Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 17 de maig de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual s'estableix el procediment d'actuació dels organismes de control en la realització de les inspeccions periòdiques d'ascensors i grues de torre en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4010 de 30.05.2001
Número identificador:  2001/M5106
Referència Base de Dades:  2225/2001
 



ORDRE de 17 de maig de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual s'estableix el procediment d'actuació dels organismes de control en la realització de les inspeccions periòdiques d'ascensors i grues de torre en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2001/M5106]

El Reial Decret 2.291/1985, de 8 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Aparells d'Elevació i Manutenció d'aquests, estableix en l'article 19, declarat expressament en vigor per la disposició derogatòria única del Reial Decret 1.314/1997, d'1 d'agost, pel qual es dicten disposicions d'aplicació de la Directiva del Parlament Europeu i del Consell 95/16/CE, que els aparells subjectes a aquest reglament se sotmetran a les revisions de conservació i a les inspeccions periòdiques que s'establisquen en les ITC que el desenvolupen, les quals determinaran en cada cas el temps màxim que podrà transcórrer entre dues revisions o inspeccions consecutives. Les inspeccions periòdiques les portarà a efecte l'òrgan territorial competent de l'administració pública, o si aquest així ho estableix una entitat col·laboradora facultada per a l'aplicació d'aquest reglament.

D'acord amb el que s'ha previst en la disposició addicional primera del Decret 198/1987, de 7 de desembre, l'Acord de 20 de juny de 1988, del Consell de la Generalitat Valenciana, va establir que la inspecció periòdica d'aparells elevadors en l'àmbit de la Comunitat Valenciana la portaria a cap SEPIVA, com a empresa pública de la Generalitat, d'acord amb les instruccions i directrius que a aquest efecte establira la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme.

La regulació de les esmentades inspeccions en l'àmbit de la Comunitat Valenciana es va establir mitjançant l'Ordre de 15 de desembre de 1988, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica d'ascensors (DOGV núm. 986 de 18 de gener de 1989), i l'Ordre de 30 de juny de 1993 de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica de grues de torre desmuntables per a obres (DOGV núm. 2.088 de 20 d'agost de 1993).

No obstant això, tot aplicant els principis continguts en el Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i Seguretat Industrial, cal fer compatibles els instruments de la política industrial en els aspectes de qualitat i seguretat industrial amb els de la lliure competència, i donar entrada en aquests camps de revisions periòdiques als organismes de control, amb la corresponent supervisió de les seues actuacions pels poders públics. Per això, amb data 13 de març de 2001, el Govern Valencià va aprovar el Decret 54/2001, regulador de l'exercici de les funcions que en matèria de seguretat industrial corresponen als organismes de control a la Comunitat Valenciana i va acordar deixar sense efecte l'adscripció dels serveis d'inspecció periòdica d'aparells elevadors a SEPIVA, SA, a partir de l'1 de juny de 2001. En conseqüència resulta necessari procedir a la regulació de les actuacions que han de desenvolupar els organismes de control en aqueix camp reglamentari dins del nou marc normatiu, i també dels procediments per a la realització de les inspeccions i de la supervisió d'aquestes pels òrgans administratius competents.

Per tot això, i en virtut del que s'ha establit en l'article 44 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià, i en la disposició final primera del Decret 54/2001, de 13 de març,

ORDENE

Article 1. Objecte

Constitueix objecte de la present ordre la regulació de les inspeccions periòdiques dels ascensors i grues de torre en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. Aquestes inspeccions les portaran a cap els organismes de control acreditats en aquest àmbit reglamentari i autoritzats per a actuar a la Comunitat Valenciana, en els següents terminis:

A) Ascensors

– Ascensors instal·lats en edificis per a usos industrials i llocs de pública concurrència: cada dos anys.

– Ascensors instal·lats en edificis de més de 20 habitatges o amb més de quatre plantes servides: cada quatre anys.

– Resta d'ascensors: cada sis anys.

Als efectes d'aquesta disposició es consideren locals de pública concurrència els especificats en l'annex I d'aquesta ordre.

