Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al Programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7758 de 12.04.2016
Número identificador:  2016/2388
Referència Base de Dades:  002358/2016
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 13.04.2016
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grup temàtic: Legislació, Ajudes
    Matèries: Benestar social



ORDRE 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al Programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat. [2016/2388]

ÍNDEX



Preàmbul

Títol I. Subvencions

Capítol I. Objecte de l'ordre

Article 1. Objecte de l'ordre

Capítol II. Programa Bo Respir

Article 2. Objecte

Article 3. Modalitats de Bo Respir i quanties

Article 4. Incompatibilitats

Article 5. Beneficiaris

Article 6. Requisits dels beneficiaris

Article 7. Obligacions dels beneficiaris

Article 8. Criteris per a l'atorgament i acreditació de la necessitat



Article 9. Determinació de l'import dels bons i quantificació de l'import total anual de la subvenció

Article 10. L'aportació de l'usuari en el cost de l'estada

Article 11. Centres participants en el programa

Article 12. Requisits per a l'adhesió al Programa Bo Respir

Article 13. Obligacions dels centres adherits

Article 14. Control i seguiment dels centres

Article 15. Admissió dels beneficiaris en els centre

Capítol III. Programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents

Article 16. Objecte

Article 17. Beneficiaris

Article 18. Requisits dels beneficiaris

Article 19. Obligacions dels beneficiaris

Article 20. Preus de les places, acreditació d'insuficiència de recursos, determinació de la quantia de la subvenció i serveis i prestacions que inclou

Article 21. Criteris per a la concessió de les subvencions

Article 22. Causes de denegació

Article 23. Causes d'extinció de la subvenció

Article 24. Règim d'adhesió dels centres

Article 25. Trasllats

Capítol IV. Programa per a finançar estades en residències de la tercera edat

Article 26. Objecte

Article 27. Beneficiaris

Article 28. Requisits dels beneficiaris

Article 29. Obligacions dels beneficiaris

Article 30. Tipologia de beneficiaris

Article 31. Preus de les places, acreditació d'insuficiència de recursos, determinació de la quantia de la subvenció i serveis i prestacions que inclou

Article 32. Criteris per a la concessió de les subvencions

Article 33. Revisió de situacions

Article 34. Causes de denegació

Article 35. Causes d'extinció de la subvenció

Article 36. Règim d'adhesió i obligacions dels centres

Article 37. L'atenció dels beneficiaris presumptes incapaços

Article 38. Règim de trasllats

Títol II. Procediment

Article 39. Procediment de concessió

Article 40. Sol·licituds

Article 41. Esmena de sol·licituds

Article 42. Ordenació i instrucció

Article 43. Comissió d'avaluació

Article 44. Resolució

Article 45. Recursos

Títol III. Del pagament i de la justificació de les subvencions

Article 46. Pagament de la subvenció i forma de justificació de les subvencions

Article 47. Mètode de comprovació i pla de control

Article 48. Reintegrament i minoració de les subvencions

Article 49. Responsabilitat i règim sancionador

Article 50. Aplicació de les disposicions d'aquesta ordre

Disposicions addicionals

Primera. No incidència pressupostària.

Segona. Mitjans informàtics i telemàtics

Disposicions transitòries

Primera. Actualització prestacions

Segona. Homologació del sistema Bo Residència al Sistema d'Atenció a la Dependència

Tercera. Equivalència tipologia d'usuaris

Disposicions finals

Primera. Normativa aplicable

Segona. Instruccions de caràcter intern i organitzatiu

Tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



Un dels èxits més importants dels últims anys és l'augment de l'esperança de vida. Les persones cada vegada viuen més anys, però, en general, la gent que viu fins a una edat més avançada sol acabar requerint en major o menor grau l'ajuda dels membres de la seua família per a desenvolupar alguna de les activitats habituals de la vida diària.



Els familiars que atenen directament persones majors veuen afectada la seua vida de distintes maneres: apareix una sensació de «sobrecàrrega», apareixen sentiments de malestar, d'impotència, depressió, i en algunes ocasions, conflictes familiars per desacords entre la persona que cuida i altres familiars, que afecten el seu propi estat anímic i de salut, que disminueixen la seua llibertat i les seues possibilitats d'oci. En definitiva, la quantitat de treball, d'esforç i dedicació que exigeix l'atenció d'una persona major, afecta de manera molt important la vida del cuidador i de les persones del seu entorn, i per això és necessari, en tant que siga possible, arbitrar les mesures necessàries per a alleujar aquest tipus de situacions.

De la mateixa manera, hi ha persones majors que, vivint en el seu domicili o amb els seus familiars, però amb relativa autonomia, no necessiten ingressar en un centre residencial de manera permanent, però en moments puntuals poden trobar-se en situacions en què necessiten ser ateses de manera més intensa a causa de problemes de caràcter sanitari o social: són les situacions que es generen després d'altes hospitalàries en períodes de convalescència, convalescència dels mateixos cuidadors, altres necessitats laborals o familiars que hagen d'atendre els seus cuidadors directes, etc.

La Generalitat, sensible davant d'aquest problema, tenint com a prioritat l'atenció de les persones majors i de les seues famílies, pretén la busca de solucions noves i l'increment de serveis i prestacions orientats a millorar les condicions de vida dels uns i els altres, i per això ha de donar suport també als cuidadors, de manera que l'atenció als seus familiars no implique necessàriament un desgast físic i emocional que impedesca el propi benestar de la persona cuidadora.

D'altra banda, el fenomen de la dependència és objecte d'una creixent atenció tant des de les administracions públiques, com des dels sectors professionals i les organitzacions socials, ja que la falta d'autonomia personal per a desenvolupar alguna de les activitats bàsiques de la vida diària, no sols afecta les persones que la pateixen directament sinó les seues famílies i la societat en el seu conjunt.

Així doncs, les persones majors constitueixen un dels grups socials que necessita d'una atenció específica, de manera molt particular quan per la seua situació de dependència, soledat o absència de família que puga facilitar-los l'atenció que requereixen, necessiten recórrer a l'ingrés en un centre residencial.

La família i les residències de la tercera edat han sigut els pilars bàsics sobre els quals s'ha sostingut l'atenció social al problema de la dependència. No obstant això, els nivells de dependència són molt variats i, per això, necessiten també respostes molt variades. S'imposa la diversificació dels programes orientats a l'atenció de les persones dependents i des de la perspectiva de l'administració pública, la creació de nous recursos alternatius a la clàssica atenció residencial.



La resposta idònia per a atendre a les persones dependents no sempre és un recurs residencial. Més encara, els professionals coincideixen en el fet que el millor per a la persona major és mantindre's, sempre que siga possible, en el seu entorn més pròxim, en la seua casa i amb la seua família.

El centre de dia pot constituir una resposta òptima per a ajudar les famílies que volen continuar atenent les persones majors en l'àmbit familiar i no els és possible compatibilitzar aquesta atenció amb altres obligacions familiars i laborals.

Però és un fet que determinades situacions no poden satisfer-se en l'àmbit familiar i és necessari disposar d'altres alternatives com són els centres residencials per a atenció de les persones majors.



La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les Persones en Situació de Dependència, ha regulat les condicions bàsiques de promoció de l'autonomia personal i d'atenció a les persones en situació de dependència per mitjà de la creació d'un sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència (SAAD), amb la col·laboració i participació de totes les administracions públiques. En l'esmentada llei s'estableix un catàleg de prestacions i serveis d'atenció a les persones en situació de dependència, entre els quals s'inclou la prestació econòmica vinculada al servei residencial i de centre de dia i la prestació al cuidador no professional.



L'esmentada llei i les seues normes de desplegament, tant estatals com autonòmiques, incideixen en el sistema d'atenció de les persones majors dependents.

Tenint en consideració el que s'acaba d'exposar, es considera necessari que aquelles persones que hagen resultat beneficiàries del programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents i del programa per a finançar estades en residències per a la tercera edat amb anterioritat, en puguen continuar sent beneficiàries, sempre que es mantinguen les condicions de caràcter econòmic que van donar lloc a la concessió de la subvenció.

