Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 20/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 2935 de 21.02.1997
Entrada en vigor :   17.03.1997
Origen disposició :   Presidència de la Generalitat
Referència Base de Dades:   0423/1997
Número identificador:   97/L5811
Estat :   Derogada
Data de fi de Vigència:   22.08.2018
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/1997/02/11/20/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 08.01.2013 – 21.08.2018

 

Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.

 

(DOCV núm. 2935 de 21.02.1997) Ref. 0423/1997

 

En l'exercici de la competència exclusiva que, en matèria de turisme, atribueix l'Estatut d'Autonomia a la Generalitat Valenciana, el Govern Valencià va aprovar, mitjançant el Decret 58/1988, de 25 d'abril, el Reglament Regulador d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana, modificat parcialment pel Decret 65/1990, de 26 d'abril.

La normativa esmentada va satisfer les necessitats de regulació de la realitat aleshores existent i va donar entrada a les transformacions i tendències que s'estaven produint i va suprimir figures i pràctiques obsoletes a les quals obligava a reconvertir-se o desaparèixer. A més a més, possibilitava la concessió d'un codi a les agències de la Comunitat Valenciana que les identificara com a pertanyents a aquesta comunitat autònoma, per la qual cosa desvinculava el sector de qualsevol dependència de l'administració estatal.

Des de l'any 1988 s'han produït moltes i importants novetats no solament en l'àmbit del turisme, de l'engranatge del qual forma part essencial el sector d'agències de viatge, sinó també en la realitat social, econòmica i administrativa d'Espanya, i per tant, de la Comunitat Valenciana. La consolidació de les autonomies, la incorporació a les comunitats europees i els avanços en el camp de la informàtica influeixen decisivament en la configuració i les pràctiques utilitzades pels qui organitzen i venen serveis turístics. A la seua regulació es dedica aquesta norma.

D'altra banda, la Llei 21/1995, de 6 de juliol, va incorporar al dret espanyol la Directiva del Consell de les Comunitats Europees 90/314/CEE, de 13 de juny, relativa als viatges combinats, les vacances combinades i els circuits combinats, norma europea que té per objecte l'acostament i l'homogeneïtzació de les legislacions nacionals, i també dotar d'una major protecció els consumidors. Resulta doncs necessari adaptar la norma valenciana a les línies marcades per aquelles.

Aquest decret regula en sis capítols l'exercici de les activitats pròpies de les agències de viatges.

Novetat important que recull el text és la introduïda en l'article 1, que preveu la possibilitat que una persona física puga tenir la consideració d'agència de viatges, suprimint l'exigència de constituir-se en forma de societat mercantil per exercir l'activitat, fins ara vigent amb la regulació efectuada en 1988.

Es manté, amb tot, la ja consagrada classificació de les agències de viatges en majoristes, minoristes i majoristes-minoristes, entre les funcions de les quals s'articulen les que la Llei 21/1995 atribueix a l'organitzador i detallista, denominacions utilitzades en la directiva per ser les habituals en altres països comunitaris.

En el capítol II es regulen els punts de venda, pràctica habitual de les agències de viatges per a contractar amb el personal de les empreses on s'instal·len, i als quals es dóna el mateix tractament que a les sucursals, quant a la fiança regulada en l'article 14 del reglament.

Les agències de viatges amb seu social fora de la Comunitat Valenciana es regulen en el capítol III, que distingeix clarament entre les que la tenen ubicada en altres comunitats autònomes i els països de la Unió Europea, d'una banda, i la resta del món, d'una altra.

Una altra novetat és que el decret preveu els programes d'un dia, figura que inclou la prestació de diferents serveis turístics quan no constitueixen un viatge combinat segons ho defineix la Llei 21/1995, de 6 de juliol.

Finalment, les formules d'arbitratge, que estan utilitzant-se amb èxit per aquest sector turístic a la Comunitat Valenciana, es mantenen dins la regulació general que en matèria d'arbitratge existeix, encara que es dediquen alguns articles al sistema a efectes de potenciar-lo des de l'àmbit turístic.

Per tot això, escoltades les associacions del sector, a proposta del president de la Generalitat Valenciana, i la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 11 de febrer de 1997,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Concepte, activitat i classificació de les agències de viatges

 

Article 1. Concepte [1]

1. Tenen la consideració d'agències de viatges les persones físiques o jurídiques que, sense perjuí de la realització de qualsevol activitat de mediació i/o organització de servicis turístics, es dediquen a l'organització i venda dels anomenats viatges combinats, definits en l'article 151.1.a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.

