Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Pla d'Informació i Coordinació d'Urgències.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 208 de 03.12.1984
Referència Base de Dades:  0961/1984
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 04.12.1984
    Data de fi de vigència: 20.08.2021
    Notes: S'aprova el Pla d'Informació i Coordinació d'urgències per a la Comunitat Autònoma Valenciana, l'exercici i desplegament del qual queden atribuïts a la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball; s'hi assenyalen els objectius a aconseguir i es promou la creació de centres d'informació i coordinació d'urgències i s'assenyala la seua composició orgànica i la seua estructura funcional en dues àrees: 1. Àrea d'informació i 2. Àrea d'intervenció. - Vegeu article 14, apartat e) del Reial Decret 278/1980, de 25 de gener, sobre transferència de competències de l'Administració de l'Estat en matèria d'activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, cultura i sanitat (BOE núm. 44, 02/20/80).
    Aquesta disposició està afectada per:
      Derogada per:
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat, Treball i Seguretat Social
    Grup temàtic: Legislació, Reglamentació
    Matèries: Sanitat
    Descriptors:
      Temàtics: programa d'actuació, política sanitària, primers auxilis, servei sanitari



Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Pla d'Informació i Coordinació d'Urgències.

Entre els multiples problemes que ha d'afrontar el desenvolupament de l'actuació sanitària reeix, cada vegada amb més intensitat, la dificultat d'assegurar una adequada coordinació de tots els mitjans i serveis disponibles per a una eventual demanda d'urgència. A causa d'aquesta dificultat, de vegades hom no pot prestar l'assistència més adient ni en el Centre sanitari més convenient. En altres casos, aquests propòsits s'aconsegueixen després d'un retard contraproducent, ocasionat per retard en el transport a l'establiment hospitalari amb la consegüent repercussió perjudicial en l'evolució de la patologia que hom pretén atendre.

La Generalitat Valenciana té assumides les competències de desenvolupament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de sanitat interior (article 38.1 de l'Estatut d'Autonomia) i, en particular, té atribucions concretes per realitzar funcions de programació sanitària tendent a la protecció i promoció de la salut (article 14, apartat e) del Reial Decret 278/1980, de 25 de gener.

Fent ús d'aquestes atribucions, hom ha considerat convenient disposar l'aprovació d'un Programa o Pla d'Informació i Coordinació d'Urgències, que en síntesi desenvolupe diverses iniciatives que possibiliten un funcionament coordinat òptim dels distints dispositius sanitaris existents, per mor d'un tractament de les urgències eficaç i immediat.

Objectiu principal del Pla, encara que no únic, és la creació de Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, figura que es contempla a partir de l'article tercer del Decret, i a la implantació de la qual es dirigirà l'autoritat sanitària competent de la Comunitat Valenciana, tot posant en relleu l'establiment d'una forma concertada de creació dels Centres esmentats mitjançant els oportuns Convenis o Acords de cooperació, emparats en l'article 21 de la Llei de Govern Valencià.

En atenció d'aquests motins, a proposta de l'Honorable Sr. Conseller de Sanitat, Seguretat Social i Treball, amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en sessió de 12 de novembre de 1984, i segons que preveu l'apartat I de l'article 40 de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de setembre,

DECRETE:

Article primer

S'aprova el Pla d'informació i Coordinació d'Urgències, per a la Comunitat Autònoma Valenciana, l'exercici i desenvolupament del qual queden atribuïts a la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball.

Article segon

El Pla d'informació i Coordinació d'Urgències té la finalitat de desenvolupar diverses iniciatives que possibiliten l'existència d'un autèntic servei públic que, amb la participació i cooperació del major nombre possible d'institucions públiques, i fins i tot privades, amb responsabilitats en el camp sanitari, dirigesca l'actuació, sota la coordinació de la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball, a la consecució dels objectius següents:

a) Atorgar la resposta adequada a tota petició d'assistència mèdica que tinga caràcter d'urgència, amb capacitat de proporcionar en cada moment atenció més immediata i eficaç, d'acord amb la naturalesa i gravetat.

b) Coordinar els mitjans d'evaquació i transports sanitaris, i dirigir-los als centres que, en cada cos, resulten òptims per al tractament terapèutic exigit.

c) Assegurar la regulació de les crides i peticions d'urgència mèdica, tot organizant de forma permanent un servei d'escolta professionalitzada que facilite la intervenció dels mitjans adequats d'atenció.

d) Elaborar plans d'assistència sanitària, tant pel que fa a les urgències com davant d'eventualitats de catàstrofes, naturals o tecnològiques, i determinar les condicions que han de concórrer en l'assistència en coordinació estreta amb els Serveis de Protecció Civil, per tant que els plans elaborats siguen inclosos en el Pla General de Protecció Civil per a situacions d'emergència.

e) Dirigir l'ensenyament de tècniques d'urgència a les persones que participen en serveis d'aquesta naturalesa, i realitzar, conjuntament amb les Universitats, cursos de formació continuada i col·laborar en les tasques d'investigació, en l'àrea específica. S'hi establiran els programes i les normes per a l'obtenció de diplomes d'experts en "Ajuda Mèdica Urgent", segons les categories professionals que hi participen.

f)Sensibilitzar la població en els problemes d'urgències sanitàries amb l'impartiment d'ensenyaments d'autoprotecció.

g)Promoure qualsevol altra iniciativa d'anàlogues característiques, a fi d'obtenir un millor funcionament de la prestació sanitària d'urgència.