Així mateix, no es preveu la possibilitat d'incloure nous beneficiaris d'aquestos dos tipus de subvencions, ja que les persones majors a què es reconega l'any 2016 el grau III, el grau II i el grau I, establits en la Llei 39/2006, tindran dret als serveis i prestacions que els determine el seu programa individual d'atenció, per a la qual cosa la Generalitat ha establit altres línies d'actuació per a atendre les persones i les famílies.



Segons l'article 10.3 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana: «En tot cas, l'actuació de la Generalitat se centrarà primordialment en els àmbits següents: […] la no-discriminació i drets de les persones amb discapacitat i les seues famílies a la igualtat d'oportunitats, a la integració i a l'accessibilitat universal en qualsevol àmbit de la vida pública, social, educativa o econòmica; […] participació i protecció de les persones majors i dels dependents [...]».



A més, els articles 49.1.24 i 49.1.27 de la mateixa norma atribueixen competència exclusiva a la Generalitat en matèria de serveis socials i institucions públiques de protecció i ajuda de menors, joves, emigrants, tercera edat, persones amb discapacitat i altres grups o sectors necessitats de protecció especial, inclosa la creació de centres de protecció, reinserció i rehabilitació.

Finalment, el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, assigna a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, entre altres, les competències en matèria de polítiques de prestació social, serveis socials, dependència i majors, i la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència assumeix les funcions en matèria de política de serveis socials, de formació i qualitat de vida, la proposta, programació i execució de les polítiques generals en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència i la participació activa de les persones majors en la societat. En els mateixos termes es pronuncia el Decret 152/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

Amb aquesta ordre es dóna compliment al que disposa l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

De conformitat amb el que disposa l'article 7.4 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar subvencions, es fa constar que les subvencions d'aquesta ordre no estan subjectes a la notificació prevista en l'article 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, en no reunir tots els requisits de l'article 107.1 del mateix tractat.



En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, d'acord amb el que disposa l'article 165 esmentat, ha emés un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la intervenció delegada de la conselleria competent en matèria de persones majors.

A més, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents.

Per això, en virtut de la normativa esmentada, havent donat compliment a l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



TÍTOL I

Subvencions



CAPÍTOL I

Objecte de l'ordre



Article 1. Objecte de l'ordre

La present ordre estableix les bases reguladores de la concessió de subvencions l'objecte de les quals és fomentar el següent:

1. Programa Bo Respir.

2. Programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents.

3. Programa per a finançar estades en residències de la tercera edat.





CAPÍTOL II

Programa Bo Respir



Article 2. Objecte

1. Constitueix l'objecte de les subvencions regulades en el present capítol el Programa Bo Respir, que consisteix en subvencions destinades a finançar distintes modalitats d'estades de caràcter temporal o no permanent en residències de la tercera edat, quan per necessitats que afecten les persones majors o els seus cuidadors familiars, les persones majors necessiten l'atenció en un centre especialitzat que substituesca les cures que, de forma habitual, es presten i/o es reben en l'àmbit familiar.

2. Quan una persona major acredite aquesta necessitat i no dispose de mitjans econòmics suficients, la Generalitat li proporcionarà una subvenció per al pagament de la seua estada. L'import de l'esmentada subvenció estarà determinat en un o més bons la quantia del qual consistirà en la diferència entre el que pot pagar a càrrec dels seus ingressos i l'import de la seua estada en el centre que trie per a la seua atenció, segons les classes i modalitats que s'expressen en l'article següent.

3. Les subvencions a què es refereix la present ordre van encaminades a satisfer les necessitats següents:

a) Substitució del cuidador principal quan, de forma temporal i per necessitats sanitàries, socials o laborals, no puga realitzar les activitats habituals que exigeix l'atenció de la persona major.

b) Cures de l'ancià després d'altes hospitalàries en períodes de convalescència.

c) Descans del cuidador principal.

d) Altres necessitats de caràcter social, no previstes en els apartats anteriors, que impedeixen o dificulten a les famílies, transitòriament, l'atenció a persones majors dependents a càrrec seu.

4. Aquestes subvencions són compatibles amb altres que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada.



Article 3. Modalitats de Bo Respir i quanties

S'estableixen les modalitats següents que, per a la seua millor diferenciació i identificació per part dels interessats es denominaran amb colors:

1. Bo Respir Mensual o Bo Verd

Consistirà en un bo per a l'estada durant un mes en una residència de la tercera edat, quan per les necessitats sanitàries o socials expressades en l'article 2, la persona major necessite l'atenció integral en un centre especialitzat.

La quantia de la subvenció en aquesta modalitat es calcularà de la forma que s'especifique en la corresponent convocatòria.

Els bons verds podran fer-se efectius, a elecció de l'interessat i d'acord amb el centre triat per a la seua atenció, durant un mes natural o bé de data a data en dos mesos consecutius, sempre que el seu gaudi es realitze amb anterioritat a la finalització de l'any natural de la corresponent convocatòria.

2. Bo Respir Dies o Bo Blau.

Consistirà en vint bons diaris per a l'atenció en residències de la tercera edat que podran fer-se efectius l'any natural de la convocatòria corresponent, en les dates triades pels interessats. Estos bons podran utilitzar-se en la forma que els interessats trien, com a forma més adequada per a la satisfacció de la seua pròpia necessitat, durant vint dies consecutius o en dies agrupats, i en aquest cas el mínim serà de dos dies consecutius. La quantia d'aquesta modalitat es calcularà amb referència als imports establits en la corresponent convocatòria.



Els bons blaus de residència es gaudiran al llarg de l'any natural de la convocatòria corresponent, en els dies triats pels interessats i d'acord amb els centres triats, entenent-se el seu gaudi, en un horari que s'estableix a partir de les 9 del matí del dia d'entrada fins a la mateixa hora del dia que es produesca l'eixida.

3. Bo Respir Cap de Setmana o Bo Blanc

Consistirà en dotze bons per al seu gaudi en una residència de la tercera edat, en els caps de setmana que l'interessat trie, d'acord amb el centre en què vaja a ser atés, a raó d'un bo mensual, si bé, per necessitats de l'usuari, el gaudi de diversos caps de setmana podrà fer-se efectiu en un mateix mes.

La quantia del Bo Cap de Setmana s'establirà d'acord amb l'import establit en la convocatòria corresponent.

Els bons blancs podran gaudir-se durant l'any natural de la convocatòria corresponent, en un horari que s'estableix a partir de les 9 hores del divendres fins a les 17 hores del diumenge, incloent-s'hi en tot cas, el menjar del divendres i el menjar del diumenge.

Als efectes d'aquesta ordre, totes les modalitats que s'estableixen estaran sotmeses als mateixos requisits i procediment, i es podran fer efectives en qualsevol dels centres adherits als quals es refereix l'article 11.



Article 4. Incompatibilitats

Les distintes modalitats de bo que s'estableixen en la present ordre són incompatibles entre si, i només es podrà optar per una d'aquestes dins de l'any natural.



Article 5. Beneficiaris

1. Els beneficiaris directes de les subvencions regulades en aquest capítol hauran de ser persones dependents, que trobant-se ateses habitualment en el seu domicili personal o familiar, necessiten l'atenció temporal en un centre especialitzat, per presentar un nivell de dependència que els fa necessitar les cures d'una altra persona per a la realització de les activitats habituals de la vida diària, i que eventualment, per les necessitats expressades en l'article 2, no poden ser prestades pel seu cuidador habitual.

2. L'acreditació de la necessitat es realitzarà de conformitat amb el que disposa l'article 8 d'aquesta ordre.

3. No podran obtindre la condició de beneficiari les persones o entitats sotmeses en alguna de les prohibicions regulades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Article 6. Requisits dels beneficiaris

Podran acollir-se a les subvencions regulades en aquest capítol les persones que reunesquen els requisits següents:

1. Tindre 65 anys o més en el moment de presentar la sol·licitud i haver cessat en l'activitat laboral o professional per jubilació o incapacitat.

