Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 266/1994, de 30 de desembre, del Govern valencià, pel qual aprova el Reglament sobre el Règim Econòmico-Financer i Tributari del Cànon de Sanejament.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 2418 de 31.12.1994
Referència Base de Dades:  2882/1994
 



DECRET 266/1994, de 30 de desembre, del Govern valencià, pel qual aprova el Reglament sobre el Règim Econòmico-Financer i Tributari del Cànon de Sanejament.

La Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, de Sanejament de les Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, creà en l'article 20 i següents un recurs tributari de la Hisenda Pública de la Comunitat Valenciana, denominat Cànon de sanejament, la recaptació del qual es destina a finançar les despeses de gestió, d'explotació, i, si escau, de construcció, de les instal.lacions de sanejament i depuració a què aquesta fa referència.

El Decret 18/1993, de 8 de febrer, regulà les normes de gestió del nou recurs tributari, en establir els criteris i els procediments pels quals havia de regir-se la gestió de recaptadora. L'experiència obtinguda en el transcurs dels dos primers anys de vigència del Cànon de sanejament ha demostrat la necessitat de desplegar i aclarir preceptes que no ho foren en el reglament esmentat, per això és convenient que s'aprove una nova versió del Reglament del Règim Econòmico-Financer i Tributari del Cànon de Sanejament.

Substancialment, el nou reglament introdueix modificacions quant als criteris de determinació de la base imposable pel mètode d'estimació objectiva, encara que mereix ser destacada com a novetat la regulació del procediment de determinació del Cànon de sanejament per als usos industrials, al qual dedica el capítol III.

Aquest capítol, desplega el que disposa l'article 23.2 de la Llei 2/1992, de 26 de març, que estableix que per a la determinació del Cànon de sanejament concret per a una empresa o grup d'empreses, en els consums per usos industrials, es podran tenir en compte criteris tals com la incorporació ostensible de l'aigua als productes fabricats, la càrrega contaminant que s'incorpore a l'aigua utilitzada, i la depuració per part de la mateixa indústria.

Alhora, junt amb aquests criteris, s'ha considerat la conveniència d'introduir com a factor corrector del volum les pèrdues d'aigua per evaporació, tan freqüents en determinats processos industrials, i l'addició d'aigua procedent de matèries primeres.

D'altra banda, les successives lleis de pressupostos promulgades des de l'entrada en vigor de la Llei de Sanejament, determinen que la quota de consum i la quota de servei per a usos industrials podran ser incrementades o disminuïdes d'acord amb els coeficients correctes segons els criteris esmentades. A aquest efecte, s'habilita el Consell per a aprovar les fórmules i els procediments de determinació dels factors que condicionen la quantificació d'aquests coeficients correctors.

Així doncs, es configura un coeficient corrector que resultarà de les fórmules previstes en l'annex d'aquest decret, i que modificarà la quota de consum i la quota de servei del Cànon de sanejament per usos industrials aplicables d'acord amb les tarifes vigents en cada moment. El coeficient corrector es determinarà a partir d'una declaració de producció d'aigües residuals que hauran de presentar els subjectes passius, i que té per finalitat individualitzar el Cànon de sanejament per usos industrials d'acord amb les característiques de l'abocament.

L'efecte final de l'aplicació del coeficient corrector és, doncs, que els usos industrials de l'aigua queden gravats econòmicament d'acord amb la quantitat total de contaminació aportada al medi receptor, fent efectiu el principi de «qui contamina paga».

D'altra banda, l'obligatorietat o la voluntarietat de presentar la declaració de producció d'aigües residuals és determinada per l'enquadrament de l'activitat que s'exercisca dins d'unes o altres seccions de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE).

En el primer supòsit, s'han inclòs aquells sectors d'activitats presumiblement amb un major potencial contaminant, i que per aquest motiu tindran una major repercussió del Cànon de sanejament. La determinació voluntària, s'ha arbitrat per a aquells sectors que poden resultar-ne afavorits, per no incorporar càrrega contaminant en els seus processos industrials.

El coeficient corrector es determinarà, doncs, a partir de les dades contingudes en la susdita declaració i el coeficient corrector resultant serà d'aplicació indefinida, llevat que canvien les circumstàncies que donaren lloc a la determinació.

Per això, d'acord amb el Consell d'Estat, a proposta del conseller d'Economia i Hisenda, i amb la deliberació prèvia del Govern valencià, en la reunió del dia de 1994,

DECRETE

Article únic

Aprovar el Reglament sobre el Règim Econòmico-Financer i Tributari del Cànon de sanejament, creat per la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març.

València, 30 de desembre de 1994

El president de la Generalitat Valenciana,

JOAN LERMA I BLASCO

Reglament sobre el Règim Econòmico-Financer

i Tributari del Cànon de Sanejament

CAPíTOL I

Disposicions generals

Article primer. Objecte

És objecte d'aquest reglament el desplegament normatiu del recurs tributari denominat «Cànon de sanejament», creat per la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, de Sanejament de les Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

Article segon. Concepte

El Cànon de sanejament és un recurs tributari de la hisenda pública de la Generalitat Valenciana, que s'exigirà en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i es destinarà al finançament de les despeses de gestió i d'explotació de les instal.lacions d'evacuació, tractament i depuració d'aigües a què fa referència la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, i, si escau, de les obres de construcció d'aquestes.

Article tercer. Fet imposable

El fet imposable està constituït per la producció d'aigües residuals, manifestada a través del consum mesurat o estimat d'aigües de qualsevol procedència.

Article quart. Exempcions

1. No s'exigirà el Cànon de sanejament als consums d'usos domèstics d'aquells municipis la població de dret dels quals incrementada, si escau, amb la mitjana ponderada de concentració estacional, no arribe als 500 habitants.

Amb caràcter excepcional, el Govern valencià podrà estendre aquesta exempció als llogarets, pedanies o nuclis de població separats a què fa referència la legislació de règim local, la població de dret dels quals unida, si escau, a la ponderada de concentració estacional, siga inferior a 500 habitants, en atenció a les seues especials característiques.

Mentre el Govern valencià no aprove un mètode de càlcul de la població estacional ponderada, únicament es tindrà en compte la població permanent, que estarà constituïda pel nombre d'habitants residents en cada municipi segons l'últim cens de població.

2. També n'estaran exempts:

a) Els consums d'aigua destinats a sufocar incendis i regar parcs o jardins públics.

b) L'alimentació d'aigua per a fonts públiques ornamentals.

