Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 228/2007, de 23 de novembre, del Consell, pel qual es crea la Plataforma per a la Investigació en Seguretat Alimentària.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5648 de 27.11.2007
Número identificador:  2007/14255
Referència Base de Dades:  014635/2007
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 28.11.2007
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Agricultura i alimentació
    Descriptors:
      Temàtics: protecció del consumidor, legislació alimentària, política alimentària, risc sanitari, innovació, investigació i desenvolupament, política sanitària, transferència de tecnologia



DECRET 228/2007, de 23 de novembre, del Consell, pel qual es crea la Plataforma per a la Investigació en Seguretat Alimentària. [2007/14255]

La investigació i l'assessorament científic constituïxen una de les bases essencials en la política de seguretat alimentària de la Unió Europea. Una avaluació eficaç del risc alimentari, i també la gestió i la comunicació del risc, requerixen comptar amb un suport científic sòlid que permeta enfortir les actuacions per a la protecció de la salut dels consumidors i també promoure la innovació i la transferència tecnològica a les empreses.

La importància de la investigació en l'àmbit de la seguretat alimentària va quedar ja reflectida en el Decret 101/2000, de 27 de juny, del Consell, que va regular el Pla de Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana, que expressament disposa que "encara que l'assessorament científic no és l'únic element determinant en el manteniment d'un nivell elevat de protecció de la salut dels consumidors, si que és essencial".

La Llei 4/2005, de 17 de juny, de la Generalitat, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana, ha derogat el Decret precedent i ha definit el nou pla com l'instrument en què es concreta el conjunt d'accions, de caràcter interdepartamental, per a garantir la salut i la seguretat dels consumidors en matèria alimentària, per mitjà del manteniment d'un nivell de protecció de la salut elevat.

En este conjunt d'accions, la investigació i l'assessorament científic dels centres d'investigació revist una rellevància especial. El sistema d'investigació que la normativa inspira descarta un model atomitzat per a apuntar cap a un model en xarxa que requerix l'establiment de línies de cooperació en l'assessorament i la investigació amb universitats i altres organismes, encaminades a una avaluació científica eficient dels riscos.

En este marc, i a fi de coordinar tota la investigació en salut pública (inclosa la seguretat alimentària), la Llei 4/2005, de 17 de juny, de la Generalitat, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana, ha creat el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública, amb el propòsit, d'una banda, de generar sinergies en la investigació i el coneixement científic i, d'una altra, d'obtindre una estructura potent d'investigació en xarxa que facilite la participació en convocatòries nacionals i europees.

La creació de la Plataforma per a la Investigació en Seguretat Alimentària és un pas més en la concreció dels objectius genèrics establits en la llei. La plataforma naix amb la finalitat de coordinar la investigació que es du a terme en el camp de la seguretat alimentària a la Comunitat Valenciana, i amb la voluntat d'unir els esforços i recursos que l'administració sanitària, els centres d'investigació i les empreses destinen a estos objectius.

Esta coordinació l'ha de fer el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública en el moment en què siguen aprovats els seus estatuts. Fins a eixe moment, és la conselleria de Sanitat, per mitjà de la Direcció General de Salut Pública, qui assumix la responsabilitat d'eixa coordinació.

La plataforma es constituïx com un sistema obert d'investigació al qual poden incorporar-se, com a agents investigadors, tots els grups d'investigació que acrediten, per mitjà del procediment establit en este decret, una qualitat científica suficient i el desenrotllament d'unes línies d'investigació conformes amb les prioritats establides en matèria de política de seguretat alimentària a la Comunitat Valenciana. Així mateix, poden formar part de la plataforma, com a agents col·laboradors, les associacions o empreses del sector agroalimentari que desitgen col·laborar en la definició i en el finançament de les línies d'investigació dels agents investigadors de la plataforma. Amb l'objectiu d'estimular la participació privada en l'acció d'I+D+i, la norma identifica la participació dels agents privats en la investigació en seguretat alimentària com a accions de mecenatge quant als efectes administratius, fiscals i de compromís social corporatiu que siguen procedents.

