Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 161/1989, de 30 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, que regula el procediment d'expedició de cèdules d'habitabilitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 1178 de 08.11.1989
Referència Base de Dades:  2660/1989
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 09.11.1989
    Notes: El Decret 85/1989 de 12 de juny del Consell de la Generalitat Valenciana aprova les Normes d'Habitabilitat i Disseny d'Habitatges a l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i queda derogada l'Ordre ministerial de 25 de febrer de 1944 sobre normativa mínima, atés el desfasament amb la realitat present de la construcció. Com a complement d'aquest Decret, la present normativa estableix el procediment d'expedició de les cèdules d'habitabilitat a l'àmbit de la Comunitat valenciana, de manera que s'acompleix el manament legislatiu contingut a la Llei del Taxes de la Generalitat Valenciana.
    Aquesta disposició està afectada per:
      Desenvolupada o complementada per:
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Obres Públiques, Urbanisme i Transports
    Grup temàtic: Reglamentació, Legislació
    Matèries: Arquitectura i habitatge
    Descriptors:
      Temàtics: política de l'habitatge, reglamentació de la construcció, reglament administratiu



Decret 161/1989, de 30 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, que regula el procediment d'expedició de cèdules d'habitabilitat.

La Llei de Taxa de la Generalitat Valenciana, a la Disposició Addicional Cinquena, extableix la delegació en els municipis compresos a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de la competència per a l'atorgament de la Cèdula d'Habitabilitat. Així s'instrumenta l'apropament de l'Administració al ciutadà, de manera que aquest puga tramitar als respectius ajuntaments les Cèdules d'Habilitabilitat fet que en facilita l'expedició.

La citada Disposició Adicional Cinquena, estableix també que el Consell de la Generalitat Valenciana regularà mitjançant Decret, els requisits i condicions per a l'expedició de la Cèdula d'Habitabilitat. Mentrestant s'aplicarà la normativa específica vigent.

Aquesta normativa estatal disseminada en un gran nombre de disposicions que, al llarg del temps, han incorporat nous requisits i condicions, a l'atorgament de les Cèdules d'Habilitabilitat. Les més significatives són: Decret de 23 de novembre de 1940, Ordre ministerial de 24 de febrer de 1944 on es detallen tècnicament les condicions higièniques mínimes que ha de reunir l'habitatge, Decret 1753/64 d'11 de juny, Llei 49/1966 de 14 de maig, Ordre ministerial de 8 d'agost de 1967, Decret 462/71 d'11 de març, Decret 469/72 de 24 de febrer, Reial Decret 1829/78, de 15 de juliol, Reial Decret 1320/79, de 10 de maig, i Reial Decret 129/1985, de 23 de gener.

El Decret 85/1989 de 12 de juny, del Consell de la Generalitat Valenciana, aprova les Normes d'Habitabilitat i Disseny d'Habitatges, a l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i queda derogada l'Ordre ministerial de 29 de febrer de 1944 sobre normativa mínima atés el desafasament amb la realitat present de la construcció.

Com a complement d'aquest Decret sobre normativa tècnica exigible per a habitatges, la present normativa estableix el procediment d'expedició de les Cèdules d'Habitabilitat a

l'àmbit de la Comunitat Valenciana, de manera que, per una banda, s'acompleix el manament legislatiu contingut a la Llei de Taxes abans esmentat i s'establirà un únic text normatiu que replegue els requisits, condicions, documentació i procediment per a l'expedició de les Cèdules d'Habitabilitat, i s'aconseguirà una major seguretat jurídica per al ciutadà en contar amb un text únic front a la dispersió normativa existent abans citada; i, d'altra banda, complementa els requisits i condicions fins la data vigent amb l'exigència de la documentació necessària per a la protecció dels drets del consumidor. Així garanteix que el seu habitatge reunesca les condicions legals exigibles i que els seus serveis estiguen en condicions de poder ser contractats i utilitzats.

També, aquest Decret preveu l'atribució orgànica de la titularitat de la competència que es delega, a fi que l'Administració que delega puga, si escau, utilitzar les facultats de revocació o execució directa de la competència delegada, en els termes establerts per l'esmentada Disposició Addicional Cinquena de la Llei de Taxes de la Generalitat Valenciana.

Per això, tenint la Generalitat Valenciana atribuïdes competències en matèria d'edificació, d'acord amb l'article 31.9 de l'Estatut d'autonomia i havent-se produït el traspàs de funcions i serveis de la Generalitat Valenciana per Reial Decret 1720/ 1984, de 18 de juliol, en matèria de Patrimoni Arquitectònic, Control de Qualitat de l'Edificació i Habitatge, i tenint en compte allò disposat en la Disposició Addicional Cinquena de la Llei de Taxes de la Generalitat Valenciana i l'article 22, e) de la Llei de Govern Valencianade 30 de desembre de 1983, a proposta del Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, i prèvia deliberació del Consell de la Generalitat Valenciana, en sessió celebrada el dia 30 d'octubre de 1989.

