Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 16/2010, de 17 de novembre, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula la farmacovigilància de medicaments d'ús humà en la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6420 de 20.12.2010
Número identificador:  2010/13316
Referència Base de Dades:  013464/2010
 



ORDE 16/2010, de 17 de novembre, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula la farmacovigilància de medicaments d'ús humà en la Comunitat Valenciana. [2010/13316]

Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació del Programa de Farmacovigilància

Article 2. Organització i participació en el Programa de Farmacovigilància

Article 3. Funcions d'Autoritat Sanitària en matèria de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà

Article 4. El Centre de Farmacovigilància

Article 5. Cartera de servicis del Centre de Farmacovigilància

Article 6. Estructura i organització del Centre de Farmacovigilància

Article 7. El Consell de Farmacovigilància (COFAV)

Article 8. El Comité d'Avaluació de la Seguretat de Medicaments (CSEME)

Article 9. El Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana

Article 10. Vies telemàtiques de notificació i intercanvi d'informació en matèria de reaccions adverses a medicaments d'ús humà

Disposició derogatòria única. Derogació de disposicions

Disposició final primera. Desplegament i execució

Disposició final segona. Entrada en vigor

Preàmbul

L'article 43 de la Constitució reconeix el dret a la protecció de la salut i atribuïx als poders públics la competència d'organitzar i tutelar la salut per mitjà de mesures preventives i de les prestacions i servicis necessaris, també indica que la llei establirà els drets i deures de tots respecte a això. L'article 99 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, ja va establir l'obligatorietat de fabricants i professionals sanitaris de comunicar els efectes adversos causats per medicaments i altres productes sanitaris, quan en poguera derivar un perill per a la vida o salut dels pacients.

Amb l'entrada en vigor de la Llei 29/2006, de 29 de juliol, de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, es va regular el Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà. En desplegament del capítol VI del títol II s'ha promulgat al Reial Decret 1344/2007, d'11 d'octubre, pel qual es regula la farmacovigilància de medicaments d'ús humà que incorpora les novetats introduïdes per la Directiva 2004/27/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març de 2004, que modifica la Directiva 2001/83/CE per la qual s'establix un codi comunitari sobre medicaments d'ús humà. En l'article 6 de la norma referenciada s'atribuïxen funcions específiques a les comunitats autònomes en esta matèria.

La farmacovigilància té per objectiu la identificació, quantificació, avaluació i prevenció dels riscos de l'ús dels medicaments una vegada comercialitzats, i s'orienta a la presa de decisions que permeten mantindre en el mercat medicaments amb una relació benefici-risc adequada o bé suspendre'n l'ús quan açò no siga possible

El Sistema Espanyol de Farmacovigilància de Medicaments d'Ús Humà (SEFV-H), coordinat pel Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, a través de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, integra les activitats que les administracions sanitàries realitzen per a arreplegar, elaborar i, si és el cas, processar la informació útil per a la supervisió de medicaments i, en particular, la informació sobre reaccions adverses als medicaments, així com de tots els estudis que es consideren necessaris per a avaluar la seua seguretat, havent implementat en tot el territori de l'Estat el programa de notificació espontània com a mètode de farmacovigilància basat en la comunicació, recollida i avaluació de notificacions de sospites de reaccions adverses a medicaments.

El nucli fonamental de treball del SEFV-H és la notificació de sospites de reaccions adverses per mitjà del programa de notificació espontània. El SEFV-H coordina o concerta altres programes que tinguen com a objectiu principal l'estudi de les reaccions adverses als medicaments i en els quals resulte convenient la realització col·laborativa amb una metodologia única.

El Centre Coordinador del SEFV-H harmonitza les tasques dels òrgans competents en matèria de farmacovigilància de les comunitats autònomes o centres autonòmics de farmacovigilància, administra la base de dades FEDRA (acrònim de Farmacovigilància Espanyola, Dades de Reaccions Adverses), coordina els comités tècnics del SEFV-H i el representa en els fòrums internacionals oficials.

El Comité Tècnic del SEFV-H és un òrgan de coordinació integrat per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris i els òrgans competents en matèria de farmacovigilància de les comunitats autònomes. En el seu si té lloc l'avaluació científica dels senyals generats pel SEFV-H i s'harmonitzen tant els criteris de funcionament del programa de notificació espontània com els aspectes metodològics i pràctics de les propostes d'estudis a desplegar en el marc del SEFV-H.

