Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 10 de gener de 2013, del director general de Tributs i Joc de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari de la Generalitat de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6962 de 11.02.2013
Número identificador:  2013/1187
Referència Base de Dades:  001396/2013
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: control fiscal



RESOLUCIÓ de 10 de gener de 2013, del director general de Tributs i Joc de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari de la Generalitat de la Comunitat Valenciana. [2013/1187]

Les actuacions de control tributari han de ser objecte de planificació, una exigència que deriva del que establix l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i l'article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, així com l'apartat 9 de l'Orde de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat Valenciana (actualment Conselleria d'Hisenda i Administració Pública).

Esta planificació, el màxim exponent de la qual el constituïx el Pla de Control Tributari, resulta indispensable per a garantir l'eficàcia de l'actuació administrativa, dirigida tant a la prevenció com a la repressió del frau fiscal, fent així efectius els principis de justícia tributària consagrats en l'article 31 de la Constitució espanyola.

Este pla consta d'unes directrius generals i d'unes línies d'actuació que ha de desplegar cada una de les àrees funcionals implicades en el control tributari, però adquirix, no obstant això, una intensitat especial en l'àrea d'inspecció.

En la configuració d'este pla de control, que continua la línia determinada pels plans de control d'anys anteriors, s'han tingut en compte les circumstàncies següents:

a) La disponibilitat de mitjans informàtics de tractament de la informació per a la selecció dels contribuents que seran objecte de les actuacions inspectores, tant dissenyats per la Direcció General de Tributs i Joc com per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i posats a disposició d'esta direcció general, en el marc del que preveu l'article 61 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries. Destaca, en este àmbit, el subministrament de la informació relativa als béns adjudicats en subhastes realitzades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.



b) El contingut de la declaració informativa que legalment han de subministrar els notaris a la Generalitat, a través de la remissió trimestral d'uns índexs informatitzats comprensius de tots els documents autoritzats per ells, així com dels documents privats comprensius de contractes o actes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguen donar lloc a increments patrimonials subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions, que els hagen sigut presentats per al coneixement o legitimació de firmes.



c) La col·laboració entre l'administració tributària de la Generalitat i l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en les àrees de gestió, inspecció i recaptació. En particular, la col·laboració es referirà al control en els supòsits següents: transmissions immobiliàries que hagen de tributar per IVA o bé per la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, amb caràcter especial, de les realitzades en el marc dels desenrotllaments urbanístics; transmissions immobiliàries en què s'haja produït la utilització de bitllets d'alta denominació; adquisicions no declarades per persones o entitats dedicades habitualment a la compravenda d'or i joies; operacions realitzades per mitjà del desenrotllament d'estructures de planificació tributària abusives amb la finalitat d'aplicar de manera indeguda determinats beneficis fiscals, entre les quals figuren les operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'operacions societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats.

d) L'extensió dels beneficis fiscals en l'Impost sobre Successions i Donacions, per mitjà de l'establiment d'una bonificació de la quota del 99 per 100, aplicable a les adquisicions mortis causa i inter vivos realitzades en l'àmbit familiar, per mitjà de la reforma operada per la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.

e) Les reformes legals introduïdes per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre, de Modificació de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes, i per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.



f) La reactivació de l'Impost sobre el Patrimoni pel Reial Decret Llei 13/2011, de 16 de setembre.

Així mateix, l'article 4 del Decret 189/2012, de 21 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, atribuïx, amb la direcció i coordinació del titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda i Pressupostos, i adscrita a esta, a la Direcció General de Tributs i Joc la condició de centre directiu a què corresponen totes les funcions que la Generalitat té atribuïdes en matèria d'ingressos tributaris, recaptació, gestió i inspecció de tributs i la resta de matèries d'índole fiscal. Al seu torn, les directrius generals del Pla, que es materialitzen en la definició de les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària per a cada un dels tributs gestionats per la Generalitat, han de ser objecte de publicació, de conformitat amb el que preveu l'esmentat article 116 de la Llei General Tributària.

En virtut de tot això, he resolt aprovar el Pla de Control Tributari, que disciplina la realització de les actuacions de control tributari per a l'any 2013, d'acord amb les directrius generals següents:





DIRECTRIUS GENERALS DEL PLA

DE CONTROL TRIBUTARI



Les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària i els criteris bàsics de desplegament del Pla de Control Tributari poden classificar-se en els àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

III. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals compartix competències inspectores amb la Generalitat.

