Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 30 de setembre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria i el procediment per a la selecció de centres de pràctiques i s'establixen orientacions per al desenrotllament del Pràcticum dels títols oficials de màster que habiliten per a exercir les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyances d'idiomes.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6123 de 15.10.2009
Número identificador:  2009/11553
Referència Base de Dades:  011432/2009
 



ORDE de 30 de setembre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria i el procediment per a la selecció de centres de pràctiques i s'establixen orientacions per al desenrotllament del Pràcticum dels títols oficials de màster que habiliten per a exercir les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyances d'idiomes. [2009/11553]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació establix en l'article 100 que per a exercir la docència en les diferents ensenyances serà necessari estar en possessió de les titulacions acadèmiques corresponents i tindre la formació pedagògica i didàctica que el Govern establisca per a cada ensenyança. Així mateix, correspon a les administracions educatives establir els convenis oportuns amb les universitats per a organitzar la formació pedagògica i didàctica. Esta formació s'adaptarà al sistema de graus i postgraus de l'espai europeu d'educació superior.

El Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es definixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i les ensenyances de règim especial, i s'establixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyança secundària, té com a objecte determinar la validesa dels títols universitaris oficials de màster que acrediten la formació pedagògica i didàctica exigida per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació. En l'article 9, es disposa que per a exercir la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i l'ensenyança d'idiomes serà necessari que el professorat estiga en possessió d'un títol oficial de màster que acredite la formació pedagògica i didàctica d'acord amb les condicions establides en l'Acord de Consell de Ministres de 14 de desembre de 2007 i que haja sigut verificat d'acord amb l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre. En la disposició addicional sèptima, es determina que estos títols universitaris també acrediten la formació pedagògica i didàctica necessària per a impartir docència en les ensenyances artístiques professionals i en les ensenyances esportives, en referència a les quals, el Ministeri d'Educació, Política Social i Esport completarà el contingut de l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre. Finalment, en la disposició transitòria tercera s'indica que les administracions educatives podran continuar organitzant les ensenyances conduents al Certificat d'Aptitud Pedagògica fins a l'any acadèmic 2008-2009.

L'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, per la qual s'establixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyances d'Idiomes, regula l'estructura dels plans d'estudis dels títols universitaris oficials de màster conduents a l'obtenció de la formació pedagògica i didàctica exigida al professorat d'estes ensenyances. S'establix una duració de 60 crèdits per a estos títols universitaris oficials de màster, 16 dels quals correspondran al Pràcticum en l'especialització, incloent-hi el treball fi de màster. En la mencionada orde, es regula la realització del Pràcticum en col·laboració amb les institucions educatives establides per mitjà de convenis entre universitats i administracions educatives. Les institucions educatives participants en la realització del Pràcticum hauran d'estar reconegudes com a centres de pràctiques, així com els tutors encarregats de l'orientació i tutela dels estudiants.

Davant d'este marc normatiu, en el qual es reflectix la implantació dels títols oficials de màster a què es referix l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, i l'extinció de les ensenyances conduents al Certificat d'Aptitud Pedagògica al final del curs 2008-2009, queda patent la necessitat d'establir reglamentàriament una convocatòria i un procediment per a la selecció de centres de pràctiques per al desenrotllament del Pràcticum dels dits títols oficials de màster per part de les universitats de la Comunitat Valenciana. Les institucions educatives que podran ser seleccionades inclouen tant centres públics com centres privats, la qual cosa facilita una major oferta quant a les necessitats de formació pedagògica i didàctica de l'alumnat del Pràcticum del màster.

Sense perjuí de l'autonomia de les universitats per a l'elaboració dels plans d'estudis corresponents als títols oficials de màster, també és convenient definir algunes orientacions relatives al desenrotllament del Pràcticum en els centres de pràctiques a fi de disposar d'un punt de partida per a les universitats i coordinar la formació inicial rebuda pels estudiants del Pràcticum en les universitats de la Comunitat Valenciana.

