Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 125/2012, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el règim dels organismes de control en matèria de seguretat industrial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6829 de 30.07.2012
Número identificador:  2012/7512
Referència Base de Dades:  007420/2012
 



DECRET 125/2012, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el règim dels organismes de control en matèria de seguretat industrial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2012/7512]

PREÀMBUL



La Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el Lliure Accés a les Activitats de Servicis i el seu Exercici, trasllada a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als servicis en el mercat interior, i establix les disposicions i principis necessaris per a garantir el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici, simplifica els procediments i impulsa la modernització de les administracions públiques.



La Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a adaptar-les a la Llei sobre el Lliure Accés a les Activitats de Servicis i el seu Exercici, va modificar expressament les lleis afectades per la citada directiva, entre elles, la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, de caràcter bàsic, a l'empara de l'article 149.1.13a de la Constitució, que en els articles 15 i 16 regula la figura i les funcions dels organismes de control.

El Reial Decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, i que va desplegar els aspectes continguts en el títol III de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, sobre els organismes i entitats que operen en l'àmbit de la qualitat i de la seguretat industrial, ha sigut modificat pel Reial Decret 338/2010, de 19 de març, per a adaptar els criteris i procediments d'acreditació i autorització dels organismes de control a la nova redacció de la Llei d'Indústria.

La Sentència de 29 de juny de 2011, de la Sala Tercera del Tribunal Suprem, publicada en el Boletín Oficial del Estado de 16 d'agost de 2011, va declarar la inaplicabilitat de la necessitat d'autorització administrativa dels organismes de control prevista en l'article 15 de la Llei d'Indústria i en l'article 43 del Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, excepte quan l'exigència de l'autorització resulte obligada en els termes arreplegats en l'article 4.5 de l'esmentada llei. Per la seua banda, la sentència de la mateixa sala i tribunal de 27 de febrer de 2012, publicada en el Boletín Oficial del Estado de 23 de març de 2012, va declarar la nul·litat de l'apartat primer, i de la lletra a) de l'apartat segon, de l'article 42 del Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, segons la redacció que els dóna el Reial Decret 338/2010, de 19 de març, quan exigixen l'autorització, prèvia acreditació, perquè els organismes de control exercisquen les seues funcions.

El Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, va establir mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic. L'objecte d'este decret és, amb caràcter general, establir mesures de simplificació, documental o de tramitació, en la gestió dels procediments administratius, fent-los més eficients i accessibles, a fi d'agilitar la seua gestió i facilitar l'exercici dels seus drets a tots els ciutadans, la qual cosa, al seu torn, pot redundar en una millora de la qualitat dels servicis públics. A més, pretén facilitar, a les empreses i als particulars, l'exercici de les seues activitats econòmiques per mitjà de la reducció o supressió de càrregues administratives, eliminant d'esta manera costos innecessaris que influïxen negativament en els seus nivells de productivitat.

Per tot això, es considera oportú dictar una nova norma que derogue i substituïsca el Decret 54/2001, de 13 de març, del Consell, que regula l'actuació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana dels organismes de control, i l'Orde de 22 de juny de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, que el va desplegar, tant per a incorporar les normes i els principis derivats de la transposició de la Directiva de Servicis, com per a incorporar a nivell normatiu la relació a través de procediments telemàtics entre els organismes de control i els òrgans competents en matèria d'indústria, amb vista a agilitar i simplificar al màxim els procediments corresponents. A més a més, s'introduïx la declaració responsable com a instrument alternatiu a l'autorització, la inaplicabilitat de la qual ha sigut declarada pel Tribunal Suprem.

La disposició es dicta en l'exercici de la competència exclusiva que l'article 52.1.2a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribuïx a la Generalitat en matèria d'«Indústria, sense perjuí del que determinen les normes de l'Estat per raons de seguretat, sanitàries o d'interés general i les normes relacionades amb les indústries que estan subjectes a la legislació de mines, hidrocarburs i energia nuclear», i la que l'article 49.1.3a li atribuïx sobre les normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de l'organització de la Generalitat.