IV. Tributs propis.





I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

De conformitat amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, del Règim de Cessió de Tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de Fixació de l'Abast i les Condicions de la Cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la seua reforma per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió el 50 per 100 del rendiment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

En relació amb el tram autonòmic de l'impost, les normes esmentades anteriorment atorguen a la Generalitat determinades competències normatives. En particular, l'article 46 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, li atribuïx competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials, per aplicació de renda i per subvencions i ajudes públiques no exemptes que es perceben de la comunitat autònoma, amb determinades limitacions.



En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, la Generalitat ha aprovat diferents deduccions autonòmiques, recollides en l'article quart de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i els altres tributs cedits.

No obstant això, les competències amb vista a la gestió i liquidació, recaptació, inspecció i revisió no han sigut objecte de delegació.

Per això, l'actuació de la Generalitat es concretarà en la cessió d'informació a l'AEAT, per mitjà de la confecció dels registres corresponents de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques, a fi que l'AEAT dispose de les dades necessàries per al control de les declaracions de l'IRPF en què els contribuents hagen aplicat deduccions aprovades per la Generalitat.





II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

D'acord amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, del Règim de Cessió de Tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de Fixació de l'Abast i les Condicions de la Cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la seua reforma per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, la Generalitat té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre altres, dels tributs següents:



A) Impost sobre Successions i Donacions.

B) Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

C) Tributs sobre el joc.



A) Pla relatiu a l'Impost sobre Successions i Donacions

A.1) En l'àmbit de les adquisicions mortis causa, el Pla estendrà el seu control a les àrees següents:

1) Adquisicions mortis causa no declarades. Comprén la investigació de fets imposables no declarats per este concepte, especialment la comprovació de les adquisicions mortis causa derivades de la defunció de subjectes que siguen titulars de béns en quantia significativa, d'acord amb la integració de dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni i la resta d'informació que es troba en les bases de dades o registres públics. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, a l'efecte de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la Comunitat Valenciana.

2) Adquisicions mortis causa declarades incorrectament. Per mitjà de la integració de dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni i la resta d'informació que es troba en les bases de dades o registres públics, es comprovarà la possible omissió de béns i drets del causant en les adquisicions mortis causa declarades. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, a l'efecte de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la Comunitat Valenciana.



3) Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals i, en particular, de les reduccions en la base imposable en el supòsit de transmissió d'una empresa individual, negoci professional o participacions socials i de les bonificacions en la quota establides per la Generalitat en funció del parentiu amb el causant. En particular, es comprovarà la situació tributària dels adquirents que no siguen residents a la Comunitat Valenciana i hagen aplicat la bonificació de la quota del 99 per 100.



A.2) En l'àmbit de les donacions i la resta d'adquisicions lucratives inter vivos:

1) Transmissions lucratives inter vivos no declarades. A través de la revisió de la informació continguda en els índexs notarials s'identificaran les transmissions lucratives inter vivos instrumentades per mitjà de document públic, especialment de béns immobles, que no hagen sigut declarades pels subjectes passius. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, a l'efecte de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la Comunitat.

2) Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives inter vivos. Dins d'esta línia d'actuació, es verificarà el compliment adequat dels requisits exigits per a l'aplicació de les reduccions establides per a les transmissions inter vivos en els articles 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions, i 10 bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i els altres tributs cedits; si és el cas, es practicaran les regularitzacions oportunes. Així mateix, es comprovarà el compliment de les circumstàncies necessàries per al gaudi de les reduccions i bonificacions establides per la Generalitat en funció del parentiu del beneficiari de la transmissió amb el donant, com el requisit de residència a la Comunitat Valenciana i quan, per mitjà de la realització successiva de donacions entre determinats parents, s'estenga indegudament l'àmbit subjectiu d'aplicació dels beneficis fiscals.





B) Pla relatiu a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

Les actuacions de comprovació se centraran en els tipus d'operacions següents:

1) Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagen sigut declarades. Seran objecte d'atenció prioritària les adquisicions d'immobles, així com d'or i la resta d'objectes fabricats amb metalls preciosos, realitzades per persones o entitats dedicades habitualment a la realització d'estes operacions. S'utilitzarà, amb esta finalitat, la informació continguda en l'aplicació d'índexs notarials, així com la derivada de requeriments d'obtenció d'informació en el marc dels deures de col·laboració imposats pels articles 93 i 94 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.



