Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 153/1993, de 17 d'agost, del Govern Valencià, regulador dels establiments hotelers de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 2100 de 10.09.1993
Referència Base de Dades:  2143/1993
 



Decret 153/1993, de 17 d'agost, del Govern Valencià, regulador dels establiments hotelers de la Comunitat Valenciana.

L'increment de la qualitat dels serveis constitueix un dels reptes que té assumits l'administració turística valenciana i l'aconseguiment del qual dependrà fonamentalment de les exigències que aquesta formule per al compliment pels empresaris dels distints sectors. Un dels sectors en els quals el repte resulta més difícil és el d'establiments hotelers.

Per tal d'obtenir la millora de la qualitat dels serveis en l'àmbit concret dels establiments d'allotjament hoteler, amb la consulta prèvia d'entitats i organismes representatius del sector, aquest decret pretén establir una nova regulació dels requisits tècnics a complir per aquests, atenent els distints grups i categories en què poden classificar-se, tot això sense oblidar el nombre d'establiments a què afectarà i els possibles problemes que pot plantejar la seua aplicació pràctica.

La simplificació que va suposar l'anterior regulació dins dels grups d'establiments hotelers que podien existir no resulta del tot convenient en fer desaparèixer l'anomenat grup dels hostals, és per això que la raó pràctica ens duu al seu restabliment per tal que hi haja una clara diferenciació entre els hotels i les pensions. A tal efecte, el nou reglament establirà una triple possibilitat de classificació per als establiments hotelers en tres grups: hotels, hostals i pensions.

La norma, estructurada en sis capítols desplegats en trenta-dos articles, defineix i regula els establiments hotelers i les possibles especialitats que en aquests poden donar-se dins dels grups i categories que estableix. Regula així mateix la seua classificació mitjançant l'exigència d'una sèrie de requisits tècnics de caràcter general i altres de caràcter especial segons el grup a què pertanyen. Es important ressaltar el fet que el procediment per a l'obtenció de l'autorització administrativa de funcionament què es considera essencial suposa una simplificació de tràmits que permet una major rapidesa en l'actuació administrativa.

La combinació de la necessitat de tomar a incloure com a grup dels establiments hotelers els hostals i el fet d'intentar millorar la qualitat dels serveis i instal·lacions d'aquest tipus d'empreses ha fet aconsellable la revisió de la norma reguladora d'aquests, al mateix temps que ha possibilitat l'adaptació dels procediments específics d'autorització i modificació d'allotjaments hotelers a la nova Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú.

En virtut del que s'exposa, d'acord amb el Consell d'Estat, a proposta del Conseller d'Indústria, Comerç i Turisme i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 17 d'agost de 1993,

DECRETE

CAPITOL I

Ambit d'aplicació

Article primer Establiments subjectes a aquesta reglamentació

1. Queden subjectes a aquest decret les empreses i establiments que, dins l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, es dediquen a prestar de forma professional i habitual allotjament mitjançant preu, d'acord amb les especificacions que es determinen en aquesta norma i les disposicions que la despleguen, tinguen o no altres serveis de caràcter complementari, i que s'anomenaran establiments hotelers.

2. S'exceptuen d'aquesta norma:

a) Els apartaments turístics, els campaments de turisme i les ciutats de vacances, que es regiran per les pròpies reglamentacions.

b) La simple tinença d'hostes amb caràcter estable a què es refereix la Llei d'Arrendaments Urbans, i l'allotjament en masies.

CAPITOL II

Classificació: Grups, modalitats i categories

Article segon. Classificació

1. Els establiments hotelers es classificaran en els grups, les modalitats i les categories següents:

1.1 Grup primer: hotels.

1.1 A . Hotels de cinc, quatre, tres, dues i una estrella.

1.1.B Hotels- apartament de cinc, quatre, tres, dues i una estrella.

1.1.C Hotels- residència de tres, dues i una estrella.

1.1.D Hotels- apartament- residència, de tres, dues i una estrella.

1.2 Grup segon: hostals.

1.2.A Hostals de dues i una estrella.

1.2.B Hostals- residència de dues i una estrella.

1.3 Grup tercer: pensions.

2. S'entén per hotels aquells establiments que, oferint allotjament amb o sense serveis complementaris, ocupen la totalitat d'un edifici o part independitzada d'aquest, constituint les seues dependències un tot homogeni amb entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu, i reuneixen els requisits tècnics que estableix aquesta reglamentació.

Són hotels- apartament aquells establiments en què concorren les exigències i els serveis comuns propis dels hotels amb instal·lacions adequades per a la conservació, l'elaboració i el consum d'aliments dins de cada unitat d'allotjament o apartament. En aquests establiments podran existir unitats d'allotjament pròpies dels hotels.

Són hotels- residència aquells establiments en què concorren les exigències i els serveis comuns propis dels hotels a excepció del de menjador.

Són hotels- apartament- residència aquells establiments en què concorren les exigències i els serveis comuns propis dels hotels- apartament, a excepció del de menjador.

Són hostals aquells establiments hotelers que, oferint allotjament amb o sense serveis complementaris, ocupen la totalitat d'un edifici o part d'aquest, amb o sense entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu, i reuneixen els requisits tècnics que estableix aquesta reglamentació.

Són hostals- residència aquells establiments hotelers en què concorren les exigències i els serveis comuns propis dels hostals a excepció del de menjador.

Els establiments hotelers que no reunesquen les condicions dels grups primer o segon podran ser classificats com a pensions.

3. El qualificatiu «luxe» sols podrà ser atorgat als establiments classificats en la categoria de cinc estrelles, amb la sol·licitud prèvia de les persones interessades i en atenció a les seues característiques, serveis i instal·lacions.

