Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 4/2015, de 3 de desembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7675 de 10.12.2015
Número identificador:  2015/9918
Referència Base de Dades:  009542/2015
 



ORDRE 4/2015, de 3 de desembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius. [2015/9918]

PREÀMBUL



La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, establix i regula un conjunt de mesures i accions encaminades a la prevenció, assistència, incorporació i protecció social de les persones afectades tant per l'ús o abús de substàncies que poden generar dependència com per altres trastorns addictius.



Així mateix, i a fi d'establir uns requisits mínims que garantisquen la qualitat i la idoneïtat dels recursos i programes d'atenció i prevenció de les drogodependències, per a la prestació de servicis d'assistència sanitària, social, o de prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius, cal tindre en compte el Decret 78/1999, d'1 de juny, del Govern Valencià, sobre acreditació de programes de prevenció en drogodependències i altres trastorns addictius a la Comunitat Valenciana, i el Decret 132/2010, de 3 de setembre, del Consell, sobre registre i autorització de centres i servicis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius, a la Comunitat Valenciana.



La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per mitjà de la present orde, té com a objectiu bàsic, en el marc normatiu exposat, fomentar el manteniment dels centres existents que presten atenció en drogodependències i dels recursos i programes de prevenció i incorporació social en el procés de normalització de l'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius.



L'elaboració d'aquesta orde s'ajusta al que estipulen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions, i la normativa vigent en matèria de subvencions establida per la Llei 1/2015, de 6 febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



Per tot això, i fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, conforme amb el Consell Jurídic Consutiu de la Comunitat Valenciana.





ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Constitueix l'objecte d'aquesta orde l'establiment de les bases reguladores que regiran el procediment de gestió i concessió de les diferents ajudes per a finançament de les despeses de funcionament de centres servicis o programes i activitats en matèria de prevenció, atenció, rehabilitació o reinserció social de drogodependents o altres tipus d'addiccions en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



2. Les convocatòries anuals es faran per mitjà del procediment de concurrència competitiva, d'acord amb les bases generals que s'aproven en aquesta orde.

3. En tot allò que no regule aquesta orde, caldrà ajustar-se al que disposen la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions.



Article 2. Política de competència de la Unió Europea

En les convocatòries anuals d'ajudes es complirà allò que estipula el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat, i remet la convocatòria per a considerar si a les ajudes es pot aplicar el principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



Article 3. Àmbit d'aplicació i finançament

1. Les bases arreplegades en aquesta orde seran aplicables per a les successives convocatòries d'ajudes, en règim de concurrència competitiva, que es realitzen des de la conselleria amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius, per al finançament dels recursos d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius.

2. Cada anualitat es convocaran les ajudes incloses en els Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici corresponent, i dins del marc del que preveuen les bases s'assenyalaran els programes a finançar, per la qual cosa no suposaran un increment en la despesa pressupostada. Les ajudes convocades es finançaran amb càrrec a les aplicacions i programes pressupostaris que s'indiquen en les convocatòries corresponents.



Article 4. Sol·licitants i beneficiaris

1. Podran sol·licitar les subvencions objecte de regulació d'aquesta orde les entitats locals i les entitats sense finalitat lucrativa que siguen titulars de centres o servicis o bé gestionen programes i activitats en matèria de prevenció, atenció, rehabilitació o reinserció social de drogodependents o altres tipus d'addiccions en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, sempre que no incórreguen en alguna de les causes de prohibició que regula l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. Les entitats sense finalitat lucrativa han de disposar d'una seu central o delegació permanent a la Comunitat Valenciana, entesa com la presència física amb domicili social en territori valencià, i es compromet des d'aquesta a gestionar i dirigir els programes finançats per la Generalitat.

3. Quan l'objecte de la subvenció siga el finançament de centres o servicis, serà condició indispensable per a la concessió que disposen de l'autorització prevista en el Decret 132/2010, de 3 de setembre, del Consell, sobre registre i autorització de centres i servicis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius, a la Comunitat Valenciana en la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud de subvenció.