En atenció de totes estes consideracions, a proposta del conseller d'Economia, Indústria i Comerç, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 27 de juliol de 2012,



DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit

Constituïx l'objecte d'este decret la regulació de l'actuació dels organismes de control previstos en la normativa bàsica estatal, en concret, en la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, i en el Reial Decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Funcions dels organismes de control

1. L'exercici de les funcions d'inspecció i control que correspon a l'Administració de la Generalitat per a garantir el compliment de la legislació sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials podrà dur-se a terme directament pels òrgans competents de la conselleria amb competències en matèria d'indústria o pels organismes de control. Estos últims actuaran bé siga a sol·licitud de les persones titulars per a la inspecció i control dels seus productes, equips i instal·lacions, o a requeriment dels òrgans competents en matèria d'indústria per a l'execució dels plans o programes d'inspecció que hagen estat aprovats prèviament per la conselleria amb competències en matèria d'indústria, o per a la inspecció de productes i/o d'instal·lacions que puga acordar-se, per motius de seguretat, mitjançant una resolució motivada dels òrgans competents en matèria d'indústria.



2. Independentment d'estes actuacions i de la facultat de control que, en tot cas, es reserven els òrgans competents en matèria d'indústria, les inspeccions reglamentàries les poden fer a la Comunitat Valenciana els organismes de control, llevat que reglamentàriament estiguen atribuïdes a un altre tipus d'agents.

3. Les persones titulars d'activitats o instal·lacions industrials, subjectes a inspeccions reglamentàries, són les persones responsables que estes es realitzen dins dels terminis reglamentaris definits, i han de sol·licitar per a això, amb almenys quinze dies d'antelació a la data de caducitat de la inspecció, la intervenció de l'organisme de control o de l'agent que reglamentàriament tinga atribuïda tal funció. S'entendrà complida, per part de la persona titular, l'obligació de realitzar en termini la inspecció reglamentària corresponent si, una vegada sol·licitada dins del termini la intervenció d'un organisme de control, es comprova que la inspecció no s'ha fet per causes imputables a este.



4. Amb independència de tot això anterior, l'òrgan competent en matèria d'indústria pot informar les persones titulars d'activitats o instal·lacions industrials sobre els terminis establits per a fer les inspeccions reglamentàries, i indicar-los al mateix temps la relació d'organismes de control a la Comunitat Valenciana per a realitzar-les i les tarifes pròpies que apliquen en l'àmbit d'actuació corresponent.



Article 3. Camps d'actuació

Són els definits pels diferents reglaments i normativa tècnica específica en matèria de seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials, en els quals poden actuar els organismes de control, que s'especifiquen en el document d'acreditació que els és atorgat per una entitat d'acreditació.



Article 4. Obligacions dels organismes de control

1. Els organismes de control estan obligats al compliment de tots els requisits i obligacions que els imposa la normativa bàsica estatal i s'han d'ajustar en les seues actuacions a les instruccions que dicte, si és el cas, l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, de conformitat amb els procediments i sistemes de control que s'establixen en l'articulat d'este decret.

2. Els organismes de control han d'incorporar als seus models i protocols d'inspecció aprovats en el procediment d'acreditació els criteris i procediments que aprove l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, i hauran de disposar dels sistemes ofimàtics precisos per al correcte exercici de l'activitat que se'ls assigna i per a la notificació de forma telemàtica de les seues actuacions a l'òrgan competent en matèria d'indústria, en la forma i el termini establits en este decret.



3. Els organismes de control operaran de manera que es garantisca la imparcialitat, independència, objectivitat i integritat en l'exercici de les seues intervencions. A més de complir amb les condicions i requisits establits en el Reial Decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, o norma que ho substituïsca, hauran de disposar de segells i precintes numerats, els quals, igual que les rúbriques, hauran de constar registrats en l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria.



4. Els organismes de control estan obligats a registrar la informació continguda en cada expedient, en la forma i suport que establisca l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, a conservar la dita informació i a realitzar les actuacions necessàries per a posar esta informació a la seua disposició.

