Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 130/2006, de 29 de setembre, del Consell, per a la promoció de l'ocupació estable a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5359 de 03.10.2006
Número identificador:  2006/11263
Referència Base de Dades:  5093/2006
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Economia, Hisenda i Ocupació
    Grup temàtic: Reglamentació, Legislació
    Matèries: Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: ajuda a l'ocupació, lluita contra la desocupació, seguretat en l'ocupació, inserció professional, creació d'ocupació, jove, desocupació juvenil, desocupació de llarga duració, dona, desocupació femenina, discapacitat, treballador minusvàlid, migrador, societat sense finalitat lucrativa, empresa privada



DECRET 130/2006, de 29 de setembre, del Consell, per a la promoció de l'ocupació estable a la Comunitat Valenciana. [2006/11263]

L'article 40 de la Constitució Espanyola, incardinat en el capítol III del títol I dedicat als principis rectors de la política social i econòmica, insta els poders públics a realitzar una política orientada a la plena ocupació.

Conforme al mandat constitucional i en el marc de les competències que l'article 49.3 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat en matèria de polítiques actives de foment d'ocupació, el present decret té com a objecte establir els principis rectors de les convocatòries anuals d'ajudes dirigides al foment de l'ocupació estable a la Comunitat Valenciana, destinades a afavorir la contractació de treballadors pertanyents a col·lectius amb majors dificultats d'accés a l'ocupació estable. L'establiment d'aquests principis es complementa amb la regulació de les característiques de les ajudes i del procediment de concessió de les subvencions, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Les línies essencials que defineixen el contingut d'aquest decret es deriven dels compromisos adquirits pels agents socials i econòmics, i pel Consell en la revisió del Pacte Valencià pel Creixement i l'Ocupació (2001-2006) duta a terme al setembre de 2005 per a continuar avançant cap a la societat de la plena ocupació.

Sobre la base de l'esmentada revisió del Pacte Valencià pel Creixement i l'Ocupació es consideren com a objectius d'ocupació continuar augmentant la taxa d'ocupació, així com l'estabilitat d'aquesta, a la Comunitat Valenciana, i continuar creant llocs de treball com a manera de continuar avançant cap a la societat de la plena ocupació.

Aquest decret s'estructura en tres capítols. En el primer s'hi arreplega la finalitat de la norma i es concreten els requisits de les ocupadores que poden accedir a les ajudes dirigides al foment de l'ocupació estable.

En el capítol II s'arrepleguen les disposicions relatives a les ajudes. D'una banda, es concreten els col·lectius de treballadors als quals estaran orientades de forma prioritària les convocatòries d'ajudes de foment de l'ocupació estable a la Comunitat Valenciana, considerant aquells que presenten majors dificultats, bé per a accedir a l'ocupació amb carácter general bé per a la consecució de treball estable. I, d'altra banda, en aquest capítol s'arreplega la qualificació de les ajudes com a subvencions públiques, i es contempla la valoració de criteris territorials i sectorials a considerar en la quantificació de les ajudes en funció de la desocupació i/o la temporalitat laboral existent.

Els col·lectius objecte d'actuació comprenen desocupats pertanyents als col·lectius amb més dificultats per a accedir a una ocupació estable: dones, joves, desocupats de llarga duració, majors de 45 anys, persones afectades per algun tipus de discapacitat, beneficiaris de la renda de ciutadania, persones en risc d'exclusió social i immigrants.

Quant als programes dirigits a la dona es contempla, en tot cas, una discriminació positiva que implicarà un import superior en la quantia de les ajudes a la contractació d'aquest col·lectiu. D'altra banda, com a mesures específiques, s'estableix el suport amb majors ajudes a la contractació en sectors d'activitat en què la dona es troba subrepresentada, a la contractació de dones en situacions especials com dones víctimes de violència de gènere, dones amb discapacitat i dones que es reincorporen al mercat laboral. De la mateixa manera, les ajudes seran de major quantia per a les empreses que acrediten la posada en marxa de Plans d'Igualtat d'Oportunitats o l'aplicació de mesures que faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral, en especial, les que possibiliten l'accés i/o el manteniment de la dona en el mercat laboral.

Respecte al foment de l'ocupació estable dels joves, i tenint en compte que el principal obstacle per a l'accés a l'ocupació és la falta d'experiència laboral, es preveu el suport a les contractacions que possibiliten la formació en el lloc de treball i la futura estabilitat en l'ocupació al mateix temps.

Finalment, en el capítol III es fa referència als principis de procediment que han de seguir les empreses que sol·liciten les ajudes a la contractació estable dels treballadors pertanyents als col·lectius objecte d'actuació, i a l'obligació de manteniment dels llocs de treball subvencionats el compliment de la qual serà supervisat per l'òrgan gestor de les ajudes.

