Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 28 de maig de 1997, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula l'assistència mèdica i farmacèutica a través del personal sanitari dels serveis de prevenció amb vigilància i control de la salut dels treballadors i les treballadores, segons l'article 37.3 del Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3016 de 18.06.1997
Referència Base de Dades:  1573/1997
 



ORDRE de 28 de maig de 1997, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula l'assistència mèdica i farmacèutica a través del personal sanitari dels serveis de prevenció amb vigilància i control de la salut dels treballadors i les treballadores, segons l'article 37.3 del Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció.

Des de la posada en marxa dels serveis mèdics d'empresa (Decret 1036/59, i Ordre de 21 de novembre de 1959), han estat realitzant un treball de prevenció als centres de treball amb la finalitat de conservar i millorar la salut dels treballadors dins de l'àmbit de cada una de les empreses.

També han fet una feina assistencial in situ, en la qual han tingut el suport del Sistema Nacional de la Salut, mitjançant els beneficis que determinava l'article 53 del reglament que els regulava.

Amb l'entrada en vigor del Reglament dels Serveis de Prevenció (Reial Decret 39/1997, de 17 de gener), com a desplegament del que determinava la Llei de Prevenció dels Riscos Laborals, i d'acord amb les disposicions addicionals segona i tercera, el personal sanitari dels serveis mèdics d'empresa continuarà fent les funcions i activitats que fins ara estava fent, com a salvaguarda i reconeixement de la labor que han desplegat fins el moment present.

Per tot això cal actualitzar, adaptant-se a la nova organització de la prevenció en l'empresa, la possibilitat de tractar i controlar les patologies comunes que presenten els treballadors i les treballadores, en favor de l'optimització i l'aprofitament dels recursos sanitaris actuals. Tot això també ens garantirà un enfocament i un control dels problemes de salut d'una manera més integrada per part del personal sanitari, ja que s'hi uneixen el perfecte coneixement de les condicions de treball i les dades aportades per la vigilància i el control de la salut dels treballadors, condicions imprescindibles per al bon aprofitament de la prestació que es pretén administrar.

Tenint en compte el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció.

Atès el Decret 37/1994, del Govern Valencià, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat.

Atesa simultàniament l'Ordre de 23 de maig de 1994, del Ministeri de Sanitat i Consum, per la qual estableix els models oficials de la recepta mèdica per a la prestació farmacèutica en el Sistema Nacional de la Salut i, específicament, el paràgraf segon de l'article 3.a), i els articles 7 i 8 del Reial Decret 1.910/1984.

Atès el Decret 133/1995, que regula l'autorització dels serveis mèdics d'empresa, i l'Ordre de 7 de març de 1996, de la Conselleria de Sanitat i Consum, sobre autorització i condicions de les empreses de prestació de serveis mèdics d'empresa, i que queda derogada en el moment de l'entrada en vigor del Reial Decret 39/1997, segons s'especifica en el paràgraf tercer del preàmbul de l'ordre esmentada.

Atès que el Sistema Nacional de la Salut ofereix cobertura a tots els treballadors per contingències no laborals, i que les laborals estan protegides per les mutualitats d'accidents laborals i malalties professionals de la Seguretat Social, cosa que posa en evidència una cobertura completa i integral.

Tot això serveix per normalitzar la concessió dels beneficis de l'article 53 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, derogat a través del Reial Decret 39/1997, i considerant la necessitat de normalitzar la situació produïda,

ORDENE

Article u. Àmbit d'aplicació

Les presents normes són d'aplicació en l'àmbit de les competències de la Comunitat Valenciana i per a les empreses que facen les funcions que considera l'article 37.3 del Reial Decret 39/1997 per mitjà d'un servei de prevenció propi, autònom o mancomunat, i amb el personal sanitari necessari en cada cas, que desitgen realitzar, a més de l'assistència correcta i el control dels treballadors i les treballadores, l'assistència farmacèutica.

L'autorització de aquesta norma té caràcter personal, tant a l'empresa com al facultatiu acollits, i no es pot transferir a altres empreses o facultatius diferents, llevat dels casos previstos en les presents instruccions.

Article dos. Requisits per obtenir l'autorització de l'assistència mèdica i farmacèutica a través del personal sanitari dels serveis de prevenció

D'acord amb el que disposa aquesta norma, les empreses que disposen de servei de prevenció propi i que desitgen comptar amb l'autorització per realitzar l'assistència mèdica i farmacèutica a través del personal sanitari del servei, hauran de tenir les següents condicions:

1. Recursos humans

a) Especialista en medicina del treball / metge d'empresa donat d'alta en les seues cotitzacions de la Seguretat Social en l'empresa que desitja obtenir l'autorització o en la mancomunitat a què pertany, compatible respecte als treballadors assignats i que no es trobe sancionat o sotmès a cap expedient disciplinari d'acord amb la normativa legal vigent. Haurà de tenir presència física diària i la dedicació per a l'assistència mèdica i farmacèutica no podrà comportar més d'un 20% de l'activitat global, que ha de ser, alhora, independentment de la resta de funcions.

b) ATS/DUI d'empresa, donat d'alta en les seues cotitzacions de la Seguretat Social en l'empresa que desitja obtenir l'autorització o en la mancomunitat a què pertany, compatible i que es trobe en el moment de l'autorització lliure de sanció disciplinària o sotmès a expedient administratiu.

