a fi d'establir les normes de convivència.

En este sentit, l'article 88, apartat 2.4, del Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de les Escoles d'Educació Infantil i els Col·legis d'Educació Primària, així com l'article 102, apartat 2.5, del Decret 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional dels Instituts d'Educació Secundària (publicats ambdós en el DOGV 08.09.1997), establixen que el reglament de règim intern del centre, com a document preceptiu d'organització, contindrà les normes bàsiques de convivència.

Des del 30 de setembre de 2005, es compta amb el Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres escolars de la Comunitat Valenciana (PREVI), que establix mesures i facilita protocols d'actuació que ajuden a construir l'escola de la convivència, així com a previndre i a gestionar situacions de conflicte.

Justificació modificació

El Registre Central d'incidències és un potent recurs que té per propòsit obtindre informació precisa, actualitzada i fiable sobre l'estat general de la convivència en el sistema educatiu valencià.

Amb este Registre Central, i gràcies a la col·laboració dels equips directius, l'administració educativa disposa de dades que permeten tant una anàlisi quantitativa com un diagnòstic qualitatiu sobre la conflictivitat en el nostre sistema educatiu. Es tracta d'una valuosa font d'informació que permetrà detectar els centres o les zones en què la convivència s'ha deteriorat seriosament, i així habilitar-hi les mesures necessàries.

Després d'un any de funcionament, i com a conseqüència d'un balanç exhaustiu d'este període, es planteja la conveniència de derogar l'Orde de 25 de novembre de 2005 (DOGV de 09.12.2005, que regula la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar), i redactar una nova Orde.

L'anàlisi del Registre Central ha revelat que l'instrument informàtic necessita alguns ajustaments perquè, d'una manera efectiva i senzilla, els centres educatius puguen registrar els incidents que, per la intensitat, la gravetat o la reiteració, hagen de ser notificats de manera immediata a l'administració educativa.

Esta nova orde naix com una resposta directa de l'administració a les propostes i apreciacions dels equips directius que han utilitzat el registre des de la seua posada en marxa, a fi d'aconseguir un funcionament més àgil i eficaç.

A fi de facilitar l'aplicació de les dites mesures i agilitar els procediments protocol·laris que permeten una intervenció precoç, facultat per la disposició final primera dels tres decrets mencionats, en virtut de les competències establides en l'article 28 de la Llei 5/83 de 30 de desembre del Consell.

ORDENE

Primer. Objecte

La present orde té com a objecte establir el procediment de notificació dels centres docents, a la conselleria d'Educació, de totes les incidències que impliquen violència exercida sobre persones o béns, i que, per la intensitat, per les conseqüències o per la reiteració, perjudiquen la convivència en els centres docents.

Segon. Àmbit d'aplicació

Esta orde s'aplicarà als centres docents que impartixen ensenyaments no universitaris i que estan ubicats en l'àmbit territorial de gestió de la conselleria d'Educació de la Generalitat.

Tercer. Notificació d'incidències

1.La direcció del centre docent comunicarà a la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, per la via d'urgència, els incidents que impliquen violència exercida sobre persones o béns, i que, per la naturalesa o les conseqüències, perjudiquen la convivència en el centre, produïda tant en el centre com en el seu entorn, així com durant el trancurs d'activitats extraescolars programades pel centre o durant la utilització dels servicis de menjador i transport.

2.Per a això, hauran de seguir-se els passos descrits en l'Annex I d'esta orde, a fi de trametre, degudament omplit, el formulari que es mostra en l'Annex II (els deu apartats del qual es troben detallats en l'Annex III), que es disposarà en format electrònic.

3.En tot cas, es garantirà l'anonimat i la no-identificació personal de l'alumnat implicat, així com la confidencialitat de les dades aplegades en cada cas.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada expressament l'Orde de 25 de novembre de 2005 (DOGV de 09.12.2005), de la conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres escolars de la Comunitat Valenciana (PREVI).

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Facultat per a l'aplicació i desplegament

S'autoritzen els centres directius de la Secretaria Autonòmica d'Educació per a dictar tots els actes que siguen necessaris per a interpretar, aplicar i desplegar el que establix esta orde.

Segona. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 12 de setembre de 2007

El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

ANNEX I

Hi ha una aplicació informàtica via Internet accessible per a tots els centres.

