Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 14/2014, de 30 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'establixen els honoraris estandarditzats dels pèrits tercers en les taxacions pericials contradictòries relatives a béns immobles a l'efecte dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7349 de 29.08.2014
Número identificador:  2014/7840
Referència Base de Dades:  007723/2014
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Normativa tributària
    Descriptors:
      Temàtics: recaptació d'impostos, renda no salarial, impost sobre transmissions patrimonials



ORDE 14/2014, de 30 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'establixen els honoraris estandarditzats dels pèrits tercers en les taxacions pericials contradictòries relatives a béns immobles a l'efecte dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions. [2014/7840]

PREÀMBUL



L'article135, apartat 1, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, establix que els interessats podran promoure la taxació pericial contradictòria en correcció dels mitjans de comprovació fiscal de valors assenyalats en l'article 57 d'esta llei, dins del termini del primer recurs o reclamació que siga procedent, contra la liquidació efectuada d'acord amb els valors comprovats administrativament o, quan la normativa tributària així ho preveja, contra l'acte de comprovació de valors degudament notificat. L'apartat 2 del mateix article afig que serà necessària la valoració realitzada per un pèrit de l'Administració quan la quantificació del valor comprovat no s'haja realitzat per mitjà d'un dictamen de pèrits d'aquella, i que si la diferència entre el valor determinat pel pèrit de l'Administració i la taxació practicada pel pèrit designat per l'obligat tributari, considerada en valors absoluts, és superior a 120.000 euros i al 10 per cent d'esta última taxació, haurà de designar-se un pèrit tercer.

Quan la diferència entre la taxació practicada pel pèrit tercer i el valor declarat, considerada en valors absoluts, supere el 20 per cent del valor declarat, els gastos del tercer pèrit seran abonats per l'obligat tributari i, en cas contrari, aniran a càrrec de l'Administració.



El pèrit tercer podrà exigir que, prèviament a l'exercici de la seua comesa, es faça una provisió de l'import dels seus honoraris per mitjà d'un depòsit en el Banc d'Espanya o en l'organisme públic que determine cada Administració tributària, en el termini de 10 dies. Entregada en l'Administració tributària competent la valoració pel pèrit tercer, es comunicarà a l'obligat tributari i se li concedirà un termini de 15 dies per a justificar el pagament dels honoraris a càrrec seu. Si és el cas, s'autoritzarà la disposició de la provisió dels honoraris depositats.

Per la seua banda, el paràgraf segon de l'apartat 4 de l'article 161 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenrotllament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat per mitjà de el Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, establix que l'Administració tributària competent podrà establir honoraris estandarditzats per als pèrits tercers que hagen de ser designats d'acord amb el que preveu l'article 135.3 de la Llei General Tributària, i afig l'article 162.1.d del reglament esmentat que el procediment de taxació pericial contradictòria acabarà, entre altres casos, per la falta del depòsit d'honoraris de tals pèrits tercers.

Les característiques especials d'este procediment de taxació pericial contradictòria i la necessitat de garantir la seguretat jurídica i econòmica de l'obligat tributari i de la pròpia Administració tributària, determinen la conveniència que hi haja un coneixement previ i públic dels costos en què es pot incórrer en la seua tramitació, i es fixa, a este efecte, els honoraris màxims a percebre pels pèrits tercers quan siguen designats per a intervindre en el procediment indicat en relació amb béns immobles.

Finalment, correspon al conseller competent en matèria d'Hisenda, mitjançant una orde, l'establiment d'honoraris estandarditzats dels pèrits tercers en les taxacions pericials contradictòries dels efectes dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions, de conformitat amb el que es preveu en la disposició final segona, apartat 1, número 3, de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat, per la qual es regula el tram autonòmic de l'impost sobre la renda de les persones físiques i restants tributs cedits, en la seua redacció donada pel Decret Llei 4/2013, de 2 d'agost, del Consell, pel qual s'establixen mesures urgents per a la reducció del dèficit públic i la lluita contra el frau fiscal a la Comunitat Valenciana, així com altres mesures en matèria d'ordenació del joc; este precepte afig que l'acceptació de la designació com a pèrit tercer determinarà, així mateix, l'acceptació de tals honoraris aprovats per la Generalitat.



En l'actualitat, l'article 5 del Decret 19/2012, de 7 de desembre, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, i l'article 1 del Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, atribuïxen al conseller d'Hisenda i Administració Pública les competències en matèria d'Hisenda.

En virtut d'això, en execució del que disposa la disposició final segona, apartat 1, número 3, de la Llei 13/1997 esmentada, i en la restant normativa citada, a proposta de la Direcció General de Tributs i Joc, i previs els tràmits establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, inclosa l'audiència als col·legis professionals interessats i a les associacions de consumidors i usuaris, així com l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, conforme el Consell Jurídic Consultiu,



ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte d'esta orde és regular l'import dels honoraris estandarditzats a percebre pels pèrits tercers, designats d'acord amb el que establix l'article 135.3 de la Llei 58 2003/, de 17 de desembre, General Tributària, per a intervindre en el procediment de taxació pericial contradictòria relativa a béns immobles en l'àmbit dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions.