5. Els organismes de control arxivaran, conservaran i tindran a disposició de l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria la documentació que corresponga dels expedients tramitats davant d'ells, de manera que queden clarament identificats i disposats per a la seua consulta o recuperació, durant el termini de deu anys, mantenint al dit òrgan informat del lloc on els dits fons documentals s'hagen depositat.





CAPÍTOL II

Règim d'actuacions



Article 5. Inici d'activitat

1. Els organismes de control que inicien l'activitat o radiquen les instal·lacions al territori de la Comunitat Valenciana han de presentar, davant de l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, una declaració responsable en la qual manifesten, sota la seua responsabilitat, que complixen els requisits establits per la normativa per a l'exercici de l'activitat, que disposen de la documentació que així ho acredita i que es comprometen a mantindre el seu compliment durant el període de temps inherent al dit reconeixement o exercici.

2. La declaració, que es formularà en el model normalitzat disponible en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'indústria, ha de contindre, almenys, les dades següents:

a) Identificació de la persona responsable de l'entitat en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

b) Domicili de l'entitat i, si és el cas, de les oficines que tinga a la Comunitat Valenciana, amb indicació de l'adreça, telèfon, fax i correu electrònic.

c) Les dades establides en l'article 5 del Reglament del Registre Integrat Industrial, aprovat pel Reial Decret 559/2010, de 7 de maig. Aquestes dades serviran per a la inscripció de l'establiment en eixe registre.

d) Relació de les tarifes que ha d'aplicar en cada un dels seus àmbits d'actuació, amb desglossament de les partides que componen el cost del servici.

e) Segells i precintes numerats.

3. A més a més, en la declaració s'ha de fer referència expressa que es disposa de la documentació següent:

a) Certificats i annexos tècnics de l'acreditació per a l'activitat i camps reglamentaris per als quals es declara competent.

b) Documentació acreditativa de la pòlissa d'assegurança, aval o una altra garantia financera equivalent que haja contractat per a la cobertura dels riscos de la seua responsabilitat, en els termes establits en l'article 43.2.c del Reial Decret 2200/1995, de 28 de desembre, en la redacció que en fa el Reial Decret 338/2010, de 19 de març, o norma que el substituïsca, sense que la seua quantia limite la seua responsabilitat.

c) Procediments específics disponibles per al tractament de les reclamacions que puguen rebre's de clients o d'altres parts afectades per les seues activitats, i mantindre un arxiu amb totes les reclamacions rebudes i les actuacions que s'hi hagen adoptat.

4. L'òrgan competent en matèria d'indústria pot, en tot moment, comprovar qualsevol dels punts continguts en la declaració responsable i sol·licitar que s'aporte la documentació acreditativa corresponent, i la inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que s'acompanye o incorpore a la declaració responsable, produirà els efectes previstos en l'article 71bis.4 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. De la mateixa manera, l'òrgan competent en matèria d'indústria pot dur a terme les comprovacions oportunes respecte a aquells organismes de control que hagueren iniciat l'activitat en una altra comunitat autònoma, una vegada que el ministeri competent haja traslladat la intenció d'actuar a la Comunitat Valenciana.



5. Qualsevol modificació de les dades incloses en la declaració responsable haurà de ser comunicada a l'òrgan competent en matèria d'indústria en el termini de deu dies des que es produïsca.

6. Tant l'inici de l'exercici de l'activitat dels organismes de control com les modificacions són objecte de publicació en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



7. La inscripció en el Registre Integrat Industrial es fa d'ofici a partir de les dades incloses en la declaració responsable.



Article 6. Comunicació prèvia d'actuacions

1. Els organismes de control han de fer saber qualsevol actuació seua a l'administració, per mitjà del sistema telemàtic establit per la conselleria competent en matèria d'indústria, amb una antelació mínima de 24 hores, comptades des de la introducció de les dades indicades en l'apartat 3 d'este article, fins a l'hora d'inici de l'actuació de l'organisme de control, tenint en compte que no computen, per al nombre d'hores, els dissabtes, diumenges i festius.



