Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 66/2009, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 6016 de 19.05.2009
Entrada en vigor :   20.05.2009
Origen disposició :   Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge
Referència Base de Dades:   005565/2009
Número identificador:   2009/5535
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2009/05/15/66/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Última revisió 04.06.2011

 

Decret 66/2009, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012.

 

(DOCV núm. 6016 de 19.05.2009) Ref. 005565/2009

 

La Constitució Espanyola estableix en l'article 47 el dret al gaudi d'un habitatge digne i adequat, i són els poders públics els responsables de promoure les condicions necessàries i d'establir les normes adequades per a fer efectiu aquest dret. Així mateix, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 16, estableix que la Generalitat garantirà el dret d'accés a un habitatge digne dels ciutadans valencians.

L'article 148.1.3ª de la Constitució Espanyola assigna a les comunitats autònomes la competència exclusiva en matèria d'habitatge. D'altra banda, correspon a l'Estat l'establiment de les bases de la planificació econòmica amb caràcter general, i és un aspecte de la mateixa la intervenció en el sector de l'habitatge. L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana regula en l'article 49.1.9ª les competències d'habitatge al territori de la Comunitat Valenciana.

La Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de la Generalitat, de l'Habitatge de la Comunitat Valenciana, en l'article 39, determina que la Generalitat pot establir plans d'habitatge propis o mesures de desenvolupament que complementen la legislació bàsica estatal en matèria d'habitatge.

Els plans d'habitatge es constitueixen com el principal instrument amb què les administracions públiques disposen per a plasmar la seua política d'habitatge i per a abordar la demanda dels sectors de la població amb problemes d'accés a l'habitatge i que no poden fer-ho en les condicions estrictes del lliure mercat immobiliari. Aquests plans es basen en l'establiment d'un marc de finançament convingut entre l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats financeres.

El 24 de desembre de 2008 es va publicar en el Boletín Oficial del Estado el Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, per la qual cosa es fa necessari establir un marc normatiu autònom que duga a terme el compliment del Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació i en desenvolupe en alguns aspectes el contingut.

La situació actual ve marcada per les greus dificultats d'accés a l'habitatge d'una part molt important de la població a causa dels elevats preus i per la retracció de la demanda davant de les condicions laborals incertes d'un ampli sector de demandants, com també per les dificultats existents per a l'accés al crèdit. D'altra banda, hi ha un considerable nombre d'habitatges en estoc que, amb les necessàries mesures, es pot possibilitar la seua eixida al mercat en millors condicions per a fer-los accessibles a la demanda d'habitatge retinguda.

En aquest marc, el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012 pretén potenciar l'actuació de la Generalitat articulada a través de les línies estratègiques següents:

1. Possibilitar l'oferta d'habitatge a preus assequibles.

2. Estimular la demanda d'habitatge, tant l'accés en propietat com en lloguer.

3. Recolzar l'activitat de rehabilitació d'edificis i la rehabilitació en determinades zones i àmbits urbans.

4. Fomentar la millora de la qualitat d'edificació i de l'eficiència energètica dels habitatges.

En desenvolupament d'aquestes, les accions que es preveuen han d'incidir en:

1. Potenciar les mesures que possibiliten l'oferta d'habitatge a preus assequibles amb major eficàcia en el manteniment de l'activitat en la construcció d'habitatges en l'actual conjuntura econòmica, amb la qualificació de nous habitatges protegits, com també permetent l'eixida de l'estoc mitjançant la qualificació de promocions completes de nova planta com les qualificacions individuals d'habitatges preexistents en determinades condicions.

2. Mesures orientades a crear una oferta d'habitatge més adaptada a les necessitats d'habitatges de lloguer i, en especial, dels joves demandants d'habitatge, reforçant les ajudes a les promocions d'habitatges destinats a joves en lloguer de règim especial, a uns preus competitius.

3. Ajust i adequació de les condicions dels habitatges de lloguer per a possibilitar la seua accessibilitat per la demanda. S'estableix una renda màxima dels habitatges destinats a arrendament adequada a les condicions de mercat de la Comunitat Valenciana, per a tots els ciutadans. Complementàriament, es regulen determinats aspectes del lloguer amb opció de compra millorant les condicions d'accés, i es fixa la deducció mínima d'un 50% de la renda.

4. Potenciar la urbanització de sòl per a habitatges de protecció pública en règim especial que prevegen la posada en el mercat de sòl per a aquests habitatges.

5. Estimular la demanda d'habitatge mitjançant la regulació de les ajudes per a l'accés a l'habitatge en propietat, donant especial suport a aquells col·lectius que més ho necessiten, com els joves menors de 35 anys, famílies nombroses, famílies monoparentals amb fills i persones amb discapacitat, a fi d'aconseguir que, amb aquestes ajudes, l'esforç de les famílies per a l'adquisició de l'habitatge no supere el 30% dels seus recursos. Així mateix, aquells col·lectius en situació o risc d'exclusió social, com també els pensionistes, seran objecte de protecció preferent, especialment pel que fa a les ajudes per a l'inquilí.

6. Suport de l'activitat de rehabilitació en el sector de la construcció que permeta un manteniment de mà d'obra més intensiva, mitjançant ajudes a la rehabilitació del parc d'edificis i habitatges existents, amb especial incidència en la millora de les condicions d'eficiència energètica i accessibilitat dels edificis, alhora que es garanteix el coneixement de l'estat de conservació dels edificis i la Generalitat assumeix el cost de la redacció dels informes tècnics corresponents previs a qualsevol actuació de rehabilitació.

7. Potenciar les mesures de rehabilitació integral o Àrees de Renovació Urbana, també en àmbits més tancats i reduïts per a garantir una major efectivitat amb noves figures com els Programes Preferents de Rehabilitació Urbana i els Grups d'Habitatges de Rehabilitació Preferent, i la reedificació, emmarcades en la importància que la Generalitat concedeix a la rehabilitació com a línia d'acció preferent.

8. Mesures per a la millora de la qualitat de l'edificació i eficiència energètica dels habitatges amb protecció pública de nova construcció, obrint la possibilitat d'obtenir ajudes per als promotors conforme al nivell del perfil de qualitat aconseguit, o segons la qualificació energètica de l'edifici, per a aconseguir que la millora de la qualitat no comporte un cost addicional per al promotor.

D'altra banda, per a fer front a la conjuntura econòmica del sector, durant un període de dotze mesos, s'estableixen una sèrie de mesures transitòries que permeten flexibilitzar els requisits previstos per a l'obtenció de la qualificació dels habitatges, amb l'objectiu d'obtenir una major oferta d'habitatges qualificats d'una banda, com també facilitar l'obtenció de la qualificació per a aquelles operacions iniciades o acabades que permeten donar eixida a l'oferta d'habitatges existents.

Aquest decret es dicta a l'empara de l'article 49.1.3ª i 9ª de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i l'article 31 de Llei del Consell. Així mateix, resulta d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Per tot això, complits els tràmits procedimentals previstos en l'article 43 de la Llei del Consell, a proposta del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 15 de maig de 2009,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Disposiciones generales

 

Article 1. Objecte

1. És objecte d'aquest decret la regulació de les actuacions protegides en matèria d'habitatge a la Comunitat Valenciana per al període 2009-2012.

2. És aplicable a les esmentades actuacions el que estableix el Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, amb les particularitats que es recullen en els articles següents.

3. El règim jurídic de les actuacions protegides a què es refereix aquest decret és l'establit en el Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament de Protecció Pública a l'Habitatge, o disposició que el substituïsca.