2) Transmissions immobiliàries en què s'haja repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit per absència de condició empresarial del transmetent, en particular quan es tracte de societats sense activitat econòmica rellevant o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no-subjecció i que, per tant, hagen de subjectar-se a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

3) Transmissions immobiliàries en què s'haja aplicat la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit, de conformitat amb el que preveu l'article 20.2 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit. En estes operacions es comprovarà que es complixen els requisits legalment exigits per a la renúncia a l'exempció en l'impost esmentat. Així mateix, en les operacions en què la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit haja sigut correctament practicada, es verificarà la correcta tributació per la modalitat d'actes jurídics documentats.

4) Transmissions de valors mobiliaris recollits en l'article 108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors. Es pretén descobrir les transmissions encobertes d'immobles que subjauen en algunes transmissions de títols valor.

5) Operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'operacions societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats.

6) Realització d'actuacions de comprovació de valor de les transmissions realitzades, així com de control en col·laboració amb l'AEAT de l'ocultació del preu efectivament satisfet per mitjà de l'ús de bitllets d'alta denominació.

7) Les concessions administratives, així com els actes i negocis administratius equiparats.



C) Pla relatiu als tributs sobre el joc

Les actuacions s'adreçaran a la comprovació de bases imposables per part dels servicis de gestió tributària.







III. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals compartix les competències inspectores amb la Generalitat



El Pla de Control, en relació amb l'Impost sobre el Patrimoni, es concentra en les àrees de risc següents:

a) Regularització de la situació tributària dels subjectes que estan obligats a presentar declaració per este impost i hagen eludit l'obligació.

b) Determinació de discrepàncies entre el patrimoni declarat i l'imputat, a través de la comprovació de les dades existents, entre altres, en les bases de dades de la Generalitat i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

c) Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni. Si en el curs de les actuacions es detecten supòsits en què es van aplicar indegudament les exempcions esmentades en l'Impost sobre el Patrimoni s'analitzarà, si és el cas, la seua repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.



Les actuacions desplegades per la Inspecció de Tributs de la Generalitat respecte d'este tribut s'articularan, quan es considere oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que cal desplegar i la seua execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.





IV. Tributs propis



A) Pla relatiu al cànon de sanejament

En este àmbit, destaca el manteniment dels tres programes d'actuació, que desplegarà l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana de conformitat amb el que establix l'article 27.2 de la Llei 2/1992, de 26 de març, del Govern Valencià, de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana:



A.1) Pla de control d'entitats subministradores

Este pla pretén perseguir el possible frau fiscal i completar les actuacions de comprovació sobre la gestió tributària que queden fora de l'abast del control dut a terme per la Unitat de Gestió de Subministraments de Xarxa.

Concretament, són objecte d'este programa les àrees d'actuació següents:

- Entitats subministradores d'aigua l'activitat de les quals no haja sigut declarada a l'Administració.

- Entitats subministradores que hagen omés alguna declaració, facturació o autoliquidació o que hagen presentat liquidacions errònies.



- Entitats subministradores la facturació anual de les quals supere els sis milions d'euros.

- Entitats subministradores a les quals s'hagen notificat coeficients correctors.

- Entitats subministradores que hagen cessat en la prestació del servici d'abastiment d'aigua, quant a les obligacions pendents de compliment.

A.2) Pla de control de subministraments propis

Este pla té com a objecte la detecció de l'autoconsum no declarat, així com verificar la correcció del consum declarat i comprovar la correcta instal·lació i funcionament dels comptadors d'aigua instal·lats.



A.3) Pla de control d'usos industrials

Constituïxen objectius d'este pla: fer aflorar establiments ocults, comprovar les declaracions de producció d'aigües residuals (DPAR) incongruents -aquelles la comprovació de les quals queda fora de l'abast de la Unitat de Gestió d'Usos Industrials-, mantindre un control permanent sobre els sectors productius potencialment contaminants, comprovar la veracitat de les DPAR de modificació i assegurar les raons que determinen les devolucions de cànon de sanejament per aprovació de coeficients correctors, les autoritzacions de connexió a xarxes de col·lectors generals i les propostes de resolució de coeficients correctors per davall del límit inferior.

B) Pla relatiu al recàrrec sobre la taxa que grava els jocs de sort, envit o atzar a casinos

En este àmbit, les actuacions es regiran pels mateixos criteris assenyalats en l'apartat relatiu a les taxes sobre el joc.



València, 10 de gener de 2013.- El director general de Tributs i Joc: Vicente Peiró Ibáñez.

Mapa web