Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 16 de desembre de 2002, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es disposa la creació d'una base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4413 de 08.01.2003
Número identificador:  2002/14496
Referència Base de Dades:  0037/2003
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Economia, Hisenda i Ocupació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Comptabilitat i intervenció
    Descriptors:
      Temàtics: base de dades, suport econòmic, beneficiari d'ajuda , monografies



ORDE de 16 de desembre de 2002, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es disposa la creació d'una base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques. [2002/14496]

La coexistència de distintes administracions públiques amb competències territorials superposades que concedixen subvencions o ajudes a càrrec dels seus pressupostos –tant a escala supranacional o comunitària, com nacional, autonòmica i local– planteja el problema de la concurrència de les ajudes quan estes es concedixen per distintes administracions a uns mateixos beneficiaris, sovint per a aconseguir objectius coincidents. En estos casos les normes que les regulen establixen limitacions a l'hora de fer compatible el gaudi per part d'un mateix beneficiari, de subvencions atorgades per distintes administracions i destinades a finançar una mateixa activitat o objectiu.

En esta línia, el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana (TRLHPGV) aprovat per Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, en l'article 47, número 8, afirma que: “Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió”, i en el segon paràgraf disposa: “L'import de les subvencions regulades en aquest article en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament, o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat que ha de desenvolupar el beneficiari”. I en el número 9, ordena per a este supòsit el reintegrament de l'excés obtingut sobre el cost de l'activitat desenvolupada, i el reintegrament del total import de la subvenció més els interessos de demora en els casos que menciona en el paràgraf anterior.

Perquè els centres gestors de les administracions involucrades puguen respectar eixos límits i complir la llei, quan decidixen concedir subvencions a un subjecte determinat, i perquè els òrgans encarregats del control de l'ocupació dels fons públics destinats a finançar subvencions puguen exercir la seua funció fiscalitzadora adequadament –i les autoritats i òrgans competents puguen reprimir eficaçment el frau i perseguir les conductes il·lícites– és necessari que disposen del conjunt de la informació relativa a subvencions i ajudes públiques. Amb eixos propòsits i també per a millorar la planificació i el seguiment o avaluació dels programes d'ajudes públiques, i examinar l'eficiència i eficàcia d'estes en un pla polític, és necessari disposar d'un sistema d'informació que –utilitzant les modernes tecnologies que hui existixen per al tractament automatitzat de la informació– proporcione dades rellevants i suficients, que siguen certes, que s'aporten en el moment oportú, i, que estiguen actualitzades, respecte de totes i cada una de les subvencions i ajudes públiques percebudes per qualssevol beneficiaris, qualssevol que siga l'entitat que gestione estes ajudes i la procedència dels fons destinats a finançar-les.

Tot això, justifica i explica la necessitat de disposar d'una base de dades de subvencions i ajudes públiques a escala autonòmica, que a més assegurarà la coordinació amb la Hisenda Estatal (art. 156.1 de la Constitució Espanyola) per a això, i, en aplicació de l'Orde del Ministeri d'Economia i Hisenda, de 13 de gener del 2000, l'Estat subscriurà els oportuns convenis de col·laboració amb les comunitats autònomes i entitats locals, creant la base de dades nacionals de subvencions i ajudes públiques.

La base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques gestionades per la Generalitat Valenciana ha de fer possible que, a l'empara dels mencionats convenis de col·laboració, la informació que hi conté puga ser fàcilment transferida i agregada a la base de dades nacionals de subvencions i ajudes públiques, la responsabilitat de la qual correspon a la Intervenció General de l'administració de l'Estat. La qual cosa farà també possible la posterior comunicació i agregació, si és el cas, a bases de dades creades per les entitats responsables del control de l'ocupació dels fons comunitaris. Per a fer tècnicament efectives estes exigències, l'estructura de les dades d'ambdues bases de dades o sistemes d'informació ha de ser prou homogènia.

Amb este fi, es declaren d'aplicació per a formar la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques de la Generalitat Valenciana el contingut, l'estructura i els formats que va establir o, si és el cas, establisca l'estat per a, d'esta manera, poder replicar l'estructura de la base de dades nacionals a escala autonòmica.

