Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 10/2010, de 2 de juliol, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es regulen els requisits i el procediment per a l'homologació d'accions formatives dirigides al personal de les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6310 de 14.07.2010
Número identificador:  2010/7890
Referència Base de Dades:  007975/2010
 



ORDE 10/2010, de 2 de juliol, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es regulen els requisits i el procediment per a l'homologació d'accions formatives dirigides al personal de les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana. [2010/7890]

Preàmbul

De conformitat amb l'article 27.1.a) del Decret Legislatiu, de 24 d'octubre de 1995, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de la Funció Pública Valenciana, al conseller o a la consellera d'Administració Pública en matèria de personal i funció pública, li correspon «proposar al Govern Valencià l'aprovació dels projectes de llei i dels decrets en matèria de personal i funció pública, així com dictar les normes i directrius que en la matèria li corresponguen, d'acord amb el seu reglament de règim interior i disposicions reglamentàries».

La Resolució de 25 de novembre de 1993, de la directora general de l'Institut Valencià d'Administració Pública (IVAP), regula fins al moment l'homologació de cursos de formació i perfeccionament, i estableix els requisits i procediment per a sol·licitar l'homologació dels cursos dirigits al personal al servei de les administracions públiques organitzats per altres administracions públiques i organismes diferents de l'administració del Consell.

El període transcorregut des de la publicació de l'esmentada resolució, l'aprovació dels acords sobre formació contínua entre les administracions públiques i les organitzacions sindicals, l'experiència acumulada i els canvis organitzatius, han posat de manifest la necessitat d'un nou instrument jurídic que dote de més seguretat jurídica al procediment d'homologació i que augmente la capacitat formativa a disposició del personal de les administracions públiques, així com avançar en la millora continuada de la formació.

Per tant, i en virtut de les competències en matèria d'homologació d'accions formatives que em confereix el Decret 206/2009, de 13 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, després de l'Acord de la Comissió Paritària de Formació Contínua, en reunió del 7 d'octubre de 2009, i conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present orde té com a objecte la regulació dels requisits i el procediment per a l'homologació d'accions formatives dirigides a empleats públics que presten servei en les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana i que es realitzen en l'àmbit territorial de la mateixa.

2. Les activitats formatives realitzades pels distints ens promotors a l'empara dels acords de formació contínua en les administracions públiques incloses en els plans de formació, i realitzades dins d'aquests, tindran plena validesa en els processos selectius d'accés i promoció professional de l'administració de la Generalitat, sense que calga la seua homologació per la direcció general competent, en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat.

Article 2. Entitats promotores de formació que poden sol·licitar l'homologació

1. Podran sol·licitar l'homologació d'accions formatives les administracions públiques, entitats i organismes següents:

a) Les entitats locals reconegudes, en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

b) La Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

c)) Les Corts i institucions de la Generalitat a què es referix l'article 20 de la Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de Reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

d) Les universitats pertanyents al Sistema Universitari Valencià.

e) Les entitats i organismes a què es referix l'article 5, del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, aprovat pel Decret Legislatiu, de 26 de juny de 1991, del Consell, podran sol·licitar l'homologació d'accions formatives quan complisquen els requisits següents:

- Que els estatuts o reglaments reguladors de la seua activitat arrepleguen entre els seus fins la formació i la investigació en matèries vinculades amb la gestió de les administracions públiques.

- Que les accions formatives estiguen enquadrades en les àrees de coneixement que els són pròpies.

- Que acrediten experiència en formació de recursos humans d'organitzacions públiques en àrees de coneixement relacionades amb les administracions públiques.

f) Els col·legis professionals de funcionaris amb habilitació de caràcter estatal, legalment constituïts, els respectius àmbits territorials dels quals estiguen compresos dins del propi de la Comunitat Valenciana, quan complisquen els requisits de l'apartat e).

g) Excepcionalment, les distintes conselleries de l'administració de la Generalitat podran sol·licitar l'homologació de cursos singulars, quan es tracten de matèries no incloses en els plans de formació de la Generalitat, o quan per necessitats sobrevingudes no hagen pogut remetre les seues propostes formatives dins del termini establit.

Article 3. Persones destinatàries de la formació

Serà requisit perquè la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat, puga homologar una acció formativa el que aquesta estiga dirigida als empleats públics que presten serveis en les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana.