Estos agents investigadors proposen, amb la periodicitat que establix esta norma, els seus projectes d'investigació, que poden beneficiar-se del règim d'ajudes establit en les bases generals de la convocatòria d'ajudes aprovada per a això.

La cerca de l'excel·lència en l'acció investigadora, i també l'optimització dels recursos destinats a esta finalitat, obliguen a desplegar un sistema d'avaluació continu. Les accions desplegades per la plataforma i l'activitat cientificotècnica dels grups d'investigació participants han de ser avaluades periòdicament, per a permetre que s'adapten als seus fins, que s'adapten contínuament a les necessitats investigadores i, per últim, però no menys important, que s'usen millor els recursos públics destinats al foment de la investigació.

Per tot això, fent ús de la potestat organitzativa establida en la Llei del Consell, i en el marc del que disposa la Llei 4/2005, de 17 de juny, de la Generalitat, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 23 de novembre de 2007,

Decrete

Article 1. Objecte

1. L'objecte d'este decret és la creació de la Plataforma per a la Investigació en Seguretat Alimentària, d'ara en avant la plataforma, concebuda com una estructura funcional i estable d'investigació en matèria de seguretat alimentària, de la qual poden formar part, junt amb l'Administració amb competències en matèria de salut pública i per mitjà dels processos de selecció regulats per este decret, els grups d'investigació, les empreses del sector agroalimentari i també d'altres sectors que exercisquen la seua activitat, o una part, en l'àmbit de la seguretat alimentària, que ho desitgen.

2. Pel que fa a este decret, s'entén com a grup d'investigació el conjunt d'investigadors agrupat a l'entorn d'un investigador principal que col·laboren en l'estudi d'una temàtica homogènia en matèria de seguretat alimentària i que acrediten:

a) Haver fet conjuntament, en els últims sis anys, projectes d'investigació en seguretat alimentària el finançament dels quals procedisca tant de convocatòries públiques d'ajudes com d'aportacions finalistes de l'Administració o d'entitats privades.

b) Disposar d'un registre de publicacions conjuntes de qualitat contrastada o d'un nombre suficient de patents.

Ambdós aspectes s'avaluen per mitjà del procediment de selecció previst en l'article 5 d'este decret.

Article 2. Finalitats

Les finalitats de la plataforma són:

a) La investigació, la innovació i el desenrotllament en l'àmbit de la seguretat alimentària.

b) Contribuir a la solució dels problemes d'avaluació, gestió i comunicació del risc alimentari que es plantegen.

c) Promoure la participació dels grups d'investigació en activitats d'investigació de caràcter nacional i internacional, amb especial èmfasi en les incloses en els programes marc europeus d'I+D+i.

d) Promoure la transferència dels resultats dels processos d'investigació a les empreses i a la societat en general.

e) Promoure la divulgació i la participació en activitats docents.

Article 3. Línies prioritàries d'investigació

Pel que fa al que preveuen este decret i els actes i les disposicions que es dicten per a desplegar-lo, es consideren com a línies prioritàries d'investigació de la plataforma les següents:

a) Desenrotllament i validació de mètodes analítics avançats de residus i contaminants emergents en aliments i aigües.

b) Desenrotllament i validació de mètodes de biologia molecular per a la detecció de microorganismes patògens en aliments i aigües.

c) Integritat, control i traçabilitat de la seguretat alimentària.

d) Desenrotllament de mitjans per a l'avaluació i comunicació del risc alimentari.

e) Desenrotllament de mètodes i models per al control de les rutes i l'avaluació de l'exposició de contaminants en la cadena alimentària.

f) Desenrotllament de mètodes i models orientats a garantir la integritat de la cadena alimentària.

g) Desenrotllament de ferramentes i mètodes que milloren el coneixement sobre l'impacte de la contaminació ambiental en la cadena alimentària.