4. Les normes de disseny i qualitat d'edificis d'habitatge i allotjaments dictades per la Generalitat són aplicables a les actuacions previstes en aquest decret.

5. No es considera actuació protegida la promoció d'habitatges unifamiliars aïllats, encara que siga per a ús propi, ni tampoc l'adquisició d'aquests com a habitatge usat o existent, sense perjudici del que disposa l'article 62 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

 

Article 2. Ciutadans beneficiaris de les ajudes del pla

A més dels beneficiaris amb dret a protecció preferent que estableix l'article 1 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, han de considerar-se els següents:

1. Pensionistes majors de 65 anys amb ingressos familiars ponderats inferiors a 1,5 vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (en endavant, IPREM).

2. Persones amb discapacitat i persones reconegudes com a dependents en qualsevol dels graus i nivells d'acord amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència.

3. Els que es determinen per resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge, d'acord amb l'article 1.2.m) del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

 

Article 3. Ingressos familiars i ingressos mínims, condicions dels demandants [1]

1. A l'efecte de la ponderació per a la determinació dels ingressos en nombre de vegades l'IPREM regulat en l'article 4 del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012, s'ha d'aplicar el coeficient corresponent de la taula que s'adjunta, atenent a la ubicació de l'habitatge i al nombre de membres de la unitat familiar.

Aquest coeficient resulta de la multiplicació del coeficient associat al nombre de membres en la unitat familiar (eix horitzontal) amb el coeficient associat a la ubicació (eix vertical) de l'habitatge o actuació protegida. La taula adjunta indica ja el resultat d'aquesta multiplicació.

 

 

 

 

Nombre de membres de la unitat familiar

 

 

 

1

2

3

4

5

6

 

 

Coeficients que s'han d'aplicar

 

1

 

0,96

 

0,94

 

0,92

 

0,90

 

0,88

Situació de l'habitatge o de l'actuació protegida

ATPMSA-1

0,80

0,80

0,77

0,75

0,74

0,72

0,70

ATPMSA-2

0,85

0,85

0,82

0,80

0,78

0,77

0,75

ATPMS B

0,90

0,90

0,86

0,85

0,83

0,81

0,79

ATPMS C-1

0,95

0,95

0,91

0,89

0,87

0,86

0,84

ATPMS C-2

0,95

0,95

0,91

0,89

0,87

0,86

0,84

ZonaA

1,00

1,00

0,96

0,94

0,92

0,90

0,88

ATPMS: Àmbit territorial de preu màxim superior.

 

2. Quan es tracte de famílies amb una persona dependent o un menor en acolliment familiar a càrrec seu i en el cas de les dones gestants en les condicions establides en la Resolució de  de setembre de 2009, del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, s'han d'aplicar els coeficients que apareixen en la taula següent:

 

 

 

 

Nombre de membres de la unitat familiar

 

 

 

1

2

3

4

5

6

 

 

Coeficients que s'han d'aplicar

 

0,96

 

0,94

 

0,92

 

0,9

 

0,88

 

0,86

Ubicació de l'habitatge o actuació protegida

ATPMSA-1

0,80

0,77

0,75

0,74

0,72

0,70

0,69

ATPMSA-2

0,85

0,82

0,80

0,78

0,77

0,75

0,73

ATPMS B

0,90

0,86

0,85

0,83

0,81

0,79

0,77

ATPMS C-1

0,95

0,91

0,89

0,87

0,86

0,84

0,82

ATPMS C-2

0,95

0,91

0,89

0,87

0,86

0,84

0,82

ZonaA

1,00

0,96

0,94

0,92

0,90

0,88

0,86

ATPMS: àmbit territorial de preu màxim superior.

 

3. Per a l'accés a les ajudes per a adquisició d'habitatge cal acreditar un mínim d'ingressos. A aquest efecte, s'entén que hi ha desproporció d'ingressos quan la suma dels rendiments nets procedents del treball o d'activitats professionals dels membres de la unitat familiar siga inferior a la catorzena part de la quantia màxima del préstec convingut.

En el supòsit que es complisquen els requisits per a accedir a la compra d'un habitatge amb protecció pública, però no els requisits per a accedir a les ajudes, es resoldrà concedint resolució de visat de contracte.

En els supòsits d'adquirents amb discapacitat pot exceptuar-se el requisit d'ingressos mínims, sempre que s'acredite que els ingressos són els de la pensió d'invalidesa.

4. Per a l'accés a les ajudes per a l'inquilí cal acreditar uns ingressos mínims de 0,5 vegades l'IPREM, calculat de la mateixa manera que en el cas de la compra.

5. No cal complir la condició de no haver obtingut ajudes financeres ni préstec convingut per al mateix tipus d'actuacions en els deu anys anteriors a la sol·licitud en els supòsits següents:

a) Quan la nova sol·licitud d'ajudes financeres a l'habitatge es dega a un increment del nombre de membres de la unitat familiar per a adquirir un habitatge per part d'una família nombrosa amb major superfície útil del que es tenia.

b) Quan la nova sol·licitud d'ajudes financeres es produïsca per la necessitat d'un habitatge adaptat a les condicions de discapacitat sobrevinguda d'algun membre de la unitat familiar del sol·licitant.

c) Quan es complisquen els supòsits de no disposició dels drets d'ús o gaudi de l'habitatge per pèrdua de la titularitat de l'habitatge deguda a extinció de condomini com a conseqüència d'una separació o divorci de la parella administrativament reconeguda com a tal, quan l'habitatge s'adjudica a l'altra part.

 

Article 4. Registre de demandants

1. Els demandants d'habitatges i finançament acollits a aquest decret han d'estar inscrits en el Registre de demandants a què es refereix el punt 2 d'aquest article.

2. Mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'habitatge es regularan els registres públics de demandants a què fa referència la disposició transitòria sisena del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

 

Article 5. Limitació del preu dels habitatges usats en les segones i posteriors transmissions

En desenvolupament del que disposa el Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, el preu de venda dels habitatges usats que s'hagen acollit al finançament del Pla d'Habitatge 2009-2012 està limitat en les segones i posteriors transmissions durant un període de quinze anys, comptador des de la firma de l'escriptura de compravenda i préstec hipotecari. A aquest efecte, el preu ha de ser el que estiga vigent en el moment de la transmissió per a habitatge usat a la mateixa localitat.

 

Article 6. Superfícies màximes

En desenvolupament de l'article 8 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012:

1. La superfície útil màxima dels habitatges acollits al Pla d'Habitatge 2009-2012, independentment que, a l'efecte del finançament convingut, el còmput siga l'establit pel Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, és la següent:

a) 90 m² útils per als habitatges de règim general i de règim especial.

b) 120 m² útils per als habitatges de règim concertat i habitatges usats.

2. El que disposa l'apartat anterior s'entén sense perjudici del que estableix la disposició transitòria primera d'aquest decret.

 

Article 7. Preus

1. En relació amb els articles 10 i 11 Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, els preus màxims per metre quadrat útil per als habitatges acollits al Pla d'Habitatge 2009-2012 a la Comunitat Valenciana s'han de determinar multiplicant el Mòdul Bàsic Estatal pels coeficients que s'estableixen en la taula següent:

 

 

VPRE

VPRG

VPRC

VU

Zona

K

K

K

K

ATPMS A: València

2,25

2,40

3,06

3,04

ATPMS A: Castelló i Alacant

2,10

2,24

2,88

2,88

ATPMS B

1,95

2,08

2,52

2,52

ATPMS C –1

1,72

1,84

2,25

2,08

ATPMS C –2

1,72

1,84

2,16

2,00

Zona A

1,50

1,60

1,80

1,60

Preu màxim venda = coeficient K x Mòdul Bàsic Estatal.