4. Quan l'objecte de la subvenció siga el finançament dels programes de prevenció, hauran de tindre l'acreditació a què fa referència el Decret 78/1999, d'1 de juny, del Govern Valencià, sobre acreditació de programes de prevenció en drogodependències i altres trastorns addictius a la Comunitat Valenciana en la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud de subvenció. Així mateix, en el cas de les entitats sense finalitat lucrativa, hauran de comptar entre els seus fins institucionals, arreplegats expressament en els seus estatuts, la realització d'activitats de prevenció en drogodependències i altres addiccions.



Article 5. Requisits i obligacions dels beneficiaris

1. No podran obtindre la condició de beneficiari les persones o entitats afectades per alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i en els articles 18 i concordants del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, per la qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions.



2. Les entitats sense fi de lucre, d'acord amb el que preveu l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, si perceben durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2, per import superior a 10.000 euros, hauran de donar-li l'adequada publicitat, i indicar almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionat. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les pàgines web corresponents. En el cas que no disposen de pàgina web on fer la publicitat, podran complir amb l'obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.

3. Les entitats locals titulars d'Unitats de Prevenció Comunitària en Conductes Addictives, hauran de destinar, dels seus recursos propis, la mateixa quantitat concedida en la subvenció per a manteniment, exclosos costos salarials. L'incompliment d'aquest requisit comportarà la minoració proporcional de la subvenció concedida.

4. L'incompliment de les anteriors obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen i, si és el cas, al reintegrament de la subvenció percebuda, d'acord amb la legislació.





Article 6. Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada i hagen sigut efectivament realitzades i abonades al llarg de l'exercici corresponent. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

2. Quan l'import de la despesa subvencionable supere la quantia de 12.000 euros en el supòsit de prestació de servicis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servici o l'entrega del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministren o presten, o llevat que la despesa s'haguera fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades es realitzarà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i ha de justificar-se en una memòria l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmicament més avantatjosa.

3. Quan el beneficiari de la subvenció siga una entitat local, seran despeses subvencionables les derivades del personal adscrit a la Unitat de Prevenció Comunitària en Conductes Addictives i les de funcionament i manteniment inherents a la mateixa unitat, així com les altres depeses de naturalesa corrent generades per la realització de programes d'àmbit escolar, familiar, laboral i comunitari que contemplen de forma específica continguts sobre la prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius adequats a la població a qui es dirigixen.



4. Seran despeses subvencionables:

a) Les despeses derivades del pagament d'assistències o servicis de professionals.

b) La contractació de personal per part de les entitats subvencionades, que en cap cas suposarà cap relació jurídica amb la Generalitat.



Les retribucions del personal de les entitats sense finalitat lucrativa que estiga adscrit al compliment del programa o centre o servici subvencionat, tan sols podran ser objecte de subvenció com a màxim fins a un import coincident amb les despeses d'aquesta naturalesa derivades de l'exercici de llocs de semblant funció i categoria per personal al servici de la Generalitat, sense perjuí del que, si és el cas, establisca el conveni aplicable.

No podran incloure's com a despeses de personal els originats per les activitats realitzades en la condició de membres de les juntes directives, consells de direcció o òrgans de govern de les entitats sense finalitat lucrativa.

Quant a les despeses de direcció i coordinació dels centres o servicis només se'n computarà el 10 %.

c) Les despeses corrents: considerades com les que reunisquen alguna de les següents característiques: ser béns fungibles, tindre una duració previsible inferior a l'exercici econòmic, no ser susceptibles d'incloure en inventari o ser despeses previsiblement reiteratives. En cap cas s'inclouran compres de material inventariable com a mobiliari, ordinadors, televisors, entre altres.

d) Les despeses de manteniment estrictament necessàries per a la consecució del fi objecte de la subvenció: lloguer, llum, aigua, assessoria, gestoria, telèfon, neteja entre altres.

e) Despeses de publicitat: cartelleria, material de difusió i promoció de les activitats de l'entitat. No seran subvencionables les despeses ocasionades pel material de marxandatge, per considerar-se material inventariable.

f) Les despeses financeres, les despeses d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals i les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques, són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a l'adequada preparació o execució.