A aquests efectes s'entendrà que una acció formativa està dirigida als empleats públics de les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana, quan aquests representen un percentatge igual o superior del 70% de l'alumnat que realitze l'activitat formativa.

Article 4. Requisits de les accions formatives susceptibles d'homologació i motius de denegació d'aquesta

1. Les accions formatives hauran de reunir els següents requisits per a poder ser homologades:

a) Contingut: haurà de tindre relació amb les competències i pràctica professional dels empleats públics que presten serveis en les administracions i institucions de la Comunitat Valenciana o considerar-se d'interés per a la formació i el perfeccionament del personal.

Les accions formatives inclouran l'avaluació dels resultats obtinguts pels participants, de manera que s'acredite l'assimilació dels continguts.

b) Duració: els cursos o accions formatives hauran de tindre una duració igual o superior a 15 hores, llevat que es modifique la normativa que regule els barems que siguen aplicables a la promoció professional del personal empleat públic que preste servei en l'administració de la Generalitat.

c) Modalitat: presencial, a distància, i/o en modalitat de teleformació, o en qualsevol altre mitjà que garantisca la qualitat de la formació.

d) Professorat: haurà de posseir experiència en formació o en llocs de treball relacionats amb l'acció formativa i solvència acadèmica acreditades, sense que en cap cas el nivell de capacitació del mateix puga ser inferior al requerit als participants.

e) Publicitat i criteris de selecció: l'òrgan convocant haurà de garantir la publicitat de l'acció a realitzar, i utilitzar els mitjans proporcionats a l'amplitud dels col·lectius destinataris d'aquesta.

La selecció dels alumnes es realitzarà utilitzant criteris objectius basats en principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

f) Avaluació de l'acció formativa: les accions formatives l'homologació de les quals se sol·licite hauran d'incloure previsions sobre l'avaluació de l'activitat i del professorat. La direcció general competent, en matèria de formació de l'administració autonòmica, podrà establir els models de qüestionaris d'avaluació que hauran d'omplir els participants.

g) Recursos materials: les entitats promotores de les accions formatives hauran de comprometre's a posar a disposició dels participants els mitjans materials, didàctics i instrumentals necessaris per a l'adequat desenrotllament de les mateixes.

2. Seran motius de denegació de l'homologació de les accions formatives:

a) Que no complisquen els requisits del punt 1, de l'article 4.

b) Que vagen dirigides a:

Personal docent d'ensenyances no universitàries, que depenga de la conselleria que tinga competència en matèria d'educació.

Personal estatutari gestionat per la conselleria que tinga competència en matèria de sanitat, organismes i institucions dependents de la mateixa.

Personal dels cossos i forces de seguretat de l'Estat, autonòmiques i local.

Jutges, magistrats, fiscals i secretaris judicials.

Personal docent de les universitats de la Comunitat Valenciana.

Personal docent i sanitari dependent de diputacions i entitats locals.

A aquests efectes, s'entendrà que una acció està dirigida als citats col·lectius exclosos, quan aquests representen un percentatge igual o superior del 70% de l'alumnat que realitze l'acció formativa.

c) Que siguen accions formatives:

Sol·licitades per participants en les mateixes.

Cursos i la resta d'activitats convocats per entitats promotores diferents de les contingudes en l'article 2 d'aquesta orde, llevat que s'establisquen instruments jurídics de col·laboració.

Que formen part de plans d'estudis d'ensenyances conduents a l'obtenció d'un títol universitari oficial o a l'obtenció d'altres títols.

Els cursos de formació destinats a persones en situació de desocupació.

Article 5. Sol·licituds, lloc i termini de presentació

1. Les entitats promotores assenyalades en l'apartat primer, de l'article 2, presentaran les sol·licituds d'homologació, d'acord amb el model que figura en l'annex I de la present orde, o si és el cas, pel sistema telemàtic o procediment de tramitació electrònica, que en el seu moment puga habilitar-se, sense perjuí del que establix l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Les sol·licituds es presentaran, almenys, amb dos mesos d'antelació a l'inici de la formació sol·licitada, llevat que per necessitats sobrevingudes no hagen pogut remetre-les dins del termini establit.

En cap cas no es podran homologar accions formatives una vegada realitzades.