2. El personal tècnic de l'òrgan territorial o directiu competent en matèria d'indústria, que siga comissionat per a això, pot estar present en qualsevol actuació de l'organisme de control.

3. Les dades prèvies que cal comunicar en les actuacions dels organismes de control a través del sistema telemàtic són les següents:

a) Identificació de l'organisme de control.

b) Identificació del tècnic de l'organisme de control que realitza l'actuació i el seu telèfon de contacte.

c) Identificació de l'actuació que es notifica (tipus d'inspecció, si és inicial, periòdica, etc.).

d) Identificació del producte o instal·lació objecte de l'actuació, que incloga el número de registre industrial, si és el cas, i l'adreça de la ubicació, incloses les coordenades UTM de la instal·lació, població i telèfon de la persona titular.

e) Número d'inscripció registral de la instal·lació, si este fóra preceptiu.

f) Data i hora previstes de l'actuació.



Article 7. Accés a instal·lacions

1. Les persones titulars o responsables d'activitats i instal·lacions subjectes a inspecció i control per motius de seguretat industrial estan obligades a permetre l'accés a les instal·lacions als tècnics dels organismes de control els servicis dels quals hagen sol·licitat, així com als que actuen degudament acreditats a requeriment de l'òrgan competent en matèria d'indústria per a l'execució dels plans o programes d'inspecció que hagen sigut prèviament aprovats per la conselleria competent, o per a la inspecció de productes o instal·lacions que puga acordar-se per motius de seguretat mitjançant una resolució motivada dels òrgans anteriorment mencionats.

2. En tots estos casos, és obligació de la persona titular facilitar-los la informació i la documentació necessària per al compliment de la seua tasca.



Article 8. Exclusivitat de l'actuació

1. L'organisme de control ha de finalitzar les actuacions iniciades, sota la seua responsabilitat, llevat que, si hi ha causa justificada, l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria autoritze expressament la suspensió o conclusió anticipada d'eixes actuacions.

2. Iniciada una actuació per un organisme de control, no hi podrà intervindre un organisme de control distint, excepte en casos justificats, amb la sol·licitud prèvia motivada de la persona interessada i amb autorització expressa de l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria.

3. L'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, mitjançant una resolució motivada, pot requerir un organisme de control perquè remeta la documentació de l'actuació iniciada a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria, a l'efecte de la seua finalització o de la revisió de la tramitació i constatació de la seua adequació a la reglamentació vigent.



Article 9. Accés dels organismes de control a informació industrial



1. Prèviament a l'actuació, els organismes de control han de demanar a les persones titulars de les indústries i les instal·lacions els projectes i dades registrals, així com les actes de les inspeccions realitzades amb anterioritat, a fi d'identificar concretament des del punt de vista reglamentari l'objecte de la intervenció.



2. Els organismes de control poden accedir a les dades corresponents a les instal·lacions en què hagen d'intervindre quan calga conéixer-les per a l'exercici correcte de l'actuació. Així mateix, han d'adoptar les mesures oportunes per a salvaguardar, a tots els nivells de la seua organització, la confidencialitat de la informació obtinguda.



3. En el transcurs de les actuacions, els organismes de control estan obligats a comunicar a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria qualsevol canvi que comproven o detecten en les activitats o instal·lacions industrials respecte a les dades que figuren en els projectes presentats davant de l'administració, encara que eixos canvis no estiguen directament associats a l'actuació.



Article 10. Comunicació del resultat d'actuacions

1. El control per part dels organismes de control del compliment de les condicions de seguretat de dissenys, productes, equips, processos i instal·lacions industrials s'ha de fer per mitjà de l'avaluació de la conformitat amb els requisits establits en els respectius reglaments concordes, si és el cas, amb la normativa comunitària, i amb l'emissió, segons siga procedent, del protocol, acta, informe o certificat corresponent; queda reservada a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria la competència per a traslladar per mitjans electrònics al Registre Integrat Industrial o qualsevol altre registre especial que pertoque.



2. L'òrgan territorial competent en matèria d'indústria pot, en qualsevol moment, requerir als organismes de control informació sobre les actuacions en què intervinguen i la remissió de la documentació que estime necessària.