Article tercer Establiments especialitzats i especials

En base a la prestació de determinats serveis o a l'existència de determinades instal·lacions complementàries, els establiments hotelers podran sol·licitar i obtenir de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme el reconeixement d'algun tipus d'especialització com balneari, casino, esportiu, familiar, etc. Aquests establiments hauran de reunir els requisits exigibles per a la seua classificació en un grup, modalitat i categoria concreta. Mitjançant ordre de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme podran especificar-se, d'acord amb les seues característiques pròpies, els requisits tècnics establerts amb caràcter general.

Els establiments hotelers especials regulats en el capítol IV podran gaudir de les dispenses que vinguen justificades en base a la seua especialitat.

Article quart. Distintius

En tots els establiments hotelers serà obligatòria l'exhibició, junt a l'entrada principal, d'una placa normalitzada, que es determinarà mitjançant ordre de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, en què figure, en tot cas, el distintiu corresponent al grup, modalitat i categoria, i que comptarà amb estrelles or per als establiments del grup primer, i estrelles plata per als del grup segon.

Article cinqué. Distinció turística

Els establiments del grup primer i segon, qualsevol que siga la seua modalitat o categoria, podran obtenir una distinció turística en funció de la qualitat de les seues instal·lacions i dels serveis que proporcionen, i les seues característiques i sistema de concessió es regularan mitjançant ordre de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme.

CAPITOL III

Bases de la classificació

Secció primera

Requisits tècnics generals

Article sisé. Establiments obligats a les prescripcions d'aquesta secció

Les prescripcions d'aquesta secció seran d'aplicació a tots els establiments hotelers, qualssevol que siga el. seu grup, modalitat i categoria, a menys que expressament es limiten a algun d'ells, bé en aquesta mateixa secció, bé en l'annex corresponent.

Article seté. Instal·lacions i subministrament d'aigua

Les instal·lacions de calefacció i de refrigeració, no exigibles als establiments del grup tercer, hauran de realitzar-se d'acord amb cisternes i tècniques que oferesquen garanties de bon funcionament, i hauran de mantenir la temperatura ambient d'acord amb el que disposa la normativa vigent en matèria energètica.

Cap instal·lació, siga general o local, haurà de produir vibracions.

El nivell de soroll ambiental produït per instal·lacions de l'establiment haurà de ser inferior a 40 decibels, mesurat a dos metres de distància de qualsevol instal·lació susceptible de produir sorolls quan aquesta es trobe en les habitacions, passadissos i lloes de reunió, i mesurat en qualsevol dels recintes adjacents quan la instal·lació es trobe en lloc a què no accedesquen els clients de l'establiment.

La instal·lació d'aigua calenta garantirà, qualssevol que siguen l'ocupació i les situacions que puguen presentar-se en l'establiment, que en tots els punts de presa d'aigua calenta aquesta complesca les condicions tècniques i sanitàries que marca la normativa vigent en la matèria.

Article vuitè, Requisits generals de la zona de clients

1. Els lloes de reunió i els menjadors tindran ventilació directa a l'exterior o, si de cas hi manca, dispositius per a la renovació d'aire.

2. Totes les habitacions tindran ventilació directa a l'exterior o a patis no coberts mitjançant finestra o balcó. La superfície del buit de les finestres s'ajustarà al que estableix la normativa vigent en matèria d'edificació.

Les finestres de les habitacions disposaran d'algun sistema d'enfosquiment que permeta impedir l'entrada de llum.

Les cambres de bany o lavabos de les habitacions tindran ventilació directa o forçada, amb renovació d'aire; la temperatura ambient complirà el que estableix la normativa vigent en matèria energètica.

Les cambres de bany disposaran de banyera amb dutxa, lavabo i wàter; i els lavabos, de dutxa o pouliván, lavabo i wàter. Disposaran, a més, dels requisits que exigeixen els annexos conforme al seu grup, modalitat i categoria.

3. Els lavabos generals tindran ventilació directa o forada, amb continua renovació d'aire.

Article nové. Numeració de les habitacions

Totes les habitacions hauran d'estar identificades mitjançant un número que figurarà a l'exterior de la porta d'entrada.

Quan les habitacions estiguen situades en més d'una planta la primera xifra del número que les identifique indicarà la planta i la resta el número d'ordre de l'habitació. Si es trobaren situades en més d'un bloc, a la xifra esmentada s'anteposarà una lletra o número que identificarà el bloc.

Article deu. Definició i característiques dels serveis generals

1. L'establiment hoteler haurà de tenir les habitacions preparades i netes en el moment de ser ocupades pels clients.

2. L'establiment posarà en coneixement dels clients les telefonades que aquests reben i expedirà justificant de la durada i import - segons tarifa- de les que realitzen a l'exterior, amb la petició prèvia del client.

A les tarifes se'ls donarà publicitat en tots els punts des dels que es puguen realitzar telefonades.

3. Els establiments que, conforme a les prescripcions d'aquest decret, presten el servei de bugaderia i planxat seran responsables de la correcta prestació encara que aquest servei estiguera contractat amb una empresa especialitzada, i les peces de roba hauran de ser posades a disposició del client en el termini màxim de quaranta-vuit hores, o de vint-i-quatre en cas de servei urgent.

Als preus d'aquests serveis se'ls donarà publicitat en totes les habitacions.

4. En tots els establiments hotelers existirà una farmaciola de primers auxilis corn també servei d'assistència sanitària bé a l'establiment mateix, bé facilitant els mitjans per a la ràpida prestació d'aquest servei.

5. El servei de recepció/consergeria, no exigible als establiments del grup tercer, constituirà el centre de relació amb els clients a efectes administratius, d'assistència i informació. A aquest servei correspondrà, entre altres funcions, les d'atendre les reserves d'allotjament; formalitzar l'hostalatge; rebre els clients; constatar-ne la identitat a la vista dels corresponents documents; inscriure'ls en el llibre- registre d'entrada i assignar-los habitació; atendre les reclamacions; expedir factures i percebre l'import d'aquestes; custodiar les claus de les habitacions que li siguen encomanades; rebre, guardar i lliurar als clients la correspondència, com també els avisos o missatges que reben; cuidar de la recepció i lliurament dels equipatges, i acomplir en la mesura del possible els encàrrecs dels clients.