Per al funcionament correcte de l'aplicació és necessari:

Utilitzar versions d'Internet Explorer 4.0 o superior, Mozilla, Firefox o Netscape 4.5 o superior.

Assegurar-se que el navegador accepta cookies.

Es pot accedir a l'aplicació des de dos llocs diferents: des de la pàgina principal de la conselleria d'Educació o des de la pàgina de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional.

Des de la pàgina principal de la conselleria d'Educació: http://www.edu.gva.es

Des de la pàgina principal de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional: http://www.edu.gva.es/dgavaluacio

1. Seleccione l'idioma, castellà o valencià. No obstant això, en qualsevol moment pot canviar d'idioma des de l'aplicació del registre d'incidències.

2. En qualsevol d'estes dos adreces té un accés directe al registre d'incidències. Vaja al Registre Central d'Incidències de Convivència.

3. Arribarà a la pàgina de connexió de l'aplicació.

4. Introduïsca, com a identificador d'usuari, el codi de centre i, com a clau d'accés,

si és la primera vegada que hi accedix: la clau que figura en la carta que li van enviar fa uns mesos,

en el cas d'haver entrat més d'una vegada, la clau que van canviar en el seu dia.

Si és la primera vegada que es connecta amb el registre d'incidències, quan introduïsca la clau d'accés, dirà que ha caducat i haurà de canviar-la:

a) Ha de seleccionar l'opció Canvieu la vostra clau per a canviar-la.

b) Ha d'introduir la clau d'accés actual i la que vol que siga la nova.

c) A continuació clique Envia. Desplegue el menú de l'aplicació amb l'opció Aplicacions de centres.

5. Seleccione l'opció CONVIVÈNCIA EN LES AULES. Accedirem a la pantalla de resum de les incidències gravades en eixe centre, que la primera vegada no tindrà cap registre. Per a donar d'alta un registre nou, cal polsar el botó que hi ha en la part inferior Registre nou.

6. Si ja hi ha registres, podem veure'ls, o també esborrar-los (sempre que no hagen passat més de 24 hores des que es donaren d'alta). Si ho vol fer, seleccione els registres desitjats marcant la casella de l'esquerra, i després polse el botó Mostra detall o Esborra, segons el que vullga fer.

En la pantalla que s'obri quan es marca Registre nou o Mostra detall, hi ha totes les dades del registre. És una pantalla en què quasi tots els camps són de tipus check o llista de valors. Els camps tipus 'check's'omplin polsant amb el ratolí el quadre corresponent, i els de llista de valors, desplegant la llista i seleccionant el valor desitjat.

7. Una vegada omplit o modificat un registre, és necessari polsar el botó Alta, quan és un registre nou, o el botó Actualitza, quan es modifica un registre.

8. Apareixerà una pantalla que ens indica que el registre s'ha inserit o s'ha actualitzat de la manera indicada i que mostra el resultat de l'actualització que en principi correspondrà a les dades que hem introduït. Esta pantalla és només de verificació i no s'hi han de realitzar modificacions perquè no seran introduïdes a la base de dades. Per a tornar a la pantalla de gravació, cal seleccionar l'opció Torna arrere que hi ha en la part superior de la pàgina, al costat dret de qualsevol de les frases següents (botó amb una fletxa cap a l'esquerra).

«El registre s'ha inserit amb èxit»

«El registre s'ha actualitzat amb èxit»

9. Des de la pantalla resum, es pot donar d'alta, esborrar o modificar un altre registre.

10. Per a tancar la sessió, ha de tancar la finestra del navegador o tancar la sessió des del menú principal de l'aplicació, situat a la part esquerra, polsant l'opció Tanca sessió.

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>ANNEX III

El Registre Central consta de deu apartats, cada un dels quals té un format semblant per a introduir-hi la informació, que en tot cas consistix en el registre de dades anònimes a partir d'un format de preguntes tancades.

Identificació

Només s'ha d'introduir la data de la incidència. Automàticament han d'aparéixer la resta de camps (data de gravació, codi de centre, província, titularitat, centre, comarca, inspector/a i localitat). Comprove que estes dades són correctes. Respecte al número d'incidència, es proporciona un número assignat per la base de dades. La data de gravació ha de coincidir amb la data en què vosté introduïx les dades i s'establix igualment de manera automàtica.

