Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 17 d'octubre de 2005, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es regula l'emissió dels informes de caràcter territorial i urbanístic.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5120 de 24.10.2005
Número identificador:  2005/X11661
Referència Base de Dades:  5228/2005
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Urbanisme i ordenació del territori
    Descriptors:
      Temàtics: informe, pla d'urbanisme, propietat immobiliària, reglamentació urbanística, terreny edificable



ORDRE de 17 d'octubre de 2005, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es regula l'emissió dels informes de caràcter territorial i urbanístic. [2005/X11661]

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, des de la publicació de la Llei 4/1992, de 5 de juny, de la Generalitat, sobre sòl no urbanitzable i, en virtut de les seues competències en matèria agrària, ha emés tant per a l'administració autonòmica com per a la local, informes de caràcter territorial i urbanístic, en el marc dels diferents procediments administratius en la matèria com ara autoritzacions prèvies en sòl no urbanitzable, llicències municipals de parcel·lació i segregació, declaracions d'interés comunitari i altres derivats de l'aplicació de les lleis vigents en matèria d'ordenació del territori, sòl no urbanitzable i regulació de l'activitat urbanística. Igualment, s'han emés per l'administració agrària, els informes derivats de l'aprovació d'instruments d'ordenació ambiental dels espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, com ara els plans d'ordenació dels recursos naturals i els plans rectors d'ús i protecció, en el marc del que establix la Llei 11/1994, de 27 de desembre.

La Llei 8/2002, de 5 de desembre, d'Ordenació i Modernització de les Estructures Agràries, recull igualment la necessitat d'emetre un informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'agricultura respecte de les actuacions que presenten un caire urbanístic en l'ordenació sectorial del sòl no urbanitzable.

La intervenció de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació en els procediments assenyalats, es fa necessària com a mecanisme per a garantir una adequada protecció dels diferents béns jurídics presents en l'espai rural, tant per raó dels seus valors agraris, derivats de les destinacions, usos i funcions pròpies del sòl rústic productiu, com per la seua respectiva incidència en l'ordenació i preservació del medi rural.

En este context, cal assenyalar que s'ha produït un profund canvi en el marc legislatiu de la Generalitat en matèria d'urbanisme i ordenació del territori amb la promulgació de la Llei 4/2004, de 30 de juny, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge i la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del Sòl No Urbanitzable, que deroguen les anteriors lleis en la matèria i, els objectius principals de la qual se centren en la consecució del desenvolupament equilibrat i sostenible del territori i en la millora de la qualitat de vida de tots els ciutadans. Per a la plena consecució dels esmentats objectius, s'han introduït una sèrie de continguts nous, que comporten necessàriament a la necessitat de modificar i d'ampliar la normativa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, disposava per al desenvolupament del treball que, en l'àmbit de l'anterior legislació vigent, tenia encomanades en raó de les seues competències de caràcter agrari i de desenvolupament rural i que es recullen en l'Ordre comunicada de 19 d'octubre de 1992.

Descendint a l'àmbit de l'atribució de competències en matèria agrària, el Decret 8/2004, de 3 de setembre, del president de la Generalitat, pel qual s'assigna competències a la Presidència de la Generalitat i a les conselleries amb competències executives, assigna a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació les competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.

D'altra banda, el Decret 118/2003, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, establix en l'article 1 que “….és la competent en les matèries d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació, tenint a càrrec seu la direcció i execució de la política del Consell de la Generalitat en les esmentades matèries”.

Tot l'anterior justifica complidament la necessitat de regular el procediment i el contingut que han de tindre els informes considerats, així com l'atribució de competències per a la seua realització.

Per quant antecedix i, fent ús de les facultats que em conferixen els articles 35 i 68.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

ORDENE

Article 1. Objecte

És objecte de la present ordre regular dins de l'àmbit competencial de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i per a les funcions que li són atribuïdes, del procediment d'emissió dels informes de caràcter urbanístic i territorial establits en la normativa vigent en la matèria.