Els contribuents amb dret a l'exempció poden sol.licitar, si escau, la devolució de les quantitats pagades en concepte de Cànon de sanejament que els hagen estat facturades, devolució que realitzarà l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

Article cinqué. Meritació

El Cànon de sanejament meritarà en el moment en què es consumisca l'aigua proveïda, i s'exigirà simultàniament amb les quotes corresponents al proveïment d'aigua, o en el moment d'obtenció d'aquesta en els supòsits de captació directa.

Article sis. Pagament

1. El pagament del Cànon de sanejament s'efectuarà en pagar les factures o els rebuts per consum d'aigua que satisfacen els subjectes passius contribuents.

A aquest efecte, i en aquestes factures o rebuts, s'hi especificarà l'import del Cànon com element independent, sense perjudici dels altres components que hi han de figurar.

2. L'import de la quota de servei es pagarà proporcionalment al període que comprenga la facturació del consum d'aigua.

L'import de la quota de consum es pagarà d'acord amb els metres cúbics d'aigua consumits en el període de facturació de què es tracte.

3. Aquelles persones, físiques o jurídiques, titulars d'aprofitaments d'aigua o propietàries d'instal.lacions de recollides d'aigües pluvials o similars, per a consum propi, efectuaran el pagament mitjançant liquidacions periòdiques en la forma que es determina en el capítol següent.

Article seté. Subjecte passiu contribuent

Estan obligats al pagament del Cànon de sanejament, en qualitat de contribuents, les persones físiques o jurídiques i les entitats que encara que manquen de personalitat jurídica, constituïsquen una unitat econòmica o un patrimoni separat, que realitzen qualsevol consum d'aigua susceptible de ser inclòs en el fet imposable.

Tret de prova en contrari, es considera com a contribuent qui figure com a titular del contracte de proveïment d'aigua, a qui adquirisca l'aigua per al consum directe, o siga titular d'aprofitaments d'aigua o el propietari d'instal.lacions de recollida d'aigües pluvials o similars per a consum propi.

Article vuité. Substitut del contribuent.

1. D'acord amb el que disposa l'article 27 de la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, està obligada a l'ingrés del Cànon de sanejament, en concepte de substitut del contribuent, tota persona o entitat que proveïsca l'aigua, independentment que el proveïment es mesure o s'estime, les quals cobraran dels usuaris aquest recurs tributari mitjançant l'oportuna repercussió en la factura o rebut, separadament de qualsevol altre concepte.

A aquests efectes, s'entendrà per l'entitat proveïdora d'aigua aquelles persones físiques o jurídiques, de qualsevol naturalesa, que mitjançant xarxes o instal.lacions de titularitat pública o privada efectuen un proveïment «en baixa» d'aigua, estiga o no emparada aquesta activitat en un títol administratiu de prestació del servei.

2. Quan una entitat subministradora proveïsca «en alta» altres empreses proveïdores, no repercutirà el Cànon de sanejament però estarà obligada a comunicar a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana el volum d'aigua proveïda i el receptor d'aquesta.

Article nové. Base imposable

1. La base imposable per a la fixació de la quota de consum serà determinada per l'aigua consumida, mesurada en metres cúbics.

La determinació d'aquesta base imposable s'efectuarà en règim d'estimació directa quan el consum es mesure per comptador o per altres procediments de mesura similars.

A aquest efecte, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà implantar, d'ofici o a petició del subjecte passiu i, en tot cas, a càrrec d'aquest, un sistema de mesurament directe per comptador.

2. Quan el consum d'aigua no siga susceptible de mesura per comptador o altres procediments de mesura, la base imposable es determinarà pel mètode d'estimació objectiva.

3. En qualsevol cas, i amb caràcter supletori, podrà determinar-se la base imposable per estimació indirecta, d'acord amb el que disposen els articles 50 i 51 de la Llei General Tributària, quan resulte impossible conéixer les dades imprescindibles per a la fixació de la base imposable, per les causes i amb els mitjans establerts en els articles indicats.

Article deu. Estimació objectiva de la base imposable

1. En el cas d'usuaris que disposen de proveïments propis d'aigua, el consum efectuat tant per a usos domèstics com industrials, es determinarà d'acord amb la declaració que, basant-se en dades i justificacions tècniques, aquests mateix efectuen, sempre que l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana estime que les dades d'aquesta declaració siguen correctes, i sense perjudici de les comprovacions oportunes. En particular, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà utilitzar com a indicadors de l'existència d'un consum diferent del declarat el volum d'aigua que conste en l'autorització o concessió administrativa de l'explotació del proveïment, el consum que resulte de l'aplicació de la fórmula que figura en l'apartat següent, la constatació del volum d'aigües residuals produïdes per l'usuari, i les característiques tècniques i la grandària de l'explotació econòmica on s'utilitza l'aigua.

2. En els casos de captacions subterrànies, el consum mensual d'aigua podrà estimar-se en funció de la potència nominal del grup elevador mitjançant la fórmula:

Q = (37.500 x p/h) + 20

on:

Q, és el consum mensual facturable expressat en metres cúbics.

p, és la potència nominal del grup o grups elevadors expressada en kilowats.

h, és la profunditat mitjana de l'aqüífer en la zona considerada, expressada en metres.

3. En el cas de proveïments mitjançant contractes de cabal i quan no puga ser mesurat directament, el volum d'aigua utilitzat mensualment s'avaluarà per aplicació de la fórmula següent:

V = I/M

V, és el volum d'aigua estimat, expressat en metres cúbics.

I, és l'import satisfet com a preu de l'aigua, expressat en pessetes.

M, és el preu mitjà de mercat de l'aigua al municipi corresponent, expressat en pessetes/m3.

4. En la resta dels casos de consums domèstics, quan no siga possible determinar un dels dos components del Cànon o tots dos, es procedirà de la manera següent:

a) Per al pagament de la quota de consum, el volum d'aigua utilitzada en el període de què es tracte s'avaluarà a raó de 200 litres per habitant i dia. En el cas de desconéixer el nombre d'habitants computables per abonat, s'estimarà que hi ha 3 habitants per abonat.

b) Per al pagament de la quota de servei, s'estimarà que hi ha tants abonats com el resultat de dividir per 3 el nombre d'habitants beneficiaris de l'aprofitament.

5. En aquells casos en què, sent d'aplicació el procediment establert en el paràgraf anterior, hi haja una ordenança o un reglament regulador del preu del servei de l'aigua, on s'establisquen tarifes diferenciades segons el tipus d'usuaris del servei (habitatges, indústries, bars, comerços, etc.), el consum estimat segons el procediment de l'apartat 4.a) anterior, s'aplicarà a l'usuari domèstic. Quant a la resta d'usuaris, la base imposable es determinarà multiplicant la base imposable determinada per als domèstics segons s'ha exposat, per un índex que resultarà de dividir la tarifa de l'aigua corresponent a cada ús concret per l'establerta per als usos domèstics.