Als efectes d'esta orde, la classificació dels béns immobles en urbans, rústics i de característiques especials es realitzarà atenent al que establix la normativa cadastral i urbanística.



Article 2. Quantia màxima dels honoraris

1. La quantia màxima dels honoraris a percebre pels professionals que intervinguen en qualitat de pèrits tercers en taxacions pericials contradictòries no podrà excedir els següents imports, en funció del valor assignat pel pèrit de l'Administració i de la naturalesa dels immobles valorats:

2. En les valoracions que tinguen per objecte declaracions d'obra nova, es tindran en compte els honoraris corresponents a la Resta d'immobles, de l'apartat 1, minorats en un 30 per cent, i si tenen per objecte una divisió horitzontal, els corresponents a Sòls urbans i urbanitzables, del dit apartat. Si es valora conjuntament una declaració d'obra nova i una divisió horitzontal del mateix immoble, s'aplicaran exclusivament els honoraris corresponents a la divisió horitzontal, d'acord amb el que disposa este apartat.

3. En el cas que el pèrit tercer faça ús de la possibilitat fixada en el paràgraf primer de l'apartat 5 de l'article 161 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenrotllament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, consistent a confirmar alguna de les valoracions dels pèrits anteriors, els honoraris màxims consistiran en el 50 per cent de les quanties establides d'acord amb els apartats anteriors.



4. En el cas que el pèrit tercer, després d'haver emés la seua valoració, haja de practicar i emetre una valoració nova, per falta de motivació adequada de la primera valoració o per una altra causa que li siga imputable, no tindrà dret a percebre nous honoraris.

5. Podran autoritzar-se honoraris superiors als derivats de l'aplicació dels apartats 1, 2 i 3 d'este article, mitjançant una resolució motivada del director general competent en matèria de tributs, en relació amb determinats béns immobles de característiques especials, en funció de criteris tècnics i físics que impliquen una complexitat major o dificultat de la valoració en un supòsit concret, sense que, en cap cas, els honoraris puguen incrementar-se per tal raó en més d'un 20 per cent.





Article 3. Gastos remunerats

1. La quantia dels honoraris establida en l'article anterior inclou l'import dels gastos meritats per visats de col·legis professionals i qualsevol altre concepte complementari, sense perjuí del que disposa l'apartat 2 d'este article. No inclou, en canvi, l'impost sobre el valor afegit (IVA) meritat.

2. En aquells casos en què la distància entre el domicili on radique l'activitat del pèrit i la ubicació del bé a valorar siga major de 20 quilòmetres, als honoraris establits d'acord amb el que disposa l'article 2 se li podran afegir uns gastos per desplaçament de 0,25 euros per quilòmetre recorregut que supere els 20 quilòmetres, amb caràcter general, i de 0,35 euros per quilòmetre recorregut que supere els 20 quilòmetres, en el cas d'immobles de naturalesa rústica, i es computaran com a distància recorreguda el doble de l'existent entre ambdós municipis.



Article 4. Acceptació de la designació i dels honoraris

1. Serà necessària l'acceptació de la designació pel pèrit triat per mitjà d'un sorteig. L'acceptació indicada determinarà, així mateix, l'acceptació dels honoraris aprovats en esta orde.

2. En el cas que el pèrit no acceptara la designació, l'Administració tributària competent procedirà a la designació del pèrit tercer que corresponga per orde correlatiu en la llista elaborada per mitjà d'un sorteig.





Article 5. Import a depositar

Quan el pèrit tercer opte per sol·licitar la constitució del depòsit previ dels seus honoraris, la quantitat a depositar no podrà superar l'import que resulte del que establixen els articles 2 i 3, apartat 2. Al dit import, se sumarà l'impost sobre el valor afegit (IVA) repercutit.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Revisió triennal d'honoraris i gastos remunerats

La direcció general competent en matèria de tributs revisarà les quanties establides en els articles 2 i 3 d'esta orde cada tres anys a partir de la seua entrada en vigor, i proposarà, si és el cas, els canvis que es consideren oportuns per a l'aprovació corresponent per esta Conselleria, en funció de l'evolució dels honoraris establits per altres comunitats autònomes o dels vigents en àmbits professionals de valoració pericial d'immobles amb implantació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Procediments de taxació pericial contradictòria ja iniciats

Esta orde serà aplicable als procediments de taxació pericial contradictòria en els quals es produïsca la designació del pèrit tercer a partir de la seua entrada en vigor.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'autoritza el titular de la direcció general competent en matèria de tributs perquè dicte les instruccions que resulten necessàries per a l'execució d'esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació corresponent en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 30 de juliol de 2014



El conseller d'Hisenda i Administració Pública,

JUAN CARLOS MORAGUES FERRER

Mapa web