Article 11. Procediment d'actuació en inspeccions

1. Les inspeccions s'han de fer en presència activa de l'empresa mantenidora o instal·ladora, per a això els organismes de control, una vegada programada la inspecció, han de notificar la data de realització de la inspecció, per mitjà d'un escrit o comunicació electrònica en què en quede constància de la recepció, i amb 15 dies d'antelació, a l'empresa mantenidora o instal·ladora i al titular de la instal·lació o del producte. De la mateixa manera, l'organisme de control ha de comunicar de forma telemàtica, amb vint-i-quatre hores d'antelació a la realització de la inspecció, l'esmentada data a l'òrgan competent en matèria d'indústria.

2. En cas d'anul·lació d'una actuació comunicada per mitjà del sistema telemàtic, ha de comunicar-se esta circumstància per mitjà del mateix sistema, amb indicació del motiu i amb l'antelació deguda, però mai després de la data inicial prevista de la inspecció.

3. El resultat de la inspecció es fa constar en una acta, en la qual s'ha de fer referència a les comprovacions realitzades, així com els defectes i la qualificació dels defectes, que, si és el cas, s'hagueren detectat i el termini per a esmenar-los. L'acta s'ha d'estendre en triple exemplar i ser subscrita per l'instal·lador o mantenidor, si és el cas, l'organisme de control i la persona titular de la instal·lació o producte. En el mateix acte s'ha de lliurar un exemplar de l'acta a cada un dels firmants.

4. Així mateix, l'organisme de control ha de comunicar telemàticament a l'òrgan competent en matèria d'indústria el resultat de la inspecció (favorable, condicionada amb defectes greus o negativa), la data en què es va fer i el número de l'acta. Si el resultat fóra favorable, es disposarà com a màxim de 15 dies després de la realització de la inspecció per a fer efectiva la comunicació. Si la inspecció resulta condicionada amb defectes greus, la comunicació s'ha de fer en els cinc dies següents a la realització de la inspecció, i comunicar, a més a més, els terminis d'esmena dels possibles defectes detectats. En el cas de resultar negativa, la comunicació s'ha de fer en el termini més breu possible, i sempre abans de les 24 hores següents a la inspecció.





Article 12. Actuacions en cas de defectes lleus

1. Si, com a resultat de la inspecció, l'inspector o la inspectora actuant de l'organisme de control constate defectes qualificats com a lleus, estos s'han de notificar a la persona interessada en l'acta, d'acord amb el que establix l'apartat 3 de l'article 11, perquè siga esmenada en el termini més breu possible i sempre abans de la pròxima inspecció.



2. L'esmena dels defectes s'ha de justificar per mitjà d'un certificat de l'empresa que la duga a terme. Este certificat s'ha d'enviar a l'organisme de control i ha de quedar constància que s'ha rebut.



Article 13. Actuacions en el cas de defectes greus

1. Si, com a resultat de la inspecció, l'inspector o la inspectora actuant de l'organisme de control constata defectes qualificats com a greus, se'ls ha de notificar en l'acta a la persona interessada, d'acord amb l'apartat 3 de l'article 11, per tal que els esmene en el termini més breu possible i sempre abans de sis mesos des de la data de la inspecció. Excepcionalment, i sempre per motius justificats, eixe termini pot ser ampliat per un període màxim de tres mesos, amb la sol·licitud prèvia de la persona titular, amb l'informe favorable de l'organisme de control, dirigida a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria.



2. L'esmena dels defectes ha de ser acreditada a l'organisme de control que va fer la inspecció, per mitjà d'un certificat de l'empresa que els haja esmenat. L'organisme de control, després de la visita d'inspecció, ha d'emetre una acta favorable d'esmena de defectes, d'acord amb l'apartat 3 de l'article 11, i ha de fer constar en el sistema telemàtic esta circumstància, juntament amb la relació dels defectes esmenats, amb la identificació de l'acta en què es van detectar els defectes.