6. El servei d'habitacions atendrà les demandes de serveis que, des d'aquelles, realitzen els clients, sempre que la seua prestació siga possible per tractar-se de serveis amb els que compte l'establiment.

7. L'horari del servei de menjador serà suficientment ampli per a donar resposta i atendre la demanda del client nacional i estranger.

Les cuines, si les hi ha, tindran ventilació directa o forjada i disposaran d'aparells per a la renovació de l'aire i l'extracció de fums, de manera que es garantesca la qualitat de l'aire i el compliment de la normativa higiènico- sanitària i laboral vigent.

8. El servei de bar estarà degudament insonoritzat quan oferesca música als clients. Se situarà en part diferenciada de la resta quan s'instal·le en salons socials.

9. El servei de desdejuni es prestarà en menjadors o llocs de reunió, com també en les habitacions, sempre que els establiments compten amb «servei d'habitacions».

10. Les sales de lectura, jocs, televisió i semblants podran instal·lar-se en el saló, i es computaran com a part d'aquest, sempre que no quede aquest suprimida en la seua totalitat.

Article onze. Publicitat i preus

Tot preu que, per qualsevol concepte o servei, siga cobrat per l'establiment, haurà de comptar amb suficient publicitat.

Mitjançant ordre de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme es determinarà el règim de preus i reserves en els establiments hotelers de la Comunitat Valenciana.

Secció segona Requisits tècnics específics dels establiments hotelers

Article dotze. Requisits

1. Els requisits tècnics específics obligatoris per als establiments del grup primer són els establerts en l'annex I, amb les especialitats expressament regulades per als hotels- apartament.

2. Els requisits tècnics específics obligatoris per als establiments del grup segon són els establerts a l'annex II.

3. Els requisits tècnics específics obligatoris per als establiments del grup tercer són els establerts a l'annex III.

Article tretze. Mesures de seguretat

Tots els establiments hotelers hauran de complir les normes dictades pels respectius òrgans competents en matèria de construcció i edificació, instal·lació i funcionament d'ascensors i maquinària, sanitat i seguretat, i qualssevol altres disposicions que els afecten.

En especial, hauran de complir les normes en matèria d'incendis i protecció civil, comptant amb instal·lacions, sistemes de protecció, prevenció, extinció i evacuació d'acord amb el que preveuen aquelles.

CAPITOL IV

Establiments hotelers especials

Secció primera

Motels

Article catorze. Definició

Es considera motel tot establiment hoteler que, situat a les proximitats de l'eix d'una carretera, facilita allotjament per a estades que, normalment, no depassen les 24 hores, en departaments o estances amb entrada independent des de l'exterior cadascun d'ells i amb garatge adjunt o, almenys, cobert adjunt o pròxim.

Amb independència de la placa obligatòria i normalitzada, els establiments podran utilitzar als seus rètols lluminosos o reflectors la paraula «motel», com també les indicacions que hi ha places lliures o que l'establiment està al complet.

Tot això de forma que en permeta la lectura sense dificultat des de la carretera, fins i tot de nit.

Article quinze. Preus i facturació

El preu de l'allotjament podrà exigir-se en el moment de formalitzar el contracte. Serà facturat per persona i dia, segons la capacitat del departament ocupat.

Article setze. Requisits tècnics i especialitats

Els establiments amb aquesta qualificació hauran de reunir els requisits tècnics específics de l'annex I, Hotels, amb les següents excepcions:

I. Instal·lacions

- Calefacció i refrigeració: sols s'exigirà en habitacions i altres zones d'ús comú conforme la seua categoria.

II. Comunicacions

- Els departaments podran constituir edificació independent cadascun d'ells o estar integrats en un o més blocs. En aquest segon cas seguiran tenint entrada independent, i el bloc no podrà excedir de dues plantes (baixa i primera).

- No s'exigiran els requisits de l'apartat II, Comunicacions, de l'annex I, Hotels, llevat del que disposa respecte als elements d'evacuació.

III. Zona de clients

No és obligatòria l'existència de suites en cap categoria.

IV. Serveis generals

- L'ofici sols serà exigible quan el motel estiga estructurat en un o més blocs. amb dues plantes (baixa més una), i cada bloc compte amb 10 o més departaments o estances.

- Els motels de cinc i quatre estrelles disposaran del 100% dels seus aparcaments en garatges individualitzats, annexos als departaments.

Els motels de tres estrelles hauran de disposar d'un mínim de 50% de les places d'aparcament en garatges individualitzats, i la resta, fins a completar el nombre de departaments, en un aparcament general cobert.

Els motels de dues i una estrella, en lloc de garatges individualitzats, podran disposar d'un aparcament general cobert, amb un nombre de places igual al d'unitats d'allotjament.

La recepció- consergeria, que estarà permanentment atesa, es podrà ubicar en un vestíbul utilitzable com a sala d'espera, amb servei telefònic.

- Serveis generals. Dels assenyalats en l'apartat 10 d'aquest epígraf de l'annex I, sols s'exigiran, quan procedesca per la seua categoria, els de:

Salons.

Canvi de moneda.

Assistència sanitària.

Servei de cafeteria (en lloc del servei de bar de l'apartat 10).

Farmaciola de primers auxilis.

Piscina

Zona enjardinada

Secció segona

Establiments de platja

Article disset. Definició

Els establiments qualificats com de platja seran aquells que se situen en primera línia, o a menys de 1.000 m d'una platja de mar o llac, sempre que dins de la distància indicada no hi hagen obstacles importants amb la línia litoral i en siga fàcil i còmode l'accés.

En la publicitat o propaganda impresa, podrà expressar-se explícitament «Primera línia de platja» o, si escau, «Hotel de platja».

