Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 138/2012, de 14 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els Servicis d'Atenció i Informació al Pacient



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6863 de 17.09.2012
Número identificador:  2012/8525
Referència Base de Dades:  008591/2012
 



DECRET 138/2012, de 14 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els Servicis d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP). [2012/8525]

PREÀMBUL



La Constitució Espanyola, en l'article 43, reconeix el dret a la protecció de la salut i la competència dels poders públics en l'organització i tutela d'esta a través dels servicis necessaris.

Per a garantir el dret que la Llei 1/2003, de 28 de gener, de la Generalitat, de Drets i Informació al Pacient de la Comunitat Valenciana, atribuïx als ciutadans i les ciutadanes de disposar d'un servici específic per a la informació i atenció als i les pacients, és necessari derogar el Decret 215/2009, de 27 de novembre, del Consell, pel qual es regulen els Servicis d'Atenció i Informació al Pacient, als efectes d'adaptar-los als canvis organitzatius que estan produint-se en l'estructura dels departaments de salut de l'Agència Valenciana de Salut.



Els Servicis d'Atenció i Informació al Pacient tenen com a missió millorar la percepció que la ciutadania tenen de la qualitat dels servicis sanitaris que reben, i proporcionar les solucions als problemes que se susciten diàriament en l'assistència sanitària. Així mateix, es presenten com a òrgans encaminats a vetlar pel compliment dels drets que la legislació reconeix als ciutadans i les ciutadanes en l'àmbit sanitari. Seran el transmissor directe als i les pacients de tota la informació assistencial que requerisquen.

La present norma es dicta a l'empara de la competència reconeguda en l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, sobre l'organització, l'administració i la gestió dels servicis sanitaris en el territori de la Comunitat Valenciana. Així mateix, l'article 49.1.3a de l'Estatut d'Autonomia atribuïx la competència sobre les normes de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de l'organització de la Generalitat.



De conformitat amb el que establixen els articles 18.f) i 43 de la Llei del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 14 de setembre de 2012,



DECRETE



Article 1. Definició

1. El Servici d'Atenció i Informació al Pacient (d'ara en avant, SAIP) és la unitat funcional responsable d'atendre, informar i assessorar la ciutadania que utilitza el sistema sanitari públic, així com tramitar les queixes, els suggeriments i els agraïments que hi faça.

2. El SAIP vetlarà pel compliment dels drets i les obligacions dels i les pacients, els facilitarà informació i tramitarà els assumptes que siguen de la seua competència, proporcionar-los la documentació homologada que per a això es requerisca, de conformitat amb el que establix l'article 4.1.b) de la Llei 1/2003, de 28 de gener, de la Generalitat, de Drets i Informació al Pacient de la Comunitat Valenciana.

3. El SAIP col·laborarà amb la gerència del departament de salut en aquelles tasques específiques orientades a millorar la percepció que el i la pacient té de la qualitat de l'assistència sanitària que rep.



Article 2. Estructura

1. El SAIP es constituïx com un servici integrat en el departament de salut, que coadjuva a interconnectar i homogeneïtzar les activitats i els criteris d'actuació de l'assistència sanitària i sociosanitària.



2. En cada departament de salut hi haurà, depenent de la seua estructura sanitària, almenys, una unitat funcional SAIP.

3. Per a assolir els objectius d'eficàcia i eficiència, el SAIP realitza les seues funcions en cada departament de salut a través de l'estructura següent:

a) Unitat funcional d'atenció i informació.

b) Punts SAIP d'informació.

c) Personal de mostradors i atenció telefònica.

Article 3. Dependència

1. El personal dels SAIP dependrà orgànicament de la gerència del seu departament de salut. En els casos en què l'atenció sanitària es realitze per mitjà de concessió administrativa, la unitat funcional SAIP estarà adscrita al comissionat de sanitat del departament de salut.

2. Funcionalment, dependrà de la direcció general amb competències en matèria d'atenció al i la pacient, que serà responsable d'establir la política d'actuació d'estos servicis de manera homogènia i coordinada, així com garantir la qualitat del treball que hi desenrotllen.



3. El personal que integre els punts SAIP d'informació, personal de mostradors i atenció telefònica durà a terme tasques essencialment d'informació i atenció al i la pacient, sense perjuí de les funcions pròpies de la seua categoria professional.