3. Si transcorre el termini concedit i no s'han esmenat les deficiències, l'organisme de control ha de deixar fora de servici la instal·lació quan implique un risc greu i imminent de danys a les persones, flora, fauna, béns o al medi ambient, i ha de procedir, pel que fa a comunicacions i posada en marxa, tal com establixen els apartats 2 i 3 de l'article següent.



Article 14. Actuacions en el cas de defectes molt greus

1. Si, com a resultat de la inspecció, l'inspector o la inspectora actuant de l'organisme de control constata defectes qualificats com a molt greus, els ha de comunicar a la persona interessada d'acord amb l'apartat 3 de l'article 11, i el mateix inspector inspector o inspectora procedirà a deixar fora de servici immediatament la instal·lació, o la part de la instal·lació on s'hagen detectat els defectes, que ha de quedar precintada.

2. L'organisme de control ha de comunicar telemàticament immediatament a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria eixa circumstància, el qual ha de dictar, en el termini més breu possible i sempre abans de tres dies hàbils des de la recepció de la comunicació, una resolució motivada que confirme o alce la paralització i que ha de notificar a la persona titular de la instal·lació i a l'empresa mantenidora o instal·ladora, si és el cas. Les persones interessades podran efectuar les al·legacions que estimen pertinents en un termini de vint-i-quatre hores des de la notificació de l'acta per l'organisme de control. En el cas de la confirmació, s'ha de requerir immediatament les persones responsables perquè corregisquen les deficiències o ajusten el funcionament a la normativa, sense perjuí de les sancions que puguen imposar-se per la infracció comesa i de les mesures previstes en la legislació laboral.



3. L'esmena dels defectes ha de ser acreditada a l'organisme de control que va fer la inspecció, per mitjà d'un certificat de l'empresa que els haja esmenat. L'organisme de control realitzarà una nova inspecció a fi de comprovar-ho. En el cas que la inspecció siga favorable, es procedirà a restituir el servici de la instal·lació i s'emetrà una altra acta d'inspecció, de la qual s'ha de lliurar un exemplar a la persona titular de la instal·lació, un altre a l'empresa mantenidora o instal·ladora, si és el cas, i enviar el tercer exemplar a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria que va dictar la resolució.



4. En el cas que del resultat d'esta inspecció es constate la permanència de defectes molt greus que facen necessari, a juí de l'inspector o la inspectora actuant, que la instal·lació continue fora de servici, s'ha de comunicar a la persona interessada en la forma prevista en el punt 3 de l'article 11, i s'ha d'enviar una còpia de l'acta a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria, a fi que este resolga novament d'acord amb el procediment i terminis assenyalats en l'apartat 2 d'este article.





Article 15. Reclamacions

1. Els organismes de control han de disposar de procediments específics per al tractament de les reclamacions rebudes de les persones titulars de les instal·lacions i d'altres parts que, si és el cas, puguen resultar afectades per les seues actuacions, i han de mantindre, així mateix, a disposició de l'òrgan territorial competent, un arxiu amb totes les reclamacions realitzades i les accions preses respecte a això.

2. Els fulls o llibres de reclamacions han d'estar a la seua disposició en el mateix lloc en què es realitze l'actuació.

3. Els protocols, actes d'inspecció o control i informes realitzats pels organismes de control, quan actuen exercint funcions pròpies de l'administració, tenen el mateix valor i eficàcia que els emesos per esta. Quan no resulte garantit el compliment de les exigències reglamentàries, podran ser objecte de reclamació per les parts interessades davant de l'organisme de control. Si la reclamació fóra resolta desfavorablement, o no fóra resolta per l'organisme de control en el termini d'un mes, la persona interessada pot traslladar la seua reclamació a l'òrgan territorial competent de la província on s'haja executat l'actuació.





CAPÍTOL III

Control de l'actuació



Article 16. Supervisió dels organismes de control

1. La supervisió dels organismes de control que actuen en el territori de la Comunitat Valenciana correspon a l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria i als òrgans territorials dins del seu àmbit.



