Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 23 maig de 2001, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es dicten normes per a la classificació d'empreses per la Generalitat Valenciana i es regula el funcionament i la inscripció en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4019 de 12.06.2001
Número identificador:  2001/X5473
Referència Base de Dades:  2450/2001
 



ORDRE de 23 maig de 2001, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es dicten normes per a la classificació d'empreses per la Generalitat Valenciana i es regula el funcionament i la inscripció en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana [2001/X5473]

El Decret 79/2000, de 30 de maig, del Govern Valencià, pel qual es crea la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, estableix i regula el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de facilitar la concurrència i agilitar la tramitació dels procediments de contractació de l'administració de la Generalitat Valenciana i de les entitats vinculades a aquesta que es troben dins de l'àmbit d'aplicació de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques.

Així mateix, el decret mencionat atribueix a la Junta Superior de Contractació la competència per a classificar les empreses, en plena concordança amb la normativa estatal, atenent així una demanda del nostre empresariat en facilitar-li l'obtenció d'aquest requisit en la seua pròpia comunitat autònoma. Aquesta classificació, d'àmbit estrictament de la Comunitat Valenciana, ofereix, a més, la possibilitat d'estendre els seus efectes a l'àmbit general de l'Estat, si l'interessat ho sol·licita, tramitant-se conforme al procediment que es determine en la legislació de l'Estat, des de la pròpia Comunitat Valenciana i a través de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana.

La funció classificadora i la corresponent inscripció en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades, així com la seua revisió o suspensió, corresponen pel Decret 79/2000, abans esmentat, a la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, aquesta competència es delega amb caràcter permanent en la Comissió de Classificació i Registres dependent d'aquella, per a una major agilitat en la prestació d'aquestes funcions. Aquesta Comissió està composta per representants de les conselleries més afectades per raó de la matèria i per representants del sector empresarial, i en forma part també un tècnic facultatiu en Arquitectura i obres de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació. La Presidència l'exerceix el director general de Patrimoni de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació. Complementàriament, atesa l'especificitat de determinats criteris de classificació, la present ordre preveu la designació de tècnics competents de les conselleries que col·laboren amb la Comissió en la determinació de la classificació d'empreses.

En consonància amb això, la Comissió de Classificació i Registres, en la sessió de data 19 d'octubre de 2000, acordà l'inici de l'activitat classificadora, limitada en funció de l'existència dels mitjans necessaris. En aquest sentit, cal assenyalar que un dels mitajns als quals es refereix aquest acord és comptar amb l'instrument jurídic necessari per a establir el procediment classificatori, al que respon la present ordre.

Quant al Registre pròpiament dit, cal assenyalar que les empreses classificades per la Generalitat Valenciana seran inscrites d'ofici en la Secció Primera del Registre, o s'aniran anotant les successives circumstàncies que puguen concórrer en l'empresa o en la seua classificació. Ara bé, com a instrument que ha de servir a l'agilitat dels procediments de contractació, també s'ha previst la inscripció, a sol·licitud dels interessats, de totes aquelles persones naturals o jurídiques que complisquen els requisits d'habilitat previstos per la legislació en matèria de contractació, però, a més, per a l'aptitud que es vol donar dels efectes beneficiosos de la inscripció, també es preveu en la present ordre que puguen ser inscrites en el Registre les Empreses Classificades per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Ministeri d'Hisenda o pels òrgans competents de les comunitats autònomes, sempre que en aquest últim cas l'interessat aporte el certificat d'estar inscrita l'empresa en el Registre d'Empreses Classificades del Ministeri d'Hisenda, o el que és el mateix, de l'homologació de la seua classificació autonòmica a l'àmbit general. Totes elles constitueixen la Secció Segona del Registre.

A la vista d'això, la present ordre té també per objecte regular el procediment d'inscripció previst en ambdós casos, fent més insistència en el procediment d'inscripció en la Secció Segona, ja que –com s'ha indicat– en la primera opera d'ofici.

Revesteix especial interés, tant per a l'administració de la Generalitat com per als interessats a participar en les licitacions, els efectes de la inscripció i, sobretot, els aspectes que contindrà la certificació registral, ja que aquesta és la determinant perquè, d'una banda, les meses de contractació tinguen una acreditació o justificació fefaent dels requisits exigits en el moment de la licitació i, de l'altra, s'evite al licitador la preparació i acreditació de documentació que ja es troba en poder de l'administració.