Article 4. Composició

1. La plataforma es compon d'agents investigadors, agents col·laboradors i l'entitat de coordinació.

2. Poden ser agents investigadors de la plataforma els grups d'investigació que pertanyen a:

a) Institucions o centres públics d'investigació. S'entenen com a institucions o centres públics d'investigació, pel que fa a això, els organismes i entitats públiques d'investigació a què s'apliquen la Llei 7/1997, de 9 de desembre, de la Generalitat, de Foment i Coordinació de la Investigació Científica i del Desplegament Tecnològic de la Comunitat Valenciana, la Llei 13/1986, de 14 d'abril, de Foment i Coordinació General de la Investigació Científica i Tècnica, i les disposicions que les despleguen, i també els altres centres públics d'investigació adscrits o dependents d'altres administracions públiques.

b) Universitats públiques, d'acord amb el que preveu la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats.

c) Altres centres públics d'investigació, entre els quals es troben els organismes públics amb capacitat per a fer I+D+i no regulats en la Llei 13/1986, de 14 d'abril, de Foment i Coordinació General de la Investigació Científica i Tècnica, o en disposicions semblants autonòmiques, i també els centres tecnològics la propietat dels quals siga majoritàriament de les administracions públiques.

d) Centres privats d'investigació sense finalitat lucrativa, entre els quals s'inclouen les universitats i entitats privades sense finalitat lucrativa.

e) Centres privats d'investigació amb finalitat lucrativa.

f) Empreses o associacions empresarials, a través dels seus departaments d'I+D+i.

3. Són agents col·laboradors de la plataforma les empreses o associacions que participen en el patrocini o mecenatge de determinades activitats d'investigació desplegades pels agents investigadors.

4. Les funcions de coordinació de l'activitat investigadora de la plataforma les exercix el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública.

Article 5. Procediment de selecció d'agents investigadors

1. La selecció dels agents investigadors es fa per mitjà d'un procés obert d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

2. Els representants legals de les institucions o centres a què pertanguen els grups d'investigació definits com a agents investigadors per l'article 4 d'este decret poden sol·licitar, en qualsevol moment, la incorporació a la plataforma, a través de la presentació, en el Registre General de la conselleria de Sanitat o per qualsevol de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, del model de sol·licitud que s'establisca per a això, amb la documentació següent:

a) Documentació que acredite la naturalesa i la personalitat jurídica de la institució o centre, amb els estatuts, si n'hi ha.

b) Documentació que acredite la representació o el poder de representació de la persona que subscriu la sol·licitud, amb una còpia confrontada del Document Nacional d'Identitat o de qualsevol altre document que acredite la personalitat del representant legal.

c) Dades d'identificació de l'investigador principal del grup d'investigació i de la resta d'investigadors.

d) Historial de l'investigador principal i grau d'excel·lència de la trajectòria professional dels investigadors que componen el grup. Amb este fi, s'ha d'aportar, com a mínim, la llista de publicacions, les patents obtingudes i els projectes d'investigació en què el grup haja participat durant els últims sis anys, i s'han d'identificar de manera individual, per a cada projecte d'investigació, els recursos externs obtinguts, de fora de la institució o centre d'investigació a què pertany el grup.

e) Interés i rellevància cientificotècnica de l'historial del grup d'investigació.

f) Adequació de l'historial del grup i de les línies d'investigació futures a les línies prioritàries d'investigació de la plataforma.

g) Descripció de la infraestructura cientificotècnica de què es disposa per a l'execució de projectes d'investigació en el marc de la plataforma. Per a això, s'ha d'aportar, com a mínim: metres quadrats de laboratori disponibles, infraestructura bàsica i equipament d'alta tecnologia, i també aplicacions informàtiques o infraestructures de tecnologia de la informació rellevant per a l'execució del projecte d'investigació.

3. Els representants legals de les institucions o centres a què pertanyen els grups d'investigació definits com a agents investigadors per l'article 4 d'este decret han de comunicar qualsevol variació de les dades aportades inicialment a l'entitat de coordinació.

4. L'avaluació de les sol·licituds per a la incorporació a la plataforma es fa a través de dues fases successives:

a) Una fase d'avaluació cientificotècnica dels agents investigadors.

b) Una fase de selecció d'agents investigadors.

