Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 173/2000, de 5 de desembre, del Govern Valencià, pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries que han de reunir els equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire amb producció d'aerosols per a la prevenció de la legionel·losi.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3893 de 07.12.2000
Número identificador:  2000/9991
Referència Base de Dades:  4008/2000
 



DECRET 173/2000, de 5 de desembre, del Govern Valencià, pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries que han de reunir els equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire amb producció d'aerosols per a la prevenció de la legionel·losi. [2000/9991]

Els bacteris del gènere Legionella es troben generalment en hàbitats aquàtics naturals, i són capaços de sobreviure en un rang de condicions variat. En determinades circumstàncies poden colonitzar altres ambients humits entre els quals es troben els sistemes d'aigua creats i manipulats per l'home, que actuen com a propagadors i difusors.

Així, les instal·lacions o equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire i aparells d'humectació, entre altres, poden en ocasions afavorir les condicions òptimes de multiplicació i dispersió i donar origen a infeccions, una vegada el bacteri s'ha introduït en aquests sistemes hídrics.

Entre les condicions que poden afavorir la multiplicació del bacteri entre aquestes instal·lacions es poden esmentar l'estancament d'aigua, la presència de fangs, de matèria orgànica, bacteris, amebes i de productes generats per un manteniment incorrecte de les instal·lacions.

En aquest sentit, doncs, i sobre la base dels coneixements científics actuals en la matèria, la present norma té com a objecte la regulació dels requisits tecnicosanitaris que han de complir els equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire amb producció d'aerosols, per a la prevenció de la legionel·losi, tot això en compliment del deure que la Llei 14/1986, General de Sanitat, imposa a les administracions públiques per a dur a terme actuacions de promoció i millora dels sistemes de sanejament, proveïment d'aigua i dels sistemes de sanejament i control de l'aire.

D'altra banda, el Decret 90/1999, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Medi Ambient, i l'Ordre de 13 de març de 2000, que el desplega, així com el Decret 55/1990, de 26 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, assignen competències, entre altres, en matèria de sanitat ambiental a la Direcció General d'Educació i Qualitat Ambiental.

Així mateix, el Decret 87/1999, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, modificat pel Decret 198/1999, de 18 d'octubre, i l'Ordre de 3 de gener de 2000, que el desplega, assignen competències, entre altres, en matèria d'epidemiologia a la Direcció General de Salut Pública.

Igualment, el Decret 88/1999, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Indústria i Comerç, i l'Ordre de 6 de juny de 2000, que el desplega, assignen competències, entre altres, en matèria de qualitat i seguretat industrial a la Direcció General d'Indústria i Energia.

El Decret 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, i l'Ordre de 4 de març de 1997, per la qual es desplega el sistema bàsic de la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, especifiquen que en el cas de brot o situació epidèmica, els responsables d'institucions, indústries, establiments o similars han de subministrar tota la informació que els sol·licite l'autoritat sanitària. Així mateix, estan obligats a col·laborar en el control del brot o situació epidèmica.

Finalment, la Llei 14/1986, General de Sanitat, en l'article 42.3, inclòs en el capítol III, denominat «De les competències de les corporacions locals», assenyala que aquestes, sense perjudici de les competències de la resta d'administracions públiques, tenen com a responsabilitats mínimes, entre altres, en el control del medi ambient (contaminació atmosfèrica, proveïment d'aigua, sanejament d'aigües residuals, residus urbans i industrials), control sanitari d'indústries, activitats i serveis, transports, sorolls i vibracions, així com en el control sanitari d'edificis i llocs de convivència humana, especialment dels centres d'alimentació, perruqueries, saunes i centres d'higiene personal, hotels i centres residencials, escoles, campaments turístics i àrees d'activitat fisicoesportives i recreatives.

Per tot això, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu i a proposta dels consellers d'Indústria i Comerç, de Medi Ambient, i de Sanitat, després de la deliberació del Govern Valencià en la reunió del dia 5 de desembre de 2000,

DECRETE

Article 1. Finalitat

L'objecte del present decret és la prevenció de la legionel·losi a la Comunitat Valenciana a través de l'adopció de mesures higienicosanitàries en determinades instal·lacions considerades de risc per a la transmissió d'aquesta malaltia.

Article 2. Objecte i àmbit d'aplicació

Es consideren instal·lacions de risc en relació amb la legionel·losi i a l'efecte de la norma present els aparells o equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire, tals com torres de refrigeració, condensadors evaporatoris, equips de refredament evaporatoris, humectadors en climatització de confort i d'ús industrial, i altres instal·lacions que generen aerosols, i que afecten ambients exteriors i interiors, ubicats o instal·lats en el territori de la Comunitat Valenciana.