El criteri per a determinar la data en què ha de sotmetre's a inspecció periòdica un ascensor serà el següent:

a) Aquells ascensors que no tinguen complit el primer termini des de la seua posada en marxa, de conformitat amb la classificació anteriorment especificada, passaran la seua primera inspecció periòdica en la data de venciment de l'esmentat termini.

b) Per als ascensors que tinguen en vigor el termini concedit en l'última inspecció favorable, la data que d'acord amb la classificació anteriorment especificada els corresponga, prenent com a origen la data de l'última revisió periòdica favorable.

c) Per als ascensors als quals, en l'última inspecció realitzada per SEPIVA, SA, se'ls va expedir acta d'inspecció amb defectes lleus, la data que d'acord amb el criteri de classificació anteriorment descrit els corresponga, prenent com a origen la data d'aquesta última inspecció.

B) Grues desmuntables per a obres:

La primera inspecció s'efectuarà als quatre anys del primer muntatge i posteriorment cada tres anys.

Quan el temps d'utilització de la grua sobrepasse els límits aconsellables indicats en la norma UNE 58-101.81, part IV Vida de la grua:

Grup I: nou anys.

Grup II: deu anys.

Grup III: catorze anys.

Les inspeccions seran anuals.

Article 2. Obligacions del propietari de l'aparell

La sol·licitud de realització de les inspeccions és responsabilitat del propietari o l'arrendatari de la instal·lació i haurà d'efectuar-se amb una antelació mínima de dos mesos respecte de la data en què s'hi haja de realitzar, d'acord amb els criteris especificats en l'article 1.

Article 3. Reglamentació aplicable a les inspeccions

Les comprovacions que cal efectuar en el moment de la inspecció a cada una de les instal·lacions seran les prescripcions del reglament que els va ser d'aplicació en el moment de la seua instal·lació o transformació d'importància.

Article 4. Procediment de realització de les inspeccions

1. Les inspeccions periòdiques s'efectuaran en presència activa de l'empresa conservadora, per a la qual cosa els organismes de control, una vegada programada la inspecció, comunicaran amb 15 dies d'antelació a l'empresa conservadora la data de realització de la inspecció.

2. Del resultat de la inspecció s'estendrà una acta oficial segons els models dissenyats per una comissió tècnica la composició de la qual es determinarà per resolució de la Direcció General d'Indústria i Energia.

3. Una còpia d'aquesta acta es lliurarà a l'empresa conservadora en acabar la inspecció i una altra la trametrà l'organisme de control al propietari o l'arrendatari de la instal·lació en l'acte o en el termini més breu possible i sempre dins dels 15 dies posteriors a la fi de la inspecció. Aquest termini es reduirà a 24 hores en el cas que el resultat de la inspecció fera aconsellable, segons el parer de l'inspector actuant i d'acord amb l'existència de riscos greus i imminents que puguen afectar la seguretat dels usuaris, la paralització immediata de les instal·lacions.

Article 5. Actuacions en cas de defectes lleus

1. Quan en la inspecció periòdica de l'aparell elevador es troben defectes qualificats de lleus, aquests es notificaran a l'interessat en l'acta, d'acord amb el que s'ha establit en l'apartat 3 de l'article 4, per a l'esmena en el termini més breu possible i sempre abans de la pròxima revisió periòdica.

2. L'esmena dels defectes es justificarà mitjançant certificat de l'empresa que porte a cap la correcció que es trametrà a l'organisme de control.

Article 6. Actuacions en cas de defectes greus

1. Si del resultat de la inspecció periòdica es constaten defectes qualificats de greus, aquests es notificaran a l'interessat en l'acta, d'acord amb el que s'ha especificat en l'apartat 3 de l'article 4, per a l'esmena en el termini més breu possible i sempre abans de sis mesos des de la data d'inspecció. Excepcionalment, i sempre per motius justificats, aquest termini podrà ser ampliat per un període màxim d'uns altres tres mesos, després de la sol·licitud prèvia del titular, amb l'informe favorable de l'organisme de control, adreçada a l'òrgan territorial competent en la matèria.