També hi podran ser beneficiaris les persones de 55 anys o més diagnosticades amb la malaltia d'Alzheimer o altres demències.

2. Estar empadronat en qualsevol dels municipis de la Comunitat Valenciana.

3. Tindre la consideració de persona dependent, acreditada per mitjà del corresponent informe mèdic a què es refereix l'article anterior.



4. Acreditar la necessitat social i econòmica d'acord amb els criteris que s'estableixen en l'article següent.

5. De manera excepcional i amb l'objecte de mantindre la unitat familiar, podran sol·licitar l'ingrés conjunt amb el sol·licitant principal, les persones majors o menors de 65 anys, que acrediten una de les situacions següents: ser cònjuge o parella de fet degudament inscrita en el Registre Administratiu d'Unions de Fet de la Comunitat Valenciana; ser discapacitat convivent amb el sol·licitant i sempre que ingresse en el mateix centre residencial que aquell. A aquestos efectes, es consideraran discapacitats aquells que defineix com a tals el Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, i que tinguen un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent.



Article 7. Obligacions dels beneficiaris

1. A més de les obligacions que amb caràcter general es preveuen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, General de Subvencions, s'estableixen les obligacions següents dels beneficiaris:



a) Una vegada produït l'ingrés, el beneficiari o el seu representant formalitzarà un document en el qual figurarà l'acceptació expressa del reglament de règim intern del centre i aquelles altres normes que, si és el cas, dicte la Generalitat en relació amb aquesta matèria.

b) Facilitar als òrgans competents de l'administració a requeriment d'aquestos, tota la informació econòmica, fiscal, laboral i de qualsevol tipus que els siga sol·licitada en relació amb l'expedient.

c) Abonar al centre la quantitat que li corresponga en concepte d'aportació personal, segons el que estableix la resolució de concessió de la subvenció.

d) Observar les normes de convivència i de respecte mutu amb la resta dels residents i amb el personal del centre en què es trobe atés. Aquesta obligació serà extensiva als familiars del beneficiari de la subvenció.

2. Així mateix, el règim d'estades dels beneficiaris d'aquestes subvencions se subjectarà al que preveu l'Ordre de 20 de desembre de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'Estatut dels usuaris dels centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.

3. L'incompliment de qualsevol dels requisits anteriors podrà donar lloc al desistiment sense efectes de la resolució de concessió de la subvenció econòmica o a la seua minoració, prèvia tramitació de l'oportú expedient en què es garantirà l'audiència a l'interessat.



Article 8. Criteris per a l'atorgament i acreditació de la necessitat

1. Per a acreditar la necessitat social, el sol·licitant haurà d'adjuntar a la seua sol·licitud l'informe social, segons el model que figure en la corresponent convocatòria, on es reflectirà la seua situació personal i familiar, les necessitats que es pretenen satisfer amb aquesta subvenció i altres circumstàncies que, a judici del tècnic que l'elabore, justifiquen la petició. L'informe social es valorarà conforme al barem establit en la corresponent convocatòria, i serà necessari obtindre una puntuació mínima de 15 punts, i la puntuació màxima a obtindre en el mencionat barem serà de 50 punts, i es valorarà:

a) La situació de necessitat de la persona major, fins a 20 punts.

b) Els suports sociofamiliars que reba l'interessat, fins a 10 punts.



c) Situacions socials o familiars especials, fins a 10 punts.

d) Altres circumstàncies que no hagen sigut valorades en els apartats anteriors i que hagen de ser tingudes en compte, fins a 10 punts.

2. Per a acreditar la situació de necessitat, el sol·licitant haurà de presentar un informe mèdic en què s'acredite que la persona beneficiària, a causa del seu estat de salut, necessita cura continuada i l'ajuda de tercers per a la realització de les activitats habituals de la vida diària.



3. Per a acreditar la insuficiència de recursos econòmics es considerarà la pensió a percebre pels interessats en l'exercici corresponent a la convocatòria i les dades que subministre l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, relatius al període impositiu amb termini de presentació vençut, immediatament anterior a l'any de la convocatòria corresponent.

4. Es considerarà que el sol·licitant té recursos econòmics suficients i, per tant, no podrà acollir-se a les subvencions establides en la present ordre, quan la renda per capita mensual o diària, segons siga procedent, de la seua unitat familiar, calculada a partir de les dades expressades en el paràgraf anterior, siga igual o superior al cost de l'estada que sol·licita, d'acord amb les modalitats i els preus de cada una d'aquestes.



5. Als efectes d'aquesta ordre, i per a la determinació dels ingressos econòmics, s'entén per unitat familiar del sol·licitant la integrada per cònjuges no separats legalment i, si n'hi ha, fills menors d'edat no emancipats o majors d'edat incapacitats judicialment subjectes a la pàtria potestat prorrogada o rehabilitada. En el supòsit de separació legal, o quan no hi haja vincle matrimonial, la formada pel pare o la mare i tots els fills que convisquen amb un o altre i que reunesquen els requisits indicats en el paràgraf anterior.

6. De l'aplicació del barem establit en la corresponent convocatòria, resultarà una puntuació global que determinarà un ordre de prioritat per a la resolució de concessió de les subvencions, concedint-se la subvenció a les sol·licituds que hagen obtingut la major valoració en l'esmentat barem, fins al límit del crèdit disponible.



Article 9. Determinació de l'import dels bons i quantificació de l'import total anual de la subvenció

1. Una vegada acreditada la necessitat d'acord amb els criteris establits en l'article 8 d'aquesta ordre, l'import de la subvenció, que s'expressarà en cada bo, serà determinat per la diferència entre el que el beneficiari pot aportar a càrrec dels seus ingressos i el cost de l'estada que sol·licita, xifrat en la corresponent convocatòria.

2. L'import anual de la subvenció concedida serà el resultat de multiplicar l'import de cada bo pel nombre total de bons concedits per a l'exercici corresponent a la convocatòria anual. Per a l'esmentat càlcul, es tindran en compte els imports que per a cada tipus de bo s'indicaran en la corresponent convocatòria.

3. Els bons s'emetran amb caràcter nominatiu, sense que cap altra persona puga fer-ne ús, excepte la persona a nom de qui figuren i s'emetrà cada un amb l'import que resulte d'efectuar les operacions anteriors.





Article 10. L'aportació de l'usuari en el cost de l'estada

L'aportació de l'usuari es calcularà per la diferència resultant entre el preu de l'estada i l'import del bo concedit que, per a cada una de les modalitats de bo, s'establirà en la corresponent convocatòria.





Article 11. Centres participants en el programa

1. Les subvencions a què es refereix aquesta ordre només podran fer-se efectives per mitjà de l'ingrés del beneficiari en els centres adherits al programa.

2. Als efectes d'aquesta ordre, s'entén per centre adherit el que complisca els requisits exigits en l'article 12 d'aquesta ordre.

3. Podran participar en aquest programa els centres adherits per a participar en el Programa Bo Residència, d'acord amb els requisits i condicions establits en el capítol IV d'aquesta ordre. En aquest sentit s'entendran adherits de forma automàtica aquestos centres, excepte que hi renuncien de manera expressa, i per això no necessitaran sol·licitar l'adhesió per a participar en aquest programa.



Article 12. Requisits per a l'adhesió al Programa Bo Respir

1. Qualsevol residència de la tercera edat que desitge obtindre la condició de centre adherit haurà de disposar de l'autorització prevista en l'article 47 de la vigent Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i en l'Ordre de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors. La indicada autorització haurà de tindre caràcter definitiu i implicarà el manteniment de tots els requisits exigits en el moment de l'autorització i mentre es mantinga la condició de centre adherit.

2. El titular de la residència podrà sol·licitar l'adhesió per a participar en aquest programa, efectuant la corresponent sol·licitud a la direcció general competent en matèria de persones majors per mitjà de la utilització del model establit en la corresponent convocatòria.

