Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 16 d'abril de 2002, del conseller de Sanitat, per la qual es crea el sistema d'informació farmacèutic Gaia: Gestor integral de la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat, se n'establixen els òrgans de direcció, el manteniment de les bases de dades, els comités de suport i els procediments de control de qualitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4265 de 06.06.2002
Número identificador:  2002/X5815
Referència Base de Dades:  2438/2002
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat
    Descriptors:
      Temàtics: sistema d'informació, farmacologia, programa d'actuació, base de dades, control de qualitat



ORDE de 16 d'abril de 2002, del conseller de Sanitat, per la qual es crea el sistema d'informació farmacèutic Gaia: Gestor integral de la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat, se n'establixen els òrgans de direcció, el manteniment de les bases de dades, els comités de suport i els procediments de control de qualitat. [2002/X5815]

La incorporació a la pràctica clínica dels mitjans ofimàtics és cada dia una necessitat més demanada. El que fa uns anys es veia com una mera possibilitat futurista és hui una realitat tangible. Les noves tecnologies mitjançant comunicacions en línia i incorporació de mitjans de diagnòstic i informatius, que fan possible una telemedicina, no poden ser aliens en la seua aplicació pràctica a tots aquells processos que configuren la prestació farmacèutica, i s'han d'incorporar a l'exercici dels professionals sanitaris. Per tot això, la Conselleria de Sanitat, i concretament la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, d'acord amb l'article 8.1 de l'Orde de 3 de gener de 2000, del conseller de Sanitat, per la qual es desplega el Decret 87/1999, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, que aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, modificat pel Decret 198/1999, de 19 d'octubre, va impulsar el projecte de gestor integral de la prestació farmacèutica Gaia, que és el programa 84 del Segon Pla de Modernització i Racionalització de l'administració Pública Valenciana. La col·laboració de la Direcció General de l'Agència per a la Qualitat, Avaluació i Modernització dels Servicis Assistencials per a l'impuls de les noves tecnologies, dóna suport al sistema d'informació en el seu vessant tècnic i garantix el maquinari necessari per a l'èxit del procés.

Incorporar metodologia de millora continuada com a garantia d'una òptima qualitat assistencial és una constant preocupació de l'administració sanitària. L'exercici clínic dels seus professionals sanitaris que assolix cada dia uns nivells més alts de coneixements cientificotècnics pot veure's en alguns casos afectat per factors com ara un arsenal terapèutic en constant canvi, l'alteració de la situació administrativa de productes farmacèutics i sanitaris, la simultaneïtat en el pacient de prescripcions fetes per diversos facultatius sense nexe de comunicació entre ells, una exhaustiva informació sobre reaccions adverses i interaccions difícils de conéixer i avaluar pels facultatius, etc.

És, per tant, necessari impulsar aquelles ferramentes o metodologies que donen suport al professional i li aporten informació, amb l'objectiu de potenciar la seua responsabilitat en la selecció del tractament a instaurar per part del facultatiu. També és important fer partícips activament el professional i el pacient en l'ús racional dels recursos disponibles. El coneixement d'indicadors obtinguts de les dades de prescripció permet valorar i interpretar mitjançant una autoavaluació l'ús racional de l'arsenal terapèutic disponible.

La Conselleria de Sanitat a través del sistema d'informació farmacèutica (Gaia), posa a disposició dels diferents agents que intervenen en el cicle de prescripció i dispensació, una ferramenta auxiliar que facilita informació per a dur a terme cada tasca professional amb el màxim d'eficiència, incidint en les àrees que d'una o una altra forma constituïxen el tot de la prestació farmacèutica. Amb estos objectius, des de la Conselleria de Sanitat s'aborda amb un concepte integral la prestació farmacèutica, a través de la creació d'un sistema d'informació farmacèutica, Gaia, que comprén:

A) Nivell 1: Servicis de gestió farmacèutica o de backoffice farmacèutic.

Conjunt de tots aquells components de backoffice orientats a la gestió pròpiament dita, de la prestació farmacèutica. Són servicis que permeten administrar els procediments de gestió farmacèutics, a més de realitzar una explotació d'informació eficient:

– Conciliació de facturació.

– Conciliació del nomenclàtor de medicaments.

– Repositori de Medicaments i Navegador de productes farmacèutics.

– Gestió de la Prestació Farmacèutica

– Gestió de talonaris

– Indicadors CLA

B) Nivell 2: Servicis d'integració amb aplicacions pròpies i alienes a la Conselleria de Sanitat.

Este nivell de servicis el constituïxen els components programari que faciliten la integració de qualsevol sistema de prescripció o dispensació. A més, oferirà també els servicis d'integració necessaris entre Gaia i la resta de sistemes corporatius de la Conselleria: Economic, SIP, Abulcassis i RVN. És una xarxa d'agents especialitzats que atendran les demandes i donacions d'informació per part de sistemes externs, propis de la Conselleria de Sanitat o aliens:

Agent prescriptor serà l'interlocutor dels diferents sistemes informàtics de prescripció amb Gaia per a la donació de prescripcions i sol·licitud d'informació de valor afegit que en el moment de la prescripció estiga disponible en Gaia (des de qualsevol centre prescriptor que dispose d'un aplicatiu informàtic clinicoadministratiu).

Agent dispensador que s'encarrega de moderar el diàleg entre els sistemes informàtics capaços de fer dispensacions i el gestor de la prestació farmacèutica (rebre dispensacions efectuades per les oficines de farmàcia, notificar validacions de les dispensacions, conciliació amb les prescripcions fetes, gestionar consultes d'informació).

Agent informador – Agent que s'encarrega de la distribució d'informació des del gestor de la prestació (notificació d'alertes o avisos, publicació d'informació).

