Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 159/2009, de 2 d'octubre, del Consell, pel qual establix les actuacions dels òrgans de la Conselleria de Sanitat en la prevenció i atenció de les agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6118 de 07.10.2009
Número identificador:  2009/11278
Referència Base de Dades:  011240/2009
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Sanitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat Funció pública Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: professió sanitària, agressió física, seguretat en el treball, programa d'actuació , personal estatutari d'institucions sanitàries



DECRET 159/2009, de 2 d'octubre, del Consell, pel qual establix les actuacions dels òrgans de la Conselleria de Sanitat en la prevenció i atenció de les agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat. [2009/11278]

Preàmbul

La Conselleria de Sanitat, d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, modificada per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, pretén la major efectivitat del dret dels treballadors a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball, la qual cosa imposa el deure correlatiu de l'empresari de protegir els treballadors dels riscos laborals.

Segons l'Organització Internacional del Treball, un 25 per cent dels incidents de violència en el treball es produïxen en el sector sanitari. Com que s'ha constatat que els treballadors estan sent objecte d'agressions per part d'alguns usuaris dels servicis sanitaris i d'un altre personal, es considera d'interés prioritari la creació d'un dret genèric en relació amb les agressions als treballadors del sector sanitari públic.

Este decret té com a objecte promoure la seguretat i la salut dels treballadors per mitjà de l'aplicació de mesures i del desplegament de les activitats necessàries per a la prevenció dels riscos derivats de les agressions en el treball.

La rellevància d'esta qüestió motiva la conveniència d'articular actuacions integrals dirigides a previndre situacions conflictives potencials en els centres i servicis sanitaris i prestar, si és el cas, el suport i assessorament necessari als treballadors que hagen sigut objecte d'agressions.

Esta situació imposa la necessitat d'elaborar un Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions, que comprenga tots els treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat, i d'establir les directrius i línies generals perquè este pla s'execute en els departaments de salut, integrat amb entitat pròpia en el Pla General de Prevenció de Riscos Laborals.

Així mateix, i en correlació amb el contingut de l'article 115 del Text Refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, que enquadra els accidents originats amb motiu o ocasió del treball, es crea el Registre Informatitzat d'Agressions, que permeta el coneixement millor i més minuciós del fenomen de la violència en este sector, i l'elaboració del Mapa d'Accidents i Incidents sobre Agressions, que serà elaborat pel Servici de Prevenció de Riscos Laborals i s'atindrà al que establix el Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions.

És per això que s'encomana a la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del sector sanitari públic de la Generalitat el seguiment del compliment del pla i, al seu torn, s'encomana al Servici de Prevenció de Riscos Laborals l'elaboració del Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat.

Per tot això, després que s'ha negociat en la Mesa Sectorial de Sanitat, d'acord amb el que preveuen els articles 31 i següents de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, d'acord amb el que establixen els articles 31 i 33 de la Llei del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 2 d'octubre de 2009,

Decrete

Article 1. Definicions

1. Violència en el lloc de treball.

La definició genèrica de violència en el lloc de treball, segons l'Organització Mundial de la Salut, es referix a «tots els incidents en què la persona és objecte de maltractaments, amenaces o atacs en circumstàncies relacionades amb el seu treball, inclòs el trajecte entre el domicili particular i el treball, amb la implicació que s'amenace, explícitament o implícita, la seua seguretat, benestar o salut».

2. Lloc de treball.

Qualsevol instal·lació en què es presta atenció, amb independència de la seua dimensió i ubicació, tant si és urbana com rural, fixa o mòbil, inclosa també la prestació de servici fora d'estes instal·lacions, com els vehicles, carrer, domicilis, indústries, instal·lacions -inclosos els desplaçaments-, es considera lloc de treball dels treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat quan estiguen fent un acte derivat de la seua activitat.

3. Autor.

La persona que comet els actes de violència o que incorre en qualsevol dels comportaments que provoquen un incident violent contra els treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat relacionat amb el seu treball.

4. Víctima.

El treballador que és objecte d'un incident de violència en relació amb el seu treball, d'acord amb la definició de «violència en el lloc de treball».

5. Àmbit subjectiu i territorial d'aplicació.

El que establix este decret s'aplica al personal que preste servicis en el sector sanitari públic de la Generalitat.

6. Accident.

S'entén per accident de treball qualsevol lesió corporal que el treballador patisca amb ocasió o com a conseqüència del treball que execute per compte d'altri.

Article 2. Objecte

1. Objecte general: este decret té com a objecte promoure la seguretat i la salut dels treballadors per mitjà de l'aplicació de mesures i del desplegament de les activitats necessàries per a la prevenció dels riscos derivats de les agressions en l'àmbit laboral, tipificades com a il·lícit penal.

2. Objectius específics

a) Elaborar i implantar el procediment per a la prevenció i atenció de les agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat, que s'integrarà en el Pla General de Prevenció de Riscos Laborals.

b) Encomanar a la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del sector sanitari públic de la Generalitat el seguiment de les actuacions en matèria d'agressions. Hi poden col·laborar, per a l'estudi en esta matèria, tots els organismes la participació dels quals es considere rellevant.

c) Crear el Registre Informatitzat d'Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat.