3. Rebuda la sol·licitud d'adhesió, el servei competent en matèria d'acreditació de centres informarà sobre el compliment dels requisits establits en la present ordre, i l'informe favorable del mencionat servei serà una condició necessària perquè la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors dicte la resolució favorable a l'adhesió sol·licitada.

4. El centre haurà d'acollir els beneficiaris de Bo Respir que ho sol·liciten sempre que dispose de places lliures, però no tindrà l'obligació d'efectuar cap tipus de reserva de les places adherides.

5. La condició de centre adherit es difondrà i es reflectirà en les llistes que es remeten als beneficiaris de les subvencions a fi que puguen triar l'esmentat centre per a la seua atenció. De la mateixa manera, la difusió del centre podrà suspendre's quan el centre incomplesca els requisits establits en la normativa vigent i/o siga objecte d'un expedient sancionador.

6. Quan la direcció territorial en el seguiment habitual dels centres, o la inspecció de serveis socials detecte l'incompliment d'algun dels requisits exigits i/o el centre siga objecte d'un expedient sancionador, se suspendrà cautelarment la difusió d'aqueix centre en la llista de centres adherits a fi d'evitar que siga triat per a la seua atenció per nous beneficiaris. No es podran donar d'alta beneficiaris de bo respir mentre s'instruesca l'expedient sancionador i aquest no es resolga de forma definitiva.

7. S'exceptuen del que s'ha expressat en l'apartat anterior, els supòsits en què per la gravetat de l'incompliment, la direcció general competent en matèria de persones majors, en el mateix expedient sancionador, resolga deixar sense efecte la resolució d'adhesió al centre i la separació automàtica del programa. Tot això sense perjudici que puguen adoptar-se les mesures cautelars previstes en la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Article 13. Obligacions dels centres adherits

L'adhesió al programa implicarà per als titulars dels centres les obligacions següents:

a) Proporcionar els serveis bàsics d'una residència per a persones majors dependents, tal com es preveuen en l'article 46 de l'Ordre de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de serveis socials especialitzats per a atenció de persones majors, durant l'horari i el temps establit per a cada una de les modalitats de subvencions establides en la present ordre.

b) Acceptar els preus i condicions que s'establesquen en la corresponent convocatòria, sense que en cap cas puguen exigir quantitats addicionals als beneficiaris o a les seues famílies, ni fer diferenciacions en el tracte, pels serveis bàsics previstos en l'apartat anterior.



c) Acceptar l'ingrés de beneficiaris en el centre sempre que dispose de places lliures.

d) Complir el que preveuen les normes reguladores corresponents en el que es refereix al pagament i la justificació de les estades i atindre's a les indicacions que sobre aquesta matèria els proporcionen els òrgans competents. En aquest sentit, el centre, no podrà exigir en el moment de l'ingrés als beneficiaris de les subvencions en qualsevol de les seues modalitats, i en concepte de fiança, una quantitat que supere l'import que la Generalitat determine que el beneficiari ha d'aportar en concepte d'aportació personal.

e) Anotar cada ingrés en el llibre de registre d'usuaris del centre, fent-hi constar que és beneficiari d'una estada de Bo Respir, la data d'alta i de baixa, i també aquelles dades que s'estipulen en l'annex I, apartat a, de l'Ordre de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament de centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.

f) Disposar d'un expedient d'usuari, amb les dades que s'especifiquen en l'annex I, apartat b, de l'Ordre de 4 de febrer de 2005, esmentada en l'apartat anterior, garantint-s'hi la confidencialitat d'aquest.



g) Disposar de la plantilla de personal exigida en l'Ordre de 4 de febrer de 2005, esmentada anteriorment, assegurant, en la seua organització interna, que no es produesquen disminucions que generen dèficits en l'assistència coincidint amb dies festius o caps de setmana.

h) Proporcionar als usuaris una atenció integral completa amb tots els serveis propis d'una residència per a persones majors dependents, i també les activitats ordinàries d'aquestos de la mateixa manera que als usuaris de caràcter permanent.



Article 14. Control i seguiment dels centres

1. El servei competent en matèria d'acreditació de centres establirà un pla de seguiment del compliment dels requisits exigits als centres que participen en el programa de posada a disposició de places per a programes de respir de la tercera edat.

2. La direcció general competent en matèria de persones majors podrà deixar sense efectes l'adhesió del centre a aquest programa per incompliment de qualssevol de les obligacions i requisits exigits a aquestos després de la tramitació de l'expedient a aquest efecte, sense perjudici de les mesures provisionals que pogueren dictar-se a l'empara del que preveu la legislació de procediment administratiu comú i de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Article 15. Admissió dels beneficiaris en els centres

El beneficiari haurà de fer entrega del bo en el centre en el moment del seu ingrés, a fi que el titular d'aquest tinga coneixement de la seua condició de beneficiari del programa, la modalitat de respir concedit i les corresponents quanties que ha de liquidar a l'interessat i a l'administració.





CAPÍTOL III

Programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents



Article 16. Objecte

1. Les subvencions regulades en el present capítol tenen per objecte finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents.



2. Aquestes subvencions són compatibles amb altres que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada.



Article 17. Beneficiaris

1. Les subvencions regulades en aquest capítol van destinades a persones que n'hagen sigut beneficiàries amb anterioritat i mantinguen les condicions que van donar lloc a aquestes, en especial, acreditar que no disposen de mitjans suficients per a fer front al cost de la plaça en un centre de dia per a persones majors dependents.



2. No podran obtindre la condició de beneficiari les persones o entitats sotmeses en alguna de les prohibicions regulades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



Article 18. Requisits dels beneficiaris

Els beneficiaris hauran de complir els requisits següents:

1. Haver sigut beneficiari d'aquestes subvencions amb anterioritat.

2. Mantindre les condicions que van donar lloc a la concessió de la subvenció, d'acord amb el que estableix l'article 20.2 d'aquesta ordre.





Article 19. Obligacions dels beneficiaris

A més de les obligacions que amb caràcter general s'estableixen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, General de Subvencions, s'estableixen les següents obligacions dels beneficiaris:

1. Els beneficiaris de les subvencions regulades en el present capítol, quan reben la notificació de la resolució en què se'ls ratifique la subvenció per a finançar estades en centres de dia, comunicaran al centre receptor les dades essencials de la resolució.

2. Estaran obligats a observar les normes de convivència i de respecte mutu, amb la resta d'usuaris del centre i amb el seu personal. Aquesta obligació serà extensiva als familiars de les persones beneficiàries de subvencions. Si es produeix un canvi de centre, el beneficiari o el seu representant formalitzarà un document en el qual figurarà l'acceptació expressa del reglament de règim intern del centre receptor i aquelles altres normes que, si és el cas, dicte la Generalitat en relació amb aquesta matèria.

3. Igualment, els beneficiaris estaran obligats a complir les disposicions previstes en l'Ordre de 20 de desembre de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'estatut dels usuaris de centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.





Article 20. Preus de les places, acreditació d'insuficiència de recursos, determinació de la quantia de la subvenció i serveis i prestacions que inclou

1. El preu de la plaça es determinarà en la corresponent convocatòria, per mitjà d'informe motivat de la direcció general competent en matèria de persones majors, basant-se en una anàlisi dels costos i de l'evolució de l'índex de preus de consum.

2. Per a acreditar la insuficiència de recursos econòmics per a afrontar els costos de l'estada en un centre de dia per a la tercera edat, es considerarà la capacitat econòmica de la persona beneficiària, de conformitat amb el que estableix la corresponent convocatòria. Es considerarà que el sol·licitant té suficients recursos econòmics, i per tant no podrà acollir-se a les subvencions establides en la present ordre, quan la seua capacitat econòmica siga igual o superior al cost de la plaça que necessita, d'acord amb els preus que s'indiquen en la convocatòria.



