Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3842 de 22.09.2000
Número identificador:  2000/A7379
Referència Base de Dades:  3075/2000
 



ORDRE de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat Valenciana. [2000/A7379]

El Reglament General de la Inspecció dels Tributs desplega el marc propi de les competències i els procediments de la Inspecció dels Tributs establit en la Llei 230/1963, de 28 de desembre, General Tributària. Aquest conjunt de normes configura un marc complet per a l'aplicació de les facultats inspectores, si bé hi ha certes remissions i habilitacions que han de permetre la seua aplicació pels diferents òrgans que en els àmbits territorials o materials exerceixen la funció inspectora.

D'altra banda, el marc de les actuacions inspectores recollit en el Reglament General de la Inspecció dels Tributs s'ha vist afectat pel desplegament del nostre sistema tributari, especialment pel desplegament del nou model de finançament autonòmic i pel reconeixement de garanties específiques en el procediment tributari per la Llei 1/1998, de 26 de febrer, de Drets i Garanties dels Contribuents. Com a conseqüència de la cessió de tributs de l'estat a les comunitats autònomes i de la transferència de certes competències, les comunitats han assumit les funcions d'inspecció en relació amb els tributs cedits i cal, per tant, desplegar les previsions del Reglament d'Inspecció esmentat. A això cal afegir l'existència d'uns tributs propis de la comunitat autònoma que demanen certes especialitats quant als òrgans i la forma de desplegar les funcions inspectores.

Per tot això, hi ha necessitat d'adaptar les referències i habilitacions del reglament esmentat a l'estructura pròpia dels òrgans de la Generalitat Valenciana, de forma que resulte clara la distribució de funcions quan els òrgans existents no son anàlegs en les seues competències amb els òrgans propis de l'administració estatal.

Per això, fent ús de les facultats que tinc conferides, i a l'efecte de dotar de major claredat la instrucció dels distints procediments en matèria d'inspecció tributàries duts a terme en el seu àmbit de competències per la Generalitat Valenciana,

ORDENE

Primer. Òrgans amb funcions pròpies de la Inspecció dels Tributs

1. Les funcions pròpies de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de competència de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació seran exercides pels òrgans següents:

a) En l'esfera central, i respecte a tot el territori de la Comunitat Valenciana, pel Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs.

b) En l'esfera territorial, i respecte de la demarcació territorial de cadascuna de les direccions territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, pels serveis d'Inspecció Tributària de cada direcció territorial.

2. Així mateix, es podran realitzar funcions preparatòries i de comprovació o prova de fets, en els termes previstos en l'apartat onzé d'aquesta ordre, per òrgans distints dels enumerats en el punt u anterior.

Segon. Competències dels òrgans inspectors de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació

1. Correspon als òrgans inspectors de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació la realització de les funcions previstes en els articles 140 de la Llei 230/1963, de 28 de desembre, General Tributària, i 2 del Reglament General de la Inspecció dels Tributs, aprovat pel Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, en relació amb els tributs següents:

a) Tributs propis de la Comunitat Valenciana.

b) Tributs cedits de l'Estat, amb l'abast previst en l'article 18 de la Llei 14/1996, de 30 de desembre, de cessió de tributs de l'estat a les comunitats autònomes i de mesures fiscals complementàries.

2. Aquestes competències seran desplegades pels òrgans centrals i perifèrics de la Inspecció dels Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, atenent el repartiment de competències previst en l'article 5 de la present ordre, i segons la planificació d'actuacions que continguen els plans d'actuacions inspectores de la Generalitat Valenciana.

Tercer. El Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs

Correspondrà al Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs:

a) La realització d'aquelles actuacions inspectores que, per raó dels criteris de distribució de competències que s'estableixen en els articles següents, li corresponguen.

b) La realització d'aquelles actuacions inspectores que, en qualsevol moment anterior a la seua conclusió, advoque per a si, mitjançant resolució expressa, el cap d'aquest servei.

Les actuacions previstes en els apartats a) i b) podran ser realitzades directament pels funcionaris adscrits orgànicament a aquest Servei d'Inspecció Tributària, o bé per funcionaris dels serveis territorials d'Inspecció, en tot cas correspondran al cap del Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs les funcions pròpies d'inspector cap sobre aquestes actuacions.

c) Impulsar, controlar i coordinar les actuacions inspectores dels serveis territorials d'Inspecció, així com l'elaboració dels procediments i sistemes que s'han d'utilitzar en les actuacions de comprovació, valoració i altres funcions de la Inspecció Tributària.

d) L'elaboració de les instruccions per al compliment per part dels Serveis Territorials dels plans i objectius establits, així com el control de la seua execució material.

e) La tramitació, per iniciativa pròpia o a proposta dels funcionaris que seguisquen les actuacions d'inspecció, dels expedients relatius a delictes fiscals.

f) Coordinació, col·laboració i relació, en matèria d'Inspecció, amb altres òrgans de la Generalitat Valenciana i amb altres administracions o autoritats.

g) Proposar al director general de Tributs els criteris i les actuacions que s'han de recollir en el Pla Anual d'Actuacions Inspectores i en els plans sectorials.