En cap cas seran despeses subvencionables els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals i les despeses de procediments judicials.

5. D'acord amb l'article 31, apartat 8, de la Llei General de Subvencions, no serà subvencionable l'IVA satisfet per l'adquisició de béns i servicis, excepte quan es tracte de persones o entitats acollides al règim d'exempció d'aqueix impost. L'exempció s'acreditarà per mitjà del certificat corresponent expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

6. Es considerarà despesa feta la que ha sigut pagada efectivament amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de la documentació justificativa determinat en la convocatòria corresponent.



7. Les entitats sense fi de lucre beneficiàries de les subvencions podran subcontractar l'activitat objecte de la subvenció fins al 50 %, i en aquest cas caldrà ajustar-se al que disposen l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i l'article 68 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions.

6. Les entitats locals beneficiàries de les subvencions podran gestionar els seus recursos de forma directa o indirecta.

Article 7. Convocatòria d'ajudes

1. Les ajudes regulades d'acord amb les presents bases seran convocades mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de drogodependències.

2. Les disposicions de convocatòria detallaran almenys el contingut mínim previst en l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



Article 8. Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes es determinarà seguint els criteris de valoració que s'establiran en cada una de les convocatòries, d'acord amb els pressupostos anuals.

2. Així mateix, les ajudes seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. L'import de les subvencions no podrà ser, en cap cas, d'una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions, ajudes o altres ingressos, supere el cost de l'activitat que ha de realitzar l'entitat beneficiària.



Article 9. Sol·licituds i documentació

1. Les entitats locals han d'omplir la sol·licitud en els models que s'establisquen en la convocatòria que haurà d'anar acompanyada de la documentació que a continuació es relaciona:

a) Documents acreditatius de la representació legal que ostente el sol·licitant.

b) Identificació del centre/programa/servici a subvencionar.

c) Certificació acreditativa de l'acord adoptat per l'òrgan competent, que autoritze la sol·licitud de subvenció, així com el coneixement i compromís respecte a les obligacions establides en aquesta orde.



d) Pla municipal o mancomunat sobre drogodependències, així com la certificació acreditativa de l'acord adoptat per l'òrgan competent, que l'aprova. Només hauran de presentar aqueixa documentació en cas de modificació o aprovació d'un nou pla diferent del presentat en anteriors convocatòries o si es tractara de noves entitats locals sol·licitants.



e) Pressupost de l'entitat local destinat a l'atenció i prevenció de les drogodependències previst per a l'exercici per al qual se sol·licita la subvenció.

f) Memòria explicativa de les activitats a realitzar durant l'exercici per al qual se sol·licita la subvenció per a les quals se sol·licita la subvenció.

g) Relació de l'equip professional, amb descripció de categories, càrrecs, tasques i horaris de dedicació al centre, programa o servici de què es tracte.

h) Memòria de les actuacions fetes, en matèria de drogodependències i altres addiccions de l'exercici anterior, en el cas de les entitats que no hagueren sigut subvencionades en la convocatòria d'aqueix exercici.



2. Les entitats sense finalitat lucrativa hauran d'omplir la sol·licitud, en els annexos que amb aquest fi es publiquen en cada convocatòria, a la qual s'ha d'adjuntar la documentació que a continuació es relaciona:



a) Identificació del centre/programa/servici a subvencionar.

b) Pressupost desglossat de les despeses previstes dels centres, servicis o programes de l'exercici per als quals se sol·licita la subvenció.



c) Memòria explicativa de les activitats que es faran en l'exercici per al qual se sol·licita la subvenció.

d) Relació de l'equip professional, amb descripció de categories, càrrecs, tasques i horaris de dedicació al centre, programa o servici de què es tracte.

e) Certificat expedit per l'entitat bancària on cal efectuar, si és el cas, els pagaments, en el qual s'especifique: codi de l'entitat, codi de la sucursal, número i titular del compte, així com document d'alta de tercers, segons model genèric. Les entitats que en exercicis anteriors hagueren sigut subvencionades, només han de presentar la documentació en cas de modificació de les dades bancàries.