La gestió del procediment de classificació i de la inscripció, encomanada pel Decret 79/2000 a la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa, i Secretaria de la Comissió de Classificació i Registres, s'efectuarà mitjançant les unitats administratives que tinguen encomanda aquesta funció, en la forma i d'acord amb el procediment que s'estableixen en la present ordre. En aquest aspecte, s'advoca, a més, per la informatització del Registre, tant en la seua gestió, com en la possibilitat que el licitador puga, mitjançant suport informàtic, emplenar el formulari adjunt a la sol·licitud i a la documentació. No cal dir, que aquesta tasca d'informatització anirà acompanyada de les mesures corresponents per a garantir la seguretat i integritat de la informació i, en especial, la protecció de les anomenades dades sensibles a través dels procediments legalment previstos.

En virtut de tot això, consultada la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, i fent ús de les facultats que em confereixen els articles 25 i 26 del Decret 79/2000, de 30 de maig, i a la seua disposició final primera en relació amb l'article 35 e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Govern Valencià,

ORDENE

CAPÍTOL I

Règim jurídic general

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

El Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana, integrat en la Direcció General de Patrimoni de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, i sota la dependència de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, prestarà els serveis d'inscripció, custòdia i certificació d'aquells documents necessaris per a facilitar la concurrència i agilitar la tramitació dels procediments administratius de contractació de l'administració de la Generalitat Valenciana i de les entitats autònomes o de dret públic vinculades o dependents d'aquesta, que es troben dins de l'àmbit d'aplicació de la legislació de contractes de les administracions públiques.

Article 2. Òrgans competents

1. Les inscripcions en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades, així com la seua cancel·lació, seran acordades per la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa.

2. La gestió del Registre, la custòdia de la documentació, la pràctica de les anotacions registrals i la seua certificació corresponen a la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa i seran efectuades per les unitats administratives que tinguen encomanada aquesta funció.

Article 3. Estructura del Registre i subjectes inscriptibles

El Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades es divideix en dues seccions:

1. Secció Primera: S'hi inscriuran, d'ofici, les empreses que hagen obtingut la classificació empresarial de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana.

2. Secció Segona: S'hi inscriuran, a instància de part:

a) Les persones naturals o jurídiques espanyoles o estrangeres, d'acord amb el procediment establit en la present ordre i en les quals concórreguen les circumstàncies següents:

– Tenir plena capacitat d'obrar conforme al que disposa la legislació de contractes de les administracions públiques.

– No trobar-se sotmés a cap dels supòsits de prohibició per a contractar previstos en l'article 20 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques.

b) Les empreses classificades per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de l'administració general de l'Estat o pels òrgans competents de les comunitats autònomes, sempre que en aquest últim cas es troben inscrites en el Registre Oficial d'Empreses Classificades del Ministeri d'Hisenda.

CAPÍTOL II

De la classificació d'empreses per la Junta Superior

de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana

i la seua inscripció en el Registre Oficial de Contractistes

i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana.

Article 4. Subjectes i àmbit d'aplicació

Les empreses amb domicili social en el territori de la Comunitat Valenciana interessades a participar en licitacions de contractes en els quals, d'acord amb el que disposa la legislació de contractes de les administracions públiques, siga exigible haver obtingut prèviament la classificació corresponent, podran sol·licitar aquesta classificació a la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que preveu el present capítol, a efectes de licitació en els procediments de contractació convocats per les entitats següents:

– L'administració de la Generalitat Valenciana, els seus organismes autònoms i entitats de dret públic vinculades o que en depenen i, en general, totes aquells a les quals els és d'aplicació la legislació de contractes de les administracions públiques.

– Les entitats que integren l'administració local en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, així com els seus organismes autònoms i entitats de dret públic vinculades o que en depenen i, en general, totes a les que igualment els és d'aplicació la legislació en matèria de contractació administrativa.

– Les universitats de titularitat pública radicades en el territori de la Comunitat Valenciana.

Article 5. Sol·licituds de classificació i documentació

1. Sol·licituds: les sol·licituds de classificació es presentaran, conforme als models de formulari oficial que figuren en els annexos I i II de la present ordre, en el Registre general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, i hauran de dur adjunta la documentació que s'indica en l'apartat següent.

2. Documentació: l'escrit de sol·licitud i els altres models del formulari, emplenats degudament, duran adjunts els documents que a continuació es detallen:

2.1 Justificació de les característiques jurídiques de l'empresa:

a) Acreditació de la personalitat jurídica i de la capacitat d'obrar en les persones jurídiques d'acord amb els articles 15 i 23 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, concretament:

– En el cas d'empresaris individuals o de professionals, còpia del document nacional d'identitat o del document equivalent que, si és el cas, el substituïsca reglamentàriament.

