Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 19/2011, de 5 d'abril, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix la Xarxa de Centres Docents Plurilingües en la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6503 de 15.04.2011
Número identificador:  2011/4482
Referència Base de Dades:  004613/2011
 



ORDE 19/2011, de 5 d'abril, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix la Xarxa de Centres Docents Plurilingües en la Comunitat Valenciana. [2011/4482]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix que el sistema educatiu espanyol s'orientarà, entre altres fins, a aconseguir la capacitació de l'alumnat per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, quan n'hi haja, i en una o més llengües estrangeres. Així mateix, atribuïx a les administracions educatives la provisió dels recursos necessaris per a garantir l'establiment de programes de reforç de l'aprenentatge de les llengües estrangeres.

La disposició addicional primera del Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària en la Comunitat Valenciana, la disposició addicional primera del Decret 112/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria en la Comunitat Valenciana, i la disposició addicional segona del Decret 102/2008, d'11 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum del Batxillerat en la Comunitat Valenciana, assignen a la conselleria competent en matèria d'educació l'autorització de programes d'educació plurilingüe, que permeten als centres docents impartir part del currículum en llengües estrangeres.



El coneixement dels idiomes constituïx un element essencial del creixement personal i professional de les persones; al seu torn, l'ensenyança d'idiomes, com a complement del necessari coneixement i ús del castellà i del valencià, s'emmarca en el procés d'implementació i generalització dels programes plurilingües.

En la legítima aspiració de contribuir a la generalització dels programes plurilingües, la Conselleria d'Educació ha afavorit un sistema educatiu de qualitat que assegure a l'alumnat l'adquisició de les competències bàsiques necessàries per a moure's en la societat del futur, entre les quals es troba la competència lingüística.

Ja l'any 1998, la Generalitat va ser pionera en la introducció primerenca d'una llengua estrangera a través de l'Orde de 30 de juny de 1998, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'establixen els requisits bàsics, criteris i procediments per a aplicar als centres educatius el Programa d'Educació Bilingüe Enriquit per la incorporació precoç d'una llengua estrangera, com a llengua vehicular, des del primer cicle de l'Educació Primària. Des d'eixe moment, són nombrosos els centres docents que han aplicat el Programa d'Educació Bilingüe Enriquit, caracteritzat per la incorporació primerenca d'una llengua estrangera -com a llengua vehicular-, des del primer cicle de l'Educació Primària.

Esta actuació s'ha completat de manera experimental amb l'ús de la llengua estrangera com a llengua de comunicació de matèries i mòduls no lingüístics en l'Educació Secundària Obligatòria, en el Batxillerat i en la Formació Professional. A més, des del curs acadèmic 2008/2009, cada vegada més centres docents de la Comunitat Valenciana apliquen el Programa d'Educació Plurilingüe que permet fomentar una primera aproximació a la llengua anglesa des del segon cicle de l'Educació Infantil, i un total de sis col·legis públics d'Educació Infantil i Primària experimenten des del primer curs de l'Educació Infantil un programa que vehicula el 80% del temps lectiu en anglés.

Complementàriament a l'oferta existent com a primera i segona llengua estrangera en l'Educació Secundària i el Batxillerat de l'anglés, alemany, francés i italià, la Conselleria d'Educació -per mitjà de l'Orde 64/2010, de 16 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica parcialment l'Orde de 27 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en l'Educació Secundària Obligatòria-, ha incorporat des del curs acadèmic 2010/2011 la matèria optativa Llengua i Cultura Xinesa a l'ordenació de l'Educació Secundària Obligatòria.

l'orde que es presenta establix la creació de la Xarxa de Centres Plurilingües i en regula el procediment per a incorporar-s'hi. Es pretén reconéixer públicament la dedicació i l'esforç del professorat i els centres escolars de la Comunitat Valenciana pel plurilingüisme -en consonància amb la decidida aposta de la Generalitat- i, al mateix temps, donar resposta a la creixent demanda social i aconseguir millorar la competència lingüística de l'alumnat en llengües estrangeres.