f) Còpia autenticada o fotocòpia confrontada dels estatuts en què haurà de constar explícitament l'àmbit de l'entitat, així com la inexistència d'ànim de lucre en els fins de l'entitat. Només hauran de presentar aqueixa documentació en els casos de modificació dels aportats en anteriors convocatòries o en el cas de tractar-se de noves entitats sol·licitants.

g) Memòria de les actuacions fetes, en matèria de drogodependències i altres addiccions, en l'exercici anterior.

h) Certificació expedida per l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditativa d'estar exempts, si és el cas, de l'Impost sobre el Valor Afegit, únicament en els casos en què aquest document no estiga aportat en anteriors convocatòries en aquesta direcció general.

i) Declaració responsable omplida i firmada dels punts següents: que ostenta les facultats requerides com a representant de l'entitat, autoritza la sol·licitud d'ajuda i aprova el programa i pressupost presentat, així com el coneixement i compromís respecte a les obligacions establides en aquesta orde, de no estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, que l'entitat no obté benefici econòmic per les seues activitats, i que es compleix la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, d'exempció d'aqueixa obligació.



j) Autorització a l'òrgan competent de la conselleria amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius a consultar i obtindre per mitjans telemàtics les certificacions acreditatives d'estar al corrent amb les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social

En cas de no subscriure's l'autorització, s'haurà d'aportar la documentació esmentada.

3. Els centres o servicis destinats exclusivament a l'atenció al joc patològic hauran d'aportar, a més dels documents anteriorment mencionats, els curriculum vitae del personal adscrit, en el qual s'acredite la formació i experiència professional en matèria de drogodependències i altres addiccions.

4. La sol·licitud de subvenció es dirigirà a la direcció general amb competència en matèria de drogodependències, s'ha d'ajustar al model normalitzat que elabore la conselleria amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius, i ha d'estar també disponible en la seua pàgina web i en la guia PROP de la Generalitat (www.prop.gva.es).

5. El termini de presentació de les sol·licituds serà d'un mes a comptar des de la data de publicació de la convocatòria.

6. Quan la sol·licitud no tinga els requisits establits en la convocatòria o no s'hi adjunte la documentació exigida es demanarà, de conformitat amb l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i si és el cas per la legislació del procediment administratiu comú vigent en aqueix moment, a la persona interessada, d'acord amb l'article 59.6.b de l'Esmentada Llei 30/1992, perquè en un termini de 10 dies, esmene la falta o aporte la documentació necessària amb l'advertència que, si no ho fera, s'arxivaria la sol·licitud sense cap tràmit més. Les sol·licituds de documentació es publicaran, sempre que s'anuncie de forma expressa en la convocatòria corresponent, en el tauler d'anuncis de la seu central de la conselleria amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius i en la seua pàgina web.





Article 10. Ordenació i instrucció del procediment

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius que, d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades per raó de les quals ha de pronunciar-se la resolució.



2. Les sol·licituds seran objecte d'un procediment d'avaluació en règim de concurrència competitiva i d'acord amb els principis de publicitat, transparència, igualtat i no discriminació.

3. Per a la valoració de les ajudes es constituirà una comissió de valoració encarregada d'examinar i valorar les sol·licituds presentades. Aquestes comissions s'ajustaran quant al funcionament al règim establit per als òrgans col·legiats en el capítol segon del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i, si és el cas, per la legislació del procediment administratiu comú vigent en aqueix moment.

4. La comissió de valoració estarà composta pels membres següents:



– President: el director general d'assistència sanitària o la persona que designe en substitució.

– Vocals:

a) El subdirector general d'Activitat Assistencial Integrada

b) El subdirector general de Planificació i Organització Assistencial



c) El cap del Servici de Gestió de les Drogodependències i Altres Trastorns Addictius

d) El cap de Secció de Reinserció de Drogodependències

e) Un funcionari del Servici de Gestió de les Drogodependències i Altres Trastorns Addictius, designat pel titular de la direcció general, que farà les funcions de secretari.

A més dels membres de la comissió, podrà sol·licitar-se l'assistència d'altres persones, com a experts, per a valorar adequadament les sol·licituds. Aquestes persones actuaran amb veu però sense vot.