5. La fase d'avaluació cientificotècnica la fa un panell d'experts designats pel director general de Salut Pública, i consistix en la valoració de la qualitat científica dels grups d'investigació i també de l'adequació de les línies d'investigació a les prioritats establides en matèria de política de seguretat alimentària en els plans autonòmics, nacionals i europeus d'investigació. En esta fase, es valoren els aspectes relatius a la categoria i capacitat dels grups i al reconeixement internacional, lideratge i experiència.

Els resultats d'esta avaluació s'eleven a la comissió de selecció establida en el punt següent, que s'ajusta, quant al funcionament, al que preveu el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, perquè faça la fase de selecció d'agents investigadors.

6. La comissió de selecció està formada pel cap de l'Àrea de Seguretat Alimentària de la Direcció General de Salut Pública, que hi actua com a president, quatre vocals nomenats pel director general de Salut Pública entre funcionaris de l'Àrea de Seguretat Alimentària i científics especialistes en esta matèria, tres vocals designats per la conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i un vocal designat per la Direcció General d'Ordenació, Avaluació i Investigació sanitària de la conselleria de Sanitat. El secretari de la comissió és un funcionari de la Direcció General de Salut Pública, amb veu però sense vot, designat pel director general de Salut Pública. La suplència del president de la comissió correspon a un cap d'àrea de la Direcció General de Salut Pública designat pel director general de Salut Pública.

7. La comissió de selecció, a la vista dels resultats de la fase d'avaluació cientificotècnica i aplicant addicionalment els criteris a què es referix l'apartat següent, formula la proposta de resolució al director general de Salut Pública.

8. Els aspectes addicionals que valora la comissió de selecció en la fase de selecció d'agents investigadors consistixen en:

a) La participació eventual en altres projectes d'investigació. Per a això, s'efectua una descripció del projecte d'investigació obtingut en règim de concurrència en què es participa i s'aporta, per cada membre, el percentatge de participació en estos projectes.

b) La infraestructura tecnològica posada a disposició de la plataforma. Per a això, s'ha d'aportar, com a mínim, la informació següent: metres quadrats totals de laboratori, infraestructura bàsica, equipament d'alta tecnologia disponible i aplicacions informàtiques i infraestructures de tecnologies de la informació rellevants per als treballs d'investigació de la plataforma.

9. La proposta de resolució, que ha d'explicar-ne els motius, ha de contindre la proposta d'admissió o de no-admissió del sol·licitant a la plataforma i s'eleva al director general de Salut Pública, el qual resol les sol·licituds en el termini màxim de sis mesos a partir de l'endemà de la data de la presentació. Si transcorre este termini sense haver dictat i notificat la resolució expressa, s'entén desestimada la petició.

10. El període usat per a l'esmena de deficiències i l'aportació de documentació suspén el termini de resolució, d'acord amb el que establix l'article 42.5.a) de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

11. La resolució posa fi a la via administrativa i s'hi poden interposar els recursos previstos en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i la Llei Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

Article 6. Agents col·laboradors de la plataforma

1. Podran ser membres de la plataforma, com a agents col·laboradors, les empreses o associacions del sector agroalimentari o d'altres sectors que facen la seua activitat, o una part, en l'àmbit de la seguretat alimentària i que manifesten expressament la voluntat de participar en el patrocini o mecenatge de les activitats exercides per la plataforma.

2. Les empreses o associacions interessades han d'enviar al director general de Salut Pública una sol·licitud d'incorporació a la plataforma en la qual s'expresse, de forma succinta, el camp d'activitat de l'empresa o associació, i també una previsió dels recursos que s'aportarien al finançament de les despeses de la plataforma. El director general de Salut Pública pot consultar la comissió de selecció a què es referix l'article precedent. Esta incorporació pot comportar el pagament d'una quota fixa que satisfà anualment l'agent col·laborador.

3. La participació de les empreses o associacions en la plataforma com a manifestació de la responsabilitat social corporativa assumida en suport del desenrotllament de la I+D+i que es fa a la Comunitat Valenciana en matèria de seguretat alimentària, té la consideració d'activitat de mecenatge, si les institucions que en fan tenen els requisits que establix la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals del mecenatge. Els agents col·laboradors són titulars d'un dret d'ús comercial del mecenatge i poden beneficiar-se dels règims fiscals especials establits en la normativa que s'aplica a este tipus d'activitat.