Article 4. Funcions

1. De les unitats funcionals SAIP:

a) Captar les inquietuds i necessitats dels pacients i les pacients en matèria d'assistència sanitària i canalitzar-la cap als òrgans directius, perquè la resposta sanitària estiga d'acord amb estes, i es complix, així, l'objectiu de millora contínua de la qualitat assistencial i es referma, d'esta manera, la confiança de la ciutadania en el sistema sanitari públic.

b) Tutelar el compliment dels drets dels pacients i les pacients reconeguts per llei.

c) Tutelar de manera especial el dret a la lliure elecció de metge/essa, centre d'atenció primària o especialista, així com el dret a la segona opinió mèdica.

d) Vetlar pel compliment de les obligacions que, per a aconseguir una major eficàcia i eficiència, tenen, segons la normativa vigent, els/les pacients en relació amb els servicis i els recursos del sistema sanitari públic.

e) Informar i assessorar els/les pacients sobre aquelles qüestions sol·licitades per ells/elles en el seu àmbit d'actuació.

f) Tramitar les queixes, els suggeriments i els agraïments. Gestionar el registre d'entrada en el Programa d'Informació i Gestió de l'Atenció al Pacient (PIGAP).

g) Col·laborar en la realització d'enquestes de qualitat percebuda pels pacients i les pacients del departament de salut, així com en les tasques d'anàlisi i avaluació del PIGAP, i facilitar anualment a la gerència una memòria de la seua gestió i sempre que, des de la gerència, se'ls sol·licite la informació puntual sobre aspectes de la insatisfacció dels i les pacients.

h) Col·laborar amb la gerència i l'equip directiu, dins del seu àmbit de competències, especialment en totes les tasques encaminades a millorar la satisfacció del/de la pacient.

i) Remetre les queixes, els suggeriments i els agraïments a les empreses contractistes, i comunicar, al mateix temps, les incidències mencionades, per al seu coneixement i efectes oportuns, al servici de la conselleria amb competència en sanitat encarregat dels concerts.

j) Col·laborar amb la direcció general amb competències en atenció al i la pacient en totes les iniciatives que estiguen encaminades a donar una millora de l'atenció als i a les pacients.

k) Formar part del Comité de Bioètica Assistencial de conformitat amb el que establix el Decret 99/2004, d'11 de juny, del Consell, pel qual es regula la creació i l'acreditació dels comités de bioètica assistencial.

l) Elevar al Comité de Bioètica Assistencial les consultes que en este sentit formulen els/les pacients.

m) Els SAIP d'hospital tindran, a més, com a funcions:

1. El registre i la gestió de les voluntats anticipades.

2. La coordinació de les activitats de voluntariat sanitari.

n) Qualsevol altra que, en relació amb les seues funcions previstes en la llei, se li assigne per l'orde de desplegament corresponent.

2. El personal dels punts SAIP d'informació, de mostradors i atenció telefònica duran a terme funcions d'atenció i informació, i remetre a les unitats funcionals SAIP en els casos en què es requerisca. Tot això sense perjuí del desenrotllament de les funcions pròpies que li corresponguen per la seua categoria professional.

3. La persona que exercisca la coordinació del SAIP actuarà com a interlocutor amb la gerència del departament de salut i/o càrrecs directius, com també amb la direcció general amb competències en matèria d'atenció al/a la pacient.



Article 5. Personal

1. El personal i els llocs de treball de l'estructura SAIP seran de naturalesa estatutària, i es regiran per allò que s'ha establit en el seu règim jurídic.

2. Personal amb dedicació completa al SAIP:

a) Personal de les unitats funcionals SAIP. Estaran dotades, almenys:

1r. D'un/una infermer/a en cap del SAIP, que assumirà la coordinació del SAIP.

2n. D'un/una infermer/a.

3r. De personal administratiu.

b) Personal de suport a la informació del/de la pacient:

1r. Personal dels punts SAIP d'informació.

2n. Personal de mostradors i atenció telefònica.



Article 6. Formació específica

1. Tot el personal que preste servici en els SAIP, punts SAIP d'informació o mostradors i atenció telefònica, haurà d'acreditar una formació específica en atenció al/a la pacient, d'acord amb el següent:



a) El personal d'infermeria amb dedicació completa en el SAIP haurà de tindre una formació, com a mínim, de 100 hores lectives acreditades per l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut (EVES).

b) Administratius/ves, personal de mostradors, atenció telefònica i punts d'informació: 50 hores lectives acreditades per l'EVES.



2. Es computarà, com a formació específica, totes les activitats que organitze la direcció general amb competències en matèria d'atenció al/a la pacient el contingut de les quals tinga relació amb les funcions específiques del SAIP.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència econòmica

La implantació i el posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria de sanitat, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Acreditació de formació

1. En el cas que l'actual personal no tinga acreditada encara la formació que regula l'article 6, disposa, per a acreditar-la, d'un termini màxim de quatre anys a partir de l'entrada en vigor d'este decret.



2. El personal de nova incorporació que no tinga acreditada la formació esmentada disposarà, per a això, del mateix termini de quatre anys a partir de la seua incorporació al SAIP.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes aquelles normes del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen o contradiguen el que establix este decret i, en particular, el Decret 215/2009, de 27 de novembre, del Consell, pel qual es regulen els Servicis d'Atenció i Informació al Pacient.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Queda facultada la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i l'execució d'este decret.







Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 14 de setembre de 2012



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller de Sanitat,

LUIS EDUARDO ROSADO BRETÓN

Mapa web