3. Determinació de la quantia de les subvencions a concedir per la Generalitat.

3.1. Es realitzarà una vegada acreditada la insuficiència de recursos econòmics. L'import anual de la subvenció a concedir per la Generalitat es calcularà distribuint-se en quantitats mensuals. L'esmentat import estarà determinat per la diferència entre la quantitat que el beneficiari pot aportar a càrrec dels seus ingressos personals i l'import de l'estada que estarà determinat en la convocatòria:



Import de la subvenció = cost de la plaça – aportació del beneficiari





L'esmentat import serà satisfet directament al centre de dia adherit al Programa Bo Centre de Dia, triat pel beneficiari de la subvenció.



3.2. L'aportació de l'usuari es calcularà de conformitat amb la fórmula prevista en l'article 313 decies del Decret Legislatiu 1/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Taxes de la Generalitat. A l'efecte de determinar la capacitat econòmica de l'usuari, es tindran en compte les pensions percebudes pels interessats i les dades que subministre l'Agència Estatal de l'Administració Tributària corresponents al període impositiu amb termini de presentació vençut, immediatament anterior a l'any de la convocatòria corresponent. L'aportació de l'usuari serà satisfeta directament pel beneficiari de la subvenció al centre adherit al Programa Bo Centre de Dia que haja sigut triat per aquest i en el qual se li preste el servei.



4. Els serveis i prestacions que inclou el preu de la plaça són els que es fixen en l'article 3 de l'Ordre de 13 de desembre de 2006, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula i convoca el programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents en l'any 2007 (DOGV 5414, 26.12.2006).



Article 21. Criteris per a la concessió de les subvencions

1. Les subvencions previstes en la present ordre estan dirigides a les persones beneficiàries de subvencions en els anys anteriors que hagen fet efectiva la subvenció per mitjà d'estada en centres de dia adherits al programa, considerant necessari que hi continuen sent ateses durant l'exercici de la corresponent convocatòria, sempre que no es vegen modificades les condicions per les quals van resultar beneficiàries.



2. No obstant això, seguint el principi de concurrència competitiva, la priorització de les sol·licituds admeses a tràmit dels sol·licitants no dependents s'efectuarà atenent a la data de presentació de la sol·licitud de ratificació.



Article 22. Causes de denegació

Seran causes de denegació de les subvencions:

1. Tindre recursos econòmics suficients.

2. Estar en possessió d'una plaça pública o concertada.

3. Disposar d'una prestació econòmica vinculada per a la mateixa finalitat, sense perjudici del que preveu la disposició transitòria segona de la present ordre.



Article 23. Causes d'extinció de la subvenció

Són causes d'extinció de les subvencions:

1. La defunció.

2. La renúncia expressa a la subvenció concedida.

3. L'obtenció d'una plaça pública o concertada.

4. Haver recaigut una resolució de desistiment sense efectes de la subvenció concedida per no fer-ne ús en un centre de dia en el termini d'un mes a partir de la data de la notificació.

5. Haver sigut sancionat amb l'expulsió en algun dels centres de dia adherits al bo d'acord amb el que estableix l'Estatut d'usuaris de centres.



Article 24. Règim d'adhesió dels centres

Pel que fa a centres participants en el programa, requisits per a l'adhesió al Programa Bo Centre de Dia, obligacions dels centres adherits i admissió dels beneficiaris en els centres, es remet al que es disposa en els articles 16, 17, 18 i 19 de l'Ordre de 13 de desembre de 2006, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula i convoca el programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents en l'any 2007.



Article 25. Trasllats

Els beneficiaris de subvencions previstes en aquest capítol que després d'haver ingressat en un centre desitgen traslladar-se a un altre centre podran fer-ho lliurement el dia u de cada mes, sempre que el centre de destinació es trobe adherit a aquest programa.





CAPÍTOL IV

Programa per a finançar estades en residències de la tercera edat



Article 26. Objecte

1. Les subvencions regulades en el present capítol tenen per objecte finançar estades en residències de la tercera edat adherides al Programa Bo Residència.

2. Aquestes subvencions són incompatibles amb altres que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada.



Article 27. Beneficiaris

1. Les subvencions regulades en aquest capítol van destinades a persones que hagen sigut beneficiàries de la subvenció amb anterioritat i romanguen ingressades en centres residencials adherits al programa.

2. Els beneficiaris acreditaran no disposar de mitjans suficients per a fer front al cost de la plaça residencial.

3. No podran obtindre la condició de beneficiari les persones o entitats sotmeses en alguna de les prohibicions regulades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



Article 28. Requisits dels beneficiaris

Els beneficiaris hauran de complir els requisits següents:

1. Haver sigut beneficiari d'aquestes subvencions amb anterioritat.

2. Mantindre les condicions que van donar lloc a la concessió de la subvenció, d'acord amb el que estableix l'article 31.3 d'aquesta ordre.





Article 29. Obligacions dels beneficiaris

A més de les obligacions que amb caràcter general es preveuen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, General de Subvencions, s'estableixen les obligacions següents dels beneficiaris:

1. Els beneficiaris de les subvencions regulades en el present capítol, quan reben la notificació de la resolució en què se'ls ratifique la subvenció per a finançar estades en centres de dia, comunicaran al centre receptor les dades essencials de la resolució.

2. Estaran obligats a complir les disposicions previstes en l'Ordre de 20 de desembre de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'Estatut dels usuaris de centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.

3. El beneficiari o el seu representant formalitzarà un document en el que figurarà l'acceptació expressa del reglament de règim intern del centre i aquelles altres normes que, si és el cas, dicte la Generalitat en relació amb aquesta matèria. Així mateix, estarà obligat a observar les normes de convivència i de respecte mutu, amb la resta dels residents i amb el personal de la residència en què es trobe atés. Aquesta obligació serà extensiva als familiars de les persones beneficiàries de subvencions.



Article 30. Tipologia de beneficiaris

1. A les persones beneficiàries de la subvenció en exercicis anteriors se'ls assignarà inicialment la mateixa tipologia que els va ser reconeguda en l'última resolució de concessió de subvenció, que serà una de les següents:

a) Vàlids

b) Semiassistits

c) Assistits

d) Supraassistits

2. No obstant això, en el cas d'usuaris amb valoració de la dependència s'estarà, quant a la tipologia, al grau i nivell resultant de l'esmentada valoració i a l'equivalència que correspon segons la disposició transitòria tercera d'aquesta ordre.



Article 31. Preus de les places, acreditació d'insuficiència de recursos, determinació de la quantia de la subvenció i serveis i prestacions que inclou

1. Els preus de les estades es determinaran en la corresponent convocatòria per mitjà d'informe motivat de la direcció general competent en matèria de persones majors, basant-se en una anàlisi dels costos i de l'evolució de l'índex de preus de consum.

2. En els preus s'inclourà l'atenció integral dels beneficiaris amb tots els serveis bàsics d'una residència per a persones majors dependents, tal com es preveuen en l'article 46 de l'Ordre de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de serveis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors, sense que les residències puguen cobrar-los quantitats addicionals per la prestació dels esmentats serveis bàsics. L'incompliment de l'anterior podrà donar lloc a la separació de l'adhesió del programa de la residència infractora.



3. Per a acreditar la insuficiència de recursos econòmics per a afrontar els costos de l'estada en un centre residencial per a la tercera edat, es considerarà la capacitat econòmica de la persona beneficiària, de conformitat amb el que estableix la corresponent convocatòria. Es considerarà que el sol·licitant té suficients recursos econòmics i, per tant, no podrà acollir-se a les subvencions establides en la present ordre, quan la seua capacitat econòmica siga igual o superior al cost de la plaça que necessita, d'acord amb els preus que s'establesquen en les corresponent convocatòria.

4. Determinació de la quantia de les subvencions a concedir per la Generalitat.

4.1. Una vegada determinat el tipus d'usuari, de conformitat amb el que preveu l'article anterior d'aquesta ordre, i el preu de la plaça que vaja a ocupar, l'import a concedir per la Generalitat estarà determinat per la fórmula següent:



Import de la subvenció = cost de la plaça – aportació del beneficiari





L'import anual de la subvenció a concedir per la Generalitat es calcularà distribuint-se en quantitats mensuals. L'esmentat import serà satisfet directament a qualsevol de les residències integrades en el Programa Bo Residència.