Article 3. Responsabilitat

És responsabilitat dels titulars de les instal·lacions de risc, considerades en l'article anterior, el compliment del que es disposa en el present decret.

Article 4. Registre d'instal·lacions

En el termini de 10 dies des del començament del funcionament de l'activitat, els titulars de les instal·lacions de risc recollides en l'article 2 han de notificar als ajuntaments respectius el nombre i característiques d'aquestes, per a la qual cosa han d'omplir la fitxa tècnica que figura en l'annex.

Amb la informació recopilada els ajuntaments han d'elaborar un registre d'instal·lacions ubicades en el seu terme municipal, el qual tindrà caràcter públic, i on constaran com a mínim les dades de la fitxa tècnica.

Les conselleries d'Indústria i Comerç, de Medi Ambient i de Sanitat podran requerir als ajuntaments informació sobre les dades que consten en l'esmentat registre quan es considere necessari.

Els ajuntaments hauran de facilitar la informació sol·licitada en el termini fixat en el requeriment per l'administració sol·licitant.

Article 5. Criteris generals de prevenció

1. La utilització d'aparells i equips que basen el seu funcionament en la transferència de masses d'aigua en corrents d'aire amb producció d'aerosols, recollits dins de l'àmbit d'aplicació del present decret, s'ha de dur a terme de manera que es reduïsca al mínim el risc d'exposició per a les persones.

Aquests aparells han d'estar dotats de separadors de gotes d'alta eficàcia. La quantitat d'aigua arrossegada ha de ser inferior al 0,1% del cabal d'aigua en circulació en l'aparell.

2. Els materials, en totes les instal·lacions que componen el sistema de refrigeració, han de resistir l'acció agressiva de l'aigua i del clor o altres desinfectants, a fi d'evitar la producció de productes de corrosió. S'han d'evitar, així mateix, materials particularment favorables per al desenvolupament de bacteris i fongs, tals com cuirs, fustes, màstics, uralites, materials a partir de cel·lulosa, formigons i similars.

3. S'han d'evitar les zones d'estancament d'aigua en els circuits, tals com canonades de by-pass, equips o aparells de reserva, canonades amb fons cec i similars. Els equips o aparells de reserva, en cas que n'hi haja, s'han d'aïllar del sistema mitjançant vàlvules de tancament hermètic, i han d'estar equipats amb una vàlvula de drenatge, situada en el punt més baix, per a buidar-los quan es troben en parada tècnica.

4. Els equips i aparells s'han d'ubicar de forma que siguen fàcilment accessibles per a la inspecció, desinfecció i neteja. S'ha de posar una atenció especial en el manteniment higiènic de bateries fredes i safates humides dels equips, mitjançant accessos adequats i tapes de registre.

Els equips han d'estar dotats, en un lloc accessible, almenys d'un dispositiu per a realitzar preses de mostres de l'aigua de recirculació.

5. Les safates de recollida d'aigua dels equips i aparells de refrigeració han d'estar dotades de fons amb el pendent adequat i tub de desaigüe que permeten buidar-les completament.

6. Si el circuit d'aigua disposa de depòsits (d'abastament, bombament, etc.) s'han de cobrir mitjançant tapes hermètiques de materials adequats, així com posar pantalles en els sobreeixidors i ventilacions.

7. En aquells casos en què s'utilitze l'aigua de procedència diferent de la xarxa pública, s'ha de garantir mitjançant la desinfecció prèvia, certificada mensualment per laboratori independent i degudament inscrit en el registre de Laboratoris de Salut Pública de la Comunitat Valenciana, l'absència de bacteris del tipus Legionella.

Article 6. Desinfecció i neteja periòdica dels circuits

Totes les instal·lacions de risc recollides en la present norma s'han de sotmetre a una neteja i desinfecció general, dues vegades a l'any com a mínim, preferentment al començament de la primavera i de la tardor, segons el protocol específic que a aquest efecte s'aprove per ordre conjunta de les conselleries de Sanitat i de Medi Ambient.

En qualsevol cas, s'han de sotmetre a aquesta neteja necessàriament en les ocasions següents:

1. Abans de la posada en funcionament inicial de la instal·lació, a fi d'eliminar la contaminació que s'hi puga haver produït durant la construcció.

2. Abans de tornar a posar en funcionament la instal·lació, quan haja estat parada per un període superior a 10 dies.

3. Abans de tornar a posar en funcionament la instal·lació, si aquesta ha estat manipulada en operacions de manteniment o ha estat modificada la seua estructura original per qualsevol causa que puga originar contaminació.