Article 2. Finalitat

La present ordre té com a finalitat definir el marc de gestió i tramitació d'aquelles sol·licituds d'informe que, acollint-se a la legislació vigent en matèria urbanística i territorial, requerisquen la participació administrativa de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Article 3. Classes d'informes

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el marc de les seues competències agràries i de desenvolupament rural, emetrà algun dels següents tipus d'informes:

a) Informes referents a:

Instruments d'ordenació territorial i del paisatge, previstos en la Llei 4/2004, de 30 de juny, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge, en tant que el seu contingut tinga un caràcter general per a l'espai municipal, com quan afecten a modificacions dels instruments vigents, incloses les referides al canvi de qualificació del sòl no urbanitzable o a la seua zonificació.

b) Els previstos en els articles 11 i 15 de la Llei 8/2002, de 5 de desembre, d'Ordenació i Modernització de les Estructures Agràries de la Comunitat Valenciana.

c) Els competencials necessaris per aquells usos i aprofitaments en sòl no urbanitzable, que requerisquen d'una declaració d'interés comunitari en els supòsits i condicions previstos en la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable.

d) Aquells informes referits a construccions, instal·lacions agrícoles, ramaderes i vivendes rurals vinculades a explotacions agrícoles contingudes en els articles 20 i 22 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable.

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, emetrà informes de caràcter agronòmic en funció de l'explotació agrària del sol·licitant de l'actuació en sòl no urbanitzable.

e) Els referents a parcel·lació o segregacions de finques o terrenys rústics regulats en el títol III de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de Modernització d'Explotacions Agràries, el Decret 217/1999, de 9 de novembre, del Govern Valencià, pel qual es determina l'extensió de les unitats mínimes de cultiu i en el títol IV de la Llei 8/2002, de 5 de desembre, d'Ordenació i Modernització de les Estructures Agràries de la Comunitat Valenciana.

f) Els informes derivats de l'aprovació d'instruments d'ordenació ambiental dels espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, en el marc del que establix la Llei 11/1994, de 27 de desembre.

Article 4. Competències

1. La competència per a l'emissió dels informes a què es referix l'article anterior, correspon als directors territorials de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en els seus respectius àmbits territorials.

2. L'anterior s'entén sense perjuí del que establix l'article 13 de la Llei 8/2002, de 5 de desembre, d'Ordenació i Modernització de les Estructures Agràries de la Comunitat Valenciana.

Article 5. Custòdia de l'expedient

La custòdia dels expedients afectats per la present ordre, correspondrà a la direcció territorial on es realitze l'actuació prevista.

Article 6. Sol·licituds d'informes

1. Els informes sobre actuacions existents o previstes en sòl no urbanitzable únicament s'emetran a instància dels organismes competents en matèria de planificació i ordenació territorial, segons la legislació vigent.

2. Correspon als ajuntaments, pel que fa a actes d'ús i aprofitament del sòl no urbanitzable, com a organismes competents per a l'atorgament de les corresponents llicències, la sol·licitud i la instància a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de l'emissió dels informes corresponents.

Article 7. Contingut de les sol·licituds

1. Les sol·licituds que es formulen s'hauran de dirigir a les Direccions Territorials de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i anar acompanyades de la documentació que, si és el cas, s'exigisca de conformitat amb les normes reguladores corresponents, i s'ha de comptar en tot cas amb el contingut mínim següent:

a) Dades que identifiquen del titular de l'actuació prevista en sòl no urbanitzable.

b) Objecte de l'actuació.

c) Ubicació cadastral de la parcel·la o parcel·les afectades per l'actuació.

d) En el cas de construccions, instal·lacions agrícoles, ramaderes i vivendes rurals vinculades a explotacions agrícoles contingudes en els articles 20 i 22 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable, s'haurà d'acompanyar la sol·licitud de :

– Informe tècnic municipal sobre compatibilitat de l'actuació amb el planejament municipal vigent i qualificació urbanística del sòl, amb el vistiplau del secretari de la Corporació Local.