DECRETE:

Article primer Naturalesa.

1. La Cèdula d'Habitabilitat és el document administratiu que acredita el compliment de la normativa tècnica sobre habitabilitat establerta per la Generalitat Valenciana, necessari perquè qualsevol classe d'habitatge siga considerat apte per a ús residencial o per a habitatge permanent.

2. Les normes d'habitabilitat de la Generalitat Valenciana contenen les exigències mínimes obligatòries que ha de reunir una construcció perquè siga considerada habitatge.

Article segon. Obligatorietat.

1. L'ocupació d'un habitatge, per qualsevol títol, requereix amb caràcter previ i obligatori haver obtingut la Cèdula d'Habitabilitat, llevat del cas de la primera ocupació dels habitatges de Protecció Oficial, o rehabilitats a l'empara de la normativa vigent per a aquesta classe d'actuacions protegibles, als quals la Cèdula de Qualificació Definitiva serà suficient i substituirà la Cèdula d'Habitabilitat amb caràcter general.

2. Sense perjudici de l'obligatorietat per cada ocupació establerta en el número anterior, la Cèdula d'Habitabilitat tindrà un període de validesa de cinc anys, a partir de la data d'expedició, de manera que tota contractació de serveis de subministraments propis de l'habitatge efectuada amb posterioritat a l'esmentat termini requerirà l'obtenció prèvia d'una nova Cèdula d'Habitabilitat.

3. Les empreses subministradores dels serveis d'aigua, electricitat, gas i telèfon, no podran formalitzar contractes de subministrament amb usuaris d'habitatges sense la prèvia presentació de la Cèdula d'Habitabilitat, o renovació d'aquesta si hagués transcorregut el període de vigència, o de la Cèdula de Qualificació Definitiva en cas de primera ocupació d'habitatges de protecció oficial o rehabilitació protegida. El número i la data de la Cèdula d'Habitabilitat o de Qualificació Definitiva es farà constar als esmentats contractes de subministrament.

4. També als contractes de subministrament haurà de constar una condició resolutòria per al supòsit que l'Administració, fent ús de les seues facultats, acorda revocar o anul·lar la Cèdula d'Habitabilitat, cosa que suposarà la necessària i obligatòria suspensió del subministrament per la Companyia o Entitat corresponent.

5. La documentació on es formalitze segones o posteriors transmissions o ocupacions d'habitatges, que corresponguen a edificacions acabades després de l'entrada en vigor d'aquest Decret, o cessions d'ús per qualsevol títol en el cas d'habitatges que per haver estat donats per al seu ús obtingueren Cèdula d'Habitabilitat, inclourà obligatòriament aquesta clàusula: «L'habitatge objecte d'aquest contracte obtingué la Cèdula d'Habitabilitat núm

de data expedida a nom de

(qui transmet o qui arrenda).

Article tercer. Documentació i procediment.

El propietari d'un habitatge, i si de cas hi manca, l'usuari, estan obligats a obtenir la Cèdula d'Habitabilitat abans de procedir a l'ocupació, mitjançant la presentació en l'òrgan administratiu territorial competent d'una sol·licitud en model oficial (annexos núm. 1 i núm. 2) i la següent documentació:

1. Edificis d'habitatges de nova planta (primera ocupació)

a) Acreditació de la personalitat del promotor (DNI o escriptura i CIF cas de persones jurídiques), o de la representació que ostente el sol·licitant.

b) Certificació final d'obra expedida per l'arquitecte Superior i Tècnic, Directors de l'obra, que s'omplirà en el model oficial, i que haurà obtingut el visat dels respectius col·legis Professionals.

c) La Llicència Municipal d'Edificació.

d) Certificació expedida per la Direcció facultativa que acredite que les obres acabades s'ajusten a la Llicència d'obres concedida, o, si s'escau, per un tècnic de l'Administració Municipal competent.

e) Fulls impresos d'alta en la Contribució Territorial Urbana, o tribut que la substituesca.

f) Document acreditatiu de la propietat o ocupació de l'habitatge, que serà l'escriptura o el contracte corresponent (arrendament, compra-venda, comodat, dret real d'usdefruit, etc).

g) Certificació de les Companyies i Entitats subministradores acreditativa d'haver abonat els drets de les connexions generals a l'edifici dels serveis d'electricitat, aigua i si s'escau, gas, i que, en conseqüència, aquests serveis estan en condicions de ser contractats pels adquirents o usuaris dels habitatges.

h) Certificació d'instal·lació d'antena col·lectiva de televisió, expedida per l'Administració competent en el supòsit d'aplicació d'acord amb la legislació sobre la matèria.

i) Fulls impresos estadístics emplenats com cal, d'acord amb la normativa específica sobre la matèria.

j) Justificació documental acreditativa d'haver efectuat el pagament de la taxa d'habitabilitat establerta per la Llei de Taxes de la Generalitat Valenciana.