Article onze. Quota

1. La quota del Cànon de sanejament, que s'integra per la suma de les de servei i consum, es determinarà d'acord amb les tarifes que es fixaran anualment en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana.

Per a la determinació de la tarifa del Cànon es podrà distingir entre usos domèstics i usos industrials de l'aigua, així mateix es podrà diferenciar segons la població i els factors relatius a la dimensió de l'establiment.

2. S'entén destinat per a ús domèstic el consum d'aigua realitzat en habitatges que done lloc a aigües residuals generades principalment pel metabolisme humà i les activitats domèstiques. Igual qualificació rebrà el consum d'aigua destinat a emplenar piscines i al reg de qualsevol superfície no afecta a una explotació agrària.

A aquests efectes, es considerarà explotació agrària el conjunt de béns i drets organitzats empresarialment per a la producció agrària amb fins de mercat.

3. La quota aplicable als consums domèstics podrà establir-se d'acord amb la població de cada municipi, per a la qual cosa es podrà distingir entre població permanent i població estacional.

En el cas que un sol comptador servisca per a mesurar el consum d'una comunitat de veïns o grup d'habitatges, el nombre de subjectes passius que servirà de base per a l'aplicació de la quota de servei s'estimarà d'acord amb la taula següent, que estableix una equivalència entre el calibre de comptador i el nombre de subjectes passius servits per ell. Aquesta equivalència s'utilitzarà mentre no es demostre que és un altre el nombre de subjectes passius que obtenen el proveïment d'aigua a través del mateix comptador.

- Comptador amb calibre de fins a 13 mm: 1 abonat.

- Comptador amb calibre de fins a 15 mm: 2 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 20 mm: 3 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 25 mm: 4 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 30 mm: 8 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 40 mm: 15 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 50 mm: 22 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 65 mm: 50 abonats.

- Comptador amb calibre de fins a 80 mm: 90 abonats.

- Comptador amb calibre de més de 80 mm: 150 abonats.

4. S'entén destinat per a ús industrial el consum d'aigua realitzat des de locals utilitzats per a efectuar qualsevol activitat comercial o industrial, i així mateix el realitzat per a usos distints del domèstic i del reg d'explotacions agràries.

La quota del Cànon de sanejament que s'ha de satisfer per usos industrials serà la que resulte segons una de les dues modalitats següents:

a) La determinada d'acord amb la tarifa establerta amb caràcter general per a tots els usos industrials.

b) La corregida per determinats coeficients establerts segons la contaminació produïda, la capacitat de depuració i la incorporació ostensible de l'aigua als productes fabricats, mitjançant l'aplicació de les fórmules i dels procediments que s'estableixen en el capítol III d'aquest reglament.

5. Per al càlcul de la quota de servei, quan no hi haja comptadors i es tracte d'usuaris als quals siguen aplicables les tarifes per usos industrials, s'utilitzarà l'equivalència entre consum d'aigua i calibre del comptador:

Calibre del comptador

Metres cúbics / any (en milímetres)

Fins a 5.000: 13

De 5.001 a 7.500: 15

De 7.501 a 12.500: 20

De 12.501 a 17.500: 25

De 17.501 a 25.000 30

De 25.001 a 50.000: 40

De 50.001 a 75.000: 50

De 75.001 a 100.000: 65

De 100.001 a 125.000: 80

Més de 125.000: Major de 80

6. Fos quin fos el sistema de determinació de la base imposable, la quota del cànon haurà de ser satisfeta, en tot cas, pel contribuent, en l'import íntegre, sense perjudici de les bonificacions que resulten procedents.

Article dotze. Bonificacions

1. S'aplicarà una bonificació del 50% en les quotes del Cànon de sanejament, exclusivament per usos domèstics, en aquells municipis que no compten amb sistemes de depuració en servei, en execució o amb projecte tècnic aprovat per la Generalitat Valenciana.

La bonificació anterior quedarà automàticament sense efecte en el moment en què els municipis disposen d'un projecte de sistema de depuració aprovat tècnicament per la Generalitat Valenciana.

A aquest efecte, s'entendrà que hi ha un projecte tècnic aprovat per la Generalitat Valenciana quan hi haja un plec de prescripcions tècniques o projecte d'obres aprovat per l'òrgan competent de la Generalitat Valenciana.

2. Així mateix, amb periodicitat semestral, tenint en compte les circumstàncies concurrents en cada municipi el primer dia de cada semestre natural, mitjançant una ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda, a proposta de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, es determinaran els municipis o les àrees als quals s'aplicarà aquesta bonificació, i els municipis als quals es deixa d'aplicar, d'acord amb el que disposa el paràgraf anterior.

Article tretze. Compatibilitat i incompatibilitat amb altres exaccions.

Per tal d'evitar la doble imposició, el Cànon de sanejament serà incompatible amb l'exacció de tributs, preus públics o altres recursos de caràcter local que es destinen al finançament efectiu de la gestió i explotació de les obres i instal.lacions a què es refereix la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març.

D'altra banda, l'esmentat cànon serà compatible amb l'existència d'altres tributs o recursos locals per a finançar la construcció de les obres i instal.lacions, i també amb la percepció de taxes, preus públics o qualsevol altre recurs legalment autoritzat per a costejar la prestació de serveis de clavegueram o altres actuacions que no siguen objecte del Cànon.

En qualsevol cas, es garantiran les quantitats necessàries per a l'explotació efectiva de les instal.lacions d'evacuació i tractament d'aigües residuals de la seua titularitat.

El Govern valencià determinarà, mitjançant decret, el procediment pel qual s'hauran de satisfer les esmentades quantitats.

CAPíTOL II

Normes de gestió

Article catorze. Gestió recaptadora

1. D'acord amb el que disposen els articles 14.3 i 16 apartat b) de la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, la gestió recaptadora del Cànon de sanejament s'efectuarà per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, entitat de dret públic creada per aquesta llei.

2. En els casos en què, d'acord amb allò previst en aquest Reglament, s'hagen d'efectuar liquidacions d'ofici pel Cànon de sanejament, es practicaran d'acord amb el procediment següent:

L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, proposarà la liquidació que corresponga, d'acord amb les normes previstes en aquest Reglament, a la Direcció General de Tributs i Tresoreria de la Conselleria d'Economia i Hisenda la qual, previ informe del servei competent, aprovarà, si escau, la liquidació proposada.

