Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 58/2006, de 5 de maig, del Consell, pel qual es desenrotlla, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5254 de 09.05.2006
Número identificador:  2006/X5383
Referència Base de Dades:  2424/2006
 



DECRET 58/2006, de 5 de maig, del Consell, pel qual es desenrotlla, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà. [2006/X5383]

La importància per a la salut pública de les aigües destinades al consum humà va fer necessària la fixació de normes de qualitat, i es va dictar el Reial Decret 1.138/1990, de 14 de setembre, pel qual es va aprovar la Reglamentació tecnicosanitària per a l'abastiment i el control de qualitat de les aigües potables de consum públic, incorporant al nostre ordenament jurídic la Directiva comunitària 80/778/CEE, de 15 de juliol de 1980, relativa a la qualitat de les aigües destinades al consum humà.

En desenrotllament d'este Reial decret, pel que fa a la possibilitat d'establir excepcions a les concentracions màximes admissibles de les aigües potables, el Consell va dictar el Decret 111/1992, de 6 de juliol, a fi d'adequar les mesures estatals a la peculiar estructura organitzativa autonòmica, i també regular les condicions tecnicosanitàries i la vigilància i els controls periòdics en l'àmbit dels abastiments d'aigua de consum públic de la Comunitat Valenciana, concretant així mateix la via específica per a l'autorització i la concessió d'excepcions d'ús de sistemes d'aigües de consum públic que en determinades circumstàncies no reunisquen alguna condició de potabilitat.

La publicació de la Directiva 98/83/CE, de 3 de novembre de 1998, ha exigit la incorporació d'esta a l'ordenament intern amb l'elaboració d'un nou text que reculla les noves especificacions de caràcter científic i tècnic i possibilite un marc legal més coincident amb els avanços dels últims anys pel que fa a les aigües de consum humà, establint les mesures sanitàries i de control necessàries per a la protecció de la salut dels ciutadans.

Esta incorporació s'ha efectuat mitjançant el Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà, aplicables a escala nacional i a totes aquelles aigües que, independentment del seu origen i del tractament de potabilització que reben, s'utilitzen en la indústria alimentària o se subministren a través de xarxes de distribució públiques o privades, depòsits o cisternes. Esta norma fixa els paràmetres i els valors paramètrics que s'han de complir en el punt on es posa l'aigua de consum humà a disposició del consumidor, i estableix la necessitat de complir els criteris de qualitat previstos en esta, com també que els programes de control de qualitat de l'aigua de consum humà s'adapten a les necessitats de cada proveïment.

La nova normativa estatal, de caràcter bàsic, fa necessari escometre un desenrotllament normatiu autonòmic per a adequar-la a les característiques organitzatives pròpies de la Generalitat, establir un programa de vigilància sanitària de l'aigua de consum humà, segons preveu l'article 19 del Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, i regular l'autorització i concessió d'excepcions d'acord amb els articles 22 i següents d'este.

El present decret es dicta en virtut de la competència que l'article 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en la redacció donada per la Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de Reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, atribuïx a la Generalitat en matèria de sanitat, així com en virtut de la potestat reglamentària que correspon al Consell conforme a l'article 29 i concordants de l'esmentada norma. D'altra banda, l'article 50 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, atribueix a la Generalitat, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i, si és el cas, en els termes que la mateixa establisca, la protecció del medi ambient, sense perjuí de les facultats de la Generalitat per a establir normes addicionals de protecció.

Des del punt de vista organitzatiu, el Decret 8/2004, de 3 de setembre, del President de la Generalitat, pel qual es van asignar competències a la presidència de la Generalitat i a les conselleries amb competències executives, atribueix a la Conselleria de Sanitat les competències en matèria de sanitat, i a la Conselleria de Territori i Habitatge les competències en matèria de medi ambient.

En este sentit, d'una banda, el Decret 26/2005, de 4 de febrer, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, preveu esta com el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Consell en matèria de sanitat, i exerceix les funcions, segons l'article 9, en matèria de vigilància epidemiològica, seguretat alimentària, programes de salut, salut laboral, salut maternoinfantil i el Pla autonòmic de la Sida, mitjançant la Direcció General de Salut Pública, sense perjudici d'allò que disposa la Llei 4/2005, de 17 de juny, de la Generaliat, de salut pública de la Comunitat Valenciana, en l'article 9.2, el desenrotllament normatiu de la qual està pendent de realitzar-se. D'una altra banda, d'acord amb el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Territori i Habitatge, aprovat per Decret 119/2003, d'11 de juliol, del Consell, i l'Orde de 11 d'abril de 2003 que el desenrotlla, correspon a esta conselleria, mitjançant la Direcció General de Qualitat Ambiental, el control de les aigües de consum humà.

