Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 46/2011, de 8 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la transició des de l'etapa d'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6550 de 23.06.2011
Número identificador:  2011/7216
Referència Base de Dades:  007408/2011
 



ORDE 46/2011, de 8 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la transició des de l'etapa d'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana. [2011/7216]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 3.3 disposa que l'Educació Primària i l'Educació Secundària Obligatòria constituïxen l'educació bàsica. L'article 4.2 assenyala que l'ensenyança bàsica comprén deu anys d'escolaritat i es du a terme, de manera regular, entre els sis i els setze anys d'edat.

Al seu torn, en referència al principi de continuïtat entre etapes, l'article 20.5 establix que, a fi de garantir la continuïtat del procés de formació de l'alumnat, cada alumne o alumna disposarà, en finalitzar l'etapa, d'un informe sobre el seu aprenentatge, els objectius assolits i les competències bàsiques adquirides, segons com disposen les administracions educatives. Així mateix, les administracions educatives establiran els pertinents mecanismes de coordinació. En este mateix sentit, l'article 121.4 indica que correspon a les administracions educatives afavorir la coordinació entre els projectes educatius dels centres d'Educació Primària i els d'Educació Secundària Obligatòria a fi que la incorporació de l'alumnat a l'Educació Secundària siga gradual i positiva.



La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, també planteja com a mesura, entre els principis pedagògics que atribuïx a l'Educació Secundària Obligatòria, el que disposa l'article 26.3, de manera que les administracions educatives establiran les condicions que permeten que, en els primers cursos de l'etapa, els professors amb la deguda qualificació impartisquen més d'una matèria al mateix grup d'alumnes.



Per a l'orientació de l'alumnat en la transició entre etapes, diverses disposicions reglamentàries regulen esta funció en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. Així, el Decret 131/1994, de 5 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen els servicis especialitzats d'orientació educativa, psicopedagògica i professional, en l'article 3.1, epígrafs i) i k), disposa que les funcions generals dels servicis especialitzats d'orientació educativa, psicopedagògica i professional són, entre altres, col·laborar en l'orientació de l'alumnat en els processos de transició a altres etapes i itineraris educatius, i en el món del treball, així com assessorar les famílies, o els representants legals de l'alumnat, participant, si és el cas, en el desenrotllament de programes formatius de pares i mares d'alumnes.

D'altra banda, l'article 85.2 del Decret 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional dels Instituts d'Educació Secundària, establix que és funció del departament d'Orientació coordinar, d'acord amb el que establixen els projectes curriculars d'etapa, l'orientació educativa, psicopedagògica i professional de l'alumnat, especialment pel que fa als canvis de cicle o etapa, i a l'elecció entre les distintes opcions acadèmiques, formatives i professionals.



Les actuacions de coordinació, en l'actualitat, les regula l'article 23 de l'Orde de 16 de juliol de 2001, per la qual es regula l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, on s'assenyala que amb la finalitat d'aconseguir la necessària coordinació entre els centres i col·legis d'Educació Primària i els centres d'Educació Secundària de referència, els professors especialistes de Psicologia i Pedagogia que pertanyen als servicis psicopedagògics escolars o gabinets psicopedagògics escolars autoritzats dels centres d'Educació Primària i els departaments d'Orientació dels centres d'Educació Secundària tindran reunions conjuntes al llarg del 2n trimestre del curs escolar a fi de traspassar la informació pertinent relativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials que, previsiblement, seran escolaritzats el curs següent a estos centres.



Igualment, en l'article 7 de l'Orde de 14 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres que impartixen Educació Secundària, es concreten els extrems de la coordinació entre els centres d'Educació Primària i els centres d'Educació Secundària.

D'altra banda, les ordes d'avaluació de les dos etapes també reflectixen la regulació de certes actuacions destinades a la coordinació entre etapes. Així, l'article 10.5 de l'Orde de 13 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Primària, prescriu que en finalitzar l'etapa s'entregarà a l'alumnat l'original del seu historial acadèmic d'Educació Primària i una còpia del document s'enviarà al centre d'Educació Secundària, a petició d'este, junt amb l'original de l'informe d'aprenentatge a què fa referència l'article 12 de la dita orde. L'Orde de 14 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Secundària Obligatòria, en l'article 3.2 arreplega que, a fi de facilitar la continuïtat del procés educatiu de l'alumnat, els centres establiran mecanismes de coordinació amb l'etapa d'Educació Primària i entre els diferents cursos de l'Educació Secundària Obligatòria. Durant el primer mes de l'any acadèmic, l'equip docent realitzarà una avaluació inicial de l'alumnat amb la finalitat de comprovar el nivell en el seu procés d'aprenentatge. Per a esta avaluació inicial es tindran en compte també els informes emesos en l'etapa o curs anterior.





