Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 21 de desembre de 2009, de la directora general de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6184 de 14.01.2010
Número identificador:  2009/14875
Referència Base de Dades:  000277/2010
 



RESOLUCIÓ de 21 de desembre de 2009, de la directora general de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari. [2009/14875]

El Pla de Control Tributari és un instrument fonamental de gestió i de control de les distintes àrees funcionals adscrites a esta Direcció General i que tenen encomanades responsabilitats en l'àmbit del control tributari, com ara la investigació i detecció del frau fiscal i el disseny d'estratègies per a eliminar-lo.

La planificació de les actuacions de control tributari troba el seu fonament legal en l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i en l'article 170 del Reglament General de les actuacions i dels procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat per Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol.

El principal objectiu del Pla de Control Tributari és la lluita contra el frau fiscal, fent efectius els principis de justícia tributària i de generalitat consagrats en l'article 31 de la Constitució Espanyola, segons els quals tots els ciutadans han de contribuir al sosteniment de les despeses públiques, d'acord amb la seua capacitat econòmica.

En conseqüència, la fixació del Pla de Control Tributari implica una anàlisi prèvia de les distintes manifestacions del frau fiscal, que permeta identificar les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària, i, a continuació, realitzar una programació de les actuacions que cal dur a terme per a aconseguir el dit objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles a este efecte.

El Pla mencionat consta d'unes directrius generals i d'unes línies d'actuació que ha de dur a terme cada una de les àrees funcionals implicades en el control tributari. Així, la lluita contra el frau es configura com una tasca que han de realitzar conjuntament tots els òrgans de l'administració tributària, ja que comprén des de la prevenció i repressió dels incompliments menys complexos fins a l'activitat d'investigació de les formes més sofisticades de frau, que adquirix, no obstant això, especial intensitat en l'àrea d'inspecció.

L'apartat nové de l'Ordre de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat, establix que la Direcció General de Tributs de la conselleria esmentada aprovarà, anualment, un Pla d'Inspecció en què s'establisquen els criteris sectorials, territorials i quantitatius per a la selecció dels subjectes passius respecte dels quals se seguiran les actuacions inspectores.

Al seu torn, les directrius generals del pla, que es materialitzen en la definició de les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària per a cada un dels tributs gestionats per la Generalitat, han de ser objecte de publicació de conformitat amb el que preveu l'esmentat article 116 de la Llei General Tributària.

En la configuració d'este Pla de Control, que continua la línia determinada pels plans de control d'anys anteriors, s'ha previst l'especial incidència en les actuacions de control tributari de diverses circumstàncies, com ara:

a) La intensa utilització de mitjans informàtics de tractament de la informació per a la selecció dels subjectes passius que seran objecte de les actuacions inspectores, tant dissenyats per la Direcció General de Tributs com per l'Agència Estatal de l'administració Tributària i posats a disposició d'esta direcció general, en el marc del que preveu l'article 53 de la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, i 61 de la Llei 22/2009, de 28 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.

b) La disponibilitat de fonts d'informació depurades, destacant l'aplicació dissenyada per al control de la informació tributària que legalment han de subministrar els notaris a la Generalitat, a través de l'enviament trimestral d'uns índexs informatitzats comprensius de tots els documents per ells autoritzats, així com dels documents privats comprensius de contractes o actes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguen donar lloc a increments patrimonials subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions, que els hagen sigut presentats per al seu coneixement o legitimació de firmes. En el tractament de la informació subministrada per esta aplicació influïx decisivament la reforma operada per la Llei 4/2008, de 23 de desembre, en l'article 54.1 del text refós de la Llei de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, que reforça l'obligació de presentació dels actes o contractes davant l'administració tributària de la Generalitat quan siga la competent per a la gestió i liquidació de l'impost.

