Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 19 de desembre de 2011, de la directora general de Tributs de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari de la Generalitat de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6684 de 03.01.2012
Número identificador:  2011/13029
Referència Base de Dades:  000069/2012
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: control fiscal



RESOLUCIÓ de 19 de desembre de 2011, de la directora general de Tributs de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari de la Generalitat de la Comunitat Valenciana.



[2011/13029]

La planificació de les actuacions de control tributari troba el seu fonament legal en l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i en l'article 170 del Reglament General de les actuacions i dels procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat per Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, així com en l'apartat nové de l'Ordre de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Generalitat Valenciana.

Esta planificació constituïx un instrument necessari per a la consecució d'una actuació eficaç de l'administració tributària dirigida, tant a la prevenció del frau fiscal, com a la lluita contra l'evasió fiscal, una vegada que esta s'ha produït, fent així efectius els principis de justícia tributària i de generalitat consagrats en l'article 31 de la Constitució Espanyola, segons els quals tots els ciutadans han de contribuir al sosteniment de les despeses públiques, d'acord amb la seua capacitat econòmica.

El Pla de Control Tributari consta d'unes directrius generals i d'unes línies d'actuació que ha de dur a terme cada una de les àrees funcionals implicades en el control tributari, però adquirix, no obstant això, especial intensitat en l'àrea d'inspecció.

En la configuració d'este Pla de Control, que continua la línia determinada pels plans de control d'anys anteriors, s'han tingut en compte les circumstàncies següents:

a) La disponibilitat de mitjans informàtics de tractament de la informació per a la selecció dels obligats tributaris que seran objecte de les actuacions inspectores, tant dissenyats per la Direcció General de Tributs com per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i posats a disposició d'esta administració tributària, en el marc del que preveu l'article 61 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries. En este àmbit destaca el subministrament de la informació relativa als béns adjudicats en subhastes realitzades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.



b) El contingut de la declaració informativa que legalment han de subministrar els notaris a la Generalitat, a través de l'enviament trimestral d'uns índexs informatitzats comprensius de tots els documents per ells autoritzats, així com dels documents privats comprensius de contractes o actes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguen donar lloc a increments patrimonials subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions, que els hagen sigut presentats per al seu coneixement o legitimació de firmes. En el tractament de la informació subministrada per esta aplicació influïx decisivament la reforma operada per la Llei 4/2008, de 23 de desembre, en l'article 54.1 del text refós de la Llei de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, que reforça l'obligació de presentació dels actes o contractes davant l'administració tributària de la Generalitat quan siga la competent per a la gestió i liquidació de l'impost.

c) La col·laboració entre l'administració tributària de la Generalitat i l'Agència Estatal de l'administració Tributària en les àrees de Gestió, Inspecció i Recaptació. En particular, la col·laboració es referirà al control en els supòsits següents: transmissions immobiliàries que han de tributar per IVA o bé per la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, amb caràcter especial, de les realitzades en el marc dels desenvolupaments urbanístics; transmissions immobiliàries en què s'haguera produït la utilització de bitllets d'alta denominació; adquisicions no declarades de persones o entitats dedicades habitualment a la compravenda d'or i joies; operacions realitzades per mitjà del desenvolupament d'estructures de planificació tributària abusives amb la finalitat d'aplicar de manera indeguda determinats beneficis fiscals, entre les quals figuren les operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'Operacions Societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats.



d) L'extensió dels beneficis fiscals en l'Impost sobre Successions i Donacions, per mitjà de l'establiment d'una bonificació de la quota del 99 per 100, aplicable a les adquisicions mortis causa i inter vivos realitzades en l'àmbit familiar, mitjançant la reforma operada per la Llei 10/2006, de 26 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.

e) El control de les declaracions relatives a l'Impost sobre el Patrimoni en els exercicis en què hi havia obligació de declarar.

f) Les reformes legals introduïdes per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes i per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.



Així mateix, l'article 25 del Decret 119/2011, de 9 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, atribuïx, sota la direcció i coordinació del titular de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda i Pressupostos, i adscrita a esta, a la Direcció General de Tributs la condició de centre directiu al qual corresponen totes aquelles funcions que la Generalitat té atribuïdes en matèria d'ingressos tributaris, recaptació, gestió i inspecció de tributs i altres matèries d'índole fiscal. Al seu torn, les directrius generals del Pla, que es materialitzen en la definició de les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària per a cada un dels tributs gestionats per la Generalitat, han de ser objecte de publicació, d'acord amb el que preveu l'article 116 mencionat de la Llei General Tributària.