4.2. L'aportació de l'usuari es calcularà de conformitat amb la fórmula prevista en l'article 313 sexties del Decret Legislatiu 1/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Taxes de la Generalitat. A l'efecte de determinar la capacitat econòmica de l'usuari, es tindrà en compte les pensions percebudes pels interessats i les dades que subministre l'Agència Estatal de l'Administració Tributària corresponents al període impositiu amb termini de presentació vençut, immediatament anterior a l'any de la convocatòria corresponent.

L'aportació de l'usuari serà satisfeta directament pel beneficiari de la subvenció al centre adherit al Programa Bo Centre de Dia que haja sigut triat per aquest i en el qual se li preste el servei.





Article 32. Criteris per a la concessió de les subvencions

1. Les subvencions previstes en el present capítol estan dirigides a les persones beneficiàries de subvencions amb anterioritat i que romanguen ingressades en un centre residencial per a la tercera edat, considerant necessari que continuen sent beneficiàries d'aquestes durant l'exercici de la corresponent convocatòria, sempre que no es vegen modificades les condicions per les quals van resultar beneficiàries.



2. No obstant això, seguint el principi de concurrència competitiva, la valoració de les sol·licituds admeses a tràmit dels sol·licitants no dependents s'efectuarà atenent a la data de presentació de la sol·licitud de ratificació.



Article 33. Revisió de situacions

Procedirà la revisió de la resolució de concessió de subvenció en els casos següents:

1. Revisió de la tipologia assignada. Hauran de presentar la resolució dictada a l'empara del que estableix el Decret 18/2011, de 25 de febrer, del Consell, pel qual s'estableix el procediment per a reconéixer el dret a les prestacions del sistema valencià per a les persones en situació de dependència.

2. Revisió de l'import de la subvenció concedida. L'import de la subvenció concedida per la Generalitat es mantindrà durant tot l'exercici, llevat que concórreguen circumstàncies d'excepcional gravetat en la situació dels beneficiaris, sobrevingudes al moment de la resolució inicial i per això, els interessats sol·liciten i justifiquen a la direcció general competent en matèria de persones majors la necessitat de la seua revisió. La persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors, una vegada examinada la sol·licitud de revisió, dictarà la resolució que corresponga d'acord amb els criteris i requisits establits en la present ordre. En el cas d'estimar la revisió, la resolució tindrà efectes a partir del dia u del mes següent a la data de l'emissió.





Article 34. Causes de denegació

Seran causes de denegació de les subvencions:

1. Tindre recursos econòmics suficients.

2. Estar en possessió d'una plaça pública o concertada.

3. Disposar d'una prestació econòmica vinculada per a la mateixa finalitat, sense perjudici del que preveu la disposició transitòria segona de la present ordre.

Article 35. Causes d'extinció de la subvenció

Són causes d'extinció de les subvencions:

1. La defunció.

2. La renúncia expressa a la subvenció concedida.

3. L'obtenció d'una plaça pública o concertada.

4. Haver recaigut una resolució de desistiment sense efectes de la subvenció concedida per no fer-ne ús en una residència per a la tercera edat en el termini d'un mes a partir de la data de la notificació.

5. Haver sigut sancionat amb l'expulsió en algun dels centres adherits al bo d'acord amb el que estableix l'Estatut d'usuaris de centres.



Article 36. Règim d'adhesió i obligacions dels centres

Pel que fa a centres participants en el programa, requisits per a l'adhesió al Programa Bo Residència, obligacions de les residències adherides, manera d'adquirir la condició de centre adherit i admissió dels beneficiaris en els centres, es remet al que disposen els articles 17, 18, 19, 21 (excepte l'apartat 3) i 22 de l'Ordre de 12 de desembre de 2006, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula i convoca el programa per a finançar estades en residències per a la tercera edat en l'any 2007, pel que fa a la modalitat de bo residència.





Article 37. L'atenció dels beneficiaris presumptes incapaços

1. Pel que fa a l'atenció de presumptes incapaços, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 763.1 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'Enjudiciament Civil, i en la Llei de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, de tal manera que l'internament per raó de trastorn psíquic d'una persona que no estiga en condicions de decidir-ho per si, encara que estiga sotmesa a la pàtria potestat o a tutela, requerirà autorització judicial, que serà demanada del tribunal del lloc on residesca la persona afectada per l'internament.

2. Qualsevol beneficiari que siga un presumpte incapaç haurà de tindre en el seu expedient l'autorització judicial d'internament o, si hi manca, la comunicació d'ingrés urgent al jutjat corresponent.

3. En el cas de presumptes incapaços, els documents de l'expedient hauran d'anar firmats per la persona que figure en aquest com a representant, guardador de fet o persona de contacte.

4. Davant de la incapacitat sobrevinguda d'un beneficiari, en el cas que el deteriorament físic o mental s'haja produït després del moment en què es va produir l'internament, el centre haurà de comunicar-ho a l'autoritat judicial a fi que aquesta adopte les mesures que considere oportunes en cada cas.



Article 38. Règim de trasllats

Per als trasllats dels beneficiaris entre els diferents centres, el règim serà l'establit en l'article 26 de l'Ordre de 12 de desembre de 2006, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula i convoca el programa per a finançar estades en residències per a la tercera edat en l'any 2007, pel que fa a beneficiaris de bo.





TÍTOL II

Procediment



Article 39. Procediment de concessió

1. El procediment de concessió de les subvencions regulades en les presents bases es tramitarà en règim de concurrència competitiva, regulat en l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



2. El procediment s'iniciarà d'ofici per mitjà de convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de persones majors que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 40. Sol·licituds

1. Les sol·licituds es formularan en els models i terminis que es determinen en la corresponent convocatòria.

2. Junt amb la documentació específica que determine la convocatòria, els sol·licitants hauran de presentar:

a) Declaració responsable de no concórrer en l'entitat sol·licitant les circumstàncies assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

b) Acreditació de trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. Per a això, el sol·licitant podrà autoritzar a l'òrgan instructor perquè obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social a través de certificats telemàtics, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els que no atorguen l'esmentada autorització hauran d'aportar la documentació acreditativa de trobar-se al corrent de les esmentades obligacions.

c) Així mateix, els sol·licitants podran autoritzar la consulta de les seues dades d'identitat i residència per mitjà del sistema de verificació i consulta de dades d'identitat i residència, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els que no atorguen l'esmentada autorització hauran d'aportar còpia compulsada del seu DNI i també certificat d'empadronament.

3. La sol·licitud, junt amb la documentació requerida, es presentarà preferentment en el registre d'entrada de la direcció territorial competent en matèria de persones majors de la província que corresponga, sense perjudici de les formes previstes en la legislació del Procediment Administratiu Comú.



Article 41. Esmena de sol·licituds

1. Rebudes les sol·licituds i incoat l'expedient, l'òrgan instructor les verificarà i podrà realitzar d'ofici les actuacions que considere necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.



2. Quan la sol·licitud no reunesca els requisits exigits o no s'acompanye la documentació que, d'acord amb aquesta ordre, resulte exigible, es notificarà a la persona sol·licitant la causa que impedeix la continuació del procediment, i se'l requerirà perquè, de conformitat amb la legislació del procediment administratiu comú, en el termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu la mencionada legislació.

3. Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors, la competència per a dictar la resolució a què fa referència l'apartat 2 d'aquesta base. La resolució indicarà expressament que s'adopta per delegació i es considerarà dictada per l'òrgan delegatori, esgotant la via administrativa. Contra aquesta es podrà interposar directament recurs davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora de l'esmentada jurisdicció. No obstant això, prèviament es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició d'acord amb la legislació del procediment administratiu comú.



Article 42. Ordenació i instrucció

1. L'ordenació i instrucció del procediment de concessió correspondran a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors que rebran les sol·licituds presentades i verificaran que les aquestes reuneixen els requisits per a poder ser tramitades.