 

2. El preu màxim dels habitatges acollits a aquest decret ha de romandre invariable durant un any des de la qualificació definitiva. Si transcorregut aquest termini els habitatges no han sigut venuts ni arrendats, el preu màxim podrà actualitzar-se aplicant el vigent en el moment del contracte de venda o arrendament.

3. Per ordre del conseller competent en matèria d'habitatge, i quan les circumstàncies així ho aconsellen, es poden modificar els coeficients assenyalats en el quadre que apareix en l'apartat 1 d'aquest article.

4. En el cas d'habitatges usats, si aquests habitatges tenen un garatge o un traster, estiguen o no vinculats a l'habitatge, el preu màxim de venda per metre quadrat de superfície útil d'aquests no podrà excedir el 60 per cent del preu màxim de venda per metre quadrat de superfície útil de l'habitatge.

Els criteris de mesurament de superfície per a determinar preus màxims en habitatge usat seran els que s'utilitzen per als habitatges protegits de nova construcció.

 

CAPÍTOL II. Promoció d'Habitatges Protegits per a Arrendament i Ajudes a l'Inquilí

 

Article 8. Renda màxima per als habitatges destinats a lloguer

La renda màxima anual dels habitatges destinats a arrendament, definits en l'article 22 Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, a la Comunitat Valenciana, s'ha de calcular com un percentatge del preu màxim legal segons la taula següent:

 

Termini d'arrendament

Règim especial

Règim general

Règim concertat

10 anys

4

4,5

4,5

25 anys

3,5

3,5

3,5

 

Article 9. Subvencions al promotor

1. Ajudes complementàries als promotors d'habitatges en arrendament. [2]

Els promotors d'habitatges en arrendament poden obtenir subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, complementàries a les establides per Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, en els articles 27 i 28, quan promoguen habitatges en règim especial. També poden beneficiar-se d'aquesta ajuda els promotors d'habitatges qualificats de règim general sempre que l'import de la renda anual que s'haja de percebre siga l'equivalent al del mateix habitatge si s'haguera qualificat en règim especial. Aquesta ajuda s'ha de calcular per metre quadrat útil d'habitatge.

Els promotors d'allotjaments destinats a col·lectius especialment vulnerables poden obtenir subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, complementàries a les establides pel Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, en l'article 37.

 

Quantia de la subvenció per habitatge o allotjament:

 

Període d'amortització

 

10 anys

50 € / m² útil

25 anys

100 € / m² útil»

 

2. Ajudes als promotors d'habitatges en arrendament amb opció de compra.

Els promotors que promoguen habitatges per a arrendament a deu anys amb opció de compra poden optar, complementàriament a les ajudes al promotor d'habitatges en arrendament establides pel Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, i a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, a una subvenció la quantia de la qual serà de 90 euros per m² útil pel primer contracte d'opció a compra per habitatge.

És condició per a obtenir la subvenció que la deducció del preu que haja de pagar l'inquilí que exercisca l'opció de compra en concepte de pagaments parcials avançats siga, com a mínim, del 50% dels lloguers satisfets.

3. Ajudes per a adquisició d'habitatges usats destinats a arrendament.

Les entitats sense ànim de lucre i empreses públiques que adquirisquen habitatges usats per a arrendar, que complisquen els requisits establits per la normativa vigent per a l'adquisició protegida d'aquest tipus d'habitatges, poden optar a les subvencions que, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, s'estableixen per als promotors d'habitatges en arrendament regulats en l'apartat 1 d'aquest article. És requisit per a obtenir aquesta subvenció que els habitatges així adquirits s'oferisquen en les condicions de preu i terminis establides per als habitatges protegits en arrendament de règim especial.

 

Article 10. Assegurances per als habitatges oferits en arrendament mitjançant la Xarxa de Mediació, Agència Valenciana de Lloguer

1. Aquelles persones físiques propietàries d'habitatges desocupats, deslligats de qualsevol activitat econòmica o professional del propietari, que els oferisquen a la Xarxa de Mediació, Agència Valenciana de Lloguer, per a destinar-los a l'arrendament per un mínim de cinc anys poden ser beneficiàries, durant un període de fins a dos anys i per a un màxim de cinc habitatges per propietari, d'una assegurança per impagament de rendes i possibles danys provocats pels inquilins.

2. Els promotors d'habitatges en arrendament poden ser beneficiaris de l'assegurança a què es refereix el punt 1 d'aquest article sempre que les oferisquen a la Xarxa de Mediació, Agència Valenciana de Lloguer, i que es tracte d'expedients qualificats a l'empara del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, o acollits a les seues disposicions transitòries.

 

Article 11. Condicions d'ús i gestió d'allotjaments

Mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge, i en desenvolupament del que disposa l'article 36 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, els ocupants dels allotjaments destinats a col·lectius especialment vulnerables definits en els apartats a) i c) de l'apartat 2, article 1, del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, poden exceptuar-se del compliment del requisit de no disposar d'un altre habitatge, regulat en l'article 3.

La resta de col·lectius amb dret de protecció preferent no estan subjectes al compliment de l'esmentat requisit per a poder accedir als allotjaments destinats a col·lectius especialment vulnerables.

 

Article 12. Ajudes a l'inquilí d'habitatge

1. Per a accedir a les ajudes establides en el programa d'ajuda als inquilins, complementàriament a les condicions establides en l'article 38 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, i sense perjudici del que disposa la Llei d'Arrendaments Urbans, s'han de complir les condicions següents:

a) La durada mínima del contracte ha de ser d'un any.

b) El pagament de la renda s'ha d'efectuar mitjançant transferència o domiciliació bancària.

2. Les ajudes a inquilins que realitze la Generalitat a càrrec dels seus pressupostos s'han de regir pel que estableix l'article 39 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

 

CAPÍTOL III. Subvencions per a l'adquisició d'Habitatge

 

Article 13. Subvencions per a l'adquisició d'habitatge

1. Amb independència de les ajudes a l'adquirent establides en els articles 43 i 44 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, la Generalitat, a càrrec dels seus pressupostos, pot concedir als adquirents, en la modalitat de primer accés, una ajuda la quantia de la qual s'assenyala a continuació:

 

Ingressos dels adquirents (nombre de vegades IPREM)

Quanties generals (euros)

Joves (quan aporten la major part dels ingressos familiars)

Famílies nombroses*, supòsits i) i j)

art. 1.2 RD 2066/08

Altres circumstàncies personals: supòsits e), f) i k)

art. 1.2 RD 2066/08

< 2,5

7.500

10.500

9.500

8.500

< 3,5

5.000

8.000

7.000

6.000

< 4,5

2.500

5.500

4.500

3.500

* Per a les famílies nombroses que excedisquen de tres fills s'incrementa l'ajuda en 1.000 euros per fill.

 

a) Quan concórreguen diversos supòsits dels assenyalats en la taula anterior, no es poden acumular les respectives quanties, sinó que únicament correspon la més elevada.

b) Quan l'habitatge estiga ubicat en un àmbit territorial de preu màxim superior, les quanties de la subvenció s'han d'incrementar en les quantitats següents:

 

Quantia addicional de subvenció en ATPMS

ATPMS A

ATPMS B

ATPMS C

1.200

600

300

 

2. La subvenció corresponent a l'adquirent d'habitatge es pot pagar mitjançant pagament directe a l'adquirent o mitjançant pagament al promotor, quan aquest descompte aquest import del preu de l'habitatge.