Cal destacar l'important paper de FEDRA com a base de dades del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà que permet la realització de consultes i la incorporació de noves reaccions adverses en línia (on line) des de cada un dels centres autonòmics de farmacovigilància.

La Conselleria de Sanitat, conscient de la transcendència de la seguretat dels medicaments, participa en el Programa de Farmacovigilància del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de Medicaments d'Ús Humà des de 1987, i les funcions en esta matèria van començar per mitjà de convenis amb el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat.

L'Orde d'1 de juny de 1990 de la Conselleria de Sanitat, va encomanar al Centre Autonòmic Valencià d'Informació del Medicament (CAVIME) establir i fomentar les activitats de farmacovigilància en la Comunitat Valenciana en col·laboració amb el Programa Nacional i per Resolució de 30 de juliol de 1993, del conseller de Sanitat i Consum, es va crear el comité avaluador de reaccions adverses.

La farmacovigilància de medicaments d'ús humà està transferida a la Comunitat Valenciana des de l'1 de gener de 2000, d'acord amb el que establix el Reial Decret 851/1999, de 21 de maig, sobre traspàs de funcions i servicis de l'administració de l'Estat a la Comunitat Valenciana en matèria d'execució de la legislació sobre productes farmacèutics. L'Orde de 31 de juliol de 2001, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es crea una unitat de farmacologia clínica dins del programa d'ús racional del medicament, va regular que, a través d'un o més dels membres de la referenciada unitat, seria responsable del desplegament del Programa de Farmacovigilància a la Comunitat Valenciana, i que coordinaria i dirigiria el Centre de Farmacovigilància.

El Decret 164/2005, de 4 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es modifiquen els Estatuts de l'Agència Valenciana de Salut, atribuïx les funcions de supervisió, coordinació i avaluació de la Xarxa Autonòmica de Farmacovigilància a la Direcció General de Farmàcia i Productes sanitaris.

L'impacte de les noves tecnologies, el desplegament dels sistemes d'informació sanitaris en l'Agència Valenciana de Salut i l'impuls a la seguretat en la utilització de teràpies en els pacients aconsellen, per a un exercici més eficient de les competències referenciades i en desplegament de les funcions específiques atribuïdes a les comunitats autònomes en el RD 1344/2007, actualitzar l'estructura i el funcionament de la farmacovigilància a nivell autonòmic. L'actualització es realitza en el marc de l'article 28 de la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, així com l'article 4 del Decret 118/2010, de 27 d'agost, del Consell, pel qual s'ordenen i prioritzen activitats de les estructures de suport per a un ús racional dels productes farmacèutics en l'Agència Valenciana de Salut.

En atenció de tot el que s'ha exposat, de conformitat amb el que disposa l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, amb audiència prèvia dels sectors implicats, conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació del Programa de Farmacovigilància

1. La present orde té com a objecte regular les competències, funcions i estructures en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

2. El conjunt de les competències, funcions i estructures en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà serà denominat Programa de Farmacovigilància.

3. El Programa de Farmacovigilància de la Comunitat està adscrit a l'Agència Valenciana de Salut per mitjà de la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris.

4. Totes les estructures i unitats col·laboradores del Programa de Farmacovigilància adoptaran les directrius de Bones Pràctiques de Farmacovigilància que contribuïxen a l'establiment d'un sistema de garantia de qualitat en les activitats del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

Article 2. Organització i participació en el Programa de Farmacovigilància

1. El Programa de Farmacovigilància està articulat sobre les següents estructures, unitats i professionals:

- La Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris

- El Centre de Farmacovigilància.

- El Consell de Farmacovigilància.

- El comité d'avaluació de seguretat de medicaments.

- Els professionals sanitaris.

2. La participació en el Programa de Farmacovigilància és una activitat de responsabilitat compartida entre tots els agents que utilitzen el medicament: el pacient, el titular de l'autorització de comercialització, els professionals sanitaris, l'avaluador de les notificacions de sospita de reaccions adverses i les autoritats sanitàries. Els professionals sanitaris i els laboratoris farmacèutics, davant d'un pacient en què s'observa un conjunt de signes o símptomes que fan sospitar una possible associació amb la utilització prèvia d'un medicament, han d'iniciar sempre el procés de notificació.