2. L'òrgan competent per a la instrucció i resolució de l'expedient, a la vista de la documentació que es troba en poder d'aquest i de les obligacions que s'adquiresquen amb la concessió de la subvenció, podrà demanar els informes dels organismes i entitats que crega oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.



Article 43. Comissió d'avaluació i de valoració

1. Una vegada examinades les sol·licituds i per a la valoració i proposta de concessió de les subvencions, es constituirà una comissió d'avaluació que estarà integrada pels membres següents:

a) En cada direcció territorial de la conselleria competent en matèria de persones majors es crea una comissió tècnica instructora, integrada per un o una cap de servei, pel cap o la cap de secció competent en matèria de persones majors i per un tècnic o una tècnica designats pel directora o la directora territorial. L'esmentada comissió tindrà com a missió l'avaluació de les sol·licituds admeses a tràmit, d'acord amb els criteris establits en la present ordre i formularà la proposta a la comissió de valoració de la direcció general competent en matèria de persones majors.

b) En la direcció general competent en matèria de persones majors es crea la Comissió de Valoració composta pel subdirector o subdirectora general competent en matèria de majors, el cap o la cap del servei competent en matèria de centres i programes de persones majors, un cap o una cap de secció i dos tècnics o tècniques designats per la direcció general competent en matèria de persones majors, que analitzarà les propostes formulades per cada direcció territorial i proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions la relació prioritzada de beneficiaris de les subvencions que es regulen en la present ordre.

2. La comissió de valoració elaborarà una relació ordenada de sol·licitants de les subvencions convocades d'acord amb els criteris establits en aquestes bases i les condicions de concessió que s'establesquen en la corresponent convocatòria, i proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions la relació prioritzada de beneficiaris d'acord amb el límit del crèdit existent per a cada convocatòria. Així mateix, elaborarà una prelació de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

No obstant això, si es produeix un increment dels crèdits disponibles, la comissió de valoració proposarà i l'òrgan concedent acordarà, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la primera sol·licitud no atesa per falta de crèdit i a les següents que reunesquen els requisits per a això, fins a esgotar el crèdit.

3. La comissió de valoració actuarà com a òrgan col·legiat de conformitat amb el que preveu la legislació del procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les subvencions.



Article 44. Resolució

1. Es delega la facultat de resolució de les sol·licituds de subvencions regulades en la present ordre en la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors.

2. La resolució del Programa Bo Respir especificarà la modalitat i quantia del bo que es concedeix, el preu de la modalitat de la subvenció, l'import que correspon abonar al sol·licitant en concepte d'aportació personal i l'import total anual de la subvenció que es concedeix per la Generalitat per a finançar l'estada o estades corresponents. Les subvencions concedides tindran efectes a partir del dia u del mes següent a la data de la resolució, tenint en compte a més el següent:



a) El Bo Verd mensual podrà concedir-se sempre que puga gaudir-se en el període que hi haja entre la data de la resolució i el mes de desembre de l'any natural de la convocatòria corresponent.

b) El Bo Blau de dies podrà concedir-se per un màxim de vint dies a l'any, sempre que puga gaudir-se en el període que hi haja entre la data de la resolució i el mes de desembre de l'any natural de la convocatòria corresponent.

c) El Bo Blanc de Caps de Setmana podrà concedir-se a raó d'un per cada mes natural, en els mesos que hi hagen entre la data de la resolució i el mes de desembre de l'any natural de la convocatòria corresponent.



3. La resolució del programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents i del programa per a finançar estades en residències de la tercera edat especificarà el preu de la plaça per a la qual es concedeix la subvenció, l'import que correspon abonar al sol·licitant en concepte d'aportació personal i l'import de la subvenció que es concedeix per la Generalitat per a sufragar l'estada corresponent.



4. El termini màxim per a resoldre i notificar les resolucions sobre les sol·licituds de subvencions previstes en la present ordre serà de sis mesos, comptats des de l'endemà de la publicació de la corresponent convocatòria.

En tot cas, les subvencions relatives al Programa Bo Respir hauran de resoldre's amb anterioritat a la finalització de l'exercici corresponent a l'any natural de la convocatòria, i es tindran en compte, a més, les dates que s'establesquen en la corresponent ordre que regule les operacions de tancament de l'exercici anteriorment ressenyat.

Amb caràcter general, les subvencions concedides en matèria d'estades en centres de dia per a persones majors dependents i en residència de la tercera edat tindran efectes econòmics des del dia u de gener de l'any en què es publique la corresponent convocatòria, amb independència de la data de la resolució.

5. Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja notificat resolució expressa, les sol·licituds hauran d'entendre's desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que disposa la legislació del procediment administratiu comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat. Tot això, sense perjudici que subsistesca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.



6. La resolució del procediment es notificarà als interessats ajustant-se al que disposa la legislació del procediment administratiu comú. La pràctica de l'esmentada notificació o publicació s'ajustarà les disposicions contingudes en la mencionada legislació.

7. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o subvencions atorgades per altres administració públiques o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

8. Una vegada esgotat el crèdit consignat, no podran concedir-se més subvencions per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors a l'empara d'aquesta ordre, circumstància que s'haurà de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

9. Als efectes de complir e que estableix l'article 18.3.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les corresponents resolucions de concessió de subvencions s'exposaran en les respectives direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors.



Article 45. Recursos

Les resolucions de concessió dictades pels òrgans competents de la conselleria competent en matèria de persones majors posaran fi a la via administrativa, i en contra, de conformitat amb la legislació del procediment administratiu comú, es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant del mateix òrgan que les haja dictades en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre que s'estime pertinent.





TÍTOL III

Del pagament i de la justificació de les subvencions



Article 46. Pagament de la subvenció i forma de justificació de les subvencions

1. El pagament de les subvencions regulades en la present ordre s'efectuarà ajustant-se al règim que a continuació s'especifica para cada un dels tipus de subvencions:

a) Els beneficiaris de les subvencions relatives al Programa Bo Respir rebran la quantia d'aquestes per mitjà de l'entrega dels corresponents bons, l'import de la qual serà abonat per la Generalitat directament al centre en què haja sigut atés.

Per a efectuar el pagament de la seua estada, els beneficiaris entregaran en el centre triat per a la seua atenció el bo on figura l'import concedit i també la quantitat que li corresponga abonar a càrrec dels seus ingressos fins a arribar a la quantia que, per a cada cas, s'establirà en la corresponent convocatòria per a cada una de les modalitats. Una vegada efectuat aquest pagament, el centre quedarà obligat a entregar al beneficiari el corresponent justificant de pagament i factura.

Els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran mensualment en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors una relació nominal dels residents que hagen atés, junt amb els bons i les corresponents factures, a les qual s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari. Totes les liquidacions hauran d'estar presentades abans de la data establida en la corresponent convocatòria.



La liquidació a què es refereix el paràgraf anterior, podrà efectuar-se també per mitjans telemàtics, utilitzant els instruments informàtics que a aquest efecte pose a disposició dels centres la conselleria competent en matèria de persones majors. En el cas d'efectuar les liquidacions per aquest últim procediment, aquestes hauran d'estar degudament firmades pel representant de la residència, i certificades per la corresponent direcció territorial competent en matèria de persones majors, i remetre a aquesta els bons corresponents als beneficiaris atesos.



Efectuada la liquidació per qualsevol dels procediments anteriors, la direcció territorial competent en matèria de persones majors procedirà a comprovar els bons, les factures i aprovar la documentació presentada, verificant el compliment de la finalitat objecte de subvenció i emetrà la certificació corresponent. La conselleria competent en matèria de persones majors procedirà al reconeixement de l'obligació i proposta de pagament a favor de cada un dels centres prestadors del servei.



b) Els beneficiaris de les subvencions relatives al programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents, i al programa per a finançar estades en residències de la tercera edat, rebran aquestes per mitjà de la seua deducció de l'import de la factura mensual de l'estada, que s'abonaran per la Generalitat, directament als centres en què es troben atesos els esmentats beneficiaris.