Article tercer

Com a instrument idoni der a la pràctica efectiva dels objectius del Pla, hom promourà la creació de Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, amb l'àmbit territorial de cobertura que, en cada supòsit, resulte més operatiu.

Els Centres d'informació i Coordinació d'Urgències disposaran de locals adients, dotats amb els mitjans tècnics de recepció i transmissió de crides i assistits pel personal capacitat per respondre a la urgència i coordinar els mitjans de transport sanitari. També estaran connectats per línies directes amb tots els hospitals públics i privats que es troben dins de l'àrea d'implantació, així com amb les institucions públiques o particulars que participen en les urgències.

Seran dotats amb unitats mòbils mèdiques, pròpies o provinents d'altres Centres sanitaris.

Article quart

Davant l'actual coexistència legal de diverses Institucions i Administracions Públiques amb responsabilitats i competències en la prestació de serveis sanitaris, i a fi d'obtenir els més amplis i millors resultats, en la creació de Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, hom tendirà d'aconseguir la màxima cooperació i col·laboració amb l'Administració Sanitària de l'Estat, Institut Nacional de la Salut, Diputacions Provincials i Ajuntaments.

Article cinqué

Als efectes esmentats en l'article anterior, hom faculta expressament el Conseller de Sanitat, Seguretat Social i Treball per què, en representació del Consell, i segons que estableix l'article 21 f) d la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, prepare la formalització de Convenis o Acords de Cooperació amb institucions públiques amb competències d'ordre sanitari, que vagen dirigits a la implantació de Centres d'informació i Coordinació d'Urgències o a la mútua ajuda en qualsevol dels objectius del Pla.

Els Acords i Convenis establiran les condicions d'adhesió per a altres institucions, fins i tot privades, que posteriorment desitgen incorporar-s'hi o participar en alguna realització.

Article sisé

Aquells Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, la creació dels quals assumesca exclusivament la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball, passaran a dependre d'aquesta orgànicament i funcional, i el finançament i manteniment s'imputaran a les aplicacions pressupostàries corresponents.

La Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball n'establirà reglamentàriament l'estructura i el desenvolupament.

Article seté

Els Centres d'informació i Coordinació d'Urgències que siguen resultat de l'acció conjunta i concertada de la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball i altres institucions o Administracions Públiques, tindran la naturalesa i personalitat jurídica que en cada cos escaiga, en raó de la legislació aplicable i de la voluntat de les entitats que subscriguen l'Acord o Conveni propiciadors del Centre.

Els aspectes que fan referència al finançament i manteniment seran especificats en les estipulacions que les parts convinguen, d'acord a les distintes aportacions i amb càrrec als fons pressupostaris corresponents.

Article vuité

Els Centres contemplats en l'article anterior tindran la composició orgànica següent:

a) Un Consell d'Administració, que serà presidit per un representant de la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball, i nomenat pel titular del Departament.

Formaran part del Consell en qualitat de vocals, un representant de cada una de les institucions públiques que participen en l'Acord o Conveni creador del Centre.

b) Un Director del Centre, que serà nomenat pel Consell d'Administració, a proposta del President. El Director passarà a integrar-se en el Consell d'Administració

c) Un Comité Tècnic, integrat per un representant de cada un dels òrgans, institucions, associacions o qualsevol altra entitat la presència de la qual en el desenvolupament del Centre puga proporcionar-hi major eficàcia, des del punt de vista tècnic i professionalitzat.

Per Ordre de la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball, es podrà establir la composició i el funcionament del Comité Tècnic, sense perjudici del que en cada Acord o Conveni puga establir-se.

d) Hom promourà la presència de ple dret en el Consell d'Administració de representants de l'Administració Sanitària de l'Estat i del Govern Civil.

Article nové

Els Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, creats directament per la Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball o de forma concertada i conjunta amb altres institucions públiques, estaran bàsicament estructurats en dues àrees funcionals:

1. Àrea d'informació, en què s'integraran aquells serveis d'atenció professionalitzada, bé propis, bé dels Centres i serveis de les entitats públiques i privades que hi intervenen, amb finalitats d'informació i coordinació d'urgències.

2. Area d'intervenció, en què s'integraran els serveis d'atenció directa d'urgència (transport, recepció hospitalària, etc.).

Article deu

Els serveis especials d'urgències d'aquelles entitats públiques que participen en els Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, s'integraran en les àrees funcionals dels Centres esmentats, i en conservaran l'autonomia i dependència administratives.

També s'integraran els serveis privats que ho sol·liciten.

D'altra banda, les unitats mòbils mecanitzades estaran distribuïdes en els distints serveis de cada Hospital, l'administració dels quals regularà la forma d'eixida de personal.

Article onze

Les institucions públiques i els metges tindran accés directa als Centres d'informació i Coordinació d'Urgències, i s'establirà el sistema d'intercomunicacions necessàries, tot determinant el comportament assistencial adient, sense transgredir el secret mèdic i les llibertats individuals.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

La Conselleria de Sanitat, Seguretat Social i Treball queda autoritzada per desplegar el que preveu aquesta disposició.

Segona

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 12 de novembre de 1984.

El President de la Generalitat,

JOAN LERMA I BLASCO

El Conseller de Sanitat, Seguretat Social i Treball,

MIQUEL A. MILLANA I SANSATURIO

Mapa web