Per tot això, vista la proposta dels directors generals d'Ordenació i Centres Docents, de Personal i la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, amb data 29 de setembre de 2009, i de conformitat amb esta, i consultats la Direcció General d'Universitats i Estudis Superiors i el Consell Valencià de Formació Professional, que ha emés el corresponent informe favorable davant d'este projecte normatiu, en virtut de les competències que m'atribuïx l'apartat e) de l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte de la present orde és regular la convocatòria i el procediment per a la selecció de centres de pràctiques, així com establir orientacions organitzatives en els centres docents reconeguts com a centres de pràctiques del Pràcticum dels estudis dels títols oficials de màster que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyances d'idiomes, d'acord amb l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, en col·laboració amb les universitats de la Comunitat Valenciana.

2. Esta orde serà aplicable per als centres docents públics i privats de la Comunitat Valenciana que impartixen ensenyances previstes en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, corresponents a l'educació secundària obligatòria, el batxillerat i la formació professional, així com per als centres públics autoritzats per a impartir ensenyances d'idiomes.

Article 2. Centres de pràctiques

1. El Pràcticum dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyances d'idiomes es realitzarà en els centres docents reconeguts com a centres de pràctiques.

2. Podrà adquirir la condició de centre de pràctiques qualsevol centre docent públic o privat de la Comunitat Valenciana que, degudament autoritzat, impartisca ensenyances d'educació secundària obligatòria, batxillerat o formació professional. Així mateix, podran aconseguir esta condició els centres públics que impartisquen ensenyances d'idiomes.

Article 3. Tutors de pràctiques i coordinadors de pràctiques

1. Es reconeixerà com a tutors o tutores de pràctiques els docents que presten servicis en un centre de pràctiques i que duguen a terme accions d'orientació i tutela dels estudiants que cursen el Pràcticum.

2. Els tutors i tutores de pràctiques podran tutelar, en un mateix curs acadèmic, fins a un màxim de tres estudiants del Pràcticum.

3. En els centres docents públics, podrà accedir a la condició de tutor o tutora de pràctiques el docent que acredite una antiguitat, almenys, de tres anys en la funció pública docent, i que haja prestat servicis en el centre aspirant a centre de pràctiques durant almenys un curs escolar complet.

4. En els centres privats, podrà ser tutor o tutora de pràctiques el professorat que acredite haver impartit docència en educació secundària obligatòria, batxillerat o formació professional durant un mínim de tres cursos escolars complets, i que haja impartit docència durant almenys un curs escolar complet en el centre aspirant a centre de pràctiques.

5. Per a la selecció dels tutors i tutores de pràctiques, els centres aspirants prendran com a criteri preferent que els tutors o tutores de pràctiques siguen docents amb destinació definitiva en el centre en el cas de centres públics, disposen d'experiència en tutoria d'alumnat i hagen dut a terme activitats de formació del professorat en l'àmbit de la tutoria i l'orientació.

6. En cada centre de pràctiques, un professor o professora serà designat coordinador o coordinadora de pràctiques. Les funcions del coordinador o coordinadora consistiran a concretar de manera coherent les accions formatives que han de desenrotllar els estudiants del Pràcticum junt amb els seus respectius tutors o tutores, així com actuar com a representant del centre en les comunicacions amb la universitat.

Article 4. Convenis

1. D'acord amb el que establix l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, el Pràcticum es realitzarà a través de convenis de col·laboració, en els termes que s'hi estipule. Com a parts interessades, els convenis se subscriuran entre les universitats de la Comunitat Valenciana i el Consell, que podrà autoritzar la firma a la conselleria competent en matèria d'educació.

2. Amb caràcter general, els convenis tindran caràcter anual, i podran incorporar clàusules que establisquen les condicions per a prorrogar-se o extingir-se.

3. En els convenis subscrits entre les universitats i l'administració educativa, es determinaran les condicions en les quals haurà de constituir-se una comissió mixta de seguiment per a supervisar la col·laboració entre les dos parts interessades.

4. Els convenis subscrits entre l'administració educativa i les universitats públiques de la Comunitat Valenciana preveuran el finançament del Pràcticum per l'administració educativa. La Conselleria d'Educació durà a terme un procediment de selecció de centres de pràctiques d'acord amb el que establixen els articles 5, 6, 7 i 8 de la present orde. Els centres de pràctiques, tutors i tutores de pràctiques, i coordinadors i coordinadores de pràctiques reconeguts d'acord amb este procediment podran disposar de contraprestacions i beneficis, i assumiran les obligacions, que respectivament establixen els articles 9, 10, 11 i 12 d'esta orde.