Vista la normativa anteriorment exposada, en relació amb la gestió de la transició entre les etapes d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria, és possible concretar un marc normatiu unificat i precís, que permeta la definició de les tasques que han de dur a terme els centres en les dos etapes, a fi de coordinar esforços i impulsar l'efectivitat d'este procés.

Per tot això, vista la proposta dels directors generals d'Ordenació i Centres Docents, de Personal, i de la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, de data 8 de juny de 2011, de conformitat amb esta, i en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,



ORDENE



CAPÍTOL I

DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'esta orde és regular la transició des de l'etapa d'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana.

2. Esta orde serà aplicable a tots els centres docents públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana autoritzats per a impartir les ensenyances d'Educació Primària o d'Educació Secundària Obligatòria.





Article 2. Àmbit d'actuació en cada etapa

Les actuacions que d'esta orde es puguen derivar incidiran en aspectes organitzatius, de funcionament i formatius dirigits al tercer cicle de l'Educació Primària, al primer i segon curs de l'Educació Secundària Obligatòria, així com als membres de la comunitat educativa implicats en el procés de transició entre etapes.



Article 3. Principis generals LRF

Els objectius que es projecten en el marc d'esta orde, així com les mesures i actuacions concretes que se'n puguen desprendre, se sustentaran sobre els principis següents:

1. L'atenció a la diversitat de característiques i situacions personals de l'alumnat.

2. La continuïtat i la graduació progressiva que hi ha en l'ensenyança bàsica.

3. La capacitat de progressió i canvi de tot l'alumnat, en el marc de la identificació de les seues necessitats educatives ordinàries i específiques.

4. La prevenció de dificultats d'integració i adaptació escolar, de creixement personal, afectiu, i específicament curricular.

5. L'autonomia pedagògica dels centres quant a l'organització i el funcionament més adequats a les característiques i necessitats del seu alumnat.

6. L'avaluació i la correcció de les deficiències detectades.



CAPÍTOL II

ACTUACIONS GENERALS I PLA D'INTERVENCIÓ EN LA TRANSICIÓ D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA A EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA



Article 4. Actuacions generals

Tindran la consideració d'actuacions generals per a la gestió de la transició de l'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria, les següents:

1. Des de la perspectiva pedagògica i organitzativa dels centres docents:

a) La planificació i el desplegament de processos de coordinació entre els centres d'Educació Primària i els centres d'Educació Secundària Obligatòria als quals estiguen adscrits, on s'incloguen actuacions sistemàtiques distribuïdes al llarg de cada curs escolar.

b) Aproximació de les cultures, de les formes d'organització i actuació dels centres d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria.

c) Conformació d'equips de transició estables, tant en l'etapa d'Educació Primària com en l'Educació Secundària Obligatòria, en els quals puguen estar representats tots els membres de la comunitat educativa.



d) Intercanvi i utilització col·legiada d'informació relativa a necessitats educatives de l'alumnat en trànsit de l'etapa d'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria.

e) Identificació de recursos personals i materials necessaris per a la implementació de respostes educatives.

f) Convergència metodològica entre les àrees de tercer cicle d'Educació Primària i les matèries dels dos primers cursos de l'Educació Secundària Obligatòria, amb les quals guarden continuïtat.

g) Planificació i posada en funcionament de programes de desenrotllament competencial de l'alumnat en els àmbits d'autonomia i iniciativa personal, i aprendre a aprendre.

h) Implicació de l'equip directiu dels centres docents en la potenciació de l'escomesa tècnica del procés, de la coordinació dels equips de transició, de la flexibilització organitzativa i curricular, i del seu seguiment i avaluació.

2. Des de la perspectiva institucional dels centres docents i les seues relacions amb l'alumnat i les seues famílies:

a) Orientació, assessorament i formació de pares i mares sobre el procés de transició d'una etapa a una altra, en l'ensenyança bàsica, de les seues filles i els seus fills.

b) Cooperació entre les famílies i els centres docents, i foment d'esta cooperació a través de l'equip directiu dels centres i les associacions de mares i pares.