Aquesta liquidació es trametrà a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana per a la notificació a la persona interessada i posterior tramitació de la gestió recaptadora.

Article quinze. Ingrés pel substitut del contribuent

1. El substitut del contribuent haurà de presentar, amb periodicitat trimestral, una declaració-liquidació en el model aprovat a l'efecte. Cada declaració-liquidació arreplegarà les dades relatives al Cànon de sanejament facturat i ingressat en el trimestre natural anterior, i s'inclouran les variacions que s'hagen pogut produir sobre allò facturat o ingressat en altres trimestres.

Quan les declaracions-liquidacions donen un resultat positiu es presentaran i ingressaran a les oficines de les entitats financeres col.laboradores designades, en els terminis que finalitzen els dies:

5 de març, pel facturat i ingressat des de l'1 d'octubre fins el 31 de desembre de l'any anterior.

5 de juny, pel facturat i ingressat des de l'1 de gener fins el 31 de març.

5 de setembre, pel facturat i ingressat des de l'1 d'abril fins el 30 de juny.

5 de desembre, pel facturat i ingressat des de l'1 de juliol fins el 30 de setembre.

La declaració-resum anual, es presentarà fins el dia 5 de febrer, referida a les declaracions-liquidacions presentades al llarg de l'exercici anterior, i en el model que s'aprove a l'efecte.

Quan el dia assenyalat com a la fi d'un termini coincidisca en diumenge, festiu o no hàbil, es traslladarà a l'immediat dia hàbil posterior. A aquest efecte, es consideraran els dissabtes com a dia inhàbil.

Quan les declaracions-liquidacions resulten amb quota zero o a tornar, es presentaran a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, en el mateix termini establert per a les declaracions-liquidacions positives.

2. Quan l'import del Cànon de sanejament facturat per una mateixa entitat proveïdora, acumulats els volums facturats per cadascun dels subministraments realitzats, supere en còmput anual els 1.000 milions de pessetes, aquesta entitat presentarà les declaracions-liquidacions amb periodicitat mensual abans del dia 5 de cada mes, i hi farà referència als imports facturats i cobrats al llarg de l'antepenúltim mes anterior.

3. Quan el volum de facturació realitzat per una entitat proveïdora segons el còmput anual esmentat, no supere el milió de pessetes, es presentarà una única declaració-liquidació abans del dia 5 de març, referida al Cànon de sanejament facturat i recaptat fins el 31 de desembre immediat anterior.

4. Per tal de determinar si una entitat proveïdora supera o no els límits establerts en els apartats 2 i 3 anteriors, es prendran com a base les dades de l'última declaració-resum anual que s'haja presentat al llarg de l'exercici. Quan les dades de Cànon de sanejament facturat que hi figuren en la declaració resum anual, siguen superiors o inferiors a un any complet de facturació, la dada de volum facturat que servirà de base per a la determinació del calendari aplicable serà determinada per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana mitjançant una projecció anual basada en les declaracions-liquidacions que s'hagueren presentat.

En cas de no haver-se presentat cap declaració resum anual, es mantindrà la periodicitat trimestral, excepte si de les declaracions-liquidacions presentades es dedueix que es superen els 1.000 milions anuals de facturació. En aquest cas s'aplicarà la periodicitat mensual.

5. El substitut del contribuent utilitzarà, en els termes exposats en aquest article, una declaració-liquidació per cada municipi que proveïsca total o parcialment.

La periodicitat establerta per a la presentació de declaracions-liquidacions no comportarà de cap manera l'alteració del període de facturació que s'haja establert.

Article setze. Indemnització compensatòria de la gestió recaptadora

1. Les entitats proveïdores d'aigua tindran dret a percebre una indemnització en compensació de la gestió recaptadora efectuada. En les declaracions-liquidacions que presenten cada any podran deduir-se un 1% del cànon ingressat a compte de la indemnització anual definitiva que s'establix en els apartats següents d'aquest article.

2. La indemnització compensatòria de la gestió recaptadora s'establirà anualment per a cada entitat proveïdora, una vegada finalitzat el termini per a la presentació de la declaració-resum anual. D'acord amb allò establert en l'apartat següent, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, determinarà l'esmentat percentatge d'indemnització anual definitiva, i pagarà a cada entitat proveïdora la diferència que resulta entre la indemnització anual i la indemnització a compte que s'hagueren deduït aquestes en les declaracions-liquidacions corresponents a aquest any.

3. El càlcul de la indemnització anual, es realitzarà de la forma següent:

1) Determinació d'un percentatge inicial, segons el grau de recaptació, d'acord amb la següent taula:

% canon ingressat Fins el 75% Més del 75% i fins Més

canon facturat inclòs el 85% inclòs del 85%

% indemnització 1% 3% 5%

Els percentatges d'indemnització de la taula anterior s'aplicaran per a cada tram de la recaptació realitzada per cada entitat proveïdora al llarg de l'any, i s'acumularan les dades corresponents a tots els proveïments efectuats. Com a conseqüència, per al volum de recaptació equivalent fins a un 75% del cànon facturat, la indemnització serà de l'1% per a totes les entitats proveïdores. Per al següent tram de 10 punts percentuals de cànon ingressat respecte al cànon facturat, la indemnització serà del 3%. I, per a l'últim tram de cànon ingressat respecte al cànon facturat, la indemnització serà del 5%.

Sumades les indemnitzacions corresponents a cada tram, s'obtindrà un import que, dividit pel cànon ingressat, dóna com a resultat el percentatge inicial d'indemnització.

2) Per a aquelles entitats proveïdores que al llarg de l'any hagen presentat declaracions-liquidacions del Cànon de sanejament corresponents com a mínim a 5 municipis diferents, el percentatge d'indemnització corresponent al primer tram de la taula anterior (fins el 75% de cànon ingressat/cànon facturat) s'incrementarà en 0,1 punts per cada 10 municipis o fracció de 10. Una vegada efectuat aquest ajust, el percentatge inicial d'indemnització, es calcularà d'acord amb el que disposa l'anterior paràgraf.

3) El percentatge inicial d'indemnització que resulte, arrodonit a dos decimals, s'incrementarà mitjançant l'aplicació de la fórmula següent: P= 4/M

On:

M, és el volum de cànon facturat expressat en milions de pessetes.

P, és el valor de l'increment del percentatge inicial d'indemnització, arrodonit a dos decimals.

Per a aquelles entitats proveïdores que facturen menys d'1 milió de pesstes, M prendrà el valor 1.