5. Els convenis subscrits entre l'administració educativa i les universitats privades de la Comunitat Valenciana inclouran, entre altres, el procediment que s'ha de seguir per a la selecció i reconeixement de centres de pràctiques, tutors i tutores de pràctiques, i coordinadors i coordinadores de pràctiques, així com els possibles beneficis i obligacions dels centres docents i el professorat seleccionats.

Article 5. Sol·licitud per al reconeixement de centres de pràctiques

1. En els centres públics i privats concertats que complisquen els requisits de l'article 2.2 de la present orde, i una vegada obtinguda l'aprovació del claustre de professors i del consell escolar, o del consell social, quan es tracte d'un centre integrat de formació professional, per a sol·licitar el reconeixement com a centre de pràctiques, el director o directora, si es tracta d'un centre públic, o el titular, en el cas de centres privats concertats, presentarà l'oportuna sol·licitud.

2. Les sol·licituds es dirigiran a la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents i es presentaran, preferentment, en el Registre d'entrada de la Conselleria d'Educació, o bé a través de qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3. El termini per a presentar les sol·licituds acabarà el dia 31 de maig anterior al començament del curs escolar en què el centre vullga ser reconegut com a centre de pràctiques.

4. Les sol·licituds presentades hauran d'incloure un pla de treball per als estudiants que cursen el Pràcticum, el qual serà avaluat i haurà de contindre almenys els apartats següents:

a) Característiques del centre.

b) Objectius i capacitats professionals que han d'adquirir els estudiants del Pràcticum.

c) Actuacions que s'han de fer amb els estudiants.

d) Integració de les tecnologies de la informació i la comunicació en la tasca docent.

e) Criteris d'avaluació i seguiment dels estudiants.

f) Recursos didàctics i materials del centre.

5. Junt amb la sol·licitud, el centre presentarà un informe que indique el nombre màxim d'estudiants de Pràcticum que pot tutelar, la relació de professorat que, complint els requisits establits en l'article 3 de la present orde, podria ser reconegut com a professorat tutor de pràctiques, i la proposta de coordinador o coordinadora de pràctiques. També s'adjuntarà la documentació corresponent en què conste l'aprovació del claustre de professors i del consell escolar, o del consell social, quan es tracte d'un centre integrat de formació professional.

6. El nombre màxim d'estudiants a què es referix l'apartat anterior haurà d'estar explícitament desglossat en l'informe corresponent per les especialitats docents a què fa referència el Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre.

7. Per a acreditar que cada un dels candidats i candidates a tutors de pràctiques complix els requisits necessaris per a adquirir la dita condició, s'adjuntarà a les sol·licituds la documentació acreditativa corresponent per a cada candidat o candidata:

a) En el cas de professorat de centres públics, full de servicis certificat per la direcció territorial competent en matèria d'educació de l'administració de la Generalitat o d'una altra administració educativa, o si no n'hi ha, certificat de la secretaria del centre amb el vistiplau de la direcció, en què es faça constar que el candidat o la candidata a tutor o tutora de pràctiques complix les condicions establides en l'article 3.3 de la present orde.

b) Per al professorat de centres privats concertats, certificat de la direcció o titular del centre amb el vistiplau del servici d'inspecció educativa, on quede constància que el candidat o la candidata a tutor o tutora de pràctiques reunix els requisits indicats en l'article 3.4 de la present orde.

8. Els centres de pràctiques reconeguts durant un curs escolar, podran sol·licitar la renovació d'esta condició per al curs següent en el termini assenyalat en l'apartat 3 d'este article, de manera que cada centre serà reconegut automàticament com a centre de pràctiques durant el curs següent si hi ha un nombre suficient d'estudiants que hi desenrotllen el Pràcticum. Estos centres quedaran exempts d'entregar la documentació a què es referix l'apartat 4 d'este article i d'acreditar els requisits dels tutors o tutores de pràctiques la documentació dels quals haja sigut adjuntada en convocatòries d'anys anteriors. No obstant això, hauran de presentar la relació de professorat candidat a tutor de pràctiques i el nom del coordinador o coordinadora de pràctiques del curs escolar per al qual se sol·licita la renovació.