Tipus de violència

S'especifiquen 5 tipus de violència (física, verbal, per exclusió, contra la propietat personal i sexual), a més d'actes vandàlics i ús de les TIC: SMS, xat, Internet (fòrums, pàgines, portals de vídeos…), correu electrònic, MMS…

Pot indicar qualsevol tipus de violència que haja observat en la incidència, especificant-ne la gravetat (molt greu, greu o lleu). Els exemples proporcionats entre parèntesis l'ajudaran a categoritzar la incidència d'acord amb la seua gravetat.

No obstant això, estos exemples són orientatius i independents del que establix el Decret 246/1991, per tant es basen en la percepció més o menys greu que es tinga dels fets. Per exemple, una espenta, encara que està en la categoria Lleu, pot ser un fet greu o molt greu si implica danys físics importants per a la víctima.

Així mateix, té un camp d'aclariments per si vol especificar per escrit alguna particularitat de la incidència, amb un límit de caràcters.

Implicats en la incidència

Ha de marcar només una de les caselles que s'especifiquen:

Alumnat: incidències que es donen entre alumnes.

Professorat i alumnat: incidències que es donen entre alumnat i professorat.

Personal no docent i alumnat: incidències que es donen entre el personal no docent (famílies, personal d'administració i servicis, persones alienes al centre) i alumnat.

Professorat i personal no docent: incidències que es donen entre el professorat i el personal no docent (del centre i de fora del centre, com ara famílies).

Alumnat a instal·lacions: incidències que impliquen danys a instal·lacions i material del centre per part de l'alumnat.

Testimonis

Pot marcar tantes opcions com crega oportú.

Reacció de testimonis

Pot marcar tantes opcions com crega oportú.

Tallen la situació: reaccions que impliquen tallar la situació violenta per part de qualsevol persona.

Animen l'agressor o agressora: reaccions, d'altres persones que no intervenen en l'agressió, que impliquen animar els agressors.

Informen adults: informacions que donen alumnat o altres adults a altres adults que generalment tenen responsabilitat sobre els alumnes (professorat, tutors de l'alumne, familiars, etc.).

No fan res: implica una situació en què els testimonis no fan absolutament res, són espectadors de l'agressió.

Així mateix, es fa una pregunta sobre desigualtat de poder de l'agressor o dels agressors respecte a la víctima (física, psicològica o social). Es marcarà l'opció corresponent.

Localització

S'especifiquen dos tipus de localització: en el centre i fora del centre. Cal marcar tantes opcions en ambdós tipus com crega oportú.

Temporalització

Ha d'assenyalar si és una acció puntual o ocasional, o, per contra, si es dóna de manera reiterada. Així mateix, es demanarà que marque Des de quan, si es tracta d'una acció reiterada en el temps. Senyale només una de les cinc opcions.

Independentment de la freqüència o reiteració ha d'indicar si va passar un dia lectiu o bé un dia en què no hi havia classe (vacacions escolars, cap de setmana).

Dades dels implicats

Finalment, ha d'indicar les dades dels implicats. Pot especificar fins a 15 implicats. Es recomana que siguen els actors principals de la incidència i no els testimonis.

Per a cada un dels implicats, ha de registrar la seua edat en anys, sexe (home o dona) i cicle a què pertany. Així mateix, és important que marque el paper en la incidència: víctima, agressor, sense diferenciació clara (SDC). Finalment, ha d'indicar si s'obri expedient als diferents autors de l'incident.

Definició del procediment

És convenient que s'especifiquen les qüestions referides al procediment seguit en la incidència. Per a això, disposa de tres espais corresponents a entrevistes, notificacions, valoració. Així mateix, ha d'assenyalar l'estat de la incidència: en procés o resolució, així com la data de resolució de la incidència, en el cas que ja s'haja resolt.

Recorde que el Registre Central, en qualsevol dels camps de resposta oberta, no ha d'incloure noms o cognoms de les persones implicades.

Inspecció

La Inspecció Educativa té quatre àrees per a especificar actuacions, mesures cautelars adoptades, mesures definitives adoptades i observacions. De totes maneres, vosté no podrà accedir a estes àrees.

Mapa web