A aquest efecte, els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran, mensualment, en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors, la corresponent justificació, per mitjà de relació nominal dels residents que tinguen acollits durant el mes immediatament anterior junt amb les corresponents factures, a les quals s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari, excepte la corresponent al mes de desembre, la qual es presentarà referida els beneficiaris atesos en el centre l'1 de desembre, i caldrà presentar la documentació del mes de desembre abans del 15 de gener de l'any següent.

La liquidació a què es refereix el paràgraf anterior podrà efectuar-se també telemàticament utilitzant els instruments informàtics que a aquest efecte pose a disposició dels centres la conselleria competent en matèria de persones majors. En el cas d'efectuar les liquidacions per aquest últim procediment, aquestes hauran d'estar degudament firmades pel representant del centre i certificades per la corresponent direcció territorial competent en matèria de persones majors.

Efectuada la liquidació per qualsevol dels procediments anteriors, la direcció territorial competent en matèria de persones majors procedirà a comprovar les factures i aprovar la documentació presentada, verificant el compliment de la finalitat objecte de subvenció i emetrà la certificació corresponent. La conselleria competent en matèria de persones majors procedirà al reconeixement de l'obligació i proposta de pagament a favor de cada un dels centres prestadors del servei, prèvia la liquidació mensual que corresponga, atenent a les altes i les baixes que s'hagueren produït.

En cas d'alta o baixa d'un beneficiari, durant el mes, per qualsevol motiu, la proposta de pagament al centre de dia es prorratejarà pel nombre de dies reals en què el beneficiari haja sigut atés i la proposta de pagament a la residència acollidora es prorratejarà a les nits que haja romàs ingressat.

En el cas que un beneficiari d'aquestes subvencions siga ingressat en un centre hospitalari, el centre de dia continuarà rebent el 100 per cent de les quantitats íntegres/diàries que corresponguen, en qualitat de reserva de plaça. Si durant el període que dure l'hospitalització, el sol·licitant o la seua família manifesten de forma expressa el seu desig de no tornar al mateix centre, s'entendrà que causa baixa en el moment que el centre reba la comunicació per escrit, i percebrà la quantia del 100 per cent del preu de la plaça amb el límit màxim de la data assenyalada i, conseqüentment, podrà disposar d'aqueixa plaça per a un altre usuari.

2. No obstant això, amb caràcter previ al pagament de la subvenció, el beneficiari haurà de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social i aportar declaració responsable de no ser deutor per resolució de procediment de reintegrament de subvencions.

3. En cap cas podran realitzar-se pagaments anticipats a les persones beneficiàries quan s'haja sol·licitat la declaració de concurs voluntari, quan hagen sigut declarades insolvents en qualsevol procediment, es troben declarades en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitades d'acord amb la llei concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



Article 47. Mètode de comprovació i pla de control

1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida es realitzarà per mitjà de la revisió de la documentació que a aquest efecte s'ha establit en les presents bases com d'aportació preceptiva per la persona beneficiària, per al pagament de la subvenció.

2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, es portarà a cap en els termes establits en el pla de control que s'elaborarà a aquest efecte segon s'estableix en l'article 169.3 de la Llei 1/2015 esmentada més amunt.

3. Per a la comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, s'acudirà a l'examen d'operacions individualitzades i concretes relacionades o que pogueren afectar les subvencions concedides.



Article 48. Reintegrament i minoració de les subvencions

1. Es podrà dictar una resolució de pèrdua d'efectes, minoració i, si és el cas, de reintegrament de les quantitats rebudes, d'acord amb el que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Així mateix, correspondrà el reintegrament quan les subvencions siguen destinades a la realització d'activitats que manifestament suposen un greuge o menyspreu als senyals d'identitat del poble valencià en els termes que dispose la legislació vigent.

2. El procediment s'iniciarà d'ofici com a conseqüència de la iniciativa pròpia de l'òrgan competent, d'una ordre superior, de la petició raonada d'altres òrgans o de la formulació d'una denúncia.

En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de dotze mesos a comptar des de la data de l'acord d'iniciació de l'expedient de desistiment sense efectes, minoració o reintegrament.

4. Quant al procediment de revisió, les quantitats que hagen de reintegrar-se tindran la consideració d'ingrés de dret públic a l'efecte del procediment aplicable a la seua cobrança.



Article 49. Responsabilitat i règim sancionador

1. Les entitats i persones beneficiàries de subvencions quedaran sotmeses a les responsabilitats i règim sancionador regulat en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, per la comissió de les infraccions administratives previstes en la normativa bàsica estatal.

2. També quedaran sotmeses al que estableix la normativa relativa a l'exercici de la potestat sancionadora.



Article 50. Aplicació de les disposicions d'aquesta ordre

Les disposicions contingudes en aquest títol seran aplicables sempre que la corresponent llei de pressupostos o qualsevol altra llei de la Generalitat o les seues normes de desplegament no establesquen condicions distintes.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No incidència pressupostària

L'aprovació d'aquesta norma no comporta increment de despesa no pressupostat.

Segona. Mitjans informàtics i telemàtics

1. La conselleria competent en matèria de persones majors impulsarà l'ocupació i aplicació de tècniques i mitjans informàtics i telemàtics per al desenvolupament i la gestió d'aquestos programes amb subjecció a les limitacions previstes per les lleis, i podran utilitzar els esmentats mitjans, tant els interessats com els centres adherits, en la mesura que aquestos estiguen disponibles per a la seua utilització, i suposen per als beneficiaris i per als centres una major agilitat en la resolució i gestió de les subvencions. En aquest sentit, la liquidació de les subvencions podrà efectuar-se pel sistema DAURAT, amb plena validesa i eficàcia.

2. Els mateixos criteris se seguiran amb qualsevol altre mitjà tècnic a què s'ha fet referència, que siga possible posar a disposició dels interessats per a relacionar-se amb l'administració en el desenvolupament d'aquestos programes, sempre que els esmentats mitjans tècnics garantesquen prou els drets dels ciutadans i els requisits previstos en les lleis i en aquest procediment.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Actualització prestacions

Els beneficiaris del Programa Bo Centre de Dia que a l'entrada en vigor de la present ordre tinguen reconeguda la situació de dependència en grau III, grau II o grau I i, per tant, tinguen homologada la seua subvenció a la prestació vinculada al servei del Sistema d'Atenció a la Dependència, en els termes de la disposició transitòria cinquena de l'Ordre 21/2012, de 25 d'octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es regulen els requisits i condicions d'accés al programa d'atenció a les persones i a les seues famílies en el marc del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència a la Comunitat Valenciana, hauran d'aportar document d'autorització d'accés a dades del beneficiari i de les persones que en formen part de la unitat familiar, a l'efecte de determinar l'import de les prestacions corresponents a la respectiva convocatòria anual.



Segona. Homologació del sistema Bo Centre de Dia al Sistema d'Atenció a la Dependència

Des de l'entrada en vigor d'aquesta ordre, les subvencions públiques atorgades per la conselleria competent en matèria de persones majors a l'empara d'aquesta, tindran la consideració de prestacions econòmiques vinculades al servei per a aquelles persones respecte de les quals, les resolucions de reconeixement de la situació de dependència, grau III, grau II o grau I, i el seu programa individual d'atenció preveu com a prestacions més adequades a la seua situació personal, els serveis d'atenció en un centre de dia, d'acord amb el que estableix la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les Persones en Situació de Dependència.



Tercera. Equivalència tipologia usuaris

Els graus i nivells establits en el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència tindran la equivalència següent amb la tipologia d'aquesta ordre:

S'assimilen a la tipologia de supraassistits el grau III.

S'assimilen a la tipologia d'assistits el grau II

S'assimilen a la tipologia de semiassistit el grau I.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

Resultarà d'aplicació el que disposa el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en els preceptes declarat bàsics de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, General de Subvencions, i també en la resta de normativa estatal i autonòmica que siga aplicable.





Segona. Habilitació

S'autoritza la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors perquè en l'àmbit de les seues competències adopte les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre.

Tercera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 7 d'abril de 2016



La vicepresidenta del Consell i

consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web