c) La intensificació de la col·laboració entre l'administració Tributària de la Generalitat i l'Agència Estatal de l'administració Tributària en les àrees de Gestió, Inspecció i Recaptació. En particular, es continuarà amb la col·laboració en el control de les operacions immobiliàries que han de tributar per IVA o bé per la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, amb caràcter especial, de les realitzades en el marc dels desenvolupaments urbanístics; transmissions immobiliàries en què s'haguera produït la utilització de bitllets d'alta denominació; operacions realitzades per mitjà del desenvolupament d'estructures de planificació tributària abusives amb la finalitat d'aplicar de manera indeguda determinats beneficis fiscals, entre les quals figuren les operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'Operacions Societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats o per tractar-se de societats dissoltes a l'empara del règim fiscal establit per a la dissolució i liquidació de societats patrimonials.

d) L'extensió dels beneficis fiscals en l'Impost sobre Successions i Donacions, per mitjà de l'establiment d'una bonificació de la quota del 99 per 100, aplicable a les adquisicions mortis causa i inter vivos realitzades en l'àmbit familiar, per mitjà de la reforma operada per la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.

e) La supressió del gravamen per l'Impost sobre el Patrimoni, a partir de l'1 de gener de 2008, per mitjà de l'establiment d'una bonificació del 100 per 100, d'acord amb la modificació introduïda per la Llei 4/2008, de 23 de desembre, en la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni, la qual cosa no exclou el control de les declaracions relatives a este Impost corresponents a anys anteriors.

f) Les reformes legals introduïdes per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les comunitats autònomes i per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.

Així mateix, l'article 17 del Decret 129/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, atribuïx, sota la direcció i coordinació del titular de la Secretaria Autonòmica d'Economia i Pressupostos, i adscrita a esta, a la Direcció General de Tributs la condició de centre directiu al qual corresponen totes aquelles funcions que la Generalitat té atribuïdes en matèria de tributs, i exercix, entre altres, les relatives a la gestió i inspecció dels tributs propis i cedits, a l'empara del que disposa la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes.

En virtut d'això, he resolt aprovar el Pla de Control Tributari, que disciplina la realització de les actuacions de control tributari que per a l'any 2010, d'acord amb les directrius següents:

Directrius generals del pla de control tributari

El Pla de Control Tributari manté l'esquema general i les principals àrees d'actuació preferent de la planificació d'anys anteriors, si bé s'hi introduïxen els ajusts i les correccions concordes amb els canvis normatius i l'experiència derivada de l'aplicació dels anteriors.

D'esta manera, les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària i els criteris bàsics de desplegament del Pla de Control Tributari, poden classificar-se en els àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

II. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

III. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix competències inspectores amb la Generalitat.

IV. Tributs propis.

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

D'acord amb la Llei 24/2002, d'1 de juliol, de règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i les condicions de la dita cessió, de conformitat amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les comunitats autònomes (en la seua redacció actual, després de la reforma per Llei Orgànica 7/2001, de 27 de desembre), desplegada per la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia, és objecte de cessió el 33 per 100 del rendiment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (percentatge de cessió elevat del 33% al 50% per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries).

En relació amb el tram autonòmic del dit impost, les normes mencionades abans atorguen a la Generalitat determinades competències normatives. En particular, l'article 38 de la Llei 21/2001, de 27 de desembre, li atribuïx competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions.

En exercici de les competències normatives atribuïdes, la Generalitat ha aprovat distintes deduccions autonòmiques, recollides en l'article quart de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits.

No obstant això, les competències per a la gestió i liquidació, recaptació, inspecció i revisió no han sigut objecte de cessió.

Per això, l'actuació de la Generalitat es concretarà en la cessió d'informació a l'AEAT, mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques, a fi que l'AEAT dispose de les dades necessàries per al control de les declaracions de l'IRPF en les quals els contribuents han aplicat deduccions aprovades per la Generalitat.