Article 3. Funcions d'autoritat sanitària en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà

1. L'Agència Valenciana de Salut, per mitjà de la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris, exercix les competències en matèria de coordinació i d'autoritat sanitària en farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

2. Les funcions com a autoritat sanitària en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà comprenen:

a) Difondre les mesures preses per motius de seguretat de medicaments d'ús humà per part de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris i l'Agència Valenciana de Salut, tant en el sector públic sanitari com en el d'assistència sanitària privada.

b) Adoptar les mesures necessàries, d'acord comú amb l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris, en situacions en què hi haja o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i greu per a la salut, entre les alternatives següents: la posada en quarantena, la retirada del mercat i la prohibició d'utilització de medicaments, i la suspensió de l'elaboració, prescripció, dispensació i subministrament de medicaments en fase d'investigació clínica.

c) Dur a terme les inspeccions farmacèutiques reglamentàries en matèria de farmacovigilància als titulars d'autorització de comercialització de medicaments d'ús humà

d) Instruir els procediments derivats de les infraccions relacionades amb la farmacovigilància en el seu àmbit competencial i, si és el cas, imposar les sancions corresponents, d'acord amb la Llei 29/2006, de 29 de juliol, de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris

Article 4. El Centre de Farmacovigilància

1. El Centre de Farmacovigilància és la unitat funcional de vigilància farmacològica responsable de la implementació dels programes oficials de farmacovigilància en tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana i fa la seua programació i coordinació, i en especial recollida, avaluació, codificació i registre en la base de dades de les notificacions de reaccions adverses als medicaments. S'encarregarà també d'organitzar activitats de formació i d'informació sobre seguretat dels medicaments.

2. El Centre de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana ha de mantindre la coordinació amb el Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà, per mitjà del comité tècnic de farmacovigilància i del Centre Coordinador del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà per mitjà de la representació del coordinador regulat en l'article 6 d'esta orde.

3. Els tècnics que treballen en el Centre de Farmacovigilància han de ser professionals sanitaris que acrediten una formació específica adequada en tècniques de farmacovigilància i amb pràctica en les normes i funcionament del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

Article 5. Cartera de servicis del Centre de Farmacovigilància

1. La cartera de servicis del Centre de Farmacovigilància conté les activitats següents:

a) Desplegar el Programa de Notificació Espontània de forma permanent i continuada d'acord amb les bones pràctiques del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

b) Cooperar amb l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris per a la implantació i desplegament de programes i estudis sobre l'avaluació i gestió dels riscos dels medicaments, de conformitat amb els acords adoptats pel Comité de Seguretat de Medicaments d'Ús Humà i pel Comité Tècnic del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

c) Desplegar programes i plans especials de seguretat de medicaments en l'àmbit de la seua competència.

d) Acordar la creació de grups de treball, per a l'anàlisi i estudi de temes específics de seguretat.

e) Informar amb caràcter immediat a les autoritats sanitàries (Conselleria de Sanitat i Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris) sobre qualsevol reacció adversa greu o nova que poguera requerir l'adopció de mesures cautelars o informatives.

f) Cooperar amb l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris en la difusió del coneixement sobre la seguretat dels medicaments en l'àmbit assistencial.

g) Promoure i participar en la formació dels professionals sanitaris en matèria de seguretat de medicaments.

h) Elaborar i publicar el Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana.

i) Facilitar la realització dels estudis postautorització de tipus observacional que puguen contribuir al coneixement del medicament o a millorar la pràctica clínica.

j) Assessorar l'autoritat sanitària i els professionals sanitaris sobre reaccions adverses a medicaments, i emetre els informes que respecte a això li siguen sol·licitats.

k) Establir un sistema de garantia de qualitat intern que assegure el compliment de les bones pràctiques de farmacovigilància.

l) Participar en les reunions del Comité Tècnic del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà.

m) Elaborar una memòria anual de les activitats realitzades pel Centre de Farmacovigilància,

2. En el marc de la cartera de servicis del Centre de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana s'han de fer les activitats de registre, avaluació i conservació d'informació sanitària següents:

a) Avaluar, codificar i registrar en la base de dades del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de medicaments d'ús humà les notificacions de les sospites de les reaccions adverses greus en el termini màxim de 10 dies naturals des de la recepció de la informació.

b) Proporcionar la informació necessària per a avaluar la seguretat de medicaments a requeriment de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris.

c) Documentar i validar la informació sobre notificacions de sospites de reaccions adverses fins on siga possible, verificant-ne l'autenticitat i la coherència amb els documents originals accessibles.

d) Mantindre la fiabilitat de les dades relatives a notificacions de sospites de reaccions adverses mantenint la terminologia més semblant a l'emprada pel notificador.

e) Mantindre la confidencialitat de les dades personals del pacient i del notificador.

f) Revisar i depurar la base de dades per a evitar duplicitats.

g) Arxivar i custodiar de forma segura totes les notificacions de sospites de reaccions adverses recollides.