Quart. Serveis territorials d'Inspecció

1. En l'àmbit i la demarcació de cadascuna de les direccions territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació hi haurà un servei territorial d'Inspecció Tributària.

A proposta de la Direcció General de Tributs es podrà disposar la creació de diversos serveis d'Inspecció Tributària en l'àmbit d'una direcció territorial, quan el volum d'actuacions o de contribuents així ho aconselle. En la resolució que acorde aquesta creació, s'establirà la distribució de competències entre els serveis, que podrà atendre criteris territorials o materials. Els serveis addicionals podran ser dissolts a proposta de la Direcció General de Tributs, quan desapareguen les causes que n'aconsellaren la creació.

2. Els serveis d'Inspecció de les direccions territorials es podran organitzar en equips d'Inspecció, d'acord amb el que preveu l'article 16 del Reglament General de la Inspecció dels Tributs, al davant dels quals hi haurà un inspector cap d'equip.

3. Correspondrà als serveis territorials d'Inspecció Tributària:

a) Controlar el compliment dels plans i dels objectius establits per al servei, sota el control i la responsabilitat del cap de servei corresponent.

b) Realitzar, sota la direcció i coordinació del cap de servei corresponent, les activitats que se segueixen en el seu àmbit territorial de competències.

c) Realitzar les altres actuacions que segons la Llei General Tributària i el Reglament General de la Inspecció dels Tributs corresponguen als òrgans inspectors en el seu àmbit territorial de competència.

Cinqué. Distribució territorial de competències

1. Correspondrà al Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs la realització de les actuacions següents:

a) Les actuacions originades per transmissions lucratives o oneroses quan la base imposable declarada siga superior a la quantitat que es determine en els plans anuals d'actuacions inspectores.

b) Les actuacions que corresponguen als serveis territorials que, per revestir una especial rellevància o complexitat, advoque per a si el cap del Servei d'Inspecció Tributària.

2. Correspondrà als serveis territorials d'Inspecció Tributària la realització de les actuacions següents:

a) Tractant-se d'impostos directes, aquelles en què el subjecte o subjectes passius tinguen la seua residència fiscal en la demarcació de la direcció territorial de la qual depenga el servei.

En el cas de successions, s'atendrà, no obstant el que estableix el paràgraf anterior, la residència habitual del causant per a determinar la competència territorial.

En el caso de donacions de béns immobles, s'atendrà el lloc on radiquen els béns immobles per a determinar la competència territorial.

b) Tractant-se d'impostos indirectes, s'atendran els criteris següents:

– Sempre que hi haja una transmissió documentada que comprenga algun concepte subjecte a gravamen d'actes jurídics documentats, l'actuació correspondrà al servei en la circumscripció del qual radique el registre en el qual s'hauria de procedir a la inscripció o anotació dels béns o actes.

– Quan l'acte o document es referisca a operacions societàries, les actuacions correspondran al servei en la circumscripció del qual radique el domicili fiscal de l'entitat.

– Quan l'acte o document no motive liquidació ni per la quota gradual d'actes jurídics documentats, documents notarials, ni tampoc per la modalitat d'operacions societàries, la competència s'atribuirà a aquell servei territorial en la circumscripció del qual s'entenga realitzat el fet imposable per aplicació de les regles contingudes en la lletra c) de l'apartat dos de l'article 6 de la Llei 14/1996, de 30 de desembre, de cessió de tributs de l'estat a les comunitats autònomes i de mesures fiscals complementàries.

– Tractant-se de la taxa estatal sobre els jocs de sort, envit o atzar, la competència correspondrà al servei en la circumscripció del qual s'entenga realitzat el fet imposable.

– En la taxa estatal sobre rifes, tómboles, apostes i combinacions aleatòries, serà competent per a la realització de les actuacions inspectores el servei d'Inspecció de la direcció territorial que n'autoritze la realització o haguera sigut la competent per a autoritzar-la, en els supòsits en què s'organitzen o realitzen sense sol·licitud de l'autorització esmentada.

– En les taxes i preus públics, serà competent per a la realització de les actuacions el servei d'Inspecció de la direcció territorial en la circumscripció de la qual s'haja realitzat la prestació de serveis que constituïsca la realització del fet imposable de la taxa corresponent o l'element que dóna lloc al naixement de l'obligació de pagament del preu públic.