3. Des de la perspectiva de l'administració educativa:

a) Orientació, assessorament i formació als equips docents implicats en el procés.

b) Oferta d'edicions formatives per part dels Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE), emfatitzant la modalitat formativa de formació en centres.

c) Gestió de recursos personals i materials necessaris per a la implementació de respostes educatives.

d) Supervisió i assessorament per part de la Inspecció Educativa.





Article 5. Pla de transició de l'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria

1. El Pla de Transició de l'Etapa d'Educació Primària a la d'Educació Secundària Obligatòria haurà de formar part dels projectes educatius dels centres d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria. Així mateix, el pla de transició s'incorporarà a l'inici del curs en la programació general anual. L'avaluació preceptiva del pla de transició i les propostes de millora hauran de figurar en la memòria de final de curs.



2. L'elaboració del pla de transició partirà de la identificació de les necessitats de l'alumnat, el professorat i les famílies en el marc del trànsit entre les dos etapes, i en la seua planificació i aplicació s'haurà de prestar especial atenció a:

a) La progressió curricular entre el tercer cicle d'Educació Primària i el primer i segon curs d'Educació Secundària Obligatòria.

b) La coordinació de l'exercici de la funció tutorial i de l'atenció a la diversitat, pel que fa a la continuïtat de recursos personals, materials i estratègies organitzatives, per a donar resposta efectiva a les necessitats específiques de suport educatiu.

c) La convergència en les dos etapes en la gestió de la convivència i la resolució de conflictes.

3. El pla de transició haurà d'incloure, almenys, els apartats següents:

a) La concreció relativa a la coordinació entre els equips docents d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria implicats en el procés:

1. Composició i procés de constitució dels equips de transició.



2. Planificació general d'actuacions: identificació de necessitats, objectius, activitats generals, mecanismes i estratègies per a potenciar la coordinació entre els equips docents, i calendari de treball.



b) Un programa de desenrotllament competencial per a l'alumnat del tercer cicle d'Educació Primària, i de primer i segon d'Educació Secundària Obligatòria, focalitzat en l'impuls de l'autonomia i la iniciativa personal, i l'autoregulació cognitiva, emocional, conductual i l'escolar específicament.

c) La concreció dels àmbits, les actuacions prioritàries i els mecanismes de col·laboració entre els centres docents i les famílies.

d) Els mecanismes de seguiment i avaluació del pla de transició.



4. El pla de transició dels centres, en el marc de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, també podrà proposar:

a) Un programa d'assessorament i formació per a mares i pares.



b) En el cas de centres d'Educació Secundària Obligatòria, formes organitzatives específiques relatives als recursos humans i materials, de manera que en estos centres s'atenga la coordinació interdepartamental, així com que es puguen agrupar matèries per a integrar-les en àmbits, a fi de reduir el nombre de docents que intervinga en un mateix grup.





Article 6. Composició i funcions generals dels equips de transició



1. Al llarg del mes de setembre es constituirà l'equip de transició dels centres d'Educació Primària i del centre d'Educació Secundària Obligatòria al qual estiguen adscrits. Formaran part de l'equip de transició:

a) Les direccions d'estudis dels distints centres.

b) El coordinador o coordinadora de l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria.

c) El titular de la direcció del departament d'Orientació del centre d'Educació Secundària Obligatòria.

d) Un especialista en Orientació Educativa del servici psicopedagògic escolar o del gabinet psicopedagògic autoritzat, encarregat d'atendre el centre d'Educació Primària.

e) Els tutors i les tutores del sext curs d'Educació Primària.

f) Els tutors i les tutores de primer curs d'Educació Secundària Obligatòria.

g) Els mestres i les mestres especialistes en Pedagogia Terapèutica de les dos etapes.

h) Els titulars de la direcció de departament de les matèries instrumentals d'Educació Secundària Obligatòria.

2. En funció de les característiques dels diferents centres, i en l'àmbit de les atribucions, funcions i competències que els conferix la normativa vigent, també podran formar part dels equips de transició:



a) Els tutors i les tutores del quint curs d'Educació Primària.



b) Els tutors i les tutores de segon curs d'Educació Secundària Obligatòria.

c) Un representant de les associacions de mares i pares de cada centre.