– Si el titular de l'empresa és una societat o una altra persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació d'aquesta, inscrita en el Registre Mercantil quan aquest requisit siga exigible per la legislació mercantil aplicable. Si no ho és, document de constitució, estatuts o acte fundacional, on consten les normes per les quals es regula la seua activitat, inscrits, si és el cas, en el registre oficial corresponent. Quan es tracte d'empresaris no espanyols d'estats membre de la Comunitat Europea, aquests hauran d'acreditar la seua inscripció en un registre professional o comercial quan aquest registre siga exigit per la legislació de l'estat respectiu. Els altres empresaris estrangers hauran d'acreditar la seua capacitat d'obrar amb informe de la Missió Diplomàtica Permanent d'Espanya en l'estat corresponent o de l'oficina consular en l'àmbit territorial de la qual radique el domicili de l'empresa. En tot cas, els documents constitutius s'hauran de presentar traduïts al castellà o valencià de forma oficial.

L'objecte social de les persones jurídiques haurà de comprendre les activitats incloses en els subgrups en què se sol·licite classificació.

b) Declaració responsable de no estar sotmesa a cap de les causes de prohibició de contractar, establides en l'article 20 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, atorgada davant d'una autoritat administrativa, notari públic o organisme professional qualificat. Quan es tracte d'empreses d'estats membre de la Unió Europea i aquesta possibilitat estiga prevista en la legislació de l'estat respectiu, es podrà substituir per la declaració responsable atorgada davant d'una autoritat judicial.

c) En el caso de persones subjectes a incompatibilitat per trobar-se dins de l'àmbit de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, s'haurà d'aportar, a més, còpia o certificació de la concessió de compatibilitat per a l'exercici de l'activitat empresarial o professional de què es tracte, expedida per l'òrgan competent.

d) Certificacions de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de Seguretat Social, d'acord amb el que disposa la legislació vigent, expedides pels òrgans competents.

e) En les sol·licituds formulades per persones jurídiques el capital de les quals estiga dividit en accions o participacions de caràcter nominatiu, declaració del secretari del Consell d'Administració o administrador sobre distribució del capital social i titularitat d'aquest.

f) Les persones físiques o jurídiques estrangeres d'estats no membre de la Comunitat Europea el corresponent certificat de reciprocitat de l'estat al qual pertanguen a què fa referència la normativa vigent en matèria de contractació administrativa amb les excepcions previstes per als països signataris de l'acord sobre Contractació Pública de l'Organització Mundial del Comerç. En el cas de contractes d'obres serà necessari que aquestes empreses tinguen oberta sucursal a Espanya, amb designació d'apoderats o representants per a les seues operacions i que estiguen inscrites en el Registre Mercantil.

La documentació presentada haurà de ser original i en el cas de les còpies, aquestes hauran de ser confrontades per l'administració o legalitzades per notari.

2.2 Documents d'acreditació de l'organització de l'empresa.

a) Si és el cas, escriptura o document acreditatiu de la representació a efectes de la sol·licitud i còpia del DNI, o document que els substituïsca, del representant

b) Justificació fefaent dels apoderaments: Còpia de les escriptures d'apoderaments, inscrites en el Registre Mercantil en els casos en què siga preceptiva aquesta inscripció conforme a la legislació vigent, degudament validades per qualsevol Servei Jurídic de l'administració de la Generalitat Valenciana.

2.3 Documentació per a acreditar els mitjans financers de l'empresa.

a) En el cas de societats, els comptes anuals dels dos últims exercicis presentats en el Registre Mercantil o en el corresponent Registre oficial, amb l'última declaració de l'Impost de Societats. Per als empresaris individuals, els comptes anuals dels dos últims exercicis tancats, si hi ha obligació formal, i i les declaracions de l'Impost sobre el Patrimoni corresponents als tres últims anys. Si no té alguna d'aquestes declaracions, les de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

b) Declaració, almenys respecte dels tres últims exercicis, de la xifra global corresponent al volum de negocis de l'empresa i de la referida exclusivament a l'execució dels contractes relacionats amb les activitats en què es vulga obtenir classificació, expressant les obligacions contretes que en aquest període han sigut complides i les que es troben en execució, indicant, en aquest cas, la data prevista de conclusió.

2.4 Documentació per a acreditar els mitjans personals de l'empresa.

a) Còpia dels TC1 i TC2 de la Tresoreria de la Seguretat Social, referits als dos últims meses pagats.

b) Informe de la vida laboral de l'empresa referit als dos últims mesos, per a cadascun dels comptes de cotització en l'activitat de construcció o en l'activitat de serveis, emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social. En els informes hauran de constar les dades següents: activitat de l'empresa, relació nominal dels treballadors, grup de cotització al qual estan adscrits, dates d'alta i baixa, tipus de contracte i nombre de dies cotitzats.