2. La condició legal i la denominació d'agència de viatges queda reservada exclusivament a les persones a què es referix l'apartat anterior.

3. L'exercici de les activitats d'organització i venda de viatges combinats a què es referix l'apartat 1 estarà exclusivament reservat a les agències de viatges, sense perjuí que, a més a més, tinguen com a activitat:

a) La mediació en la venda de bitllets o reserva de places en qualsevol classe de mitjans de transport, així com la reserva d'habitacions i servicis en les empreses turístiques i, particularment, en els establiments d'allotjament turístic.

b) L'organització i venda dels anomenats programes d'un dia. S'entendrà a l'efecte per programa d'un dia el conjunt de servicis turístics oferit o projectat a sol·licitud del client per l'agència de viatges a un preu global preestablit quan no incloga els elements propis d'un viatge combinat.

 

Article 2. [2]

Sense contingut

 

Article 3. Classificació

Les agències de viatges es classifiquen en tres grups:

- Majoristes: són aquelles que projecten, elaboren i organitzen tota classe de serveis turístics per oferir-los a les agències minoristes, i no poden oferir els seus productes directament a l'usuari o consumidor.

- Minoristes: són aquelles que, o bé comercialitzen el producte de les agències majoristes venent-lo directament a l'usuari o consumidor, o bé projecten, elaboren, organitzen i/o venen tota classe de serveis turístics directament a l'usuari, i no poden oferir els seus productes a les altres agències de viatges. No s'entenen incloses en aquesta limitació les funcions de les agències de viatges minoristes com a representants de les agències de viatges estrangeres, ni tampoc la possibilitat de practicar en la seua plenitud la funció receptiva.

- Majoristes-minoristes: són aquelles que poden fer simultànies les activitats dels dos grups anteriors.

 

CAPÍTOL II. Inscripció en el registre general d'empreses, establiments i professions turístiques [3]

 

Article 4. Comunicació de la posada en funcionament. Obligatorietat

1. Les agències de viatges que vulguen exercir activitats amb caràcter permanent a la Comunitat Valenciana comunicaran la seua posada en funcionament mitjançant un imprés normalitzat dirigit al Servici Territorial de Turisme de la província on s'ubique l'establiment, acompanyat de la documentació assenyalada en l'apartat següent. Este serà l'òrgan  competent per a l'ordenació i instrucció del procediment.

2. La comunicació de la posada en funcionament i la declaració responsable d'acord amb el model normalitzat que figura en l'annex II és obligatòria per a l'exercici de l'activitat i conjuntament amb la qual s'aportarà:

a) Document acreditatiu de la personalitat física o jurídica del sol·licitant.

b) Document acreditatiu de la constitució d'una fiança en la forma i quantia previstes en este reglament.

3. La declaració responsable subscrita per la persona interessada haurà de pronunciar-se sobre:

a) Que té concedit o sol·licitat davant de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, el nom comercial corresponent a la denominació que vulga adoptar l'agència.

b) Que a l'exterior de l'establiment figurarà la identificació de l'agència, nom, grup al qual pertany i número d'inscripció.

c) Que té el títol que acredita la disponibilitat de l'immoble així com, si fa el cas, les autoritzacions preceptives per a dedicar-lo a l'activitat d'agència de viatges.

 

Article 5. Inscripció en el registre

1. L'òrgan instructor, atenent a la comunicació degudament emplenada per la persona interessada, inscriurà d'ofici l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana - d'ara en d'avant, el Registre - en el grup que s'haja indicat, llevat que s'hagen omés dades o documents de caràcter essencial. A l'efecte s'emetrà un document que acredite la inscripció.

2. Este òrgan revisarà si, segons el que ha declarat l'administrat, consta en el procediment la totalitat de la documentació a què es referix l'article anterior i la seua validesa formal.

3. Si es comprovaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits oportuns de conformitat amb el que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o la norma que la substituïsca.

4. La inexactitud o falsedat de les dades declarades  així com la no disponibilitat de la documentació preceptiva, quan tinguen caràcter essencial, o el fet de no començar a exercir l'activitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives a què puguen donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat des del moment que es tinga constància d'eixos fets i podran comportar, amb l'audiència prèvia a l'interessat, la baixa i cancel·lació de la inscripció de l'establiment en el Registre.

