Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 80/2015, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7532 de 25.05.2015
Número identificador:  2015/4792
Referència Base de Dades:  004657/2015
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 26.05.2015
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat
    Descriptors:
      Temàtics: reglament intern, salut pública, drets del malalt , òrgan col.legiat



DECRET 80/2015, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana. [2015/4792]

PREÀMBUL



El dret a la participació ciutadana en l'àmbit de la sanitat es reconeix en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, en diversos articles. L'article 5.1 disposa que els servicis públics de salut s'organitzaran de manera que siga possible articular la participació comunitària i l'apartat segon de l'esmentat article establix que s'entendran compreses les organitzacions empresarials i sindicals. D'altra banda, l'apartat 10 de l'article 10 assenyala que els ciutadans tenen dret a participar a través de les institucions comunitàries en les activitats sanitàries. La dita participació es materialitza amb la creació com a òrgan de participació dels consells de salut en les àrees de salut, en l'article 57 de l'esmentada llei.



La Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, dedica el capítol IX a la participació social, i inclou en l'article 67 les vies per mitjà de les quals es du a terme la participació en el Sistema Nacional de Salut, a través del Comité Consultiu en què estan representades les organitzacions empresarials i sindicals, i a través del Fòrum Obert de Salut i del Fòrum Virtual.

En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'article 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat assigna a la Generalitat competència exclusiva quant a «l'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana». L'apartat 5 del mencionat article disposa que «la Generalitat, en l'exercici de les competències en matèria de sanitat i Seguretat Social, garantirà la participació democràtica de tots els interessats, així com dels sindicats de treballadors i associacions empresarials en els termes que la llei establisca».

En suma, s'atribuïx a la Comunitat Valenciana el desenrotllament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de sanitat interior.

Enquadrada la competència de la Generalitat en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, articles 49.1.11a i 54, i en la legislació bàsica estatal, la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, configura un nou marc regulador de la salut, per a donar resposta, el més eficient possible, a les necessitats en esta matèria de la població de la Comunitat Valenciana dins del context descrit.



El capítol VI del títol III de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, sota la rúbrica de participació ciutadana, disposa en l'article 20, apartat primer, que «La Generalitat ajustarà l'exercici de les seues competències en matèria sanitària a criteris de participació democràtica de la ciutadania, a través de la participació dels diferents col·lectius amb interessos en la matèria, com ara les organitzacions sindicals i empresarials, les organitzacions de consumidors, usuaris i veïns, els col·legis professionals o les associacions de pacients, de familiars, de persones amb discapacitat i de voluntariats i societats científiques». L'apartat tercer del mencionat article disposa que «amb la finalitat de promoure la participació dels pacients en el Sistema Valencià de Salut, es crearà mitjançant un decret del Consell, el Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana, com a òrgan de caràcter consultiu».

La finalitat d'este decret és crear i regular la composició i funcions del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana.

Amb la creació d'este òrgan, la Generalitat pretén constituir un fòrum de participació, en el qual els ciutadans, des de la seua perspectiva de salut individual, col·laboren en la millora del Sistema Valencià de Salut.

Per això, de conformitat amb allò que s'ha establit amb els articles 18f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultitu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 22 de maig de 2015,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

El present decret té per objecte crear i regular les funcions i composició del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana, com a òrgan de participació dels pacients i els seus familiars en el Sistema Valencià de Salut.



Article 2. Naturalesa jurídica i adscripció

1. El Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana és un òrgan col·legiat de caràcter consultiu de participació de les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars en el Sistema Valencià de Salut, adscrit a la direcció general amb competències en matèria d'atenció al pacient.

2. Es regix, quant a la seua composició i funcionament, pel que preveu el present decret i pel que, si és el cas, establisca el seu respectiu reglament de funcionament intern i la resta de normativa que se li aplique.





CAPÍTOL II

Funcions i composició



Article 3. Funcions

El Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana té com a funcions:

1. Promoure la participació de les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars en el Sistema Valencià de Salut.



2. Impulsar propostes de millora del Sistema Valencià de Salut a petició de les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars.