2.5 Documentació per a acreditar els mitjans materials de l'empresa.

Còpia del justificant d'inscripció en el Registre industrial de la maquinària, ferramentes, eines i equips propietat de l'empresa, o justificació documental dels disponibles en propietat, en arrendament o en arrendament financer, per a l'execució de les activitats dels subgrups de classificació sol·licitats. Per a les empreses contractistes d'obres que sol·liciten classificació en subgrups en els quals, d'acord amb les normes vigents, calga disposar de determinades màquines o béns d'equip, aquesta disponibilitat s'haurà d'acreditar necessàriament perquè es puga tramitar la sol·licitud.

2.6 Documentació per a acreditar l'experiència en l'execució de treballs relacionats amb les activitats dels subgrups de classificació sol·licitats:

a) Per als contractes d'obres:

Per cada subgrup que sol·licite l'empresa presentarà relació de les obres corresponents a aquesta activitat, realitzades durant els últims cinc anys, acompanyats dels certificats de bona execució de les més importants i de les corresponents a l'any de major volum executat.

Els certificats han de complir les condicions exigides per les normes bàsiques de l'Estat i, en tot cas, les següents:

– Descriuran succintament els treballs realitzats, amb la informació rellevant sobre les quantitats i els valors d'aplicació i amb expressió de les característiques que els defineixen i dels materials emprats.

– Inclouran confirmació que la totalitat de l'obra contractada ha sigut satisfactòriament acabada.

– Els certificats d'obres realitzades per a les administracions públiques seran expedits pel director de les obres i seran ratificats amb la conformitat de l'òrgan de contractació.

– Els certificats d'execució d'obres realitzades per a entitats privades seran expedits pel director de les obres i seran ratificats amb la conformitat de l'entitat contractant.

– Els certificats d'execució d'obres realitzades en gestió pròpia seran expedits pel director de les obres i seran visats pel corresponent col·legi oficial.

– Els certificats a què es refereix aquest apartat seran redactats de manera que continguen la totalitat de les dades que s'exposen en els models que figuren en el formulari tipus per a la tramitació de la classificació de l'empresa.

b) Per als contractes de serveis:

Per cada subgrup que sol·licite, l'empresa presentarà relació dels serveis corresponents a aquesta activitat realitzats durant els últims cinc anys i duran adjunts els certificats de bona execució dels més importants.

Els certificats han de complir les condicions exigides per les normes bàsiques de l'Estat i, en tot cas, les següents:

– Descriuran succintament els treballs realitzats, amb la informació rellevant sobre els valors d'aplicació i els terminis d'execució corresponents.

– Els certificats d'execució de serveis realitzats per a les administracions públiques seran expedits per persona responsable i seran ratificats amb la conformitat de l'òrgan de contractació.

– Els certificats d'execució de serveis realitzats per a entitats privades seran expedits per persona responsable de la seua execució i seran ratificats amb la conformitat de l'entitat contractant.

– Es podran tenir en compte els certificats d'execució de serveis realitzats en gestió pròpia, que siguen expedits pel director responsable.

– Els certificats a què es refereix aquest apartat seran redactats de manera que continguen la totalitat de les dades que s'exposen en els models que figuren en el corresponent formulari de la sol·licitud de classificació de l'empresa.

2.7 Documentació complementària.

a) Còpia del document nacional d'identitat o del document equivalent que, si és el cas, el substituïsca reglamentàriament de les persones que firmen la sol·licitud.

b) Copia de la declaració anual d'operacions amb tercers, compres i vendes dels tres últims exercicis.

c) Còpia de la declaració del quart trimestre de l'any anterior, del resum anual dels dos últims anys i de les declaracions parcials de l'any en curs de l'Impost sobre el Valor Afegit o tribut equivalent on no existisca aquest impost.

d) La disponibilitat de l'autorització o document habilitant per a exercir l'activitat corresponent a un subgrup, quan aquest requisits pertoque legalment.

e) Si és el cas, certificació emesa per la Direcció Territorial de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació d'estar acollit el sol·licitant al règim de garanties globals.

Article 6. Esmenes i millora de les sol·licituds i documentació

En el supòsit que una sol·licitud de classificació o la documentació que l'adjunte no s'ajusten al que disposen els articles anteriors, es requerirà la persona interessada perquè, en un termini no superior a deu dies, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa així se'l considerarà desistit de la seua petició

Article 7. Tramitació de l'expedient de classificació i proposta d'acord

1. Correspondrà a la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa, a través de les unitats administratives que en depenen, la tramitació de l'expedient de classificació, d'acord amb les normes bàsiques de l'Estat i aplicant les mateixes regles i criteris establits en la Llei de Contractes de les Administracions Públiques i les seues disposicions de desplegament, i l'elaboració de la proposta d'acord que corresponga, per a ser sotmesa a l'aprovació de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana.