En conseqüència, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, correspon a la conselleria competent en matèria de medi ambient el control de les aigües de consum humà i, per tant, el desenrotllament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica estatal pel que fa a la qualitat de l'aigua de consum humà, si bé la competència que a la Conselleria de Sanitat correspon pel que fa a les qüestions relatives a la protecció de la salut fa necessari l'establiment d'una norma que coordine les competències respectives en la matèria.

Per raó de tot el que s'ha exposat, a proposta dels consellers de Territori i Habitatge i de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 5 de maig de 2006,

DECRETE

Article 1. Objecte

Este decret té com a objecte desenrotllar, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà, mitjançant la definició de les zones d'abastiment i l'establiment del programa de vigilància sanitària de l'aigua de consum humà, regulant igualment la competència per a l'autorització d'excepcions als valors paramètrics fixats pel reial decret esmentat.

Article 2. Àmbit d'aplicació

Este decret s'aplicarà a les aigües definides en l'article 2.1 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, i hi seran igualment aplicables les exclusions previstes en l'article 3.2 del reial decret esmentat.

Article 3. Zona de proveïment

1. Als efectes d'este decret, s'estableix com a zona de proveïment l'àrea geogràficament definida i empadronada per la conselleria que tinga atribuïdes les competències de control de la qualitat de les aigües de consum humà, a proposta del gestor del proveïment o parts d'este, no superior a l'àmbit municipal, en la qual l'aigua de consum humà provinga d'una o diverses captacions i la qualitat de les aigües distribuïdes de la qual puga considerar-se homogènia en la major part de l'any.

Cada zona d'abastiment vindrà definida per:

. Denominació única dins de cada municipi.

. Codi d'identificació.

. Nombre d'habitants abastits.

. Volum mitjà diari d'aigua subministrada considerant el còmput anual.

. Llista d'entitats d'àmbit territorial inferior al municipi, abastides segons el cens oficial INE/IVE.

2. Cada zona de proveïment haurà d'incloure totes les xarxes de distribució corresponents a les entitats d'àmbit territorial inferior al municipi integrades en la zona, i la qualitat de l'aigua de les quals puga considerar-se homogènia la major part de l'any.

Article 4. Desinfecció de l'aigua de consum humà

D'acord amb el que estableix l'article 10.2 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, les aigües de consum humà distribuïdes al consumidor per xarxes de distribució públiques o privades, cisternes o depòsits hauran de ser desinfectades. En els termes de l'article esmentat, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, haurà d'haver-hi presència de desinfectant residual en les aigües distribuïdes, les concentracions del qual s'hauran d'ajustar al que estableix la normativa en vigor i/o el programa de vigilància sanitària de l'aigua de consum humà que s'inclou com a annex d'este decret.

Article 5. Paràmetres de control

En cada zona de proveïment es controlaran els paràmetres fixats en l'annex I del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer. Això no obstant, l'òrgan competent de la conselleria que tinga atribuïdes les competències de control de qualitat de les aigües de consum humà podrà disposar que es controlen aquells paràmetres o contaminants, no inclosos en l'annex esmentat, que se sospite que puguen estar presents en l'aigua de consum humà i puguen comportar un risc per a la salut dels consumidors.

Article 6. Programa de vigilància sanitària de l'aigua de consum humà

Per raó del mandat previst en l'article 19 del Reial decret 140/2003, s'aprova el Programa de Vigilància Sanitària de l'Aigua de Consum Humà en l'Àmbit Territorial de la Comunitat Valenciana, que es reculll en l'annex a esta norma.

Article 7. Sol·licituds d'excepció als valors paramètrics fixats

1. En els casos previstos en l'article 22 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, podrà sol·licitar-se l'autorització de situacions d'excepció temporal respecte dels valors paramètrics fixats.

2. Este autorització, com també les pròrrogues, es regiran pel que disposen els articles 23 a 26 de la norma esmentada.

3. L'autorització d'excepció regulada en l'article 23 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, com també, si és el cas, la primera pròrroga d'excepció prevista en l'article 24, hauran de ser sol·licitades pel gestor del proveïment a la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana, mitjançant la secretaria d'esta, òrgan que serà el competent per a l'atorgament o la denegació.