Per tot això, a proposta dels directors generals d'Ordenació i Centres Docents, Personal i la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, de data 31 de març de 2011, de conformitat amb esta, i en virtut de les competències que m'atribuïx l'apartat e) de l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte de l'orde és l'establiment de la Xarxa de Centres Docents Plurilingües en la Comunitat Valenciana.

2. L'orde serà aplicable en els centres docents públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana degudament autoritzats per a impartir ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional.



3. Els centres privats no concertats podran acollir-se al que disposa esta orde.



Article 2. Xarxa de Centres Plurilingües

1. Es crea la Xarxa de Centres Plurilingües, que quedarà constituïda per aquells centres docents de la Comunitat Valenciana que oferisquen en la seua proposta curricular, per a alguna de les ensenyances autoritzades, en un cicle o curs, almenys una àrea, matèria o mòdul no lingüístic en un idioma estranger, preferentment en anglés, i que així ho sol·liciten d'acord amb el que disposa esta orde.

2. Els centres pertanyents a la Xarxa es caracteritzaran per la coexistència i convivència equilibrada de les dos llengües oficials de la Comunitat Valenciana i, almenys, d'una llengua estrangera, preferentment l'anglés, en àrees, matèries, o mòduls no lingüístics.

3. Els mencionats centres tindran com a objectiu, sense perjuí de les excepcions regulades en la normativa en vigor, que l'alumnat adquirisca les competències lingüístiques i comunicatives pròpies de cada etapa en les dos llengües cooficials i en una llengua estrangera, i fomentaran, al seu torn, l'excel·lència en l'aprenentatge en llengua estrangera, preferentment l'anglés.

4. Els centres docents pertanyents a la Xarxa duran a terme la previsió dels recursos perquè l'alumnat escolaritzat en els centres escolars públics pertanyents a la Xarxa de Centres Plurilingües puga continuar l'aprenentatge iniciat fins a la finalització de les ensenyances que s'impartisquen al centre.



Article 3. Principis generals comuns als centres de la Xarxa de Centres Plurilingües

1. Els centres docents que desitgen formar part de la Xarxa de Centres Plurilingües, fent ús de la seua autonomia organitzativa, es comprometran a l'ampliació progressiva en l'oferta de les diferents àrees, matèries o mòduls de caràcter no lingüístic que s'impartisquen en llengua estrangera, sense que això supose cap modificació dels aspectes bàsics del currículum, i amb l'autorització prèvia de la Direcció General amb competències en matèria de plurilingüisme, i l'equilibri proporcionat en l'oferta de les diferents àrees, matèries o mòduls de caràcter no lingüístic que s'impartisquen en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana, de tal manera que eixa proporció assegure el desenrotllament de la competència en les dos llengües cooficials i el coneixement efectiu de la mencionada llengua estrangera.

2. La proposta plurilingüe haurà d'adaptar-se a la persona i a les seues diferències individuals, i reconéixer les potencialitats de cada un i les seues necessitats específiques. Des d'este plantejament, es vetlarà pel respecte no sols a les necessitats de l'alumnat, sinó també als seus interessos, els seus desitjos i la seua aspiració a assolir un desenrotllament ple i integral que possibilite el màxim grau de capacitació lingüística.

3. Els centres docents integrants de la Xarxa desenrotllaran el currículum de manera que es facilite, per mitjà de la responsabilitat i l'autonomia de l'alumnat, l'aprenentatge i la competència plurilingüe en una societat caracteritzada per la seua dimensió cada vegada més intercultural i l'ús de les tecnologies d'informació i comunicació com a ferramenta de comunicació.

4. La conselleria competent en matèria d'Educació afavorirà especialment estos centres en les convocatòries de formació, investigació, experimentació i innovació educativa. Així mateix, els centres en xarxa actuaran com a plataforma d'intercanvi de materials didàctics que servisquen de suport als currículums oficials de les distintes àrees, matèries o mòduls, per a millorar la pràctica docent en l'àmbit del plurilingüisme.