2. La Comissió de Classificació i Registres podrà designar, a proposta de les conselleries més afectades per raó de la matèria, els tècnics o les unitats competents perquè en els casos en què l'expedient ho requerisca, procesdisquen a l'examen i informe corresponent. Els tècnics designats seran nomenats per resolució del director general de Patrimoni.

Article 8. Acords de classificació

1. Els acord de classificació seran adoptats per la Comissió de Classificació i Registre de la Junta Superior de Contractació.

2. L'adopció i notificació de l'acord pel qual es resolga el procediment de classificació s'efectuarà en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud o de la seua esmena. Transcorregut aquest termini sense que es notifique aquest acord, es considerarà desestimada la sol·licitud.

3. Contra els acords de la Comissió de Classificació i Registres, els interessats podran interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, d'acord amb el que estableix la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener.

Article 9. Efectes de la classificació

1. Les classificacions atorgades per la Junta Superior de Contractació Administrativa produiran els efectes d'acreditació del requisit per contractar al qual es refereix l'article 25.1 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, quan l'empresa que les haja obtingut concórrega en procediments de contractació en els quals aquest requisit siga exigible, promoguts per qualsevol de les entitats a què fa referència l'article 4 de la present ordre.

2. Les empreses classificades per la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana podran sol·licitar d'aquesta que, en els termes previstos en les normes bàsiques de l'Estat, promoga el corresponent procediment davant la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Ministeri d'Hisenda perquè els acords de classificació que els afecten tinguen efectes generals davant qualssevol altres administracions públiques distintes de les referides en l'apartat anterior.

Article 10. Vigència de la classificació

1. Els acords de classificació d'empreses tindran una vigència biennal que s'ha de comptar des de la data de l'Acord d'aprovació de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació de la Comunitat Valenciana.

2. Transcorregut aquest termini, o en el moment que l'interessat ho estime convenient, es presentarà sol·licitud de renovació de la classificació en la qual es faran constar necessàriament les dades d'identificació del sol·licitant i el seu número d'inscripció en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana. No obstant això, si hi ha qualsevol variació determinant en alguna o algunes de les circumstàncies que serviren de base a la classificació inicial, l'empresari haurà de sol·licitar la revisió d'aquesta que es substanciarà pel procediment regulat en la present ordre.

3. Instat el procediment de renovació, la Secretaria de la Junta Superior de Contractació podrà proposar a la Comissió de Classificació i Registres, com a mesura provisional i per un termini no superior a tres mesos, la pròrroga de la classificació objecte de renovació.

Article 11. Obligacions de les empreses classificades

Les empreses classificades estan obligades a posar immediatament en coneixement de la Comissió de Classificació i Registres de la Comunitat Valenciana qualsevol variació de les dades o documents aportats, inclòs el cessament d'activitat o la dissolució de l'empresa.

Article 12. Revisió de les classificacions

1. La Junta Superior de Contractació Administrativa a través de la Comissió de Classificació i Registres podrà acordar, de conformitat amb el que disposa la legislació de Contractes de les Administracions Públiques i disposicions que la despleguen, la revisió de les classificacions atorgades per ella, quan tinga coneixement de l'existència de circumstàncies que puguen disminuir o modificar les condicions de solvència que serviren de base per a la classificació.

2. En els mateixos termes de l'apartat anterior, els empresaris classificats podran sol·licitar la revisió de les classificacions obtingudes quan milloren les seues condicions de solvència i estaran obligats a fer-ho si aquestes condicions experimenten una disminució que puga ser determinant de la variació de les seues classificacions.

Article 13. Suspensió de les classificacions

1. El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, a proposta de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa i amb la formació prèvia d'expedient administratiu amb audiència de l'interessat, podrà disposar la suspensió de les classificacions acordades per aquesta, de conformitat amb el que disposa l'article 33 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques i altres disposicions aplicables.

2. Els acords de suspensió de les classificacions es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Boletín Oficial del Estado.

Article 14. Inscripció en el Registre de Contractistes i Empreses Classificades

1. Les empreses classificades per la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, així com els acords de classificació, revisió o suspensió que els afecten, s'inscriuran d'ofici en la Secció Primera del Registre de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana, i serà títol suficient per a això la certificació compressiva de l'Acord de la Comissió de Classificació i Registres emesa per la Secretaria de la Junta.

2. La inscripció contindrà les dades següents:

a) Nom o raó social de l'empresari.

b) Número d'Identificació Fiscal.

c) Adreça.

d) Grups o subgrups en els quals es troba classificat amb expressió de la categoria obtinguda en cadascun d'ells.

e) Data de l'acord de classificació, termini de vigència d'aquesta i, si és el cas, pròrrogues concedides.

f) Acords de prohibició de contractar o suspensió de classificacions.

g) Apoderaments.

h) Si és el cas, indicació d'estar acollit al règim de garantia global.