3. Els habitatges protegits de nova construcció de règim concertat poden accedir a les ajudes regulades en aquest article sense necessitat de disposar d'un préstec convingut.

 

CAPÍTOL IV. Ajudes per a la Millora de la Qualitat i Eficiència Energètica

 

Article 14. Concessió d'ajudes per a la millora de la qualitat i eficiència energètica als habitatges amb protecció pública de nova construcció i en actuacions de rehabilitació. [3]

1. A fi de fomentar la millora de la qualitat als edificis d'habitatge amb protecció pública, la Generalitat concedirà ajudes al promotor, conforme al nivell del perfil de qualitat aconseguit i la qualificació energètica obtinguda.

2. El perfil de qualitat específic per a edificis de nova construcció inclou els requisits bàsics d'estalvi d'energia i de sostenibilitat. El perfil de qualitat de rehabilitació, per a actuacions de rehabilitació d'edificis, inclou els requisits basics d'estalvi d'energia, de sostenibilitat i d'accesibilitat. Poden modificar-se i incorporar-se altres requisits bàsics als perfils de qualitat mitjançant una ordre de desenvolupament d'aquesta disposició.

a) El perfil de qualitat d'estalvi d'energia identifica la millora de prestacions en els requisits de l'edificació, considerant la limitació de la demanda, la millora del rendiment de les instal·lacions tèrmiques i la contribució solar d'aigua calenta sanitària, entre altres.

b) El perfil de qualitat de sostenibilitat identifica l'ús sostenible de recursos naturals, considerant l'eficiència en el consum d'aigua, en les instal·lacions de sanejament i llanterneria, com també en equipament de l'edifici, banys i cuines, la gestió de materials i residus, com també criteris de millora en el disseny en recintes de l'edifici i l'habitatge, entre altres.

c) El perfil de qualitat d'accessibilitat identifica les actuacions per a la reducció de les barreres arquitectòniques i que afavorisquen la millora de l'ús de béns i serveis a persones majors i a aquelles amb mobilitat reduïda o limitació sensorial.

3. La conselleria competent en matèria d'habitatge ha d'establir amb l'Institut Valencià de l'Edificació les condicions perquè l'institut atorgue el corresponent perfil de qualitat específic, a l'efecte d'obtenció d'ajudes.

Aquestes ajudes es concediran en funció dels distints nivells que abaste el perfil, que pot ser alt i molt alt.

Ajudes per a habitatges amb protecció pública de nova construcció:

1r. Perfil alt d'estalvi d'energia i alt de sostenibilitat: 1.000 euros per habitatge.

2n. Un dels perfils alt i l'altre perfil molt alt: 2.000 euros per habitatge.

3r. Perfil molt alt d'estalvi d'energia i molt alt de sostenibilitat: 3.000 euros per habitatge.

4. La conselleria competent en matèria d'habitatge establirà, mitjançant una ordre del conseller, el procediment per a atorgar el corresponent perfil de qualitat de rehabilitació i la quantia de les ajudes corresponents, així com les condicions per a la concessió per l'Institut Valencià de l'Edificació.

5. Alta qualificació energètica: mitjançant una ordre conjunta de la conselleria competent en matèria d'habitatge i de la conselleria competent en matèria d'energia, s'han d'establir les característiques i els requisits per a l'accés a les ajudes per a nous edificis d'habitatges amb protecció pública, que tenen la qualificació energètica de la classe A o B mitjançant reducció del consum d'energia, conforme al Reial Decret 47/2007, de 19 de gener, pel qual s'aprova el procediment bàsic per al certificat d'eficiència energètica d'edificis de nova construcció i les corresponents disposicions de la Generalitat.

 

CAPÍTOL V. Àrees de rehabilitació i renovació

 

Article 15. Àrees de Rehabilitació Integral (ARIS)

1. . La declaració d'una zona com a àrea de rehabilitació integral (ARI), d'acord amb el que disposa els articles 45 i 46 del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, l'ha d'efectuar la direcció general competent en matèria d'habitatge. Amb la sol·licitud prèvia, l'ajuntament o l'ens gestor interessat ha de presentar la documentació prevista en l'article 48 del reial decret esmentat, acompanyada de la programació de les actuacions i dels instruments previstos per a la gestió, com també l'aportació econòmica municipal prevista. [4]

2. L'ajuntament ha de participar en l'àrea mitjançant una aportació econòmica, que pot destinar a despeses de gestió, cost de les obres d'urbanització i ajudes complementàries. L'import mínim de l'aportació municipal serà del 10% del pressupost de les obres d'urbanització.

 

Article 16. Ajudes de la Generalitat per a les Àrees de Rehabilitació Integral (ARIS) [5]

La Generalitat pot concedir subvencions complementàries a les establides en l'article 48.6 del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012, després del compliment de les condicions establides en els articles 46 i 47 del reial decret esmentat, excepte pel que fa a l'antiguitat de l'edifici, que ha de ser superior a 25 anys, i és preceptiu abans de la qualificació com a actuació protegida que es realitze l'informe de conservació de l'edifici regulat en el capítol VI d'aquest decret.

Aquestes ajudes complementàries a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, són:

1. Per a àrees de rehabilitació integral s'estableix una subvenció per un import màxim del 40% del pressupost total de les obres de rehabilitació, amb un límit de 5.000 euros per habitatge.

2. Per a àrees de rehabilitació integral en conjunts històrics amb pla especial de protecció, de conformitat amb el que disposa l'article 46.2 del Reial decret 2066/2008 i municipis rurals de menys de 5.000 habitants en les condicions establides en la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural, s'estableix una subvenció per un import màxim del 40% del pressupost total de les obres amb límit de 6.600 euros per habitatge.

3. Per a les obres d'urbanització i reurbanització dels espais públics inclosos en l'àmbit d'un àrea de rehabilitació integral, la subvenció ha de ser del 20% del pressupost protegit de les obres, que no pot excedir del 30% x mòdul bàsic estatal x superfície d'actuació.

 

Article 17. Àrees de Renovació Urbana (ARUS)

1. La declaració d'una zona com a Àrea de Renovació Urbana (ARU), definida en l'article 49 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, l'ha d'efectuar la direcció general competent en matèria d'habitatge. Amb la sol·licitud prèvia, l'ajuntament o ens gestor interessat ha de presentar la documentació prevista en l'article 52 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

2. És requisit per a la declaració que almenys el 50% dels habitatges en què s'actue es destinen a habitatges amb protecció pública.

3. L'ens gestor que duga a terme les actuacions en l'ARU ha de destinar els habitatges substituïts protegits que li siguen adjudicats en el marc de la gestió urbanística de l'actuació programada quan no es destinen als ocupants, o aquests no existisquen, en un percentatge mínim del 75% a habitatges en règim de lloguer a 10 o 25 anys o a lloguer a 10 anys amb opció de compra. [6]

 

Article 18. Ajudes de la Generalitat per a Àrees de Renovació Urbana (ARUS)

La Generalitat pot concedir subvencions complementàries a les establides en l'article 52.6 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, després del compliment previ de les condicions establides en els articles 50 i 51 del reial decret esmentat, a càrrec dels seus pressupostos, amb les quanties següents:

1. Per a la substitució dels edificis d'habitatges s'estableix una subvenció per un import màxim del 35% del pressupost protegit dels nous habitatges protegits que s'oferisquen als seus ocupants, amb el límit de 30.000 euros per habitatge, no aplicable a noves edificacions que no siguen de substitució.