4. En el cas de les autoritzacions d'excepció de curta durada regulades en l'article 26 del Reial decret esmentat, el seu atorgament o denegació correspondrà a l'òrgan competent de la conselleria que tinga atribuïdes les competències de control de qualitat de les aigües de consum humà, en les condicions establides per la comissió creada en l'article 8 d'este decret.

Este òrgan donarà compte a esta comissió de les autoritzacions d'excepció atorgades o denegades.

Article 8. Creació i funcions de la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana

1. A fi de complir les previsions normatives sobre la qualitat de les aigües de consum humà, es crea la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana, òrgan col·legiat adscrit a la Conselleria de Territori i Habitatge.

2. La Comissió exercirà les funcions següents:

a) Autoritzar o denegar, si és el cas, excepcions als valors paramètrics establits en la legislació vigent, segons el que preveuen els articles 22 i 23 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

b) Autoritzar o denegar, si és el cas, la primera pròrroga a les excepcions atorgades d'acord amb el que preveu l'article 24 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

c) Emetre informe, si és el cas, sobre les sol·licituds de segones pròrrogues d'excepció per a la tramitació d'acord amb el que preveu l'article 25 del Reial decret esmentat.

d) Establir, amb caràcter general, les mesures correctores i preventives per a la protecció de la salut de la població abastida, i de forma particular redactar i/o aprovar els criteris de valoració de la qualitat de l'aigua establida en l'article 27.7, en el cas d'incompliment de paràmetres de l'annex I, part C, del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

e) Establir totes les mesures que siguen necessàries per al compliment de les funcions previstes en els apartats anteriors.

f) Establir les condicions en què l'òrgan competent podrà concedir autoritzacions d'excepció de curta durada.

g) Actuar com a òrgan consultiu i d'assessorament tècnic i emetre tots els informes tècnics que li sol·licite la conselleria competent en el control de qualitat de les aigües de consum humà en relació amb estes aigües i/o proveïments.

h) Qualssevol altres que, en matèria de control de qualitat de les aigües de consum humà, li siguen requerides per l'òrgan competent de la Comunitat Valenciana en esta matèria.

3. La Comissió podrà formar grups de treball per al control i seguiment de temes específics d'interés en relació amb les aigües de consum humà.

4. Els acords resolutoris d'autoritzacions i pròrrogues dictats per la Comissió posaran fi a la via administrativa.

5. El règim de funcionament de la Comissió es regirà per les establides per als òrgans col·legiats en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Sense perjudici d'això, la Comissió podrà establir o completar les seues pròpies normes de funcionament.

Article 9. Composició de la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana

1. La Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana estarà composta pels membres següents, que disposaran tots ells de veu i vot:

. President: el director general de Qualitat Ambiental, de la Conselleria de Territori i Habitatge.

. Vicepresident: el director general de Salut Pública, de la Conselleria de Sanitat.

. Vocals:

a) Un representant de cadascun dels organismes i departaments següents:

. Conselleria de Sanitat.

. Conselleria de Territori i Habitatge.

. Conselleria d'Infraestructures i Transport.

. Conselleria d'Empresa, Universitat i Ciència.

. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

. Conselleria de Turisme.

. Diputació Provincial de València.

. Diputació Provincial d'Alacant.

. Diputació Provincial de Castelló.

. Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

. Confederació Hidrogràfica del Segura.

. Confederació Hidrogràfica de l'Ebre.

. Institut Tecnològic Geominer d'Espanya.

b) Dos representants de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

c) Dos representants de les associacions més representatives de consumidors.

d) Dos representants de les associacions de gestors de proveïment d'aigua de consum humà.

. Secretari: el cap del Servei de Qualitat de les Aigües, de la Conselleria de Territori i Habitatge.

2. En funció de la naturalesa dels expedients que s'hi hagen de tractar i de l'àmbit geogràfic en què estes s'emmarquen, podran convocar-se a les reunions de la Comissió, amb veu però sense vot, representants d'entitats metropolitanes, mancomunitats o altres organismes o institucions que, per la seua naturalesa, experiència professional, coneixements tècnics o funcions, resulten pertinents.

3. La Comissió podrà estar assistida de tots aquells tècnics que per al millor exercici de les seues funcions considere convenient el president d'esta, els quals actuaran amb veu i sense vot.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes les normes del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que estableix este decret, i en particular les següents:

. Decret 111/1992, de 16 de juliol, del Consell, pel qual es desenrotlla el Reial decret 1.138/1990, de 14 de setembre, aprovatori de la Reglamentació Tecnicosanitària per a l'abastiment i control de la qualitat de les aigües potables de consum públic, pel que fa a les excepcions a les concentracions màximes admissibles de les aigües potables.