Els promotors d'edificis d'habitatges podran presentar de manera conjunta la documentació final d'obra de l'edifici, integrada per la citada als epígrafs b), c), d), e), g), h) i i) de l'apartat 1 d'aquest article, i si així ho feren no caldria presentar-la de nou amb les sol·licituds corresponents a cada habitatge.

2. Habitatges de segona o posteriors ocupacions:

a) Acreditació de la personalitat del sol·licitant (DNI, o escriptura i CIF en cas de persona jurídica), o de la representació que ostente el sol·licitant.

b) Documentació acreditativa de la propietat o ocupació de l'habitatge, que serà l'escriptura o el contracte corresponent (compra-venda, dret real d'usdefruit, arrendament, comodat, etc.)

c) Documentació acreditativa de l'antiguitat de l'habitatge que, si no es dedueix de l'escriptura o contracte, podrà formalitzar-se presentant una certificació o nota del Registre de la Propietat, Certificació Tècnica d'acabament d'obra, o alta en la contribució Territorial Urbana o tribut que la substituesca.

d) Rebut de la Contribució Territorial Urbana o tribut (substitutori) del període immediatament anterior a la data de sol·licitud.

e) Certificació expedida per un tècnic competent, visada pel respectiu Col·legi Professional, o si s'escau, per un tècnic de l'Administració Municipal competent, que acredite que l'habitatge compleix la normativa tècnica d'habitabilitat de la Generalitat Valenciana aplicable, i que no es tracta d'una edificació de nova planta, amb especificació de la classe de sòl on l'habitatge s'ubica.

f) Rebut del pagament dels serveis d'aigua i llum del període anterior o, si de cas manca, certificació de les Companyies subministradores sobre la contractació anterior dels serveis.

g) Justificació documental acreditativa d'haver pagat la Taxa d'Habitabilitat establerta per la Llei de Taxes de la Generalitat Valenciana.

Article quart. Expedició de la cèdula.

1. A la vista de la documentació presentada, l'òrgan administratiu territorial competent, prèvies les comprovacions, inspeccions a l'habitatge i informes que estime escaients, expedirà el document de Cèdula d'Habitabilitat, que s'ajustarà al model oficial núm. 3.

2. Quan de la documentació presentada i/o dels informes i inspeccions practicades es deduesca l'incompliment de la normativa tècnica d'habitabilitat establerta per la Generalitat Valenciana, l'òrgan administratiu territorial competent requerirà l'interessat, i si escau també la Direcció facultativa, perquè esmene les deficiencies d'habitabilitat observades en el termini que estime convenient. Transcorregut aquest termini sense que s'haja comunicat la realització de les obres d'esmena, l'òrgan administratiu actuant denegarà la Cèdula d'Habitabilitat mitjançant resolució administrativa motivada, susceptible de ser objecte de recurs en els termes establerts a la vigent Llei de Procediment Administratiu de 17 de juliol de 1958, i en els casos d'expedició de les cèdules per delegació legislativa als Ajuntaments en els termes establerts per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i Reial Decret-Llei 781/1986, de 18 d'abril.

Article cinquè. Tramitació excepcional.

1. Edificis d'habitatges de nova planta sense certificació tècnica d'acabament d'obra:

En els casos de sol·licitud de Cèdula d'Habitabilitat sense aportar el certificat final d'obres a què fa referència l'article quart, l'òrgan actuant requerirà els Directors Tècnics de l'obra en el termini de quinze dies.

Si els Directors Tècnics de l'obra no respongueren a aquest requeriment o no al·legaren suficients i justificades raons de caràcter tècnic o de defectes d'habitabilitat a judici de l'òrgan actuant, aquest, mitjançant resolució motivada, podrà procedir a l'atorgament de la Cèdula d'Habitabilitat, sempre que s'haja efectuat inspecció prèvia pels Serveis Tècnics competents, referent a la comprovació de les condicions d'habitabilitat, i tot això amb reserva de les responsabilitats que puguen correspondre als Directors Tècnics de l'obra per causa del procés de direcció d'aquesta.