5. En els centres pertanyents a la Xarxa Plurilingüe, amb independència de l'idioma en què s'impartisca cada una de les àrees, matèries o mòduls no lingüístics en les distintes ensenyances, l'alumnat tindrà dret a realitzar les proves d'avaluació de caràcter parcial o final, si n'hi ha, en castellà o en valencià, decisió que adoptarà exclusivament l'alumne o l'alumna, o son pare, sa mare o els tutors legals, si és menor d'edat.





Article 4. Incorporació a la Xarxa de Centres Plurilingües

1. Els centres que desitgen incorporar-se a la Xarxa de Centres Plurilingües hauran de dirigir la sol·licitud, segons el model que arreplega l'annex únic de l'orde, a la direcció general amb competències en matèria de plurilingüisme. La sol·licitud haurà de subscriure-la la Direcció del centre públic o la titularitat del centre privat. La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

a) Un projecte lingüístic, que haurà d'arreplegar aquelles actuacions generals i específiques, així com aquells aspectes metodològics i organitzatius dissenyats per a respondre a la realitat de l'alumnat. El projecte també inclourà els criteris i procediments previstos per a implantar-lo, desplegar-lo, fer-ne el seguiment i avaluar-lo.

b) La informació relativa a l'experiència en matèria de plurilingüisme, si és el cas.

c) Determinació del curs i l'etapa en què es vehiculen àrees, matèries o mòduls no lingüístics en una llengua estrangera.

d) Determinació d'àrees, matèries o mòduls no lingüístics que s'impartixen en llengua estrangera, amb indicació d'esta.

e) Relació nominal del professorat que impartix la docència en cada una de les llengües, amb indicació de la seua situació administrativa, així com la titulació o el certificat que acredite la seua competència lingüística.

f) Certificat de la Secretaria del centre en què es transcriga literalment l'apartat de l'acta del Consell Escolar, o de l'òrgan que tinga atribuïdes les seues funcions en el cas dels centres privats no concertats, en què conste l'aprovació del centre per a participar en la Xarxa de Centres Plurilingües, i el compromís de complir amb el que establix esta orde.



2. Les sol·licituds es presentaran preferentment al Registre General de la Conselleria d'Educació (avinguda Campanar, 32, 46015, València), o en qualsevol dels llocs establits en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



3. Amb caràcter general, el termini de presentació de les sol·licituds s'iniciarà el dia 1 d'octubre, i finalitzarà el dia 31 de desembre del curs escolar immediatament anterior a la incorporació del centre a la Xarxa.



Article 5. Determinació dels centres que s'incorporen a la Xarxa de Centres Plurilingües

1. La direcció general competent en matèria de plurilingüisme seleccionarà els centres que s'incorporen a la Xarxa, tenint en compte els criteris següents:

a) La viabilitat del projecte plurilingüe del centre.

b) L'experiència prèvia del centre.

c) La capacitació del professorat.

2. La Conselleria d'Educació, per mitjà de la direcció general competent en matèria de plurilingüisme realitzarà la selecció dels centres a través d'una comissió que estarà formada per:

a) El titular de la direcció general competent en matèria de plurilingüisme, que actuarà com a president, o la persona en qui delegue.

b) La direcció de l'àrea competent en matèria d'ordenació, o la persona en qui delegue.

c) La direcció de l'àrea competent en matèria d'avaluació, innovació i qualitat educativa, o la persona en qui delegue.

d) La direcció del servici competent en matèria de plurilingüisme, o la persona en qui delegue.

e) La direcció del servici competent en matèria d'ordenació acadèmica, o la persona en qui delegue.

f) La direcció del servici competent en matèria de formació del professorat, o la persona en qui delegue.

g) Tres membres de la Inspecció Educativa, en representació de cada una de les direccions territorials d'Educació, designats per la Inspecció General.

h) Un director o directora d'un centre públic de la Comunitat Valenciana amb experiència en matèria de plurilingüisme, designat per la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació.

i) Un director o directora d'un centre privat concertat de la Comunitat Valenciana amb experiència en matèria de plurilingüisme, designat per la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació.

j) Un director o directora d'una escola oficial d'idiomes de la Comunitat Valenciana, designat per la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació.

k) Un tècnic de la direcció general competent en matèria de plurilingüisme, designat pel director general, que actuarà com a secretari.