. Orde de 16 de novembre de 1992, de la Conselleria de Medi Ambient, per la qual amplia la Comissió de Control per a la Qualitat de l'Aigua Potable de la Comunitat Valenciana.

. Orde de 23 de maig de 1990, de la Conselleria d'Administració Pública, per la qual es regulen les visites d'inspecció dels facultatius de l'administració autonòmica a les empreses proveïdores i/o distribuïdores de les aigües potables de consum públic, i es fixa el nombre i el tipus de controls analítics que s'han de realitzar a les aigües de distribució.

. Orde de 25 de juny de 1986, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual es fixen les condicions sanitàries per al subministrament d'aigües potables de consum públic mitjançant contenidors mòbils.

. Orde de 12 de juliol de 1984, de la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball, sobre control i inspecció dels proveïments d'aigua potable destinada al consum humà.

. Decret 27/1984, de 21 de març, del Consell, pel qual es disposen normes sobre control i garanties sanitàries dels proveïments d'aigua amb destinació al consum públic dins de la Comunitat Valenciana.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Fins a la constitució de la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana a què es refereix l'article 8 d'este decret, continuarà exercint les seues funcions la Comissió de Control de Qualitat de les Aigües de Consum Públic de la Comunitat Valenciana, prevista en els articles 4 i 5 del Decret 111/1992, de 16 de juliol, del Consell.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

1. Es faculten els consellers de Territori i Habitatge i de Sanitat per a dictar, de manera conjunta, totes les disposicions que calguen per al desenrotllament i l'execució d'este decret.

2. Així mateix, es faculten els consellers de Territori i Habitatge i de Sanitat per a ampliar la composició de la Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana.

3. Igualment, es faculten els esmentats consellers per a modificar, de manera conjunta, mitjançant una ordre, el programa de vigilància sanitària que es descriu en l'annex d'este decret, per motius tècnics i per l'experiència adquirida de la seua aplicació en el temps.

Segona

La Comissió de Control de la Qualitat de les Aigües de Consum Humà de la Comunitat Valenciana, creada mitjançant esta norma, haurà de constituir-se formalment en el termini màxim de tres mesos a partir de l'entrada en vigor d'esta.

Tercera

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Valencia, 5 de maig de 2006.

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

VICENTE RAMBLA MOMPLET.

El conseller de Territori i Habitatge,

RAFAEL BLASCO CASTANY.

ANNEX

Programa de vigilància sanitària de l'aigua de consum humà en l'àmbit territorial a la Comunitat Valenciana.

El Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, estableix en l'article 19 que la vigilància sanitària de l'aigua de consum humà és responsabilitat de l'autoritat sanitària, la qual ha de vetlar perquè es realitzen inspeccions sanitàries periòdiques del proveïment.

El Programa de Vigilància Sanitària de l'Aigua de Consum Humà en l'Àmbit Territorial de la Comunitat Valenciana té com a objectiu per a l'administració el seguiment, la vigilància i el control de les condicions higienicosanitàries dels sistemes de proveïment de les aigües de consum humà per a la prevenció de processos infecciosos per transmissió hídrica i per a la millora i el manteniment de la qualitat de l'aigua de distribució domiciliària. També té com a objectiu informar d'una sèrie de condicions i instruccions complementàries que han de complir les empreses gestores, públiques o privades, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Este programa s'ha estructurat en quatre parts que es desenvolupen a continuació, la primera corresponent a la vigilància que ha de realitzar l'administració autonòmica, la segona corresponent a l'administració municipal, una tercera part relativa a les empreses gestores i l'última part sobre els laboratoris.

Part primera. Vigilància de la conselleria competent en matèria de control de qualitat d'aigües de consum humà

Actuacions:

1. Supervisió de l'autocontrol que han de realitzar els gestors i del control en l'aixeta del consumidor.

2. Supervisió del control de les concentracions de desinfectant residual en la xarxa de distribució i en l'aixeta del consumidor.

3. Vigilància de la qualitat de l'aigua i inspecció de les zones de proveïment de la Comunitat Valenciana.

3.1. Vigilància i control analític, fisicoquímic i bacteriològic de la qualitat de les aigües de consum humà en xarxa de distribució.