Agent SIP – Agent que s'encarrega de proporcionar una comunicació per a consulta en línia entre el SIP (Sistema d'Informació Poblacional) i els diferents sistemes

Agent Economic – Proporcionarà la integració amb Gaia.

Agent Abulcassis – proporcionarà la integració amb la història clínica electrònica.

C) Nivell 3: Servicis especials: Mòdul de prescripció assistida de Gaia.

Mòdul a través del qual els centres prescriptors de la Conselleria de Sanitat, i d'altres a què puga ser oferit, notifiquen a la base de dades centrals les prescripcions fetes. Este mòdul té com a objectiu principal proporcionar una interfície amigable que permeta registrar les prescripcions en la Base de Dades del Sistema Central de Farmàcia. Al mateix temps proporciona al facultatiu una sèrie de mecanismes de control i ajuda sobre la prescripció que s'ha de fer.

Les funcionalitats d'este mòdul són: a) Identificació i autentificació inicial del facultatiu prescriptor, b) Identificació del pacient (recuperar i validar les dades del pacient obtingudes de la base de dades del SIP), c) Validacions sobre la prescripció, d) Consulta de l'historial farmacoterapèutic d'un pacient, e) Captura i enviament electrònic de la prescripció, f) Distribució i actualització d'informació relativa a medicaments, que es genera en la Base de Dades del Sistema Central de Farmàcia, g) Impressió de la recepta i de les indicacions que tinga. h) Explotació d'informació (consultes i estadístiques relatives a la prescripció de medicaments).

El sistema Gaia té com a objectiu final ser una ajuda per a obtindre la màxima qualitat d'assistència per al pacient i en el pacient. Es poden preveure la detecció d'interaccions entre diferents medicaments. Es prescriu amb una legibilitat que evita errors relacionats amb la identificació i interpretació de la prescripció, la qual cosa li assegura que se li dispensarà el medicament indicat pel seu metge. Es poden facilitar instruccions amb una indicació clara de posologia, duració del tractament, així com de qualsevol altra informació que a criteri del metge, el poguera afectar en el seu tractament i es podrà automatitzar el procediment del visat d'inspecció.

Com que els sistemes informàtics són unes ferramentes de gran ajuda als professionals, és molt important establir el marc de procediments i metodologia que asseguren i garantisquen l'actualització i el manteniment de la informació que s'aporta. A més, és indispensable que el sistema d'informació farmacèutica dispose de professionals que realitzen tasques d'assessorament a la Conselleria de Sanitat sobre la valoració i avaluació de l'explotació de la informació que el sistema d'informació farmacèutica genera.

En este sentit la Conselleria de Sanitat, a través de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, vol consolidar les responsabilitats i funcions que es consideren imprescindibles per al sosteniment del sistema.

El disseny, desenvolupament i desplegament del sistema Gaia ha sigut possible gràcies a una participació activa de diferents estructures de la Conselleria de Sanitat, aportant els seus coneixements específics en una determinada parcel·la professional. El disseny elegit es resumix en una centralització de dades i una descentralització de la gestió de manteniment. La integració multidisciplinària dels professionals de la Conselleria de Sanitat, tant facultatius, inspectors mèdics i farmacèutics de servicis sanitaris, informàtics, farmacèutics d'àrees de salut i negociats de prestacions farmacèutiques, així com les societats científiques amb representació en el sector, ha donat un valor afegit als productes i processos obtinguts.

La present normativa té per objecte definir les estructures que intervenen en la direcció, manteniment, assessorament i control de qualitat del sistema Gaia.

Per tot això,

ORDENE

Article 1. Gaia: Gestor Integral de Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat.

1.1 Es crea en la Conselleria de Sanitat el sistema d'informació farmacèutica amb la denominació de “Gaia: Gestor Integral de la Prestació Farmacèutica”, com a ferramenta auxiliar dels professionals que duen a terme la seua activitat en les diferents àrees que integren la prestació farmacèutica.

1.2 Gaia és un sistema organitzatiu de transaccions de servicis i retribucions que integra la prescripció i dispensació de medicaments per a atendre les necessitats de tractament farmacoterapèutic dels ciutadans a la Comunitat Valenciana, sobre la base d'una assistència per a millorar la qualitat de la prescripció, efectivitat de la prestació farmacèutica i possibilitat d'avaluació contínua dels règims de farmacoteràpia.

1.3. El sistema d'informació Gaia s'integra en concepte de bé i dret en el patrimoni de la Generalitat Valenciana, amb els drets de caràcter patrimonial que puguen derivar-se del programari desenvolupat per este sistema d'informació, per ser-ne la Conselleria de Sanitat la titular.

Article 2 . Metes del Sistema d'Informació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat

2.1 El sistema Gaia haurà de donar resposta a les metes següents:

a) Ferramenta auxiliar dels professionals que duen a terme la seua activitat en les diferents àrees que integren la prestació farmacèutica.

b) Detectar, previndre i controlar els problemes de salut derivats de l'ús de medicaments (iatrogènia farmacològica), avaluar la capacitat real dels fàrmacs de produir salut i utilitzar l'avaluació de l'ús que es fa dels medicaments com a indicador de prevalença de problemes de salut.

c) Avaluar el grau d'eficiència en l'ús dels recursos farmacològics, valorar els factors que determinen este ús i utilitzar l'avaluació de l'ús dels medicaments com a indicador de la forma en què es produïx l'atenció sanitària.

d) Adaptació de l'estructura informativa a l'estructura organitzativa i assistencial dels diferents àmbits de la Conselleria de Sanitat.

e) Control i lluita contra el frau en la prestació farmacèutica.

Article 3. Contingut del Sistema d'Informació Farmacèutica. Gaia: Gestor Integral de Prestació Farmacèutica

3.1 Es diferencien dues àrees clares d'utilitat del sistema Gaia: la seua faceta com a ferramenta de gestió i administració farmacèutica, i d'altra banda, la seua faceta com a ferramenta auxiliar en la prescripció i dispensació.