3. Quan l'acord siga favorable a la classificació, la notificació durà adjunt el corresponent certificat d'inscripció en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana comprensiu dels punts indicats en l'apartat anterior.

Article 15. Efectes de la inscripció

1. La inscripció en el Registre eximirà les empreses inscrites de presentar, als efectes de les licitacions de les entitats a què fa referència l'article 4 de la present ordre, els documents confiats a aquest que a continuació s'indiquen, els quals quedaran substituïts i acreditats mitjançant la corresponent certificació registral:

a) Els relatius a la capacitat d'obrar i personalitat jurídica.

b) Els apoderaments.

c) Els relatius a la solvència econòmica i financera i tècnica o professional.

d) Aquells altres que, de conformitat amb la normativa en matèria de contractació administrativa i els plecs de clàusules administratives particulars, corresponguen a les empreses classificades

2. L'interessat haurà, no obstant, d'adjuntar a la certificació registral una declaració responsable de vigència dels punts certificats, en el moment de la seua presentació en qualsevol licitació.

3. La certificació del fet de trobar-se acollit al règim de garantia global no dispensarà de la presentació del justificant d'aquesta en els termes i amb els requisits establits en la normativa vigent i en els plecs de clàusules administratives particulars corresponents a la licitació de la qual es tracte.

4. En cap cas la certificació registral eximirà de la presentació d'aquells documents preceptius que s'exigisquen per a la firma del contracte en cas de resultar adjudicatari.

CAPÍTOL III

De la inscripció voluntària en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana.

Article 16. Procediment d'inscripció i formularis

La inscripció en la Secció Segona del Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades s'iniciarà mitjançant sol·licitud de l'interessat dirigida al president de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa.

1. Sol·licituds: les sol·licituds d'inscripció es presentaran, d'acord amb el model de formulari oficial que figura en l'annex III de la present ordre, degudament emplenat, en el Registre general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, i duran adjunta la documentació que s'indica en l'apartat següent.

2. Documentació: al formulari de sol·licitud s'adjuntarà la documentació següent:

a) En el cas d'empresaris individuals o de professionals, còpia del document nacional d'identitat o del document equivalent que, si és el cas, el substituïsca reglamentàriament.

b) Si el titular de l'empresa és una societat o una altra persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació d'aquesta, inscrita en el Registre Mercantil quan aquest requisit siga exigible per la legislació mercantil aplicable. Si no ho és, document de constitució, estatuts o acte fundacional, en el qual consten les normes per les quals es regula la seua activitat, inscrits, si és el cas, en el registre oficial corresponent. Quan es tracte d'empresaris no espanyols d'estats membres de la Comunitat Europea, aquests hauran d'acreditar la seua inscripció en un registre professional o comercial quan aquest registre siga exigit per la legislació de l'Estat respectiu. Els altres empresaris estrangers hauran d'acreditar la seua capacitat d'obrar amb informe de la Missió Diplomàtica Permanent d'Espanya en l'Estat corresponent o de l'Oficina Consular en l'àmbit territorial del qual radique el domicili de l'empresa. En tot cas, els documents constitutius s'hauran de presentar traduïts al castellà o valencià de forma oficial.

c) Les persones físiques o jurídiques estrangeres d'estats no membres de la Comunitat Europea, el corresponent certificat de reciprocitat de l'estat al qual pertanguen a què fa referència la normativa vigent en matèria de contractació administrativa amb les excepcions previstes per als països signataris de l'acord sobre Contractació Pública de l'Organització Mundial del Comerç. En el cas de contractes d'obres serà necessari que aquestes empreses tinguen oberta sucursal a Espanya, amb designació d'apoderats o representants per a les seues operacions i que estiguen inscrites en el Registre Mercantil.

d) Còpia de les escriptures d'apoderaments, inscrites en el Registre Mercantil, en els casos en què siga preceptiva aquesta inscripció d'acord amb la legislació vigent, i declarades bastants per qualsevol Servei Jurídic de l'administració de la Generalitat Valenciana.

e) Si és el cas, escriptura o document acreditatiu de la representació a efectes de la sol·licitud i còpia del DNI o document que reglamentàriament el substituïsca, del representant.

f) Declaració responsable de no estar sotmesa a cap de les causes de prohibició de contractar, establides en l'article 20 de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, atorgada davant una autoritat administrativa, notari públic o organisme professional qualificat. Quan es tracte d'empreses d'estats membres de la Unió Europea i aquesta possibilitat estiga prevista en la legislació de l'estat respectiu, podrà substituir-se per la declaració responsable atorgada davant una autoritat judicial.