En virtut d'això, he resolt aprovar el Pla de Control Tributari, que disciplina la realització de les actuacions de control tributari que per a l'any 2012, d'acord amb les directrius següents:





Directrius generals del pla de control tributari

Les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària i els criteris bàsics de desplegament del Pla de Control Tributari, poden classificar-se en els àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

II. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

III. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix competències inspectores amb la Generalitat

IV. Tributs propis



I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no té competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

D'acord amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, de Règim de Cessió de Tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i les condicions de la dita cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les comunitats autònomes (després de la seua reforma per Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió el 50 per 100 del rendiment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

En relació amb el tram autonòmic del dit impost, les normes mencionades abans atorguen a la Generalitat determinades competències normatives. En particular, l'article 46 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, li atribuïx competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions.





En exercici de les competències normatives atribuïdes, la Generalitat ha aprovat distintes deduccions autonòmiques, recollides en l'article quart de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits.

No obstant això, les competències per a la gestió i liquidació, recaptació, inspecció i revisió no han sigut objecte de delegació.

Per això, l'actuació de la Generalitat es concretarà en la cessió d'informació a l'AEAT, mitjançant la confecció dels registres corresponents de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques, a fi que l'AEAT dispose de les dades necessàries per al control de les declaracions de l'IRPF en les quals els contribuents han aplicat deduccions aprovades per la Generalitat.



II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

D'acord amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, de Règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i de les condicions de la dita cessió, de conformitat amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la seua reforma per Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, la Generalitat exercix les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre altres, dels tributs següents:

A) Impost sobre Successions i Donacions.

B) Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

C) Tributs sobre el Joc.



A) Pla relatiu a l'Impost sobre Successions i Donacions

A.1) En l'àmbit de les adquisicions mortis causa, el Pla estendrà el seu control a les àrees següents:

1) Adquisicions mortis causa no declarades. Comprén la investigació de fets imposables no declarats per este concepte, especialment la comprovació de les adquisicions mortis causa derivades de la defunció de subjectes que siguen titulars de béns en quantia significativa, d'acord amb la integració de dades procedents de l'Impost de la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni, i altra informació que es troba en les bases de dades o registres públics. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, als efectes de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la Comunitat Valenciana.

2) Adquisicions mortis causa declarades incorrectament. Mitjançant la integració de dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni, i altra informació que es troba en les bases de dades o registres públics, es comprovarà la possible omissió de béns i drets del causant en les adquisicions mortis causa declarades. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, als efectes de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la Comunitat Valenciana.



3) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals, i, en particular, de les reduccions en la base imposable en el supòsit de transmissió d'una empresa individual, negoci professional o participacions socials i de les bonificacions en la quota establides per la Generalitat en funció del parentiu amb el causant. En particular, es comprovarà la situació tributària dels adquirents que, no sent residents a la Comunitat Valenciana, han aplicat la bonificació de la quota del 99 per 100, tenint en compte l'aplicació del que establix l'article 24.5 de la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia, aplicable fins a les meritacions ocorregudes durant l'any 2009.



A.2) En l'àmbit de les donacions i la resta d'adquisicions lucratives inter vivos:

1) Transmissions lucratives inter vivos no declarades. A través de la revisió de la informació continguda en els índexs notarials, s'identificaran les transmissions lucratives inter vivos instrumentades mitjançant document públic, especialment de béns immobles, que no hagen sigut declarades pels subjectes passius. Seran objecte d'atenció prioritària els contribuents sense parentiu rellevant amb el causant, als efectes de l'aplicació dels beneficis fiscals establits per la comunitat.



2) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals aplicables en les transmissions lucratives inter vivos. Dins d'esta línia d'actuació, es verificarà l'adequat compliment dels requisits exigits per a l'aplicació de les reduccions establides per a les transmissions inter vivos en els articles 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions i 10.Bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, i, si és el cas, es practicaran les regularitzacions oportunes. Així mateix, es comprovarà el compliment de les circumstàncies necessàries per al gaudi de les reduccions i bonificacions regulades per la Generalitat i aplicables en funció del parentiu del beneficiari de la transmissió amb el donant, com el requisit de residència a la Comunitat Valenciana i, quan, mitjançant la realització successiva de donacions entre determinats parents, s'estenga indegudament l'àmbit subjectiu d'aplicació dels beneficis fiscals.





B) Pla relatiu a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

Les actuacions de comprovació se centraran en els tipus d'operacions següents:

1) Transmissions subjectes a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses que no hagen sigut declarades. Són objecte d'atenció prioritària les adquisicions d'immobles, així com d'or i joies realitzades per persones o entitats dedicades habitualment a la realització d'estes operacions. S'utilitzarà, amb esta finalitat, la informació continguda en l'aplicació Índexs Notarials, així com la derivada de requeriments d'obtenció d'informació en el marc dels deures de col·laboració imposats pels articles 93 i 94 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

2) Transmissions immobiliàries en què s'haja repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit, per absència de condició empresarial del transmitent, en particular quan es tracte de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagen de subjectar a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

3) Transmissions immobiliàries en què s'haja aplicat la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit, de conformitat amb el que preveu l'article 20.Dos de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit. En estes operacions es comprovarà que es complixen els requisits legalment exigits per a la renúncia a l'exempció en l'impost esmentat. Així mateix, en aquelles operacions en què la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit haja sigut correctament practicada es verificarà la correcta tributació per la modalitat d'Actes Jurídics Documentats.