3.1.1 Gaia: Gestió i Administració Farmacèutica

a. La Conciliació de facturació és un mòdul orientat al control de qualitat de la facturació de receptes oficials que són dispensades en les diferents oficines de farmàcia. L'explotació d'esta informació a través de mestres, permet obtindre diferents informes detallats fins i tot per recepta, al mateix temps que emet els informes i gràfics que requerixen les unitats administratives territorials dels negociats de Prestació Farmacèutica. L'evolució en còmput mensual, acumulat i interanual sobre despesa i receptes a nivell provincial permet disposar d'informació tant en dades com gràfics.

b. La Conciliació del nomenclàtor és un mòdul dirigit a la integració i el tractament de les bases de dades de medicaments del Ministeri de Sanitat i Consum, enriquint-les amb atributs com la dosi diària definida i la classificació ATC entre altres.

c. El Repositori de medicaments i el navegador de productes farmacèutics facilita la disposició d'un mòdul que conté informació detallada per a cada especialitat i producte que forma part de la prestació farmacèutica, la qual cosa identificada i codificada possibilita fer estudis d'utilització de medicaments que orienten les futures polítiques d'ús racional.

d. Mitjançant la Gestió de la prestació farmacèutica es dota els òrgans gestors d'una ferramenta que permet distribuir recursos farmacèutics, establir objectius, planificar-los en el temps i efectuar-ne el seguiment. Bàsicament consistix en una assignació pressupostària fins a nivell de CLA basant-se en criteris capitatius modificats per condicions de finançament i edat (pensionistes i majors de 65 anys) i una cartera d'indicadors de qualitat de prescripció farmacològica. L'assignació es produïx per pacte en cascada, és a dir, cal anar tancant els objectius anuals a nivell d'àrea, de centres i equips d'atenció primària i finalment per CLA. L'assignació de recursos farmacèutics es fa basant-se en les UFP (Unitats Farmacèutiques Ponderades) calculades per a cada Àrea de Salut i permet la comparació amb unitats de població estandarditzada, així com la distribució d'indicadors de qualitat de la prescripció per zones i centres. El sistema genera quadres de comandament jeràrquics amb una evolució permanentment actualitzada.

e. La Gestió de talonaris de receptes mèdiques oficials i segells mèdics. Comprén totes les actuacions en esta matèria, des de la petició de talonaris i segell mèdic, l'inventari amb el càlcul dels emmagatzematges en cada depòsit, així com conéixer des del mateix moment de l'entrega d'un talonari la identificació del lloc assistencial del facultatiu a qui se li ha entregat.

La gestió de talonaris, assumida a nivell descentralitzat i coordinat adquirix una gran repercussió en tot el procés atés que, encara que constituïx un procés de caràcter administratiu, es configura com l'identificador sobre el qual es genera tota la informació en el sistema. L'assignació del talonari en relació amb el CLA (codi de lloc assistencial) permet mitjançant la distribució territorial i la seua ubicació en centre assistencial, en zona i en Àrea de salut, poder arribar mitjançant l'estratègia adequada, a poder desplegar polítiques sanitàries de direcció per objectius, comptant amb una estructura piramidal que definix les diferents responsabilitats de cada escaló directiu.

f. Com a resultant del procés d'explotació de les dades, s'obtenen els Indicadors de CLA. Amb este mòdul es posa a disposició del facultatiu identificat pel lloc assistencial que ocupa (CLA), les dades dels seus indicadors qualitatius i quantitatius que resulten de l'explotació de la informació procedent de les seues prescripcions. És una ferramenta que a nivell de lloc assistencial permet al facultatiu que l'ocupa tindre accés en línia a informes en què es presenten els seus indicadors de qualitat de prescripció farmacològica, així com referents del nivell superior estructural amb finalitats d'autoavaluació.

3.1.2 Gaia: Auxiliar de prescripció mèdica

El Mòdul de Prescripció Assistida, és una ferramenta que aporta informació al facultatiu prescriptor a fi que seleccione el principi actiu o especialitat farmacèutica que considere més adequada per a la instauració del tractament d'un pacient. D'altra banda, atés que es crea la història farmacoterapèutica única, el facultatiu és informat d'aquelles possibles alertes que es produïsquen amb els medicaments prescrits a un mateix pacient. Cal destacar el valor afegit de la desburocratització de les consultes mèdiques, amb l'impacte positiu que comporta per al pacient i per al professional sanitari. Així, els processos d'assignació de talonaris de receptes mèdiques oficials, repetició de tractaments en receptes mèdiques o visat d'inspecció sanitària previ a la dispensació de receptes es veuran agilitats o eliminats.

Article 4 . Àmbit de responsabilitat en el Sistema d'Informació Farmacèutica

4.1 És responsabilitat de la Conselleria de Sanitat, a través de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, dur a terme les funcions del sistema d'informació Gaia, i establir les estructures amb competències en el manteniment i assessorament del sistema d'informació farmacèutica.

4.2 El sistema d'informació Gaia estarà configurat amb una arquitectura de centralització en l'explotació de dades i de descentralització de la gestió de la informació. La coordinació de les estructures implicades en el manteniment i assessorament del sistema d'informació farmacèutica la farà la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica a través de la seua Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament.

Sense perjuí de les funcions dels servicis corresponents, així definits en la norma de desplegament del reglament vigent de la Conselleria de Sanitat.

4.3 El director general per a la Prestació Farmacèutica es constituirà en l'administrador del sistema, establirà els diferents perfils d'usuari i autoritzarà l'accés d'este al sistema d'informació farmacèutica.