La mateixa subvenció és aplicable als habitatges que, sent de substitució, no es destinen als ocupants, bé perquè aquests no existisquen, bé perquè siguen adjudicats a l'ens gestor de l'actuació, sempre que almenys el 75% d'aquests habitatges es destine a lloguer. A l'efecte de les ajudes ací regulades, el pressupost protegit es considera el definit per l'article 52.2 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, incloent el cost de la urbanització i el dels realotjaments. [7]

2. Per a la rehabilitació d'edificis d'habitatges inclosos en una àrea de renovació urbana s'han d'aplicar les ajudes establides per als Programes Preferents de Rehabilitació Urbana en l'article 26.

3. La promoció de nous habitatges protegits que amplien el nombre dels preexistents en l'ARU pot acollir-se al finançament establit amb caràcter general per a cada tipologia.

 

CAPÍTOL VI. Pla Renove

 

Article 19. Rehabilitació d'edificis i habitatges (Pla Renove)

Els beneficiaris de les ajudes han de complir el que determina l'article 57 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, i complementàriament a les exigències establides en l'article 58 del reial decret esmentat, per a obtenir la qualificació d'actuació protegida, s'estableixen les condicions següents:

1. És condició necessària prèvia a la concessió de qualificació provisional, la realització de l'Informe de Conservació de l'Edifici, el qual ha de determinar les actuacions prioritàries d'intervenció en la rehabilitació.

2. S'ha de justificar que almenys el 70% dels habitatges de l'edifici que s'han de rehabilitar es destinen a residència habitual i permanent dels seus ocupants.

3. L'antiguitat de l'edifici ha de ser superior a vint-i-cinc anys, i la de l'habitatge a 15 anys, excepte en els supòsits d'obres per a facilitar l'accessibilitat, en què no es requereix antiguitat mínima. [8]

4. S'ha de garantir l'itinerari practicable en qualsevol actuació d'accessibilitat, en funció de les condicions de l'edifici.

5. No estar en un supòsit de ruïna econòmica, excepte el que disposa per a edificis protegits.

 

Article 20. Ajudes de la Generalitat per a la rehabilitació d'edificis i habitatges

La Generalitat concedirà subvencions complementàries a les establides en els articles 60 i 61 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, a càrrec dels seus pressupostos, amb les quanties següents:

1. Una subvenció de caràcter objectiu a les comunitats de propietaris, que s'estableix en un 20% del pressupost protegit, amb el límit de 3.500 euros per habitatge.

2. Aquestes ajudes objectives es poden complementar amb ajudes personals quan no es tinga en propietat cap habitatge amb algun règim de protecció pública i l'import de la part proporcional del pressupost protegit per habitatge siga superior a 1.000 euros, atenent al nivell d'ingressos dels usuaris dels habitatges promotors de la rehabilitació:

a) Quan els ingressos familiars no excedisquen de 4,5 vegades l'IPREM, la quantia màxima de la subvenció serà del 10% del pressupost protegit, amb el límit de 1.000 euros.

b) Quan els ingressos familiars no excedisquen de 2,5 vegades l'IPREM, la quantia màxima de la subvenció serà del 20% del pressupost protegit, amb el límit de 2.000 euros.

3. Accessibilitat i adaptació d'habitatges:

Quan es tracte d'obres de millora de l'accessibilitat i adaptació de l'habitatge, la quantia màxima de la subvenció serà del 25% del pressupost protegit, amb el límit de 3.400 euros per habitatge.

Aquesta ajuda s'ha de destinar a persones amb discapacitat motora, sensorial o majors de 65 anys, i en tot cas a famílies en què algun dels membres siga una persona amb reconeixement de dependència en algun grau i nivell d'acord amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència.

4. Condicionament d'habitatges destinats al lloguer: [9]

Per a obtenir l'ajuda del 25% del pressupost fins a un màxim de 6.500 euros, per al propietari promotor del condicionament d'un habitatge destinat a lloguer, de conformitat amb el que disposa l'article 61.b) del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012, cal complir els requisits següents:

a) Destinar l'habitatge a arrendament durant un termini mínim de cinc anys, en les condicions de preu fixades per als habitatges protegits de règim general a 10 anys, la qual cosa s'ha d'acreditar amb la presentació del contracte d'arrendament.

b) Que les obres de condicionament de l'habitatge tinguen com a objecte la millora de les condicions d'habitabilitat, les instal·lacions o l'accessibilitat, i se n'haurà d'acreditar la realització en els últims 12 mesos abans de la sol·licitud de l'ajuda.

c) L'habitatge ha de tenir una antiguitat mínima de 15 anys, i el cost de les obres de condicionament ha d'arribar a un mínim de 6.000 euros.

d) El termini per a presentar la sol·licitud serà de 4 mesos des de la data de firma del contracte d'arrendament o alta en la xarxa de mediació.

e) Poden optar a aquesta ajuda aquelles persones físiques, propietàries d'habitatges desocupats, deslligats de qualsevol activitat econòmica o professional del propietari i per a un màxim d'un habitatge per propietari.

 

Article 21. L'Informe de Conservació de l'Edifici (ICE)

1. L'Informe de Conservació de l'Edifici (ICE) és el document que recull la informació relativa a la situació general de l'edifici i permet l'avaluació tècnica de l'estat de conservació dels elements comuns, i ha d'ajustar-se al format i les condicions establides per l'lCE. Per a obtenir la qualificació provisional de les actuacions de rehabilitació cal que estes prevegen les identificades en l'lCE  com a intervenció urgent.

2. L'informe de conservació de l'edifici (ICE) s'ha de realitzar en aquells edificis d'habitatges plurifamiliars en règimen de propietat horitzontal que realitzen obres de rehabilitació en elements comuns i que opten a la qualificació i finançament de les actuacions de rehabilitación. [10]

 

Article 22. Ajudes de la Generalitat per a la inspecció de l'estat de conservació de l'edifici

1. El cost corresponent a la redacció de l'Informe de conservació de l'edifici ha de ser assumit pel promotor de la rehabilitació, i pot incloure´l en el pressupost protegit a l'efecte de determinar l'ajuda corresponent conform al pla d´habitatge. [11]

 

Article 23. Limitació de transmissió i cessió

1. Quan l'import de la subvenció per actuacions de rehabilitació en ARIS, PPRU, GVRP o referents al Pla Renove supere els 12.000 euros per habitatge, s'ha de procedir a la inscripció registral de la limitació de la cessió intervius. La limitació de la cessió intervius, totalment o parcialment, per cap títol, s'estableix pel termini de deu anys a partir de la data de la qualificació definitiva de l'expedient de rehabilitació, si no es reintegra la totalitat de l'import percebut incrementat en els interessos legals, excepte aquells supòsits recollits en la normativa relativa a adquisició d'habitatges amb protecció pública.

L'ens gestor pot realitzar els tràmits per a l'esmentada inscripció registral.

2. El títol hàbil per a fer constar la limitació és la qualificació definitiva i el reconeixement de subvencions, el qual possibilita l'anotació registral mitjançant certificat d'inscripció, que s'entendrà en tot cas amb el propietari de l'immoble, i a l'efecte que, una vegada emplenat pel registre de la propietat i comunicat per l'interessat a la direcció general competent en matèria d'habitatge, s'efectue el pagament efectiu de les ajudes.