Article divuit. Requisits tècnics i especialitats

Els requisits tècnics específics que hauran de reunir seran els que, conforme al grup, modalitat i categoria pretesa, figuren en el corresponent annex, amb les especialitats següents:

1. Les mesures mínimes de les terrasses de les habitacions, quan les hi haja, seran de 5 metres quadrats en les categories de cinc, quatre i tres estrelles.

Quan en els establiments de dues i una estrella les terrasses, si les hi ha, arriben a la dita superfície, podrà reduir-se en 1,50 metres quadrats la superfície de les habitacions dobles, sempre que el total resultant no siga inferior a 12 m2 en hotels i 10 m2 en hostals, i en un metre quadrat la de les senzilles, sense baixar del mínim de 6 m2.

2. Serà obligatòria en aquesta especialitat l'existència de terrassa o jardí i piscina en els hotels de cinc, quatre i tres estrelles.

Secció tercera Establiments de muntanya

Article dinou. Definició

Es consideraran compresos en aquest apartat els establiments situats en zones d'interior l'altitud climatologia i recursos turístics dels quals siguen propis de zona de muntanya.

Article vint. Requisits tècnics i especialitats

Els requisits tècnics específics que hauran de reunir seran els que, conforme al grup, modalitat i categoria pretesa figuren en els annexos I i II, Hotels i Hostals, amb les següents especialitats:

1. Podrà reduir-se en 2 metres quadrats la superfície que per la seua categoria corresponga a les habitacions dobles, sempre que el total resultant no siga inferior a 12 metres quadrats en hotels i 10 metres quadrats en hostals.

En habitacions senzilles la reducció podrà ser de fins un metre quadrat sense baixar del mínim de 6.

2. Els establiments de muntanya hauran de disposar de sales de jocs, lectura o TV amb independència del saló principal.

3. Tots els establiments de muntanya estaran dotats de, almenys, una xemeneia, en sales o salons.

Secció quarta Establiments- monument

Article vint-i-un. Definició

Per a atorgar tal qualificació, l'establiment haurà d'estar instal·lat en edifici que, en atenció a les seues característiques històriques o artístiques, haja estat oficialment declarat com a Bé d'Interès Cultural o inclòs entre els catalogats com de màxima protecció per l'organisme corresponent.

Article vint-i-dos. Requisits

Els requisits tècnics específics que hauran de reunir seran els que, conforme al grup, modalitat i categoria pretesa, figuren en els annexos I i II, Hotels i Hostals.

La Direcció General de Turisme podrà atorgar les dispenses pertinents que permeten l'adequació de l'activitat a les condicions físiques de l'edifici, i hauran d'equilibrar-se tals dispenses amb el valor artístic de l'arquitectura o decoració, com també d'altres factors compensatoris.

Secció cinquena

Establiments típics

Article vint-i-tres. Definició i requisits

Es qualificaran com a tals aquells que en la seua arquitectura, decoració i serveis reflectesquen les peculiaritats d'una .determinada època, lloc o construcció, característics i representatius de la Comunitat Valenciana.

Els requisits tècnics específics que hauran de reunir seran els que, conforme al grup, modalitat i categoria pretesa, figuren en els annexos I i II, Hotels i Hostals, i es podran beneficiar de les mateixes dispenses que els qualificats com a monument.

CAPITOL V

Procediment

Article vint-i-quatre. Trànsits previs a l'autorització i classificació

Amb caràcter previ al començament de la construcció d'un establiment hoteler, les empreses hauran de trametre a la Direcció General de Turisme còpia del projecte de l'esmentat establiment hoteler a què es refereix l'apartat c) de l'article 26, junt amb una memòria en què, amb precisió i detall, es referesca la situació geogràfica d'aquest, els requisits tècnics generals i específics dels quals disposarà l'establiment, tipus d'explotació i peculiaritats d'instal·lacions i serveis, perquè la Direcció General de Turisme els indique la categoria, modalitat i, si escau, especialitat que poguera correspondre-li.

La categoria i modalitat que s'assenyale tindrà caràcter exclusivament indicatiu, i sols es mantindrà si s'acredita que la construcció, instal·lacions i prestació de serveis de l'establiment, s'ajusta al que específica la documentació i memòria presentades.

Article vint-i-cinc. Autorització i classificació

1. La sol·licitud d'autorització de posada en funcionament i classificació dels establiments hotelers, emplenada en imprès normalitzat, es dirigirà a la Direcció General de Turisme acompanyada de la documentació assenyalada en l'article següent.

2. La Direcció General de Turisme resoldrà aquesta en el termini màxim de tres mesos, amb efectes estimatoris en cas que transcórrega l'esmentat termini màxim sense haver dictat resolució,. d'acord amb el que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

Article vint-i-sis. Documentació.

1. Tota sol·licitud de posada en funcionament i classificació d'establiments hotelers haurà d'anar acompanyada de la següent documentació:

a) Document acreditatiu de la personalitat física o jurídica del titular de l'establiment.

b) Original, còpia o fotocòpia compulsada del títol que acredite la disponibilitat de l'immoble per a la seua dedicació com a establiment hoteler per part del sol·licitant.

c) Projecte bàsic i d'execució, per duplicat, a escala 1: 100 signat per facultatiu i visat pel col·legi corresponent, amb pronunciament exprés sobre el compliment del Decret 193/1988, de 12 de desembre, del Govern Valencià, pel qual aprova les Normes per a l'Accessibilitat i l'Eliminació de Barreres Arquitectòniques.

d) Llista per duplicat d'habitacions numerades amb indicació de les seues característiques, capacitat i superfícies respectives.

e) Documents que acrediten el compliment dels requisits mínims d'infrastructura, d'acord amb el que disposa el Decret 73/1989, de 15 de maig, del Govern Valencià.

f) Document en què conste el compliment de les mesures de seguretat i, en especial, la normativa vigent en matèria de protecció contra incendis.

g) Memòria en què es faça constar l'estructura de personal i mitjans tècnics de què es disposa per a l'explotació de l'establiment.

h) Amb caràcter voluntari, qualssevol altres documents que recolzen la proposta de classificació de l'establiment hoteler en el grup, modalitat, especialitat i categoria preteses.