Per a la sol·licitud d'accés al sistema Gaia caldrà omplir tots els apartats del model situat en el portal de Gaia, que s'haurà de dirigir al Centre d'Informàtica de la Conselleria de Sanitat, prèvia autorització del director assistencial. Per a això s'han definit els següents perfils d'accés, del qual es destaquen les principals funcionalitats:

a) Funcions administratives de centres sanitaris – Mòdul de gestió de talonaris.

b) Personal d'infermeria de centres sanitaris – Gestió del mòdul de planificació de receptes.

c) Personal facultatiu de centres sanitaris – Indicadors i consultes de perfils farmacoterapèutics (indicadors CLA) i accés al mòdul de prescripció assistida.

d) Coordinació de centres sanitaris i direccions clíniques (consultes) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

e) Gerència d'Àrea de Salut (consultes) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

f) Direcció d'Atenció Primària (consultes) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

g) Direcció d'Atenció Especialitzada (consultes) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

h) Direccions d'Atenció Primària (farmàcia) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit. Utilització del Discoverer per a generació de consultes ad hoc.

i) Direccions d'Atenció Especialitzada (farmàcia – UFPE) – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

j) Direccions d'Àrea d'Inspecció Mèdica de Servicis Sanitaris – resultats individuals i farmacoterapèutics del seu àmbit.

k) Direcció Territorial de Sanitat (Negociat Prestació Farmacèutica) – Manteniment i consultes aplicació Gaia.

l) Direcció Territorial Sanitat (Inspecció Farmacèutica) –

m) Servicis Centrals (consultes).

n) Servicis Centrals (manteniment). Manteniment i consultes aplicació Gaia. Utilització del Discoverer per a generació de consultes ad hoc.

o) Altres autoritzats Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

4.4 Per tal d'agilitar l'entrega de contrasenyes, en cada Direcció Assistencial de Primària i Especialitzada, es nomenarà un administrador del sistema Gaia del seu àmbit, que serà responsable de l'entrega de contrasenyes. Els negociats de Prestació Farmacèutica de cada direcció territorial supliran este paper per a l'entrega de contrasenyes als usuaris que no depenguen dels nivells assistencials de primària i especialitzada de la Conselleria de Sanitat.

4.5 La Direcció General per a la Prestació Farmacèutica impulsarà, coordinarà i supervisarà el sistema, per a això en designarà un responsable entre els funcionaris que hi treballen.

4.6 El director general per a la Prestació Farmacèutica nomenarà un coordinador funcional del Sistema Gaia, el qual assumirà les competències especificades en l'apartat anterior.

Article 5. Estructura de direcció del sistema Gaia.

5.1 L'estructura de direcció del sistema Gaia, estarà definida per un comité de direcció, una direcció operativa i les competències pròpies de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

5.2 El funcionament de l'estructura de direcció, no generarà cap increment pressupostari addicional, al normal funcionament de les unitats ja existents en la Conselleria.

5.3 El comité de direcció determinarà les metes i funcionalitats del sistema sota les següents

Funcions:

a) Vetlar per la consecució dels objectius del sistema.

b) Analitzar els plans d'actuació sobre les funcionalitats del sistema.

c) Vigilar el compliment de les clàusules dels contractes de desenvolupament, suport tècnic i manteniment de programari en tots els seus aspectes.

d) Aprovar, després de l'informe dels representants de la Conselleria de Sanitat en la direcció operativa, l'entrega dels productes finals, modificacions de mòduls i el certificat de pagaments.

Composició

– El conseller de Sanitat, o la persona que hi delegue, que exercirà les funcions de president

– El subsecretari per a l'Agència Valenciana de la Salut

– El subsecretari per als Recursos de Sanitat

– El secretari general de la Conselleria de Sanitat, que exercirà les funcions de secretari.

– El director general per a la Prestació Farmacèutica

– El director general de l'Agència per a la Qualitat, Avaluació i Modernització dels Servicis Assistencials.

5.4 La direcció operativa impulsarà les directrius emanades del comité de direcció.

Funcions:

a) Controlar i impulsar quotidianament el sistema i els subproductes que s'han de desenvolupar.

b) Constituir grups de treball mixts, determinant les seues funcions i planificant les seues tasques.

c) Supervisar les tasques del suport tècnic.

d) Informar de l'acceptació dels productes finals, modificacions de productes, com dels certificats de pagament.

e) Conéixer qualsevol modificació de l'arquitectura informàtica i de maquinari que afecte els recursos destinats al sistema Gaia.

Funcionament:

– Es reuniran en sessions ordinàries i en les extraordinàries que es determinen.

– Elaboració de les actes, informes de situació i acords adoptats.

– Invitar a les reunions de direcció operativa als professionals que es consideren necessaris.

Composició:

– El director general per a la Prestació Farmacèutica, que exercirà les funcions de president.

– El cap de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament

– El cap del Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica

– Coordinador funcional del sistema Gaia de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que exercirà les funcions de secretari.

– Coordinador tecnològic del sistema Gaia de la Direcció General de l'Agència per a la Qualitat, Avaluació i Modernització dels Servicis Assistencials.

– Coordinador funcional del projecte Abulcassis de la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Coordinador econòmic de la Subsecretaria para los Recursos de Sanitat.

– director del desplegament del programari de l'empresa adjudicatària del sistema Gaia.

– Cap del desplegament del programari de l'empresa adjudicatària del sistema Gaia.

Article 6. Grups de Treball assessors del sistema Gaia

6.1 Són grups tècnics de suport, de caràcter permanent, a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, amb funcions d'assessorament en matèria d'ús racional del medicament i prestació farmacèutica. El seu objectiu és assessorar i avaluar amb caràcter periòdic les prestacions funcionals del sistema Gaia i fer propostes de millora.