2. Recursos materials

- Locals suficients adequats i convenientment situats per poder practicar tant la vigilància i el control de la salut com l'assistència mèdica i farmacèutica dels treballadors.

- Accessibilitat adequada des dels centres de producció.

- Dotació consulta i sala de reconeixement:

- Imprescindibles: pes, talla, escala optotips, negativoscopi, farmaciola d'urgències, caixa de cures, otorinolaringoscopi, termòmetre.

- Aconsellables: espiròmetre, dinamòmetre, braç articulat amb lupa d'augment (cossos estranys intraoculars).

- Sala d'espera suficient.

- Fitxers i registre establits segons l'apartat c de l'article 37.3 del reglament dels Serveis de Prevenció, oficial o confegida amb participació a la Direcció general de salut pública.

- Comptar amb servei per al control biològic i estudis complementaris necessaris per a la vigilància correcta de la salut dels treballadors.

Article tres. Tràmit administratiu

Quan una empresa amb servei propi considere que té els requisits necessaris per obtenir l'autorització de l'assistència mèdica i farmacèutica a través del personal sanitari del servei de prevenció, haurà d'enviar a la conselleria de sanitat (Direcció General de Salut Pública) la documentació següent:

1. Sol·licitud d'autorització basada en la consideració que té els requisits necessaris subscrita per la direcció de l'empresa, en la qual s'expresse detalladament l'increment horari del personal sanitari que s'afegirà per a la prestació derivada de l'autorització.

2. Escrit d'acceptació de es obligacions que comporta la concessió per part del facultatiu, declarant no incórrer en incompatibilitat.

3. Escrit d'acceptació dels deures que comporta l'autorització per part de l'ATS/DUI de l'empresa.

4. Informe favorable del comitè d'empresa.

La Direcció general de Salut Pública, després d'haver comprovat la documentació necessària, remetrà al Servei de Prestacions Complementàries tot l'expedient a fi d'obtenir l'autorització, en el qual caldrà que incloga l'informe sobre el personal sanitari, així com avaluació del funcionament d'aquest en relació a la vigilància i el control de la salut dels treballadors.

El Servei de Prestacions Complementàries verificarà que les condicions necessàries es compleixen en el cas concret de l'empresa sol·licitant.

Per a això, es demanarà un informe a la direcció territorial del Servei Valencià de Salut o la Gerència d'Àrea en què faça les seues funcions el personal sanitari del servei de prevenció, a fi d'objectivar-ne la compatibilitat.

Una vegada efectuada la comprovació dels termes anteriorment exposats, i feta una visita a l'empresa, el Servei de Prestacions Complementàries elaborarà informe relatiu a la sol·licitud, que servirà com a proposta perquè el director general d'Atenció Primària i Farmàcia resolga sobre l'autorització de l'assistència mèdica i farmacèutica per al personal sanitari i empresa concrets.

Aquesta resolució es farà arribar a.

A) Direcció General de Salut Pública.

B) Direcció territorial del Servei Valencià de Salut o gerència d'àrea per al trasllat d'aquesta a la unitat de Farmàcia, a fi de facilitar les normes de prescripció i els talonaris necessaris per a l'ús correcte de la prestació farmacèutica (P3, P10), a més del segell específic del facultatiu.

C) A l'empresa sol·licitant perquè trasllade aquesta al facultatiu responsable del servei i que allò permeta l'inici de la prestació de l'assistència mèdica i farmacèutica.

D) A la Unitat d'Inspecció per a la planificació d'aquelles activitats inspectores que siguen estimades convenients.

Article quatre. Obligacions derivades de l'autorització per part del personal sanitari del servei de prevenció

1. Normes de prescripció

A fi de prescriure as treballadors adscrits a la quota de l'empresa, els facultatius autoritzats, hauran d'atenir-se a les normes següents:

a) Sols podrà prescriure's als titulars de les cartilles d'alta en l'empresa (quota).

b) S'entén per quota el contingent de treballadors en situació d'alta en l'empresa autoritzada.

c) La prescripció haurà d'adaptar-se al Reial Decret 1910/1984, i a l'ordre d'1 de febrer de 1990 sobre la recepta mèdica, tenint el facultatiu de l'empresa consideració de metge generalista de quota adscrita.

d) Hauran de complir totes les instruccions que emeten els òrgans de gestió de la conselleria en matèria de prestació d'assistència mèdica i farmacèutica.

e) L'incompliment d'aquesta normativa podrà dur aparellada la rescissió de l'autorització de prescripció mitjançant receptes oficials del Sistema nacional de la Salut.

f) Queda expressament prohibida la prescripció d'efectes i accessoris.

g) El segell que caldrà usar en les receptes oficials, serà únicament i exclusiva l'específic a través de la norma present, que serà proporcionat per les direccions territorials o gerència d'àrea als facultatius autoritzats.

h) En tots els casos l'assistència mèdica i farmacèutica aquí regulada tindrà caràcter voluntària per al treballador.