3. Seran funcions dels equips de transició les següents:

a) La confecció del pla de transició.

b) La supervisió del seu desplegament i compliment.

c) L'avaluació mentres en dura l'aplicació i quan esta finalitze.

d) La modificació del pla de transició en funció de l'avaluació i les propostes de millora realitzades.



Article 7. Funcionament dels equips de transició

1. Segons la dimensió i el nombre d'integrants de l'equip de transició, i de l'abast i la complexitat de les tasques que ha d'exercir, s'hi podran formar comissions de treball.

2. La primera sessió de treball de l'equip de transició es realitzarà prèvia convocatòria de la direcció d'estudis del centre d'Educació Secundària Obligatòria, i tindrà lloc durant el mes de setembre. En esta, s'abordaran, entre altres, les qüestions següents:

a) Constitució de l'equip de transició.

b) Configuració, si és procedent, de les comissions de treball que es considere oportú, a fi d'optimitzar la funcionalitat del treball de l'equip.

c) Establiment del calendari d'actuacions i reunions. S'ha de realitzar, com a mínim, a més de la inicial, una reunió per trimestre.



3. Una vegada constituït, l'equip de transició establirà els mecanismes pertinents per a identificar les necessitats de l'alumnat, professorat i famílies per a afrontar convenientment el trànsit d'una etapa educativa a una altra. Amb este fi, l'equip de transició abordarà les actuacions següents:

a) Delimitació de les necessitats formatives del professorat en el terreny de la funció tutorial, la gestió de conflictes i la promoció de la convivència, el desenrotllament competencial de l'alumnat, i l'organització i la gestió de l'atenció a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

b) Entrevistes o reunions col·lectives amb les famílies per a determinar les seues necessitats formatives respecte del desenrotllament emocional, personal i social dels seus fills i les seues filles; del desenrotllament competencial, i de la cultura, organització i funcionament del centre d'Educació Secundària Obligatòria.

c) L'anàlisi de dades de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu i les propostes de resposta a esta necessitat.

d) La confecció conjunta de proves d'avaluació finals d'Educació Primària i de proves d'avaluació inicials d'Educació Secundària Obligatòria.

e) L'anàlisi de la continuïtat curricular entre el tercer cicle d'Educació Primària, i el primer i segon curs d'Educació Secundària Obligatòria, per mitjà del contrast i la comparació de les concrecions curriculars i les programacions didàctiques de les dos etapes.

4. Una vegada identificades les necessitats a què fa referència l'apartat anterior, els centres docents podran proposar als CEFIRE edicions formatives específiques que siguen d'interés general per al professorat del centre, així com la constitució de grups de treball o d'accions de formació en centres en relació amb les actuacions pròpies del pla de transició.

5. Les direccions d'estudis dels centres d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria, junt amb el professorat i els professionals d'Orientació Educativa que formen part de l'equip de transició, en el marc del pla d'acció tutorial dels centres de les dos etapes, efectuaran una proposta de programa de desenrotllament competencial per a l'alumnat, en què s'inclouran, a més, activitats d'informació i assessorament, així com un programa d'acollida al centre d'Educació Secundària Obligatòria.

6. Les direccions d'estudis dels centres d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria, junt amb el professorat i els professionals d'Orientació Educativa i els tutors i les tutores que formen part de l'equip de transició, en l'àmbit dels plans de convivència, consensuaran aspectes substantius relatius a la convivència escolar i a la gestió de conflictes.

7. Les direccions d'estudis, el professorat i els professionals d'Orientació Educativa de l'equip de transició, i, si és el cas, els representants de les associacions de mares i pares també concretaran programes informatius i formatius per a mares i pares d'alumnat de les dos etapes, que es desplegaran durant el curs escolar.

8. El coordinador o la coordinadora de l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria, els tutors i les tutores, els mestres i les mestres especialistes en Pedagogia Terapèutica de les dos etapes i les direccions de departament de les matèries instrumentals d'Educació Secundària Obligatòria, podran convindre dins del marc del pla d'atenció a la diversitat, la continuïtat i la progressió de mesures organitzatives i de gestió de recursos personals i materials, per a respondre les necessitats específiques de suport educatiu, així com acords en els següents àmbits del currículum:

a) Competències bàsiques instrumentals que s'han de disposar al final de l'Educació Primària.

b) Seqüència i dimensió dels continguts que s'han de desenrotllar en les àrees i matèries instrumentals.

c) Aspectes didàctics i metodològics en les dos etapes.

d) Procediments i criteris d'avaluació en les dos etapes.

e) Proves finals d'Educació Primària i proves inicials d'Educació Secundària Obligatòria relatives a competències bàsiques instrumentals.