6.2 S'establixen els grups de suport tècnic següents:

a) Grup d'assessorament de gestió de talonaris, conciliació de facturació i CLA.

b) Grup d'assessorament de prescripció assistida.

c) Grup d'assessorament de visat d'inspecció electrònic.

d) Grup d'assessorament de dispensació assistida.

e) Grup d'assessorament de pressuposts farmacèutics, indicadors de qualitat de prescripció, consultes de gestió farmacèutica, DDD i DDP.

f) Grup d'assessorament en formulació magistral.

g) Integració amb aplicacions corporatives i aplicació de tecnologies.

6.3 Funcions:

a) Analitzar mitjançant programes d'activitat protocol·litzats la qualitat de la informació que s'obté del sistema. Elaborar informes i proposar mesures de millora a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

b) Qualsevol altra activitat que siga sol·licitada per la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

6.4 Composició dels grups d'assessors:

– El cap de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament, que actuarà com a president.

– El cap del Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica.

– El coordinador funcional del Sistema Gaia de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que actuarà com a secretari.

– Set professionals, nomenats per resolució de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, de la matèria abordada.

6.5 Funcionament:

– Els grups es reuniran, amb caràcter general, amb la periodicitat que es determine i amb caràcter excepcional a petició de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– Qualsevol membre podrà sol·licitar a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que es conviden a participar en la sessió especialistes en la matèria que es tracte.

– De totes les sessions s'alçarà acta.

Article 7. CVFARMA: Informació Farmacoterapèutica del Sistema Gaia

7.1 Es crea en la Conselleria de Sanitat el conjunt de bases de dades de suport d'informació farmacèutica del sistema Gaia amb la denominació de: CVFARMA: Informació Farmacoterapèutica del Sistema Gaia, format per totes les bases de dades farmacoterapèutiques, desenvolupades per professionals de la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana, que auxilien el sistema Gaia. La Generalitat Valenciana és la titular dels drets de caràcter patrimonial que pogueren derivar-se de la utilització d'estes de bases de dades.

7.2 El CVFARMA serà impulsat i tutelat des de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

7.3 Es constituïx un comité del CVFARMA com a suport a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, en la seua labor de tutela i eficiència en el desplegament i manteniment del CVFARMA. La seua composició serà la següent:

– El cap de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament.

– El cap del Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica.

– El coordinador funcional del sistema Gaia de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– El coordinador funcional del projecte Abulcassis de la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Els coordinadors de les bases de dades de CVFARMA.

7.4 En el funcionament del Comité CVFARMA no es generarà increment pressupostari.

7.5 El CVFARMA, disposarà com a mínim de les bases de dades següents:

– Repositori de medicaments, efectes i accessoris i dietes medicamentoses (GaREME).

– Dosi diària definida (GaDDD).

– Indicacions, contraindicacions i dosi de risc (GaICON).

– Interaccions medicamentoses (GaINTER).

– Al·lèrgies medicamentoses (GaERGIAS).

– Guia farmacoterapèutica (GaGUIA).

– Excipients declaració obligatòria (GaEXC).

– Consells farmacèutics al pacient (GaCONSE).

– Alertes problemes relacionats medicaments (GaPRM).

– Alertes farmacèutiques (GaALERTA).

– Assajos clínics de medicaments (GaCLINI).

7.6 El manteniment de les bases de dades el faran, descentralitzadament, les unitats enumerades a continuació, per a la qual cosa es designarà un coordinador i participants en cada una d'elles per resolució de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica:

– GaREME – a) Unitat: Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: un inspector farmacèutic de servicis sanitaris. c) Manteniment: adjudicació de grups terapèutics a inspectors farmacèutics de servicis sanitaris.

– GaDDD – a) Unitat: Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: un inspector farmacèutic de servicis sanitaris. c) Manteniment: adjudicació de grups terapèutics a inspectors farmacèutics de servicis sanitaris.

– GaICON – a) Unitat: Inspecció Mèdica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: un inspector mèdic de servicis sanitaris. c) Manteniment: adjudicació de subgrups terapèutics a inspectors mèdics de servicis sanitaris.

– GaINTER – a) Unitat: Unitat de Referència de Farmacologia, de l'Hospital General d'Alacant. b) Coordinador: Un farmacòleg de la Unitat de Farmacologia de l'Hospital General d'Alacant. c) Manteniment: Unitat de Farmacologia.

– GaERGIAS – a) Unitat: Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. b) Coordinador: cap de secció del CAVIME. c) Manteniment: CAVIME.

– GaEXPC – a) Unitat: Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. b) Coordinador: coordinador de servicis farmacèutics d'àrees de salut. c) Manteniment: coordinació servicis farmacèutics d'àrees de salut.

– GaGUIA – a) Unitat: Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. b) Coordinador: cap del Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. c) Manteniment: direccions assistencials, a través dels servicis farmacèutics mitjançant adjudicació de subgrups terapèutics.

– GaCONSE – a) Unitat: direccions assistencials. b) Coordinador: un farmacèutic d'Atenció Primària. c) Manteniment: direccions assistencials, a través dels servicis farmacèutics mitjançant adjudicació de subgrups terapèutics.

– GaPRM – a) Unitat: Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. b) i c) Coordinador: Coordinadora d'Atenció Farmacèutica.

– GaALERTA a) Unitat: Servici d'Ordenació i Control Farmacèutic, b) Coordinador: Cap del Servici d'Ordenació i Control Farmacèutic, c) Manteniment: Secció de Control Farmacèutic.

– GaCLINI – a) Unitat: Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. b) Coordinador: cap del Programa d'Assajos Clínics de la Comunitat Valenciana. C) Manteniment: secretaries de CEIC.