2. Acreditada l'esmena dels defectes mitjançant certificat de l'empresa que l'haja realitzada, l'organisme de control, després de la visita d'inspecció prèvia, emetrà acta favorable d'esmena de defectes. Si transcorregut el termini concedit, no s'hagueren esmenat les deficiències, l'organisme de control haurà de deixar fora de servei l'aparell i haurà de procedir quant a comunicacions i posada en marxa com en l'apartat 3 de l'article 7.

Article 7. Actuacions en cas de defectes molt greus

1. Quan en la inspecció periòdica l'inspector actuant constate defectes classificats de molt greus, es comunicarà a l'interessat d'acord amb el que s'ha especificat en l'apartat 3 de l'article 4 i el mateix inspector procedirà a deixar fora de servei provisionalment la instal·lació, que quedarà precintada.

2. L'organisme de control comunicarà immediatament a l'òrgan territorial competent aquesta circumstància, el qual dictarà, en el termini més breu possible i sempre abans de les 72 hores des de la paralització, resolució motivada que confirme o alce la paralització, i la notificarà al titular de la instal·lació i a l'empresa conservadora, Els interessats podran efectuar les al·legacions que estimen pertinents en un termini de 24 hores des de la notificació de l'acta per l'organisme de control.

3. Acreditada l'esmena dels defectes mitjançant certificat de l'empresa que l'haja realitzada, l'organisme de control realitzarà una nova inspecció amb la finalitat de comprovar aquesta esmena. En el cas que la inspecció siga favorable, es procedirà a restituir el servei de la instal·lació i s'emetrà nova acta d'inspecció, una còpia de la qual es trametrà, a més de fer-ho al titular de la instal·lació, a l'òrgan territorial que dictà la resolució i a l'empresa conservadora.

4. En el cas que del resultat d'aquesta inspecció es constatara la permanència de defectes molt greus que facen necessari, segons el parer de l'inspector actuant, que l'aparell continue fora de servei, es comunicarà a l'interessat en la forma prevista en l'apartat 3 de l'article 4 i es trametrà còpia de l'acta a l'òrgan territorial competent amb la finalitat que aquest resolga novament, d'acord amb el procediment i els terminis assenyalats en el paràgraf segon.

Disposició addicional

Primera

1. En virtut del que s'ha establit en la disposició addicional primera del Decret 54/2001, de 13 de març, del Govern Valencià, pel qual es regula l'exercici de les funcions en matèria de vigilància del compliment de la legislació vigent sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials assignades als organismes de control en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'empresa pública de la Generalitat Valenciana, SEPIVA, SA, mantindrà un registre general d'aparells elevadors on consten tant les dades tècniques com les d'identificació del titular o usuari d'aquest, les d'ubicació i localització geogràfica, el resultat d'inspeccions i les dades identificadores de l'empresa conservadora.

2. Als efectes de mantenir el registre d'inspeccions periòdiques actualitzat, els organismes de control trametran a SEPIVA, SA, telemàticament, les actes de revisió periòdica efectuades.

3. En el cas de canvi d'empresa conservadora, l'empresa entrant ho notificarà per escrit al Servei Territorial d'Indústria i Energia corresponent, i adjuntarà, a més del nou contracte, una acta d'inspecció periòdica extraordinària efectuada per un organisme de control que es portarà a cap en presència activa de l'esmentada empresa entrant.

4. Semestralment, SEPIVA, SA elaborarà llistats d'instal·lacions que havent de tenir passada la inspecció periòdica no l'han efectuada, d'instal·lacions en les quals no conste que tinguen contracte de manteniment, i també resultat de les inspeccions agrupades per empreses conservadores. Aquests llistats es trametran, en els 15 dies hàbils següents a l'acabament del semestre, a la Direcció General d'Indústria i Energia, i serviran de base per al desenvolupament de la política que cal desenvolupar en la matèria.

5. Els òrgans territorials competents en matèria d'indústria facilitaran a SEPIVA, SA les dades necessàries per a la creació i l'actualització del registre general abans esmentat.

Segona

Les referències que la present ordre fa en l'articulat a l'empresa conservadora, s'entendrà fetes a l'empresa instal·ladora en el cas de les inspeccions periòdiques de les grues de torre.