Estos aspectes, els relatius al contingut, l'estructura i el format de la informació, es regulen en els annexos a l'Orde del Ministeri d'Economia i Hisenda de 13 de gener del 2000, i en la Resolució de la Intervenció General de l'administració de l'Estat (IGAE) de 7 de febrer del 2001, i en les que d'ara endavant dicte a l'empara de l'autorització que li conferix la dita orde. L'orde ministerial mencionada les resolucions de la IGAE i l'oportú conveni de col·laboració que la Generalitat Valenciana subscriga a l'efecte amb l'Estat, constituiran el marc de referència a considerar.

De conformitat amb el que disposen els articles 3, 20.2.f) i g) i 26.2 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, la Intervenció General de la Generalitat Valenciana serà el departament responsable dels fitxers automatitzats que es generen per a donar suport al sistema d'informació de la base de dades autonòmiques sobre ajudes i subvencions públiques. La Intervenció General de la Generalitat Valenciana és també l'òrgan davant del qual hauran d'exercitar-se els drets d'accés, cancel·lació i rectificació la identificació dels quals exigix l'article 20.2 de la mencionada llei orgànica.

La Intervenció General de la Generalitat Valenciana designarà el responsable de l'aplicació les funcions del qual perfila l'article 32 de l'Orde de 3 de desembre de 1999, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'aprova el Reglament Tècnic de Mesures de Seguretat per a l'Aprovació i Homologació d'Aplicacions i Mitjans de Tractament Automatitzat de la Informació. La designació del responsable de seguretat de l'aplicació s'efectuarà en la forma, amb l'abast i les competències previstos per l'article 33.2 de la dita orde.

Raons organitzatives i d'ordre legal aconsellen atribuir a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana, la condició de responsable dels fitxers que donen suport a la base de dades, així com la competència per a acordar la tramesa de la informació continguda en la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques –creada a l'empara de l'autorització continguda en la present orde– a altres administracions, singularitzadament a la de l'Estat, a través de la Intervenció General de l'administració de l'Estat, i, si és el cas, la seua cessió a altres entitats o autoritats públiques amb les condicions que preveja la legislació aplicable i els convenis de col·laboració que amb este fi se subscriguen.

Per tot això, fent ús de les atribucions que em conferix la vigent Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, modificada per la Llei 1/2002, de 26 de febrer,

ORDENE

Article 1. Creació d'una base de dades autonòmiques de perceptors de subvencions i ajudes públiques. Finalitats del fitxer i usos previstos

Es crea una base de dades autonòmiques sobre subvencions i ajudes públiques al servici de les finalitats següents:

a) Efectuar el seguiment i l'avaluació de les mesures recollides en els distints plans i programes d'ajudes i subvencions públiques a la comunitat autònoma i facilitar informació que faça possible analitzar l'eficàcia i eficiència de les polítiques que utilitzen este instrument de foment de fins públics.

b) Que els òrgans gestors de les ajudes i subvencions públiques puguen disposar, dins dels límits i amb les condicions establides per la legislació d'aplicació, del conjunt de la informació necessària que els permeta complir la legalitat a l'hora de concedir subvencions. En especial, respectar els límits establits en els casos d'acumulació d'ajudes i subvencions públiques.

c) Fer possible l'adequada planificació i seguiment de les actuacions de control que, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, corresponen a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana.

d) Poder cedir o comunicar estes dades a la Intervenció General de l'administració de l'Estat en la seua condició d'òrgan responsable, a escala nacional, de la coordinació dels controls de l'activitat subvencionadora de les entitats públiques espanyoles en els termes que s'acorde per mitjà de conveni.

Article 2. Identificació del col·lectiu a què es referixen les dades

El col·lectiu a què es referixen les dades estarà constituïdes per:

a) Els beneficiaris i perceptors de subvencions i ajudes públiques gestionades per la Generalitat Valenciana siga quin siga l'origen dels fons públics que les financen.

b) Les entitats col·laboradores que intervinguen en qualsevol fase de la seua gestió.

Article 3. Procediment de recollida de dades

1. Les dades de caràcter personal que servisquen per a identificar als perceptors seran facilitades per mitjà de declaracions o formularis pels mateixos interessats o els seus representants legals.