7.7 Seran funcions dels coordinadors:

a) Elaborar un manual de procediments de manteniment de les bases de dades i la seua actualització.

b) Proposar al Comité de CVFARMA variacions en l'estructura de la base de dades.

c) Actuar de secretaris dels grups de suport de la base de dades, realitzar les convocatòries i alçar-ne l'acta corresponent.

d) Supervisar el manteniment de les bases de dades

e) Realitzar un informe mensual sobre moviments d'alta, modificacions i incidències.

7.8 La composició dels grups de suport a la base de dades serà:

a) Coordinador de la base de dades.

b) Coordinador funcional del sistema Gaia de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

c) Quatre professionals implicats en el manteniment de la base de dades.

Article 8. Manteniment de bases de dades de caràcter administratiu del sistema Gaia

8.1 El manteniment de les bases de dades corresponents a facultatius mèdics del SIP, centres SIP, depòsits de talonaris, CLA (codi de lloc assistencial) i laboratoris farmacèutics es realitzarà atenent la Circular 3/2001 sobre instruccions de segells mèdics, talonaris de receptes mèdics i control de qualitat de les dades de facturació.

8.2 El manteniment de les bases de dades el faran, descentralitzadament, les unitats enumerades a continuació, per a la qual es designarà un coordinador i participants en cada una d'elles per resolució de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– CLA (codi de lloc assistencial) – a) Unitat: Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. c) Manteniment: inspeccions farmacèutiques de servicis sanitaris Territorials.

– Manteniment facultatius metges en SIP – a) Unitat: negociats de prestació farmacèutica de les direccions territorials. b) Coordinador: coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris c) Manteniment: negociats de prestació farmacèutica territorials.

– Manteniment centres sanitaris en SIP – a) Unitat: Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. c) Manteniment: inspeccions farmacèutiques de servicis sanitaris territorials.

– Manteniment de depòsits de talonaris – a) Unitat: Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. b) Coordinador: coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris. c) Manteniment: Inspeccions Farmacèutiques de Servicis Sanitaris Territorials.

– Manteniment de Laboratoris Farmacèutics – a) Unitat: Àrea de Prestacions Farmacèutiques. B) Coordinador: cap del Servici de Provisió i Assistència Farmacèutica. C) Manteniment: coordinador de Servicis Farmacèutics d'Àrees de Salut.

Article 9. Manteniment d'operacions de caràcter gestor del sistema Gaia

9.1 Per a l'adequat manteniment del sistema d'informació és imprescindible establir de forma clara les competències i responsabilitats de les diferents estructures en la realització de les activitats necessàries per a actualitzar la informació.

9.2 Els processos de caràcter logístic en matèria de receptes oficials de la Conselleria de Sanitat i segells mèdics (Circular 3/2001, de la Conselleria de Sanitat), corresponen a:

a) Les direccions d'Atenció Primària i Especialitzada, a través de les seues estructures administratives dels centres de distribució i centres dispensadors de talonaris de receptes.

b) Les direccions territorials mitjançant els seus negociats de Prestació Farmacèutica, que auxiliaran i complementaran aquelles estructures que no estan integrades en l'àmbit assistencial del punt anterior.

9.3 Els processos de caràcter administratiu relacionats amb la conciliació de facturació mensual de les receptes dels col·legis oficials de farmacèutics corresponen a:

a) Les direccions territorials mitjançant els seus negociats de Prestació Farmacèutica, hauran d'introduir els informes de facturació mensuals dels col·legis farmacèutics (informe manual) i comprovar les diferències amb els resultats agregats del procés mecanitzat (informe calculat).

b) Les direccions territorials, mitjançant els negociats de Prestació Farmacèutica, revisaren els rebutjos i errors detectats en el control de qualitat de les cintes de facturació dels col·legis oficials farmacèutics. Les revisions es fan per grups relacionats:

– Facturació: tipus 1, 3, 4, 6, 7, 8.

– Farmàcies: tipus 2

– Productes: tipus 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59.

– Facultatius mèdics: tipus 61, 62, 63.

– Recepta: tipus 71, 72, 73, 74, 75

Les direccions territorials, mitjançant les inspeccions farmacèutiques i en coordinació amb els negociats de Prestació Farmacèutica, supervisaran especialment els tipus 50, 51, 52, 53 i 54.

9.4 Els processos de caràcter logístic en matèria d'informació sobre el quadre de comandaments dels plans de gestió clínica, indicadors de qualitat de prescripció farmacològica, per a aquells CLA que no disposen de mitjans informàtics corresponen a:

a) Les direccions d'Atenció Primària i Especialitzada, supervisaran la correcta distribució de la informació en el seu àmbit de responsabilitat.

b) Per a aquells facultatius aliens a l'àmbit de primària i especialitzada, mensualment els negociats de prestacions farmacèutiques de les direccions territorials remetran els seus resultats mitjançant el llançament automàtic de la corresponent opció en Gaia.

c) Per a aquells centres sanitaris i servicis clínics que no disposen de mitjans informàtics, la direcció mèdica subministrarà mensualment les seues dades de prestació farmacèutica mitjançant el llançament automàtic de la corresponent opció en Gaia. En Atenció Especialitzada la direcció de servici entregarà mensualment els resultats de farmàcia a cada facultatiu especialista.

