Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 6/2011, de 20 d'abril, de la Conselleria de Sanitat, sobre l'autorització a farmacèutics responsables d'oficines de farmàcia obertes al públic per a portar el llibre registre oficial



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6514 de 05.05.2011
Número identificador:  2011/5071
Referència Base de Dades:  005239/2011
 



ORDE 6/2011, de 20 d'abril, de la Conselleria de Sanitat, sobre l'autorització a farmacèutics responsables d'oficines de farmàcia obertes al públic per a portar el llibre registre oficial (llibre receptari) per mitjans electrònics. [2011/5071]

PREÀMBUL



L'article 54.3 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, modificada per la Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, establix que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat sobre productes farmacèutics.



El Decret 164/2005, del Consell de la Generalitat, que modifica els Estatuts de l'Agència Valenciana de Salut, atribuïx a esta institució les competències en matèria d'ordenació, planificació farmacèutica i control del medicament. El Reial Decret 1910/1984, de 26 de setembre, sobre recepta mèdica, establix en l'article 12.4 com una de les obligacions del farmacèutic dispensador la d'anotar en el llibre receptari de l'oficina de farmàcia les dispensacions següents: de fórmules magistrals, de medicaments que incloguen les substàncies psicotròpiques arreplegades en l'annex I del Reial Decret 2829/1977, de 6 d'octubre, de medicaments que incloguen estupefaents de les llistes I, II i III de la Convenció Única de 1961 sobre estupefaents, i de les altres que es determine per exigències de control especial.

La Conselleria de Sanitat, a través de la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris de l'Agència Valenciana de Salut, és l'òrgan encarregat de la prestació farmacèutica, del disseny i mesures encaminades al control i la racionalització de la despesa farmacèutica, a l'execució de la legislació de l'Estat en matèria de productes farmacèutics, d'estupefaents i psicòtrops, i al control del medicament en la distribució, la dispensació i el subministrament.

L'Orde de 20 de novembre de 1989 de la Conselleria de Sanitat i Consum, sobre l'autorització a farmacèutics responsables d'oficines de farmàcia obertes al públic per a portar el llibre de registre oficial per mitjans informàtics, en l'article primer, faculta els farmacèutics responsables d'una oficina de farmàcia per a portar el llibre receptari oficial per mitjans informàtics.

És notori que un dels objectius prioritaris de la Conselleria de Sanitat per a aconseguir una atenció farmacèutica millor és la implantació del servici de dispensació electrònica en l'àmbit de l'assistència sanitària de la Conselleria de Sanitat en les oficines de farmàcia de la Comunitat Valenciana. Este sistema permet substituir els registres previstos en el llibre receptari oficial pels generats pel propi sistema de dispensació electrònica, de manera que elimina els tràmits burocràtics generats per l'ompliment del llibre receptari oficial que, en alguns casos, impliquen l'ocupació d'un temps considerable per part del farmacèutic responsable, i així se l'allibera per a una atenció farmacèutica millor.



El sistema de recepta electrònica de la Comunitat Valenciana permet gestionar pel llibre receptari electrònic les prescripcions pròpiament electròniques, tant públiques com privades, al mateix temps que permet enregistrar les prescripcions en suport de paper, tant informatitzades com manuscrites públiques i privades. La signatura electrònica reconeguda del sistema de recepta electrònic valencià garantix la seguretat, la confidencialitat i la integritat dels registres que conformen el llibre de registre oficial electrònic.

Actualment, el llibre receptari s'ha d'omplir permanentment, i s'han d'enviar trimestralment les receptes oficials d'estupefaents, i mensualment els informes de dispensacions de medicaments de control mèdic especial. Estos processos queden automatitzats en l'escenari de farmàcies amb servici de recepta electrònica. És un escenari de futur pròxim el fet que este sistema substituïsca al seu torn els informes semestrals d'estupefaents, el llibre oficial de control d'estupefaents i els vals de petició de les substàncies psicotròpiques i dels estupefaents, després de convenis amb el Ministeri de Sanitat i Consum.

Per tant, la Conselleria de Sanitat ha de regular el procediment que permeta portar el llibre receptari oficial per mitjans electrònics.



Esta regulació es va dur a terme per mitjà de l'Orde de 9 de gener de 2009, de la Conselleria de Sanitat (publicada en el DOCV de 24 de febrer de 2009), la qual va ser anul·lada per la Sentència número 279/2010, de 12 de maig, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (publicada en el DOCV de 18 de febrer de 2011). Este fet va motivar la tramitació d'esta nova orde, que repara els defectes de l'anterior.

S'ha emés informe que valora l'impacte de gènere com a nul, ja que no hi ha desigualtats de partida en relació amb la igualtat d'oportunitats i de tracte entre hòmens i dones.