 

CAPÍTOL VII. Àmbits específics de Rehabilitació

 

Article 24. Programes Preferents de Rehabilitació Urbana (PPRU)

1. Un Programa Preferent de Rehabilitació Urbana (PPRU) és una figura creada per a potenciar la intervenció en espais urbans millorant la configuració de l'espai públic per a dotar-lo de les desitjables condicions de qualitat ambiental, espacial i arquitectònica.

2. Les actuacions plantejades pels ajuntaments en àrees urbanes d'àmbit inferior a 200 habitatges, on es plantege la intervenció pública d'urbanització i reurbanització en l'entorn d'espais públics, i la rehabilitació d'edificis d'habitatges del seu entorn immediat, poden ser aprovades mitjançant el PPRU per la direcció general competent en matèria d'habitatge.

3. Les obres d'urbanització i els habitatges integrats en l'entorn immediat poden optar a les ajudes específiques establides en els articles següents a càrrec dels pressupostos de la Generalitat.

 

Article 25. Condicions per a la declaració d'un PPRU

1. Per a l'aprovació d'un PPRU per la direcció general competent en matèria d'habitatge, l'ajuntament ha de presentar la documentació següent:

a) Projecte o avantprojecte de l'actuació pública que es pretén dur a terme i delimitació geogràfica del perímetre dels habitatges de l'entorn immediat (parcel·lari dels habitatges que recauen en aquest espai públic).

b) Memòria del programa que incloga memòria justificativa.

c) Programació de les actuacions.

d) Instruments per a la gestió i aportació econòmica municipal prevista.

2. Les actuacions de rehabilitació que es duguen a terme han d'ajustar-se al que estableix l'article 19 d'aquest decret.

3. L'ajuntament participarà en el programa mitjançant una aportació econòmica, que podrà destinar a despeses de gestió, cost de les obres d'urbanització i ajudes complementàries. L'import mínim de l'aportació municipal serà del 10% del pressupost de les obres d'urbanització, llevat que s'acredite que s'ha obtingut finançament per a la part corresponent al 60% del pressupost de les obres d'urbanització.

4. L'ajuntament ha de justificar l'inici de les obres d'acord amb la programació presentada i aprovada, i com a màxim dins del primer any comptador des de la declaració. En cas d'incompliment, no escau, per a les obres de rehabilitació dels habitatges inclosos en el programa, l'aplicació del règim específic d'ajudes a càrrec de la Generalitat de l'article 26, sinó el règim general previst en l'article 20 d'aquest decret.

5. L'aprovació del PPRU s'ha d'efectuar mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge, la qual ha d'establir els terminis de vigència d'aquest, que mai no pot ser superior als trenta mesos.

 

Article 26. Ajudes de la Generalitat en els Programes Preferents de Rehabilitació Urbana

Per a les actuacions de rehabilitació d'edificis i habitatges inclosos en un PPRU, la Generalitat ha de concedir subvencions complementàries a les establides en els articles 60 i 61 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, a càrrec dels seus pressupostos, amb les quanties següents:

1. Una subvenció de caràcter objectiu a les comunitats de propietaris, que podran fer-se efectives des del moment de l'aprovació del PPRU, que s'estableix en un 40% del pressupost protegit, amb el límit de 7.000 euros per habitatge.

2. Aquestes ajudes objectives es poden complementar amb ajudes personals quan no es tinga en propietat cap habitatge amb algun règim de protecció pública i l'import de la part proporcional del pressupost protegit siga superior a 1.000 euros, atenent al nivell d'ingressos dels usuaris dels habitatges promotors de la rehabilitació:

a) Amb ingressos familiars que no excedisquen de 4,5 vegades l'IPREM, la quantia màxima de la subvenció és del 10% del pressupost protegit, amb el límit de 1.000 euros.

b) Amb ingressos familiars que no excedisquen de 2,5 vegades l'IPREM, la quantia màxima de la subvenció és del 20% del pressupost protegit, amb el límit de 2.000 euros.

3. Per a les obres d'urbanització i reurbanització dels espais públics inclosos en l'àmbit del PPRU, la subvenció és del 40% del pressupost protegit de les obres, que no excedeix del 30% x MBE x superfície d'actuació.

4. Els edificis d'habitatges inclosos en els centres històrics, nuclis urbans i entorns declarats com a béns d'interés cultural, que disposen de pla especial aprovat, d'acord amb la legislació del patrimoni, s'han d'acollir a les ajudes disposades en els apartats 1 i 2 d'aquest article de forma immediata.

 

Article 27. Grups d'Habitatges de Rehabilitació Preferent (GVRP)

1. La intervenció de rehabilitació dels edificis en grups o conjunts unitaris d'habitatges amb necessitats específiques de rehabilitació amb interés social, patrimonial o arquitectònic es poden dur a terme quan en les obres intervinga un organisme gestor públic o per execució subsidiària de l'ajuntament que corresponga, amb l'aprovació prèvia mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge.

2. Es considera com a requisit necessari que les condicions de l'edificació, després de la realització de l'Informe de Conservació de l'Edifici, permeten la seua viabilitat i no es trobe en les condicions establides en l'article 28 d'aquest decret per a la reedificació.

3. Les ajudes a què es poden acollir són les establides en l'article 26 d'aquest decret per als PPRU.

 

Article 28. La reedificació

1. S'entén per reedificació la demolició i substitució completa d'un edifici en àmbits d'ARIS o de PPRU, quan no siga possible o adequat dur a terme intervencions de rehabilitació. A l'efecte de l'obtenció del finançament establit en aquest decret, els edificis objecte d'una actuació de reedificació han de complir les condicions següents:

a) Condicions urbanístiques:

Trobar-se en la situació legal de ruïna, d'acord amb el que estableixen els articles 210 i següents de la Llei 16/2005, de 30 de desembre, de la Generalitat, Urbanística Valenciana (en endavat, LUV), i que l'edifici es trobe inscrit en el Registre Municipal de Solars i Edificis que s'han de rehabilitar, d'acord amb el que estableixen els articles 216 i següents de la LUV.

b) Condicions de l'edificació:

Els habitatges de l'edifici han d'estar per sota dels nivells mínims dels requisits bàsics de l'edificació establits en la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'Ordenació de l'Edificació, i en el Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual es va aprovar el Codi Tècnic de l'Edificació, i la resta de normativa que siga aplicable.

Així mateix, la major part dels habitatges ha d'estar en situació d'esgotament de les estructures i elements bàsics, i hi han de ser necessàries demolicions generalitzades i importants, i cal acreditar aquests extrems, si és el cas, mitjançant l'Informe de Conservació de l'Edifici.

c) Condicions d'accés a les ajudes:

L'edifici objecte de reedificació ha de tenir una antiguitat superior a cuaranta anys i almenys un 70 per cent de la superfície útil existent, i la resultant de la reedificació, ha de destinar-se a ús residencial.

La intervenció ha de garantir el reallotjament dels usuaris dels habitatges, d'acord amb la legislació vigent.

d) Condicions d'exclusió:

És motiu d'exclusió de les ajudes a què es refereix aquest decret quan siga manifest, l'incompliment del deure de conservació i rehabilitació establit en l'article 216 de la LUV. Així mateix, s'hi han d'excloure aquells immobles que no complisquen les condicions urbanístiques per a l'edificació.