3. Conéixer i informar sobre les propostes amb incidència en l'àmbit dels pacients elaborades per la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

4. Millorar els canals de participació i informació entre les diferents organitzacions de pacients i els seus familiars i la conselleria amb competència en matèria de sanitat.

5. Participar en l'elaboració de materials, documents o qualsevol informació orientada als pacients.

6. Elaborar, si és el cas, el seu reglament de funcionament intern.

7. Participar en qualitat de vocal en el Consell de Salut de la Comunitat Valenciana i en els consells de salut dels departaments de salut.



8. Assessorar, quan li siga requerit, sobre qualsevol actuació amb incidència en l'àmbit del pacient.

9. Qualsevol altra funció que se li atribuïsca legalment o reglamentàriament.



Article 4. Composició

1. El Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana està constituït per:

a) Vocalies:

– Dos persones en representació de la direcció general amb competències en matèria d'atenció al pacient, designades per la persona titular d'esta.

– Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, designada per la persona titular d'esta.

– Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris, designada per la persona titular d'esta.

– Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, designada per la persona titular d'esta.

– Una persona en representació de la conselleria amb competències en matèria de benestar social designada pel titular de la conselleria.

– Una persona en representació de la conselleria amb competències en matèria d'educació designada pel titular de la conselleria.

– Tres persones de reconegut prestigi en l'àmbit sanitari designades pel titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



– Una persona en representació de l'òrgan encarregat d'assessorar davant de situacions de conflicte ètic, elegida pel ple d'este.

– Una persona en representació de la Plataforma d'Organitzacions de Pacients designada per la presidència.

– 12 persones en representació de les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars amb àmbit d'actuació autonòmic o provincial i seu a la Comunitat Valenciana, nomenades pel titular de la conselleria amb competències en sanitat, elegides segons el que establix l'article 9 del present decret.

b) Secretaria, que correspondrà a la persona titular del servici amb competències en matèria d'atenció al pacient.

2. Els titulars de les vocalies elegiran el titular de la presidència, entre els vocals que representen les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars, i el titular de la vicepresidència entre els vocals que representen la Generalitat.

3. El mandat dels membres del Comité és de quatre anys a partir de la data del seu nomenament. En el cas que ho siguen per raó del seu càrrec, estarà supeditat a la seua permanència en este.

No obstant això, continuaran exercint les seues funcions fins a la presa de possessió dels nous membres que hagen de substituir-los. El mandat serà renovable per períodes de la mateixa duració.



Article 5. Presidència

1. Són funcions de la presidència del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana:

a) Ostentar la representació del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana.

b) Exercir la direcció del Comité.

c) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar l'orde del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels altres membres formulades amb la suficient antelació.

d) Dirimir amb el seu vot els empats, als efectes d'adoptar acords.

d) Presidir les sessions, dirigir i moderar el desenrotllament dels debats en estes.

e) Visar les actes i els certificats dels acords del Comité de Pacients.



f) Vetlar pel compliment de la normativa aplicable i dels acords adoptats.

g) Qualssevol altres que li siguen atribuïdes legalment o reglamentàriament.

2. En cas de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, la presidència serà assumida per la persona que ocupe la vicepresidència i, a falta d'això, pel membre de major jerarquia, antiguitat, edat, per eixe orde d'entre els que actuen en representació de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



Article 6. Vicepresidència

Són funcions de la vicepresidència:

1. Substituir la persona que ocupe la presidència del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana en els casos de vacant, absència o malaltia, i exercir les funcions que li estan atribuïdes.

2. Qualsevol altra funció que se li atribuïsca.



Article 7. Vocals

1. Són funcions dels vocals del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana:

a) Participar en els debats de les sessions.

b) Elevar al Comité de Pacients les propostes formulades per les entitats a què representen.

c) Presentar propostes a la presidència del Comité per a la seua inclusió en l'orde del dia.

d) Exercir el seu dret al vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.

e) Formular precs i preguntes

f) Quantes altres funcions siguen inherents a la seua condició.



2. En casos de vacant, absència o malaltia i, en general, quan concórrega alguna causa justificada, els membres titulars de l'òrgan col·legiat podran ser substituïts pels suplents que, si és el cas, hagen designat les entitats a què representen, la qual cosa haurà de ser acreditada per escrit en la Secretaria del Comité i produirà efectes a partir d'eixe moment.