Article 6. Comissió de selecció de centres de pràctiques

1. Després de la finalització del període de presentació de sol·licituds per part dels centres docents, es constituirà una Comissió de selecció de centres de pràctiques.

2. La Comissió de selecció de centres de pràctiques serà l'òrgan encarregat d'avaluar les sol·licituds presentades, de valorar la idoneïtat de cada centre per a ser reconegut com a centre de pràctiques, i d'acreditar que els tutors i tutores complixen les condicions establides.

3. La Comissió de selecció de centres de pràctiques actuarà com a òrgan col·legiat i estarà integrada pels membres següents:

a) El director general competent en matèria d'ordenació i centres docents, o aquella persona en qui delegue, que actuarà com a president.

b) Tres inspectors d'educació, designats pel Servici Central de la Inspecció Educativa, cada un dels quals haurà d'estar prestant servicis en les direccions territorials competents en matèria d'educació d'Alacant, Castelló i València, respectivament.

c) El cap de l'Àrea d'Ordenació, o la persona en qui delegue.

d) El cap de l'Àrea de Centres Docents, o la persona en qui delegue.

e) El cap de l'Àrea de Formació Professional, o la persona en qui delegue.

f) El cap del Servici de Formació del Professorat, o la persona en qui delegue.

g) Un tècnic de la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents, designat per la dita direcció general, qui actuarà com a secretari.

h) Un professor de cada una de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana autoritzades per a impartir els estudis de màster a què es referix l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre.

Article 7. Criteris per a la selecció de centres de pràctiques

1. Per a l'avaluació de les sol·licituds presentades pels centres docents, la Comissió de selecció de centres de pràctiques tindrà en consideració els criteris següents:

a) Adequació entre els objectius i les capacitats que han d'adquirir els estudiants del Pràcticum, i els criteris d'avaluació i seguiment.

b) Coherència en les actuacions proposades, així com en el seu disseny i temporització, i inclusió d'una planificació per a utilitzar els espais i els recursos del centre.

c) Participació del centre en projectes d'innovació educativa, plans experimentals i iniciatives per a la millora de la qualitat educativa.

d) Inclusió de l'ús vehicular del valencià i les llengües estrangeres i de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en les orientacions didàctiques del pla de treball.

e) Experiència del professorat del centre docent en la formació pedagògica i didàctica d'estudiants.

f) Disponibilitat del centre quant a horari, recursos didàctics i materials, així com quant a la utilització de l'equipament informàtic i recursos digitals.

g) Inclusió en el projecte educatiu d'estratègies i actuacions necessàries per a un millor desenrotllament de la formació pròpia del Pràcticum, que incloguen flexibilitat per a atendre el pla d'estudis de les diferents universitats.

2. A més de l'avaluació del pla de treball de cada centre, la Comissió de selecció valorarà la idoneïtat de cada centre per a ser reconegut com a centre de pràctiques tenint en compte les circumstàncies següents:

a) Nombre d'alumnes que és capaç de tutelar el centre.

b) Nombre de professors i professores candidats a tutors i tutores de pràctiques.

c) Nombre d'especialitats docents diferents en què pot tutelar estudiants del Pràcticum.

d) Adequació de l'horari i de la temporització de les actuacions del pla de treball del centre als plans d'estudis de les universitats de la Comunitat Valenciana en què els alumnes i les alumnes cursen els títols oficials de màster.

Article 8. Desenrotllament del procediment selectiu

1. La Comissió de selecció de centres de pràctiques es constituirà en un termini de vint dies naturals comptats a partir de la data de finalització de presentació de sol·licituds establida en l'article 5.3 de la present orde.

2. Les universitats de la Comunitat Valenciana que impartisquen els estudis universitaris oficials a què es referix l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, i que hagen subscrit convenis amb l'administració educativa d'acord amb l'article 4.4 de la present orde, disposaran fins al dia 30 de setembre per a remetre a la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents la relació d'alumnat preinscrit en els estudis oficials de màster amb indicació de l'especialitat docent que ha de tindre el tutor o tutora de pràctiques assignat a cada alumne o alumna.