5. L'avaluació i selecció de les sol·licituds es farà tenint en compte, exclusivament, la documentació aportada, i s'atribuirà a cada una de les sol·licituds una puntuació d'acord amb els criteris de valoració establits en cada convocatòria.

6. La comissió, atenent els criteris i requisits establits i d'acord amb la disponibilitat pressupostària, alçarà acta i formularà la proposta de resolució a l'òrgan concedent.

7. A més dels membres de la comissió, podrà sol·licitar-se l'assistència d'altres persones, com a experts, per a valorar adequadament les sol·licituds.



Article 11. Criteris de valoració

Per a la concessió de les subvencions, s'estableix la necessitat d'obtindre, en la valoració corresponent, una puntuació mínima de 25 punts per a accedir-hi, a més del límit absolut de l'import global màxim destinat al finançament d'aquestes subvencions que es fixe en els corresponents conceptes pressupostaris del capítol IV del programa 313.20 «Drogodependències i altres addiccions» dels Pressupostos de la Generalitat per a cada exercici, els criteris que es tindran en compte, per orde d'importància, seran els següents:

1. Unitats de valoració i suport a drogodependents amb problemes juridicopenals, es tindran en compte els següents criteris de valoració:



a) La dotació de recursos específics existents en el territori on es plantege la intervenció o en la proximitat a aquest, la cobertura territorial i poblacional i el nivell de coordinació amb altres xarxes públiques d'actuació complementàries en la matèria, fonamentalment, sanitària, de servicis socials i educativa: fins a 30 punts

b) Equip professional: fins a 40 punts.

c) L'avaluació de les activitats realitzades en l'exercici anterior, prenent com a referència la memòria d'activitats de l'últim exercici, així com tots els antecedents que estiguen en poder de l'administració, en especial el grau d'execució de la subvenció concedida en el referit exercici: fins a 20 punts.

d) La continuïtat de les accions iniciades en l'exercici anterior, que hagueren sigut finançades per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: fins a 10 punts

2. Centres i programes d'atenció i reinserció social per a persones drogodependents i amb altres trastorns addictius:

a) Idoneïtat de les estratègies, objectius i activitats plantejades: fins a 20 punts.

b) Nombre i perfil de la població beneficiària i criteris d'adscripció al programa utilitzat: fins a 30 punts.

c) L'avaluació de les activitats realitzades en l'exercici anterior: fins a 10 punts.

d) Equip professional: fins a 20 punts.

e) Resultats esperats i disseny d'avaluació a curt, mitjà i llarg termini: fins a 20 punts.

3. Prevenció:

3.1. Unitats de prevenció comunitària en conductes addictives (UPCCA) i els programes de prevenció. Sense perjuí del que estableix el Decret 78/1999, d'1 de juny, del Govern Valencià, es tindran en compte els criteris següents de valoració:

a) La dotació de recursos específics existents en el territori on es plantege la intervenció o en la proximitat a aquest, la cobertura territorial i poblacional i el nivell de coordinació amb altres xarxes públiques d'actuació complementàries en la matèria, fonamentalment, sanitària, de servicis socials i educativa: fins a 30 punts.

b) L'avaluació de les activitats realitzades en l'exercici anterior, prioritzant la posada en marxa dels programes oferits des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, així com el grau d'execució de la subvenció concedida en el referit exercici: fins a 10 punts.



c) La continuïtat de les accions iniciades en l'exercici anterior, que hagueren sigut finançades per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: fins a 10 punts.

d) Programes específics per a grups de risc en població jove, prevenció selectiva: fins a 20 punts.

e) Programes específics de prevenció de les drogodependències i altres addiccions dirigits a la població juvenil per a la gestió de l'oci i temps lliure: fins a 20 punts.

f) Ús de les noves tecnologies en l'aplicació dels programes: fins a 5 punts.

g) Programes dirigits a la prevenció de les drogodependències i altres addiccions en l'àmbit laboral: fins a 5 punts.