3. En el marc de la cartera de servicis del Centre de Farmacovigilància s'han de dur a terme les activitats següents per a millorar el coneixement en seguretat de medicaments:

a) Desenvolupar mètodes automatitzats i aplicació de mineria de dades per a obtindre senyals d'alerta de seguretat precoç.

b) Realitzar estudis i altres investigacions per a avaluar el perfil de seguretat dels medicaments d'ús humà.

c) Contribuir al progrés científic millorant els mètodes de farmacovigilància, així com el coneixement i la comprensió de la naturalesa i mecanismes de les reaccions adverses als medicaments.

d) Donar resposta a les peticions d'informació relacionades amb reaccions adverses formulades per professionals sanitaris i mantindre un registre tant de les sol·licituds com de les respostes oferides.

e) Gestionar el registre de les reaccions adverses produïdes per medicaments en fase d'investigació o durant la realització d'un assaig clínic.

f) Actuar com a centre consultiu i assessor en matèria d'estudis postautorització, exclosos els assajos clínics realitzats amb medicaments d'ús humà, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Article 6. Estructura i organització del Centre de Farmacovigilància

1. L'estructura bàsica col·legiada i organització del Centre de Farmacovigilància està definida per les unitats següents:

- Consell de direcció o Consell de Farmacovigilància

- Comité científic o comité d'avaluació de seguretat de medicaments

- El coordinador del Centre de Farmacovigilància

- Els professionals sanitaris adscrits al Centre de Farmacovigilància

2. El Consell de Farmacovigilància actua com a consell de direcció del Centre de Farmacovigilància i té addicionalment funcions assessores en matèria de farmacovigilància de l'Agència Valenciana de Salut.

3. El Comité d'Avaluació de la Seguretat de Medicaments actua com a comité científic del Centre de Farmacovigilància i té funcions assessores especialitzades i de suport tècnic del Centre de Farmacovigilància.

4. El coordinador del Centre de Farmacovigilància és nomenat per una resolució del director gerent de l'Agència Valenciana de Salut a proposta del director general de Farmàcia i Productes Sanitaris

Article 7. El Consell de Farmacovigilància (COFAV)

1. El Consell de Farmacovigilància serà l'encarregat de vetlar pel compliment de les funcions del Centre de Farmacovigilància i de l'assessorament en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà a l'Agència Valenciana de Salut, en particular per a:

a) Elaborar i traslladar propostes en matèria de farmacovigilància de medicaments d'ús humà a l'Agència Valenciana de Salut.

b) Assessorar en tots aquells temes d'especial interés relacionats amb la seguretat dels medicaments.

c) Elaborar instruccions complementàries en el desplegament de programes i plans especials de seguretat de medicaments.

d) Aprovar la memòria anual del Centre de Farmacovigilància.

e) Aprovar la planificació anual del Centre de Farmacovigilància.

f) Aprovar el contingut del Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana i de les altres publicacions que en matèria de farmacovigilància siguen encarregades al Centre de Farmacovigilància amb caràcter previ a la publicació.

2. El COFAV està presidit pel director general de Farmàcia i Productes Sanitaris i compta a més amb els membres següents:

a) El cap de l'Àrea de Farmàcia i Productes Sanitaris.

b) El cap de Servici d'Ordenació i Control del medicament.

c) El coordinador del Centre de Farmacovigilància.

d) Un representant de la Direcció General de Salut Pública

e) Professionals sanitaris de prestigi reconegut pertanyents a institucions sanitàries, entitats i societats científiques de la Comunitat Valenciana

3. Els membres del COFAV són nomenats per una resolució del director gerent de l'Agència Valenciana de Salut a proposta del director general de Farmàcia i Productes Sanitaris. Actuarà com a secretari el coordinador del Centre de Farmacovigilància.