2. Poden ser beneficiaris de les ajudes les persones físiques o jurídiques, els promotors públics o privats.

 

Article 29. Ajudes de la Generalitat a la reedificació

Les actuacions de reedificació que complisquen les condicions establides en l'article anterior poden acollir-se al règim d'ajudes establit per la Generalitat següent:

1. Una subvenció de caràcter objectiu al promotor de les actuacions de nova construcció, complementària a les ajudes al promotor establides per a habitatge protegit, que s'estableix en la quantia de 5.000 euros per habitatge qualificat d'habitatge protegit destinat a arrendament, i en la quantia de 2.000 euros per habitatge qualificat d'habitatge protegit destinat a venda.

2. Les ajudes establides són incompatibles amb les previstes per a actuacions de rehabilitació en ARIS i PPRU.

 

CAPÍTOL VIII. Sòl

 

Article 30. L'adquisició i urbanització de sòl per a habitatge protegit

1. De conformitat amb el que estableix el programa 5.a) del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, són declarades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, les actuacions d'adquisició i urbanització de sòl per a habitatge protegit que reunisquen les condicions i requisits assenyalats en els articles 64 i 65 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, i s'han d'acollir a les ajudes establides en l'article 66 del reial decret esmentat, destinades al promotor urbanitzador.

2. Complementàriament, la Generalitat ha de concedir una ajuda de 600 euros per habitatge protegit resultant de règim especial integrat en àrea d'urbanització prioritària.

3. Serà requisit per a la declaració que l'àmbit de l'actuació es referisca a una unitat d'execució o al desenvolupament del sector de planejament corresponent. La Generalitat ha de computar com a nombre d'habitatges que s'han de finançar dins dels objectius el quocient de l'edificabilitat residencial d'habitatge protegit entre 100 metres quadrats sostre / habitatge, atenent a la proporció dels tipus d'habitatges previst en l'article 37 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

 

CAPÍTOL IX. Instruments dInformació i Gestió del Pla

 

Article 31. Ajudes de la Generalitat a instruments d'informació i gestió del pla

Les administracions i empreses públiques que duguen a terme les actuacions que estableix l'article 68 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, corresponents al programa 6.a) d'aquest, poden firmar amb la conselleria competent en matèria d'habitatge un conveni de col·laboració a fi que se'ls considere beneficiaris del finançament corresponent a aquest programa en els termes que estableix la legislació aplicable.

A aquest efecte, la conselleria competent ha de facilitar el programari i la coordinació amb els seus serveis territorials en relació amb els procediments que estableix la normativa d'actuacions protegides en matèria d'habitatge.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera. Ordre per a la millora de les condicions energètiques

Mitjançant una ordre conjunta de la conselleria competent en matèria d'habitatge i de la conselleria competent en matèria d'energia, s'ha d'establir el mecanisme necessari per a comprovar la millora de les condicions energètiques de l'edifici existent.

Segona. Valor del sòl

A l'efecte de la valoració dels terrenys on s'hagen de promoure habitatges protegits, s'ha d'aplicar el valor de repercussió del sòl determinat pel mètode del valor residual estàtic, incloent si és el cas el que corresponga a la urbanització.

Amb caràcter general per a tots els habitatges amb protecció pública, aquest valor no excedirà del 15 per cent dels preus màxims de venda equivalents dels habitatges, locals, garatges i trasters. No obstant això, per a règim general i règim concertat, en els Àmbits Territorials de Preu Màxim Superior "A", el límit serà del 25 per cent, i en el cas d'Àmbits Territorials de Preu Màxim Superior "B" i "C", el límit serà del 20 per cent.

El valor del coeficient que s'ha d'aplicar per a habitatges lliures i locals, en relació amb el mètode de comprovació establit en el Reglament de Protecció Pública a l'Habitatge, serà d'1,2.

Tercera. Objectius del pla i limitacions pressupostàries

El nombre d'actuacions protegides que ha de reconéixer la Generalitat s'ha d'ajustar als objectius establits amb el Ministerio de Vivienda en el marc del conveni per al Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012.

Les ajudes previstes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat s'han d'ajustar a les condicions i els límits quantitatius establits en aquest decret i objectius de l'esmentat conveni, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i s'han d'executar contra la línia T0304000 del capítol 7 de l'aplicació pressupostària 14.02.02.431.20, o per l'equivalent que, per raó del concepte, la substituïsca.

Mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'habitatge, una vegada superats els objectius convinguts es poden establir les mesures que corresponguen per al tancament de la línia d'actuacions protegides de que es tracte.

A partir de la publicació de l'ordre de tancament, no es poden admetre a tràmit noves sol·licituds corresponents a la línia d'actuacions considerada.

Una vegada consumits els objectius del pla d'habitatge convinguts amb el ministeri competent, la Generalitat pot establir les mesures necessàries per a ampliar o desenvolupar nous objectius a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, en funció de les necessitats que hi haja a la Comunitat Valenciana en matèria d'habitatge.

Quarta. Ampliació d'objectius en el programa d'ajuda als inquilins

Una vegada complits els objectius establits pel Ministerio de Vivienda en el marc del conveni per al Pla Estatal d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012 per al programa d'ajuda als inquilins, la Generalitat, a càrrec dels seus pressupostos, ha d'ampliar aquest nombre d'objectius fins que abaste un total de 5.000 actuacions que s'han de finançar.

Cinquena. Qualificació individual [12]

Per a sol·licitar la qualificació d'un habitatge protegit en les condicions establides en l'article 1, 2.a) del Reial decret 1961/2009, de 18 de desembre, pel qual es modifica la disposició transitòria primera del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, en el supòsit de les sol·licituds presentades a partir de l'1 de gener de 2010, cal que la llicència d'obres de l'habitatge s'haja concedit després de l'1 de setembre de 2004.

Poden sol·licitar la qualificació per a venda dels habitatges lliures els promotors o els propietaris d'aquests que els hagen adquirit directament als promotors, tant si són persones físiques com si són persones jurídiques.

Poden sol·licitar la qualificació per a arrendament dels habitatges lliures acabats els promotors o els propietaris dels quals, que els hagen adquirit directament als promotors, si són persones jurídiques l'objecte social de les quals siga l'arrendament d'habitatges.

En el cas que els habitatges es qualifiquen per a lloguer en qualsevol règim, únicament es poden obtenir les subvencions a càrrec del Ministeri d'Habitatge que corresponguen.

Així mateix, per al cobrament de les subvencions cal que els habitatges estiguen efectivament llogats i que el contracte d'arrendament l'haja visat el servei territorial competent, a fi de comprovar tant el compliment dels requisits establits per la normativa estatal com el del destinació per al que es van crear les ajudes.

No serà aplicable el que estableix l'article 12.3 de l'Ordre de 28 de juliol de 2009, de tramitació d'actuacions protegides quant a la cessió de la gestió d'arrendament, per part dels promotors o persones jurídiques propietàries dels immobles a l'Agència Valenciana de Lloguer.

A causa de la limitació d'objectius corresponents al programa de promoció d'habitatge protegit per a lloguer, la direcció general competent en matèria d'habitatge ha de prioritzar la qualificació de promocions completes i ha de valorar l'interés social de les sol·licituds presentades.

Sisena. Fraccionament d'ajudes en matèria de rehabilitació [13]

En ARI, ARU, PPRU i GVRP es pot resoldre el pagament de les ajudes de manera fraccionada i en funció del percentatge d'obra executada, o qualsevol altra circumstància que es determine, sempre que es justifique aquest extrem i hi haja resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge.