Conforme el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Article 1. Definicions

El llibre receptari de l'oficina de farmàcia, d'acord amb l'article 12.4 del Reial Decret 1910/1984, de 26 de setembre, del Ministeri de Sanitat i Consum, de recepta mèdica, és el llibre en què el farmacèutic dispensador anota les dispensacions de les fórmules magistrals, els medicaments que incloguen les substàncies psicotròpiques arreplegades en l'annex I del Reial Decret 2829/1977, de 6 d'octubre, els medicaments que incloguen estupefaents de les llistes I, II i III de la Convenció Única de 1961 sobre estupefaents, i les altres que es determine per exigències de control especial.

En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, les modalitats de llibre receptari oficial són les que es definixen a continuació:

a) Llibre receptari oficial electrònic: és l'autoritzat per la Conselleria de Sanitat amb signatura electrònica reconeguda, que està disponible en les farmàcies amb servici de recepta electrònica i en el qual queden arreplegades amb seguretat les dades reflectides en l'article 4.1 d'esta orde. En el llibre receptari oficial electrònic han de quedar enregistrades en un fitxer les dispensacions efectuades per mitjans electrònics o manuals.

b) Llibre receptari oficial informàtic: és l'autoritzat per la Conselleria de Sanitat d'acord amb el que disposa l'Orde de 20 de novembre de 1989, de la Conselleria de Sanitat i Consum, sobre l'autorització a farmacèutics responsables d'oficines de farmàcia obertes al públic per a portar el llibre de registre oficial per mitjans informàtics.

c) Llibre receptari oficial: és el que han foliat i segellat els servicis d'inspecció farmacèutica de les direccions territorials de Sanitat.

Els farmacèutics responsables d'una oficina de farmàcia han d'optar per una de les modalitats de llibre receptari oficial descrites.



Article 2. Sol·licitud de llibre receptari electrònic

Es faculta els farmacèutics responsables d'oficines de farmàcia obertes al públic que disposen d'accés als servicis de recepta electrònica de la Conselleria de Sanitat per a emmagatzemar i enviar els registres del llibre receptari oficial per mitjans electrònics. La persona responsable de l'oficina de farmàcia ha d'optar per portar el llibre receptari oficial per mitjans electrònics o per altres mitjans autoritzats. La sol·licitud a la Conselleria de Sanitat per a portar el llibre receptari per mitjans electrònics l'ha de fer el responsable de l'oficina de farmàcia amb el formulari que conté l'annex d'esta orde. El director general de Farmàcia i Productes Sanitaris ha de resoldre en el termini de sis mesos si s'autoritza l'oficina de farmàcia a portar el llibre receptari oficial electrònic. En cas de silenci administratiu es considerarà autoritzat.



Article 3. Modalitats

El llibre receptari oficial electrònic d'una oficina de farmàcia ha de contindre els registres de totes les dispensacions que hagen de ser anotats per exigències normatives. Els registres, pels canals definits per als servicis de recepta electrònica de la Conselleria de Sanitat, s'han d'enviar electrònicament, com a màxim amb periodicitat mensual, després de l'elecció de les dos modalitats indicades en la sol·licitud:

a) Modalitat en línia.

b) Modalitat mensual: en este cas, s'han d'enviar abans dels 10 dies següents a l'acabament del mes a l'Agència Valenciana de Salut.



En els enviaments a què es fa referència queden inclosos els informes mensuals de medicaments de control mèdic especial.

Article 4. Contingut del llibre receptari

El fitxer a què fa referència l'article anterior ha de contindre, com a mínim, per a cada una de les dispensacions efectuades, les dades següents:

a) El número de registre de la recepta.

b) La data de la dispensació.

c) El número de col·legiat del facultatiu que l'ha prescrit.

d) El nom i els cognoms del facultatiu que l'ha prescrit.

e) El número SIP o el DNI o el passaport del pacient.

f) El nom i els cognoms del pacient.

g) El codi nacional del medicament o el codi d'identificació.

h) La prescripció facultativa, transcrita íntegra.

i) El preu total, si es tracta d'una fórmula magistral.

j) Diligències.

Les incidències que es produïsquen en el registre i l'enviament al servici de recepta electrònica de la Conselleria de Sanitat hi han de quedar reflectides com a diligències. El farmacèutic responsable, en cada ocasió, ha de consignar-hi la data i la signatura electrònica.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament de l'orde

Es faculta el secretari autonòmic de l'Agència Valenciana de Salut per a dictar les disposicions que siguen necessàries per a l'execució i el desplegament d'esta orde.



Segona. Vigència

Esta orde entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 20 d'abril de 2011



El conseller de Sanitat,

MANUEL CERVERA TAULET<div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web