3.2. Vigilància i control analític, fisicoquímic i bacteriològic de la qualitat de les aigües de consum humà en captacions.

3.3. Inspecció de les instal·lacions que constitueixen les zones de proveïment.

3.4. Anàlisi i seguiment periòdic de l'evolució de la concentració de l'ió nitrat en aquelles captacions i xarxes de distribució que superen o s'aproximen als valors paramètrics.

3.5. Vigilància i control analític de les plantes potabilitzadores de desnitrificació o desmineralització instal·lades.

4. Vigilància, inspecció i control analític, fisicoquímic i bacteriològic de la qualitat de l'aigua de les fonts públiques que no brollen de xarxa.

5. Control de les condicions tècnicosanitàries per al subministrament d'aigües de consum humà mitjançant contenidors mòbils.

6. Elaboració dels informes a què es refereix l'article 13 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

7. Coordinació i col·laboració amb les unitats d'epidemiologia de la Conselleria de Sanitat en el cas d'aparició de brots epidèmics per transmissió hídrica.

8. Tramitació administrativa de les autoritzacions d'excepció previstes en la norma vigent sobre aigües de consum humà.

Part segona. Vigilància de l'administració municipal

Els municipis són responsables, en el seu àmbit territorial, d'assegurar que l'aigua subministrada a través de qualsevol xarxa de distribució, cisterna o depòsit mòbil siga apta per al consum humà en el punt de lliurament al consumidor. Quan la captació o la conducció o el tractament o la distribució o l'autocontrol de l'aigua de consum el realitze un gestor o gestors distints del municipi, este haurà de vetlar pel compliment del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, per part d'estes; actuant de forma coordinada amb l'autoritat competent en la supervisió de la gestió.

El municipi, o si no n'hi ha, una altra entitat d'àmbit local, haurà de prendre les mesures necessàries per a garantir la realització del control de la qualitat de l'aigua en l'aixeta del consumidor i l'elaboració periòdica d'un informe sobre els resultats obtinguts, tal com es regula en l'article 20 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer. A més, aquells municipis turístics amb increments de població en temporades d'alta ocupació hauran d'aprovar plans de control en què es prevegen anàlisis, durant estes, en aixetes de segones residències.

En este sentit, haurà de presentar-se, davant de l'òrgan competent en matèria de control de qualitat de les aigües de consum humà, un protocol dels aspectes relatius a les freqüències del mostratge i punts de control.

Part tercera. Autocontrol dels gestors

Els gestors, tant públics com privats, a més del que regulat el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, i de les seues pautes de desenrotllament establides tant per la normativa valenciana com les aprovades per la Comissió de Salut Pública, del Consell Interterritorial, del Sistema Nacional de Salut, per a l'autocontrol, hauran de complir en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, els punts següents:

1. Mantenir en l'aigua de la xarxa de distribució concentracions de desinfectant residual amb caràcter permanent i regular. Per a la seua comprovació els gestors hauran de realitzar mesuraments diaris que hauran de quedar recollits en el sistema de registre previst en l'article 17.3 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

Qualsevol anomalia detectada en els mesuraments del desinfectant requerirà l'aplicació de les mesures recollides en l'article 27 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer. En este sentit, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans en este norma, les referències fetes a l'autoritat sanitària en el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, s'entenen efectuades, si és el cas, a la conselleria competent en matèria de control d'aigües de consum humà.

En el cas d'utilitzar com a desinfectant el clor o els seus derivats, el temps mínim de contacte amb l'aigua que s'ha de tractar serà de 30 minuts, i la concentració mínima de clor residual mesurada en la clau de pas general de la connexió del consumidor haurà de ser 0,4 mg/l. Si s'utilitza un altre desinfectant, s'haurà de complir la norma per la qual s'autoritza el seu ús en aigua de consum humà.

2. Les cisternes o els depòsits mòbils que s'utilitzen per al subministrament de l'aigua de consum humà hauran d'estar inscrits en el Registre General Sanitari d'Aliments.

Quan en un proveïment s'haja de recórrer a l'ús d'estes cisternes o depòsits mòbils s'haurà de garantir la presència de desinfectant residual en l'aigua distribuïda, les dosis o concentracions de la qual s'hauran d'ajustar en tot moment als requisits previstos en el punt anterior.

El gestor de la cisterna o depòsit mòbil haurà de realitzar la càrrega en una zona de proveïment l'aigua de la qual siga qualificada com a aigua apta per al consum.