4. El COFAV s'ha de reunir almenys semestralment, després de la convocatòria feta pel president. De la mateixa manera, el president pot convocar reunions extraordinàries sempre que ho considere o a requeriment del director general de Farmàcia i Productes Sanitaris.

5. L'actuació dels membres del COFAV no origina la creació de llocs de treball, si bé s'han d'abonar, si és el cas, les indemnitzacions o despeses que l'assistència a l'esmentada comissió puga ocasionar.

Article 8. El Comité d'Avaluació de la Seguretat de Medicaments (CSEME)

1. El Comité d'Avaluació de la Seguretat de Medicaments actua com a òrgan assessor especialitzat i de suport tècnic del Centre Farmacovigilància, especialment en l'avaluació de la causalitat i gravetat de les sospites de reaccions adverses a medicaments d'ús humà notificades pels professionals sanitaris de la Comunitat Valenciana que per la gravetat o complexitat requerisquen l'opinió d'experts.

2. El CSEME té la composició següent:

a) El coordinador del centre de Farmacovigilància.

b) Els tècnics del Centre de farmacovigilància.

c) Professionals sanitaris de prestigi pertanyents a institucions sanitàries, entitats i societats científiques de la Comunitat Valenciana

d) A les reunions poden ser convocats els professionals o experts que es considere necessari en funció de les reaccions objecte d'estudi.

3. Els membres del CSEME són nomenats per una resolució del director general de Farmàcia i Productes Sanitaris.

4. El CSEME s'ha de reunir almenys quinzenalment, després de la convocatòria feta pel seu coordinador. Es poden convocar reunions extraordinàries o a requeriment del director general de Farmàcia i Productes Sanitaris.

5. L'actuació dels membres del CSEME no origina la creació de llocs de treball, si bé s'han d'abonar, si és el cas, les indemnitzacions o les despeses que l'assistència a la comissió puguen ocasionar.

Article 9. El Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana

1. El Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana és l'òrgan de difusió de la informació de farmacovigilància de medicaments d'ús humà a la Comunitat Valenciana

2. El Butlletí de Farmacovigilància de la Comunitat Valenciana es publica per via electrònica i està integrat en la línia editorial de la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris. La periodicitat de la publicació és trimestral i inclou informació rellevant sobre reaccions adverses als medicaments d'ús humà, alertes de seguretat de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris i informació de les activitats del Centre de Farmacovigilància.

Article 10. Vies telemàtiques de notificació i intercanvi d'informació en matèria de reaccions adverses a medicaments d'ús humà

1. S'han de potenciar els sistemes de notificació de sospites de reaccions adverses a medicaments per mitjà dels sistemes d'informació sanitària automatitzats i de les històries clíniques electròniques implantats a la Comunitat Valenciana i garantir l'accés a la targeta groga a tots els professionals sanitaris de la Comunitat Valenciana.

2. La recepció de totes les notificacions de sospites de reaccions adverses a medicaments s'han d'integrar en la base de dades del Gestor de Reaccions Adverses de Medicaments del Sistema d'Informació de Control i Ordenació de Medicaments i Productes Sanitaris (SICOMEPS).

3. El registre de les notificacions de sospites de reaccions adverses en la base de dades del Sistema Espanyol de Farmacovigilància de Medicaments d'Ús Humà s'ha de fer, de forma telemàtica, per mitjà del Gestor de Reaccions Adverses de Medicaments de SICOMEPS.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació de disposicions

Es deroguen la Resolució de 30 de juliol de 1993, del conseller de Sanitat i Consum; l'apartat 6 de l'article 2 de l'Orde d'1 de juny de 1990 de la Conselleria de Sanitat, pel qual es crea el Centre Autonòmic d'Informació de Medicaments; l'apartat 1.b de l'article 2 de l'Orde de 31 de juliol de 2001, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es crea una unitat de farmacologia clínica dins del programa d'ús racional del medicament;, i les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa esta orde.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desplegament i execució

Es faculta el director general de Farmàcia i Productes Sanitaris perquè, en l'àmbit de les seues competències, adopte les mesures i resolucions necessàries per al desplegament i execució d'esta orde.

Segona. Entrada en vigor

Esta orde entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana

València, 17 de novembre de 2010

El conseller de Sanitat,

MANUEL CERVERA TAULET

Mapa web