L'expedició de la Cèdula d'Habitabilitat requerirà el compliment de la resta dels requisits establerts per aquesta norma, és a dir, els especificats a l'apartat 1r. de l'article 3r. d'aquest Decret, fora de la documentació establerta als epígraf b) i d). La certificació exigida en l'epigraf d) serà expedida, si escau, pels Serveis Tècnics de l'Administració actuant.

2. Edificis d'habitatges de nova planta construïts sense Direcció Tècnica.

La manca de direcció tècnica serà susceptible d'esmena i caldrà aportar la següent documentació:

a) Informe municipal acreditatiu de la legalització de l'edificació.

b) Certificació expedida per un tècnic competent sobre l'acabament de les obres, condicions d'utilització de la urbanització i serveis, i compliment de les condicions de seguretat i de les normes d'habitabilitat.

A més a més caldrà presentar la documentació establerta en els apartats a), e), f), g), h), i) i j) de l'apartat 1r. de l'article 3r.

Article sisé. Registre especial.

L'òrgan administratiu territorial competent portarà un Registre Especial, integrat per llibres foliats i visats on s'hi inscriuran totes les sol·licituds, concessions, denegacions de Cèdules d'Habitabilitat i s'especificarà si són de primera, o de segona o posterior ocupació.

Article seté. Inspecció i revocació.

Els serveis competents de l'Administració actuant i de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, podran inspeccionar en qualsevol moment els habitatges per comprovar el nivell d'habitabilitat exigible, i seran els òrgans competents per a la tramitació i resolució dels expedients sancionadors, si calgués.

La Cèdula d'Habitabilitat podrà ser revocada per aquests òrgans quan l'habitatge deixe de tenir el nivell exigible d'habitabilitat, d'acord amb la normativa tècnica específica i també, en aquells casos en els quals la documentació aportada continga circumstàncies no adequades a la realitat o veracitat que hagen induït a l'Administració a resoldre erròniament.

Article vuité. Taxa d'habitabilitat.

L'expedició de la Cèdula d'Habitabilitat generarà l'obligació del pagament de taxes meritades d'acord amb la normativa aplicable en la matèria.

DISPOSICIO ADDICIONAL:

L'òrgan administratiu Territorial competent per a l'atorgament de les Cèdules d'Habitabilitat, serà el Servei Territorial d'Arquitectura i Habitatge corresponent, de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports. Per delegació legislativa resta atribuïda aquesta competència als Ajuntaments, que, si ho consideren escaient, podran donar a la Cèdula d'Habitabilitat el caràcter simultani de llicència d'ocupació refonent ambdós documents en un sol, que acreditarà per una banda l'acompliment de la normativa sobre habitabilitat dels habitatges i per l'altra el de la normativa urbanística.

Atesa la delegació de competències citada, els Ajuntaments remetran als Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge corresponents una còpia de cada Cèdula d'Habitabilitat expedida, mitjançant relació i trameses mensuals, i també la documentació estadística establerta per la normativa vigent per als edificis d'habitatges.

DISPOSICIO TRANSITORIA:

Les Cèdules d'Habitabilitat atorgades amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest Decret es regiran per la legislació vigent en el moment de la seua expedició, però s'entendran caducades quart es produesca el canvi d'ocupació.

DISPOSICIONS FINALS:

Primera

No seran d'aplicació a l'àmbit de la Comunitat Valenciana les següents disposicions: l'Ordre de 16 de març de 1937 sobre establiment de la Cèdula d'Habitabilitat, l'ordre circular de 30 de juny de 1939 de la Fiscalia Superior de l'Habitatge, Decret de 23 de novembre de 1940 pel qual s'organitzà la Fiscalia de l'Habitatge, Ordre de 16 de setembre de 1943 sobre la necessitat de la Cèdula d'Habitabilitat, Decret 316/1960 de 25 de febrer sobre revalidació de la taxa «Cèdula d'Habitabilitat», Decret 462/71 d'11 de març sobre expedició de la Cèdula d'Habitabilitat, Decret 469/72 de 24 de febrer sobre procediment d'expedició de la Cèdula d'Habitabilitat, Decret 1829/78 de 15 de juliol sobre presentació de Declaració d'Alta en la Contribució Territorial Urbana, Reial Decret 1320/1979 de 10 de maig sobre modificació del procediment d'expedició, Reial Decret 129/1985 de 23 de gener, sobre tramitació de la Cèdula d'Habitabilitat, i totes les disposicions estatals d'igual o inferior rang que s'oposen a allò previst en aquest Decret.

Segona

S'autoritza el Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports per dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i execució d'aquest Decret.

Tercera

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 d'octubre de 1989.

El President de la Generalitat,

JOAN LERMA I BLASCO

El Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, RAFAEL BLASCO I CASTANY

Veure annex

Mapa web