4) El percentatge definitiu d'indemnització anual serà el que resulte de la suma del percentatge inicial i del valor P, establerts en els anteriors paràgrafs. Aquest percentatge definitiu, multiplicat pel cànon ingressat al llarg de l'any per cada entitat proveïdora, donarà com a resultat el valor de la indemnització anual corresponent.

4. Perdran el dret al reconeixement de la indemnització anual corresponent a un exercici les entitats proveïdores que hagueren presentat fora de termini alguna de les declaracions-liquidacions, o la declaració resum anual. En aquest cas, l'import de la quantia provisional de l'1% esdevindrà en definitiva.

Article disset. Ingrés directe pel subjecte passiu contribuent consumidor

1. Els subjectes passius contribuents que no reben l'aigua d'altres persones o entitats proveïdores, tindran l'obligació de presentar una declaració d'alta pel Cànon de sanejament, en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Reglament o des que comence la subjecció al cànon; a aquest efecte s'utilitzarà el model d'alta que s'aprove quan calga.

Qualsevol modificació sol.licitada pel subjecte passiu respecte de les dades incloses en la declaració inicial, haurà de ser degudament justificada, i produirà efectes a partir del trimestre natural immediat següent a la presentació de la sol.licitud.

2. Rebuda la declaració d'alta, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals proposarà la liquidació corresponent a l'any natural al qual faça referència, la qual, una vegada siga aprovada, segons el procediment establert en l'article 14, serà notificada al subjecte passiu per a l'ingrés en l'entitat financera col.laboradora corresponent. Aquest ingrés podrà fer-se en dos terminis d'igual quantia; el primer serà als tres mesos comptats des de la data de la liquidació, i el segon als sis mesos comptats des de la mateixa data.

La liquidació corresponent a l'any natural en què comence la subjecció al Cànon de sanejament s'adequarà al període de subjecció.

Per als exercicis posteriors es practicarà la liquidació corresponent, amb les mateixes limitacions respecte als terminis d'ingrés que s'han establert en aquest apartat.

3. Si el contribuent incompleix l'obligació de presentar l'alta establerta en aquest article, aquesta podrà realitzar-se d'ofici. En aquest cas, a més de l'import del Cànon de sanejament meritat en els períodes no prescrits i no liquidats prèviament, s'exigiran els interessos de demora corresponents i s'imposaran les sancions que siguen procedents.

4. No caldrà la declaració d'alta pel Cànon de sanejament si el contribuent presenta la Declaració de Producció d'Aigües Residuals d'acord amb les normes sobre determinació del Cànon de sanejament per als usos industrials que es contenen en el capítol III d'aquest Reglament, als efectes de determinar la possible aplicació de coeficients correctors.

Article divuit. Recaptació executiva

1. El Cànon de sanejament s'ingressarà en període voluntari en els terminis que s'estableixen en l'article 20 del Reglament General de Recaptació i en aquest Reglament.

En qualsevol cas, la falta de pagament en període voluntari del Cànon de sanejament originarà l'exacció per via de constrenyiment, d'acord amb el que disposa l'esmentat Reglament.

Amb aquesta finalitat, les entitats proveïdores, suposat que l'ingrés es realitze pel substitut del contribuent, comunicaran semestralment a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana la relació de contribuents que no hagen satisfet el Cànon de sanejament, amb indicació del nom i cognoms, raó social o denominació, localitat o domicili del deutor i el número d'identificació fiscal o DNI, l'import del deute pel Cànon de sanejament i el període a què correspon, amb indicació explícita que el deute no ha estat satisfet en el període de cobrament voluntari, una vegada realitzades totes les gestions usuals de cobrament del deute.

Per la seua part, l'esmentada entitat de dret públic donarà trasllat de la informació a què es refereix el paràgraf anterior, juntament amb la qual ella posseïsca, suposat que l'ingrés es realitze directament pel consumidor, amb indicació de les mateixes dades que s'expressen en aquest paràgraf, a la Intervenció Delegada de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, amb la proposta que aquesta faça els corresponents certificats de descobert i es continue l'execució per la via administrativa de constrenyiment.

L'execució per la via administrativa de constrenyiment es realitzarà per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

2. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, podrà delegar o convenir l'execució per la via administrativa de constrenyiment, bé en aquelles entitats locals que efectuen el cobrament del proveïment d'aigua en període voluntari, que repercutirà a l'esmentada entitat les despeses que se n'originen, o bé en aquelles entitats públiques legalment habilitades per a utilitzar la via administrativa de constrenyiment.

3. En els casos en què l'empresa proveïdora siga una entitat de caràcter públic, o altres entitats a les quals s'haja encomanat la recaptació per via executiva, d'acord amb la legislació vigent, seran plenament vàlids els actes de recaptació tributària que aquestes realitzen per al cobrament del Cànon de sanejament pel procediment de constrenyiment per via executiva. En aquests casos es considerarà que els recàrrecs que s'apliquen, així com els interessos de demora, seran ingressos de l'esmentada entitat pública, la qual no estarà obligada a incloure'ls en les declaracions-liquidacions del Cànon de sanejament.

Article dinou. Obligacions formals

1. La comptabilitat dels substituts del contribuent haurà de permetre determinar, en tot moment i amb la corresponent precisió, l'import del Cànon de sanejament que s'haja de repercutir al contribuent, així com l'acompliment efectiu de l'obligació de repercussió.

Els substituts del contribuent hauran de complir les obligacions formals registrals i de facturació regulades en la normativa de l'impost sobre el valor afegit, tenint en tot moment a disposició de l'administració tributària de la Comunitat Valenciana els registres i documentacions justificatius de l'IVA.

En el cas que l'entitat proveïdora siga una administració local o institucional, el cànon repercutit als usuaris així com l'ingrés en l'Entitat de Dret Públic, es comptabilitzarà en compte específic d'acord amb el Pla General de Comptes per a les entitats locals, aprovat pel Ministeri d'Economia i Hisenda.

2. Les entitats proveïdores hauran d'adaptar el format de les factures o rebuts de manera que hi figuren, de forma diferenciada i comprensible, les dades següents:

a) El nombre de metres cúbics facturats en el període. En els casos de proveïment mitjançant contractes d'aforament en què el volum no puga ser mesurat directament, el nombre de metres cúbics es determinarà d'acord amb el mètode d'estimació objectiva fixat en l'article 10.

b) L'import en pessetes facturat per la quota de consum del Cànon de sanejament. Aquest import serà el resultat de multiplicar la tarifa que corresponga, d'acord amb el tipus d'ús i altres variables que siguen d'aplicació, pels coeficients de càrrega contaminant o de correcció del volum d'aigua consumit que s'haja aprovat si escau.

c) L'import facturat per la quota de servei del Cànon de sanejament, modificat, si escau, pels índexs correctors que hagen estat aprovats dividit entre tantes parts com rebuts gire a l'any l'entitat proveïdora.

d) L'import total facturat com a Cànon de sanejament, amb l'especificació del caràcter de recurs tributari de la Generalitat Valenciana.