9.5 Els processos de caràcter de direcció per objectius en matèria d'assignació d'objectius pressupostaris farmacèutics i indicadors de prescripció de qualitat farmacològica determinarà el nivell de responsabilitats següents:

a) A nivell de cada Àrea de Salut es constituirà una “Comissió de pressuposts i indicadors farmacèutics” que, presidida pel gerent de l'àrea o si no n'hi ha, el director mèdic d'Atenció Primària, permeta el consens entre nivells assistencials de l'Àrea de Salut per a l'assignació dels recursos farmacèutics disponibles. Seran vocals d'esta comissió, el director i subdirectors mèdics de l'àmbit d'especialitzada de l'Àrea de Salut, dos coordinadors d'atenció primària i actuarà com a secretari el farmacèutic d'Àrea.

a) Per a facilitar l'assignació pressupostària Gaia disposa d'opcions d'assignacions teòriques basades en el cost mitjà de les unitats farmacèutiques ponderades de les Àrees de Salut amb millors indicadors de qualitat de prescripció. En esta comissió es perfilaran les estratègies per a aconseguir els objectius en matèria d'indicadors de prescripció senyalitzats per la Conselleria de Sanitat i que afecten estos dos nivells, especialment la prescripció en recepta mèdica des de l'àmbit d'especialitzada, tant en consultes externes com a prescripció a l'alta.

b) Una vegada definides les assignacions per nivells assistencials, per part de les direccions assistencials es procedirà a desagregar el pressupost per equips d'atenció primària i direccions clíniques. En últim lloc, els coordinadors de centres de Salut, procediran a fer la desagregació per CLA del seu centre de salut.

c) Paral·lelament a la confecció dels pressuposts farmacèutics, s'establiran per als diferents àmbits de l'Àrea de Salut, els objectius en indicadors de prescripció, tant per als inclosos en la cartera marcada des de servicis centrals, com per a la cartera específica marcada per cada direcció assistencial. Gaia disposa d'opcions per al feedback automàtic dels indicadors que s'han de monitoritzar.

Article 10. Priorització d'activitats per al processament de la informació mensual i auditories de gestió de talonaris

10.1 Una vegada iniciat el procés mecanitzat mensual, per part de les inspeccions farmacèutiques de servicis sanitaris i els negociats de prestació farmacèutica de les direccions territorials, es prioritzarà esta activitat (control de qualitat de la facturació i conciliació del nomenclàtor) per tal que el procés culmine en un termini no superior a cinc dies hàbils des del seu inici i poder disposar de la informació resultant per a la xàrcia assistencial.

10.2 Els responsables dels centres distribuïdors hauran de supervisar que els tancaments mensuals, inventaris dels depòsits de receptes i total de talonaris de receptes entregats eixe mes, es facen en les dates indicades en la Circular 3/2001 de la Conselleria de Sanitat, donada la repercussió que la no-observança d'estos terminis té sobre el Sistema d'Informació Farmacèutica.

10.3 Per part dels responsables dels centres distribuïdors de cada direcció assistencial es faran almenys dos auditories mensuals a depòsits del seu àmbit, comprovaran que les existències de talonaris a una data determinada coincidix amb els registres existents en el gestor de talonaris de Gaia i remetran mensualment l'informe de les auditories realitzades al negociat de prestació farmacèutica de la seua direcció territorial. Els negociats de prestació farmacèutica faran mensualment les auditories ordenades en la Circular 3/2001 de la Conselleria de Sanitat .

Article 11. Suport tècnic i llibreria del sistema d'informació farmacèutic

11.1 Tota la documentació corresponent a l'aplicació del sistema Gaia, des de l'inici del projecte, fins i tot les actes dels diferents comités grups de treball, s'arxivarà en format electrònic i administrarà l'accés a esta informació la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, a través de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament.

11.2 El sistema Gaia disposa d'un suport tècnic que tindrà un horari de cobertura, normalment, de 8 hores a 20 hores, i disposarà d'un telèfon únic d'accés. El suport tècnic, a més d'auxiliar els usuaris en el maneig del sistema Gaia, arreplegarà i mecanitzarà totes les incidències comunicades, per a la seua anàlisi i presa de decisions pels grups d'assessorament i la direcció operativa del sistema Gaia. La Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, a través de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament establirà l'accés a la informació agregada derivada del suport tècnic.

Article 12. Àmbit d'ús de la informació subministrada pel sistema Gaia

12.1 La informació disponible en el sistema Gaia, és per a ús exclusiu de l'activitat professional en l'àmbit de la Conselleria de Sanitat

12.2 Qualsevol ús diferent de l'activitat professional, i que supose donació de dades o publicació dels mateixos, haurà de comptar amb autorització prèvia de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica a través de l'Àrea per a la Prestació Farmacèutica i el Medicament.

Article 13. Millora contínua de la qualitat del sistema d'informació farmacèutica: comités de garantia de qualitat

13.1 El sistema d'informació farmacèutica requerix, a més del procés d'actualització i manteniment de la informació, com a complement imprescindible, establir una estructura de suport que vetle i garantisca un nivell de qualitat òptim, que permeta i assegure la correcta i adequada explotació de la informació que genera.

13.2 Per a complir este objectiu dinàmic es creen dos comités d'assessorament a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que permeten valorar de forma centralitzada els resultats de les estratègies d'implementació de polítiques en l'ús racional del medicament.

– 1r. Comité de Garantia de Qualitat dels Processos Logístics i Administratius.

– 2n. Comité de Garantia de Qualitat d'Implantació de Polítiques Farmacèutiques.

El funcionament d'estos comités no requerirà dotació pressupostària pròpia.

13.3 El Comité de Garantia de Qualitat de Processos Logístics i Administratius, com a òrgan de suport a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, la finalitat de la qual és assessorar els òrgans directius i de gestió sobre el control de qualitat que s'obté en el processament del sistema en relació amb la informació continguda i la seua interrelació en matèria de logística i aplicació de procediments de caràcter administratius.

El comité dissenyarà i proposarà les actuacions que s'hagen de fer per a l'adequada supervisió, gestió i control en les matèries que l'afecten.

Funcions

1. Supervisar el manteniment de la informació continguda en el mòdul de gestió de talonaris.

2. Informar sobre les auditories efectuades en els centres distribuïdors de talonaris. Proposar mesures de millora i/o correctores.