4) Transmissions de valors mobiliaris recollides en l'article 108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors. Es pretén descobrir aquelles transmissions encobertes d'immobles que subjauen en algunes transmissions de títols-valors. En particular, es comprovaran les adquisicions de valors que determinen la presa de control d'entitats que duguen a terme activitats que necessiten l'existència d'un substrat immobiliari significatiu.

5) Operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'Operacions Societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VIII del títol VII del text refós de la Llei de l'Impost sobre Societats.

6) Realització d'actuacions de comprovació del valor de les transmissions realitzades, així com de control en col·laboració amb l'AEAT de l'ocultació del preu efectivament satisfet mitjançant la utilització de bitllets d'alta denominació.

7) Les concessions administratives, així com els actes i negocis administratius equiparats.



C) Pla relatiu als Tributs sobre el Joc

Les actuacions giraran entorn de la comprovació de bases imposables per part dels servicis de gestió tributària.



III. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix les competències inspectores amb la Generalitat

El Pla de Control, en relació amb l'Impost sobre el Patrimoni, es concentra en les àrees de risc següents:

a) Regularització de la situació tributària dels subjectes que, estant obligats a presentar declaració per este impost, hagen eludit la dita obligació.

b) Determinació de discrepàncies entre el patrimoni declarat i l'imputat, a través de la comprovació de les dades existents, entre altres, en les bases de dades de la Generalitat i de l'Agència Estatal de l'administració Tributària.

c) Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni. Si, en el curs de les actuacions, es detecten supòsits en què es van aplicar indegudament les exempcions esmentades en l'Impost sobre el Patrimoni s'analitzarà, si és el cas, la seua repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.



Les actuacions realitzades per la Inspecció de Tributs de la Generalitat respecte d'este tribut s'articularan, quan es considere oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de dur a terme i a la seua execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.



IV. Tributs propis

A) Pla relatiu al Cànon de Sanejament

En este àmbit, destaca el manteniment dels tres programes d'actuació, que seran duts a terme per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que establix l'article 27.2 de la Llei 2/1992, de 26 de març, del Govern Valencià, de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana:



A.1) Pla de control d'entitats subministradores

Este Pla pretén perseguir el possible frau fiscal i completar les actuacions de comprovació sobre la gestió tributària que queden fora de l'abast del control dut a terme per la Unitat de Gestió de Subministraments de Xarxa.

Concretament, són objecte d'este programa les àrees d'actuació següents:

- Entitats subministradores d'aigua l'activitat de les quals no haja sigut declarada a l'administració.

- Entitats subministradores que hagen omés alguna declaració, facturació o autoliquidació o que hagen presentat liquidacions errònies.



- Entitats subministradores la facturació anual de les quals supere els sis milions d'euros.

- Entitats subministradores a les quals s'haja notificat coeficients correctors.

- Entitats subministradores que hagen cessat en la prestació del servici de proveïment d'aigua, quant a les obligacions pendents de compliment.

A.2) Pla de control de subministraments propis

Este Pla té per objecte la detecció de l'autoconsum no declarat, així com verificar la correcció del consum declarat i comprovar la correcta instal·lació i funcionament dels comptadors d'aigua instal·lats.



A.3) Pla de control d'usos industrials

Constituïxen objectius d'este pla: aflorar establiments ocults, comprovar les Declaracions de Producció d'Aigües Residuals (DPAR) incongruents - aquelles la comprovació de les quals queda fora de l'abast de la Unitat de Gestió d'Usos Industrials -, mantindre un control permanent sobre els sectors productius potencialment contaminants, comprovar la veracitat de les DPAR de modificació i assegurar les raons que determinen les devolucions de Cànon de Sanejament per aprovació de coeficients correctors, les autoritzacions de connexió a xarxes de col·lectors generals i les propostes de resolució de coeficients correctors per davall del límit inferior.



B) Pla relatiu al recàrrec sobre la taxa que grava els jocs de sort, envit o atzar a casinos

En este àmbit, les actuacions es regiran pels mateixos criteris assenyalats en l'apartat relatiu a les Taxes sobre el Joc.



València, 19 de desembre de 2011.- La directora general de Tributs: Araceli Muñoz Malo.

Mapa web