– Memòria que incloga les dades agronòmiques necessàries per a poder avaluar l'actuació pretesa pel sol·licitant i la necessitat edificació, així com les seues característiques constructives.

– En totes les vivendes rurals vinculades a explotacions agrícoles, així com en les construccions i les instal·lacions agrícoles i ramaderes superiors a 250 m2, la memòria agronòmica haurà d'anar firmada pel tècnic competent, justificativa de l'actuació i descriptiva tant de l'explotació com de les característiques constructives.

2. En els casos de segregació previstos en l'apartat 2 del Decret 217/1999, de 9 de novembre, s'haurà de justificar el dret a reg.

En els supòsits previstos en l'apartat 3 b) de l'esmentada norma, s'haurà de justificar la finalitat que pretén la divisió o segregació de les finques sol·licitades.

Respecte de les llicències de segregació referents a les construccions previstes en l'article 25 apartat b) de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de Modernització d'Explotacions Agràries, s'haurà d'acompanyar de la corresponent llicència urbanística.

Article 8. Criteris generals de valoració

1. Els informes relatius a construccions i instal·lacions agrícoles i ramaderes en sòl no urbanitzable comú previstos en l'article 20 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable, hauran de fer referència als aspectes següents:

a) Si els usos, activitats i aprofitaments per als quals se sol·licita l'informe estan vinculats amb l'activitat agrària de l'explotació.

b) Si són adequats i necessaris per a l'activitat.

c) Si la ubicació dels usos, activitats i aprofitaments sol·licitats es troben sobre sòl no urbanitzable protegit per raó dels seus valors agraris i de preservació del medi rural.

2. En el cas de vivendes rurals vinculades a explotacions agrícoles contingudes en l'article 22 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable, sobre les quals, segons la legislació vigent, els organismes competents sol·liciten informe de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, només s'emetrà favorable per a aquelles vivendes que estant vinculades a una explotació agrària, presenten una dimensió mínima d'una UTA o el titular de la qual tinga la condició d'agricultor professional, segons es definix en la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de Modernització d'Explotacions Agràries i la resta de normativa de desenvolupament, sempre que es justifique la necessitat i la idoneïtat de la seua ubicació.

3. En els casos d'explotació de pedreres i extracció d'àrids i terres, activitats de servicis vinculades funcionalment a carreteres i, en general, quan la sol·licitud d'informes es referisca a activitats que requerisquen d'una declaració d'interés comunitari, s'haurà d'informar la incidència de l'esmentada activitat en l'àmbit de les competències pròpies de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de conformitat amb el que preveu l'article 37.2 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable.

4. En el cas que la ubicació dels usos i aprofitaments pretesos es preveja sobre sòl no urbanitzable protegit per raó dels seus valors agraris, a més dels requisits anteriors, s'haurà de valorar la seua necessitat i compatibilitat amb el millor aprofitament, conservació i atenció dels recursos naturals, en els termes establits en l'article 17 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de Sòl No Urbanitzable, amb aplicació dels criteris de valoració establits en l'article 14 de la Llei 8/2002, de 5 de desembre, d'Ordenació i Modernització de les Estructures Agràries de la Comunitat Valenciana.

Article 9. Termini d'emissió d'informes

El termini màxim per a emetre els informes que es referix la present ordre serà de dos mesos des que la sol·licitud tinga entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua emissió.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l'Ordre comunicada de 19 d'octubre de 1992, de la Conselleria d'Agricultura i Pesca, per la qual es regula l'evacuació d'informes als quals es referix la Llei 4/1992, de 5 de juny, sobre sòl no urbanitzable.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Per part de la Direcció General de Modernització d'Infraestructures Agràries es dictaran les normes necessàries per al millor desenvolupament i aplicació de la present ordre.

Segona

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 17 d'octubre de 2005

El conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació,

Mapa web