3. Les sol·licituds d'homologació hauran de contindre les següents dades de l'acció formativa:

a) Títol.

b) Objectius operatius.

c) Personal destinatari i percentatge de personal empleat públic.

d) Nombre de places.

e) Programa.

f) Continguts.

g) Metodologia.

h) Materials educatius (quan ho requerisca el curs).

i) Nombre d'hores lectives.

j) Nombre d'edicions.

k) Currículum del professorat.

l) Dates i lloc d'impartició

ll) Criteris de selecció.

m) Sistema d'avaluació del curs i dels seus resultats formatius.

4. Les sol·licituds formulades per les entitats promotores incloses en el punt 1, apartats e i f), de l'article 2 de la present orde, hauran d'acompanyar, la primera vegada que sol·liciten una homologació, la documentació següent:

- Còpia compulsada dels estatuts, acta fundacional o document de constitució, en el que conste les normes per les quals es regula la seua activitat, inscrit, si és el cas, en el corresponent registre oficial, llevat que es troben ja en poder de la Generalitat i sense perjuí de la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal

- Memòria justificativa de l'experiència en l'execució d'activitats formatives d'organitzacions públiques, o en àrees de coneixement relacionades amb les administracions públiques.

De vegades posteriors, i només en el cas que s'hagueren produït variacions en el seu contingut, hauran d'acompanyar novament la documentació indicada.

5. En el cas de la sol·licitud d'homologació d'accions formatives dirigides a funcionaris amb habilitació de caràcter estatal, s'haurà d'incloure en la sol·licitud la valoració dels mèrits generals.

Article 6. Tramitació i resolució dels expedients

1. La tramitació dels expedients correspon a l'Àrea de l'Institut Valencià d'Administració Pública, d'ara en avant àrea de l'IVAP, que podrà requerir l'entitat sol·licitant perquè esmene la falta o acompanye els documents preceptius o una altra documentació complementària que se sol·licite en el termini de 10 dies, de conformitat amb l'article 71 la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. La tramitació podrà ser per procediments electrònics.

2. Examinada la sol·licitud, la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat, dictarà en el termini de dos mesos resolució motivada atorgant o denegant la mateixa, d'acord amb el que preveu l'article 89 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, es podrà prorrogar el dit termini segons el que preveu l'article 42.6 de l'esmentada Llei 30/1992.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat resolució expressa legitima a l'interessat o interessats que hagueren deduït la sol·licitud per a entendre-la estimada per silenci administratiu.

3. La resolució serà prèvia a l'acció formativa i facultarà a l'òrgan o institució que la desenrotlle perquè puga fer constar la dita homologació en la documentació per aquesta elaborada per a l'activitat en qüestió, i haurà de fer referència a la resolució en què es va concedir en els certificats i diplomes que expedisquen.

4. Les resolucions d'homologació que es dicten posaran fi a la via administrativa, per la qual cosa podran ser recorregudes potestativament en reposició davant del mateix òrgan que les haguera dictat o ser impugnades directament davant de l'òrgan jurisdiccional contenciós administratiu, de conformitat amb l'article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa; i això sense perjuí que els interessats puguen exercitar qualsevol altre que estimen oportú.

5. L'homologació tindrà caràcter anual. Per a posteriors edicions, dins del mateix any, d'una mateixa activitat formativa, no caldrà reiterar la sol·licitud d'homologació, i bastarà a aquest efecte una declaració responsable dirigida a la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat que es continua complint els requisits que van justificar l'homologació establida.

Article 7. Certificats

1. Les entitats promotores de formació a què s'homologue l'acció formativa expediran als participants i professors els certificats d'assistència a aquesta o d'aprofitament, si és el cas, sempre que s'acredite l'assistència a un 85%, com a mínim, de la duració total del curs, així com, si és el cas, haver realitzat les tasques obligatòries fixades en els programes o encomanades pel tutor o professor.

El representant legal de l'entitat promotora serà el responsable d'expedir les certificacions dels alumnes i dels professors participants.

2. La direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat podrà dictar instruccions sobre el model i format de certificat que expedisquen les entitats promotores de les activitats formatives homologades. En tot cas, en aquest es faran constar les dades següents:

Anvers:

- Tipus de certificat: participació/assistència.impartició/docència/tutoria.

- Nom, cognoms i DNI/NIF dels participants.

- Denominació de l'entitat promotora de l'activitat formativa.

- Denominació completa del curs o activitat.

- Duració en hores.

- Modalitat (presencial, on line, mixta, a distància).

- Dates d'inici i de finalització.