Articulo vint. Ingrés per les entitats financeres col.laboradores en l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana

Les entitats financeres col.laboradores trametran les quantitats corresponents a la recaptació pel Cànon de sanejament al compte corrent de l'entitat financera que determine a l'efecte l'esmentada entitat de dret públic.

Aquesta tramesa de fons s'efectuarà amb la periodicitat que es determine en el seu moment.

Juntament amb la indicada quantitat, s'acompanyarà la informació necessària, en suport informàtic, d'acord amb les especificacions que s'establisquen en el seu moment, que permetrà conéixer els contribuents o subtituts als quals corresponguen les quantitats ingressades i l'import individualitzat de cadascuna d'elles.

Article vint-i-un. Inspecció

La direcció i el control de l'activitat inspectora del compliment de les obligacions establertes en la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, pel que fa al Cànon de sanejament, correspondrà a la Conselleria d'Economia i Hisenda. Serà d'aplicació al respecte, la normativa continguda en el Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, que aprovà el Reglament General de la Inspecció de Tributs.

A aquest efecte, podrà adscriure's a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, un funcionari de la Inspecció de Tributs de la Generalitat Valenciana, per tal que realitze l'activitat inspectora que siga adient, el qual, dependrà orgànicament de la Conselleria d'Economia i Hisenda, i funcionalment i econòmicament de l'esmentada entitat.

Article vint-i-dos. Infraccions i sancions

Les infraccions tributàries seran qualificades i sancionades d'acord amb el que disposa la Llei General Tributària i les disposicions complementàries o concordants que regulen la potestat de sancionar de l'administració pública en matèria tributària, en especial el Reial Decret 2631/1985, de 18 de desembre, del procediment per a sancionar les infraccions tributàries.

Article vint-i-tres. Recursos

Contra els actes administratius dictats en matèria de gestió recaptadora del Cànon de sanejament podrà interposar-se recurs de reposició o d'alçada, d'acord amb el que estableix el Decret 34/1983, de 21 de març, del Govern valencià, pel qual s'aproven normes provisionals per a la resolució de reclamacions interposades contra liquidacions de tributs propis de la Generalitat Valenciana.

CAPíTOL III

Determinació del Cànon

de sanejament dels usos industrials

Article vint-i-quatre. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'aquest capítol és el desenvolupament normatiu de les fórmules i procediments de les determinacions del Cànon de sanejament aplicable als usos industrials als quals fa referència l'article 23 de la Llei 2/1992 de 26 de març de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

Article vint-i-cinc. Coeficient corrector

La quota de consum i la quota de servei del Cànon de sanejament per als usos industrials podran ser incrementades o disminuïdes per l'aplicació d'un coeficient corrector que s'establirà segons els criteris següents:

a) La incorporació ostensible de l'aigua als productes fabricats.

b) Les pèrdues d'aigua per evaporació.

c) El volum d'aigua extreta de primeres matèries

d) La càrrega contaminant que s'incorpore a l'aigua utilitzada o que se n'elimine.

Article vint-i-sis. Declaració de Producció d'Aigües Residuals

1. Per tal de determinar el coeficient corrector, els subjectes passius del Cànon de sanejament per a usos industrials, l'activitat comercial o industrial dels quals, estiga inclosa en les seccions B, C, D o E de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-1993), estaran obligats a presentar una Declaració de Producció d'Aigües Residuals.

2. Els subjectes passius del Cànon de sanejament per a usos industrials, l'activitat dels quals, estiga inclosa en altres seccions del CNAE diferents a les esmentades a l'apartat anterior, quan per qualsevol circumstància sol.liciten la correcció del Cànon de sanejament, hauran de presentar la Declaració de Producció d'Aigües Residuals.

Article vint-i-set. Determinació del coeficient corrector

1. El coeficient corrector es determinarà a partir de les dades reflectides en la Declaració de Producció d'Aigües Residuals i de conformitat amb les fórmules que s'especifiquen en l'annex I.

2. El coeficient corrector que resulte multiplicarà la quota de consum i la quota de servei del Cànon de sanejament aplicables amb caràcter general als usos industrials.

3. No obstant això, el coeficient corrector de les quotes no podrà ser inferior ni superior al que amb aquesta finalitat determinen les successives lleis de pressupostos de la Generalitat Valenciana. En els casos en què, per aplicació de les fórmules que hi ha en l'annex I, resulte un coeficient corrector menor dels límits inferiors establerts, la persona interessada podrà sol.licitar a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana que es trasllade al Govern valencià l'expedient per a l'aprovació, si escau, d'un coeficient corrector inferior a aquests límits. Aquesta sol.licitud sols es podrà efectuar si s'acomplixen les condicions següents:

a) Que l'abocament no vaja a les instal.lacions públiques que arrepleguen les aigües residuals.

b) Que el volum d'aigua consumida a l'any per l'establiment supere els 300.000 metres cúbics.

c) Que l'abocament no produïsca impactes negatius al medi ambient.

Article vint-i-vuit. Resolució de la determinació del coeficient corrector

1. D'acord amb les dades de les declaracions presentades, o de les dades obtingudes en el procediment d'ofici, el president de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana o persona en qui delegue, emetrà una resolució i determinarà el coeficient corrector.

Abans d'emetre la corresponent resolució se li comunicarà a la persona interessada, en tràmit d'audiència i de conformitat amb allò que disposa l'article 84 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, excepte que la resolució s'ajuste en tots els termes a les dades presentades per qui ha fet la petició.

2. Aquest coeficient corrector se li comunicarà a la persona interessada, amb l'expressió dels recursos pertinents de conformitat amb el Decret 34/1983,de 21 de març del Govern valencià.

3. El coeficient corrector s'aplicarà en totes les liquidacions del Cànon de sanejament per a usos industrials que es realitzen en la forma que preveu aquest Reglament.