g) En el cas de persones subjectes a incompatibilitat per trobar-se dins de l'àmbit de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques, haurà d'aportar-se, a més, còpia o certificació de la concessió de compatibilitat per a l'exercici de l'activitat empresarial o professional de la qual es tracte, expedida per l'òrgan competent.

h) Si és el cas, certificats de classificació empresarial expedits per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Ministeri d'Hisenda o de l'òrgan competent de les comunitats autònomes, sempre que aquests últims estiguen inscrits en el Registre Oficial de Contractistes del Ministeri d'Hisenda.

i) Si és el cas, certificació emesa per la Direcció Territorial d'Alacant, Castelló o València de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació d'estar acollit el sol·licitant al règim de garanties globals.

j) Còpia de l'Alta en l'Impost sobre Activitats Econòmiques i, si és el cas, còpia de l'últim rebut o justificant de pagament.

La documentació presentada haurà de ser original i en el cas de les còpies, aquestes hauran de ser confrontades per l'administració o legalitzades per notari.

Article 17. Esmenes i millores de la sol·licitud o documentació

En el supòsit que una sol·licitud d'inscripció o la documentació que duu adjunta no s'ajusten al que disposen els articles anteriors, es requerirà la persona interessada perquè, en un termini no superior a deu dies, esmene la deficiència o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa així, se'l considerarà desistit de la seua petició.

Article 18. Tramitació de l'expedient d'inscripció i proposta d'acord

Correspondrà a la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa, a través de les unitats administratives que en dependen, la tramitació de l'expedient d'inscripció, d'acord amb el que estableix la present ordre i normes d'aplicació, i l'elaboració de la proposta d'acord que corresponga per a ser sotmesa a l'aprovació de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana

Article 19. Acord d'inscripció

L'acord d'autorització o denegació de la inscripció en la Secció Segona del Registre es notificarà en el termini màxim de tres mesos des de la data en què se sol·licità, mitjançant certificació d'aquest expedida per la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa. Si transcorregut aquest termini no s'ha notificat l'acord, es considerarà desestimada la sol·licitud.

Article 20. Recursos

Contra l'acord de la Comissió de Classificació i Registres podrà interposar-se per l'interessat recurs d'alçada davant el conseller d'Economia Hisenda i Ocupació, de conformitat amb el que estableix la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener.

Article 21. Inscripció en el Registre de Contractistes i Empreses Classificades

La inscripció contindrà les dades següents:

a) Nom o raó social de l'empresari.

b) Número d'Identificació Fiscal.

c) Adreça.

d) Apoderaments

e) Si és el cas, certificats de classificació empresarial expedits per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Ministeri d'Hisenda o de l'òrgan competent de les comunitats autònomes, sempre que aquests últims estiguen inscrits en el Registre Oficial d'Empreses Classificades del Ministeri d'Hisenda.

f) Si és el cas, indicació d'estar acollit al règim de garantia global.

Article 22. Efectes de la inscripció

1. La inscripció en el Registre eximirà les empreses inscrites de presentar, als efectes de licitació de l'administració de la Generalitat Valenciana, o de les entitats autònomes i entitats de dret públic vinculades o que depenen, que es troben dins de l'àmbit d'aplicació de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, els documents confiats a aquest que a continuació s'indiquen, els quals quedaran substituïts i acreditats mitjançant la corresponent certificació registral:

e) Els relatius a la capacitat d'obrar i personalitat jurídica.

f) Els relatius als apoderaments.

g) Els certificats de classificació empresarial expedits per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Ministeri d'Hisenda o de l'òrgan competent de les comunitats autònomes, sempre que aquests últims estiguen inscrits en el Registre Oficial d'Empreses Classificades del Ministeri d'Hisenda

h) Si és el cas, aquells altres que, de conformitat amb la normativa en matèria de contractació administrativa i els plecs de clàusules administratives particulars, corresponguen a les empreses classificades a les quals es refereix l'apartat c) del present article.

2. La certificació acreditativa dels assentaments registrals s'emetrà en el termini màxim de 20 dies des de la data d'entrada en la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.

3. L'interessat haurà, no obstant això, d'adjuntar a la certificació registral una declaració responsable de vigència dels punts certificats.

4. La certificació del fet de trobar-se acollit al règim de garantia global no obviarà la presentació d'aquesta en els termes i amb els requisits establits en la normativa vigent i en els plecs de clàusules administratives particulars corresponents a la licitació de què es tracte.

5. En cap cas la certificació registral eximirà de la presentació d'aquells documents preceptius que s'exigisquen per a la firma del contracte en cas de resultar adjudicatari.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 1 de la present ordre les entitats que integren l'administració local de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana podran admetre en les seues licitacions els certificats registrals d'aquesta Secció Segona amb els efectes previstos en aquest article.