4. En cas de condicions ambientals desfavorables (atmosfera bruta: per contaminació o obres pels voltants de les instal·lacions).

5. Sempre que l'administració competent considere que la netedat del sistema no siga l'apropiada i/o quan en els controls analítics que es realitzen es demostre la presència de contaminació microbiològica.

Article 7. Tractaments preventius específics

1. S'han d'incorporar al circuit d'aigua en contacte amb l'atmosfera els sistemes auxiliars següents:

a) Un aparell de filtratge per a eliminar la contaminació produïda per substàncies sòlides de l'ambient.

b) Un sistema de tractament químic o físic amb el fi de reduir l'acumulació de depòsits en els equips.

c) Un sistema de tractament químic per a evitar l'acció de la corrosió sobre les parts metàl·liques del circuit.

d) Un sistema de tractament de desinfecció per mitjà d'agents biocides. Si aquest últim perd eficàcia davant les variacions del pH, s'hi haurà d'introduir, a més, un control en continu de les concentracions d'ambdós.

L'addició de reactius al circuit d'aigua s'ha de realitzar en el punt que permeta integrar-los de forma completa i que garantisca que les concentracions, en qualsevol punt del circuit, s'ajusten a les establides pel fabricant.

2. S'ha de drenar l'aigua de la safata i buidar el circuit quan l'aparell es trobe fora d'ús.

3. S'ha de controlar l'estat del separador de gotes amb periodicitat semestral, com a mínim, i netejar-lo, reparar-lo i/o substituir-lo.

4. S'ha de netejar i/o substituir el material de rebliment amb freqüència mínima semestral.

5. La neteja del separador de gotes, material de rebliment i elements desmuntables s'ha de fer mitjançant immersió en solucions desincrustants.

6. La neteja de la resta d'instal·lacions no desmuntables s'ha de fer de tal manera que es garantisca l'absència d'incrustacions, corrosions i tot allò que puga afavorir l'acantonament del bacteri.

7. Es considera aconsellable que l'addició dels compostos químics a la línia d'aigua del circuit es realitze mitjançant dosificadors automàtics en continu, controlats per sondes de concentracions.

8. Així mateix, i a fi de conéixer la bondat del programa de manteniment, s'han de realitzar al llarg de l'any controls analítics fisicoquímics i microbiològics, que han de comprendre almenys de forma obligatòria els realitzats amb posterioritat als treballs de neteja i desinfecció recollits en l'article anterior. Les anàlisis han de ser realitzades per un laboratori independent i degudament inscrit en el registre de Laboratoris de Salut Pública de la Comunitat Valenciana.

Article 8. Desinfectants

1. Els desinfectants són els que si és cas autoritze per a ús ambiental el Ministeri de Sanitat i Consum, atenent les normes tècniques establides en la Directiva 98/8/CE relativa a la comercialització de biocides. Han de ser d'eficàcia provada enfront del bacteri Legionella i el seu ús s'ha d'ajustar en tot moment a les especificacions tècniques i al règim d'utilització establits pel fabricant.

Els desinfectants han d'estar inscrits en el Registre Oficial de Plaguicides de la Direcció General de Salut Pública del Ministeri de Sanitat i Consum, i han de ser aplicats per empreses registrades en el registre Oficial d'Establiments i Serveis Plaguicides de la Comunitat Valenciana o d'altres comunitats autònomes.

2. Els desinfectants, antiincustrants, antioxidants, dispersants i qualsevol altre tipus d'additius han de complir amb els requisits de classificació, envasat i etiquetat, i proveïment de fitxes de dades de seguretat a que els obliga el marc legislatiu vigent.

Article 9. Evacuació d'aigua procedent de les instal·lacions de risc

1. Les descàrregues d'aigua amb desinfectants, antiincrustants, antioxidants, etc., s'han d'efectuar al sistema integral de sanejament segons els criteris establits en les ordenances municipals d'abocaments al clavegueram de cada municipi.

2. Si la descàrrega anterior es realitza a domini públic hidràulic, ha de disposar de l'autorització preceptiva de l'organisme de conca; en el cas que l'abocament es realitze al domini públic maritimoterrestre ha de disposar de l'autorització de la Conselleria de Medi Ambient.

Article 10. Registre de manteniment i desinfecció

Tots els titulars d'aquestes instal·lacions han de disposar d'un registre de manteniment i desinfecció, en el qual el responsable de les instal·lacions ha de realitzar les anotacions següents:

1. Data de realització de la neteja i desinfecció general, i protocol seguit. L'empresa contractada a l'efecte ha d'estendre un certificat en què consten aquests aspectes.