3. Si en el curs de les actuacions inspectores un servei territorial estima que, per aplicació de les normes anteriors l'òrgan competent hauria hagut de ser un altre servei territorial, s'entendran vàlides les actuacions realitzades, i la seua conclusió correspondrà al Servei d'Inspecció de la Direcció General de Tributs.

Sisé. Inspectors cap

1. Als efectes del que disposa el Reglament General de la Inspecció dels Tributs, aprovat pel Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, i aquesta ordre, tindran la consideració d'inspector cap

a) El cap del Servei d'Inspecció Tributària, respecte de les actuacions realitzades pel Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs; així com respecte de les actuacions que, sent realitzades materialment pels serveis territorials d'Inspecció, segons l'apartat quart d'aquesta ordre, siguen competència del Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs.

b) Els caps de servei d'Inspecció Tributària de les direccions territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, respecte de les actuacions realitzades pels òrgans dependents dels serveis respectius.

2. Excepcionalment, es podrà atribuir, per resolució de la Direcció General de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, la competència a un cap de servei per a actuar com a inspector cap en relació amb les actuacions realitzades pels òrgans dependents d'una direcció territorial distinta d'aquella a la qual estiga adscrit el seu servei.

3. En els supòsits de vacant, absència o malaltia del cap de Servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs, les funcions atribuïdes a aquest seran exercides pel cap de servei de la Direcció General de Tributs que designe el director general de Tributs.

4. En els supòsits de vacant, absència o malaltia d'un cap de servei de les direccions territorials, correspondrà la competència per a actuar com a inspector cap a l'inspector cap d'equip més antic del servei corresponent.

Seté. Competències dels inspectors caps

1. Correspondrà a aquells òrgans que tenen la consideració d'inspectors caps, segons el que disposa l'article 5 d'aquesta ordre, la realització de les funcions següents:

a) Planificar, dirigir i controlar les actuacions de les unitats o seccions d'inspecció d'ells dependents.

b) Exercir les facultats que en els procediments inspectors i sancionadors els atribueix el Reglament General de la Inspecció dels Tributs, aprovat pel Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, i el Reial Decret 1930/1998, d'11 de setembre, pel qual es desplega el règim sancionador tributari.

2. La Direcció General de Tributs podrà disposar que, per necessitats del servei, els inspectors caps poden realitzar directament funcions inspectores. En aquests casos, correspondrà la funció de dictar els actes de liquidació i altres que pertoquen, respecte d'aquestes actuacions, a un altre inspector cap que es determinarà a l'efecte.

Vuité. Competències dels òrgans inspectors de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació en el procediment sancionador

1. En els procediments per infraccions tributàries greus que s'instruïsquen com a conseqüència de procediments de comprovació i investigació realitzats pels òrgans de la Inspecció, correspondrà acordar l'inici del procediment a l'actuari o equip que haguera seguit les actuacions de comprovació i investigació, amb l'autorització prèvia del cap de servei que tinga la consideració d'inspector cap, segons el que disposa l'article 6 d'aquesta ordre.

Correspondrà la resolució del procediment esmentat al cap de servei que tinga la consideració d'inspector cap, segons el que disposa l'article 6 d'aquesta ordre.

2. En els procediments per infraccions tributàries simples que s'instruïsquen com a conseqüència de procediments de comprovació i investigació realitzats pels òrgans de la Inspecció, correspondrà acordar l'inici del procediment i dictar-ne la resolució al cap de servei d'Inspecció Tributària de la Direcció General de Tributs, en relació amb les actuacions que, segons el que disposa l'article cinqué anterior, siguen de la seua competència, i als directors territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, en relació amb les actuacions que, segons el que disposa l'article cinqué anterior, siguen competència dels serveis territorials d'Inspecció.

Nové. Plans d'Inspecció

1. La Direcció General de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació aprovarà anualment un pla d'inspecció en el qual es recullen els criteris sectorials, territorials i quantitatius per a la selecció dels subjectes passius respecte dels quals se seguiran actuacions inspectores.

2. Així mateix, es podran aprovar altres plans, de duració inferior o superior a la prevista en l'apartat anterior, per a la realització de comprovacions respecte de sectors, zones o subjectes passius concrets, quan les circumstàncies així ho aconsellen.

Deu. Targetes d'identitat del personal inspector

D'acord amb el que preveu l'article 6 del Reglament General de la Inspecció dels Tributs, aprovat pel Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, la Direcció General de Tributs aprovarà per resolució els models de targetes d'identitat per a l'acreditació del personal inspector, en les quals es farà constar clarament la identitat del funcionari actuant i l'òrgan a què pertany.