5. La cancel·lació de la inscripció i baixa de l'establiment en el Registre, així com qualsevol altra resolució que puga dictar-se i que fora determinant de la finalització del procediment, serà adoptada per l'òrgan competent que, en cada cas, determinen les normes d'atribució de funcions de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

 

Article 6. Actuacions posteriors a la comunicació de l'activitat

1. Comunicada l'activitat, l'agència haurà de realitzar les actuacions que s'indiquen en els terminis següents:

a) Abans d'iniciar la seua activitat, donar compliment al que establixen les disposicions vigents en matèria de fulls de reclamacions.

b) En el termini d'un mes, disposar de l'alta de declaració censal.

c) En el termini de dos anys, disposar de la documentació acreditativa de la concessió per l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual, del nom comercial de l'agència.

2. Si en el termini indicat en l'apartat c) anterior no haguera recaigut cap resolució, s'haurà de disposar del certificat expedit per alguna d'eixes oficines, acreditatiu de la situació dels expedients. Este certificat prorrogarà per períodes anuals el termini assenyalat en l'esmentat apartat.

3. Si el nom comercial de l'agència fora denegat per dita oficina, s'haurà de comunicar a l'administració turística, en el termini d'un mes, el canvi de denominació i disposar de la documentació exigida en relació amb la nova que es pretenga utilitzar i, novament, començaran a comptar els terminis assenyalats en este article.

 

Article 7. Modificació dels requisits

Qualsevol modificació de les dades, requisits o dels documents a què es referix l'article 4 del present reglament, haurà de ser comunicada en el termini de 15 dies a la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme després d'haver-se produït, amb l'aportació de la documentació oportuna.

 

Article 8. Marca comercial

En el cas que les agències vulguen utilitzar en l'exercici de les seues activitats una marca comercial diferent del seu nom, ho comunicaran prèviament a l'administració turística i ho sol·licitaran a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, Oficina d'Harmonització del Mercat Interior o Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual i, quan s'utilitze esta, s'haurà de col·locar al costat del número d'inscripció i del nom de l'agència de viatges.

Concedida la marca, en el termini d'un mes es comunicarà esta concessió a l'administració turística.

 

Article 9. Obertura d'establiments

Quan una agència vulga obrir establiments diferents de la seua oficina principal ho comunicarà a la conselleria que tinga competències en matèria de turisme junt amb l'acreditació de la seua personalitat física o jurídica i la d'haver incrementat, si fa el cas, en la quantitat que corresponga la fiança prevista en l'article 14 del present reglament. Igualment, haurà de declarar responsablement sobre els termes a què es referix l'article 4.3.b) i c).

 

Article 10. Cancel·lació de la inscripció en el Registre

1. La cancel·lació de la inscripció en el Registre d'una agència de viatges implicarà el cessament de la seua activitat i la dels seus establiments i es realitzarà mitjançant una resolució motivada de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme, prèvia tramitació de l'expedient corresponent.

2. A més de les establides legalment són causes de cancel·lació la no reposició de la garantia en la quantia i termini previst en l'article 14 i la inactivitat comprovada de l'agència o d'un establiment durant sis mesos continuats sense causa justificada.

 

Article 11.

Sense contingut

 

CAPÍTOL III. Agències de viatges amb seu social fora de la Comunitat Valenciana [4]

 

Article 12. Agències de viatges extracomunitàries

1. Les agències de viatges extracomunitàries, a més de ser-los d'aplicació el que establixen els articles anteriors, podran:

a) Encomanar la seua representació amb caràcter permanent, o simplement per a actes concrets, a una o més agències de viatges de la Unió Europea amb establiment obert a la Comunitat Valenciana. Quan la representació siga atorgada amb caràcter permanent, dita representació s'acreditarà immediatament davant de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

b) Establir delegacions d'acord amb el que disposa el següent apartat 2, amb l'exclusiu objecte d'atendre els seus clients de l'estranger.

2. Les delegacions d'agències de viatges extracomunitàries necessitaran de l'autorització de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme, amb la sol·licitud prèvia de l'agència interessada.

