Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 1/2011, d'11 de gener, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Innovació, per la qual es regula el procediment per a la tramitació telemàtica de la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques sense projecte.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6458 de 11.02.2011
Número identificador:  2011/1271
Referència Base de Dades:  001798/2011
 



ORDRE 1/2011, d'11 de gener, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Innovació, per la qual es regula el procediment per a la tramitació telemàtica de la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques sense projecte.

[2011/1271]

La Llei 30/1992, de 26 de novembre, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, establix en l'article 45 que les administracions públiques impulsaran l'ús i l'aplicació de les tècniques i els mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per al desenvolupament de la seua activitat i l'exercici de les seues competències.

La Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics, reconeix el dret d'estos a relacionar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics i regula els aspectes bàsics de la utilització de les tecnologies de la informació en l'activitat administrativa, en les relacions entre les administracions públiques, i també en les relacions dels ciutadans amb estes a fi de garantir els seus drets, un tractament comú davant d'estes i la validesa i eficàcia de l'activitat administrativa en condicions de seguretat jurídica.

S'ha considerat, al seu torn, que la incorporació de la firma electrònica tal com es preveu en la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de Firma Electrònica, i en el Decret 87/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, pel qual es regula la utilització de la firma electrònica avançada en la Generalitat, és el mitjà que introduïx més garanties d'identificabilitat de l'òrgan que exercix la competència i del ciutadà intervinent, de confidencialitat de les dades, de restricció de la utilització i accés a les dades a les persones autoritzades, i d'autenticitat, integritat i conservació dels documents; requisits tots estos exigibles per a la introducció de mitjans telemàtics en un procediment.

Per tant, la necessitat dels ciutadans, les empreses i les administracions públiques de facilitar una aproximació a través de les tecnologies de la informació fa imprescindible la regulació de nous procediments que facen efectius els esmentats drets.

D'altra banda, el Decret 18/2004, de 13 de febrer, del Consell de la Generalitat, de creació del Registre Telemàtic de la Generalitat i regulació de les notificacions telemàtiques de la Generalitat, establix els mecanismes que possibiliten una relació entre l'administració i el ciutadà més interactiva i, en particular, faciliten a estos últims la presentació davant l'administració pública d'escrits, sol·licituds i comunicacions per via telemàtica amb plenes garanties i efectes legals, i també regulen les notificacions telemàtiques com un instrument àgil i vàlid per a la comunicació de l'administració als ciutadans.

Un dels procediments administratius que dins de les competències de la Generalitat és susceptible de ser gestionat a través de tècniques telemàtiques és la tramitació de la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques (calefacció, climatització i aigua calenta sanitària) amb potència nominal entre 5 i 70 kW, regulades pel Reial Decret 1.027/2007, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques en Edificis (BOE núm. 207 de 29.08.2007).

L'aplicació funcionarà en la Plataforma Corporativa per a la Tramitació i Notificació Telemàtica de la Generalitat - Generalitat en Xarxa que va ser aprovada per mitjà d'Ordre de 6 de juny de 2005, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport (DOGV de 27.06.2005), i que constituïx un sistema d'informació de caràcter corporatiu i d'ús comú per part dels distints departaments de la Generalitat.

Per tot això, fent ús de les facultats atribuïdes per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit

1. L'objecte d'esta ordre és establir el procediment per a la tramitació, mitjançant la utilització de tècniques telemàtiques, de la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques (calefacció, climatització i aigua calenta sanitària) amb potència nominal entre 5 i 70 kW en els termes i amb les condicions que s'especificaran en els articles següents.

2. El procediment que es regula en esta ordre és de caràcter voluntari i alternatiu a la presentació de la documentació en els registres dels corresponents serveis territorials d'Indústria i Innovació.