Als efectes de l'informe vinculant citat en l'article 11.3 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, el gestor notificarà, amb caràcter previ als serveis territorials de la conselleria competent en matèria de control de la qualitat de l'aigua de consum humà, els punts de càrrega i descàrrega, l'itinerari previst i el número de registre sanitari. Així mateix, l'administració podrà sol·licitar qualsevol altra informació complementària que siga necessària.

3. La periodicitat de les anàlisis d'autocontrol previstes en els punts 1 i 2 de l'annex V, del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, en aquells apartats que indica la norma que seran establides a criteri de l'autoritat sanitària, consistirà en la realització d'almenys una anàlisi anual.

4. L'examen organolèptic previst en el punt 1r de l'article 18.4 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, es realitzarà en la xarxa de distribució. Respecte a la seua freqüència i, en aquells casos que hi haja coincidència amb un altre tipus d'anàlisi, tal com recull l'apartat c) de l'article 21.1 del reial decret esmentat, ha d'entendre's que este última anàlisi substitueix els exàmens organolèptics setmanals exigits.

5. En aquelles aigües d'abastiment les captacions de les quals queden geogràficament ubicades a municipis declarats com a zones vulnerables a la contaminació de nitrats d'origen agrari per la normativa en vigor, les empreses gestores hauran de realitzar un control dels paràmetres de nitrats i plaguicides en les captacions utilitzades en el subministrament.

La freqüència de determinació del paràmetre nitrat serà semestral i per al paràmetre plaguicides anual.

L'Administració facilitarà als gestors la llista de plaguicides que s'ha d'analitzar.

6. En aquelles activitats comercials del tipus d'establiments hotelers o turístics, càmpings, cases rurals, restaurants, etc., que disposen de recursos hídrics propis per al subministrament i que funcionen de forma intermitent al llarg de l'any, als efectes dels càlculs previstos en el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, referents a punts de mostratge en xarxa, freqüència analítica, etc., el volum a considerar serà l'utilitzat en el període de funcionament de l'activitat, de manera que el còmput diari haurà de calcular-se de la relació entre el volum d'aigua total consumida i el nombre de dies de funcionament de la instal·lació o activitat.

7. Per a aquelles zones de proveïment que amb caràcter extraordinari puguen utilitzar una o diverses captacions d'ús no habitual per al subministrament, el gestor responsable de la distribució haurà de garantir la qualitat de l'aigua d'estes mitjançant la realització d'una anàlisi de tipus complet que es realitzarà prèviament a la connexió a la xarxa de distribució. Tot això sense detriment dels requisits exigits en el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

8. Als efectes de l'autocontrol, els punts de lliurament a un altre gestor seran considerats com una ETAP o depòsit de capçalera i la freqüència analítica es determinarà, d'acord amb el que estableix l'annex V de l'esmentat Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, per al volum mitjà d'aigua lliurat al dia; i s'estableix per a estes casos com a suficient la realització d'anàlisis de control.

En aquells casos que els punts de lliurament a un altre gestor coincidisquen físicament amb una ETAP o depòsit de capçalera, no s'aplicarà allò que s'ha indicat en el paràgraf anterior i caldrà ajustar-se al que disposa l'annex V del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer.

En el cas de lliurament estacional, el càlcul s'efectuarà segons el que s'estableix anteriorment, considerant que el volum d'aigua lliurat ho és durant tot l'any però distribuint de forma homogènia la presa de les mostres que resulten en el període de lliurament efectiu.

9. En aquelles zones d'abastiment que tinguen instal·lades, en un o més punts de la xarxa de distribució, plantes de desmineralització no connectades hidràulicament a l'aixeta del consumidor, el gestor haurà de garantir en tot moment la presència de desinfectant residual en l'aigua.

Així mateix hauran de realitzar controls periòdics de la qualitat de l'aigua subministrada, que garantisca la qualitat establida en la norma i els nivells recomanats de mineralització. Amb este fi les empreses gestores realitzaran anàlisis de control amb una freqüència mínima trimestral.

Part quarta. Laboratoris

Tots els laboratoris públics o privats que realitzen determinacions per a les anàlisis de control i anàlisi completa d'autocontrol, vigilància sanitària o control en aixeta de l'aigua de consum humà, hauran de complir els requisits establits en l'article 16 del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, i estar autoritzats d'acord amb el que disposa el Decret 216/1999, de 9 de novembre, del Consell, sobre autorització, reconeixement de l'acreditació i registre de laboratoris en l'àmbit de la Salut Pública.

Mapa web