Les agències de viatges extracomunitàries que vulguen obrir una de les delegacions esmentades, a més de sotmetre's a la legislació que, si fa el cas, els afecte com a empresa, hauran de presentar la documentació següent:

a) Certificat acreditatiu de l'existència legal de l'agència de viatges, visada per la representació diplomàtica o consular espanyola en el país de l'agència peticionària.

b) Document que acredite la disponibilitat del local.

c) Resguard acreditatiu de la constitució d'una fiança de 120.200 euros en les condicions previstes en l'article 14.

d) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import de 150.000 euros per a refermar la realització normal de la seua activitat.

Les delegacions a la Comunitat Valenciana d'agències de viatges extracomunitàries hauran de complir les normes, requisits i prescripcions del present reglament que els siguen d'aplicació.

 

Article 13. Agències de viatges establides legalment en una altra comunitat autònoma [5]

Les agències de viatges legalment establides en una altra comunitat autònoma podran prestar els seus servicis i obrir establiments lliurement a la Comunitat Valenciana per a l'exercici de la seua activitat sense necessitat de presentar la comunicació de posada en funcionament i declaració responsable a què es referix l'article 4 d'este decret. No obstant això, abans de l'obertura d'establiments, hauran de comunicar que disposen de garantia financera d'acord amb el que preveu l'article 14.

2. La conselleria amb competència en matèria de turisme podrà comprovar, per mitjà de mecanismes de cooperació administrativa, que les agències de viatges establides en unes altres comunitats autònomes es troben cobertes per l'assegurança o per la garantia exigides a la comunitat autònoma d'origen.

 

Article 13 bis. Agències de viatge legalment establides en uns altres estats membres de la Unió Europea [6]

1. Les agències de viatges legalment establides en un altre estat membre de la Unió Europea podran prestar servicis a la Comunitat Valenciana en règim de lliure prestació sense necessitat de presentar la comunicació de posada en funcionament i declaració responsable a què es referix l'article 4 d'este decret.

2. Les agències de viatges d'un altre estat membre de la Unió Europea que desitgen obrir el seu primer establiment diferent de la seua oficina principal a la Comunitat Valenciana, i que no tinguen establiments en una altra part del territori nacional, hauran de presentar una declaració responsable de tindre constituïda una garantia financera d'acord amb el que preveu l'article 14 d'este decret. A estos efectes, la garantia financera subscrita en el seu estat membre d'establiment es considerarà equivalent quant a la seua finalitat, si bé podrà requerir-se a l'agència interessada perquè amplie la garantia per l'import de la diferència entre les quanties exigides en el seu estat membre d'origen i les fixades en l'article mencionat.

Quan l'agència de viatges en qüestió haja obert el seu primer establiment, al marge de la seua oficina principal, en una altra comunitat autònoma, s'aplicarà el que disposa l'article 13.1 d'este decret.

3. La conselleria amb competència en matèria de turisme podrà comprovar, per mitjà de mecanismes de cooperació administrativa, que les agències d'uns altres estats membres es troben cobertes per l'assegurança o per la garantia exigides per l'estat membre d'establiment o per la comunitat autònoma en què haja obert el seu primer establiment.

 

CAPÍTOL IV. Fiances i comissions arbitrals de les agències de viatges

 

Article 14. Fiança [7]

1. Les agències de viatges estaran obligades a constituir i mantindre en  vigència permanent una fiança per a respondre del compliment de les obligacions derivades de la prestació dels seus servicis davant dels seus contractants i,  especialment, del reembossament dels fons depositats i el rescabalament per les despeses de repatriació en els supòsits d'insolvència o fallida, d'acord amb el que disposa l'article 163 del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.

2. Sense perjuí del que establixen els articles 13 i 13 bis d'este decret, i amb independència de l'entitat amb què se subscriga la fiança, esta es constituirà d'acord amb el que establix la normativa vigent en la matèria i estarà a disposició de la conselleria amb competències en matèria de turisme. Les fiances cobriran les quanties següents: [8]

a) Majoristes: 120.200 euros.

b) Minoristes: 60.100 euros.

c) Majoristes-minoristes: 180.300 euros.

Les agències de viatges comunicaran immediatament qualsevol modificació de la fiança a la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

3. Estes quanties cobriran l'obertura de sis establiments. Per cada nou establiment que ultrapasse la xifra anterior, s'haurà d'incrementar la fiança individual en la quantitat de 12.000 euros.