2. Utilització de material

- P-3 (Receptes oficials del Sistema Nacional de la Salut) d'ús exclusiu per a les prescripcions ordenades pels facultatius autoritzats.

- P-0 (volant), exclusiu per a contingència no laboral, i el seu ús serà:

- per a consulta a especialistes del servei de salut

- per a petició d'analítica, en el cas d'aquesta

- per a ingrés d'urgència en centres hospitalaris

- per a intercanvi d'informació mèdica i administrativa amb es inspeccions de la conselleria o del metge generalista

- segell específic facilitat per la unitat de farmàcia en què constarà el nom de l'empresa, el nom i 2 cognoms del facultatiu, el número de col·legiat incrementat en 50.000 amb codi de control corresponent a província, "SVSART 53 SME".

3. Complimentació de documents

a) Estadística: el personal sanitari dels serveis de prevenció estaran obligats a enviar trimestralment a la conselleria, Servei de Prestacions Complementàries l'informe especificat com a annex I de aquesta norma, des d'on se'n passarà una còpia a la unitat d'inspecció, i una altra a la Direcció General de Salut Pública.

b) Les altres documentacions que expressament se sol·liciten per la Conselleria de Sanitat o pels seus òrgans de control.

Article cinc. Situacions excepcionals

Les autoritzacions provisionals seran de caràcter restrictiu, concedides exclusivament per la conselleria, amb la base de l'informe preceptiu del Servei de Prestacions Complementàries.

Aquesta autorització provisional es considerarà limitada a un període inferior a 1 any prorrogable fins un màxim de tres.

Article sis. Extinció de l'autorització

L'autorització quedarà expressament extingida per:

- baixa laboral en l'empresa per renúncia, cessament, excedència o mort del facultatiu.

- comunicació per part de la unitat d'inspecció d'haver-se produït un incompliment per part del personal sanitari del servei de prevenció que, una vegada concedida l'autorització, no haja observat les activitats encomanades

- incompliment de l'article 66 de l'estatut Jurídic del Personal Facultatiu

- en general per incompliment de les normes emeses per la conselleria, del Reglament dels Serveis de Prevenció o dels organismes superiors

Qualsevol causa que s'esdevinga i comporte l'extinció de l'autorització haurà de ser comunicada, per escrit i urgentment, a la Conselleria de Sanitat, Servei de Prestacions Complementàries i a la Direcció General de Salut Pública.

En cas de discrepància amb la decisió d'extinció de l'autorització de la prestació per a una empresa, la mateixa podrà recórrer la resolució davant el conseller de Sanitat, el qual valorades les al·legacions de les parts, decidirà sobre el manteniment de l'autorització.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Correspondrà a la inspecció mèdica i farmacèutica de la conselleria efectuar el seguiment del funcionament dels serveis de prevenció quant a l'assistència mèdica i farmacèutica que hi siga practicada pel personal sanitari autoritzat.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA I VIGÈNCIA

Aquesta normativa vigirà des de l'endemà de la seua publicació.

El personal dels serveis mèdics que tinguen autoritzat definitivament aquesta prestació fins aquesta data, si no canvien les seues situacions contractuals amb l'empresa on realitzen el seu treball, seran considerats amb caràcter general com a acreditats, per seguir efectuant les funcions esmentades.

València, 21 de maig de 1997

El conseller de Sanitat,

JOAQUÍN FARNÓS GAUCHÍA

ANNEX I

Servei mèdic de l'empresa

Activitat de l'empresa:

Dades del trimestre d...................... a .......................de 199...

(Escriviu només una xifra en cada apartat)

1. Treballadors/es

2. Baixes noves

- ILT per malaltia comuna o accident no laboral

- ILT per accident laboral

- ILT per malaltia professional

3. Altes

- ILT per malaltia comuna o accident no laboral

- ILT per accident laboral o malaltia professional

4. Altes

5. Reconeixements previs

6. Reconeixements anuals

7. Altres reconeixements

8. Visites a malalts en situació d'ILT

9. Malalts tractats amb receptes del Servei Valencià de Salut

10. Medicacions a càrrec de la mutualitat

11. Analítiques a càrrec de l'empresa

12. Radiografies a càrrec de l'empresa

..........................................., ........ d....................... de 199...

El cap del Servei Mèdic

Mapa web