3. Abans del dia 15 d'octubre, la Comissió de selecció de centres de pràctiques farà pública en els taulers d'anuncis de les respectives direccions territorials i en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, la relació de centres docents que han superat l'avaluació del seu pla de treball i complixen les condicions d'idoneïtat per a ser reconeguts com a centres de pràctiques, d'acord amb els criteris establits en l'article 7 d'esta orde. Així mateix, es publicarà la relació de centres docents la sol·licitud dels quals s'ha desestimat perquè no han rebut avaluació positiva o no disposen de característiques idònies per a ser reconeguts com a centres de pràctiques. Contra la relació de sol·licituds desestimades, els directors o directores dels centres públics o els titulars dels centres privats concertats podran presentar al·legacions en els dos dies següents a la data de publicació.

4. Una vegada estimades o desestimades les al·legacions corresponents, la Comissió de selecció de centres de pràctiques establirà, per a cada universitat, una oferta específica de places en els centres avaluats positivament per a fer el Pràcticum.

5. El nombre de centres avaluats positivament per a ser reconeguts com a centres de pràctiques haurà de garantir una oferta suficient de places en estos centres per a l'alumnat del Pràcticum. Si no hi ha una oferta suficient, la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents podrà adoptar mesures excepcionals per a garantir la dita oferta.

6. Les universitats adscriuran els seus estudiants als diferents centres de pràctiques avaluats positivament. En el procés d'adscripció no podrà assignar-se a un centre de pràctiques un nombre inferior a cinc estudiants per universitat, excepte el que establix l'apartat 5 d'este article.

7. En el moment en què cada universitat dispose de la relació definitiva d'estudiants del Pràcticum assignats a cada centre i a cada tutor o tutora, la universitat remetrà la dita relació a la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents perquè en prenga coneixement.

8. Una vegada rebuda la relació assenyalada en l'apartat anterior, a proposta de la Comissió de selecció de centres de pràctiques, la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents dictarà una resolució en què determinarà els centres docents reconeguts com a centres de pràctiques i el professorat reconegut com a tutor o tutora de pràctiques i com a coordinador o coordinadora de pràctiques.

Article 9. Dotació econòmica per als centres de pràctiques

1. Els centres públics reconeguts com a centres de pràctiques d'acord amb el procediment que disposen els articles 5, 6, 7 i 8 de la present orde rebran una dotació econòmica fixa de 200 euros, i una dotació addicional de 10 euros per estudiant del Pràcticum en el centre. La dita quantitat tindrà la finalitat de sufragar els gastos de funcionament d'estos centres durant la realització del Pràcticum.

2. Respecte als centres privats concertats, cada centre reconegut com a centre de pràctiques segons el procediment indicat en els articles 5, 6, 7 i 8 d'esta orde, rebrà una dotació econòmica en concepte de prestació de servicis per la realització del Pràcticum. La dita dotació econòmica inclourà tant la dotació a percebre pel centre docent, per una quantitat en els mateixos termes que indica l'apartat anterior, com els imports de les retribucions corresponents als tutors i tutores de pràctiques i al coordinador o coordinadora de pràctiques d'acord amb el que establix l'article 11 d'esta orde.

Article 10. Obligacions dels centres de pràctiques

1. Els centres de pràctiques reconeguts segons els articles 5, 6, 7 i 8 d'esta orde tindran l'obligació de tutelar tots els estudiants del Pràcticum que els siguen assignats per les universitats, amb un límit màxim d'alumnes igual al que han indicat els centres junt amb la seua sol·licitud, d'acord amb l'article 5.5 i 5.6 de la present orde.

2. Hi haurà un compromís per part dels centres de pràctiques per a fer una gestió de recursos adequada al desenrotllament de la formació pròpia del Pràcticum, en la qual es considerarà, entre d'altres, la utilització d'espais comuns, aules i recursos digitals del centre.