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

D'acord amb la Llei 24/2002, d'1 de juliol, de règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i de les condicions de la dita cessió, de conformitat amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les comunitats autònomes (en la seua redacció actual, després de la reforma per Llei Orgànica 7/2001, de 27 de desembre), desplegada per la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia, la Generalitat exercix les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre altres, dels tributs següents:

A. Impost sobre Successions i Donacions.

B. Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

C. Tributs sobre el Joc.

A. Pla relatiu a l'Impost sobre Successions i Donacions

A.1. En l'àmbit de les adquisicions mortis causa, el Pla estendrà el seu control a les àrees següents:

1) Adquisicions mortis causa no declarades. Constituïx un focus d'atenció prioritària la investigació de fets imposables no declarats per este concepte, especialment la comprovació de les adquisicions mortis causa derivades de la defunció de declarants de l'Impost sobre el Patrimoni. Respecte a defuncions ocorregudes a partir de l'1 de gener de 2007, es mantindran idèntics controls, especialment respecte als adquirents no afectats pels beneficis fiscals.

2) Adquisicions mortis causa declarades incorrectament. Mitjançant la integració de les dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni, es comprovarà la possible omissió de béns i drets del causant en les adquisicions mortis causa declarades. Respecte a defuncions ocorregudes a partir de l'1 de gener de 2007, es mantindran idèntics controls, especialment respecte als adquirents no afectats pels beneficis fiscals.

3) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals, i, en particular, de les reduccions en la base imposable en el supòsit de transmissió d'una empresa individual, negoci professional o participacions socials i de les bonificacions en la quota establides per la Generalitat en funció del parentiu amb el causant. En particular, es comprovarà la situació tributària dels adquirents que, no sent residents a la Comunitat Valenciana, han aplicat la bonificació de la quota del 99 per 100.

A.2. En l'àmbit de les donacions i la resta d'adquisicions lucratives inter vivos:

1) Transmissions lucratives inter vivos no declarades. A través del control dels índexs notarials, s'identificaran les transmissions lucratives inter vivos instrumentades per mitjà de document públic, especialment de béns immobles, que no hagen sigut declarades pels subjectes passius. Respecte a adquisicions ocorregudes a partir de l'1 de gener de 2007, es mantindran idèntics controls, especialment respecte als adquirents no afectats pels beneficis fiscals.

2) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals aplicables en les transmissions lucratives inter vivos. Dins d'esta línia d'actuació, es verificarà l'adequat compliment dels requisits exigits per a l'aplicació de les reduccions establides per a les transmissions inter vivos en els articles 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions i 10.Bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, i, si és el cas, es practicaran les regularitzacions oportunes. Així mateix, es comprovarà el compliment de les circumstàncies necessàries per al gaudi de les reduccions i bonificacions regulades per la Generalitat i aplicables en funció del parentiu del beneficiari de la transmissió amb el donant, principalment quan, mitjançant la realització successiva de donacions entre determinats parents, s'estenga indegudament l'àmbit subjectiu d'aplicació dels beneficis fiscals.

B. Pla relatiu a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

En relació amb les línies d'actuació en este impost es mantenen les principals àrees de control incloses en el Pla anterior. D'esta manera, les actuacions de comprovació se centraran en els tipus d'operacions següents:

1. Transmissions subjectes a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses que no hagen sigut declarades. Es realitzaran actuacions dirigides a regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de, principalment, la informació obtinguda a partir dels índexs notarials.

2. Transmissions immobiliàries en què s'haja repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit, per absència de condició empresarial del transmitent, en particular quan es tracte de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagen de subjectar a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

3. Transmissions immobiliàries en què s'haja aplicat la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit, de conformitat amb el que preveu l'article 20.Dos de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit. En estes operacions es comprovarà que es complixen els requisits legalment exigits per a la renúncia a l'exempció en l'impost esmentat. Així mateix, en aquelles operacions en què la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit haja sigut correctament practicada es verificarà la correcta tributació per la modalitat d'Actes Jurídics Documentats.

4. Transmissions de valors mobiliaris recollides en l'article 108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors. Es pretén descobrir aquelles transmissions encobertes d'immobles que subjauen en algunes transmissions de títols-valors.

5. Operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'Operacions Societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats o per tractar-se de societats dissoltes a l'empara del règim fiscal establit per a la dissolució i liquidació de societats patrimonials.

6. Realització d'actuacions de comprovació del valor de les transmissions realitzades, així com de control en col·laboració amb l'AEAT de l'ocultació del preu efectivament satisfet mitjançant la utilització de bitllets d'alta denominació.

C. Pla relatiu als Tributs sobre el Joc

Les actuacions giraran entorn de la comprovació de bases imposables per part dels servicis de gestió tributària.

III. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix les competències inspectores amb la Generalitat.

El Pla de Control, en relació amb l'Impost sobre el Patrimoni, es concentra en les àrees de risc següents:

a) Regularització de la situació tributària dels subjectes que, estant obligats a presentar declaració per este impost, hagen eludit esta obligació.

b) Determinació de discrepàncies entre el patrimoni declarat i l'imputat, a través de la comprovació de les dades existents, entre altres, en les bases de dades de la Generalitat i de l'Agència Estatal de l'administració Tributària.

c) Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni. Si, en el curs de les actuacions, es detecten supòsits en què es van aplicar indegudament les exempcions esmentades en l'Impost sobre el Patrimoni s'analitzarà, si és el cas, la seua repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.

Les actuacions realitzades per la Inspecció de Tributs de la Generalitat respecte d'este tribut s'articularan, quan es considere oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de dur a terme i a la seua execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.

IV. Tributs propis.

A. Pla relatiu al Cànon de sanejament

En este àmbit, destaca el manteniment dels tres programes d'actuació, que seran duts a terme per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que establix l'article 27.2 de la Llei 2/1992, de 26 de març, del Govern Valencià, de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana:

A.1. Pla de control d'entitats subministradores

Este Pla pretén perseguir el possible frau fiscal i completar les actuacions de comprovació sobre la gestió tributària que queden fora de l'abast del control dut a terme per la Unitat de Gestió de Subministraments de Xarxa.

Concretament, són objecte d'este programa les àrees d'actuació següents:

- Entitats subministradores d'aigua l'activitat de les quals no haja sigut declarada a l'administració.

- Entitats subministradores respecte de les quals la Unitat de Gestió corresponent detecte omissions o errors en les seues facturacions o liquidacions.

- Entitats subministradores la facturació anual de les quals supere els sis milions d'euros.

- Entitats subministradores a les quals s'haja notificat coeficients correctors.

- Entitats subministradores que hagen cessat en la prestació del servici de proveïment d'aigua, quant a les obligacions pendents de compliment.

A.2. Pla de control de subministraments propis

Este Pla té per objecte la detecció de l'autoconsum no declarat, així com verificar la correcció del consum declarat i comprovar la correcta instal·lació i funcionament dels comptadors d'aigua instal·lats.

A.3. Pla de control d'usos industrials

Constituïxen objectius d'este Pla: aflorar establiments ocults, comprovar les Declaracions de Producció d'Aigües Residuals (DPAR) incongruents - aquelles la comprovació de les quals queda fora de l'abast de la Unitat de Gestió d'Usos Industrials -, mantindre un control permanent sobre els sectors productius potencialment contaminants, comprovar la veracitat de les DPAR de modificació i assegurar les raons que determinen les devolucions de Cànon de sanejament per aprovació de coeficients correctors, les autoritzacions de connexió a xarxes de col·lectors generals i les propostes de resolució de coeficients correctors per davall del límit inferior.

B. Pla relatiu al recàrrec sobre la taxa que grava els jocs de sort, envit o atzar a casinos

En este àmbit, les actuacions es regiran pels mateixos criteris assenyalats en l'apartat relatiu a les Taxes sobre el Joc.

València, 21 de desembre de 2009.- La directora general de Tributs: Araceli Muñoz Malo.

Mapa web