3. Efectuar el seguiment del mòdul de conciliació de la facturació.

4. Analitzar els diferents informes de qualitat del mòdul de conciliació de facturació.

5. Estudiar les incidències en matèria d'identificació de receptes de talonaris i assignacions de CLA a facultatius. Elaboració d'informes.

6. Detectar alteracions i proposar mesures de millora.

7. Definir programes d'avaluació.

8. Protocol·litzar activitats que tinguen incidència en la logística que afecta les receptes oficials de la Conselleria de Sanitat.

9. Qualsevol altra activitat que li siga sol·licitada per la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

Composició:

– Dos representants de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– Els secretaris de les comissions del cicle de la recepta oficial de la Conselleria de Sanitat de les direccions territorials de Sanitat.

– Els caps de Negociat de Prestació Farmacèutica.

– Coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris.

– Dos representants de les comissions del cicle de la recepta oficial de la Conselleria de Sanitat de les direccions territorials de Sanitat

Funcionament:

– El Comité es reunirà amb caràcter general amb periodicitat mensual i amb caràcter excepcional a petició de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– Quan en l'orde del dia figuren per a tractar temes específics, qualsevol dels representants podrà sol·licitar a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que es convide a participar en la sessió assessors especialitzats en la matèria.

– De totes les sessions s'estendrà una acta que en recollirà el contingut.

13.4 El Comité de Garantia de Qualitat de la Implementació de Polítiques Farmacèutiques, és un òrgan tècnic de suport a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, amb funcions d'assessorament en matèria de gestió i avaluació de la prestació farmacèutica. El seu objectiu és informar amb caràcter periòdic, de l'anàlisi comparativa feta mitjançant la valoració d'indicadors com a resultat de la implementació d'estratègies en matèria d'ús racional del medicament, així com realitzar propostes de millora per a la consecució dels objectius.

Funcions:

1. Conéixer les polítiques d'ús racional del medicament de la Conselleria de Sanitat i efectuar-ne el seguiment.

2. En matèries pròpies de la seua competència, fer el diagnòstic de l'estat inicial en els diferents àmbits assistencials, àrees de primària, especialitzada, etc. , aplicant criteris d'àmbit territorial, assistencial o de categories professionals dels facultatius.

3. Dissenyar protocols que permeten analitzar l'evolució entre àrees i entre centres dels indicadors qualitatius i quantitatius que s'establisquen com a prioritaris per la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

4. Analitzar mitjançant programes d'activitat protocol·litzats la qualitat de la informació que s'obté del sistema Gaia. Elaborar informes i proposar mesures de millora a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

5. Qualsevol altra activitat que siga sol·licitada per la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

Composició:

– 2 representants de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– Coordinador d'Inspecció Farmacèutica de Servicis Sanitaris.

– Un inspector farmacèutic de cada direcció territorial de la Inspecció de Servicis Sanitaris.

– Coordinador dels servicis farmacèutics d'àrees de Salut.

– Un representant de la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Un director mèdic d'Atenció Primària designat per la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Un coordinador mèdic d'Atenció Primària designat per la Subsecretària per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Un subdirector mèdic d'Atenció Especialitzada designat per la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

– Un subdirector mèdic d'Atenció Especialitzada de centre d'especialitats designat per la Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut.

Funcionament:

– El Comité es reunirà amb caràcter general amb periodicitat mensual i amb caràcter excepcional a petició de la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

– Quan en l'orde del dia figuren temes específics, qualsevol dels representants podrà sol·licitar a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, que es convide a participar en la sessió assessors especialitzats en la matèria que es tracte.

– De totes les sessions s'estendrà una acta que en recollirà el contingut.

13.5 Observatoris de subgrups terapèutics.

El comité proposarà la formació d'observatoris en subgrups terapèutics determinats, per a mantindre actualitzada la informació respecte als indicadors de qualitat de la prescripció farmacològica i els valors de referència d'estos indicadors. Actuarà com a secretari dels observatoris el coordinador de la base de dades GaDDD.

Article 14. Col·laboració i coordinació d'actuacions

14.1 Els òrgans directius de la Conselleria de Sanitat podran sol·licitar i proposar a la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica informes i avaluacions sobre aspectes relacionats amb la gestió i avaluació de la prestació farmacèutica.

14.2 Amb caràcter periòdic, la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica, a través de la Coordinació de Servicis Farmacèutics d'Àrees de Salut, elevarà un informe-resum als òrgans directius i de gestió de la Conselleria de Sanitat.

Article 15. Faltes i sancions

15.1 Per part dels òrgans competents, en els supòsits de mala praxi s'aplicaran les mesures disciplinàries corresponents.

15.2 El personal de la Conselleria de Sanitat que, tenint accés a esta informació la utilitzara amb fins no prevists en esta norma o incomplira els fins prevists, serà susceptible del corresponent procediment disciplinari i si és procedent de la imposició per infringir el que estipula l'article 108.2.b.18, de la Llei 25/90, del Medicament, que qualifica com a falta greu l'“Incompliment per part del personal sanitari del deure de garantir la confidencialitat i la intimitat dels pacients en la tramitació de les receptes i ordes mèdiques”.

15.3 Per part de la Conselleria de Sanitat es prestarà una especial atenció al que disposa en matèria de faltes i sancions l'article 46 de la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

15.4 La Conselleria de Sanitat, a través de la Inspecció de Servicis Sanitaris ,prestarà una especial atenció al compliment del que establix esta orde, així com la vigilància d'una indeguda utilització de les dades procedents de la informació generada.

DISPOSICIÓ FINAL

El director general per a la Prestació Farmacèutica queda facultat per a habilitar el procediment per al desplegament del que disposa esta orde.

Esta orde vigirà el sendemà d'haver estat publicada.

València, 16 d'abril de 2002

El conseller de Sanitat,

SERAFÍN CASTELLANO GÓMEZ

Mapa web