3. Serà preceptiu l'accés dels estudiants del Pràcticum a tots els àmbits de treball propis d'un centre docent, entre d'altres, els grups de treball, les sessions d'avaluació i les entrevistes amb les famílies, sempre que l'accés es faça d'acord amb la normativa i els reglaments vigents en matèria d'organització i funcionament de centres docents i en matèria de drets i deures dels membres de la comunitat educativa.

4. Es facilitarà l'accés al centre del professorat universitari del Pràcticum, a l'efecte de permetre la coordinació amb els tutors i tutores i amb el coordinador o coordinadora de pràctiques i el treball en equip entre el professorat de la universitat i del centre docent.

Article 11. Beneficis dels tutors i coordinadors de pràctiques

1. El professorat reconegut com a tutor o tutora de pràctiques seguint el procediment indicat en els articles 5, 6, 7 i 8 de la present orde rebrà una gratificació econòmica de 70 euros per cada estudiant tutelat. El coordinador o coordinadora de pràctiques de cada centre docent rebrà una gratificació de 120 euros, sense perjuí de les gratificacions que puga rebre addicionalment com a tutor o tutora de pràctiques.

2. Es reconeixerà la condició de tutor o tutora de pràctiques i de coordinador o coordinadora de pràctiques com a mèrit professional, i esta produirà efectes com a activitat de formació permanent del professorat. Al professorat tutor de pràctiques i als coordinadors i coordinadores de pràctiques se'ls atorgaran 40 crèdits anuals per esta activitat.

Article 12. Obligacions dels tutors i coordinadors de pràctiques

1. Els tutors i tutores de pràctiques reconeguts d'acord amb el procediment establit en els articles 5, 6, 7 i 8 de la present orde tindran com a obligació la tutela i l'assessorament a cada estudiant del Pràcticum que els siga assignat per les universitats sobre la pràctica docent, el funcionament del centre, i el desenrotllament del pla de treball proposat.

2. Així mateix, serà obligació del professorat tutor de pràctiques el compliment de les orientacions metodològiques i didàctiques que establisca la universitat per al desenrotllament del Pràcticum, l'avaluació i seguiment dels estudiants assignats, la utilització de recursos educatius digitals, i l'organització temporal i d'espais per a dur a terme les activitats previstes en el pla de treball.

3. Els coordinadors i coordinadores de pràctiques hauran de complir les funcions indicades en l'article 3.6 de la present orde.

Article 13. Orientacions per al desenrotllament del Pràcticum

1. Els centres de pràctiques i els tutors i tutores de pràctiques desenrotllaran els seus respectius plans de treball seguint les indicacions que realitzen les universitats respecte d'això.

2. Sense perjuí de l'autonomia de les universitats quant al disseny dels plans d'estudis dels títols oficials a què es referix l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, el Pràcticum podrà incloure les activitats següents:

a) Planificació docent i observació de la pràctica docent.

b) Estudi del funcionament d'un centre docent: elaboració del projecte educatiu, tutories, entrevistes amb les famílies, sessions d'avaluació, claustres de professors, etc.

c) Pràctiques a l'aula amb l'assistència del tutor o tutora de pràctiques.

d) Pràctiques a l'aula amb intervenció autònoma de l'estudiant del Pràcticum, amb la presència simultània del tutor o tutora de pràctiques.

3. A fi de garantir un aprofitament adequat per part dels estudiants del Pràcticum, la temporització d'este podrà comprendre qualsevol període lectiu del curs escolar. Esta circumstància haurà de ser considerada a l'efecte de coordinació entre les universitats i els centres de pràctiques.

4. Es fomentarà el treball en equip i col·laboratiu entre els estudiants del Pràcticum assignats a un mateix centre de pràctiques, així com entre els tutors i tutores de pràctiques i el professorat universitari del Pràcticum.

5. Els centres de pràctiques i els tutors i tutores de pràctiques vetlaran per una formació adequada dels estudiants del Pràcticum, que haurà d'incloure metodologies innovadores, tecnologies de la informació i la comunicació, i l'ús de llengües estrangeres.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Resolució, interpretació, implantació i aplicació

Es delega en la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents la facultat de dictar resolució per a la selecció dels centres de pràctiques. Així mateix, se l'autoritza per a dictar totes les resolucions que siguen necessàries per a la interpretació, implantació i aplicació del que establix esta orde.