3.2. Programes de prevenció, es tindran en compte els següents criteris de valoració:

a) Justificació de la necessitat del programa en l'àmbit d'aplicació: fins a 30 punts.

b) Continuïtat de les accions i avaluació del programa de l'exercici anterior, fins a 25 punts.

c) Objectius del programa de prevenció, tant generals com específics: fins a 20 punts.

d) Qualificació i experiència professional: fins a 15 punts.

e) Cobertura territorial i poblacional i nivell de coordinació amb altres xarxes públiques d'actuació complementàries en la matèria, fonamentalment, sanitària, de servicis socials i educativa: fins a 10 punts

4. Programes d'autoajuda en associacions de persones alcohòliques rehabilitades, es tindran en compte els criteris de valoració següents:

a) La dotació de recursos semblants en el territori on es plantege la intervenció o en la proximitat a aquest, la cobertura territorial i poblacional i el nivell de coordinació amb altres xarxes públiques d'actuació complementàries en la matèria, fonamentalment, sanitària: fins a 50 punts.

b) La continuïtat dels programes, sempre que persistisquen les necessitats: fins a 20 punts.

c) L'avaluació i l'impacte de resultats en la població de referència: fins a 30 punts.

5. En cas d'empat en la puntuació final, tenen preferència en l'adjudicació en la puntuació final obtinguda pels sol·licitants, les entitats que acrediten, amb anterioritat a la publicació de la norma per la qual es regulen les ajudes o subvencions, ocupar major percentatge de treballadors discapacitats en relació amb les respectives plantilles d'aquestes, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de treballadors discapacitats durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció.





Article 12. Resolució

1. Correspon al conseller amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius, o a l'òrgan que hi delegue, dictar la resolució de la concessió de les subvencions.

2. La resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, sense perjuí del que estableix l'article 59.6.b de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i, si és el cas, per la legislació del procediment administratiu comú vigent en aqueix moment.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar els expedients és de tres mesos a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre el termini i no s'ha notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de subvenció en els termes de l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i, si és el cas, per la legislació del procediment administratiu comú vigent en el moment.

4. Contra les resolucions dictades en el procediment de concessió de subvenció, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptador des de l'endemà de la publicació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que preveuen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

5. Tot això sense perjuí de la interposició del recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i, si és el cas, per la legislació del procediment administratiu comú vigent en el moment.





Article 13. Ordenació del pagament

1. La forma de pagament de les subvencions destinades a despeses corrents, després de la certificació del director general competent en matèria de drogodependències de comprovació i aprovació dels justificants, així com acreditativa del compliment dels fins que justifiquen la concessió de la subvenció, s'ajustarà al règim de lliurament especial que per a determinades transferències corrents establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat de cada exercici. En els casos en què no s'ajuste als requisits anteriors, es realitzarà amb la justificació prèvia per part de l'entitat beneficiària, de conformitat amb el que estableix l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

2. En el cas que s'efectuen pagaments anticipats, les entitats beneficiàries quedaran exonerades de la constitució de garanties, de conformitat amb la previsió continguda en la lletra f de l'apartat 5 de l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



Article 14. Justificació de la despesa

1. En el cas que la beneficiària siga una entitat local, la justificació de la despesa corresponent als centres i servicis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius es realitzarà a través d'un certificat de justificació d'obligació reconeguda de l'interventor de l'entitat local i d'una memòria financera detallada d'execució de la despesa total destinada a drogodependències per l'entitat. Quan el recurs finançat fóra una unitat de prevenció comunitària en conductes addictives, la certificació sol·licitada ha d'acreditar el que disposa l'apartat 2 de la base quinta.

2. És un requisit per al pagament de les subvencions a les entitats locals l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que disposa l'article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.