4. En cas d'executar-se la fiança, l'agència o associació afectada estarà obligada a reposar-la en el termini de quinze dies fins a cobrir novament la totalitat inicial de la fiança.

5. La fiança no podrà ser cancel·lada durant la tramitació d'un expedient de revocació, renúncia o baixa d'inscripció en el Registre, ni fins després de transcorregut un any des que la resolució de l'expedient corresponent siga ferma.

6. La fiança quedarà afecta el compliment de les obligacions que deriven de:

a) Resolució ferma en via judicial de responsabilitats econòmiques de les agències de viatges derivades de l'acció exercitada pel consumidor o usuari final.

b) Laude dictat per les comissions arbitrals d'agències de viatges de les juntes arbitrals de consum, previ sotmetiment voluntari de les parts.

 

Article 15. Arbitratge

Per resoldre les queixes o reclamacions dels consumidors o usuaris en les seues relacions amb les agències de viatges, es podrà acudir a les fórmules d'arbitratge de consum, segons el que es disposa en la legislació aplicable.

Les esmentades queixes o reclamacions seran resoltes per les comissions arbitrals d'agències de viatges, que s'integren en les juntes arbitrals de consum.

 

Article 16. Submissió al sistema arbitral

1. Les agències de viatges que voluntàriament se sotmeten al sistema arbitral, hauran de formalitzar expressament la seua decisió per escrit.

2. En tot cas, el compromís arbitral voluntàriament assumit per les parts implica l'acceptació expressa de l'arbitratge com a marc exclusiu per a la resolució de les controvèrsies sotmeses a les comissions.

 

Article 17. Comissions arbitrals

1. El procediment d'actuació de les comissions arbitrals d'agències de viatges serà el previst en el marc de la legislació de la Generalitat Valenciana vigent en la matèria i respondrà als principis de gratuïtat, audiència, contradicció i igualtat entre les parts.

2. Les comissions resoldran les controvèrsies segons el seu lleial saber i entendre, i els laudes dictats seran d'obligat compliment per les parts.

 

Article 18. Composició de les comissions

El president de la Comissió Arbitral d'Agències de Viatges serà nomenat per l'Agència Valenciana del Turisme. La secretaria la detindrà la titular de la Junta Arbitral de Consum corresponent.

Per a la composició dels col·legis arbitrals específics que hauran de resoldre els conflictes s'estarà al que es disposa en la norma reguladora del sistema arbitral de consum.

 

CAPÍTOL V. Exercici de les activitats de les agències de viatges

 

Article 19. Identificació de les agències de viatges [9]

En tota la propaganda impresa, correspondència, documentació i publicitat realitzada per una agència de viatges, siga quin siga el medi empleat, s'indicarà el número d'inscripció, el nom i, si fa el cas, el de la marca comercial registrada, així com l'adreça, telèfon, fax, correu electrònic i pàgina d'internet, si fa el cas.

 

Article 20. Publicitat en fullets i programes

Els fullets i els programes editats per les agències de viatges respondran a criteris d'utilitat, precisió i veracitat, i no podran incloure publicitat falsa o enganyosa.

 

Article 21. Informació sobre el cost dels serveis i el dipòsit

Les agències hauran d'informar prèviament els clients del cost dels serveis que es prestaran, sobre el qual podran exigir un dipòsit contra el que hauran d'entregar un rebut o document justificant en què consten les quantitats rebudes a compte i els seus conceptes.

Igualment, les agències estaran obligades a informar per escrit de les clàusules d'anul·lació aplicables en cas de desistiment.

 

Article 22. Tipus de contractes

Als efectes d'aquest reglament, els tipus de contractes que es concerten entre les agències de viatges i els usuaris o consumidors poden ser:

1. De serveis solts, quan es facilita a comissió un element aïllat d'un viatge o estada.

2. De programes d'un dia, quan inclouen un conjunt de serveis prèviament programats i oferts al públic per un preu global, o projectats a sol·licitud del client també a un preu global, quan no tinguen els elements propis d'un viatge combinat.

3. De viatges combinats, segons el que definix i regula l'article 151.1 a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre. [10]

 

Article 23. Serveis solts

1. En els contractes de serveis solts les agències no podran percebre dels seus clients més que el preu que corresponga als dits serveis, a què es podrà afegir un recàrrec per despeses de gestió derivades de l'operació.