Article vint-i-nou. Contingut de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals

1. La Declaració de Producció d'Aigües Residuals, el model de la qual, s'aprovarà oportunament mitjançant una ordre, contindrà informació referent al:

a) Balanç d'aigua pel que fa a un any de producció mitjana, fent constar el consum global i els usos detallats de l'aigua al llarg d'aquest període, així mateix la descripció dels processos industrials que generen aigües residuals.

b) Caracterització dels abocaments produïts, fent constar per a cadascun, el cabal mitjà i punta, la càrrega contaminant mitjana i punta, i el lloc final de l'abocament.

Article trenta. Presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals

1. La Declaració de Producció d'Aigües Residuals haurà de presentar-se a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, en el termini dels sis mesos següents a l'entrada en vigor d'aquest Reglament, o si escau, des que va començar l'activitat. Si en el termini assenyalat, no es conegueren les característiques reals de l'abocament, es presentarà una declaració estimativa, i caldrà formalitzar una declaració definitiva tan aviat com es tinga constància de les dades reals de la producció d'Aigües Residuals, i en tot cas, en el termini d'un any des d'aquella.

2. La Declaració de Producció d'Aigües Residuals haurà de realitzar-se sols una vegada per cada local, instal.lació o explotació, i el coeficient corrector que s'obtinga tindrà caràcter indefinit. No obstant això, si per qualsevol raó es modificaren les circumstàncies de producció d'Aigües Residuals, haurà de formalitzar-se una nova declaració que s'haurà de presentar en el termini de tres mesos des que es produïsquen, i que originarà la determinació d'un nou índex corrector, que tindrà efecte a partir del trimestre natural immediat a la presentació de la Declaració.

Article trenta-un. Requeriment. Procediment d'ofici. Comprovació de dades

1. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà requerir els subjectes passius la presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals, i la correcció de les dades que s'hi detallen, sense perjudici d'aplicar les sancions administratives que se'n deriven, tal com està establert en la Llei General Tributària.

2. Si aquest requeriment fóra desatés, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana iniciarà d'ofici la determinació del coeficient corrector, mitjançant aplicació d'una estimació indirecta de conformitat amb els articles 50 i 51 de la Llei General Tributaria.

3. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà comprovar les dades que considere convenients per tal d'esbrinar la veracitat i validesa de les dades presentades per a la determinació del coeficient corrector.

Article trenta-dos. Arquetes de registre

1. Els titulars dels locals industrials als quals es refereix l'article 26 tindran l'obligació d'instal.lar-se, a càrrec seu, una arqueta de registre, d'accés lliure des de l'exterior, i ubicada de manera que permeta en tot moment la inspecció dels abocaments, per tal de realitzar operacions de presa de mostres i mesurament de cabals o d'altres paràmetres.

2. En cas d'impossibilitat de l'acompliment d'aquesta norma, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, a instància del subjecte passiu, definirà l'alternativa tècnica més adequada per tal de garantir la inspecció i la presa de mostres.

3. Per al cas que s'incumplisca l'obligació de disposar d'arquetes de registre o d'altres alternatives tècniques, que garantisquen la comprovació de les dades que hi figuren en la Declaració de Producció d'Aigües Residuals, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà aplicar el mètode d'estimació indirecta al qual fa referència l'article 31.2.

DISPOSICIó ADDICIONAL

L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana podrà habilitar programes d'ajuda, amb la finalitat de facilitar als subjectes obligats per aquesta norma, l'acompliment de la corresponent Declaració de Producció d'Aigües Residuals.

DISPOSICIONS TRANSITòRIES

Primera

Per a l'exercici 1994, aquelles entitats proveïdores que hagen presentat dins dels seus terminis totes les declaracions-liquidacions que vencien al llarg d'aquest any i la declaració-resum anual corresponent a aquest exercici, tindran dret a la indemnització anual compensatòria calculada d'acord amb el que establix l'article 16.3 d'aquest Reglament.

Segona

1. El coeficient corrector del Cànon de sanejament per usos industrials aplicable amb caràcter general tindrà per als anys 1993 i 1994, el valor 1.

2. No obstant això, quan el coeficient corrector resulte inferior a 1, els subjectes passius podran sol.licitar la seua modificació per als anys indicats, sempre que complisquen qualsevol dels següents requisits:

a) Que el seu proveïment d'aigua es realitze exclusivament per entitats proveïdores.

b) Que tenint proveïments propis haja presentat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, la declaració d'alta pel Cànon de sanejament a què fa referència l'article 17.1 del Reglament aprovat pel Decret 18/1993 del Govern valencià.

Amb aquesta finalitat, presentaran en el termini general establert en l'article 30.1, una Declaració de Producció d'Aigües Residuals, referida a les dades mitjanes corresponents a les anualitats referides, la qual donarà lloc a una liquidació única quan es tracte de proveïments propis, o al reintegrament de la diferència respecte al cànon pagat quan aquest se'ls haja cobrat per mitjà de l'entitat proveïdora de l'aigua.

3. Els requisits i el procediment establerts en l'article 27.3 d'aquest Reglament, seran igualment d'aplicació als exercicis 1993 i 1994, però condicionats a l'acompliment del que disposa l'apartat anterior d'aquesta disposició transitòria.

4. Els subjectes passius que hagen presentat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, la declaració d'alta pel Cànon de sanejament a què fa referència l'article 17.1 del Reglament aprovat pel Decret 18/1993 del Govern valencià, i que no presenten Declaració de Producció d'Aigües Residuals de conformitat amb el que indica l'apartat 2 d'aquesta disposició transitòria i l'article 26 d'aquest Reglament, han de presentar la declaració d'alta prevista en l'article 17.1, en el nou model que s'aprove a l'efecte.

5. En qualsevol cas, la liquidació corresponent als exercicis 1993 i 1994 que es practique als subjectes passius que varen presentar, amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, la declaració d'alta pel Cànon de sanejament a què fa referència l'article 17.1 del Reglament aprovat pel Decret 18/1993 del Govern valencià, serà abonada per ells en sis pagaments trimestrals iguals, en comptes dels terminis prevists en l'article 17 d'aquest Reglament.

DISPOSICIó DEROGATòRIA

Queda derogat el Reglament sobre el Règim Econòmico-financer i Tributari del Cànon de sanejament que fou aprovat pel Decret 18/1993, de 8 de febrer, del Govern valencià.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el Conseller d'Economia i Hisenda per a dictar les disposicions necessàries per a l'acompliment i el desenvolupament del que estableix aquest Reglament.

Segona

Aquest Reglament entrarà en vigor el dia 1 de gener de 1995.