3. En el cas que la beneficiària siga una entitat sense fi de lucre, s'observaran les regles següents:

a) Hauran de presentar-se documents acreditatius de la despesa corresponent a les nòmines de treballadors, degudament firmades per aquestos, i els documents acreditatius del pagament a la Seguretat Social de les quotes relatives a les cotitzacions dels treballadors.

b) Si hi haguera despeses derivades del pagament d'assistències o servicis de professionals, han d'aportar-se les factures corresponents emeses pels esmentats professionals on consten les dades del perceptor, el seu NIF, el concepte pel qual és retribuït i la retenció corresponent a l'IRPF, així com les dades de l'entitat, més els impostos que corresponguen.

c) Quan es tracte de justificar despeses efectuades pels conceptes no derivats de despeses de personal, es realitzaran per mitjà de justificants o factures emeses, d'acord amb el que estableix la normativa. A cada una s'ha d'adjuntar el justificant de pagament degudament acreditat.



d) Les factures o justificants presentats han de ser originals, que podran ser tornats a les entitats, amb la sol·licitud prèvia de desglossament per part d'aquestes, quan finalitze l'exercici, o quan siguen necessàries per al compliment d'una obligació, a excepció dels butlletins de declaració de cotització a la Seguretat Social i les declaracions d'IRPF que procedisquen (impresos 110 i 190), i en aquest cas es presentaran fotocòpies degudament compulsades. En el moment de la comprovació de la justificació se sol·licitarà a l'entitat que presente els originals corresponents per a invalidar-los en la quantitat imputada a la subvenció, tots ells corresponents a l'exercici objecte de subvenció. Les factures han de comptar amb totes les dades formals que exigeix per a expedir-les l'article 6 del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE 289, d'1 de desembre).

e) Els beneficiaris de les subvencions tindran de termini fins al 30 d'octubre, de l'exercici de la convocatòria, per a presentar la documentació justificativa de la totalitat de la subvenció concedida o, almenys, del percentatge que possibilite el lliurament del 100 % de la subvenció, sempre que això siga possible d'acord amb el que establix la Llei de Pressupostos per a aqueix exercici. En aquest últim supòsit, hi haurà de termini fins al 15 de gener de l'any següent, per a presentar la resta de la documentació justificativa.

Així mateix, els beneficiaris de subvencions han de presentar durant el mes de gener de l'any següent a la concessió de la subvenció una memòria final de les activitats realitzades en suport informàtic i, si ho demana la direcció general amb competències en matèria drogodependències i altres trastorns addictius, en format paper. La no-presentació de la memòria serà motiu de reintegrament de la subvenció concedida.





Article 15. Comprovació de la subvenció

De conformitat amb el que establix l'article 169 de la de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, la direcció general amb competències en matèria de drogodependències i altres addiccions, comprovarà l'adequada justificació documental de la subvenció, la realització de les activitats, així com la concurrència amb altres subvencions que pogueren comportar la modificació de la concessió, d'acord amb el pla de control que elabore la direcció general amb competències en matèria de drogodependències i altres addiccions.



Article 16. Pèrdua o minoració de l'ajuda

1. Tota alteració de les condicions i requisits tinguts en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, quan l'objecte de les convocatòries siga coincident, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si és el cas, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

2. La falta de justificació o la justificació insuficient de l'ajuda concedida dins del termini establit per a això, així com la concurrència d'altres causes incloses en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i en els articles 33 i 34 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, sense perjuí de la celebració, si és el cas del tràmit d'audiència legalment establit.



Article 17. Reintegrament de la subvenció

1. Procedirà el reintegrament de la subvenció si es dóna alguna de les causes previstes en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El procediment de reintegrament s'ajustarà a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

3. Les quantitats reintegrades tindran la consideració d'ingressos de dret públic i meritaran interessos de demora des de l'endemà del seu venciment.

4. L'interés de demora resultarà de l'aplicació, per a cada any o període dels que integren el període de càlcul, de l'interés legal fixat en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per als dits exercicis, de conformitat amb el que estableix l'article 16 de Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



Article 18. Règim sancionador

El règim sancionador serà el previst en els articles 173 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Despesa pública

La present orde no comporta autorització de despesa pública, no obstant això, la despesa corresponent a les convocatòries basades en aquesta orde haurà d'estar dotada, en tot cas, pels Pressupostos de la Generalitat de l'exercici que procedisca.



Segona. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Tercera. Facultat de desplegament

S'autoritza el titular de la direcció general amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius perquè, en l'àmbit de les seues competències, adopte les mesures o resolucions necessàries per al desplegament i execució d'aquesta orde.



València, 3 de desembre de 2015



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web