2. Quan se sol·licite la classificació d'un establiment com a pensió, podrà substituir-se la, documentació exigida en l'apartat e) per una memòria tècnica acompanyada d'un croquis.

3. La Direcció General de Turisme podrà requerir que es complemente la documentació aportada quan s'estime necessari, i es paralitzarà en aquest supòsit el termini màxim de resolució.

4. Abans de l'entrada en funcionament de l'establiment hoteler, haurà de justificar-se l'obtenció de la llicència municipal d'activitat.

Article vint-i-set. Classificació i reclassificació

1. La classificació dels establiments hotelers es fixarà en base a les exigències i requisits continguts en aquesta disposició.

2. La classificació atorgada per la Direcció General de Turisme es mantindrà mentre perdure el compliment de les condicions i requisits determinants d'aquella, i podrà ser revisada d'ofici mitjançant el corresponent expedient, en què s'oirà l'interessat.

Bàsicament, aquesta revisió podrà efectuar-se quan es comprove un notori deteriorament en l'edificació, instal·lacions o en la qualitat dels elements d'ús del client, especialment els utilitzats per al seu descans.

3. A efectes de reclassificació, fonamentalment quan efecte a una disminució de categoria, podran crear-se comissions consultives.

4. La Direcció General de Turisme, ponderant globalment les condicions exigides als distints grups, modalitats i categories d'establiments hotelers, podrà dispensar d'alguna o algunes d'elles quan així ho aconsellen les seues característiques especials o el nombre, qualitat i altres circumstàncies de les condicions existents.

Aquesta ponderació global podrà suposar també la classificació de l'establiment en categoria inferior a la sol·licitada.

Article vint-i-vuit. Modificacions

Tota modificació dels establiments que puga afectar la seua classificació o capacitat, haurà de sol·licitar i obtenir la corresponent autorització de la Direcció General de Turisme, mitjançant el procediment previst en l'article 25 i amb la presentació prèvia dels documents que, dels assenyalats en l'article 26, a continuació s'indiquen:

1r. Quan la modificació efecte la classificació, els assenyalats en els apartats e) i f) quan, aquesta modificació efecte el projecte inicial, el d) quan implique augment de categoria.

2n. Quan la modificació efecte la capacitat, els assenyalats en els apartats c), d), e), i h) en tot cas, i els dels apartats b), f) i g) quan procedesca.

Els canvis de titular, denominació i altres modificacions que no afecten a la classificació o capacitat de l'establiment seran comunicats a l'administració turística aportant la documentació, de l'assenyalada en l'article 26, que els justifique.

Article vint-i-nou. Període de funcionament

El titular de tot establiment hoteler està obligat a comunicar a l'administració turística el període de funcionament.

Tot tancament d'un establiment hoteler dins d'aquest període de funcionament haurà de, així mateix, ser comunicat a l'administració turística en el termini dels quinze dies següents a haver-se produït, indicant-ne la causa i durada. Quan aquesta excedesca de nou mesos produirà la baixa de l'establiment, i el titular haurà de sol·licitar la reobertura amb l'aportació dels documents que, dels assenyalats en l'article 26, la justifiquen.

Article trenta. Normes de règim interior

Els establiments hotelers seran considerats com a establiments oberts al públic. La direcció de cada establiment podrà acordar normes de règim interior sobre ús dels serveis o instal·lacions.

CAPITOL VI

Infraccions

Article trenta-un. Regim de sancions

Les infraccions contra el que disposa aquest decret seran sancionades d'acord amb el que disposa la Llei 1/1989, de 2 de març, per la qual s'aprova el règim d'inspecció i procediment en matèria de disciplina turística i les disposicions que la despleguen.

Article trenta-dos. Especial consideració de la falta d'adaptació a, aquesta reglamentació

D'acord amb el que estableix la Llei 1/1989, de 2 de març, citada, es considerarà infracció administrativa de caràcter molt greu, prevista en l'apartat 2 de l'article 10 de la dita llei, l'exercici de l'activitat d'allotjament turístic en establiments regulats en aquest decret sense haver formulat la declaració i sol·licitud de classificació en el termini de l'any a què es refereix la disposició transitòria primera.

DISPOSICIONS TRANSITORIES

Primera

I. Tots els establiments hotelers sol·licitaran de la Direcció General de Turisme, en el termini d'un any, la classificació en algun dels grups, modalitats i categories contingudes en aquest decret, i formularan la declaració de les característiques de l'establiment en imprès normalitzat.,

II. Amb caràcter previ a efectuar la dita sol·licitud hauran d'adaptar les seues instal·lacions i serveis al grup, modalitat i categoria a què pretenguen accedir o en què pretenguen mantenir-se, sense perjudici del que disposa l'apartat següent.

III. En el cas que l'adaptació es referesca als requisits dels annexos I i II d'aquest decret que a continuació s'indiquen, la classificació es resoldrà condicionada a què la dita adaptació es realitze en els terminis que a continuació s'indiquen:

1). A raó d'un mínim del deu per cent anual el requisit a que es refereix l'apartat I.1.a) per a establiments de tres estrelles. En el cas que es pretenga instal·lar un sistema centralitzat i no es puga emprendre l'execució del percentatge del deu per cent d'habitacions de forma individualitzada, es podrà presentar un pla o projecte d'execució de la instal·lació que garantesca que aquesta quedarà finalitzada en termini, com si es donara compliment a aquest percentatge.

2). En el termini de cinc anys:

Grup primer: hotels

Cinc estrelles:

III. 3.a). 1.

IV. 10.ñ), o), p) i q).

Quatre estrelles:

III. 3.a).1.

IV. 10.ñ).i o).

Tres estrelles:

II. 2.a) i 3.

III. 1.C).1.

III. 3.a).1.

Dues estrelles:

III. 1.C).1.

III. 3.a).1.

IV. 1 i 2.

Una estrella:

III. 1.C).1.

III.4.