Article 2. Conceptes i definicions

1. Presentació telemàtica: sistema de comunicació i subministrament de dades i documents a través de tècniques i mitjans que resulten de l'ús conjunt de la informàtica i les telecomunicacions i que, en este cas, permet la presentació davant el Registre Telemàtic de la Generalitat i la tramitació del procediment per a la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques, via Internet.

2. Navegador: programa informàtic que permet l'accés a servidors web a través de xarxes de dades basades en TCP/IP, com Internet, i també la presentació de la informació que els dits servidors contenen.

3. Firma electrònica: segons l'article 3 de la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de Firma Electrònica, és el conjunt de dades en forma electrònica, consignades juntament amb altres o associades amb estes, que poden ser utilitzades com a mitjà d'identificació del firmant.

4. Firma electrònica avançada: d'acord amb l'article i la llei indicats en el paràgraf anterior, és la firma electrònica que permet identificar el firmant i detectar qualsevol canvi ulterior de les dades firmades, que està vinculada al firmant de manera única i a les dades a què es referix, i que ha sigut creada per mitjans que el firmant pot mantenir sota el seu exclusiu control.

5. Document electrònic: d'acord amb el que s'ha disposat en l'article i la llei mencionats en els dos paràgrafs precedents, es considera document electrònic la informació de qualsevol naturalesa en forma electrònica, arxivada en un suport electrònic segons un format determinat i susceptible d'identificació i tractament diferenciat.

6. Pagament en línia: és un mitjà de pagament a través del qual es poden efectuar pagaments sense necessitat d'acudir a l'entitat col·laboradora de què s'és client. La Generalitat usa un sistema informàtic denominat "passarel·la de pagament" que connecta telemàticament amb les entitats financeres col·laboradores en la recaptació de tributs i taxes per a pagar l'import d'acord amb les dades subministrades pel presentador. En qualsevol operació d'este tipus s'obté un justificant de presentació i pagament.

7. NRC: número de referència complet, consistent en un codi de 22 posicions que conté informació sobre el pagament del tribut i que en justifica la realització.

8. Instal·lador habilitat: és la persona en possessió d'un dels carnets següents: d'instal·lador o mantenidor d'instal·lacions tèrmiques en edificis, d'instal·lador o mantenidor de calefacció i aigua calenta sanitària, d'instal·lador o mantenidor de climatització que pertany a l'empresa instal·ladora o mantenidora que haja realitzat la instal·lació tèrmica corresponent.

Article 3. Usuaris del sistema

1. Podran presentar la documentació per a la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques els instal·ladors habilitats, en nom dels titulars de les instal·lacions. Per a això, han de disposar del certificat d'usuari de la firma electrònica de la Generalitat i d'aquelles altres reconegudes per la Generalitat en els termes previstos en la disposició addicional tercera del Decret 87/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, pel qual es regula la utilització de la firma electrònica avançada en la Generalitat.

2. Les esmentades sol·licituds causaran anotació en el Registre Telemàtic de la Generalitat i seran tramitades d'acord amb el procediment que s'especifica a continuació.

Article 4. Procediment general

El procediment es compon de les fases de formalització, liquidació de taxes, annex de documentació, firma del tràmit i notificació del registre.

1. Formalització

L'instal·lador habilitat accedirà al Catàleg de servicis públics interactius de la Generalitat, accessible a través de www.tramita.gva.es, seleccionarà el servici corresponent a la tramitació de noves instal·lacions tèrmiques amb potència nominal entre 5 i 70 kW i s'identificarà com a usuari mitjançant el certificat de firma electrònica. El sistema procedirà a identificar el remitent mitjançant els dispositius de firma electrònica de la Generalitat. El sistema comprovarà que efectivament es tracta d'un instal·lador habilitat i que pot realitzar instal·lacions de com a mínim una de les especialitats següents:

- Instal·lador calefacció i aigua calenta sanitària

- Mantenidor de calefacció i aigua calenta sanitària

- Instal·lador de climatització

- Mantenidor de climatització

- Instal·lador/Mantenidor d'instal·lacions tèrmiques en edificis

A continuació omplirà el formulari corresponent al certificat final d'obra d'instal·lació tèrmica en edifici (certificat d'instal·lació), on s'inclou la informació relativa al titular de la instal·lació, domicili de la instal·lació, informació tècnica associada, així com la identificació de l'empresa instal·ladora i l'instal·lador.