Article 3. Principis i fins del Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat

El Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat inclourà accions dirigides a:

1. Previndre les agressions i actes de violència contra els treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat.

2. Actuar en cas d'agressió.

3. Adoptar mesures contra els agressors.

4. Actuar en cas d'agressió, donant cobertura legal i sanitària.

Article 4. Òrgans competents per a l'elaboració i aprovació del Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat

El Servici de Prevenció de Riscos Laborals, de la Conselleria de Sanitat ha d'elaborar un Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat, proposant-ne el procediment i els continguts, l'aprovació dels quals és competència del subsecretari de la Conselleria de Sanitat, després de la consulta i participació de la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del sector sanitari públic de la Generalitat.

Els departaments de salut de l'Agència Valenciana de Salut, amb l'assessorament i suport de les unitats perifèriques del Servici de Prevenció de Riscos Laborals, després de la consulta i participació del Comité de Seguretat i Salut de cada departament, han d'aprovar i portar a efecte l'aplicació, posada en funcionament i execució del pla esmentat en l'àmbit corresponent. Això s'ha de concretar en l'elaboració d'un Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions en l'àmbit del departament de salut, que s'ha d'integrar en el Pla General de Prevenció de Riscos Laborals, preceptuat per l'article 16 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.

En la planificació contra les agressions de cada departament de salut, s'han de detallar les mesures que s'han d'adoptar en els centres o institucions sanitaris del seu àmbit amb major risc, i s'han d'actualitzar periòdicament, d'acord amb el Mapa d'Accidents i Incidents sobre Agressions.

Article 5. Termini per a l'elaboració del Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat

El termini màxim per a l'elaboració i aprovació del Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat és de sis mesos, comptadors a partir de la data d'entrada en vigor d'este decret.

El pla que s'ha dit s'ha de revisar i actualitzar, com a màxim, cada dos anys.

Els plans integrals de prevenció i atenció de les agressions en l'àmbit de cada un dels departaments de salut s'han d'adequar al Pla Integral de Prevenció i Atenció de les Agressions de l'àmbit comunitari.

Article 6. Competències i actuacions de la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del sector sanitari públic de la Generalitat quant a les agressions als treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat

La Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del Sector Sanitari Públic de la Generalitat, d'acord amb el que preveu l'article 9.2.m del Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, que va aprovar el Reglament dels Servicis de Prevenció de Riscos Laborals en l'àmbit de l'administració de la Generalitat i els organismes autònoms que en depenen, pot sol·licitar la col·laboració d'entitats prestigioses en matèria de seguretat i salut.

D'acord amb això, la comissió sectorial de seguretat i salut esmentada s'ha de reunir dos vegades a l'any amb la finalitat d'analitzar, amb caràcter monogràfic, l'objecte d'este decret. Poden assistir a les reunions tots els organismes que es consideren oportuns.

En les reunions de la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball del sector sanitari públic de la Generalitat convocades per a això s'han de fer les funcions següents:

1. Informar sobre els plans de prevenció i atenció de les agressions.

2. Avaluar el nivell d'aplicació, desplegament i efectivitat dels plans de prevenció i atenció de les agressions i de les mesures que s'hi adopten.

3. Conéixer i analitzar l'evolució i la casuística dels incidents a partir de la informació registrada.

4. Conéixer els centres problemàtics de les agressions als treballadors a la Comunitat Valenciana, a través d'un Mapa d'Accidents i Incidents sobre Agressions.

5. Definir les línies generals de la formació dels treballadors del sector sanitari públic de la Generalitat en matèria d'agressions.

6. Fer el seguiment dels casos en què s'haja produït una intervenció judicial.

7. Qualsevol altra funció que se li atribuïsca una llei o un reglament.

Article 7. Registre Informatitzat de les Agressions als Treballadors del Sector Sanitari Públic de la Generalitat

El Servici de Prevenció de Riscos Laborals, de la Conselleria de Sanitat ha de crear un Registre Informatitzat de les Agressions als Treballadors del Sector Sanitari Públic de la Generalitat, integrat en el Registre General Informatitzat d'Accidents i Incidents.

Este registre constituïx el mitjà que permet arreplegar totes les dades específiques de cada agressió i, per mitjà de l'anàlisi d'estes dades, elaborar anualment el Mapa d'Accidents i Incidents sobre Agressions.

El Servici de Prevenció de Riscos Laborals, de la Conselleria de Sanitat ha d'adoptar les mesures de gestió i organització que siguen necessàries per a assegurar la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, i també per a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en la normativa que s'aplica.

Article 8. Anàlisi de la situació de risc potencial: Mapa d'Accidents i Incidents sobre Agressions

El Servici de Prevenció de Riscos Laborals, de la Conselleria de Sanitat, d'acord amb els accidents i incidents que es produïsquen en matèria d'agressions, ha d'elaborar, amb una periodicitat anual, un mapa d'accidents i incidents sobre agressions i dels riscos que les han provocat, i ha de proposar les mesures preventives adequades a la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut, en les reunions per a això.

El departament de salut ha de donar prioritat a l'adopció de mesures correctores en els llocs de conflicte.

Disposicions finals

Primera. Desplegament

S'autoritza el conseller de Sanitat per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament del que establix este decret.

Segona. Entrada en vigor

Este decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 2 d'octubre de 2009

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

MANUEL CERVERA TAULET

Mapa web