2. Per a facilitar la supervisió, cada organisme de control ha de tindre un registre general d'actuacions en el territori de cada una de les províncies de la Comunitat Valenciana, en el qual queden reflectides totes les actuacions que hagen realitzat i els protocols, actes, informes i, si és el cas, certificats que generen les actuacions. Este registre ha d'estar, en tot moment, a disposició de l'administració, la qual pot, així mateix, demanar totes les dades que considere necessàries en relació amb les actuacions.

3. La supervisió dels organismes de control pot també dur-se a terme per mitjà del sistema d'auditories realitzades per l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria.





Article 17. Accés a instal·lacions i documentació

Els organismes de control han de permetre l'accés a les seues instal·lacions, oficines i documentació relacionada amb les actuacions a la Comunitat Valenciana, del personal dels òrgans territorials competents en matèria d'indústria, quan es trobe en l'exercici de les seues funcions.



Article 18. Memòria d'actuacions

Dins del primer trimestre de cada any, els organismes de control han de presentar, davant de la direcció general amb competències en matèria d'indústria, una memòria de les activitats realitzades a la Comunitat Valenciana, l'any anterior en els distints camps reglamentaris en què actue, així com dels resultats. El contingut mínim s'ha d'establir per resolució de l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria.





Article 19. Tarifes

1. En la realització de les seues actuacions, els organismes de control han d'aplicar les tarifes pròpies, que s'han d'establir pel sistema de preus comunicats. Prèviament a l'inici d'actuacions en la Comunitat Valenciana, han de comunicar a l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria les tarifes que es proposen aplicar en cada un dels seus àmbits d'actuació, amb desglossament de les partides de cost que les componen, i estan obligats igualment a notificar-ne, amb l'antelació deguda, totes les possibles modificacions de les tarifes.

2. Les tarifes són d'aplicació obligada en la contraprestació dels servicis d'inspeccions reglamentàries, així com en les actuacions d'inspecció i control realitzades a sol·licitud de les persones titulars o a requeriment de l'administració en l'execució de plans generals o sectorials d'inspecció que, amb caràcter general, hagen sigut aprovats per l'administració, i en correspon el pagament, amb caràcter general, a les persones titulars de les instal·lacions.



Article 20. Cessament d'activitats dels organismes de control

1. En els casos de cessament de l'activitat d'un organisme de control, la persona titular ha d'entregar la documentació lligada als corresponents òrgans territorials competents en matèria d'indústria per raó del lloc on s'hagen realitzat les actuacions, en el termini màxim d'un mes des de la publicació del dit cessament en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Igualment, han de notificar les actuacions administratives que tinguen en tramitació als òrgans territorials competents en matèria d'indústria, i a les persones interessades.

2. El compliment del que disposa l'apartat anterior no eximix els organismes de control de totes les indemnitzacions que corresponguen o els compromisos econòmics que puguen derivar-se de tal decisió.



CAPÍTOL IV

Règim sancionador



Article 21. Règim sancionador

Les infraccions al que disposa el present decret seran sancionades de conformitat amb el que establix el títol V de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Organismes de control subjectes a autorització administrativa

Quan resulte obligat per al compliment d'obligacions de l'Estat derivades de la normativa comunitària o de tractats i convenis internacionals, en els termes previstos per l'article 4.5 de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, els organismes de control estaran subjectes al règim d'autorització administrativa, que s'atorgarà per l'òrgan directiu competent en matèria d'indústria, d'acord amb el procediment establit en el Reial Decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial.



Segona. Control administratiu

El control administratiu de les inspeccions d'instal·lacions que, d'acord amb el que preveuen els reglaments de seguretat industrial corresponents, siguen realitzades pels organismes de control pot dur-lo a terme la conselleria amb competències en matèria d'indústria a través d'entitats o empreses públiques dependents en la forma que es determine a través d'una orde de l'esmentada conselleria.



Tercera. Acreditació de condicions de seguretat

En els casos i condicions que s'establisquen reglamentàriament, per a la posada en servici o autorització d'indústries i instal·lacions industrials, pot exigir-se que s'acrediten les condicions de seguretat reglamentàries a través d'informes o certificacions expedits per organismes de control.