9. A fi d'optimitzar les mesures contingudes en el pla de transició elaborat, la seua elaboració s'haurà de concloure abans del 15 de maig anterior a l'inici del curs escolar en què siga posat en pràctica.





Article 8. Formes organitzatives específiques en el pla de transició

1. Els centres docents d'Educació Secundària Obligatòria, en el marc de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, i en virtut del que disposa l'article 26.3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, i l'article 12.4 del Reial Decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria, en els dos primers cursos de l'etapa podran integrar matèries en àmbits, amb l'objectiu de disminuir el nombre de professorat que intervé en un mateix grup. La integració de matèries en àmbits haurà de respectar els objectius, continguts i criteris d'avaluació de totes les matèries que s'hi integren, així com l'horari assignat al conjunt de les matèries. Esta integració tindrà efectes en l'organització de les ensenyances, però no en tindrà en les decisions associades a la promoció.



2. El professorat encarregat d'impartir els àmbits en què s'integren distintes matèries haurà de ser professorat pertanyent als departaments didàctics de les matèries que configuren els àmbits i, preferentment, amb destí definitiu en el centre.

3. Les mesures organitzatives a què es referix este article requeriran l'aprovació del claustre i del consell escolar del centre, així com l'informe favorable de la Inspecció Educativa. Una vegada complits estos requisits, estes mesures seran incorporades com un apartat addicional del pla de transició, el qual també estarà subjecte a l'avaluació corresponent.

4. L'informe favorable de la Inspecció Educativa estarà condicionat al compliment dels requisits formals establits en este article, a la coherència de la proposta de matèries que s'han d'integrar en àmbits i a la disponibilitat i a la formació suficient del professorat per a impartir estos àmbits.



Article 9. Programes específics d'intervenció

1. El programa de desenrotllament competencial que forma part del pla de transició, d'acord amb el que disposa l'article 5.3 d'esta orde, haurà de ser concretat pels centres docents a partir del model orientatiu que figura en l'annex I d'esta orde.

2. El pla de transició dels centres de les dos etapes, en el marc de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, també podrà proposar un programa d'assessorament i formació per a mares i pares, que es podrà elaborar partint del model orientatiu que figura en l'annex II d'esta orde.



Article 10. Formació i assessorament

1. Els CEFIRE inclouran, en les seues planificacions anuals, edicions formatives dirigides al professorat relatives a l'escomesa general de la transició entre les dos etapes, així com en l'elaboració i la implementació del pla corresponent.

2. La Inspecció Educativa supervisarà l'elaboració i l'aplicació del pla de transició entre les dos etapes, i assessorarà els centres docents sobre aquells aspectes que, en l'àmbit de les seues competències, requerisquen una atenció específica.



CAPÍTOL III

AVALUACIÓ I SEGUIMENT DEL PLA DE TRANSICIÓ D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA A EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA



Article 11. Seguiment i avaluació

1. L'equip de transició, sota la direcció de les direccions d'estudis dels centres de les dos etapes, i amb la supervisió de la Inspecció Educativa, concretarà el procediment de seguiment, avaluació i elaboració de propostes de millora del pla de transició, en el qual, en tot cas, es precisaran els aspectes relatius als àmbits d'avaluació, la temporització, i els instruments i indicadors d'avaluació.

2. Per a valorar el nivell de qualitat i eficàcia del pla de transició implementat, s'empraran els criteris següents:

a) El grau de progressió observat en l'adaptació de l'alumnat.



b) La valoració del clima i la convivència en les seues respectives aules.

c) Les capacitats i competències curriculars de l'alumnat, i els seus resultats derivats del procés d'avaluació.

d) L'avaluació per part del professorat que forma part dels equips de transició.



Article 12. Memòria

L'equip de transició elaborarà anualment una memòria en què es detallaran:

1. Actuacions destacables del pla de transició pel seu bon funcionament. La seua justificació.

2. Actuacions destacables del pla de transició pel seu funcionament deficitari. Anàlisi de les seues causes.

3. Justificació del resultat de les actuacions anteriors i propostes de millora que s'han d'integrar en el pla de transició següent.