2. Data de realització de qualsevol altra operació de manteniment (neteges parcials, reparacions, verificacions, greixatges, etcètera) i especificació d'aquestes, així com qualsevol tipus d'incidència i mesures adoptades.

3. Data i resultats de les diferents analítiques realitzades per al control de l'aigua de recirculació.

Article 11. Inspecció de les instal·lacions

La inspecció de les instal·lacions i l'accés als registres de manteniment i desinfecció pot realitzar-los en qualsevol moment pel personal de l'administració municipal i de les conselleries d'Indústria i Comerç, Medi Ambient i Sanitat que exercisquen les funcions d'inspecció en la matèria.

Article 12. Règim sancionador

Les infraccions a les disposicions contingudes en el present decret poden ser objecte de sancions administratives, després de la instrucció del corresponent expedient administratiu, sobre la base dels principis establits en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/1999, i de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, així com en la Llei de la Generalitat Valenciana 3/1989, de 2 de maig, d'Activitats Qualificades, en el supòsit que els aparells o equips a que es refereix l'article 2 es troben ubicats en instal·lacions o activitats sotmeses al règim previst en aquesta última norma.

Article 13. Infraccions

S'han de considerar infraccions a allò que disposa el present decret, les tipificades en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, així com en la Llei 3/1989, de 2 de maig, d'Activitats Qualificades, que resultaren aplicables a les conductes realitzades pels subjectes destinataris d'aquest.

Article 14. Òrgans competents

1. La competència per a la imposició de les sancions, en les quanties establides en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, i en la Llei 3/1989, de 2 de maig, d'Activitats Qualificades, correspon:

a) Als alcaldes, quan la quantia no excedisca de 500.000 pessetes. Aquesta competència s'ampliarà fins a 1.000.000 de pessetes quan es tracte de municipis que tinguen delegades competències en matèria d'activitats qualificades.

b) Al conseller de Sanitat i la conseller de Medi Ambient en els supòsits d'aplicació dels tipus constinguts en les lleis 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, i 3/1989, de 2 de maig, d'Activitats Qualificades quan la quantia no excedisca de 5.000.000 de pessetes.

c) Al consell de la Generalitat Valenciana, a proposta del respectius consellers, fins a 10.000.000 de pessetes en aplicació de la Llei 3/1989, de 2 de maig, de la Generalitat Valenciana, d'Activitats Qualificades, i fins a 100.000.000 de pessetes en aplicació de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat.

2. El tancament de l'establiment, instal·lació o servei, tant temporal com definitiu, quan corresponga, pot ser acordat de conformitat amb allò establert en les lleis 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, i 3/1989, de 2 de maig, d'Activitats Qualificades

3. Per raons d'urgència inajornable, els alcaldes son competents per a adoptar com a mesura provisional la suspensió temporal de les instal·lacions o activitats fins que siguen corregides les deficiències existents.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Les noves activitats que es pretenguen implantar a partir de l'entrada en vigor del present decret i que disposen de les instal·lacions a què fa referència l'article 2, han d'acreditar en la documentació que aporten per a l'obtenció de la corresponent llicència municipal de funcionament de l'activitat que compleixen amb les determinacions establides en la present norma.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

A l'efecte del que s'estableix en l'article 4, les instal·lacions de risc recollides en l'article 2 que es troben en funcionament en l'actualitat, han d'omplir i remetre a l'ajuntament del terme municipal en què es troben ubicades la fitxa tècnica prevista en l'annex, en el termini de sis mesos, a comptar de l'entrada en vigor del present decret.

Segona

L'adaptació de les instal·lacions a les exigències contingudes en el present decret, i existents amb anterioritat a la seua promulgació, s'han de dur a terme en el termini màxim d'un any després que entre en vigor.

Tercera

Les activitats noves per a les quals es troba en tramitació la sol·licitud de la llicència municipal corresponent, hauran d'adaptar les instal·lacions a les exigències contingudes en el present decret en el termini màxim de sis mesos des de la concessió de la llicencia municipal d'activitat. Tot això, sense perjudici de la obligació de notificació de la fitxa tècnica als ajuntaments, establerta en l'article 4.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculten els consellers d'Indústria i Comerç, Medi Ambient i Sanitat per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació d'aquesta decret.

Segona

El present decret entra en vigor l'endemà d'haver sigut publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 5 de desembre de 2000.

El president de la Generalitat Valenciana

Eduardo Zaplana Hernández-Soro

El conseller d'Indústria i Comerç,

FERNANDO V. CASTELLÓ BORONAT

El conseller de Medi Ambient,

FERNANDO MODREGO CABALLERO

El conseller de Sanitat,

Mapa web