Setena. Bestreta del pagament de les ajudes financeres de la Generalitat

1. Els beneficiaris de les ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat poden sol·licitar-ne la bestreta a les entitats de crèdit amb què la Generalitat haja subscrit conveni establint aquest supòsit.

2. Els convenis subscrits per al pla 2005-2008 es prorroguen per al pla 2009-2012 en les condicions establides en aquest, llevat que en el termini d'un mes des de la publicació d'aquest decret alguna de les entitats de crèdit firmants manifesten la seua voluntat de no prorrogar el conveni corresponent davant de la conselleria competent en matèria d'habitatge.

Vuitena. Bestreta de la subvenció a promotors en matèria d'arrendament [14]

En el marc del Pla 2009-2012, la Generalitat ha de proposar la bestreta de la subvenció al promotor a què es refereix l'article 29 del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012, quan es complisquen les condicions establides en el Conveni entre el Ministeri d'Habitatge i la Generalitat per a l'aplicació del pla esmentat i el Ministeri efectue el pagament de la subvenció al beneficiari.

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Primera. Superfície màxima dels habitatges

1. Durant el termini de dotze mesos, prorrogables pel conseller competent en matèria d'habitatge, comptadors des de l'entrada en vigor d'aquest decret, la superfície útil màxima dels habitatges protegits de nova construcció, en relació amb el que disposa l'article 6 d'aquest decret, no pot excedir els límits següents:

a) Habitatges de règim general: 120 m² útils.

b) Habitatges de règim concertat i habitatges usats:150 m² útils.

2. No obstant això, a l'efecte del finançament convingut, només seran computables 90 m² útils.

 

Segona. Valor dels terrenys

Durant el termini de dotze mesos, prorrogables pel conseller competent en matèria d'habitatge, comptadors des de l'entrada en vigor d'aquest decret, no aplicarà la limitació del valor dels terrenys establida en el Reglament de Protecció Pública a l'Habitatge per a les sol·licituds de qualificació de promocions completes de qualsevol règim o modalitat, quan s'acredite que el solar va ser adquirit amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret.

 

Tercera. Àrees de rehabilitació [15]

Les àrees de rehabilitació declarades per resolució en el marc de la normativa vigent amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret queden sense efecte, excepte el que es disposa per a les àrees convingudes i d'escassos recursos.

Les actuacions d'equipaments amb informe de viabilitat favorable concedit en els últims dotze mesos, que no hagen sol·licitat la qualificació provisional de l'actuació, disposen d'un termini de sis mesos, des de l'entrada en vigor d'aquest decret, per a sol·licitar-la, acollint-se a les ajudes establides en el Decret 81/2006, de 9 de juny, modificat pel Decret 82/2008, de 6 de juny, del Consell.

Per a les ARI declarades i ja convingudes amb el Ministeri d'Habitatge, a l'empara del Reial decret 801/2005, d'1 de juliol, les ajudes a càrrec de la Generalitat han de mantenir els compromisos pressupostaris previstos en l'acta de la comissió bilateral corresponent, i les ajudes de la Generalitat s'estableixen en les condicions establides per aquest decret per a les actuacions de rehabilitació d'edificis i habitatges en ARIS.

Les àrees de rehabilitació declarades referides a grups d'habitatges que afecten col·lectius d'escassos recursos s'han d'acollir, si és el cas, al que preveu l'article 27, mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria d'habitatge.

L'exigència d'inscripció registral de la limitació de transmissió i cessió dels habitatges és obligatòria en aquelles actuacions en àrees de rehabilitació declarades, referides a grups d'habitatges que afecten col·lectius d'escassos recursos i que estiguen en tramitació, quan l'import de la subvenció supere els 12.000 euros per habitatge, en els termes que preveu l'article 19.

Les àrees de rehabilitació declarades per decret de la Generalitat mantenen la vigència respecte a l'àmbit delimitat, i són d'aplicació les ajudes establides per aquest decret per als Programes Preferents de Rehabilitació Urbana.

 

Quarta. Sol·licituds presentades

Amb caràcter general, les sol·licituds ja presentades a l'entrada en vigor d'aquest decret s'han de resoldre d'acord amb el que disposen els decrets 41/2006, de 24 de març, i 81/2006, de 9 de juny, modificat pel Decret 82/2008, de 6 de juny, del Consell, sense perjudici del que disposen les disposicions transitòries.

 

Cinquena. Sol·licituds d'ajuda per a habitatge usat. [16]

Els propietaris d'habitatges usats que complisquen els requisits establits en el Decret 66/2009, de 15 de maig, del Consell, quant a superfície i preu, i que van sol·licitar ajudes en el període comprés entre el 20 de maig de 2009 i 1 de gener de 2010, poden ser beneficiaris de les ajudes corresponents del Pla 2009-2012.

 

Sisena. Propietaris d'habitatges lliures [17]

Els propietaris d'habitatges lliures que havien realitzant obres de rehabilitació per al posterior lloguer de l'habitatge, i als quals, per esgotament dels objectius corresponents a aquest tipus d'actuació, en el marc del Pla 2005-2008, se'ls va denegar l'ajuda per a arrendament que havien sol·licitat, a tenor de l'article 66 del Decret 41/2006, de 24 de març, del Consell, poden acollir-se al Pla 2009-2012, d'acord amb el que disposa l'article 20.4 d'aquest decret, amb les excepcions següents:

a) No els és aplicable el termini de 4 mesos que estableix l'apartat d) d'aquest article.

b) La renda aplicable s'ha de calcular d'acord amb el que estableix la normativa del Pla 2005-2008.

c) El termini de dotze mesos que estableix l'apartat b) s'ha d'entendre referit a la data de presentació de la sol·licitud inicial.

d) No són exigibles els límits d'antiguitat de l'habitatge i cost mínim de les obres establits en l'apartat c).

 

Setena. Habitatges d'accés concertat amb declaració de protecció pública regulats per la normativa autonòmica [18]

En el supòsit dels habitatges d'accés concertat amb declaració de protecció pública destinats a venda, regulats pels decrets 73/2005, de 8 d'abril, i 41/2006, de 24 de març, del Consell, els contractes de compravenda s'han de presentar perquè es visen en el servei territorial competent abans del 31 de desembre de 2011. Transcorregut aquest termini, es produirà la caducitat de l'expedient.

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà al de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

 

València, 15 de maig de 2009

 

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

 

El conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge,

JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

 

 



[1]  Modificat pel Decret 105/2010, de 25 de juny, del Consell, pel qual es modifiquen els decrets 90/2009, de 26 de juny, 189/2009, de 23 d'octubre, i 66/2009, de 15 de maig, pels quals s'aproven, respectivament, el Reglament d'Habitatges de Protecció Pública, el Reglament de Rehabilitació d'Edificis i Habitatges i el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012. (DOCV núm. 6301 de 01.07.2010) Ref. Base de dades 007441/2010.

[2]  Ibídem.

[3]  Ibídem.

[4]  Ibídem.

[5]  Ibídem.

[8]  Ibídem.

[9]  Ibídem.

[10]  Modificat pel Decret 43/2011, de 29 d'abril ,del Consell, pel qual es modifiquen els decrets 66/2009, de 15 de maig, i 189/2009, de 23 d'octubre, pels quals es van aprovar, respectivament, el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012 i el Reglament de Rehabilitació d'Edificis i Habitatges  (DOCV núm. 6301 de 01.07.2010)

[11]  Ibídem.

[13]  Ibídem.

[17]  Ibídem.

[18]  Ibídem.

 

Mapa web