2. En el moment que es perfeccione el contracte, l'agència de viatges lliurarà a l'usuari o consumidor els títols, els bons, etc, corresponents als serveis encarregats, juntament amb una factura, on, a més de figurar el preu total abonat pel client, s'especifique, clarament i per separat, el preu dels serveis i el recàrrec per despeses de gestió.

 

Article 24. Programes d'un dia

1. En els programes d'un dia l'agència de viatge posarà a disposició del públic l'oferta pertinent completa i facilitarà una clara i exacta informació escrita sobre el seu contingut i preu. A més proporcionarà informació sobre les possibles responsabilitats, cancel·lacions i d'altres condicions del programa.

2. L'agència de viatges entregarà a l'usuari o consumidor la documentació necessària per a la realització completa dels serveis inclosos, així com la corresponent factura una vegada realitzat el pagament.

 

Article 25. Compliment del contracte

1. Les agències de viatges estan obligades a facilitar als seus clients la totalitat dels serveis contractats amb les condicions i característiques estipulades.

Solament eximirà d'aquesta obligació la força major o la causa suficient.

2. Als efectes del que s'estableix en l'article anterior, es consideraran causes suficients:

a) Els supòsits en què les agències encara que actuen amb la previsió i diligències degudes, no poden facilitar els serveis contractats per raons que no els siguen imputables.

b) Quan en els programes d'un dia no s'haja assolit el nombre suficient d'inscripcions, sempre que el nombre mínim haja sigut especificat en les condicions del programa, i que l'anul·lació s'anuncie als viatgers com a mínim amb deu dies d'antelació al de l'eixida.

3. Si hi ha impossibilitat de prestar un servei en les condicions pactades, l'agència oferirà a l'usuari la possibilitat d'optar pel reemborsament total de la quantitat pagada, o la seua substitució per altre de similars característiques quant a categoria i qualitat. Si d'aquesta substitució el servei resulta d'inferior categoria o qualitat, l'agència haurà de reemborsar aquesta diferència.

4. Si les causes indicades en l'apartat 2 d'aquest article, o les de força major, es produeixen abans de l'inici de la prestació del servei impedint l'acompliment de l'operació, el client tindrà dret al reemborsament del total de la quantitat pagada, llevat de les possibles despeses que, sota aquesta condició, s'hagueren pactat. Si les esmentades causes sobrevingueren després d'iniciat el servei, l'agència estaria obligada a proporcionar al seu client, en tot cas, el retorn fins el punt d'origen i a tornar les quantitats que proporcionalment li corresponguen.

 

Article 26. Desistiment

En tot moment, l'usuari o consumidor podrà desistir dels serveis sol·licitats o contractats, i tindrà dret a la devolució de les quantitats que hagués pagat, tant si es tracta del preu total com del dipòsit que, si és el cas, s'hagués realitzat, però haurà de pagar a l'agència de viatges les quantitats que a continuació s'indiquen:

a) En el cas de serveis solts, les despeses de gestió i també les d'anul·lació justificades adientment.

b) En el cas de programes d'un dia, les despeses de gestió, les d'anul·lació si n'hi ha, i una penalització consistent en el 5 per 100 de l'import total del programa, si el desistiment es produeix amb més de deu i menys de quinze dies d'antelació a la data de realització d'aquest; el 15 per 100 entre els dies tres i deu, i el 25 per 100 dins les 48 hores anteriors.

Si no es presenta a l'hora prevista per a la prestació del servei, no tindrà dret a cap devolució de la quantitat pagada, llevat causa de força major demostrable o acord entre les parts en altre sentit.

En cas que algun dels serveis solts o el programa d'un dia estigués subjecte a condicions econòmiques especials de contractació, tals com ara noliejar avions, vaixells, tarifes especials, etc., les despeses d'anul·lació per desistiment s'establiran d'acord amb les condicions acordades entre les parts.

 

Article 27. Assistència en visita col·lectiva

En les visites col·lectives a béns d'interès geogràfic o ecològic, museus, monuments i/o conjunts historicoartístics de la Comunitat Valenciana, organitzades per les agències de viatges, aquestes hauran de comptar amb els serveis d'un guia turístic habilitat, de conformitat amb el que s'estableix en la normativa vigent en la matèria.