- Data de la resolució de la Direcció General d'Administració Autonòmica en virtut de la qual s'ha homologat l'acció formativa.

- Si és el cas, fer constar que es convoquen en el marc de l'Acord de Formació per a l'Ocupació de les Administracions Públiques, de 22 de març de 2010 (IV Acord de Formació Contínua en les Administracions Públiques, de 21 de setembre de 2005).

- Referència al finançament amb fons de formació contínua, si és el cas.

- Lloc i data d'expedició del certificat.

- Dades personals, càrrec i firma del representant legal del promotor.

- Segell del promotor/firma digital.

- Logos (promotor i, si és el cas, formació contínua).

- Codi de l'acció formativa o curs (si és el cas).

- Itineraris. Codis acumulats (si és el cas).

Revers

- Continguts o programa (per hores i mòduls).

- En el cas de ser registrats, data del registre, nom i cognoms del responsable del registre i firma.

Els certificats podran emetre's en format paper o en format electrònic, sempre que es garantisca l'autenticitat i la seua integritat.

3. Els certificats que s'expedisquen al personal funcionaris amb habilitació de caràcter estatal hauran d'arreplegar la preceptiva valoració del curs, conforme dispose la resolució d'homologació de l'acció formativa en què participen.

Article 8. Obligació de les entitats promotores

1. Serà responsabilitat de l'entitat promotora de l'acció formativa la selecció dels participants, que haurà d'obeir a criteris objectius i d'igualtat, tenint en compte l'adequació del perfil professional i acadèmic de qui les sol·liciten, així com els seus objectius i continguts.

2. Les entitats promotores estan obligades a executar les activitats formatives en els termes que preveu la resolució d'homologació. Quan calguera modificar elements de l'activitat formativa que afecten el programa, duració, lloc, professorat i data de celebració, hauran de comunicar a la direcció general competent, en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat, els canvis. La comunicació de modificació haurà d'efectuar-se amb anterioritat a l'inici de l'activitat formativa.

3. Competeix a les entitats promotores convocants vetlar pel compliment dels requisits fixats per a la superació de l'activitat formativa, per a la qual cosa disposaran els mecanismes de control de l'assistència i superació de proves o realització de treballs que s'hagueren determinat, i quedarà sota la seua custòdia la documentació corresponent.

4. Concloses les activitats formatives homologades, les entitats remetran, en el termini màxim de tres mesos, a la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament de personal al servei de la Generalitat, la següent documentació, que podrà ser remesa via telemàtica, d'acord amb la legislació vigent:

- Memòria-resum de l'activitat formativa.

- Relació certificada de participants, amb expressió del DNI, cognoms, nom i relació jurídica amb l'administració, que hagen complit els requisits d'assistència o superat els procediments d'avaluació.

- Relació certificada del professorat que hagen impartit l'activitat.

- Resultats globals de les enquestes d'avaluació realitzades pels participants.

5. L'incompliment de l'obligació de tramesa de la documentació final, podrà suposar la denegació d'homologacions futures a l'entitat sol·licitant.

6. No podrà incloure's en el material que les entitats promotores realitzen per a la difusió i publicitat de les accions formatives homologades la imatge corporativa de la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat sense autorització prèvia.

Article 9. Inspecció i seguiment

1. La direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat es reserva les facultats d'inspecció, comprovació i seguiment de les activitats formatives homologades.

2. En cas d'incompliment dels termes d'aquesta norma o de la mateixa resolució d'homologació, la direcció general competent en matèria de formació i perfeccionament del personal al servei de la Generalitat, podrà deixar sense efecte l'homologació, prèvia instrucció del corresponent procediment.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA

Els procediments d'homologació en tràmit continuaran regint-se pel sistema i requisits arreplegats en la Resolució de 25 de novembre de 1993, excepte el que disposa l'article 1.2 en relació amb l'homologació de les activitats formatives realitzades pels distints ens promotors, a l'empara dels acords de formació contínua en les administracions i l'article 7 d'aquesta orde.

L'expedició de certificats per les entitats convocants serà regida pel que disposa la present orde.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Queda sense efecte la Resolució de 25 de novembre de 1993, de la directora general de l'Institut Valencià d'Administració Pública, sobre homologació de cursos de formació i perfeccionament.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 2 de juliol de 2010

La consellera de Justícia i Administracions Públiques,

PAULA SÁNCHEZ DE LEÓN GUARDIOLA

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web