IV. 1.

Hotels- apartament

1.a). Superfície mínima total.

2. Banys. Un per dormitori, siga aquest doble o individual.

Grup segon: hostals

Dues estrelles:

IV. 1 i 2.

Una estrella:

II. 1.a).

III. 2.a).2.

3). En el termini de tres anys:

Grup primer: hotels

Cinc estrelles:

III. 1.c).1 i 3.

IV. 10.1) i m).

Quatre estrelles:

III. 1.c) 1 i 3.

IV. 10.1) i m).

Tres estrelles:

I.3. a).

III. 1.c).2.

III. 3.a).4.

Dues estrelles:

I.3.a).

Una estrella:

I.3. a).

Segona

Els establiments hotelers que, estant autoritzats i classificats a l'entrada en vigor d'aquest Decret, justifiquen la impossibilitat d'adequació a algun dels requisits dels annexos I i II d'aquesta norma que a continuació s'indiquen, mantindran la classificació en què es trobaven, sense que puguen accedir a un grup o categoria superior.

Grup primer: hotels

Cinc estrelles:

III. 1.d) i 2.

III. 3.a). 1.

IV. 10.ñ), o), p) i q).

Quatre estrelles:

III. 1.d) i 2.

III. 3.a).1.

IV. 10.ñ) i o).

Tres estrelles:

II. 2.a) i 3.

III. 1.d) i 2.

III 3.a).1.

Dues estrelles:

III. 1.d) i 2.

III. 3.a).1.

IV. 1 i 2.

Una estrella:

III. 1.d) i 2.

III.4.

IV 1.

Hotels- apartament

1.a) Superfície mínima total.

2. Banys. Un per dormitori, siga aquest doble o individual.

Grup segon: hostals

Dues estrelles:

III. 1.b), 1.c) i 2.

IV 1 i 2.

Una estrella:

II. 1. a)

III. 1.b), 1.c)

III. 2.a).2.

La justificació de la impossibilitat d'adequació a algun dels requisits anteriorment enumerats es presentarà davant l'administració turística junt amb la sol·licitud de reclassificació de l'establiment.

Tercera

Els establiments hotelers anomenats hostals amb categoria de tres estrelles existents a l'entrada en vigor d'aquest decret podran mantenir aquesta modalitat i categoria sempre que en el termini d'un any adapten les seues instal·lacions i serveis a les exigències regulades per als hotels de dues estrelles, excepte allò relatiu a entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu.

Quarta

Els establiments que adapten les seues instal·lacions i serveis a les exigències contingudes en aquesta norma, tindran accés preferent a les distintes línies d'ajudes de la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIO DEROGATORIA

Queda derogat el Decret 137/1986, de 10 de novembre, del Govern Valencià, sobre regulació d'establiments hotelers a la Comunitat Valenciana.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Faculta el Conseller d'Indústria, Comerç i Turisme per a dictar les disposicions necessàries en compliment i desplegament d'aquest decret.

Segona

Aquest decret, vigirà als vint dies de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 17 d'agost de 1993.

El President de la Generalitat Valenciana,

JOAN LERMA I BLASCO

El Conseller d'Indústria, Comerç i Turisme,

MARTIN SEVILLA JIMENEZ

ANNEX I

Requisits tècnics específics dels establiments hotelers del grup primer

A) Hotels

I. Instal·lacions

5 4 3 2 1

1. Refrigeració (*)

a) Habitacions sí sí sí - -

b) Serveis sanitaris generals sí sí - - -

e) Passadissos sí sí - - -

d) Altres zones d'ús comú sí sí sí - -

2. Aigua calenta sí sí sí sí sí

3. Calefacció (*)

a) Habitació bany inclòs sí sí sí sí sí

b) Serv. sanitaris grals. sí sí sí - -

e) Passadissos sí sí sí - -

d) Altres zones d'ús comú sí sí sí sí sí

4. Telèfon

a) Zones d'ús comú sí sí sí sí sí

b) Habitacions sí sí sí sí -

e) Cambres de bany sí - - - -

d) General per planta (**) - - - - sí

(*) Sempre amb la possibilitat d'aconseguir una temperatura ambient d'acord amb la legislació vigent en matèria energètica. La refrigeració en passadissos podrà substituir-se per un sistema de renovació d'aire.

El control en la categoria cinc, quatre i tres estrelles haurà de poder realitzar-se individualment per cada estança o habitació.

(**) Excepte si hi ha telèfon en totes les habitacions.

II. Comunicacions.

5 4 3 2 1

1. Ascensors sí sí sí sí sí

a) A partir nombre de plantes B+1 B+1 B+1 B+2 B+2

2. Muntacàrregues sí sí sí - -

a) A partir nombre de plantes B+1 B+1 B+1 - -

3. Escales

a) Clients sí sí sí sí sí

b) Servei - sí sí sí -

4. Eixides

a) Clients sí sí sí sí sí

b) Serveis sí sí sí sí -

5. Elements d'evacuació (*) Sí sí sí sí sí

(*) D'acord amb la normativa vigent en d'incendis i seguretat.

III. Zona de clients

5 4 3 2 1

1. Habitacions.

a) Classes

1. Doble sí si si sí sí

2. Doble. amb saló o suite jr. sí sí - - -

3. D'ús individual sí sí sí sí sí

4. Suite (*) sí sí - - -

5. Altres (**) - - - - -

b) Il·luminació mitjana en lux 250 250 200 150 150

e) Dotació:

1. Llits (***) sí sí sí sí sí

2. Televisió color sí sí sí - -

3. Minibar sí sí - - -

4. Canals internacionals de TV Sí sí - - -

5. Música ambiental

mínim dos canals sí sí - - -

6. Escriptori sí sí sí - -

7. Cadires +2 +2 +2 sí sí

8. Espill sí sí sí sí sí

d) Superfícies (no incloses les de les cambres de bany)

1. Dobles 17 m2 16 m2 15 m2 14 m2 12 m2

2. Dobles amb saló 15 m2 14 m2 13 m2 12 m2 11 m2

3. D'ús individual 10 m2 9 m2 8 m2 7 m2 6 m2

4. Saló.(****) 12 m2 10 m2 10 m2 9 m2 8 m2

2. Terrasses en habitacions (*****):

a) Superfície 4 m2 4 m2 3,50 m2 3,30 m2 3 m2

b) Amplària mínima 1,60 m 1,60 m 1,40 m 1,30 m 1,30 m

(*) Conjunt de dues o més habitacions amb les seues corresponents cambres de bany i almenys un saló.