Onze. Auxiliars d'Inspecció

1. Els òrgans o serveis a què es refereix l'article 1 de la present ordre podran encarregar actuacions merament preparatòries o de comprovació o de prova de fets o circumstàncies amb transcendència tributària a empleats públics que no tinguen la condició de funcionaris.

Aquests auxiliars d'inspecció podran exercir les seues funcions en els òrgans d'inspecció abans esmentats, o en altres òrgans de l'administració de la Generalitat Valenciana. En aquest últim cas, caldrà una resolució de la Direcció General de Tributs per la qual s'especifiquen els llocs de treball i les actuacions que impliquen la realització de la funció d'auxiliar d'Inspecció.

2. Els auxiliars d'Inspecció documentaran el resultat de les seues actuacions mitjançant diligències i estendran les comunicacions que pertoquen d'acord amb els articles 45 a 47 del Reglament General de la Inspecció dels Tributs, aprovat pel Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril.

3. Els auxiliars d'Inspecció tindran la consideració d'Inspecció dels Tributs en l'exercici de les seues funcions, a efectes dels deures. consideració o facultats pròpies d'aquella.

En particular, podran entrar en les finques, locals de negocis i altres establiments o lloc on es realitzen activitats o explotacions sotmeses a gravamen, en els termes previstos en l'article 141 de la Llei General Tributària i en els articles 39 i 40, apartat primer, del Reglament General de la Inspecció dels Tributs.

Dotze. Documentació de les actuacions

1. Les actuacions de la Inspecció dels Tributs de la Generalitat Valenciana es documentaran en diligències, informes, comunicacions i actes prèvies o definitives.

2. La Inspecció dels Tributs de la Generalitat Valenciana estendrà les seues actes en els models que aprove la Direcció General de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.

Tretzé. Firma de les diligències i actes pel personal inspector

1. Les diligències seran subscrites pel funcionari que practique les actuacions de les quals resulten els fets o les circumstàncies que s'hi reflecteixen.

2. Les actes d'inspecció seran firmades:

a) Per l'inspector encarregat de l'equip d'inspecció que haja realitzat les actuacions de comprovació i investigació.

b) Quan s'haja encarregat a un inspector la realització de la totalitat d'actuacions sobre un determinat obligat tributari, aquest firmarà les actes.

Catorze. Lliurament de les diligències i actes pels actuaris

1. Les diligències que estenga la Inspecció per a permetre la incoació del corresponent procediment o expedient al marge del mateix procediment inspector, seran lliurades per l'actuari o encarregat de l'equip que estiguera realitzant les actuacions en el termini de cinc dies al cap del Servei d'Inspecció, i aquest adoptarà les mesures necessàries perquè s'incoen els expedients que pertoquen o es traslladen, en el termini dels dos dies següents, per la via corresponent, als òrgans competents.

2. Les actes, amb tots els seus antecedents, seran lliurades per l'actuari o encarregat de l'equip que estiguera realitzant les actuacions corresponents al cap de servei que actue com a inspector cap en el termini de tres dies.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Suplència de caps de servei

1. En els supòsits de vacants, absència o malaltia d'un cap de servei de la Direcció General de Tributs, les funcions atribuïdes a aquest seran exercides pel cap de servei de la Direcció General de Tributs que designe el director general de Tributs.

2. En els supòsits de vacant, absència o malaltia d'un cap de servei de les direccions territorials o del secretari territorial, les funcions atribuïdes a aquest seran exercides pel secretari territorial o cap de servei que designe el director general de Tributs.

Segona. Òrgans competents

En el cas que aquesta ordre o les restants normes, circulars o instruccions dels òrgans de la Generalitat Valenciana no recullen de forma específica els òrgans competents o els procediments per a la realització de funcions inspectores o altres funcions de gestió tributària, resultaran aplicables els procediments recollits en les normes orgàniques, circulars i instruccions dictades pel Ministeri d'Economia i Hisenda o els seus ens o òrgans dependents, i les competències respectives s'entendran atribuïdes als òrgans de la Generalitat Valenciana als quals pertoquen o que despleguen funcions anàlogues a la d'aquells òrgans que en l'àmbit estatal resulten competents segons les disposicions esmentades.

DISPOSICIÓ FINALS

Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i resultarà aplicable a tots els procediments inspectors que es troben iniciats en aquesta data.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única

Queden derogades totes aquelles disposicions, circulars i instruccions del mateix o inferior rang que s'hi oposen o contradiguen la present ordre, en particular la Resolució de 4 d'octubre de 1991, del director general de Tributs i Patrimoni, per la qual es designa l'òrgan competent per a dictar els actes administratius de liquidació en el cas que els caps de servei d'inspecció i valoració realitzen directament actuacions de comprovació i investigació tributària.

València, 7 de setembre de 2000

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

Mapa web