3. La convocatòria anual es resoldrà amb anterioritat al 31 de març del curs escolar immediatament anterior a la incorporació dels centres seleccionats a la Xarxa, i es podran entendre com a desestimatoris els efectes del silenci administratiu. La direcció general competent en matèria de plurilingüisme publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana la relació de centres que s'incorporen a la Xarxa de Centres Plurilingües. Contra este acte administratiu, els centres privats podran interposar recurs d'alçada, la resolució del qual posarà fi a la via administrativa.



Article 6. Seguiment i avaluació

1. Els centres pertanyents a la Xarxa Plurilingüe incorporaran a la programació general anual els mecanismes de seguiment i avaluació del Programa Plurilingüe que permeten valorar els resultats obtinguts i establir, quan siga necessari, propostes de millora, que hauran de reflectir-se en la memòria final de la programació general anual de cada curs.



2. En finalitzar cada etapa educativa i amb la finalitat de verificar el grau de consecució de les finalitats i els principis establits en els punts 2.3 i 3.1 d'esta orde, la direcció general competent en matèria d'avaluació durà a terme l'anàlisi de les competències lingüístiques assolides en els centres integrants de la Xarxa.



Article 7. Reconeixement al professorat i als centres integrants de la Xarxa de Centres Plurilingües

1. La Conselleria d'Educació oferirà, a través de la xarxa de Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE) i de les escoles oficials d'idiomes, formació dirigida al professorat que impartisca, almenys, una àrea, una matèria o un mòdul no lingüístic en una llengua estrangera. Esta formació tindrà lloc preferentment als centres docents mateixos acollits a la Xarxa.

2. La conselleria competent en matèria d'educació tindrà en compte la pertinença a la Xarxa de Centres Plurilingües en l'assignació corresponent als gastos de funcionament dels centres.

3. La conselleria competent en matèria d'educació determinarà els mecanismes de reconeixement del professorat que impartix en una llengua estrangera, almenys, una àrea, matèria o mòdul no lingüístic. Entre els mencionats mecanismes, es tindrà en consideració esta circumstància als efectes que es determinen en els diferents concursos d'àmbit autonòmic en què participe el professorat, i com a activitat de formació permanent del professorat.



Article 8. Informació a les famílies

Amb anterioritat a l'inici del curs acadèmic, l'equip directiu del centre informarà les famílies sobre el projecte lingüístic a implantar.





Article 9. Distintiu específic

La conselleria competent en matèria d'educació distingirà amb un distintiu específic aquells centres docents que s'incorporen a la Xarxa de Centres Plurilingües. Este distintiu es col·locarà en un lloc visible i s'usarà en les comunicacions oficials del centre.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Aplicació

S'autoritza el director general competent en matèria de plurilingüisme a dictar les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a aplicar el que disposa l'orde.



Segona. Difusió i supervisió de la norma

1. Les direccions territorials competents en matèria d'Educació, en el seu àmbit de gestió corresponent, adoptaran les mesures necessàries per a la difusió i l'aplicació de l'orde.

2. La Inspecció Educativa assessorarà la comunitat educativa, supervisarà tot el procés, prestarà una atenció especial a la pràctica docent, i proposarà mesures que contribuïsquen a perfeccionar-lo.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Incorporació a la Xarxa durant el curs acadèmic 2011/2012

1. El termini de presentació de les sol·licituds per a incorporar-se per primera vegada a la Xarxa durant el curs acadèmic 2011/2012 s'iniciarà el dia d'entrada en vigor de l'orde i finalitzarà el dia 13 de maig de 2011.

2. Esta primera convocatòria es resoldrà amb anterioritat al dia 30 de juny de 2011. La Direcció General competent en matèria de Plurilingüisme publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana la relació de centres que s'incorporen per primera vegada a la Xarxa de Centres Plurilingües.





DISPOSICIONS FINALS



Única. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 5 d'abril de 2011



El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web