(**) Sempre que, a més de la superfície mínima fixada en aquest apartat per a cadascun dels tipus, l'habitació compte, per plaça, amb els m2 fixats per a les individuals segons la seua categoria, i amb el límit de quatre places per habitació.

(***) El somier serà de molls o semblant, i en tres, quatre i cinc estrelles hauran de tenir canapè.

En qualsevol de les categories, els elements integrants del llit hauran d'estar en perfecte estat de conservació.

Per a poder fer pública l'existència de llits supletoris en habitacions, la superfície d'aquestes haurà d'excedir, per llit, un vint-i-cinc per cent de la mínima exigible segons la categoria que es pretenga.

(****) No és obligatori en els establiments de 3, 2 i 1 estrella però, si les hi ha, hauran de tenir la superfície indicada.

(*****) No és obligatòria l'existència de terrassa, però perquè puga ser considerada com a tal haurà de tenir la superfície indicada, sense que puga en cap cas oferir-se a través de publicitat si manca d'aquestes mesures.

3. Cambra de bany en habitacions sí sí sí sí -

a) Dotació

1. Banyera 1,70 1,70 sí sí -

2. Lavabos sí sí sí sí sí

3. Wàter (******) sí sí sí sí sí

4. Eixugador (*******) sí sí sí - -

5. Poal higiènic sí sí sí sí sí

6. Banqueta sí sí sí sí sí

b) Il·luminació mitjana en lux 200 200 150 150 150

c) Preses de corrent amb

indicador de voltatge sí sí sí sí sí

4. Lavabos - - - - sí

(******) En cinc estrelles, en recinte independitzat de la resta del bany.

(*******) En tres estrelles, podrà establir-se aquest servei a través de la recepció, a disposició dels clients.

IV. Serveis generals

5 4 3 2 1

1. Serv. sanitaris grals. sí sí sí sí sí

2. Ofici en totes es plantes (**) sí sí sí sí -

3. Servei de caixes fortes

individuals a disposició

dels clients sí sí sí - -

4. Servei de custòdia de diners

i objectes de valor lliurats contra

rebut als clients, sempre que no

compten amb el servei anterior - - - sí sí

5. Dipòsit d'equipatges en lloc:

tancat i destinat exclusivament

a tal finalitat sí sí sí sí -

6. Garatge per a clients sí sí - - -

- percentatges de places

d'aparcament en relació al número

total d'habitacions no no - - -

inferior inferior

al 50% al 25%

7. Recepció/consergeria (***) sí sí sí sí sí

8. Serv. d'habitacions sí sí sí - -

9. Servei de bugaderia

i planxat (***) sí sí sí - -

(*) N'hi hauran en totes les plantes on hi haja salons, menjadors o llocs de reunió.

(**) Cambra auxiliar de servei de neteja amb fregador o abocador i armari. Hauran d'estar comunicats directament amb les escales de servei i/o muntacàrregues quan les hi haja. En dues i tres estrelles serà obligatori sempre que hi hagen 10 o més habitacions per planta. Si el nombre d'aquestes per planta fóra inferior a 10, s'exigirà un ofici cada 10 habitacions, amb independència del nombre de plantes en què es troben ubicades.

(***) Conforme defineix l'art. 10. En cinc i quatre estrelles, el servei d'habitacions es prestarà 24 hores; en tres estrelles l'establiment fixarà l'horari, donant-li publicitat suficient.

5 4 3 2 1

10. Serveis generals:

a),Salons sí sí sí sí sí

b) Menjador (* * * *) sí sí sí sí sí

c) Missatgeria sí sí sí - -

d) Fax sí sí sí - -

e) Canvi de moneda sí sí sí - -

f) Assistència sanitària sí sí sí sí sí

g) Servei de cura de xiquets

a petició del client si sí - - -

h) Sales de reunions sí sí - - -

i) Servei de traductors

a petició del client sí sí - - -

j) Servei de barrí sí sí sí - -

k) Farmaciola de primers

auxilis si sí sí sí sí

1) Gimnàs sí sí - - -

m) Sauna sí. sí - - -

n) Pistes de tennis, frontó

o squash sí - - - -

ñ) Piscina descoberta sí sí - - -

o) Zona enjardinada sí sí - - -

p) Parc infantil sí - - - -

q) Piscina coberta sí - - - -

(****) La cuina, per a la preparació d'aliments, haurà de comptar amb cambres fredes, cambres frigorífiques o semblants independents per a carns i peixos, cellers i rebostos. En una estrella, les cambres frigorífiques podran substituir-se per un frigorífic.

(*****) Excepte si l'establiment es troba en centre històric o nucli urbà.

V. Zona de personal

V. Zona de personal

5 4 3 2 1

1. Dormitoris de personal

que pernocte (*) sí sí sí sí sí

2. Separada de la zona de clients si sí sí sí sí

3. Vestidors independents sí sí sí sí sí

4. Lavabos independents sí sí sí sí sí

5. Menjador de personal sí sí sí sí sí

(*) El nombre de persones per habitació es determinarà segons el que estableix la normativa higiènico- sanitària laboral vigent, i els acords entre les parts.

(**) Amb armariets o armaris individuals.

(***) Amb, almenys, dutxa, lavabo i wàter.