 

CAPÍTOL VI. Exercici d'activitats sense comunicació / Declaració responsable [11]

 

Article 28. Exercici de l'activitat sense efectuar comunicació/declaració responsable

L'oferta, realització o publicitat, per qualsevol mitjà de difusió, de viatges combinats, segons el que definix i regula l'article 151.1.a) del Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i Altres Lleis Complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, sense haver comunicat l'activitat a l'administració turística en els termes del present decret, serà sancionada administrativament de conformitat amb la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana.

 

Article 29. Casos excepcionals

1. Les persones físiques o jurídiques, institucions, organismes i entitats de qualsevol orde, tant públiques com privades, que oferisquen al públic en general la realització de viatges combinats, hauran de fer-ho a través d'una agència de viatges legalment constituïda, a la qual hauran d'encarregar l'organització tècnica i la formalització de les reserves, i amb les quals necessàriament haurà de contractar el consumidor final.

2. Excepcionalment, determinats organismes públics podran organitzar i promocionar viatges combinats sense finalitat lucrativa, en funció d'acords o de la seua participació en organismes internacionals que així ho exigisquen.

 

Article 30. Infraccions i sancions

Les infraccions que es cometen contra el que establix este decret i la resta de la normativa que s'aplique donaran lloc a la responsabilitat administrativa corresponent, la qual es farà efectiva de conformitat amb el que disposa la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, i les disposicions de desplegament.

 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL [12]

 

Única. Inexactitud, falsedat o omissió de dades o documents de caràcter essencial.

A l'efecte del que establix el present decret i amb l'objecte de fer complir el principi de tipicitat de l'article 129 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, per a la correcta identificació de les conductes que constituïxen infracció administrativa i la precisa determinació de les sancions que pogueren comportar, es considera inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en dades, manifestacions o documents aquella que:

1. Afecte l'acreditació de la personalitat física o jurídica de l'interessat.

2. Implique la manca de la fiança o la seua constitució per una quantia inferior a l'exigible en virtut d'este decret.

3. Afecte la declaració responsable i comprometen la classificació de les agències de viatges.

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

 

En el termini de tres mesos, comptadors des de l'entrada en vigència d'aquest reglament, les agències de viatges amb punts de venda instal·lats a la Comunitat Valenciana compliran el que s'estableix en l'article 9.2 y 3.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Queden derogats els decrets 58/1988, de 25 d'abril, del Govern Valencià, pel qual s'aprovà el Reglament d'Agències de Viatges, i 65/1990, de 26 d'abril, pel qual fou modificat l'anterior, i també qualsevol altra disposició d'igual o inferior rang en quant s'opose o siga contrari al que es disposa en aquest decret.

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

Primera. Habilitació per al desplegament normatiu [13]

La persona titular de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme queda facultada per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i execució del present decret, d'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei del Consell i, especialment, a modificar i actualitzar per orde, quan siga procedent, els models de comunicació i declaració responsable que hagen de presentar-se davant de l'administració turística.

 

Segona [14]

Aquest decret entrarà en vigència als 20 dies de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

València, 11 de febrer de 1997

 

El President de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO 

 

 

ANNEX [15]

 

Comunicació/Declaració responsable referent a l'activitat d'agència de viatges (pdf)

 

 



[1]  Article 1 modificat pel Decret 63/2010, de 16 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana. (DOCV núm. 6249 de 20.04.2010) Ref. Base de dades 004341/2010

[2]  Article 2 deixat sense contingut pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[3]  Títol del capítol II i tots els seus articles, modificats pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[4]  Tots els articles del capítol III modificats pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[5]  Article 13 modificat pel Decret 2/2013, de 4 de gener, del Consell, de modificació del Decret 20/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.(DOCV núm. 6937 de 07.01.2013) Ref. Base de dades 000101/2013

[6]  Article 13. bis introduït pel Decret 2/2013, de 4 de gener.

[7]  Article 14 modificat pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[8]  Apartat 2 de l'article 14 modificat pelDecret 2/2013, de 4 de gener.

[9]  Article 19 modificat pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[10]  Apartat 3 de l'article 22 modificat pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[11]  Títol del capítol VI i tots les seus articles, modificats pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[12]  Disposició addicional única introduïda pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[13]  Disposició final primera introduïda pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[14]  Títol de la disposició final segona modificat pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

[15]  Annex introduït pelDecret 63/2010, de 16 d'abril.

 

Mapa web