ANNEX I

Determinació del coeficient corrector

1. S'obté el coeficient corrector (C) del Cànon de sanejament per a usos industrials com a producte dels tres índexs següents:

a) índex corrector de volum (ICV)

b) índex punta (IP)

c) índex de càrrega contaminant (ICC)

C= ICV x IP x ICC

Quan la càrrega contaminant de l'abocament d'una indústria presente una gran estacionalitat o irregularitat, s'haurà de descompondre l'abocament en un nombre suficient d'abocaments parcials de manera que s'assegure que queda caracteritzada la variabilitat real de l'abocament global. Simultàniament, abocaments a medis receptors diferents hauran de considerar-se obligatòriament per separat.

El coeficient corrector s'haurà de calcular amb una precisió de dos decimals.

2. L'índex corrector de volum, ICV, deduït del balanç d'aigua, representa la fracció del consum global d'aigua que origina les aigües residuals. Es calcularà com:

A + B0 - B1 - B2

ICV = -------------------

A

on:

A = Volum anual total d'aigua consumida

B0 = Volum anual total d'aigua obtinguda de primeres matèries

B1 = Volum anual total d'aigua incorporada a productes

B2 = Volum anual total d'aigua perduda per evaporació

3. L'índex punta expressa la relació que hi ha entre la càrrega contaminant abocada amb valors superiors als valors mitjans de l'abocament i aquests valors mitjans.

Per al càlcul de l'índex punta es defineix un paràmetre parcial de punta Ri característic de cada paràmetre de contaminació i que es calcula de la manera següent:

(Cipunta-Cimed) x Vipunta

Ri = ---------------------------

Cimed x V

on:

Ri: paràmetre punta parcial corresponent al paràmetre de contaminació «i» en l'abocament.

Cimed: concentració mitjana anual del paràmetre «i» en l'abocament

Cipunta: concentració instantània màxima del paràmetre «i» en l'abocament

V: volum anual total abocat

Vipunta: volum anual d'abocament amb concentració per al paràmetre «i» superior a la mitjana.

Per a cada abocament es determinarà un paràmetre punta d'abocament, R, que prendrà el màxim valor dels paràmetres Ri corresponents al mateix abocament. L'índex punta IP, està determinat segons el paràmetre punta global R com:

1 per a R ó 0,25

IP = {

0,83 + 0,67 x R per a R

0,25

Quan no siga possible determinar el valor per a l'índex punta, aquest prendrà un valor per defecte d'1,25.

4. Per al càlcul de l'índex de càrrega contaminant, ICC, es defineix en primer lloc l'abocament urbà que serveix de referència, com aquell que, tenint l'origen en els aparells sanitaris i instal.lacions domèstiques, té les característiques següents:

Parámetre Valors de referència

SS 300 mg/l

DBO5 300 mg/l

DQO 500 mg/l

NKT 50 mg/l

PT 20 mg/l

COND 2000 æS/cm

TOX 3 U.T.

D'acord amb aquest abocament urbà, l'índex de càrrega contaminant es calcularà d'acord amb la següent fórmula:

 SS  DBO5  DQO

ICC = p1 ---------- +p2 ---------- + p3 -----------

300 300 500

 NKT  PT  COND  TOX

+ p4 --------- +p5 --------- + p6 --------- + p7 -------

50 20 2.000 3

En la qual :

 SS: increment de sòlids en suspensió a 103-105 C, en mg/l.

 DBO5: increment de la demanda bioquímica d'oxigen a cinc dies, en mg/l.

 DQO: increment de la demanda química d'oxigen, en mg/l.

 NKT: increment de nitrogen Kjeldahl total (orgànic i amoniacal), en mg/l.

 PT: increment de fòsfor total, en mg/l.

 COND: increment de conductivitat elèctrica a 25C en S/cm.

 TOX: increment de toxicitat, expressada en unitats de toxicitat (U.T.(UT)).

Els increments es calcularan com a diferència entre el valor mitjà d'eixida de l'abocament i el valor de les aigües proveïdes:

 Ci = Cimed - Ciabas

essent:

 Ci = increment de valor del paràmetre i

Cimed = valor mitjà del paràmetre i de l'abocament

Ciabas = valor del paràmetre i de les aigües proveïdes.

Els pesos de cadascun dels termes s'obtenen en funció del lloc final d'abocament segons:

Abocaments a col.lectors

o al domini

Pes públic hidràulic Abocament a la mar

p1 0,14 0,16

p2 0,14 0,16

p3 0,18 0,20

p4 0,07 0,08

p5 0,11 0,12

p6 0,11 0,00

p7 0,25 0,28



En el cas que les aigües residuals d'una indústria siguen abocades a la mar mitjançant emissaris submarins la titularitat dels quals corresponga a la mateixa indústria, els pesos p1, p2, p4 i p5 podran ser corregits multiplicant-los per un factor Fd. Aquest factor serà funció del coeficient de dilució inicial (D1) aconseguit pels difusors de l'emissari:

Valor del coeficient

de dilució inicial (D1) Factor Fd

D1 _ 11.000 0,55

11.000

D1 _ 7.000 0,60

7.000

D1 _ 4.000 0,65

4.000

D1 _ 2.000 0,70

2.000

D1 _ 1.000 0,75

1.000

D1 _ 100 0,80

100

D1 1,00

Quan per a una mateixa indústria es produïsquen diversos abocaments, l'índex punta, IP, i l'índex de càrrega contaminant, ICC, es calcularan com la mitjana ponderada dels corresponents valors que se n'obtinguen en cadascun dels diferents abocaments i es prendrà com a factor de ponderació el volum total corresponent a cada abocament respecte al volum total del conjunt de tots els abocaments

5. Les anàlisis per a la determinació de les característiques dels abocaments, es realitzaran per laboratori homologat, d'acord amb els «Standard Methods for the Examination of Water and Waste Water», publicats conjuntament per, APHA (American Public Health Association), AWWA (American Water Works Association), WPCF (Water Pollution Control Federation).

La toxicitat es determinarà mitjançant el bioassaig d'inhibició de la luminiscència en Photobacterium phosphoreum, o el bioassaig d'inhibició de la mobilitat en Daphnia magna. Es defineix una unitat de toxicitat (UT) com la inversa de la dilució de l'aigua residual (expressada en parts per un) que provoca una inhibició del 50% (CE50). Quan la toxicitat siga menor a 3 UT es prendrà per a aquest paràmetre, el valor zero.

Als efectes d'aquest Reglament, s'entendrà per laboratori homologat, els corresponents a empreses col.laboradores dels organismes de conca en matèria de control d'abocaments, tal com establix l'Ordre de 16 de juliol de 1987, del Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme.

Mapa web