(****) Sols si supera l'establiment 40 places i té servei de restaurant o menjador. Amb ventilació independent de la cuina. Sempre que no s'utilitze el menjador de clients fora de l'horari de dinars i sopars.

B) Hotels- apartament

Variacions respecte dels requisits tècnics específics exigibles als hotets.

5 4 3 2 1

1. Unitats d'allotjament (*)

a) Superfície mínima total:

1. Dormitori individual 10 m2 9 m2 8 m2 7 m2 6 m2

2. Dormitori doble 15 m2 14 m2 13 m2 12 m2 11 m2

3. Saló-menjador 12 m2 11 m2 10 m2 9 m2 8 m2

4. Estudi 24 m2 22 m2 20 m2 18 m2 16 m2

2. Banys sí sí sí sí -

3. Cuina sí sí sí sí sí

(*) Quan, d'acord amb el que estableix el paràgraf segon de l'apartat dos de l'article dos, en aquests establiments concórreguen unitats d'allotjament pròpies dels hotels, hauran de reunir les superfícies exigides per a aquestes estades d'acord amb la seua categoria.

(**) Dotat de mobiliari idoni i suficient per al menjador i el saló respectivament, que podran unificar-se amb el dormitori en una pega comuna anomenada estudi.

(***) Quan compte amb els mínims fixats el màxim de places seran dos, podent incrementar-se la seua capacitat a raó d'una plaga per cada 5 m2 més.

(****) Un per dormitori, siga aquest doble o individual.

(*****) Proveïda com a mínim d'utensilis de cuina, frigorífic, cuina i forn.

ANNEX II

Requisits tècnics específics dels establiments

hotelers del grup segon

Hostals

Hostals

1. Instal·lacions 2 1

1. Aigua calenta sí sí

2. Calefacció sí sí

3. Telèfon:

a) En habitacions sí -

b) Zones d'ús comú sí sí

e) General per planta sí

11. Comunicacions

1. Ascensors sí sí

a) A partir nombre de plantes Baixa+2 Baixa+3

2. Escala sí sí

3. Eixides

a) De clients sí sí

b) De servei sí -

4. Elements d'evacuació sí sí

(*) Excepte en passadissos i serveis generals.

(**) A menys que n'hi haja en totes les habitacions.

(***) D'acord amb la normativa vigent en matèria de seguretat i protecció contra incendis.

III. Zona de clients 2 1

1. Habitacions

a) Classes (*):

1. Doble sí sí

2. Doble amb saló

3. D'ús individual sí sí

- Suite

b) Superfícies (no incloses les cambres de bany):

1. Doble 13 m2 10 m2

2. Doble amb saló 11 m2 9 m2

3. Individual 7 m2 6 m2

4. Saló (**) 8 m2 5 m2

c) Terrasses

1. Superfície 3 m2 3 m2

2. Amplària mínima 1,30 m 1,30 m

2. Cambres de bany en habitacions (***) Sí -

a) Percentatges mínims:

1. Complet 50% -

2. Lavabo la resta 100%

3. Salons (*****) sí sí

4. Menjador (******) sí sí

(*) Per a poder fer pública l'existència de llits supletoris en habitacions, la superfície d'aquestes haurà d'excedir, per llit, un vint-i-cinc per cent de la mínima exigible segons la categoria que es pretenga, sense que en cap cas puguen instal·lar-se més de dos d'aquests llits per habitacions. Si existeix.

(***) En els hostals d'una estrella on no hi hagen cambres de bany, serà obligatòria l'existència d'un bany cada 10 habitacions o per planta - encara que en aquesta planta hi hagen menys de 10 habitacions -.

(****) Complet: banyera amb dutxa, lavabo i wàter.

Lavabo : dutxa o pouliván, lavabo i wàter.

(*****) Els espais destinats a bar, sala de lectura, TV i jocs, si n'hi ha, podran computar-se com a formant part del saló, sempre que aquest no quede suprimit en la seua totalitat.

(******) La cuina comptarà amb cambres frigorífiques o semblants per a carns i peixos; cellers i rebostos.

IV. Serveis generals 2 1

1. Serveis sanitaris generals sí -

2. Ofici en totes les plantes sí -

3. Servei de custòdia de diners i objectes de valor

lliurats contra rebut als clients, sempre que no

compten amb servei de caixes fortes individuals

en règim de lloguer sí sí

4. Dipòsit d'equipatges sí -

5. Vestíbul, amb recepció/consergeria sí sí

(*) Hi hauran en totes les plantes on hi haja salons, menjadors o llocs de reunió.

(**) Amb fregador i abocador. Haurà d'estar comunicat directament amb l'escala de servei i el muntacàrregues quan els hi haja. Si el nombre d'habitacions per planta los inferior a deu, s'exigirà un ofici cada deu habitacions amb independència del nombre d'aquestes que en cada planta es troben ubicades.

(***) D'acord amb el que defineix l'art. 10.

V. Zona de personal 2 1

1. Dormitoris de personal que pernocte sí sí

2. Separada de la zona de clients sí -

3. Vestidors i lavabos sí sí

4. Menjador de personal sí sí

(*) El nombre de persones per habitació serà d'acord amb el que estableix la normativa higiènico- sanitària i laboral vigent, i els acords entre les parts.

(**) Sols si l'establiment supera les 40 places i té servei de menjador o restaurant. Amb ventilació independent de la cuina. Sempre que no s'utilitze el menjador de clients fora de l'horari de dinars i sopars.

ANNEX III

Requisits tècnics específics dels establiments

del grup tercer

Pensions

1. Superfície mínima en habitacions:

a) Doble 10 m2

b) Individual 6 m2

2. Un lavabo d'ús general per planta, amb aigua calenta i freda.

3. Espai destinat a sala d'estar.

4. Telèfon per a ús general.

5. Cuina, si es presta servei de menjador.

6. Escales i eixides com a elements d'evacuació (*)

(*) D'acord amb la normativa vigent en matèria de seguretat i protecció contra incendis.

Mapa web