La fase de formalització comprén, en definitiva, el procediment d'identificació de l'instal·lador habilitat i la comprovació de la seua vinculació amb l'empresa instal·ladora, així com l'ompliment de les dades en el formulari de sol·licitud. Amb esta informació es faran les validacions necessàries i el càlcul de la taxa a aplicar.

2. Liquidació

El mitjà a través del qual es farà el pagament de la taxa serà el denominat pagament en línia. A partir de la introducció de dades realitzada, el sistema calcularà la taxa i mostrarà a l'usuari el formulari de pagament de taxes en el qual haurà d'introduir les dades relatives al pagador (que pot ser distint de qui ha iniciat el tràmit) i del compte bancari de càrrec, i sol·licitarà a continuació la firma de l'operació de pagament.

Una vegada confirmat el pagament, el sistema emetrà un justificant que l'usuari podrà guardar i imprimir i que contindrà el NRC emés per l'entitat bancària col·laboradora.

3. Annex de documentació

Després del pagament de les taxes, el sistema sol·licitarà a l'usuari l'annex de la memòria tècnica de la instal·lació, de la declaració i del certificat de compliment de les condicions higienicosanitàries, en cas d'instal·lacions de risc per a la prevenció de la legionel·losi i d'una còpia del document d'autorització del titular.

4. Registre

Una vegada validades les dades i pagada la taxa, el sistema procedirà a registrar d'entrada la documentació presentada, per a la qual cosa sol·licitarà de nou la firma electrònica de l'usuari. L'esmentat registre s'efectuarà en el Registre Telemàtic de la Generalitat, alhora que es produirà l'obertura d'un expedient per a la tramitació de la inscripció sol·licitada i s'obtindrà el número d'instal·lació. Esta operació tornarà una confirmació a l'usuari, mitjançant un document justificant que inclourà les dades de la sol·licitud i en el qual es farà constar el número de registre d'entrada, la data i l'hora de presentació, el codi d'expedient assignat, així com la relació de documents adjunts.

5. Notificació

A continuació de l'anotació en el registre, el sistema produirà una notificació telemàtica en què es facilitarà al sol·licitant una còpia segellada electrònicament del certificat final d'obra. Per a tenir accés a l'esmentada notificació, se sol·licitarà de nou la firma electrònica de l'usuari que tramita, amb la finalitat d'obtenir un justificant de recepció. L'esmentada notificació es mantindrà disponible per a futures consultes en la bústia de ciutadà existent en el Registre Telemàtic.

Article 5. Garantia de disponibilitat i accés

1. El sistema permetrà la presentació de documents electrònics tots els dies de l'any, durant les vint-i-quatre hores del dia, sense perjudici de les interrupcions necessàries per raons tècniques derivades de la utilització o el manteniment de l'equipament informàtic o els sistemes de comunicacions associats.

2. El mateix sistema informarà els usuaris del catàleg de servicis disponibles, així com de qualsevol alteració en la franja horària inicialment garantida.

Article 6. Validesa de les comunicacions

1. La comunicació telemàtica causarà anotació en el Registre Telemàtic de la Generalitat i generarà la corresponent diligència d'usuari que la produïx, la data i l'hora.

2. Les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant firma electrònica avançada en l'àmbit de la Generalitat gaudiran de validesa i eficàcia en els termes de l'article 45 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 7. Compatibilitat entre els mitjans utilitzats per l'emissor i el destinatari

1. Els instal·ladors habilitats hauran de disposar d'un sistema informàtic que permeta accedir a la plataforma de tramitació electrònica de la Generalitat a través de la xarxa Internet i l'enviament i la recepció dels documents electrònics que intervenen en el procediment telemàtic, així com la impressió llegible d'estos.