Article 8. Secretaria

1. Són funcions del secretari del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana:

a) Assistir a les reunions amb veu i vot.

b) Efectuar la convocatòria de les sessions del Comité per orde de la persona que ocupe la presidència, així com les citacions als seus membres.

c) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan i les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals haja de tindre coneixement.

d) Expedir certificats de les consultes i acords aprovats.

e) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.

f) Facilitar als membres del Comité la informació que fóra necessària per al millor desenrotllament de les seues funcions.

g) Quantes altres funcions siguen inherents a la seua condició de secretari.

2. En els casos de vacant, absència o malaltia, la persona que ostenta la secretaria serà substituïda per personal tècnic designat per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'atenció al pacient.



Article 9. Designació dels vocals en representació de les entitats de pacients i/o familiars

1. La conselleria competent en matèria de sanitat publicarà, a través de la pàgina web, la convocatòria del procediment d'elecció de les federacions, associacions o entitats de pacients i dels seus familiars per a ser membres del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana.



2. Podran presentar candidatura totes les federacions, associacions o entitats de pacients i els seus familiars que tinguen un àmbit d'actuació autonòmic o provincial a la Comunitat Valenciana, sempre que complisquen els requisits següents:

a) Generals:

– Estar constituïdes legalment i inscrites en el registre que corresponga.

– Tindre seu en el territori de la Comunitat Valenciana.

– Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social

– No estar immerses en un procediment de reintegrament de tot o part de la subvencions atorgades per la Generalitat.

– No presentar candidatures simultàniament la federació i l'associació a què estiga federada.

b) Específics:

– Major àmbit d'actuació territorial.

– Nombre més gran de socis i beneficiaris.

– Repercussió en la qualitat de vida de pacients i familiars, basant-se en la memòria d'actuacions.

– Relació i objecte de convenis que tinguen subscrits amb la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

3. Es crea una comissió tècnica les funcions de la qual són comprovar que les candidatures presentades reunixen els requisits generals i específics relacionats en el present decret, així com posar en marxa el procediment d'elecció.

La Comissió Tècnica, dependent de la direcció general amb competències en matèria d'atenció al pacient, està constituïda pels membres següents:

a) La persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria d'atenció al pacient, o persona en qui delegue, que actuarà com a president.

b) La persona titular de la subdirecció amb competències en matèria d'ordenació sanitària, o persona en qui delegue.

c) La persona titular del servici amb competències en matèria d'avaluació, qualitat assistencial i seguretat del pacient, o persona en qui delegue.

d) La persona titular del servici amb competències en matèria d'investigació, desenrotllament i innovació sanitària, o persona en qui delegue.

e) La persona titular del servici amb competències en matèria d'atenció i comunicació amb el pacient, o persona en qui delegue, que actuarà com a secretari.

4. De forma prèvia al procés electoral es publicaran els candidats electes fins a un màxim de 12 per cada grup de patologia:

a) Grup I: malalties oncològiques, neurològiques, renals, endocrinometabòliques, digestives, respiratòries, osteomusculars, reumatològiques i altres malalties.

b) Grup II: malalties mentals, conductes addictives, malalties rares, infeccioses, autoimmunes, al·lèrgiques, intoleràncies alimentàries i altres malalties.

No es pot presentar candidatures a més d'un grup de patologies, i este motiu serà causa d'exclusió de la candidatura.

5. Tindran dret a votar en el procés d'elecció els presidents, o persona que este designe de manera formal, de les federacions, associacions o entitats de pacients i/o familiars, sempre que es reunisquen els requisits generals, extrem que s'acreditarà per mitjà d'una declaració responsable expedida pel seu president.

6. En el cas que es produïsca empat entre diversos candidats, este es resoldrà per la mateixa comissió.

7. Una vegada elegits els 12 vocals, seran nomenats pel titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.





CAPÍTOL III

Funcionament



Article 10. Funcionamentç

1. El Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana es reunirà, com a mínim, dos vegades a l'any i en sessió extraordinària, quan el seu president ho estime oportú o a petició de la majoria dels vocals del Comité, sempre que hi haja una motivació.