Article 23. Validesa de la inscripció i obligacions dels empresaris inscrits

1. La inscripció en el Registre tindrà validesa indefinida a partir de la data de la seua notificació. Les persones naturals o jurídiques inscrites estan obligades a posar immediatament en coneixement del Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana qualsevol variació de les dades o documents aportats al Registre inclòs el cessament d'activitat o dissolució de l'empresa, així com de presentar la declaració de vigència a què fa referència el present capítol.

2. L'anotació en el Registre de les modificacions o actualitzacions de les dades o circumstàncies de l'empresa que consten en els documents als quals es refereix l'article 16 de la present ordre, així com d'aquelles altres actualitzacions, no requeriran un nou procediment d'inscripció de l'empresa i serà acordada, a sol·licitud de l'interessat, per la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa.

3. Queden exceptuades del règim anterior totes aquelles circumstàncies modificatives de la personalitat jurídica, la titularitat o la capacitat d'obrar de la persona natural o jurídica titular, que requeriran un nou procediment d'inscripció.

CAPÍTOL IV

Disposicions comunes

Article 24. Cancel·lació de la inscripció en el Registre de Contractistes i Empreses Classificades

1. Falsedat o inexactitud: quan les dades o documents d'una empresa inscrita en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades resulten inexactes o falsos, la Comissió de Classificació i Registres acordarà l'inici d'un expedient de cancel·lació de la inscripció, aquest fet es comunicarà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies a partir del l'endemà de la notificació, formule les al·legacions o presente els documents que estime pertinents.

Transcorregut el termini anterior sense que s'haja justificat l'exactitud i veracitat de les dades que es troben en el Registre, la Comissió de Classificació i Registres podrà acordar la cancel·lació de la inscripció de l'empresa, sense perjudici de les responsabilitats que pertoquen.

2. Dissolució o cessament d'activitat definitiva: així mateix, serà d'aplicació el procediment de cancel·lació quan es tracte de dissolució o cessament d'activitat definitiva de l'empresa.

3. Canvi de domicili social: en el cas de les empreses classificades per la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana, el canvi de domicili social fora del territori de la Comunitat Valenciana, determinarà la cancel·lació en el Registre.

Article 25. Comprovació de dades

1. En qualsevol moment, els òrgans de la Junta Superior de Contractació Administrativa podran sol·licitar dels interessats els documents que estimen necessaris per a comprovar les declaracions o els fets manifestats en els expedients que trameta.

2. També podran sol·licitar informes de qualsevol dels òrgans de les administracions públiques sobre aquests punts.

Article 26. Accés al Registre de Contractistes i Empreses Classificades

L'accés al Registre serà públic amb les condicions establides per la Llei 30/92, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sense que això obste a la seguretat i integritat de les dades sensibles a través de la creació de fitxers automatitzats d'acord amb el que preveu la Llei Orgànica 15/99, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única

Fins que caduquen per raó dels terminis els certificats de classificació expedits de conformitat amb les normes establides en la present ordre i la normativa bàsica estatal sobre contractació administrativa, els òrgans de contractació hauran d'admetre'ls amb independència que varien els criteris de classificació durant la seua vigència. En aquest cas els plecs de clàusules administratives particulars faran menció expressa d'aquesta circumstància, i especificaran els grups, subgrups i categories que corresponga exigir d'acord amb la normativa anterior i la vigent.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el director general de Patrimoni perquè, amb l'informe previ de la Comissió de Classificació i Registres, en l'àmbit de les seues competències, dicte les disposicions de desplegament de la present ordre i, concretament, qualsevol canvi que, d'acord amb la normativa en matèria de contractació administrativa, haja d'operar en els models oficials de sol·licitud i formularis previstos en els annexos de la present ordre.

Segona

La Direcció General de Patrimoni adoptarà les mesures oportunes en col·laboració amb les unitats corresponents de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació i, si és el cas, de l'administració de la Generalitat Valenciana, per a la informatització dels registres i del sistema de classificació. Igualment es configuraran les aplicacions corresponents per als models oficials de sol·licitud i formularis a fi de poder ser presentats per l'interessat en suport informàtic.

Tercera

1. El Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana substituirà qualssevol altres registres que amb efectes similars hagen sigut creats pels distints òrgans de l'administració de la Generalitat Valenciana. No obstant això, la present disposició serà d'aplicació progressiva mentre subsistisquen procediments pendents amb referència a aquests registres.

2. Els òrgans de l'administració de la Generalitat Valenciana que gestionen els registres als quals es refereix l'apartat anterior adoptaran les mesures oportunes per a dur a terme el que estableix la present disposició, i la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa prestarà la col·laboració que siga necessària a aquest fi.

Quarta

La present ordre entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana

València, 23 de maig de 2001

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

Mapa web