El contingut d'esta memòria s'inclourà en la memòria final de curs de cada un dels centres docents.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Difusió i supervisió de la norma

1. La Inspecció Educativa vetlarà pel compliment del que establix esta orde.

2. Els equips directius dels centres públics i la direcció dels centres privats concertats compliran i faran complir el contingut d'esta orde i difondran el seu contingut entre els membres de la comunitat educativa.



Segona. Centres privats concertats

1. Els centres privats concertats que integren les ensenyances d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria en el mateix centre, atesa la seua singularitat, establiran en els seus projectes educatius els mecanismes de coordinació oportuns entre les dos etapes.

2. La titularitat dels centres privats concertats d'Educació Primària o d'Educació Secundària Obligatòria determinarà el professorat que haurà de formar l'equip de transició corresponent.



Tercera. Interpretació i aplicació

Es faculten les direccions generals competents en matèria d'ordenació acadèmica, d'innovació educativa, d'orientació escolar i de formació del professorat, i les direccions territorials d'Educació perquè, en l'àmbit de les seues competències respectives, adopten mesures i dicten les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i l'aplicació del que disposa esta orde.



Quarta. Protecció de dades de l'alumnat

Pel que fa al tractament de dades personals de l'alumnat, en compliment del que disposa esta orde, caldrà ajustar-se al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, i la disposició addicional vint-i-tres de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa esta orde.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 8 de juny de 2011



El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN





ANNEX I



PROGRAMA DE DESENROTLLAMENT COMPETENCIAL



1. Àmbit d'aplicació

De manera general, sense perjuí de la concreció que cada centre docent puga efectuar del programa de desenrotllament competencial de l'alumnat, i sobre una perspectiva orientada a la prevenció, el destinatari d'este programa serà l'alumnat del tercer cicle d'Educació Primària, i del primer i segon curs d'Educació Secundària Obligatòria.





2. Estructura i contingut

2.1. Competència intrapersonal i interpersonal

Dins del seu àmbit d'aplicació, el programa de desenrotllament competencial hauria d'incloure la competència intrapersonal i la interpersonal, així com les estratègies d'aprenentatge, el contingut de les quals, a títol orientatiu, es detalla a continuació:

a) Competència intrapersonal.

1. Identificació i anàlisi de les pròpies conductes, habilitats, emocions, afectes, percepcions, expectatives i atribucions; delimitació i valoració de les seues conseqüències; determinació d'alternatives i reflexió sobre els seus pros i contres; presa de decisions, supervisió i avaluació.

2. Autoestima. Autoreforçament i motivació, concepció de la intel·ligència, de l'esforç i de l'error.

3. Habilitats de resolució de problemes.

b) Competència interpersonal.

1. Capacitat de comunicar-se amb eficàcia, establir i mantindre relacions.

2. Desenrotllament de l'assertivitat i l'empatia.

3. Capacitat d'afrontament i resolució de conflictes.

c) Estratègies d'aprenentatge: Coneixement i control metacognitiu.



1. Processos reflexius dirigits a la identificació de la dimensió i l'abast de les demandes escolars i docents.

2. Autoconeixement: recursos disponibles, coneixements assumits, coneixements pendents, necessitats...

3. Coneixement declaratiu, procedimental i condicional de tècniques d'aprenentatge específiques: selecció, organització i elaboració de la informació. Control i regulació del seu ús.

4. Planificació, supervisió, avaluació del propi esforç i desenrotllament en funció dels processos anteriors.

2.2. Programa d'acollida al centre d'Educació Secundària Obligatòria

Dins del programa de desenrotllament competencial per a l'alumnat s'ha d'incloure, a més, un programa d'acollida al centre d'Educació Secundària Obligatòria, la planificació del qual haurà de temporitzar-se al llarg de la totalitat del curs escolar.

La participació d'alumnat, professorat i famílies, tant de l'Educació Primària com de l'Educació Secundària Obligatòria, haurà de potenciar el coneixement mutu entre totes les parts i de l'entorn escolar mateix i, per tant, dels processos d'integració i inclusió.

En este programa es prestarà especial atenció a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu per presentar necessitats educatives especials, dificultats específiques d'aprenentatge, altes capacitats intel·lectuals, per haver-se incorporat tard al sistema educatiu, o per condicions personals o d'història escolar.