Disposició transitòria

1. A tots aquells ascensors que, tot i estar subjectes a revisió per a aplicar l'Ordre de 15 de desembre de 1988, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica d'ascensors, no l'hagueren realitzada en el termini establit, se'ls concedeix, amb caràcter únic, un termini extraordinari de sis mesos per a sol·licitar-ne la realització per part d'un organisme de control.

2. Transcorregut aquest termini sense que el titular de la instal·lació haja sol·licitat la realització de la inspecció periòdica, els òrgans competents en matèria d'indústria podran procedir a incoar els corresponents expedients, amb audiència del titular, i es podrà arribar a la paralització de la instal·lació, si és procedent.

3. Els ascensors que, a l'entrada en vigor de la present ordre, es troben dins del termini que per a l'esmena de defectes greus els haguera sigut concedit en l'acta d'inspecció alçada per SEPIVA, SA, hauran de sol·licitar la inspecció per a comprovar la correcció dels defectes d'un organisme de control autoritzat.

Disposició derogatòria

A l'entrada en vigor de la present ordre quedaran derogades l'Ordre de 15 de desembre de 1988, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica d'ascensors; i l'Ordre de 30 de juny de 1993, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica de grues de torre desmuntables per a obres; i també qualsevol altra norma d'igual o inferior rang que s'opose al que s'ha establit en ella.

Disposició final

Primera

1. Es faculta la Direcció General d'Indústria i Energia perquè, mitjançant circular, trameta als organismes de control autoritzats els corresponents protocols i classificació de defectes que cal utilitzar en les revisions periòdiques. Aquests protocols i classificació de defectes s'actualitzaran periòdicament, a proposta de la Comissió Tècnica a la qual al·ludeix l'article 4 de la present ordre, d'acord amb les modificacions normatives que es produïsquen.

2. De la mateixa manera, es faculta el director general d'Indústria i Energia perquè dicte totes les resolucions que siguen necessàries per al desenvolupament i l'aplicació del que s'ha disposat en la present ordre.

Segona

Aquesta ordre entrarà en vigor l'1 de juny de 2001.

València, 17 de maig de 2001

El conseller d'Indústria i Comerç,

FERNANDO V. CASTELLÓ BORONAT

ANNEX I

Locals de pública concurrència afectats per aquesta ordre

1. Locals d'espectacles de qualsevol potència:

– Cinemes i autocinemes.

– Teatres, auditoris i sales de concerts.

– Circs permanents.

– Places de bous i corrals de prova.

– Pavellons esportius, camps d'esport, estadis de futbol, piscines de competició, pistes de patinatge, galeries de tir, camps de tir, canòdroms, hipòdroms, velòdroms, pistes de birles, trinquets, billars, frontons, poliesportius, nàutics, aeronàutics, ciclistes, motociclistes, etc.

– Sales de festa, cafés teatre, discoteques.

– Exhibicions especials.

2. Establiments sanitaris:

– Hospitals.

– Sanatoris i centres de salut amb serveis d'urgència o internament.

– Clíniques i policlíniques amb habitacions per a internament.

– Quiròfans.

– Unitat de cures intensives.

3. Locals de reunió (de capacitat superior a 300 persones o de potència instal·lada superior a 100 kW) (1):

– Centres d'ensenyament (col·legis d'educació públics o privats, centres universitaris, centres d'estudis en general).

– D'actes públics (sales de conferències, sales d'exposicions, sales o locals polivalents, pavellons firals, esglésies i establiments per a culte).

– Clubs (clubs socials, clubs en general).

– Hotels (establiments hotelers en general, allotjaments turístics, col·legis majors, residències d'estudiants, residències de la tercera edat).

– Càmpings (càmpings i campaments).

– Bars i restaurants (restaurants en general, bars, cafeteries, salons de banquets, pubs).

– Biblioteques (biblioteques i similars).

– Museus.

– Establiments singulars (aeroports, estacions de viatgers, estacionaments públics en edificis de superfície de més de 1.000 m²).

– Establiments comercials (centres comercials, hipermercats, mercats centrals, locals comercials de qualsevol tipus).

– Establiments diversos (oficines bancàries, institucions financeres, oficines de l'administració, oficines professionals o de qualsevol tipus).

Mapa web