El procediment de concessió de les ajudes s'excepciona del procediment general de concurrència competitiva definit en l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, considerant el que preveu l'apartat 2.c) de l'esmentat article que estableix que podran concedir-se de forma directa aquelles subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, i altres degudament justificades.

La present norma pretén ser un pla de xoc a favor de l'ocupació estable dirigit a fomentar la contractació de desocupats amb especials dificultats d'inserció laboral, així com a afavorir les transformacions dels contractes temporals en indefinits de treballadors pertanyents als col·lectius objecte d'actuació. L'aplicació del procediment de concurrència competitiva podria suposar un obstacle per a aconseguir la finalitat de la norma ja que introdueix un element de concurrència competitiva artificial entre els possibles beneficiaris que dilataria la resolució de les sol·licituds, quan per a la seua resolució s'atén, exclusivament, a criteris de temporalitat en la presentació d'aquelles, preveient l'articulat d'este decret els criteris per a dirimir els empats.

Per tant i en consideració a raons d'interés públic i social, el procediment de concessió directa resulta més operatiu per a facilitar la contractació d'aquests treballadors, atés que l'ocupadora percebria amb major promptitud l'ajuda destinada al foment de l'ocupació estable del treballador contractat, amb la comprovació prèvia per l'òrgan competent del compliment dels requisits establits en les convocatòries corresponents.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 29 de setembre de 2006,

DECRETE

CAPÍTOL I

Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit

El present decret té com a objecte establir els col·lectius prioritaris als quals han de destinar-se les ajudes de foment de l'ocupació estable, i les característiques essencials i el règim de concessió d'aquestes, a fi d'afavorir la inserció laboral dels desocupats inscrits en els centres del Servici Valencià d'Ocupació i Fomarció (SERVEF) de la Comunitat Valenciana amb més dificultats d'accés a l'ocupació estable, així com les transformacions dels contractes temporals en indefinits de treballadors pertanyents als col·lectius objecte d'actuació a través de convocatòries anuals de subvencions.

Article 2. Beneficiaris de les ajudes

Podran ser beneficiaris de les ajudes a què es refereix aquest Decret, les empreses, siga quina siga la seua forma jurídica, les persones físiques i les entitats privades sense ànim de lucre, amb àmbit d'actuació a la Comunitat Valenciana, que formalitzen els contractes subvencionables per a la seua execució en centres de treball radicats en la Comunitat Valenciana, sempre que, a més, reunisquen els requisits i les condicions que s'estableixen en el present decret i els que prevegen les convocatòries de referència.

CAPÍTOL II

Disposicions relatives a les ajudes

Article 3. Col·lectius de treballadors prioritaris

De conformitat amb el que preveu l'article 1 del present decret, es consideren col·lectius d'actuació prioritària els següents:

a) Dones.

b) Joves menors de 30 anys.

c) Desocupats de llarga duració.

d) Majors de 45 anys.

e) Persones afectades per algun tipus de discapacitat.

f) Beneficiaris de la renda de ciutadania.

g) Persones en risc d'exclusió social.

h) Immigrants.

Article 4. Foment de l'ocupació estable de la dona

Les convocatòries d'ajudes que es publiquen anualment fomentaran la igualtat en l'accés a l'ocupació estable de la dona a través de les mesures següents:

1. Amb caràcter general, les convocatòries d'ajudes anuals fomentaran l'accés de la dona a l'ocupació estable a través de majors ajudes a la seua contractació.

2. De la mateixa manera, es fomentarà de forma específica la contractació de la dona en sectors d'activitat en què es trobe subrepresentada, de conformitat amb el que preveu la disposició addicional de la present norma, així com la de dones en situacions especials com víctimes de violència de gènere, dones amb discapacitat i dones que es reincorporen al mercat laboral.

3. Les ajudes a la contractació de la dona seran majors per a les empreses que acrediten la posada en marxa de Plans d'Igualtat d'Oportunitats, o l'aplicació de mesures que faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral, en especial, les que possibiliten l'accés i/o el manteniment de la dona en el mercat laboral.

Article 5. Foment de l'ocupació estable dels joves

1. Les convocatòries d'ajudes anuals promouran l'entrada en el mercat de treball dels joves menors de 30 anys, donant suport tant a la contractació indefinida inicial com a la transformació de contractes temporals en les condicions que establisquen les convocatòries corresponents.

2. Així mateix, es fomentarà la contractació de joves vinculada als contractes de relleu per a substituir treballadors que accedeixen a la jubilació parcial.

Article 6. Foment de la conciliació de la vida familiar i laboral

També es donarà suport a l'estabilitat en l'ocupació a través d'ajudes dirigides a l'aplicació de mesures que faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral, en concret:

1. Ajudes destinades a donar suport al repartiment del temps de treball i a les contractacions de caràcter estable a temps parcial.