2. Per a poder realitzar la tramitació descrita en este procediment i, concretament, el pagament mitjançant el sistema de pagament en línia, cal que l'instal·lador habilitat siga titular o cotitular d'un compte en alguna de les entitats financeres col·laboradores de la Generalitat en la recaptació de tributs que tinguen habilitat este mitjà de pagament. No obstant això, cada entitat pot tenir les seues restriccions d'utilització alienes al servici general que presta la Generalitat.

Article 8. Existència de mesures de seguretat

Es garantixen la no alteració de les comunicacions i els accessos no autoritzats mitjançant l'adopció de les mesures següents:

a) Acreditació d'identitat mitjançant firma electrònica avançada.

b) No alteració de la informació transmesa entre el sol·licitant i els sistemes de tramitació electrònica de la Generalitat mitjançant l'ús de la firma electrònica avançada.

c) No alteració de la informació transmesa entre la plataforma de tramitació electrònica de la Generalitat i les entitats bancàries a través de la plataforma de passarel·la de pagaments de la Generalitat.

Article 9. Obligacions dels instal·ladors habilitats

Sense perjudici de les obligacions que la normativa vigent establix per a la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques, i pel que fa a esta ordre, es declaren expressament les obligacions següents:

a) Sempre que el procediment s'inicie per via telemàtica, necessàriament finalitzarà per este mateix sistema pel que respecta a les fases de presentació, liquidació i registre especificades anteriorment.

b) L'instal·lador habilitat es responsabilitza que tota la documentació presentada per a la posada en servici de la instal·lació tèrmica, així com la mateixa instal·lació, s'ajuste a la normativa vigent.

c) Quant a cada instal·lació tèrmica tramitada, l'instal·lador habilitat conservarà en el seu poder la documentació següent:

- Autorització del titular de la instal·lació per a la realització en nom seu de la tramitació telemàtica.

- Original de la memòria tècnica.

- Original del document d'autorització del titular de la instal·lació.

- Original de la declaració i certificat de compliment de les condicions higienicosanitàries, en cas d'instal·lacions de risc per a la prevenció de la legionel·losi.

d) L'instal·lador habilitat haurà de proporcionar una còpia impresa del certificat final d'obra (certificat d'instal·lació) al titular d'esta.

e) L'instal·lador habilitat facilitarà l'accés a la informació tramitada telemàticament en nom seu als titulars de les instal·lacions.

f) L'instal·lador habilitat presentarà les sol·licituds de posada en servici firmades, amb un certificat no revocat en el dia i a l'hora de la presentació.

Article 10. Aprovació de l'aplicació SAUTER emprada en la gestió d'este procediment

D'acord amb el que preveu l'article 15 del Decret 96/1998, de 6 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen l'organització de la funció informàtica, la utilització dels sistemes d'informació i el Registre de Fitxers Informatitzats en l'àmbit de l'administració de la Generalitat, s'aprova l'aplicació SAUTER amb la qual es realitzen les funcions previstes en la present ordre.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Incorporació del procediment a l'annex del Decret 18/2004, de 13 de febrer

D'acord amb el que s'ha disposat en el Decret 18/2004, de 13 de febrer, del Consell de la Generalitat, de creació del Registre Telemàtic de la Generalitat i regulació de les notificacions telemàtiques de la Generalitat, s'incorpora el procediment recollit en esta ordre a l'annex de l'esmentat decret com a procediment susceptible de tramitació a través del Registre Telemàtic de la Generalitat.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament i aplicació

Es faculta la directora general d'Indústria i Innovació per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desplegament i l'aplicació del que s'ha disposat en esta ordre.

Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 11 de gener de 2011

El conseller d'Indústria, Comerç i Innovació

i vicepresident primer del Consell,

VICENTE RAMBLA MOMPLET

Mapa web