2. Les sessions seran convocades pel seu president, amb quaranta-huit hores d'antelació. Les convocatòries inclouran necessàriament l'orde del dia.

3. El Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana quedarà vàlidament constituït en primera convocatòria quan es troben presents, en tot cas, els que exercisquen la presidència i la secretaria o, si és el cas, els que els substituïsquen i, almenys, la meitat dels seus membres amb dret de vot. En segona convocatòria, serà necessària l'assistència, d'almenys, la tercera part dels vocals, a més dels que exercisquen la presidència i la secretaria o, si és el cas, dels qui els substituïsquen.

4. Els acords seran adoptats per majoria de vots emesos, i dirimirà els empats el vot de la persona titular de la presidència.

5. No podrà ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figure inclòs en l'orde del dia, llevat que estiguen presents tots els membres del Comité i siga declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.

6. Els qui acrediten la titularitat d'un interés legítim podran dirigir-se al secretari del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana perquè li siga expedit el certificat dels seus acords.

7. Podrà assistir a les reunions amb veu però sense vot, en qualitat d'experts o assessors, qualsevol persona que es considere d'interés a este efecte, a iniciativa del seu president o a petició de qualsevol dels vocals.



Article 11. Actes

1. De cada sessió, el secretari estendrà una acta, que especificarà els assistents, l'orde del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i temps en què s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords adoptats.

2. En l'acta figurarà, a sol·licitud dels membres, el vot contrari a l'acord adoptat, la seua abstenció i els motius que la justifiquen o el sentit del seu vot favorable. Així mateix, qualsevol membre té dret a la transcripció íntegra de la seua intervenció o proposta, sempre que s'aporte en l'acte, o en el termini que assenyale el president, el text que es corresponga fidelment amb la seua intervenció, i es farà així constar en l'acta o amb una còpia d'esta.

3. Els membres que discrepen de l'acord majoritari podran formular vot particular per escrit en el termini de quaranta-huit hores, que s'incorporarà al text aprovat.

4. Quan els membres de l'òrgan voten en contra o s'abstinguen, quedaran exempts de responsabilitat que, si és el cas, puga derivar-se dels acords.

5. Les actes s'aprovaran en la mateixa o en la següent sessió, i podran, no obstant emetre el secretari certificat sobre els acords específics que s'hagen adoptat, sense perjuí de la ulterior aprovació de l'acta. En els certificats d'acords emesos amb anterioritat a l'aprovació de l'acta es farà constar expressament esta circumstància.



Article 12. Dels grups de treball

1. En el si del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana podrà acordar-se, quan ho estime necessari i per majoria dels seus membres, la creació de grups de treball per a l'estudi i anàlisi d'assumptes relacionats amb les matèries objecte de la seua competència.

2. Els grups de treball elaboraran informes o propostes que elevaran al Comité per a la seua aprovació. S'hi podran reflectir les opinions discrepants dels seus integrants.

3. En l'acord de constitució de grups de treball, el Comité de Pacients determinarà l'objecte, la finalitat, composició i el funcionament de cada grup de treball, i es podrà requerir l'assistència d'experts en les matèries encomanades, a fi de demanar el seu assessorament.

4. Els grups de treball es constituiran pel temps necessari per a la realització de les tasques específiques que li siguen encomanades i es dissoldrà quan finalitze la tasca encomanada.



Article 13. Mitjans

La conselleria amb competències en matèria de sanitat posarà a disposició del Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana els mitjans personals i materials necessaris per al compliment de les funcions encomanades.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència en la dotació de gastos

La implantació i posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.



Segona. Retribucions econòmiques

Les persones pertanyents al Comité de Pacients de la Comunitat Valenciana no percebran cap retribució o compensació econòmica per l'exercici de les seues funcions.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen a este decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat de desenrotllament

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i l'execució d'este decret, en compliment del que disposa l'article 65 de la Llei del Consell.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 22 de maig de 2015



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller de Sanitat,

MANUEL LLOMBART FUERTES

Mapa web