2. Ajudes per a la formalització de contractes temporals de desocupats que es realitzen per a la cobertura d'absències legals dels treballadors, en especial, les relacionades amb l'assistència a la família.

Article 7. Consideració del territori i del sector econòmic

L'ajuda serà de major quantia en consideració a la dimensió territorial i sectorial, considerant que l'existència de territoris i sectors especialment afectats per la situació canviant de l'economia repercuteix en les oportunitats d'activitat econòmica i, per tant, d'ocupació.

Les convocatòries d'ajudes respectives concretaran les condicions per a determinar els territoris i els sectors als quals resulte d'aplicació aquesta millora de l'ajuda.

Article 8. Característiques i règim jurídic de les ajudes

1. Les ajudes consistiran en un import econòmic per cada contracte que resulte subvencionable, d'acord amb els requisits establits en el present decret i en les convocatòries que es publiquen anualment.

2. Les ajudes que es promoguen a l'empara del present decret tindran la consideració de subvencions públiques, de conformitat amb el que disposen els preceptes en vigor del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat i pels preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, d'acord amb l'apartat 1 de la disposició final primera d'aquesta.

CAPÍTOL III

Requisits relatius a la concessió de les subvencions

Article 9. Selecció i contractació dels treballadors

1. L'accés a les ajudes dirigides al foment de l'ocupació estable objecte del present decret, així com a les ajudes a la contractació arreplegades en l'article 6.2 del present decret, quedarà condicionat al fet que el treballador contractat pertanga a algun dels col·lectius establits en l'article 3 d'aquest decret, tal com s'establisca en la convocatòria anual corresponent.

2. En la selecció dels treballadors per part dels centres SERVEF es prioritzarà aquells candidats que hagen realitzat accions formatives i itineraris d'inserció subvencionats pel SERVEF.

3. Les ajudes donaran suport a l'estabilitat en l'ocupació que es produïsca a través de qualsevol de les vies següents:

a) Contractació indefinida inicial del treballador.

b) Transformació de contractes temporals en indefinits, sempre que els treballadors complisquen els requisits previstos en el present decret i en la convocatòria anual de subvencions en el moment de formalitzar-se la contractació temporal, la transformació de la qual siga objecte de subvenció.

Article 10. Procediment de concessió

1. Les convocatòries d'ajudes contindran les disposicions aplicables a la sol·licitud i a la concessió d'aquestes, així com els requisits i les obligacions a complir pels sol·licitants.

2. Les ajudes s'atorgaran en règim de concessió directa fins a esgotar el crèdit disponible, segons l'ordre en què la sol·licitud haja tingut entrada en qualsevol dels registres d'entrada, sempre que es complisquen els requisits exigits en la convocatòria i s'hi adjunte la totalitat de la documentació establida en aquesta.

3. De conformitat amb el que disposa l'article 6 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat, en cas d'empat tindran preferència aquelles empreses que acrediten un major grau de compromís amb la inserció laboral d'aquest tipus de treballadors en els termes previstos per l'article referenciat.

Article 11. Manteniment dels llocs de treball subvencionats

1. Els beneficiaris de les ajudes arreplegades en aquest decret contrauen l'obligació de mantenir els llocs de treball creats i subvencionats un mínim de tres anys, o de dos si es tracta de xicotetes i mitjanes empreses. En el supòsit de baixa del treballador subvencionat, l'ocupadora podrà substituir-lo per un altre treballador pertanyent al mateix col·lectiu, en les condicions que s'establisquen en la convocatòria corresponent. L'incompliment d'aquesta obligació donarà lloc al reintegrament de l'ajuda percebuda amb els corresponents interessos de demora, de conformitat amb el que disposa l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El Servici Valencià d'Ocupació i Formació, com a òrgan gestor de les ajudes, durà a terme l'activitat de control de l'obligació de manteniment dels llocs de treball subvencionats en col·laboració amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i la Inspecció de Treball.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Sectors d'activitat amb subrepresentació femenina

Per a determinar si la contractació per a la qual se sol·licita la subvenció s'ha realitzat en un sector d'activitat en què la dona es troba subrepresentada, caldrà ajustar-se al que disposa l'Ordre de 16 de setembre de 1998 per al foment de l'ocupació estable de dones en les professions i ocupacions amb menor índex d'ocupació femenina, o en la norma vigent en la matèria en el moment de la contractació.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari

Es faculta el conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació per a dictar les disposicions necessàries per a l'execució i el desplegament del que disposa aquest decret.

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat.

València, 29 de setembre de 2006

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

GERARDO CAMPS DEVESA

Mapa web