Quarta. Inspecció extraordinària per canvi d'empresa conservadora en aparells elevadors

1. S'establix l'obligatorietat de realitzar una inspecció extraordinària d'aparells elevadors quan es produïsca un canvi d'empresa conservadora.

2. En este cas, l'empresa entrant ho ha de notificar a l'òrgan territorial competent en matèria d'indústria per raó del lloc on estiga ubicat l'aparell elevador, aportant una còpia del nou contracte en vigor.

3. En la notificació ha de constar el nom i domicili social de les dos empreses conservadores, entrant i ixent, així com la persona titular de l'aparell elevador i, a més a més, s'ha d'adjuntar:

a) Una còpia del contracte firmat per la persona titular de l'aparell elevador i l'empresa conservadora.

b) L'acta d'inspecció extraordinària efectuada per l'organisme de control en presència activa de les empreses conservadores entrant i ixent, si es considera convenient.

4. L'organisme de control, una vegada programada la inspecció extraordinària, ha de comunicar la data de realització de la inspecció, que s'ha de fer sempre prèviament a l'entrada en vigor del nou contracte de manteniment, per mitjà de comunicació electrònica, en la qual quede constància de la recepció i amb quinze dies d'antelació, tant a l'empresa conservadora entrant com a la ixent i a la persona titular de l'aparell. De la mateixa manera, l'organisme de control ha de comunicar de forma telemàtica, amb vint-i-quatre hores d'antelació a la realització de la inspecció, l'esmentada data a l'òrgan competent en matèria d'indústria, per raó d'ubicació de l'aparell elevador.

5. En l'acta de la inspecció s'ha de fer referència a les comprovacions realitzades i ser subscrita per l'empresa conservadora entrant i la ixent, per l'organisme de control i la persona titular de l'aparell elevador. L'acta s'ha d'estendre en quàdruple exemplar i lliurar-se'n un a cada un dels firmants en el mateix acte.

6. L'import de la inspecció extraordinària per canvi d'empresa conservadora corre per compte de l'empresa conservadora entrant que presente el nou contracte.

7. Si, com a resultat de la inspecció extraordinària que es regula en la present disposició, es detecta l'existència de defectes en l'aparell, hauran de ser corregits d'acord amb el que disposa l'article 11 del present decret.

8. No és necessària l'esmentada inspecció extraordinària quan el canvi d'empresa conservadora es dega a la transformació, fusió o escissió de la societat mercantil titular de l'empresa.

9. Queden exceptuats de l'obligació de realitzar la inspecció extraordinària per canvi d'empresa conservadora els aparells elevadors que hagen sigut inspeccionats per un organisme de control dins de l'any anterior a fer-se efectiu el canvi.

10. La data de realització de la inspecció extraordinària per canvi d'empresa conservadora és la referència per a fixar el termini de la inspecció periòdica següent.



Quinta. Incidència econòmica en la dotació de gasto

La implementació i posterior desplegament d'este decret no pot tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'indústria i, en tot cas, ha de ser atés amb els mitjans personals i materials d'eixa conselleria.







DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Expedients en tràmit

Els expedients que es troben en tràmit en l'entrada en vigor del present decret es regixen per la normativa vigent en el moment del seu inici.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa este decret i, en particular, les següents:

1. Decret 54/2001, de 13 de març, del Consell, pel qual es regula l'exercici de les funcions en matèria de vigilància del compliment de la legislació sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials assignades als organismes de control en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

2. Orde de 22 de juny de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es va desplegar el Decret 54/2001, de 13 de març, del Consell, pel qual es regula l'exercici de les funcions en matèria de vigilància del compliment de la legislació sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials assignades als organismes de control en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'autoritza el conseller o la consellera competent en matèria d'indústria per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament d'este decret.



Segona. Entrada en vigor

Este decret vigix l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Simat de la Valldigna, 27 de juliol de 2012



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller d'Economia, Indústria i Comerç,

MÁXIMO BUCH TORRALVA

Mapa web