2. La informació sobre les normes reguladores de les subvencions o ajudes públiques gestionades per la Generalitat Valenciana s'obtindrà dels diaris oficials en els quals es publiquen.

3. La informació respecte dels pagaments realitzats a entitats col·laboradores o als beneficiaris de les subvencions o ajudes públiques serà recollida de la mateixa comptabilitat de la Generalitat Valenciana i dels registres i de la comptabilitat de les altres entitats que concedisquen o gestionen subvencions i satisfacen quantitats per este concepte. La informació sobre els reintegraments que puguen efectuar unes o altres podrà tindre la mateixa procedència.

4. Les dades relatives als pagaments de subvencions efectuats per les entitats col·laboradores seran comunicades per les mateixes entitats col·laboradores.

5. Les relatives a multes i sancions administratives per infraccions a la normativa reguladora de les subvencions i ajudes públiques i la resta de vicissituds dels expedients sancionadors seran obtingudes dels mateixos expedients.

6. Les dades sobre els processos penals iniciats en els casos en què s'apreciaren conductes que puguen ser constitutives de delictes contra la Hisenda Pública seran obtingudes dels mateixos expedients administratius en els quals s'acorde la suspensió del procediment sancionador i el seu trasllat a l'autoritat judicial.

7. El contingut de les sentències judicials fermes dictades com a conseqüència de processos penals que tinguen per objecte la sanció de delictes contra la Hisenda Pública per conductes seguides pels beneficiaris de subvencions o ajudes pública, serà obtingut de les mateixes resolucions judicials.

La recollida de la informació sol·licitada es realitzarà generalment en suport informàtic d'acord amb el format establit a partir de les bases de dades i aplicacions informàtiques d'ajudes i subvencions públiques pròpies dels òrgans gestors, garantint els nivells adequats de confidencialitat i seguretat.

La Intervenció General podrà autoritzar l'enviament d'informació per via telemàtica.

En cas d'impossibilitat de lliurar la informació en els suports previstos, a petició de l'òrgan gestor interessat i amb la prèvia autorització del responsable de l'aplicació, es podrà introduir la informació directament en la base de dades autonòmiques.

Article 4. Estructura bàsica del fitxer i descripció dels tipus de dades de caràcter personal

1. L'estructura i el format dels fitxers que donen suport a la informació emmagatzemada en la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques s'ajustarà al que preveu la normativa de l'Estat per a la base de dades nacionals de subvencions i ajudes públiques creada per l'Orde de 13 de gener del 2000, del Ministeri d'Economia i Hisenda.

2. En la base de dades es recollirà, per a cada perceptor, informació relacionada amb les subvencions o ajudes percebudes, en particular, contindrà:

– Les bases reguladores de la subvenció.

– Les convocatòries.

– Operacions derivades del pagament de les subvencions concedides.

– Justificació efectuada pels beneficiaris de subvencions.

– Actuacions encaminades a la recuperació de quantitats indegudament obtingudes aplicades o no justificades pels beneficiaris.

– Actuacions administratives i judicials relacionades amb aquelles com les multes imposades, els períodes de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions públiques o de prohibició per a subscriure contractes amb l'Estat o altres ens públics.

3. El contingut concret de la informació que s'ha incloure en els fitxers de la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques serà l'establida per a la base de dades nacionals de subvencions i ajudes públiques creada per l'Orde de 13 de gener del 2000, del Ministeri d'Economia i Hisenda.

4. La dita informació serà la referida a les operacions realitzades durant cada trimestre natural a partir del primer de gener de l'any 2000, corresponent a acords de concessió realitzats, igualment, a partir de la dita data.

Article 5. Cessions de dades de caràcter personal i transferències de dades a tercers

1. La informació de caràcter personal continguda en la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques podrà ser cedida o comunicada als òrgans de l'administració de l'Estat i de la Unió Europea encarregats del control dels fons destinats a finançar subvencions així com a les autoritats judicials i administratives competents.