Dins de la proposta d'activitats d'informació, assessorament, i visita que hauria d'incloure el programa d'acollida, els centres podran incloure:

a) La programació d'activitats conjuntes, celebració d'efemèrides, trobades culturals, visites de l'alumnat d'Educació Primària al centre d'Educació Secundària Obligatòria, i viceversa, etc.

b) La comunicació d'experiències d'exalumnes, en col·laboració amb el consell de delegats i delegades i les associacions d'alumnat.



c) La realització de xarrades als centres de les dos etapes, en les quals es concreten aspectes relatius a l'organització i el funcionament general del centre d'Educació Secundària Obligatòria, com ara sobre el professorat, els horaris, els aspectes generals sobre el transcurs de les classes, l'avaluació, la convivència, etc.

Igualment, es projectaran jornades d'acollida a l'inici del curs, en el marc de les quals, els equips docents de les dos etapes concretaran, de manera conjunta, el programa de benvinguda en el qual, entre altres qüestions, es podrà precisar la intervenció d'alumnat acompanyant de l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria, perquè puga participar en el procés d'adaptació de l'alumnat d'Educació Primària acabat d'incorporar.





ANNEX II



PROGRAMA D'ASSESSORAMENT I

FORMACIÓ PER A PARES I MARES



La participació de les famílies en la vida escolar general dels seus fills i les seues filles és essencial; encara més quan s'ubica en una situació de trànsit entre etapes que redunda en demandes i exigències noves, sobre les quals se solen generar importants dubtes i inquietuds.

Des d'esta perspectiva, l'optimització de la col·laboració en este procés dels pares i mares del tercer cicle d'Educació Primària i primer i segon curs d'Educació Secundària Obligatòria amb els centres docents, es presenta com una exigència prioritària. Esta exigència adquirix més rellevància en el cas de les famílies desfavorides o en situació de desavantatge sociocultural i/o econòmic. En tot cas, en la participació de les famílies és clau el paper que poden dur a terme les associacions de mares i pares com a organitzacions representatives d'estes famílies en el si dels equips de transició.



Per això es fa necessària la programació d'activitats d'informació, assessorament i formació que es duran a terme al llarg del curs escolar, i que s'han de concretar i realitzar, en el marc dels equips de transició, pels departaments d'Orientació, els servicis psicopedagògics escolars i/o els gabinets psicopedagògics autoritzats, junt amb les direccions d'estudis dels centres i els representants de les associacions de mares i pares. En estes activitats s'hauran d'articular mecanismes de sensibilització de les famílies amb més dificultats.



1. Informació

En el terreny informatiu, sense detriment de la distribució temporal que a l'efecte els centres determinen, almenys al llarg de l'últim trimestre del curs, s'organitzaran xarrades, taules redones..., en les quals podran participar conjuntament docents i especialistes de les dos etapes, i en les quals s'hauran de tractar, entre altres, les qüestions següents:



a) L'estructura del sistema educatiu en general i les característiques de l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria en particular.

b) El funcionament del centre d'Educació Secundària Obligatòria, els seus recursos i servicis, les seues línies d'actuació i projectes, les seues ajudes, la seua oferta formativa general i d'optativitat.

c) Les mesures d'atenció a la diversitat.

d) Els procediments de comunicació amb el centre, interlocutors més significatius, possibilitats i vies de participació, òrgans en què es poden integrar.

e) La informació específica relativa als terminis i al procediment de matriculació, a la convalidació de matèries, a les exempcions i als documents més significatius que s'hi vinculen.

f) Unes altres qüestions administratives.



2. Assessorament i formació

Pel que fa a l'assessorament i la formació, la comprensió de les característiques evolutives, cognitives, emocionals i afectives de les seues filles i els seus fills, així com la delimitació de pautes d'actuació, derivades d'aquella, que contribuïsquen a desenrotllar-la, haurà de vertebrar la seua planificació i implementació.

Des d'esta perspectiva, s'hi podran incloure, a més, unes altres temàtiques formatives relatives a:

a) Estils educatius.

b) Tècniques i estratègies d'afrontament i resolució de conflictes.



c) Àmbits, condicionants i procediments de col·laboració amb els centres: contribució coordinada al progrés competencial de les seues filles i els seus fills; gestió de la convivència i processos de mediació; participació en assemblees de classe, tutories, consells de pares; constitució i impuls de grups de treball mixtos (família-professorat; famílies primària-secundària).

d) Ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en el camp de la interacció família-professorat.

e) Qualssevol altres que els equips de transició puguen considerar.

Mapa web