Segona. Finançament

L'eficàcia de la present convocatòria queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Generalitat per a l'exercici en què concloga cada curs acadèmic. Una vegada aprovada i publicada la Llei de Pressupostos de la Generalitat per a cada exercici, la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents determinarà mitjançant una resolució l'import global màxim amb què es realitzaran, a càrrec del capítol II dels pressupostos de la Generalitat, els pagaments previstos en la present convocatòria de selecció de centres de pràctiques.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Sol·licituds i procediment per al curs 2009-2010

1. El termini per a presentar les sol·licituds perquè un centre docent puga ser reconegut com a centre de pràctiques durant el curs 2009-2010 s'estendrà fins al 31 d'octubre de 2009.

2. Les universitats de la Comunitat Valenciana que subscriguen convenis amb l'administració educativa d'acord amb l'article 4.4 de la present orde, disposaran fins al dia 15 de novembre per a remetre a la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents la relació d'alumnat preinscrit en els estudis oficials de màster amb indicació de l'especialitat docent que ha de tindre el tutor o tutora de pràctiques assignat a cada alumne o alumna. Aquelles universitats que inicien les ensenyances dels títols oficials de màster del curs 2009-2010 després del 30 de novembre de 2009, d'acord amb les condicions de flexibilització en la programació del màster establides en el Consell d'Universitats d'1 de juny de 2009, remetran abans del 30 de novembre de 2009 una relació estimada d'alumnat amb indicació de les especialitats docents que han de tindre els respectius tutors o tutores de pràctiques.ç

3. Abans del dia 31 de desembre, la Comissió de selecció de centres de pràctiques farà pública en els taulers d'anuncis de les respectives direccions territorials i en la pàgina web de la Conselleria d'Educació la relació de centres docents avaluats positivament, junt amb la d'aquells la sol·licitud dels quals s'ha desestimat.

Segona. Finançament per al curs 2009-2010

L'import global màxim a càrrec del capítol II dels pressupostos de la Generalitat que podrà destinar-se per al pagament de la realització del Pràcticum que es realitzarà durant el curs 2009-2010 serà de 500.000 euros. Tot això condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici 2010.

Tercera. Accés condicional a les oposicions convocades durant el curs 2009-2010

Sempre que així es preveja en la normativa bàsica aplicable, en el curs 2009-2010 els estudiants que es matriculen en títols oficials de màster que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyances d'idiomes, d'acord amb l'Orde ECI/3858/2007, de 27 de desembre, podran accedir condicionalment a les oposicions dels cossos de professors d'ensenyança secundària, professors d'escoles oficials d'idiomes i professors tècnics de formació professional que es convoquen abans de finalitzar el curs, per a la qual cosa hauran d'acreditar la seua condició de titulats en el mencionat màster abans de la resolució dels procediments selectius.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

1. Queden derogades les disposicions següents:

a) Resolució de 8 de juliol de 1998, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per la qual es convoquen els cursos conduents a l'obtenció del Certificat d'Aptitud Pedagògica en les Universitats de la Comunitat Valenciana a partir del curs acadèmic 1998-1999 (DOGV de 27.07.1998).

b) Resolució de 28 de febrer de 2000, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per la qual s'establixen les característiques, el procediment i els terminis per a la determinació dels centres docents públics i del professorat tutor per a la realització de la fase pràctica del curs conduent a l'obtenció del Certificat d'Aptitud Pedagògica (CAP) a la Comunitat Valenciana a partir del curs 2000-2001 (DOGV de 30.03.2000).

c) Resolució de 21 de juliol de 2000, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per la qual es modifica la Resolució de 8 de juliol de 1998, per la qual es convoquen els cursos conduents a l'obtenció del Certificat d'Aptitud Pedagògica en les Universitats de la Comunitat Valenciana a partir del curs acadèmic 1998-1999, per a adaptar-la a partir del curs 2000-2001 (DOGV d'11.08.2000).

2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que establix la present orde.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 30 de setembre de 2009

El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

Mapa web