4. La incorporació dels agents col·laboradors a la plataforma es du a terme per mitjà de la signatura de convenis de col·laboració entre estos agents i el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública, directament o a través de l'Entitat Valenciana per a l'Acció en Salut Pública, com a organisme a què s'adscriu, o entre estos agents col·laboradors, els agents investigadors i l'entitat de coordinació.

5. En el marc d'estos convenis, el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública i els agents investigadors beneficiaris de les aportacions dels agents col·laboradors es comprometen a difondre, per qualsevol mitjà, la participació de l'agent col·laborador en les activitats, a canvi d'una aportació econòmica per a la fer-ne. Els agents col·laboradors poden difondre, de la mateixa manera, que pertanyen a la plataforma, i la contribució que fan a les accions d'investigació de la plataforma, com a manifestació de la responsabilitat social corporativa assumida.

6. A proposta de l'entitat de coordinació, en el marc d'estos convenis i després de valorar els interessos manifestats pels agents col·laboradors, s'han d'acordar els projectes i grups d'investigació que siguen beneficiaris de les aportacions, la quantia i la manera de disposar-ne.

Article 7. Entitat de coordinació de la plataforma

1. El Centre Superior d'Investigació en Salut Pública, com a organisme adscrit a l'Entitat Valenciana per a l'Acció en Salut Pública, exercix les funcions de coordinació de les activitats exercides per la plataforma.

2. Estes funcions de coordinació comporten:

a) L'elaboració del pla estratègic de la plataforma. Este pla ha de contindre, com a mínim, els compromisos, les activitats científiques i organitzatives, els paràmetres d'avaluació de resultats i les previsions financeres de la plataforma per al període que comprenga el pla. En l'elaboració del pla, l'entitat de coordinació ha de comptar amb la col·laboració dels grups d'investigació integrants de la plataforma.

b) L'elaboració del programa anual de la plataforma abans del 15 de febrer. En este programa, s'ha d'avaluar el grau d'execució del pla i s'han d'establir les propostes de l'exercici. S'hi poden incloure les modificacions que es consideren oportunes a la vista de l'avaluació dels resultats obtinguts.

c) L'elaboració dels convenis de col·laboració a què es referix l'apartat 4 de l'article precedent.

d) La proposta de projectes i grups d'investigació que hagen de beneficiar-se de les aportacions financeres procedents dels agents col·laboradors.

e) Qualssevol altres actuacions que resulten de l'exercici de la funció de coordinació esmentada.

Article 8. Règim d'ajudes

1. Per mitjà d'una orde del conseller competent en sanitat s'han d'aprovar les bases generals de la convocatòria anual d'ajudes a la investigació en seguretat alimentària.

2. Només els grups d'investigació pertanyents a les institucions i els centres que acrediten el compliment dels requisits establits en este decret i que siguen designats com a agents investigadors de la plataforma poden concórrer a este règim d'ajudes.

Disposició addicional

Única

Les funcions assignades per este decret al Centre Superior d'Investigació en Salut Pública i a l'Entitat Valenciana per a l'Acció en Salut Pública les exercix, fins a l'aprovació dels estatuts respectius, la direcció general competent en matèria de salut pública.

Disposició transitòria

Única

En la primera convocatòria d'ajudes que es publique després de l'aprovació d'este decret, els centres i les institucions que hi concórreguen han de sol·licitar, junt amb l'ajuda, si no ho han fet abans, la incorporació a la plataforma.

Disposicions finals

Primera

Es faculta la conselleria competent en sanitat per a dictar totes les disposicions necessàries per a garantir l'aplicació correcta d'este decret.

Segona

Este decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Valencia, 23 de novembre de 2007

El president de la Generalitat,

Francisco Camps Ortiz

El conseller de Sanitat,

Manuel Cervera Taulet

Mapa web