2. Els òrgans gestors de subvencions i ajudes públiques dependents de la Generalitat Valenciana podran sol·licitar la informació que necessiten per a l'exercici de les competències de comprovació que tenen atribuïdes d'acord amb el que establixen els articles 47.4 i 57 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

3. Les cessions de dades a altres administracions públiques, en especial, a les corporacions i entitats locals que en el territori de la Comunitat Valenciana gestionen o financen subvencions o ajudes públiques, s'efectuaran en la forma, amb l'abast i les condicions que s'establisquen, si és el cas, a través de la subscripció dels oportuns convenis de col·laboració.

4. La utilització i comunicació de les dades contingudes en esta base de dades estarà subjecta al que preveu la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

Article 6. Òrgan responsable dels fitxers. Exercici dels drets d'accés, cancel·lació i rectificació

1. La Intervenció General de la Generalitat Valenciana és l'òrgan responsable dels fitxers que es generen per a donar suport a la informació de la base de dades autonòmiques sobre subvencions i ajudes públiques en els termes definits per l'article 3, lletra d) de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

2. La Intervenció General de la Generalitat Valenciana és també l'òrgan davant del qual podran exercitar-se els drets d'accés, cancel·lació i rectificació (article 20.2, lletra g) de la mencionada llei orgànica).

Article 7. Funcions encomanades a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana i a l'Àrea d'Organització i Sistemes d'Informació dependent de la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació

1. A la Intervenció General de la Generalitat Valenciana li competix:

a) Coordinar els controls sobre ajudes i subvencions públiques i relacionar-se amb els òrgans competents d'altres administracions públiques, en especial la de l'Estat, i, si és el cas, de les entitats locals pertanyents a la Comunitat Valenciana.

b) Autoritzar l'accés a la informació continguda en la base de dades autonòmiques d'ajudes i subvencions públiques a les entitats i òrgans gestors de les subvencions, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades, les normes d'organització que siguen d'aplicació, la present orde i els convenis que amb este fi se subscriguen.

c) Designar el responsable de l'aplicació amb les funcions que establix l'article 32 de l'Orde de 3 de desembre de 1999, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'aprova el Reglament Tècnic de Mesures de Seguretat per a l'Aprovació i Homologació d'Aplicacions i Mitjans de Tractament Automatitzat de la Informació.

2. L'Àrea d'Organització i Sistemes d'Informació dependent de la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació serà la unitat informàtica responsable de la creació i el manteniment d'un sistema d'informació que permeta l'actualització de la base de dades autonòmiques de subvencions i ajudes públiques. A més, designarà la persona que haja d'exercir com a responsable de seguretat de l'aplicació, que prescriu l'article 33 de l'Orde de 3 de desembre de 1999, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual s'aprova el Reglament Tècnic de Mesures de Seguretat per a l'Aprovació i Homologació d'Aplicacions i Mitjans de Tractament Automatitzat de la Informació.

Article 8. Aportació de la informació

Els titulars de les conselleries i els presidents o directors dels organismes autònoms i ens públics de la Generalitat Valenciana que gestionen ajudes i subvencions públiques, siga quina siga la procedència dels fons públics que les financen, facilitaran la necessària informació sobre estes a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana en els terminis, amb el format i la resta de condicions que s'establixen en l'article 4t d'esta orde.

Article 9. Fons comunitaris

1. En relació amb les ajudes finançades pel FEOGA-Garantía, l'òrgan gestor de les dites ajudes facilitarà a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana la informació derivada dels pagaments realitzats.

2. En el cas de les ajudes cofinançades per Fons estructurals o pel Fons de Cohesió, la informació serà facilitada a través dels òrgans gestors de les actuacions finançades amb estos, i amb la col·laboració de l'autoritat o òrgan designat com a coordinador a la Comunitat Valenciana dels Fons estructurals i del Fons de Cohesió.

3. Ateses les característiques especials, de normativa aplicable, tramitació i períodes de control, de les ajudes finançades amb fons de la Unió Europea, l'Àrea d'Organització i Sistemes d'Informació realitzarà les adaptacions necessàries per a recollir estes peculiaritats, de conformitat amb les directrius de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes aquelles normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que establix la present orde.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta la Intervenció General de la Generalitat Valenciana perquè dicte les instruccions necessàries per a la correcta interpretació i compliment de la present orde.

Segona

La present orde entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 16 de desembre de 2002.

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació

Mapa web